Chystám se na konci týdne navštívit Azub a vyzkoušet si některé kolo, případně zapůjčit na víkend Azub 4. Vidím to, po přečtení mnohých názorů na internetu i v této diskuzi, jako řešení mých problémů s páteří.
Kolo samozřejmě vyzkouším, ale zajímá mě zda pro ježdění převážně po silnici, stezkách a normálních lesních cestách a také do města volit Azub5 nebo Mini.
Max jsem zatím zavrhl z hlediska vysoko položených nohou (ale ještě jsem nezkoušel)
Pochopil jsem správně, že Mini bude rychlejší v rozjezdu? Nebo vlastně proč má malá kola? Omlouvám se pokud můj dotaz vypadá laicky, já zatím vše o lehokolech vím akorát z internetu. Patrik I.
Škoda, že tu neni Jirka!:-( Ten by Ti to vysvětlil, že by Ti z toho hlava šla kolem. Já Ti nemohu poradit, zda-li lepší kolo Mini nebo 5. Já mám někdejší Azub Cé a Azub 4 (starší "5") . Z vlastní zkušenosti mohu říci, že malá kola jsou do lesa a na polní cesty trošku slabší. Zejména pak, pokud vjedeš do nějaké díry, tak už to 20´ kolo leckams zapadne a zdaleka tak netlumí a nepohlcuje tyto nerovnosti jako 26 ´ kola. A to zdaleka nemluvím o 16 ´kole, které ma Azub Cé vpředu. Rozhodně však musím říci, že kolo s malými koly je skladnější. Navíc jedeš poměrně níže nad zemí a tudíž budeš brát všechno podél cesty kolem sebe s sebou (myslím trávu apod.), navíc při jízdě v lese prd uvidíš, protože budeš hodně nízko. Třeba Azub Cé je trošku jiný rám a člověk je skoro ve stejné výšce jako na Azub 4. Tot´ má zkušenost. Myslím si, že pro Tebou vyjmenované požadavky bude jistě lepší Azub 5, když si zavrhl Azub Max. S tím já jezdím v lese i po polňačkách neprosto bez problémů. Volil bych však rozhodně širší obutí než Azubem standartně dodávvané 1,5 ´. Já mám 1,75´ což je rozumný kompromis mezi nižším valivým odporem a přitom pevným držením stopy v terénu. Azub mini bych viděl jako skladnější kolo na ježdění po městě či jen na kratší výlety pouze po pěkném povrchu - tedy puze po silnici. Jak jsem řekl vzhledem k jeho výšce bych to do lesa apod. viděl spíše skepticky. Malá kola obecně jsou rychlejší na start z místa, ale jak jsem viděl, dohnal u tohoto modelu rychlost běžné jízdy Azub větším talířem vpředu. Takže ta rychlost o moc slabší nebude než na Azub 5.
Na Azub mini jsem se svezl jen pár metrů, takže nemám valnou osobní zkušenost. Pokud vím, tak to kluci ale udělali spíš jako rychlejší kolo na silnici. Máš menší odpor vzduchu a menší valivý odpor a převody jsou tam, pokud vím, právě spíš na rychlost a silnici než na pomalejší jízdu do terénu. A skladnější tu určitě bude, pokud řešíš místo. Ale šlapání máš oproti zadku stejně vysoko jako na Maxovi. Mini má uplně stejný rám jako Max jen je na menších kolech, takže jsi celkově níž, ale výška šlapacího středu oproti výšce sezení je stejná. Na Azub 5 máš nohy oproti výšce posezu níž než na Maxovi nebo mini. Každý to má hozený jinak, ale pro mne je na Maxovi šlapání moc vysoko, ale sposta lidí ti řekně něco jiného. Max a 26" kola jsou super do terénu a pro jízdu po lese a kořenech je to mnohem vhodnější a lepší než Azub 5 nebo 4, který mám já, ale i tak s tím svým projedu v podstatě skoro každou cestu, která lesem vede.
Pro mne je volba jasná. Mám celoodpružený Azub 4 (starší verze Azub 5) a projedu všude, kde chci a potřebuju a jsem spokojený po všech stránkách. ALe na SIlnici existuje lepší lehokolo a do terénu také existuje lepší lehokolo, ale pro mne je tohle prostě ideál. V tomhle nelze poradit. Vyzkoušej si všechno a rozhodně se nestyď a zeptej se kluků v Azubu na cokoli tě napadne, oni ti rádi poradí a pomohou. Rozhodnout se ale budeš muset sám:o( Já taky váhal mezi Maxem a čtyřkou dlouho. Nakonec jsem se rozhodl podle pocitu při jízdě a rozhodně nelituju!
Taky už se nemohu dočkat, až do Uhbrodu přijedu :-)
Je mi jasné, že se musím rozhodnout sám, zajímají mě spíše názory na věci, které nepoznám po třech dnech zapůjčení kola (když se budu učit jezdit)
Gratuluji předem! At´už bude Tvá volba jakákoli, věřím, že lehokolo Ti udělá obrovskou radost jako každému z nás lehokolistů! Nehledě na to, že se Ti prodlouží Tvůj dojezd až na dvojnásobek dnešních hodnot, protože Ti současně s novým lehokolem vzroste nejen chut´ jezdit ale i chut´jezdit častěji ale i déle a dále, protože to bude lahoda! oproti klasice. Což mi tady každý ležákista jistě a rád potvrdí, protože ví o čem mluvím!:-)
Co kdyby´s zajel také na "Sraz"? Tam bys mohl zkoušet, dobatovat s uživateli, získávat kontakty ... Více zde:
http://lehobrno.borec.cz
No také kvůli srazu se chystám alespoň zajistit si vyzkoušení a třeba zapůjčení, nebo jinak přijedu alespoň autem
Nemám doma podmínky na vlastní stavbu, ale jsem kutil a pár klasických kol jsem seřizoval či upravoval. Myslíte, že je reálné, pokud nakoupím komponenty (rámovou sadu od Azubu a zbytek samostatně) jako normální kupec, postavit kolo o něco levněji než je cena Azubu? Jde mi spíše o ten podíl vlastní práce - tedy více radosti. Neženu se za ušetřením za každou cenu. Je mi jasné, že když koupím hotový Azub, pak mám také záruku 2 roky a to rozhodně s vlastním sestavením nedosáhnu
Když si koupíš od Aleše rámový set, tedy rám + pár dalších věcí, které nejsou kompaktibilní s klasikou, tak tě to vyjde levněji, pokud použiješ díly ze starýho kola, které už doma máš, pro to to má ALeš v nabídce. Jinak podle mne nikoli.
