Ptal jsem se v Azubu, zda je možné dát k DualDrivu osmikolečko 11-34 zubů. Prý ne. Dnes mě však prodejce v Juvacyklo ukazoval osmkolečko (Meganěco - vypadl mi název), které mělo 11-34 zubů a prý je normálně kompatibilní. Máte někdo zkušenosti?
Tak myslím, že to je tohle http://www.fahrrad-richter.de/product_info.php...
Bude to použitelné pro Sram DualDrive 8 rychlostní?
Nemám lehokolo AZUB, ale postavil jsem leho-tandem, kde jsem použil trojpřevodník Sugin XD 28=38=48. Taíř 48 jsem pak vyměnil za 50. Vzadu mám přehazku Shimano Acer s dlouhým ramenem a kolečka Megarange 11-34. Mohu potvrdit, že se s tím jezdí velmi dobře, je dost velký skok u nejlehčích přeodů, ale ty se používají jen u velkých kopců. V sobotu jsme s tím (s manželkou) jeli matérský závod Tour de Zeleňák a neměli jsme problémů. Vyjeli jsme všechny kopce. Prostě to funguje.
Ten Megarange je kazeta Shimano, přehazka DualDrivu je Sram, nicméně rozteče pastorků jsou stejné. Už jsem jezdil s opačnou kombinací, přehazkou Shimano a kazetou Sram, a ta fungovala. Nenapadá mě takhle hnedka žádný důvod, proč ty to nemohlo s tím DualDrivem jít dohromady. Nicméně za chvíli se dostanu k našemu tandemu, tak si tu přehazku prohlídnu, jestli neuvidím třeba něco, co by ji limitovalo na 32 zubů nebo tak.
Ještě mě napadlo, jestli tím "ne" náhodou nemysleli to, že odebírají ty Dualdrivy jako komplet včetně kazety, a tím pádem bys musel připlatit za tu Megarange kazetu ještě navíc nebo něco. Ale to se mě nezdá, jak znám Azub, vyměnili by to a schovali si tu 11-32 pro jiný kolo. Tak mě ještě napadá, že jsem se kdysi ptal po kazetě 11-34, ale všude mě tvrdili, že to neexistuje, že 34-ka pastorek býval jen na šesti nebo sedmirychlostní kazetě, tak jestli třeba v Azubu taky nemyslí, že to jednoduše neexistuje, a proto to "ne".
v Azubu také nemusí vědět vše. Poslal jsem jim to jako dotaz
Jasně, zcela pochopitelně jim často chybí povědomí o tom, co nikdy na žádné kolo nedávali. Klidně můžeš být první, kdo se na takovou kazetu zeptal, nebo se už někdo ptal, tak se zeptali svého dodavatele (což netuším kdo nebo kde je) a ten to neznal, tak řek, že to neexistuje, atd. Mě tvrdili ve dvou různých cykloobchodech okolo mého bydliště, že taková věc neexistuje. Přitom tady se našli už dva lidi, co o ní vědí, a to od Shimana i od Sramu.
Díval jsem se na ten DD: přehazka co tam my máme (myslím X4.0, nevím jistě) nemá zrovna extrémně dlouhé ramínko. Určitě by takovou kazetu zvládla v případě, že bude jen jeden převodník. Nebo i dva jako na silničce. Musí se jen správně zvolit délka řetězu. Se třemi převodníky (třeba Azub standard 26-38-48) už to bude divoké, to podle mě nepůjde. Buď dáš řetěz tak dlouhý, že obepne velký převodník, velký pastorek a prokličkuje našponovanou přehazkou, ale pak nebudeš moct zařadit malý převodník a malé kolečko - ramínko přehazky by se zalomilo úplně za roh, netahová strana řetězu by se opřela zespodu o řetěz na naváděcí kladce přehazky a dokonce by ramínko přehazky mohlo jít svým koncem až do pastorků. Nebo řetěz zkrátíš tak, aby se to nestalo, ale pak se ti to celé zakousne pokud se pokusíš zařadit některé z větších pastorků v kombinace s velkým převodníkem - napínací rameno přehazky se natáhne úplně dopředu, netahovou stranou řetězu úplně rovně, řetěz velkou silou napnutý kolem převodníku a pastorku a nejde dolů. Celkově je to tedy možné, ale nikdy to nebude blbuvdorné, bude se muset myslet na to, co člověk řadí, dávat pozor, aby nezařadil hovadinu. Z obou možností bych doporučil tu první, podle mě má menší potenciál napáchat škody.
