V létě 2004 byla v Praze 6 podél Evropské ulice vybudována 2,5 km dlouhá dělená pěší a cyklistická stezka, kterou pražská radnice hrdě prezentovala v rámci Evropského týdne mobility jako důkaz podpory cyklistické dopravy. Pojďme se tedy na Evropskou podívat...
Vidím, že nejen v Brně jsou "stezky" tohoto typu standard. Tady jednu takovou známe taky, navíc ty přechody s požadavkem na sesednutí z kola jsou každých několik desítek metrů. V některých částech chybí pruh pro chodce, aniž by bylo zrušeno dělené značení. A chodci samosebou chodí po pruhu pro cyklisty všude, i tam kde je jejich část širší. Rovněž zkosená zámková dlažba je i u nás, taktilní dlažba často jako středová dělící mezi směry jízdy.
Mám ještě otázku: ví někdo, kde lze nalézt normu stanovující parametry cyklostezky? Dík.
To nevím, a docela by mě to taky zajímalo.
http://www.udipraha.cz/obsahy/metovelo.htm
Metodickej pokyn je sice pěkná věc, záleží ale podle mě na tom, nakolik je závaznej pro realizátora stavby.
Je tam odkaz na ty příslušné normy. "Jak moc" jsou závazné, to netuším, jejich znění jsem nehledal. Ale jistě lze i při dodržení norem vybudovat dílo nepoužitelné, o tom nepochybuju. :')
Myslím, že od změny totality z komunistické na kapitalistickou, nejsou normy závazné, jestliže nejsou uvedené ve vyhlášce, ale mají pouze doporučující charakter.
Ale je úplně jedno, jestli se stezka "povedla" podle norem nebo podle důvtipu necyklistů.
Domnívám se, že i když je ve vyhlášce uvedeno, že musím použít souběžnou cyklostezku, nemůžu dostat pokutu za jízdu po silnici, pakliže tam není zákaz jízdy cyklistů.
Jak já můžu vědět, že vedle na chodníku je cyklostezka, když na silnici není o ní ani značička natož značka?
Přeci nebudu očumovat chodníky, jestli tam není náhodou cykloztezka, zvláš když každých 100 m je jednou na pravé straně silnice a po druhé na levé straně.
O rekognoskaci cyklostezek před jízdou na kole není ve vyhlášce ani čárka.
To je úplně normální,
nejde o řešení dopravy a pohybu cyklistů. Jde o:
1/ Zákaz vjeydu cyklistů na silnici
2/ Vytvoření několika kolizních bodů, kde se pravděpodobně cyklista BUDE dopouštět prohřešku a bude ho moci agilní policista pokutovat
3/ Páni radní se poplácávají po rameni jak že budují krásnou Prahu, Brno či na krerém hnoji zrovna zobou
4/ neúčelně se prostaví pár mega, proč, si každý domyslí sám... že?
Loučím se svým oblíbeným citátem:
"Vytvoření podmínek pro bezpečný pohyb cyklistů ve městě není určitě tím, co obyvatele tohoto města bolí nejvíc." viz www.brno.cz
Musím se přiznat, že při prvním pohledu na tu fotku autobusové zastávky jsem vyprskl smíchy.:-) Ale ono je to spíš k pláči.
Dobrá reportáž. Zmíněné problémy jsou bohužel zcela typické i pro drtivou většinu jiných "stezek". K nim ještě přibude parkování aut na stezce (kdekoliv je to jen trochu možné), umisťování reklamních poutačů, neustálé výkopové práce. Tato "stezka" nesplňuje parametry normy, zajímalo by mě, zda jako stezka byla zkolaudována. Pokud ano, pak pro cyklisty vzniká problém: jsou totiž podle vyhlášky povinni stezku užít a nejet po souběžné silnici (za to mohou být pokutováni). Cyklostezky se tak paradoxně mohou stát nástrojem, který vyžene cyklisty z města (postavíme vám stezku, která bude mnohem pomalejší, budete každých sto metrů slézat a když zvolíte jízdu po ulici, napaříme vám pokutu). Změkčení norem pro cyklostezky (nedávno po nich volal kdosi z pražského magistrátu, s ušlechtilým úmyslem postavit stezky i tam, kde se dneska nevejdou) je dalším krokem k likvidaci cyklistiky ve městě. Pak totiž bude možné prohlásit za cyklostezku prakticky cokoliv. Při zákazu jízdy po souběžné komunikaci bude mít cyklista volbu kodrcat příkopem, nebo jet raději autem.