Abychom se stále neopakovali - tady si počteš, když vynecháš ty všelijaké narážky a dohady, tak si z toho obsahu určitě vybereš nějaké pro Tebe potřebné informace:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4291
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4408
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4393
pokud pouzijes komponenty nizsich az nejnizsich rad tak usetris vyrazne. budes moci jezdit hned a postupne treba obmenovat za lepsi. Podle meho nazoru totiz neni prvni rok normalniho jezdeni zadny rozdil mezi prehazovackou shimano SIS za 120,- a nejakou za 1000,- plus
Nevím jaký je rozdíl v ceně . Já sice taky dost vyrobím , ale první lehokolo bych si koupil celé . Pokud to nemáš v oku budeš laborovat(kudy a jak lanka, bovdeny ,řetěz atd.) a příjdeš o dost času který bys mohl věnovat ježdění .
To je sice fakt, ale ten dobrej pocit při stavbě když na to člověk přijde a je to použitelný taky není k zahození ;-)
Teď jde jenom o to, co je lepší - dřívější pocit z pohodlí při ježdění na koupeném, nebo pozdější pocit z jízdy kombinovaný s "pýchou" na vlastní umění (nebo neumění, záleží případ od případu ;-) )
Když se dívám do ceníku Azubu, tak rozdíl mezi rámovým setem a základním modelem Azub5 činí 7560.- Kč (srpen/2007) což není mnoho na kola, převodníky, pastorky, řazení, atd., započtu-li shánění dílů. Navíc to v první fázi opravdu zabere spoustu času, který mohu věnovat jízdě a hledání zajímavých řešení. Takže možná je pro mě lepší varianta koupit základní model a dovybavit si jej podle představ a potřeb, případně i vlastní tvorby
Ještě jinak řečeno, na základním modelu mě chybí odpružená přední vidlice (tu bych asi raději - příplatek je 3000.- je otázka, zda raději později nekoupit jinou) a možná dualdrive, jelikož se mi dost líbí řešení s jedním talířem. Nu uvidíme. díky všem za názory a odkazy
Tak si ještě pokecám sám se sebou. Přečetl jsem si diskuzi potah sedla - kalkulace a myslím, že ceny chápu. Takže jedu do Azubu vybrat kolo...
kdyz to vezmu kolem a kolem tak bych asi taky bral cely kolo. Ta uspora je celkem mala na tu praci. Pojedes i na sraz?
rádi bychom přijeli i s přítelkyní, leč ta dělá 12.září státní zkoušku, tak zatím neplánujeme na 100% no a nevím, zda do 14.září budu mít vlastní lehokolo...
No, já jsem se do Azubu zamiloval hned po prvním spatření ležáku na loňské cyklojízdě (myslím to byl Jurimírův, pokud ten jezdí se zrcatkem na levé rukavici) a kdyz jsem přijel do UHBrodu nakupovat, měli tam zrovna loňský model AZUB 5 stáhnutý od dealera z Německa, nejetý. A protože já většinou CHCI a chci to HNED, nevahal jsem a koupil hned a nelituji. Ještě mi tam vlastně dali odpruženou přední vidli, Spinner Grind a je naprosto ok. Možná budeš mít podobné štěstí, stojí za to se zeptat, zda mají nějaké kolo postavené a k dispozici.
DUal drive mám a jsem s ním naprosto spokojenej. Měnit ho budu jen proto, že chci jít do lepšího. Do Rohloffa. A co se odpružení předku týče, tak záleží na tom, kde jezdíš. Pro mě je to podstatný, ale jestli budeš většinou na silnici, tak to nepotřebuješ. A dokoupit se dá konec konců vždycky. AKorát tedy ve 20" není moc velký výběr.
s odpružením budu trošku oponovat, přesto že odružení předku nemám. Jak tu bylo párkrát zmíněno tak neodpružený předek je trochu nebezpečný. Při nájezdu na hrb to vyhazuje nohy dovrchu. Už šetřím na vidlici co to dá. jednou jsem už myslel že přehodím nohy přes hlavu a párkrát jsem si málem překousl jazyk a to všechno jízdou po Brně. Doporučuju koupit hned na začátku pokud na to máš.
Ale jo, já taky. Mám odpružený předek od začátku a jsem moc rád, ale myslím, že se dá jezdit i bez něj. Ujel jsem pár stovek km na Azub Easy a to nemá odpružení nikde. Jet se dá, jen požitek z jízdy je někde jinde, jakmile nejedeš na dobrým povrchu.
No vida, tak to uz budeme v okoli Prahy dve lehokola s Rohloffem - muj uz je doufam na ceste :-)) Normalni prehazovacka vyzaduje temer antisepticke prostredi ke spravne funkci a/nebo neustale serizovani, cisteni atd. Coz je vopruz a me to nebavi. Radsi jezdim nez se hrabu ve stroji.
