Koukal jsem se na nějaké zdejší konstrukce, a líbí se mi pohon předního kola. Problém s kroucením řetězu a klikama v kole by šel jednoduše vyřešit tím, že by přední kolo bylo pevné, a zadní řízené. Má to nějaký zásadní nedostatek?
Zásadní nedostatek to nemá, jen snad jednu drobnost - nepůjde na tom jezdit. :o))
Už se to tu probíralo
Mít řiditělné zadní kolo místo předního to je podle mě nejlepší způsob, jak si dát na trumpetu :-)))
No, řídil jsem motorovej člun, a na trumpetu si nedal. :)
Jo, ale ten je narozdíl od jednostopýho podvozku staticky stabilní a dynamickou stabilitu má zajištěnou proudem vody co vrací kormidlo do neutrálu. U bicyklu jedoucího pozpátku ti chybí obojí, statická stabilita (máš jen dva podpěrné body) i dynamická, která dělá normální kolo řiditelným - proudící silnice ti vrací kolo do neutrálu pokud má pozitivní trail a je vpředu, vzadu by se tahle síla překonala odstředivou silou která by se hned po začátku zatáčení pokusila zatočit co nejvíc.
Ano, skutečně ten zásadní nedostatek je neřiditelnost. Tedy ne docela, cirkusáci na různých takových šílenostech jezdí, dá se to naučit, ale tak do 15km/h a můžeš si všimnout, že nikdy nejedou rovně, neustále zatáčí na jednu nebo druhou stranu. Vypadá to logicky, obvykle je při takové show málo místa, ale taky to často ani rovně nejde, ne bez kmitání.
Můžeš zkusit Flevobike, není to přesně řízení zadním kolem, spíš se to zalamuje v půlce a osa toho čepu jde šikmo před přední kolo, proto je to dynamicky stabilní podobně jako běžný jednostopý podvozek s otočnou vidlicí vpředu. Osobně jsem se naučil jakž takž řídit Flevo Racer, což trvalo dvě hodiny, a dost mizerně (jen malinko) se mi povedlo i chvilku jet na flevobiku (až po tom Flevo Raceru. Ale znám člověka co s tím umí jez z kopce i 70 a zatím se nezabil.
Pak je tu Cruzbike, jehož drobná nevýhoda je v tom, že nejde pořádně dupnout do pedálů a konstantně ti při jízdě namáhá ruce. Tohle jen odhaduju a taky jsem to slyšel od jiných, nikdy jsem na tom nejel. Ale fyzika toho kola je jasná, šlápnutí do pedálů vychyluje řízení a ruce ho musí držet zpět. Nohy se to můžou naučit trochu kompenzovat, ale na rozdíl od flevobiku s tím prý nejde jezdit bez držení řídítek.
Tvoje formulace "problém s kroucením řetězu" má jeden naprosto zásadní nedostatek: kroucení řetězu totiž není problém. Dnešní osmi- a devítirychlostní řetězy jsou úplně gumové, zvládnou natočení 50° na délce 50cm. Opravdová výzva u FWD je vyřešit interferenci obou linek řetězu, tahové i netahové, s pravou nohou vidlice a s pneumatikou. Umístění kladek a tvar vidlice jsou rozhodující prvky a na nich závisí, zda bude manévrovatelnost kola omezená (což ne vždy vadí, viz rychlostí speciály a streamlinery, všechny rychlostní rekordy drží FWD kola) nebo jestli na něm projedeš cokoliv co na RWD kole, protože přední vidlic jde za jízdy natáčet i o těch 50°.
S Cruzbikem nemáš pravdu, dupnout do pedálů můžeš naprosto normálně a vliv na řízení to má jen v kopcích, když jedeš už opravdu pomalu. Bez držení řidítek s tím jde jezdit snad nejlíp ze všech lehokol. Mám najeto necelých 700 km a jezdím bez držení prakticky jak na normálním kole.
Napadá mě taková zdánlivá šílenost. Zvětšit ovladatelnost tak, že zadní kolo se bude natáčet také, ale jen s otočením předního a o mnohem menší úhel.
Tím by možná nebyla narušena dynamická stabilita a zlepšila by se hodně ovladatelnost. Myslím, že by to bylo podobné jako Flevo ale čekal bych snadnější ovladatelnost.
Problém je jak to ověřit bez stavby.
Nebo máte informaci, že to někdo zkoušel ?
Tedy popravdě mi kdysi nedalo, abych nevyzkoušel řizení zadního kola v praxi. Nemůžu říct, že to je nemožné, ale jen opravdový vytrvalec by se na tom naučil jezdit. Já jsem sedal na zem cca po dvou metrech. Tvůj nápad je rozhodně zajímavý, ale myslím, že zbytečně komplikovaný, když flevo už je vyzkoušené.
toto mě taky napadlo, myslím, že by to mělo jít (tedy přední kolo by mělo větší rejd než zadní, třeba dvojnásobně). Do jaké míry by to bylo stabilní nevím, podle mě má toto smysl řešit jen kvůli většímu celkovému rejdu. Každopádně by to byla zajímavá technická hříčka, na které bych se rád svezl, kdyby to někdo vyrobil.
