Vím, že se tu pláště na treka/crosse už mnohokrát řešili. Na základě zkušeností a ohlasů tady jsem jako nové pláště na crosse Author Linea mojí přítelkyně předběžně vybral Hutchinson Acrobat (asi ne), Schwalbe Hurricane (asi jo) a Schwalbe Marathon (ano, ALE?). Dnes jsem se na ně byl podívat v Bikeranchi na Palackého v Praze a zazněl tam od prodavače názor, který mne nenapadl: Marathony spíše již ne kvůli váze, aby pro slečnu nebyly moc těžké a neměla pocit, že se kolo špatně roztáčí (jejich váha v provedení 40C, které bych kvůli komfortu chtěl, je 720g proti stávajícím authoráckým s 35C s 480g). Proto mi doporučil spíše Hurricane nebo ještě CX Pro. Hutchinson Acrobat je v tomto rozměru ještě citelně těžší (810g, proti stávajícím tedy +0,65kg na celém kole). Myslíte, že to opravdu může tak vadit a ten rozdíl být tak cítit??? Dámy, slečny, máte zkušenosti s těmito plášti??? Přítelkyně není žádná závodkyně, ale máčka taky ne :-)... Díky.
Zapomněl jsem napsat, kolo jezdí 80% asfalt, 20% šotoliny, lesní cesty,...Proto ve srovnání s originálními nazutými authory scháním pláště širší (40C) komfortnější a rychlejší na asfaltu.
Pokud chceš slečně opravdu ušetřit námahu nekupuj klasický Crossový brak ale investuj do kvalitního materiálu, stojí to za to :
http://www.trinnity.cz/DetailPage.asp?DPG=19854
Šíře 35 bohatě stačí. Širší pláště budou vážit víc.
Nemám zkušenosti s crossovým RR, ale odhaduju, že to bude totéž jako biková verze. A tam bych viděl za tu cenu (narozdíl od bikové verze, která se dá koupit o hodně levněji) jeden problém a to výdrž. Na crossu bude jezdit asi i dost po asfaltu a tam ji zmizí na zadním kole před očima.
Ale zase váha super a vlastnosti slušné, na crosse a jeho zaměření dobrá volba.
Hlavně slečně přesně odvaž svačinu - taky by mohla vážit o nějaký gram navíc ....:)
Já bych to až tak nehrotil :-)))) Ale zkrátka a) mne překvapilo, že mi necpe nejdražší pláště jako všude jinde. Jeho názor byl, že Marathon je kvalitní spíše expediční plášť, na takovéto trekové kolo "zbytečný" a pro holku možná až ne zcela vhodný b) je to věc, kterou by mne ani nenapadlo řešit, ale je pravda, že to může být o 0,7kg víc, což už třeba někdo řeší... tak se jen ptám na názory. :-)
0,7kg v pláštích navíc je hrozně moc... Už se to tu řešilo a já nemám to správné vyjadřování, ale prostě rotující hmotnost navíc je vždy ke škodě. Už třeba jen při rozjíždění...
to je právě to, čím argumentoval ten prodavač (možná to byl přímo majitel, přišlo mi..), že by to mohl být nepříjemný rozdíl při rozjíždění a akceleraci vůbec...
Jak už jsem reagoval na Jardu, tak si myslim, že ta váha plášťů se trošku přeceňuje.
Ale zase 0,7kg už není opravu zrovna málo. Já těch 215g na obou pláštích navíc, co uvádím níže nepoznal. A nepředpokládám, že ona bude potřebovat zrychlovat nějak často (oproti těm situacím, co jezdím ve výjezdech bych řekl, že téměř vůbec).
Ovšem 0,7kg už začíná být nezanedbatelná hmotnost i do celkové váhy kola.
Právě, že se to tu nakonec dořešilo úplně přesně a dokonce a opravili ty chyby z těch původních výpočtů z bajk.cz.
A došlo se k tomu, že hmotnost materiálu na obvodu kola je srovnatelná s dvojnásobnou hmotností materiálu na nerotujících částech.
Samozřejmě to tedy vadí více než jinde (dvojnásobně), ale je to podle mě příliš přeceňované.
Teď jsem z kombinace NN/RR přešel na Albert/Smart Sam alpencross, vše ve 2,25. Tzn. z 570/545g na 650/680g a rozdíl jsem nepoznal žádný (tedy myslím ohledně hmotnosti). A to zrychluju (tzn. tam kde se to může projevit nejvíc) hodně často, protože jezdím často prudké technické výjezdy, které limituje hlavně moje fyzička. Takže je musím jezdit stylem vždy když to jde, tak co nejpomaleji a šetřit síly a pak tedy musím často zrychlovat na větší překážky, které při tak pomalé rychlosti nelze vyjet (na souvislou větší rychlost, která by byla ideální po technické stránce prostě nemám).
Mimo zrychlování jsou to pak gramy jako každé jiné kdekoliv na kole.
Tak tak .... pokud chce někdo vyloženě gramařit, pak může být investice do lehounkých plášťů a potažmo také ráfku zajímavou volbou ... na druhou stranu vzorek a směs pláště dělá mnohem víc ... aneb postupný přechod z Tioga YK/BD na NN/RR se projevil naprosto brutálně (rozdíl až 10kmh pohodlného avg, naopak hodně znatelná ztráta adheze v terénu), a přitom rozdíl ve váze dohromady na obou kolech dohromady pouhých cca. 300g. Ale i tak zůstává nepopiratelným faktem, že nejlevnější, nejsnazší a především nejefektivnější způsob úspory na váze je právě na kolech a jejich obutí. Záleží přitom na počtu najetých km atd., tzn. obzvláště pro někoho kdo jezdí málo se to extra vyplatí, pro notorické hltače kilometrů už to může být investice srovnatelná s tou, kterou by si alternativně vyžádal lehčí rám, sedlo, sedlovka, řidítka atd. ......
a před jízdou vyčůrat!!!!!!!!!!!!
jasně, vždy ;-)
...a zkontroluj, jestli jede naostro :-))
ano, vzdy ;-)
http://www.maxxis.com/products/bicycle/product...
Mám Schwalbe Huricane a nechal jsem je nazout i své přítelkyni a je s nimi velmi spokojená. Po asfaltu jedou jak po másle a v terénu držej taky slušně. Já mám na nich najeto téměř 1000 km a to jsem jezdil s holkou se sedačkou, teď ji tahám na tyči a jsou pořád jak nový. Takže doporučuju.
mám marathonky. Zkusil jsem i jiný a zase je sakra rychle zul. Přítelkyně je má taky a spokojenost. Osobně si je nemůžu vynachválit. Na prd jsou jen v hlubším bahně nebo na mokrejch šutrech. Na to ten vzorek prostě není, ale jinak drží super a na asfaltu jsou rychlý jak blesk :o)
Tak díky všem za rady, půjdu do těch Schwalbe Hurricane, přeci jen je tam taky nějaký drobný boční vzorek na to občasné pročesávání lesních cest a šotolin. Ten odkaz od Petruna nahoře, moc pěkné kousky :-) ale na kapsu už trochu moc a zase tolik toho nenajedem. Doufám, že pozitivní rozdíl bude cítit i mezi origo nazutými Authory a novými Hurricane a když ne, tak bude co zkoušet příště...