Tak včera jsem definitivně naměřil a usadil střed šlapání. Ještě štěstí, že jsem nechal rámovou rubku o dost delší kvůli rezervě. Nakonec mi to vyšlo nadoraz. Není co udříznout. Asi mám moc dlouhé nohy :-) , nebo jsem šel se sedlem příliš dopředu.
Ale to je vedlejší. Jenom, když jsem už několikrát četl varování před podceněním ohybového namáhání rámu v místě krku, jsem se zamyslel nad průběhem ohybových momentů na konzoli. Probíhá to tam trošku složitě a namáhání působí hned ve dvou rovinách (a to ještě hodně zjednodušeně). Boční namáhání závisí na vzdálenosti středu pedálu od osy konzole.
Významnější namáhání konzole ale probíhá ve svislé rovině. Tam by asi dost pomohlo, kdyby se povedlo nasměrovat tah řetězu tak, aby výslednice působících sil (pedál x řetěz x síla ve středu) směřovala přímo ve směru konzole, aby tedy byla konzole namáhána spíše na vzpěr než na ohyb.
Na konci sice není otazník, ale jako předhozenou otázku to můžete brát.
No složitý to tam je, a pokud máš kruhový trubky a nedotáhneš pořádně, tak se to dokonce může projevit i jako otočení té přední trubky v té rámové ve směru hodinových ručiček, přesmykačem doprava.
Azub 2 měl tahovou stranu řetězu vedenou v podstatě přímo kolem průsečíku hlavové a rámové trubky. Tím se asi dost eliminovalo to namáhání svisle jak píšeš, a dominantní bylo to stranové. Jakmile jsem se na tom naučil jezdit, nasadil spdčka a začal do opravdu prudkých krátkých kopců dupat pořádně, byl ten průhyb i vidět - mělo to myslím hlavní rámovou trubku 35x2 nebo 40x2 nebo přibližně nějakou takovou. Středová mufna opisovala ležatou osmičku přibližně centimetr vysokou a dva centimetry širokou, malinko deformovanou, doprava větší než doleva a malinko natočenou pravou stranou dolů.
Na nějaký výpočty je to dost složité. Nejdůležitější jsou v tomhle případě asi zkušenosti, které ale já zatím nemám. A tak možná trochu víc koumám o tom, co zrovna dělám. Kladku pro vychýlení řetězu teprve budu instalovat a tak ji můžu umístit tak, aby tah mířil co možno nejméně mimo osu konzole.
***
Hlavní rámovou trubku mám z AL 8-iúhelníku 42/2. Krk je provlečen, takže boky profilu zůstally neporušeny. I tak si myslím, že kolem krku nechám nějaké výztuhy dovařit. Uvidím až podle průhybů při zátěži.
Já bych se vybodnul na umisťování kladky podle namáhání čumáku. Při té komplikovanosti zatížení to stejně nebude velký rozdíl. Doporučuju dát kladku podle efektivity pohonu - tak aby na ní řetěz zahýbal o co nejmenší úhel, tak tak se vyhnul sedlu nebo čemu se potřebuje vyhnout. Tím se taky sníží namáhání upevnění té kladky. Kdysi jsme na tříkolce měli kladku letmo v pětce ocelovým plechu. Plech byl obdélník se šrouby do rámu v rozích a kladkou uprostřed. Úhel řetězu se mění na kladce asi o 30-35°. Po několika kilometrech se plechu uprostřed mezi šrouby prohnul tak, že kladka byla vychýlená asi o 10° ze svislé roviny. Proto doporučuju co nejmenší prohnutí řetězu, osu kladky skrz rám a neměla by být slabší než M6, radši M8.
Výztuhy čumáku nahoru a dolů by mohly přijít vhod hlavně pokud řetěz nevede z převodníku rovnoběžně s tím rámem, ale dolů, a kříží ho ještě před hlavou a tu protíná pod rámovou trubkou. Pak je čumák hodně namáhaný svisle, protože noha na pedálu ho tlačí dolů a řetěz ho táhne taky dolů. Naopak pokud řetěz protíná hlavovou trubku nad rámem, jeho tah a tlak nohy se trochu kompenzují. Aspoň tak mě to připadá a odpovídalo by to tomu, jak bývají továrně vyráběná lehokola kde vyztužená v závislosti na konfiguraci.
