Jelikož jsem na lehokole ujel spíše jen stovky metrů než kilometry, mám málo zkušeností a tak se teda ptám. Hlavně těch vás, kteří můžete porovnat obě varianty řízení.
O co mi jde. Zatím mám řidítka - spíš provizorně - dole, protože to bylo konstrukčně jednodušší.
Z hlediska vedení řetězu, abych nepotřeboval kladku, by bylo výhodnější přemontovat řízení nahoru. Nyní se mi sice PA trubka jakž takž mezi řidítka a sedačku vejde, ale mírní prohnutí na tažné straně řetězu tam kvůli řidíkům je. Jistě by se to dalo ještě doupravit.
Z hlediska odporu vzduchu (moje kolo bude ryzí silnička) je také lepší mít ruce před tělem.
Menší ploměr zatáčení také mluví pro horní řízení i když krom nemožnosti otočení se na silnici bylo při jízdě jedno, že rejd není velký. Až bych nasadil na konce řidítek rohy (ruce budou držet víceméně svislou trubku), mohlo by být vychýlení řidítek ještě o kus větší.
Jediné, co mi asi nebude vyhovovat u horního řízení je to, že ruce při úchopu spodního řízení mají možnost při jízdě do kopce ideálně vytvářet protitlak opačný k síle, kterou tlačím do šlapaček. Možná, že jsem to pociťoval o to výrazněji, že ještě nemám dokončeno polstrování sedačky a o to víc jsem musel eliminovat to, abych při silnějším záběru nohama nevyjížděl zády po hladkém opěradle vzhůru.
Myslím, že poloha rukou někde nad břichem u horního řízení až nebude tak dobře umožŇovat podobné vzepření.
JAké máte zkušenosti vy?
Se spodním řízením jsem nikdy nejezdil, takže nemohu dost dobře porovnávat rozdíly spodního/horního řízení. Já mám horní. Zjistil jsem ale jednu věc. Ať už tlačím do pedálů sebevíc a rvu nějaký prudký kopec, tak je dobré se naučit i v tomto případě mít ruce na řídítkách zcela volně, prostě za řídítka netahat, to je asi zvyk z klasického kola. Když držím řídítka křečovitě nebo za ně tahám, tak jezdím cikcak, jak opilec, hlavně při menších rychlostech.
A v sedale nepopojíždím, polstrování mne "brzdí". Až si na sedadlo nějaké polstrování dáš, trak by mělo být po problému. Jedině tedy že bys opravdu hodně ležel, pak bys asi v sedadle při větším záběru vyjížděl nahoru vždycky. Ale já takhle moc neležím, takže to jen odhaduju.
Když to máš těžký člověče. Já mám se spodním naježděno asi 15000 a s horním asi 300. Já dávám jednoznačně přednost spodnímu. Má menší poloměr otášení, má vetší odpor vzduchu, ale je to sakra o hodně pohodlnější a pro mne i příjemnější. Navíc jsem si zvykl natolik, že i ovladatelnější, ale to je opravdu jen o zvyk. Horní řízení má menší odpor vzduchu, máš prostor pro mapní, GPS apd., máš větší reid, ale máš ruce nahoře a po čase se odkrvují. Pro mne je to ale hlavně prostě nepohodlné. Moje manželka má ale zase naopak horní řízení a spodní prostě nechce, ačkoli měla možnost vyzkoušet obojí. Asi neexistuje jak ti poradit:o( Každý to má jinak.
Jinak když opravdu zabírám do kopce ze všech sil, tak se za spodní řízení přitahuju a jakoby tlačím do sedla. Je to automatický. Prostě zabírám celým tělem. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, ale dělám to taky.
Souhlas. Horní řízení jsem zkoušel cca. dva roky. Je fajn, že na něj můžeš přidělat všelijaký serepetičky, jak píše Jurimír. Možná i ten aerodynamický odpor je jistě menší. Ale ano, odkrvují se nepříjemně ruce. Proto mé druhé kolo má spodní řízení a všechna další ho budou mít také! Výhodou horního řízení je ale také rozhodně větší skladnost!Pro mne - jako pro cykloturistu - je toto největší klad. Dostat vrchní řizení do úzké uličky ve vlaku je naprosto snadné ale spodní řízení - tak to je tedy fuška to dostat jenom dveřmi do vlaku.:-(
To s uličkou ve vlaku je také docela podnětný postřeh.