To nemyslíš vážne, ty radíš velký prevodník a velký pastorok a malý prevodník a malý pastorok naraz? Tebe nič nehovorý kríženie retaze? Ja viem na lehobiku namáhanie krížením nie je taký problém, ale prvé čo som zákazníkovy, ktorý si kupoval prvý bicykel s prehazkou vysvetloval bolo správne radenie. Velký tác - prvé štyri pastorky, stredný tác - stredné pastorky okrem dvoch krajných z každej strany, malý prevodník - posledné štyri pastorky. Všetko ostatné je len duplicita v prevodoch a zbytočné kríženie retaze. Dlžka retaze sa nastavuje tak, že spojíš retaz cez velký tác a velký pastorok mimo prehazky a pridáš dva články. To je návod z manuálu Shimano. Ja som mal ešte jeden sposob a to: retaz na velký tác a malý pastorok cez prehazku a spojnica osí kladiek prehazky musí smerovať kolmo k zemi /pri bicykli položenom na zemi/. Na lehokole by som to trocha upravil tak aby spojnica osí kladiek išla kolmo k spodnej časti zadnej stavby. Velmi dôležité pre správne radenie je vzdialenosť hornej kladky od pastorka. Neviem už presnú hodnotu ale vrchy zubov kladky a pastorka by nemali byť od seba viac ako 10 mm, skôr asi menej. Nastavuje sa to na prehadzovačke vzadu skrutkou opretou do háku prehazky. Toto treba skontrolovať pre každý pastorok. Inak bežne som na MTB používal cestnú prehazku aby bolo menšie riziko v teréne a fungovala aj na 30zubovú kazetu. Inak na každej lepšej prehadzovačke je zo zadu vyznačený počet zubov največšieho pastorka a največší rozdiel v počte zubov pr.tácu a pastorka ktorý zvládne. Systém radenia aj ked sa to nezdá je dosť zložitý a mal by byť nastavený tak ako ho navrhoval výrobca, potom je možné dosiahnuť určitý stupeň blbuvzdornosti. Ale správne používanie vždy bude vyžadovať trochu rozmýšlania. Ak chceš total blb radenie, treba zohnať Rohlof. Akurát by som potom stále rozmýšlal čo som mohol mať za tých 1000 Eur.
Jestliže se délka řetězu ztrojnásobí a kladky nejsou, něco jako křížení řetězu tě opravdu ale opravdu nezajímá. Viděl jsi někdy FWD kolo v provozu, co ten řetěz dělá při zatáčení? Nechceš mi doufám tvrdit, že řetězu nebo jiným komponentům pohonu co snesou tohle po tisíce kilometrů by stranové vychýlení řetězu o tři centimetry na délce metr a půl mohlo uškodit? Celé slavné křížení řetězu se týká jen kol s kratičkým pohonem jako má klasické kolo a není to o řetězu, jde o snazší seřízení přesmykače aby si neškrtal o řetěz a případě o vzdálenost řetězu od částí rámu.
Divoké kombinace převodů mohou taky mít svoje důvody:
Možnost zařadit nejmenší pastorek při nejmenším talíři je důležitá. Nejen že umožní rozumně dojet při poruše přesmykače nebo poškození talířů (malý přežije skoro vždycky), ale hlavně v případě, že máš zařezeno velký talíř a malý pastorek a řetěz ti z nějakého důvodu sletí na malý talíř (prasklé lanko přesmyku, retardér přejetý moc rychle => nechtěné řazení), nevletí ti rameno přehazky do pastorků.
Kombinace velkého s velkým se hodí málokdy a nemá zas až takový praktický význam, ale pokud ji lze používat, tak ji používám třeba při táhlých stoupáních s nákladem. Každý kdo ve fyzice nespal chápe, že namáhání řetězu je tak menší než poloviční oproti tomu stejnému kopci s malým převodníkem. A kdo má furt ty nové řetězy platit, že? :-)
Manuály firmy $himaNO se hodí tak možná jako toaletní papír, pokud nejsou tištěné na tom laminovaném, pokud jsou, tak se nehodí na nic. Jediná snaha těch výrobců rybářských navijáků je aby ti komponenty vydržely co nejkratší dobu, v podstatě to v cyklistice byli oni kdo přišel s plánovaným zastaráváním. Schválně dělají přehazky tak, aby se jejich hlavní čep postupně vyklepával a odešel po určitém počtu přeřazení, a nedivil bych se, kdyby vědomě psali svoje manuály tak, abys přišel o přehazku když ti prdne lanko přesmykače.
Nevím jak často se dostaneš na nějaký sraz, ale k vidění jsou neuvěřitelné věci a fungují. A co je hlavní, fungují stejné kilometry jako při použití přesně podle manuálu.
Před létem jsem něco podobného montoval kamarádce na klasickou silničku (byl na ní jen dvojpřevodník a tohle byl nejjednodušší způsob vytvoření rozumných převodů pro jízdu natěžko). Kupoval jsem od Sramu, 11-34, začátek je odstupňován "silničně", takže se s tím dá normálně jezdit a poslední dvě kolečka jsou asi 30 a 34, nebo tak nějak. Něco podobného dělá i Shimano, ale tam jsou velké rozestupy i u malých koleček, což mi přijde na jízdu o dost horší.
Ta kazeta stála v brandýském cykloobchodě myslím něco pod 500, ale chce to k ní mít dostatečně dlouhé ramínko přehazovačky. Pokud máš už trojpřevodník s velkým rozsahem, tak by možná mohl nastat problém v tom, že ti to žádná běžná přehazka nevybere. (Na dvojpřevodník 40-53 (snad) k téhle kazetě ještě těsně stačí ramínko na dlouhé verzi Sory od Shimana.) Tohle je v každém případě potřeba zkusit a ověřit, ale žádný jiný problém by nastat neměl.
Jo, a prý je to na pocit při jízdě šílený skok, když se přehodí na ta zvětšená kolečka. :)
moc se v tom nevyznam, pro me je podstatne ze to jezdi jak ma a ze dokazu zakladni opravy a upravy, ale zajimalo by me jak velky je rozdil mezi 9koleckem co klasicky dodava k lehacum Azub a zde zminovanym 8koleckam 11-34
Rozdíl je z mého pohledu v převodech, kde u osmikolečka je skok 26-32 nepletu-li se. Toto osmikolečko jsem chtěl proto, že se mi nechtělo připlácet za DualDrive 27 a Sram bohužel k DualDrive 24 dodává pouze osmikolečko 11-32 a zlechčení převodu v mém případě o 6% doufám poznám :-)