Naštěstí se aspoň v jedné věci mýlíš: pokutovat za jízdu po silnici tě v tomhle případě nemůžou.
Za prvé je tam značka "Stezka pro chodce a cyklisty", zatímco paragraf 57 nebo kterej to je stanoví povinnost použít "Stezku pro cyklisty", "Vyhrazený pruh pro cyklisty" nebo v křižovatce s řízeným provozem "Vyhrazený prostor pro cyklisty". "Stezku pro chodce a cyklisty" tam z nějakého důvodu nedali, přitom je tento pojem všude důsledně odlišován od Stezky pro cyklisty. Tohle často policajti neví, takže tě zastaví, budou chtít peníze, když nedáš, budou protivní, zdrží tě tam týden atd., ale pokutu si dát nenech. Zažil jsem to dvakrát, jednou jsem se nakonec musel zeptat na jejich služební čísla, že si je poznamenám. V tu ránu byl pokoj. Musíš prostě vypadat, že seš si tím pravidlem jistej. Pomáhá to, protože oni si jistí nejsou.
Za druhé chodci jsou povinní používat chodník, ovšem je li neschůdný (výkop, náledí, zaparkované auto,...) mohou jít po kraji silnice. Občas by se totéž dalo aplikovat na tyhle "stezky". jestli to například vede kolem hospody, jsou tam věčně na zemi rozbitý lahve a bez defektu to nejde, je stezka nesjízdná a pojedu po silnici. Podobně v zimě se uklízí sníh a břečka jen z pruhu pro chodce, takže to samé.
Tady to ale opravdu vypadá na oddělenou stezku pro cyklisty a stezku pro chodce vedle, podle té značky na fotce. Takže jiný případ než Botanická v Brně (tam je to oddělený jen vodorovným značením, to je ale podružné (platí priorita přenosné svislé značky > stálé svislé značky > vodorovné značky)).
Tak ne. I stezka s oddělenými pruhy zvlášť pro chodce a zvlášť pro cyklisty je taky stezka pro chodce a cyklisty.
Tak to je maso...
Krásná neděle, počasí kromě větru ideální na kolo ... kdo by nevyrazil.
Při návratu jsem ale pár set metrů od domu narazil na sanitku, která právě nakládala kolegu cyklistu. Dopravní situace zcela typická - "cyklistezka" v uvozovkách píšu proto, že v daném místě široké, přehledné a málo frekventované silnice vede po chodníku skrze zastávku ... a hlavně ústí - do úzké, frekventované nepřehledné ulice. A na křižovatce, kde prudkou zatáčkou (vlevo) odbočuje hlavní do kopce se to stalo.
Místu se nelze vyhnout, pokud ovšem chcete JET NA KOLE.
Pro znalé Brna: z Jundrova kolem vozovny trolejbusů, vpravo na Hlavní/Štursovu a nehoda se stala při odbočení vlevo na Kroftovu.
Jezdím tudy často - vlastně je to úzké místo, kudy musím projet pokud jedu kamkoliv podél Svratky. Je to odporné, nepříjemné.
Co na to magistrát, jsem zde již citoval...
