Tak se zase musim podělit s nepříjemnými zážitky na ležáku. O pádu na lehokole s horním řízením jsem se zde již zmínil, ale v neděli se mi podařilo udělat kotrmelec i se spodním řízením. Tentokrát byl problém ale u mě. Jel jsem se projet s manželkou a s dcerou kousek po šotolinové cestě. Měl jsem džíny a svetr, ale bohužel boty Prestiže i když tam mám nášlapy SPD. No a ve sjezdu jsem to krapet rozjel a v domění že muldu přede mnou přední vidlice pobere, jsem na ní najel. Rozhodilo mě to a skouzla mi nejdřív jedna bota s pedálu a pak i druhá. V jednu chvíli to vypadalo, že to ustojim, ale kolo se rozkmitalo a nakonec jsme si vyměnili pozice. Já dole a kolo nahoře:-) Když jsem se na něj po oklepání snažil zase nasednout, zjistil jsem, že přední kolo je otočeno asi o 150° doleva a táhlo od řidítek k vidlici směřuje šikmo doprava. Což znamená, že aby se do takovéto polohy dotalo, muselo se prohnout. Což jsem taky musel provést, abych jej dostal zpátky. Znamená to tedy, že zapružilo a nejsem si tak jistej, jestli to nebylo i příčinou toho, že jsem to kolo při tom kmitání nezvládl anebo dokonece jestli to nebylo příčinoui toho kmitání. Možná by stálo za to tento prvek udělat z pevnějšího matroše nebo dokonce profilovaného. Naštěstí to skončilo jenom pár oděrkama na kole i na mně. Myslim si, že to je věc do diskuze a možná i pro konstruktérovo zamyšlení pro takovéto nestandardní situace.
A z jakého materiálu to táhlo máš? Já mám na AzubMax už asi 4 verzi, právě po několika podobných zkušenostech. Původně bylo z takové tenoučké ocelové tyčinky zahnuté do S, potom z tlustší hliníkové tyčky zahnuté do S a nejnovější je z té tlusté tyčky nezahnuté - rovné. Druhým slabým místem je ten plech s dírkama, původně tenkej, teď tam mám cca 5 mm, ale i ten se ohýbá nahoru/dolů (naštěstí ale už jen po pádech a tak - taky to mám ale na poslední dírku). Moje zážitky: S tím tenkým ocelovým kupodivu nic (ale měl jsem ho jen krátce). Ta zahnutá hliníková tyčka se mi jednou přetočila jak říkáš (naštěstí při jízdě do kopce cca 10 km/h), při rovnání ve svěráku se zlomila. Pak při rychlosti cca 40km/h z kopce rovně po rovném asfaltu se ulomil ten plech, naštěstí je kolo nouzově ovladatelné i bez řidítek:-) zvlášť při brždění rovně.
Taky mám ten nový představec, kde se dá s řidítkama kývat stranami nahoru/dolů, to taky hodně mechanismus řízení šetří. Celkově je tato nová verze řízení už použitelná, ale v extrémních situacích je na to potřeba pořád myslet (například najíždět na schodky nejradši rovně).
A jinak - bez nášlapů na kole jezdím fakt jen v nutnosti, myslím, že je to pro bezpečnost ještě důležitější než třeba dobré brzdy.
Na modelu 2002 bylo táhlo právě z té tenké tyčky jak psal McTorpedo, ale u 20" předního kola nezahnuté. K takovému přetočení předního kola jak píšeš došlo jen jednou, při té nehodě co ohnula i rám. Na nové 4ce není s hliníkovou trubičkou problém, asi tomu nedávám takový záhul jak McTorpedo, protože většinu jím popisovaných potíží ( i z jiných diskuzí) jsem nikdy neměl.