Čau!
Na kterou stranu by se to zadní kolo mělo natáčet? Pokud na stejnou, jako přední, pohyboval by ses částečně "do boku" a ostatní účastníci silničního provozu by z tebe byli vrtohlaví (tedy: brzy by tě někdo "sejmul"); pokud na opačnou, pak by se zmenšil poloměr zatáčení, ale bylo by to vykoupeno značnou (a neefektivní) složitostí.
:-)
Přesně tak, je to neřiditelné. A Cruz bike musí namáhat ruce, hlavně když bych měl nášlapy. Pak obě nohy točí řídítka stejným směrem.
V principu je jasné, že na tom Cruzbiku ruce nějak namáháš. Na druhou stranu stejný princip je na flevobiku a tam je to dokonce tak, že to rukama ani udržet nejde, musíš se naučit šlapat jinak - vést nohu po té kružnici kterou od pedálu žádáš, aby opsal. Určitě se to jde naučit i na cruzu. Tam navíc pákové poměry dost zeslabují účinek té šlapající nohy a naopak široká superman řídítka pomáhají to rukama udržet. Su fakt zvědavej, jestli se mě podaří se svézt, jaký to bude.
Jaký princip máš na mysli?
Mrkni ještě jednou (smím-li o to požádat) na vyjádření Holfiho, který na Cruzu jezdí ...
O tom jak to funguje Holfi nic nepsal, jen tvrdí, že se dá jet bez držení řídítek. To jde i na flevobiku, viděl jsem lidi co to umí, přesto mi trvalo dvě hodiny naučit se na tom rozjet a na silnic bych si pořád ještě netroufnul. Jinak sednu na libovolné lehokolo a hned odjedu. Už i dvousetkilový tandem zvládám jednou rukou a druhou se můžu šťárat v nose. To že to někde umí bez řídítek naprosto nic nevypovídá o tom, jak to je nebo není težké nebo o tom, zda neexistuje nějaký limit síly nebo výkonu.
Zopakuj si středoškolskou fyziku, možná by na to stačila i ta ze základky. Vektor síly, kterou noha obvykle na kole tlačí na pedál, ti ani zdaleka neprotíná osu, kolem které se může celý ten předek i s tím pedálem otočit. Máš dvě možnosti: přidat další sílu, která na téže ose vytvoří opačně orientovaný stejně velký moment (pomocí rukou na řídítkách) nebo pootočit vektor síly působící na pedál tak, aby tou osou procházel - šlapat jakoby šikmo ven a táhnout šikmo dovnitř (v případě spd) - to je princip řízení třeba flevobiku a důvod, proč na něm začátečník neodjede - koordinace všech těch svalů v nohách se musí napřed naučit, a není lehká.
Zásadní nedostatek spočívá na návyku, jeho nepříznivý vliv zjistíš, až si zase sedneš na normální kolo.
kdepak, zásadní nedostatek spočívá v tom, že jednostopý bicykl s řízeným zadním kolem nemůže být z fyzikálních důvodů stabilní (ledaže by jezdilo zavěšené na stropě:-) ). Jezdit pozpátku na kole umí akorát krasojezdci (jak to dělají, nechápu, kdybych to neviděl na vlastní oči, neuvěřím:-) myslím, že je to těžší, než jezdit na jednokolce)
... z fyzikálních důvodů nemůže čmelák létat ...(a lítá ...)
:-D
už může :o)
http://www.techblog.cz/fyzika/jak-leta-hmyz...
To mi spad´ kámen ze "srdce" že už nemusím lítat ilegálně ... :-D
No extra těžké to není, vtip je v tom, že se jede do kolečka o řídítka stále opíráš silou, tj. držíš je pevně a jen jemně koriguješ. Pokud vím, tak bez držení řídítek s předním (teda při couvání je to samozřejmě zadní :) kolem na zemi neumí pozpátku jezdit asi nikdo (kolo je v nestabilní poloze a ihned se roztočí). Se zvednutým nad zem to jde, ale to už je potom spíš ta jednokolka.
Navíc skutečně podstatné je to ježdění dokola. Jet rovně se tak prakticky nedá, resp. vždycky při korekci náklonu uděláš podstatně větší "vlnku" než při jízdě vpřed.
Ale kdyby se na kole udělalo řízení tak, aby zadní otočné kolo mělo závlek ve správném směru (a ne "předvlek" :) jako normální kolo pozpátku), tak by situace mohla být znatelně lepší.
Již v roce 1914 to někdo zkoušel ;-)
http://www.thirdwave-websites.com/bike...
http://www.delphion.com/cgi-bin/viewpat.cmd...