Pokud ti jde jenom o ty prepocty, tak dej googlu: 52 cm in inch a vyjde ti 20,47. Ale na S,M,L to asi fungovat nebude :-).
Hihi, to je odjakziva problem. Dokonce i kdyz jeste neexistovalo to unifikujici oznaceni SML..., kdyz jeste zalezelo na kazdem centimetru (nebo jsme si to alespon mysleli) nebyl ram velikosti 58 cm to same co jiny totozne velikosti, protoze jeden vyrobce meril delky trubek od jejich pomyslne osy a druhy od jeji hrany. O tom, ze nejlepsi je vzit si metr mne definitivne presvedcila firma GT - na prelomu let 2003 a 2004 zmenila bez vystrahy velikost ramu ve vztahu k jejich oznaceni SML..., takze XL 2003 uz v roce 2004 nebylo XL, ale L. To jsem odbocil....
Dnes uz imho uplne presna velikost ramu nema takovou vahu aby se to merilo na milimetry, proto taky vzniklo to oznaceni jako u obleceni. Jestli vsak jsi zvykly na nejake kolo, doporucuji vzit metr, papir a tuzku, namalovat si kolecko a zmerit delky tri hlavnich trubek ramoveho trojuhelniku a delku predstavce a vzdalenost mezi stredem slapani a vrcholkem sedla. A podle toho bych pak vybiral nove kolo / ram.
Protoze, ac se to nezda, kdyz bude sedlova trubka o palec (25,4 mm) kratsi nebo delsi, zkorigujes to vysunutim sedlovky, kdyz ale bude horni ramova trubka delsi jen o dva centimetry, urcite to pocitis na posezu a jizdnich vlastnostech. O uhlech uz ani nemluvim Jeden stupen na uhlu hlavy muze zmenit chovani celeho bicyklu.
Uff, jsem se nejak rozkecal.
Přesně jak píšou jiní. Každý výrobce to má trochu jinak. Naštěstí každý výrobce (aspoň ti světoví) mají na webových stránkách schéma kola a tabulku s rozměry. Takže znám míry svého kola a ty pak hledám u konkrétního výrobce a podle toho si rozhodnu, jestli 21,5" jeho rámu kola ,je pro mě dost nebo málo.
Našel jsem pojednání u krnovských. Začátek ... a vše jasné! Pak do toho ale přimixovali slooping a je to o5 v pasti ... ;-)
Nákup na Internetu bude možný jen u značek, které se prodávají v kameňácích u nás ve vsi.
Co se dá dělat ...
;-)
Většina výrobců udává přeci přesnou geometrii rámu, tedy všechny důležité rozměry. Opravdu není problém to porovnat, když máš nějaké současné kolo, které ti vyhovuje.
Pokud bys od současného kola chtěl udělat nějakou malou změnu, tak tu při krátkém vyzkoušení stejně nepoznáš, jestli je k lepšímu nebo ne, to až po delším ježdění.
Stačí se zaměřit na pár údajů. Nejdůležitější je délka virtuální horní rámové trubky (tzn. měřené rovnoběžně se zemí), ta se pak dá porovnávat přesně aniž by záleželo na slopinngu.
Tohle je podle mě nejdůležitější údaj ze všech a dle něj vyber správně dlouhé kolo.
Dále délka sedlové trubky, tam jen zkontroluj, jestli je dostatečně dlouhá, aby vystačila vysunutá sedlovka na tvojí výšku sedla (tohle změříš dle stávajícího kola zcela přesně). Jinak ji ber co nejkratší, ať máš co nejvíce prostoru v kritických místech.
No a pak úhly, rozvor, délka zadní stavby. Úhly jsou velmi důležité, hlavně úhel hlavovky. Ten velmi ovlivní chování kola. Jenže tento úhel bývá u stejné kategorii kol téměř stejný, takže většinou se s ním ani nemusíš zabývat, když stejně asi nevýš, jaký přesně by ti sednul. Navíc na hlavovém úhlu v krámu při vyzkoušení nepoznáš naprosto nic.
Rozvor a délka zadní stavby bývají také podobné, takže pokud nemáš naprosto přesnou představu, co požaduješ, tak to bych taky moc neřeši. A opět v krámu tenhle rozměr nedokážeš nijak posoudit.
V obchodě vyzkoušíš pouze délku kola a délku sedlové trubky a to zrovna bez problémů poznáš z geometrii od jednotlivých výrobců.
Já bych se tedy vůbec nebál koupit kolo bez vyzkoušení, pokud máš současné kolo, které sedí a za kterého můžeš vycházet.
A tady jeden obrázek, kde to mají nakreslené přesně (a správně), jak se to měří:
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/geometry...
A tebe zajímá především rozměr G a rozměr A. Ty si změř na svém kole a pak srovnávej.
Jediný problém srovnání rozměru G bývá u kol s velmi nestandardním úhlem sedlové trubky, kde pak na výškové polohe sedla přímo závisí i délka kola a výběr velikosti.
To jsou ale vyjímky stávající se téměř výhradně u fullů a atypickou zadní stavbou, tzn. to se tě nejspíš vůbec netýkají a nemusíš to řešit.
Např. následující:
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/STEREO_id...
http://www.cykloexpert.cz/horska-kola/scott...
Ještě pak jedno doporučené pro výběr kola. Předem si rozhodni jak chceš dlouhý představec a podle toho přizpůsobuj délku rámu (ten rozměr G) a ne opačně, že pak ne zcela vhodnou délku budeš dohánět příliš dlouhým nebo příliš krátkým představcem.
"... s tou hlavou bys moh´ do Milionaře ..."
K tomu slopingu- vsechny dnesni horska kola maji sloping. Problem nastava u silnicek, co se delaly driv vyhradne s vodorovnou horni ramovou trubkou, ale dneska uz i ony jsou ve slopingu. Nektere v mirnem, jine maji sloping vyrazny. V tomhle pripade odpovida vyska ramu efektivni/virtualni delce horni ramove trubky (jak ji zmerit uz vysvetlil Mlok). Treba moje ziletka ve slopingu ma velikost S, zmerenim odpovida 46,5 cm, ale v klasickem oznaceni by slo o 52,5 cm. Tohle je pro dnesni silnicni kola potreba vedet bezpodminecne.