TO Jurimir: uz vis, jaky budes davat dopredu talir? Me to v pedalsportu spocitali na 16 vzadu/38 vpredu, to by melo zhruba odpovidat 3x9 co mam ted na Azub5. Radsi bych lehci prevod kvuliva kopcum. Pocty nejsou ma silna stranka, dokazal bys poradit prosim?
ještě jsem o tom neuvažoval. Nechám to asi na Alešovi. Má s tím zkušenosti narozdíl ode mě. Nevím jak to máš ty, ale já se domluvil na Rohloffu s Alešem Zemánkem. AKorát to bude muset počkat, protože teď jsem nejezdil pět nebo šest tejdnů kvůli nemoci a jsem na kolo celej žhavej. Takže až někdy na podzim nebo dokonce v zimě. Ale já se rozhoduju často podle nálady, takže se možná domluvím na tom, že bych ho předal v Brně na srazu, ale kdo ví:o)
mám rohloff na maxu, dvojtác 40/52 (zatím bez přesmykače). Počítal jsem, že kdybych měl 48 zubů tác, tak budu mít rozsah přesně stejnej, jako na předchozím origiš azub devítikolečku. Do kopce mi převody celkem stačí (i když tak dva lehčí bych do extrémních kopců na pohodové vyjetí rychlostí 2-3 km/h ještě využil - ale při této rychlosti už mám trochu problém s rovnováhou), po rovině těžké převody taky celkem stačí (při 50 km/h po rovině řadím nejtěžší převod). Pravděpodobně dvojtác časem vyměním za jiný s větším rozsahem (tento jsem provizorně odmontoval z jiného kola) a přidám přesmykač.
Minimální povolená velikost tácu podle návodu je 38 zubů (aby se převodovka neztrhala) - na ležáku by se možná dalo mírně porušit (vestoje se zpravidla nejezdí) - ale asi opatrně.
dopředu dám 38 zubů pro začátek, což s pastorkem 16 odpovídá kombinaci 22/34. Původní osazení z azubu je 28/34 takže teď to bude hodně do lehka, skoro mám obavu, aby nebylo moc. Uvažoval jsem o dvojtácu 38/>52 právě bez přesmykače a před delší cestou po rovině přehodit řetěz manuálně.
Doporučuju neváhat, a pořídit hned oboje DD i odpruženou vidlici.
To já bych rád, leč cena roste a roste... a milionář nejsem
No, pokud bys chtěl, já budu stejně brzy montovat Rohloff, takže bude k dispozici: ráfek Remerx 26" + 9 kazeta, přehazovačka + přesmykač Deore a trojtalíř + kliky Sugino... najeto cca 300 km. Jo a taky řetěz, tan dám taky 8 Rohloff ať to něco vydrží. Tak zauvažuj.
Mluvil jsem s Alesem Zemankem a pokud bys chtel,je ochoten ti kolo osadit komponenty Deore, ktere jsem zminil. Jeste je k dispozici predni kolo 20" s dynamem Novatex v naboji - anebo ti ho prepletou na normalni naboj. Napis kdyztak na muj e-mail.
Taktéž doporučuji DD i odpruž. vidli. A ještě trojtác vpředu!:-) Mám a je to žužo řadit! Si to vyloženě fakt užívám!:-)
Co s těma převodama budu dělat? :-) na trekingu mám 3x8 a využívám tak maximálně třetinu
Jó , člověče, je vidět, žes na ležáku ještě ani pořádně neseděl! :-) Na ležáku je každý převod dobrý - zejména do kopce! To furt řadíš, řadíš a najednou zjistíš, že ještě potřebuješ něco podřadit a nemáš už co!:-) Do kopce si do pedálů nestoupneš, jak na treku - tady jen pořádně podřadit a šlapat ostošest, když chceš vyjet ňákej pořádnej krpál! Věř starému vlkovi!:-) Na Céčku jsem měl Dual Drive DD 27 a furt málo! Tak na Azub "4" DD 21 a ještě trojtác vpředu a věřte nevěřte, občas furt málo! Tak na Maxovi plánuji DD27 a ještě ten menší trojtác vpředu a to snad už bude stačit.:-)
To mohu potvrdit, taky mám od jara 63 převodů.
No rád se poučím, taky proto jsem založil toto téma. Akorát nechápu, proče nejdražší modely Azub mají 14 převodů Rohloff
Jo, tak to bych taky rád věděl! Jenže Azub s Rohloffem je pro mě stejně dostupný jako Aston Martin. :-( Navíc jsem s DD za ty peníze velice spokojený a nemám důvod proč měnit. Klidně se v budoucnu spokojím opět s DD27 x 3 tác vpředu. To je takový Rolls v řazení!:-)
14ti stupňová převodovka Rohloff má stejný rozsah jako trojtác v předu a devítikolečko vzadu. Některé převody se totiž dublují, takže jich nemáš 21, ale 14.
viz http://www.rohloff.de/en/products/speedhub/gear...
S DD zkušenost nemám, ale v takovém množství převodů musí být hodně duplicit a není to i zmatečné ? To se podle mě nedá pamatovat co mám kde zařazeno (nepočítám předek který je vidět ;-) ). Vzhledem k tomu že kopce taky nemám rád, tak souhlasím, že je dobré když je vždy kam "podřadit", ale tenhle rozsah mi přijde až moc.
Přesně stejný názor jsem měl také blahé paměti. Ale, praktická zkouška a změnil jsem rychle tenhle názor. S tou duplicitou nemám ten pocit. A přehled v tom mám snadnej. Vpředu vidím, vzadu vidim všechno na rukojeti vpravo. Ale to chce zkusit a pak člověk pozná tu obrovskou přednost té možnosti všemožně kombinovat. Já si tedy přímo libuji. Jedu po polnici, pak přijde polní krpál, zařadim malý talířek, nejlehčí DD a největší kolečko kazety a vyjedu stráň přímo do vrchu. Problém zřím až tehdy, kdy se mi začne kolo doslova převracet na záda. Ale zastavíš uprostřed takového krpálu a bez trojtácu vpředu i s DD 27 už se nerozjedeš. S malým táckem máš BMX zapřeš do pedálů a jedeš dál.