Martin Barák
To místo znám, je odporný. Nevíš, jak se to stalo? Jestli jel cyklista po hlavní doleva a nedostal přednost od protijedoucího? No zrovna tamty městské části se pokoušejí cyklisty vyvraždit snad ze všech částí Brna nejvíc. Jednou mě tam skoro sejmula felicie Městské policie, která vyjížděla z místa mimo silnici. Jdou řidičům příkladem.
Vyborny vtip, vzpomnel jsem si na fotku z nejake rozvojove zeme, kde jim uprostred silnice cni sloup, mno, uspesne se probojovavame do zemi tretiho sveta. Jinak nevim, co porad maji s tema dlazdickama na cyklostezkach, vzdyt se po tom blbe jezdi, pokud si nekdo mysli, ze cyklostezka v Praze! je od toho, aby tam clovek jel 5km/h a kochal se prirodou kolem, tak ja tohle hodlam bojkotovat - v Praze jezdim, abych se presunul z jednoho mista na druhe, na kochani mam venkov.
Cyklostezky jsou lepší a horší, rozhodně lepší než žádné. Pokud bude cyklostezka podle evropských norem (pokud nějaké jsou), i tak musím počítat, že mi tam někdo vběhne, postaví se dodávka atd. Ale proč probůh ty dlaždičky - kdo se na tom napakoval??? Ta zastávka nic moc, ale co s ní? Kdyby se vedla stezka okolo, tak bude zase ohrožovat lidi vycházející z budovy u ní.
Petře, myslím si, že nemáte pravdu.
Pokud cyklostezka komplikuje pohyb jak cyklistům, tak ostatním účastníkům provozu, nechá vzniknout novým a nepřehledným situacím, tak je cyklostezka horší než nic.
Bohužel pokud už se u nás cyklostezky staví, tak jsou v kategorii:
1/ postaví se značka nad cestu, kterou mohou cyklisté používat i tak (výsledek 0)
2/ postaví se nákladem cyklostezka podél nekomplikovaného úseku silnice, jen cyklisté v protisměru na jejím začátku a konci musí přejet přes silnici (výsledek negativní)
a před křižovatkou se ukončí (výsledek 0 nebo negativní podle konkrétní situace).
3/ označí se chodník jako cyklostezka, mimo negativa výše uvedená nutí svým ukončením podle bloků cyklisty sesedat, a míchá chodce s jedoucími cyklisty. (negativní)
m.b.
Praha nepatří k městům, kdy by bylo umisťování cyklostezek snadnou záležitostí vzhledem k tomu, že stojí z velké části na půdorysu stejném jako před xx lety, kdy se s hustou dopravou, natož s cyklisty nepočítalo. Alespoň barevný pruh na zemi upozorní na to, že se tam jezdí na kole. Smysl vidím tam, kde se tak jako tak po chodníku jezdí. Podobně jako v některých místech se nedříve nechají lidi vyšlapat cesty po trávě a pak se udělají chodníky.
Jsem pro cyklostezky, které vedou odněkud někam a po kterých se cyklista dostane z A do B příjemněji za srovnatelný čas jako po silnici. V zahraničí je jich většina, královnami mezi nimi je třeba cyklostezka podél řeky Adige. Cyklostezky, které nesplňují normu, které mě nutí co chvíli sesedat, ustavičně se něčemu vyhýbat a zdržují mě, jsou mi ukradené (těch je zase většina u nás). Jízda po Evropské jistě není žádný med, ale troufám si říci, že je úplně srovnatelně nebezpečná jako vedení stezky podél Evropské přes přechody přes boční ulice (s alibistickou značkou cyklisto veď kolo).
Řešení na vedení cyklostezky přes autobusovou zastávku je několik... lepší i horší, ale JE TŘEBA se nad tim zamyslet, obzvlᚍ u takovéhle investice.. nestálo už b to tolk úsilí... spíš mě děsí, že se opravdu něco takového stalo, naprojektovalo a realizovalo... to je hnus... na druhou stranu jsem optimista a doufám, že se to bude všude zlepšovat a aspoň se teda nějak začalo...