Co se týče nerovností, tak ze začátku mě při vyšších rychlostech děsily, ale pak jsem objevil, jak na ně. Jde to jen s spodním řízením a spočívá to v tom, že ačkoli stále řídím, tak zároveň se řídítek přidržím tak, abych tvořil s kolem jeden celek, aby mě nerovnost nenadhodila nad sedačku. To potom přistane nejdřív kolo na zem, pak jezdec na sedačku a je těžký rychle hned chytit balanc. Nicméně co znám tuhle metodu tak nebrzdím před plastovými retardéry a kdo zná u brněnské přehrady Kočičí žleb, tak tamní asfaltové příčné prahy už jezdím i víc než 60km/h. Stačí najíždět rovně, pořádně se držet a přední kolo přistane pár metrů za prahem.
Horší jsou opačné nerovnosti - díry. S malým předním kolem je to často pěkná pecka, když se na začátku díry začne padat a přistane se přímo na její protější okraj. Občas jdou tlumiče nadoraz. Tady je potřeba víc než jinde mít při nárazu kolo rovně, jinak to asi může provést to přetočení.
No já tomu zas takovej záhul nedávám, je to daný tím, že
1. u Maxe jde táhlo nerovnoběžně s působící silou, takže plech se ohýbá nahoru dolů (nové rovné táhlo ne, to už by mělo vyrdržet všechno - mimochodem je to tyčka s vyvrtanými závity na konci, ne trubka, viděl jsem to i zevnitř:-) ).
2. u Maxe je přední kolo větší, takže když se najede na ostrou nerovnost s větším převýšením a balancuje se na ní silou, je to daleko větší páka (vzdálenost místa dotyku se zemí (třeba obrubníkem, na který se najíždí) od osy otáčení přední vidlice je s větším kolem větší i při sejné výšce obrubníku).
3. já mám dané táhlo na poslední dírce (abych nemusel moc s řidítkama mávat, když se chci na místě otočit), takže ten plech je namáhán větší pákou.
Takže řešení (pokud to tady pan konstruktér sleduje) je u Maxe nějak vyztužit ten plech proti ohýbaní nahoru-dolů a/nebo celej ten díl i s tou trubkou na ložiska udělat z pevnějšího (i když třeba těžšího) materiálu - má to tendenci při pádu se ohýbat - i ta trubka. Problém je to hlavně proto, že tento díl se asi v normálním cykloobchodě nekoupí.
Potom už bych se bál jen toho plastového závitu na čepech:-)
Ještě bych teda poznamenal, že všechny problematické díly jsem samozřejmě dostal vyměněné za nový vylepšený typ v rámci záruky.
A ještě ke stylu jízdy na nerovnostech: Podle aktuální situace buď to co říká Jirka (tedy nalepit se na sedačku a spoléhat na tlumiče) nebo naopak se ze sedačky hodně zvednout (napřímit - posadit) a nechat kolo přejet a pak se zase položit. Poloha mezitím je opravdu nepoužitelná. Výhoda toho napřímení je v tom, že při pomalé jízdě v terénu člověk získá lepší výhled před sebe (což je u kola se šlapátky skoro ve výšce očí:-) dost znát).
Pravda, pro malý rychlosti naopak. To lepení k sedátku jsem myslel když chceš projet natvrdo rychle přes něco (třeba přes čokla:-)).
jak kdy, třeba přes ty plastový retardéry jezdím většinou vsedě i rychle, i když by to ty tlumiče asi taky zvládly..
No jo, já mám 60kg, tak asi proto...
Hm, s retardérama problém nemám. Mám pocit, že čím rychlejc je člověk jede, tím míň problémů u toho má. Problém je s dírama, jak říká Jirka, tam je to horší, ale s táhlem ani s ničím jiným jsem při tom problémy neměl. Jen s rovnováhou:o))) Řeším to tak, že do děr a pokud možno i na hrboly nenajíždím :o)) Asi to nejde vždycky, ale já zas nejsem žádnej super jezdec. Spíš cykloturista. 90% jízdy na absolvuju tam, kde to znám (cesta z práce a do práce), takže se mi to, že najedu do velký díry nebo na velkej hrbol téměř nestává a na těch malejch je to bez problémů.