Tak mě napadá, jestli není podstatnější rozsah převodů a nikoliv počet převodů...
Přesně tak, není důležitý počet převodů, ale rozsah. Většinu z těch 63 možností vůbec nepoužívám. Většinou jezdím na prostřední tác, malej tam dám do extrémního dokopce a velkej jen z kopce, když se mě chce šlapat i při rychlosti přes 50km/hod.
nerekl bych, ze je zas az tak uplna pravda to, ze do kopce by clovek potreboval podrazovat vic a vic a vic. ja jsem treba mel potrebu pouzit nejnizsi polohu DD a nejvetsiho kolecka az pri jizde na dovolenou, ale to jsem mel za sebou nekolik 10tek km s 30kg bagazi. a nejvyssi polohu DD taky moc nepouzivam jen kdyz chci jet po rovine opravu rychle nebo kdyz jedu z kopce a chci si uzit poradne rychlosti tak pri to jeste slapu.
vse co jsem napsal, ale plati pro upravene cesty ne pro pro polnacky (ikdyz tam by to taky jeste slo) a uz vubec ne pro lesni cesty
já tam byl v sobotu. na mini jsem se ani nemohl rozjet, pětka už byla lepší přejížděl jsem ze strany na stranu, no a na maxovi jsem zvládl i otáčku. asi to bude individuálni, ale mi se jezdilo líp na velkém kole. asi proto že měřím 202 :)
Nakonec jsem se přece jen rozhodl něco přidat.
Podle mě závisí to, jak moc je větší kolo lepší do terénu, závislé na více faktorech. Jeden je hmotnost jezdce, těžší člověk pocítí výhodu velkých kol více než lehký člověk. Druhý, podle mě stejně důležitý, je odpružení. Odpružené 20" kolo versus odpružené 26" kolo je výrazně menší rozdíl než když budeš srovnávat neodpružené 20" s neodpruženým 26".
Podle mých osobních zkušeností bych to tudíž doporučil takhle: pokud jsi lehký, není pro tebe rozdíl mezi Azubem 5 a Azubem Mini co se týče jízdy po polních cestách. Zadní stavby obou jsou tak odolné a s takovými zdvihy, že je to fakt jedno, ani rozdíl ve valivém odporu nepoznáš dřív jak na 10cm kamenech. Pokud vážíš hodně, může být jistý rozdíl cítit i v lehkém terénu (běžná polňačka), ale není velký. Podle mě ne dost velký na to, aby člověk chtěl 26" zadní kolo jen kvůli tomu. Podle mě by ses měl na obou modelech kousek svézt, na každém se povozit tak pět deset minut, po vyzkoušení druhého se vrátit k prvnímu a pak zas k druhému atd., a prostě si vyber ten, na kterém se cítíš lépe, pohodlněji. Klidně to zkoušej jen na silnici, v těch polňačkách fakt nebude velký rozdíl.
Nezbývá mi nic jiného. než nesouhlasit. Malé versus velké kolo je na polňačce takový rozdíl, jako nebe a dudy! Má mnohasetkilometrová zkušenost mi to dokonale potvrdila.
V tom se evidentně lišíme. Pokud jsi někde psal ta kola, z niž vycházíš, a já to jen zapomněl, tak se omlouvám, teď zrovna si nevzpomínám (Azub Cé a odpružená čtyřka? prosím napiš).
Moje zkušenosti jsou založené na následujícím:
6000km na Azubu 2, levné tlumiče vpředu i vzadu, 1.5" pláště
12000km na Azubu 4, napřed střední úroveň tlumičů, poslední 3000km levná přední vidlic, pláště od 1.5" do 2.0"
2000km na neodpruženém lowraceru - 55% váhy na předním 20" kole, často špatné silnice, dohromady tak 100km polňačky, pláště od1" do 1.5"
nově teď cca 800km na neodpruženém highraceru s 28" koly na silničních pláštích, silnice půl dobré, půl špatné, občasný krátký výskyt polních cest.
Vážím 62kg.
Celkový výsledek je tento:
Na dobré silnici nezáleží na velikosti kol ani odpružení.
Na špatné silnici může odpružení přidat jisté pohodlí, na rychlost prakticky nemá vliv. Kolo 20" obuté do silnějšího odolnějšího pláště je ekvivalentní s 28" s tenkým vysokotlakým pláštěm co to pohodlí a akcelerace, jen slabounce pomalejší ve valivém a aerodynamickém odporu.
Na polních cestách se začíná průměr kola a odpružení projevovat, vliv odpružení na pohodlí i rychlost je ale násobně větší než vliv velikosti kol. Lehokolo neodpruženým předním 26" kolem není lepší než s odpruženým 20" kolem.
V těžším terénu (lesní pěšiny, velké kameny, obrubníky a kanály ve městě) se neodpružené kolo nehodí a je značně limitující, ovšem odpružená 20" kola mohou (ne každému) stačit. Z toho jak jezdím já a jiní lidé s nimiž jsem byl na výletech usuzuji, že s 20" odpruženými koly si můžu dovolit zhruba to samé co o dvacet kilo těžší lidé s 26" odrpuženými koly.
K tomu všemu jsem měl ještě jeden důvod dát takovou radu k výběru jakou jsem dal: pokud je Max mimo hru, pak vždy bude aspoň přední kolo 20". Limitem mimo asfaltové cesty není nějaký průměr z velikosti kol, je to vždy menší kolo, obzvlášť nepoháněné přední. Je tlačeno poháněným zadním proti každé překážce, takže má se stejně vysokým obrubníkem vždy větší problém než zadní kolo. (Pouze pokročilejší lehošílenci se učí nadhazovat kolo na obrubník.) Rozdíl ve velikosti zadního kola mezi 5kou a Mini mě tudíž nepřipadá dostatečně významný na to, abych z něj udělal faktor výběru typu kola. Mezi těmi koly jsou takové rozdíly v ergonomii (diference výšky sezení a šlapání, sklon sedla, možná i poloha řídítek), že zejména člověku, co občas cítí záda, bych vždycky rozhodně doporučil, aby vybíral podle té ergonomie. Delší vyzkoušení, jaké on zmiňuje že dělá, je také dobré. Já si pamatuju, že po prvních 20km jsem to na polní cestě ještě tak sotva řídil, natož abych sledoval pohodlí nebo rychlost.