U mě to vychází tak, že kladkou budu vychylovat řetěz asi o 50 mm dolů, aby řetěz prošel pod řidítky a sedlem. Čím míň jej budu muset stlačit dolů, tím líp pro kladku i pro směr tahu. V tom jsme zajedno. Včera jsem koupil kladku pro prům. osy 6 mm. Věřím, že to stačit bude. Když bude kladka umístěna uprostřed délky tahové části řetězu a vychýlení bude jen těch 500 mm, tak vektor složených sil nemůže být zas tak moc velký.
(Na lehokole sice zatím nejezdím, ale krásně si při jeho stavbě člověk procvičí fyziku základní školy :-) )
Kolečko z bruslí má výhodu v tom, že už je tam všechno vymyšlený (ložiska, uchycení) a jde to vysoustružit i ve vrtaačce. Jinak asi nechat vytočit ze silonu. Torzo vypadá zajímavě :-)
Kolečko z bruslí ale dlouho nevydrží - celkem rychle se "ojede" - ten silon asi vydrží mnohem více.
Nejideálnější je, nedávat kladku žádnou...
Jsou různý tvrdosti koleček do bruslí. Doporučuju nebrat pod tvrdost 80A (čím vyšší číslo, tím tvrdší)
tož až se ojede, tak zkusím ten silon
Tak AZUB má v kladce ještě O kroužek, po kterém běží řetěz - jednak to perfektně tlumí rachot řetězu běžícího kladkou z tvrdého materiálu a asi i opotřebení kladky to podstatně sníží.
Po +- 1000km mi začala kladka děsně rachtat, tak sem mislel, že je to na její výměnu (to by byla lahůdka - je na společném šroubu s čepem zadní vidlice), tak sem volal do AZUBu, aby mi poslali novou, no a tam mě uklidnili s tím, že je v ní navlečený ten O kroužek. Ten mi prostě prasknul a zůstal někde v prachu cesty, takže sem tam natáhnul nový a zase to jede krásně potichu.
Pokud bude stačit každý ten kroužek za pár korun vydrží těch cca 1000km tak je to, myslím, docela mazané řešení - kombinace tvrdší trvanlivé kladky a měkkého vnitřku, který tlumí hluk řetězu.
P.S. Doufám, že sem nevyzradil nějaké tajné firemní knowhow 8-)
Jak to vypadá..??
Zkusil sem to namalovat, nejsou tam rozměry, protože sem to neměřil a nahodil jsem to od oka:
http://www.ukazto.com/img/kladka.jpg
Neměla by v té kladce být drážka, aby ten O kroužek neujížděl?
Ono se do tý kladky dost špatně kouká, když je na kole a ještě je v ní řetěz, ale jak sem to tak zkoumal, tak tam drážka zdá se mi není. A nezdá se, že by ten kroužek ujížděl. On si ho pod sebou podrží řetěz, protože šíře bočních plíšků řetězu je o něco větší než průměr válečků, takže je v tom řetězu vlastně jakoby drážka a taky vnitří průmě toho O kroužku je menší než průměr té vnitřní části kladky, takže tam není navolno.
Jo jo--to tvoje kolečko taky nevydrželo--asi po 900 km (mnou ujetých) se jedna strana odloupla. Mám tam nové od Jurimíra.
... eště že ho máme, viď ... b-)
No to se dalo čekat ty kolečka fakt moc nevydrží... nemůžš mi poslat fotku - zajímalo by mě jak to kole teďkom vypadá..Tom
To šmudla (i ostatní)
Taky jsem řešil kladky a po praktickýxh (špatných) zkušenostech jsem došel k závěru, že kladky raději NE! Můžete mrknout na mé pokusy - http://jihrab.googlepages.com/home
Na druhou stranu - ty moje kladky byly hodně namáhané.
na návratovou stranu řetězu je možná lepší kladka než vychylovat hodně řetěz PA trubkou. Na tahové straně pokud jde o malý úhly odklonění tak by to nemělo moc vadit ale takhle umístěná kladka musí být bytelná robustní aby to vydržela. Posunu trošku střed šlapání dolů a přihnu trubičky vzadu takže na tahovou stranu nebude třeba nic. Volnokolečko mám, ale na široký řetěz (nejspíš BMX):-)
Zdravím kolegové. Na svém stroji jsem použil kladky ze staré přehazovačky, umístěné v plechových rámečcích proti spadnutí řetězu. Obě jsou na jedné ose vedle sebe nesené oc. trubičkou pr. 10mm, která je zavařená do rámu. Prohnutí tažného řetězu mám do 10 stupňů a zatím bez potíží, snad kromě hlučnosti. Ten nápad s O kroužkem je zajímavý!