///
ZAtím ještě nemám připevněny brzdy, řazení...prostě nic. Při zkušebních jízdách jsem jezdil jen roviny nebo dokopce. Ani nevím, kam vše namontuji a myslím, že se přikloním k hornímu řízení i když to v mém případě je o malinko komplikovanější. Mě totiž krk hlavy vychází tak blízko k sedačce, že mám řidítka nasazena přímo na představci obráceném dozadu a už na ně dosáhnu. Když budu dělat horní řízení, budu nucen, právě kvůli té blízkosti řidítek, vyřešit sklápění. Odkrvování rukou se neobávám, když budou řidítka sklopná, bude mžné mít je zaklopená až těsně nad břicho a teda nikterak moc vysoko.
Tak nevím, já zase nemám zkušenosti se spodním řízením.Mám horní a zatím sem se s nějakým odkrvením rukou ještě nesetkal. Najeto mám tedy jenom necelých 1000 km.
A kolik činí tvoje obvyklé trasy km? Ono se to začíná projevovat tak po 20 - 30 km dle mých zkušeností. Někdy i dříve - řekl bych že je to hodně odvislé od aktuální kondice a jak je člověk zrovna utahný či ne. Ta pravděpodobnost brzkého odkrvení rukou se dle mých pozorování přímo zvyšuje nejen s počtem najetých km ale i se zvyšující se fyzickou únavou. Kolikrát my ty ruce samy šly z řídítek dolů podél těla, takže jsem řídil jen jednou rukou a nakonëc, jak jsem již výše uvedl, jsem radši vyměnil horní za spodní řízení a ted´se cítím při jízdě na lehokole skutečně maximálně pohodlně.
To je asi dost individuální, mě se ani po 120km s horním řízením ruce neodkrvují.
Je ale pravda, že většinou když jedu z kopce tak ruku nechám "odpočívat" na břiše, jednak kvůli pohodlí, a taky to asi trochu zlepší aerodynamiku.
Moje magda má stejný zkušenosti jako martis. Po delší době se jí odkrvují a jakoby brní ruce. Stačí ale zastavit, dát si něco na zub napít se a o pár minut pokračovat dál a je v pohodě. Záleží prostě na tom jaký máš krevní oběh a jak ti to vadí. Vždycky když dáš ruku nad srdce, tak tam teče míň krve. (při lehkým říznutí tohle stačí na to, aby přestalo krvácet) Ale ten rozdíl a to jak to kdo pociťuje budou individuální.
Obvyklé trasy mám 25 - 50 km, ale je fakt, že nemám ruce nijak natažené. Ruce mám lehce pokrčené a potom s nima člověk neustále pohybuje, třeba ukazuje změnu směru jízdy , při pokecu s kolegou třeba gestikuluji a tak :o)))
Přestože věřím, že spodní řízení je pohodlnější, nějak mi to nesedí. Je to jen můj dojem, protože sem ještě se spodním řízením nejel. Zatím plánuji mít lehogauč jenom s horním řízením :o))
Nějaké zkušenosti a rozvinuté teorie jsou tady:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=1307...
Jo jo,tak přesně v tom tvém odkazu je také zmíňka o tom, co já nahoře popisoval jako protitlak při šlapání do kopce.
"... Při jízdě do prudkého kopce možná raději spodní, všiml jsem si, že se jich někdy držím a trošku za ně i tahám, zatímco s horními to tahání jednak nepománá při šlapání a jednak způsobuje klikatou jízdu...."
U mě asi prozatím rozhodne hlavně to, že už jsem, byť trochu provizorně, spodní namontoval. Hlavně, že už konečně vůbec jezdím. Po čase a po získání větších zkušeností se to nechá změnit.
Momentálně musím vyřešit přední brzdu. Nějak jsem nepočítal, že pokračování rámové trubky omezí rejd doprava - bowden čelisti vadí. Budu muset brzdu upravit na spodní zavedení bowdenu nebo pořídit jiný typ brzdové čelisti.
Také by se nechaly navařit úchyty pro véčkové brzdy. U těch by problém s omezením rejdu nenastal.
Nemohli by jste mi někdo prosím změřit jak jsou široké a vysoké řidítka spodního řízení na azubu? Díky Tom