Jíří, nikdo Ti neupírá Tvé zásluhy v oblasti zkušeností a propagace lehokol. Konec konců, zde dotazující náš budoucí kolega si nakonec vybral podle Tvé rady - tedy zřejmě Azub Mini. Nicméně Tvé dlouhé přetechnizovné příspšěvky tady mě občas unavují. Chápu, že Ty jseš z těch, co věří, že musí mít vždy pravdu, ale nech zde, prosím, též ostatní vyjádřit svůj názor. Okamžitě, jakmile s Tebou někdo nesouhlasí startuješ proti a musíš mu ukázat (např. zde výše) že díky Tvým kontaktům s Azubem, Ty máš více zkušeností, více argumentů a jseš prostě největší odborník. To chce klid! Moje zkušenost je sice zkušeností amatéra, ale je to taky zkušenost. Mohu se o ní podělit zrovna tak jako Ty a nemusím s Tebou vůbec souhlasit. Já se snažil poradit ze své zkušenosti amatéra, Ty zase z pozice poloprofesionála. Evidentně každý z nás od lehokola očekává něco jiného a má tedy na věc zcela jiný úhel pohledu. Já jen nechci, aby si tady kolega nezakoupil kolo s 20´koly jen proto, např. že to kolo zajímavě vypadá, je to novinka a "5" je již zaběhlý model. Chraň bůh! Pokud se mu líbí a vyhovuje, jak je vidět, tak proti gustu žádný dišputát! Já třeba raději koupím osvědčený model, než-li něco příliš nového a neodzkoušeného lety provozu. Prostě podle mě obě 20´ kola JSOU malá a každé kolo limitují nejen jeho světlou výškou, ale schopností průjezdnosti terénem. Pokud je totiž menší jen jedno z nich, vždy tě snáze z rigolu vytáhne zadní větší kolo než zadní kolo malé, které stejně tak uvízne jako to malé přední. Ale je to čistě můj názor a zdejšímu tazateli ho rozhodně nenutím!
Člověče, to snad není možné, ta tvoje reakce. Mě zaujalo, že někomu vyšel z dlouhé zkušenosti s lehokoly opačný názor na věc, než mě. Tak jsem napsal, z čeho přesně vychází ten můj, a od tebe jsem očekával, že uděláš podobnou věc (viz začátek příspěvku), bude tu vidět nějaké srovnání a třeba si něčeho zajímavého všimneme (a třeba ne, ale kdo to má vědět, předem?). Nečekal jsem, že se rozhodneš mi dávat lekci o tom, jaký jsem, co si myslím a o čem jsem přesvědčený. Kontroluj se trochu. Jo a kdybys fakt napsal ty typy kol s nimiž máš zkušenosti, místo dalšího uražení se, bylo by to supr. Prosím, su fakt zvědavej. Dík.
Vzhledem k Tvým - jak jsem viděl - dobrým informací či dobrému postřehu jsem nepovažoval již za nutné dále zmiňovat, na jakých lehokolech jsem jezdil. Ale máš pravdu - dva roky na AZUB Cé DD 27. Poslední rok AZUB 4 DD 21x3 - celoodpružený. Jinak loni jsem se asi hodinu povozil přímo v Uherském Brodě na AZUB Max. Ten jsem chtěl koupit už loni, ale nakonec jsem to trošku pozměnil a bude zřejmě letos ke konci roku. Uvažuji opět o DD a celodpružení - avšak lepší uzamykatelnou vidli a zadním tlumičem olej+vzduch. Samozřejmě Tobě se to nemůže - co se lehokol týče - vyrovnat.:-) Ale jinak mám ještě klasický tandem - na něm se ženou cca. 4000 km za dva rok, dále Full, klasický horák - s těmi je to ježdění ted´ trošku slabší - kvůli zádům :-( Jinak jsem měl též treka, pak jsem ho dal ženě a ta ho letos prodala a jezdit se učí na Céčku. A jinak denně asi 5 km do práce a z práce na koloběžce na silnici - tím denně protahuji jaksi již dva roky nějak postiženou bederní část své záhadně skomírající tělesné schránky!:-() Pro upřesnění - vážím nepoměrně více než-li ty = 87 kg. Ale témě to samé měřím, takže žádný špekoun!.-))) Lekce tu nechci dávat nikomu, bohužel někdy mi některý příspěvek nedá a musím se vyjádřit. Ovšem vždy se snažím max. korektně.
Céčko znám jen trochu, má ho od Vánoc mamka. Jeho zadní odpružení je spíš toho druhu co přidá trochu pohodlí na špatné silnici, že by se moc projevilo na jízdních vlastnostech mimo asfalt mi nepřijde. Ale furt lepší než nic. Nezatížené přední 16" kolo má podle mě mimo asflat největší problém s tím, že snadno odskakuje do stran, spíš než že by přenášelo moc velké rázy do rámu a řídítek. Je zkrátka minimálně zatížené.
Celoodpružená 4ka mi přijde jako nejlepší turistické kolo do našich krajů, terénní schopnosti mi vždycky připadly vynikající. Na nějaké dálkovější ježdění kde člověk nenaráží na křižovatku každých pár set metrů by se mi asi líbil i ten max, ale jinak jsem na něj asi moc malý, zkoušel jsem si nějaké ty celoodpružené a je to prostě strašně vysoké. To je ale ryze osobní, záleží jak je kdo velký a ohebný.