No buďme za ní rádi. Po Evropské si žádný soudný cyklista jet netroufne, takže se jezdilo po chodníku. Teď je to aspoň cyklostezka. Sice blbá, ale je. Jinak je pravda, že se stavěla v listopadu a prosinci=někdo potřeboval proinvestovat dotaci, kterou by jinak musel vracet a na něco jiného to bylo zas peněz málo.
Asi jsem tedy nesoudný, po Evropský jsem jel určitě alespoň tisíckrát (jezdil jsem tudy do práce). Teď tam sice jedu už jen občas, ale tu stezku jsem použil jednou - abych si o ní udělal představu. Jak už tu někdo psal, v Praze se přesunuji z místa na místo a nekochám se. Rychlejší cesta vítězí.
Uznávám, že po stezce může vyjet třeba rodina s dětmi (jinak by vyjet nemohli), ale obecně varuju před stavbou takových stezek - nestezek: jednou nás na ně nějaký zákon vytlačí (v novele zákona 360/2000 se v paragrafu 57 přeformuluje stávající "stezka pro cyklisty" na něco ve smyslu "jakákoli značená cesta pro cyklisty").
nestras, to bych si musel hodit masli...
jinak tady s vetsinou lidi souhlasim...ta evropska je vysmech.To si delame reklamu jake mam mozky...
nedávno jsem kolem naší "nové" stezky jela busem a musím říct, že jsem nevěřila vlastním očím. jsem ráda, že jí nebudu muset používat, ale za trest bych nasadila toho projektanta na kolo a schválně, jak by se mu líbila jízda. musím pochválit hradec králové - tady u stavení nových cyklostezek přemýšlejí a dají se používat pro běžný provoz..
No právě... tohle je asi opravdu výsměch, hlavně, když souběžně vede silnice, kde nic nejezdí, holt osud. No ale povim vám, že když sem jel na Blaník, tak sem těch přechodů napočítal asi 9 od šárky po Veleslavín, což sou možná 3 km......
Pak jsou ještě 3....
Silnice kde nic nejezdí? To myslíš kterou? (teď se fakt neorientuju) Evropskou ne, že ne. :-) Já tuhle stezku využívám jako z nouzectnost. Sice stojí za prd, ale lepší než se motat mezi autama, zvlášť po dvouproudový Evropský. Těch přechodů je tam neskutečně, to musel navrhovat cykloanalfabet. Starosta vloni mám takovej dojem sliboval, že až se bude obnovovat vodorovné dopravní značení, budou tam vytvořeny cyklopřejezdy, ale kde nic, tu nic.
Já sem myslel Jenečskou, která má tu nevýhodu, že to je samá jednosměrka, ale to by se lehce vyřešilo, zase je dost úzská, to je pravda. Pokračuje pak José Martího kolem FTVS. Tam by mělo být i muzeum dělnického hnutí :-D
Jezdit Jenečskou a pak Martíhotak a co dál ? Tam to končí a stejně musíš na hlavní .A vzhledem k tomu že Jenečskou křižuje 7 silnic tak to radši jedu po Evropské. Do sedmé hodiny raní je Evropská celkem v pohodě ale později beru zavděk tou pseudocyklostezkou. Na Veleslavíně z ní ujedu na Kladenskou.
Ted nedavno jsme to jeli v podvecer zezhora na kulatak a je to docela adrenalin :) Zvlaste kdyz stezka konci a musi se v rychlosti naskakovat na obrubniky.
Wewerko, to snad nééé. ta cyklostezka není sice nic moc , ale obrubníky na ní nikde nejsou. Snad na jejím komci pod červeňákem , ale tam stejně musíš na silnici.Za Horoměřickou již stezka není tak jedině tam. ale to jste již jely jen po chodníku.