Celkově mě připadá, že ten rozpor, na který jsme narazili, je asi z velké části tou váhou. Asi to na výhodnost velkých kol má větší vliv než jsem si myslel. To je něco, co si moc vyzkoušet nemůžu. Na kvalitě odpružení asi závisí taky dost, stejně jako na pláštích. Jestli jsi měl 20" zadní se silentblokem na Céčku a na 4ce nějakou kvalitnější jednotku (aspoň DNM DV-28 nebo co na ty 4ky dávali jako standard), tak to určitě podproří mnohem lepší jízdu s tím 26" kolem.
Ještě mě napadla jedna nevýhoda malého zadního kola, kterou myslím ani jeden z nás nezmínil: přehazka je blízko u země, snadněji chytne trávu nebo větvičku a nabere ji. Většinou to nevadí, při běžné turistice se to člověku asi stane vzácně, ale kdyby šlověka začla bavit jízda v terénu jako taková, mohlo by se to stát problémem. Nechtěl bych urvat přehazku o vysoký šutr nebo tak něco. Nové Azuby mají ty hliníkové háky na přehazku, takže přehazka samotná by mohla přežít a hák není drahý (stovku nebo tak něco), ale člověka to na místě znepojízdní a to dokáže otrávit den.
Jinak moje zkušensti s horskými koly jsou oproti tvým nulové a cíleně do terénu jsem začal jezdit až s Azubem 4, to té doby byl terén vždy jen nutný přejezd, žádná zábava.
Jinak gratuluji všem od AZUBu v úspěšném dokončení cesty z Norska až na jižní cíp Evropy. Včera sledovány večerní zprávy na Primě :-) . A našemu nejmladšímu přírustku do rodiny AZUBu přeji co nejméně porodních bolestí, minimum dětských nemocí a co NEJVÍCE budoucích spokojených zákazníků! Zdravím tímto taktéž celý tým AZUBu!
Tak jsem ujel s Azubem Mini dnes cca 56 km (to je v podstatě zázrak proti ježdění posledních 5 let) a jelikož jsem jel asi čtvrtinu cesty pro takové vyšlapané travní cestičce stále mám dilema, zda může mít zadní! 26" kola zásadní vliv na pohodlí jízdy (při stejném odpružení a stejném 20" předním kole. Nezdá se mi, že by byl podstaný rozdíl v posedu na Azubu 5 nebo mini (alespoň podle údajů z katalogu) 5 jsem bohužel vyzkoušet zatím nemohl
Kolik vážíš a jak moc hodláš mimo asflat jezdit? Pokud jsi těžší a polňačky budou vždy tvořit podstatnou část tvých jízd, mohlo by to větší zadní kolo skutečně přijít vhod. Větší výběr 26" plášťů a menší rizika pro přehazku jsou jedny výhody, podle Martisových zkušeností to vypadá, že i v náročnosti jízdy bude cítit rozdíl. Na druhou stranu budeš mít dvě různě velká kola, což je věčná otrava s dušemi a plášti, nikdy nemáš po ruce zrovna tu velikost co se poškodila (dle zákona schválnosti).
Mě přijde Azub 5 jako vzpřímenější (celý rozsah nastavení sedla posunutý víc na vzpřímeno) a s menší diferencí výšky sezení a šlapání oproti Azubu Mini, připadne mi to z fotek i z krátkých svezení. Ale na žádném z nich jsem nenajel víc jak kilometr nebo dva, mohlo to být i tím, jak byly ty dané stroje zrovna nastavené. Navíc po několika letech má člověk lehokola víc v ruce, nemyslí na řízení a víc si všímá i menších rozdílů.
Přijde mi to, že se dostáváme do stadia, kdy ti přestáváme být schopni poradit po internetu. Učinil jsi základní výběr (něco odpruženého a ne Max) a dostal nějaké informace o výhodách a nevýhodách zbývajících dvou možností. 56km už je pěkné číslo na to, aby člověk získal dojem o tom, jaké to na lehokole je. Prvně jsem radil, aby ses nebál Mini kvůli 20" zadnímu kolu, aby sis neomezil výběr něčím, co podle mě není zas až tak moc zásadním faktorem. Nicméně faktor to je, a pokud ti nepřijde Mini nějakým jiným způsobem lepší než 5ka, nějakým, který by velikost jednoho kola přebíjel, může se to stát tím rozhodujícím fektorem. Tady je to fakt na tvůj pocit. Pokud máš Mini půjčené a budeš ho vracet, možná se ti povede domluvit si krátké porovnání s nějakou pětkou přímo tam. Po desítkách km na Mini nepotřebuješ najezdit další desítky km na 5ce, stačí se projet po těch kočičích hlavách co mají na dvorku střídavě na jednom a druhém, jestli ti ten rozdíl bude připadat, že by stál za to.
Vážím 85 kilo a zase tak moc mimo asfalt jezdit nechci, páč to moje záda stejně nemají ráda.
Navíc jsou na půjčeném Minim pláště Schwalbe Marathon 1,5 tuším natlakované na 7 Atm (tedy pokud jsem si to dobře zapamatoval) a všecko tlumí pouze pružiny. Myslím, že máš pravdu, další výběr budu muset udělat sám.
Děkuji všem za rady.
Jelikož 5 v Azubu momentálně není (a myslím, že do pondělí se to nezmění) projedu se ještě na 4, ačkoliv bez odpruženého předního kola a myslím, že rozdíl v zadním kole se buď projeví nebo ne. Znovu to proberu přímo na prodejně a určitě se k nějakému výsledku dobereme. (Dost zásadní vliv na zlepšení kvality jízdy mělo to, že jsem se vrátil sedlu L místo původně vybraného XL, které jsem si vzal s pocitem, že bude dobré mít opěrku na krk. Projevilo se to však tak, že nepodpora bederní páteře byla špatná. S velikostí L sice nemám opřený krk, ale po dnešní jízdě to nevidím jako problém.)
Ty Marathony jsou opravdu na 7 barů a nepruží (pneumatiky mají jet, na pružení jsou pružiny, teda podle mě :-) ). Marathony jsou ovšem dost blbě ovladatelné na čemkoliv jiném než čistém suchém asfaltu. Na pláště svého tlaku a valivého odporu mají neuvěžitelnou výdrž, ale je vykoupena horší adhezí na nečístých površích.
Na 20" kola doporučuju zkusit pořídit (jestli se seženou) nějaké pneumatiky šířky tak 1.75 nebo třeba 1.8" na podobný tlak jako mají Marathony ale s trošku terénnějším vzorkem. Typ TJ od Specialized (možná už se nedělá) je zatím nejlepší guma co jsem měl, ale mohly by jít sehnat podobné. Ideální je specializovaný BMX/Freestyle obchod, tam mívají velký výběr 20" plášťů.
Já mám monetálně postavené kolo a mám obě kola 20" ale budu to předělávat na zadní 26" příjde mi to lepší...
Tak pokud jsi ho stihl testnout v dual 20 konfuguraci, tak až ho testneš i v 20/26 tak se nezapomeň podělit o nějaké srovnání. Může to být zajímavé, dvakrát totéž kolo s jediným rozdílem ve velikosti zadního kola. Je to odpružené?
Odpružený je pouze zadek - ještě to nemám úplně dodělané nemám na to vůbec čas (dávám dohromady nové bydlení :-) Fotku zatím nemám ale příležitostně to nafotím a někde šoupnu. Rád bych jel na sraz ale nevím jestli mi to vyjde...Tom
jestli máš starého horáka nebo někoho kdo by ti půjčel zadní kolo tak si ho vyměn a skus to ony ty rámy jsou stejné. pak můžeš srovnávat
Rám Azub Mini je stejný jako rám Maxe, ale rozhodně není stejný jako rám Azub 5
Přesně tak, zadek by šel cca o 7,5cm nahoru, změnil by se úhel hlavy, zkrátil závlek a možná by to bylo dokonce i nestabilní.
Mimochodem mám dojem, že dnes už ani rám Maxe a Mini není stejný, právě kvůli té geometrii začli záhy po vzniku Mini dělat spešl rámy.
fakt? tak to se mi ještě nedoneslo. Díky za informace. Tak bych se chtěl na mini docela svézt. Jel jsem na tom původním, bylo to fajn ale nebylo to ono. Tak jsem zvědavej, jaký je tohle. I když ani to asi nebude ono. Zkrtáka nic není ono. Jenom moje čtyřka :o)))
Dnes jsem porovnával na hrbolech a kamení mini a 4 a pro moje záda je subjektivně pohodlnější velké zadní kolo (4 navíc nemá odpružený předek)
Není lehké cítit zvlášť co jde od předního a od zadního kola, ale už máš desítky km za sebou, takže něco určitě poznáš. Zřejmě se vracíme k tomu původnímu: jak se na čem cítíš. Jestli se cítíš líp na velkém zadním kole, ber ho.
Ta první mini byla mírně divoká, právě kvůli kratšímu závleku. Oproti maxu se změnila nejen kola, ale i přední vidlic, takže vzadu to kleslo o 3 palce a vpředu o 6 - celý rám se skloní dopředu, hlavová trubka napřímí a závlek zkrátí. V novém rámu mini je ale myslím ještě daleko víc drobných změn proti maxu než jen úhel hlavy, ale to už se budeš muset ptát přímo Aleše.
No tak jsem jel cca 30-50 minut na Azubu 4 (přední pevná vidlice), Azubu Mini (celoodpruženém) a Azubu Max.
Moje dojmy:
Azub 4 dobré - na polňačce a hezky rozbitém dlaždicovém chodníku poněkud horší vedení předního kola, což je ovšem i dost ovlivněno začátečníkem.
S Azubem Max se bohužel nechtějí bavit moje záda - mít tak vysoko nohy to nepůjde (to je ovšem subjektivní pocit způsobený zdravotním stavem :-)) - jinak dobré.
No a Azub Mini, který se mi hodně líbí a zatím vyhovuje mám zapůjčený domů a budu jezdit a uvidím, 20 km je na posouzení málo.
Díky všem za názory, určitě mi pomohly.
Všem doporučuju, pročíst diskuzi, pozeptat se, ale především do Azubu zajet na návštěvu !!!
(Mimoto jsem se projel ještě na Greenspeedu GT3 (asi) a to je super sranda, ale cena je pro mě moc velká a je to prostě jen na asfalt, i když sedadlo je hodně pohodlné).
takze to jsi byl asi ty, okolo koho jsem dneska pred sidlem Azubu kolem 10 rani projel (tys me asi nevidel protoze jsi byl k ceste zady), ja jel samozrejme taky na lehokole, ale spechal jsem do prace takze jsem nemel cas ani pozdravit
Škoda, ale snad se potkáme jinde
tak zalezi odkud ses, klidne se muzem nekam o vikendu projet. kdyztak dej vedet na [email protected]
Tož ještě jednou všem děkuji, vybral jsem Azub 5
Taktéž blahopřeji! Myslím, že pro Tebe vhodná volba.Vidím, že to zadní větší kolo je přeci nakonce lepší, jak jsem předpokládal, jsem rád, že u Tebe zdravá volba převážila nad pouhou zajímavostí, jak usuzuji ze Tvých zdejších pozdějších již zkušenostmi obohacených příspěvků :-)))
Z mého subjektivního pocitu je velké zadní kolo pohodlnější na mírně hrbolatých cestách (kostky) - prostě těch úderů do páteře je méně. Takže asi budu od nynějška zastánce velkého kola aspoň vzadu :-) - leč to už se asi opakuju.