Wewerka, tak mi to nedalo, (co kdyby tam nějaký obrubník byl a já ho již neregistrovala) a ty nájezdy z a na stezku jsou snadto to jediné co se jim celkem povedlo. Ty jsi, na tom svém kole, nemohla vůbec zaregistrovat. Takže jedině až pod tou Horoměřickou tam skáčeš z a na obrubník, ale to už není cyklostezka.
Ja vim :)) a taky tam maji nizko polozeny strom, ktery me malem smetl z kola :)
Hmm.. asi jsem daleko nenší než ty nebo je ten strom až za Veleslavínem( tam ujíždím na Kladenskou) . Další důvod proč pocyklostezce nepokračovat. :)))
Tak ty si takhle po večerech ráda přihneš, jo. Kdo by to byl do tebe řek. Škoda, že už si asi nevzpomeneš, kudy ta "stezka" asi tak veda. :')))
Jeli jsme z 60km tripu z Okore.. vcelku zpestreni :) sem tam obrubnik.. sem tam cervena.. ale normalne jezdim slusne :) Holt kolega vedl a nezastavuje vsude :)
Ale porad lepsi nez kdyz jsme jeli z Reze do Uholicek podel koleji.. to se mi zdalo vic adrenalinove
(auu.. nebijte me! :))
Jenže po tý stezce maj jezdit děti ze školy, tetky, co si skočily dolů na kulaťák do galantérky, bankovní úředníci v kvádru či úřednice kostýmku a manažeři s kufříkem. Jako je to všude ve světě běžné, jistě. A ona tam vtrhne tlupa řádících bajkerů. Takhle se tomu vyspělémumu světu nepřiblížíme. Příště hezky kostýmek, když už chcete na cyklostezku. :')
;P;P;P;P
Hej lidi, dneska sem nevěřil vlastním očím, nevím jestli sem byl doteď slepý, ale ten nový úsek cyklostezky po Evropské má i přechody pro cyklisty (přejezdy), značený i se značkou na chodníku...
Nejsem si jistý, jestli to nepřikreslili v poslední době, ale doufám, že s tím půjdou nahoru...
A ted abychom se hadali o to, jestli to ma nejakej vyznam. Sice na takovym prejezdu nemusis sesedat z kola, zato pro tebe neplati prednost, takze je to jako bys prejizdel pres silnici v jakymkoli jinym miste.
Tady v Luxu jsou tyhle prejezdy vsude, prednost na nich sice teda taky neni, ale skoro vsude na nich ridici cyklisty pousteji i tak.
To je divny....tady taky....
To mi ulitlo:-)
Jinak prijed na dovolenou...rad ti to ukazu:-)
Jo, ještě tak umět pořádně English a odnaučit se jezdit vpravo ;-)
Hele...English neni problem...stejne tomu skotskemu prizvuku neni rozumet:-) A jezdit vlevo? Ze zacatku to byl problem, ted je to v pohode. Sam se nekdy divim, ze jezdim uz automaticky vlevo bez premysleni. Naopak se bojim navratu k nam:-) Asi budu vypadat jako idiot...pojedu po leve strane a na ty nase ridice budu mavat a smat se na ne:-))))))) To asi nepochopi. Ale mozna zacnu sprevychovou, jako Medved:-)
Stejně by mne tam nepustili ;-)
:-))))) Ja myslim,ze i snad jo:-)
Ze zákona o platu a zákona o mzdě.
Mzda při vadné práci : pokud pracovník vytvoří zmetek, nemá nárok na odměnu.
Také vám připadá že by autor měl vrátit peníze?
A nejen to za tohle by mu měl být odebrán diplom!
Dobrý nápad! prostě aplikovat to, co se používá. V jiné diskuzi se rozčiloval Hrabosh, co se toho dělá a poslal odkaz na zápisy jednání nějakých komisí. Fakt hodně sezení a zápisů a direktiv... výsledek je... víme... Tady by se mohli vyřádit. Stačí 2-3 precendensy a projektanti komunikací a projektů si SAMI, bez dokopávání a připomínkových řízení a vyjádření atd. dají pozor...