Docela se těším na sraz, akorát ještě nevím na čem přijedu :-)
Po delším přemýšlení jsem se rozhodl píchnout do vosího hnízda: mohl bys trochu rozvést tu "pouhou zajímavost"?
Pokud vynecháme vzhled, kde traktorovitá konfigurace 20/26 každého nebere a leckomu se líbí právě dual 20, stále ještě je tu výhoda dvou stejných kol (pláště, duše, možná nouzová zaměnitelnost drátů) nebo třeba lepší akcelerace i brždění. Takže jak jsi myslel tu "pouhou zajímavost"?
Já nevidím důvodu, proč bych to měl vůbec nějak dál rozvádět, ale když po tom tak toužíš:-)..... Prostě kolo AZUB Mini je zajímavá přestavba AZUB Max, nebot´vznikl vlastně na základě loňského lehokolového srazu po vzoru tehdy domácí přestavby, pokud mě pamět´ neplete. Je to zajímavé kolo, stejně tak, jako se mi kdysi velmi líbilo kolo AZUB Cé, které také na tomto základě prvního dojmu vlastním. Kdybych já měl tehdy možnost si takhle zavčasu vyzkoušet ještě třeba AZUB 4 nebo pět, koupil bych tehdy tu "4" hned tehdy. Bohužel to tehdy bylo uprostřed zimy. Ale Azub Cé mi taky udělal radost dost velkou a všem se líbí více než 4 - myslím vzhledově. Ale na jízdu mých účelů - tzn. delší cesty lesem, po polních cestách apod. je ta "4" prostě podstatně lepší. A to si myslím platí i pro tento zde řešený případ. To není z mé strany žádná zaujatá kritika AZUB Mini, nýbrž zhodnocení způsobu výběru tzn. rozum versus designový dojem. Mini lépe vypadá ale 5 je účelově vhodnější. A babo rad´! Nebo tys snad nikdy neřešil podobný problém????...že se Ti něco moc líbilo, ale říkal sis "Je to pro mou potřebu ale to pravé??? Nebude vhodnější raději to druhé, i když se mi to méně líbí?...Aby mě to pak nemrzelo, že jsem si vybral to co se mi více líbilo, ale méně mi to sedí???".... Zvítězí zde rozum nebo vniřní pocit či vnější dojem???
Též myslím, že není potřeba rozvádět. Díky ochotě Azubu (a podle nich ta ani jinak nejde) je potřeba kola vyzkoušet a nedat na první dojem. Lehokolo Azub není levná záležitost, takže musí sloužit dlouho a dobře.
PS: mé drahé polovičce se zdá, že lépe vypadá Azub 5 než Mini :-)
Ok, tak z pohledu zdejšího zakladatele diskuze a jeho problému opravdu není žádná převažující výhoda pro Azub Mini, to máš pravdu. Omlouvám se, že jsem si nevšiml, že to celé píšeš v této perspektivě.
Začal jsem to znova pitvat právě proto, že mě zajímalo, jestli to nemyslíš obecně tak, že po praktické stránce na Mini nic není. A to mě zaujalo tak moc právě proto, že to není dávno, co jsem já sám nechápal, proč třeba Nizozemci dobrovolně jezdí na dual20 u kol, kde by nebyl žádný problém dát aspoň dozadu větší. Pak jsem viděl Nizozemí na vlastní oči, teď nechápu, proč se někteří z nich obtěžují s velkými koly :-). Ostatně další bod zkreslení je moje váha těsně nad šedesát kilo, ta jaksi maže rozdíly ve velikostech kol i v našich českých podmínkách.
Jsem rád, že jsme si konečně aspoŃ trochu porozuměli!:-) Jako zdejší přispivatel samozřejmě chápu Tvou náklonnost a jistou vazbu k firmě AZUB. Přesto si myslím, že často z Tvých příspěvků je tato Tvá náklonnost příliš markatní v podobě téměř nulové kritičnosti. Můj postoj je trošku jinačí, já se snažím zde poukázat i na jisté slabiny těchto kol a jejich byt´ často jen drobné nedostatky či horší zkušenost s tím či oním a věřím, že to přispěje k objektivnímu pohledu případných dalších zájemců o lehokolo a budou se míti tak možnost vyvarovat třeba i mých chyb. Jinak osobně mám k výrobkům firmy AZUB velmi kladný vztah a mohu sám za sebe říci, že až na drobné černé puntíky sem tam občas, jim za jejich výrobky mohu s klidným svědomím udělit jedničku. No...., možná jedna mínus.... :-)))))
Nemohu než přitakat. Azub je tuzemská firma a ty chci podporovat. Navíc díky nevšední ochotě Aleše Zemánka je to pro mě nyní jediná volba. Ovšem co se týče designu právě těch drobností na kolech, o kterých píše Martis je to za 1- nebo až 2. Srovnával jsem s jinými koly na netu a např. Toxy má daleko širší možnosti uchycení např. láhve na vodu, zavazadel. Ad Jirkova nekritičnost: je to pochopitelné vzhledem k jeho vztahům k Azubu a nelze mu to mít za zlé. Jinak mě osobně v diskuzich spíš ruší jeho zbytečná vznětlivost a nimrání v tom, kdo co jak řekl myslel atd.; ale myslím, že to souvisí s věkem. Taky jsem v jeho letech měl občasnou potřebu všechno roz(k)rývat a (své) pravdy se dobrat :-)))) Ale Jirkovy znalosti jsou encyklopedické, a tento přínos převažuje, tudíž se jeho občasné moralizování dá vydržet. Ale jako 40+ páprda si už můžu dovolit i slovo do našich řad. Jirko, neměj mi to prosím za zlé - už se těším, až tě poznám na srazu, za jehož (předpokládám perfektní) organizaci ti, myslím, patří dík nás všech.