Koupil jsem si kolo Cross ride 900 od Rock Machine. Jednou z předností měly být i brzdy s vyšší užitnou hodnotou. Zatím jsem si s tímto kolem nezabrzdil, kolo se při brždění prodáčí, páčka na doraz. V prodejně několikrát štelováno. Dnes jsem naštvaný vyndal brzdové destičky, jsou zcela ometené a již se brousí drádky na destičkách. Ujel jsem na totmo kole něco málo přes 300 km. Kde je chyba? Jaké destičky doporučujete. Dík za názory. Lubas
O mechanických kotoučovkách mám pouze teoretické znalosti, ty jsem nikdy nejezdil. Ale co jsem o tom přečetl a slyšel - mechanika od Hayesu by obecně měla být velmi dobrá, i kdyř jsem nejméně ve třech různých testech četl, se se při jízdě nepodařilo mechanickými kotoučovkami "zablokovat" kola, že na to prostě nějak nestačily. Dovolím si dost důležitou otázku: kolik vážíš? Jestli máš cca nad 85 kg, tak podle mých znalostí tam už může být ten účinek horší, při váze kolem 100 jsou tyhle brzdy už asi nevhodné (já mám 95 a když jsem kupoval kolo a sháněl informace - chtěl jsem MTB authora s mechanickými kotouči - tak mi v několika servisech řekli, že tyhle brzdy jsou na mou váhu nevhodné, že mě neubrzdí, lepší dobrá véčka). Jestli ale jseš váhově normál, tak nevím, když i v Tvém servisu to už štelovali a nic.
Dík za Tvůj názor, kil mám dostatek-110, jsem právě dost rozčarován tím, že kolo nebrzdí ale v podstatě přibržďuje, zlatý "véčka", nevím, zda si to nesedne, dal jsem nové brzd.destičky, ale nejraději bych celé kolo hodil do křoví.
Potěší mne každá rada co s tím dál.
Lubasi, podle mě je pes zakopanej v Tvé váze, na tu mechanická kotoučovka není dělaná. A hubnout kvůli brzdě je snad blbost, kvůli ženský snad jo, i když... Jestli máš návarky na vidlici a vzadu na rámu, snažil bych se přejít na véčka. Jestli si to nějak časem sedne, dej zprávu.
Už mi toto řešení také straší v hlavě, to je však i vyměnit ráfky, kontaktoval jsem zástupce hayes pro ČR a ten se dušuje, že by tuto váhu měli zvládnout. V tuto chvíli mi však Tvůj názor připadá nejpřesnější.
Já se včera stavoval v "mém" servisu - mimo jiné jsem se ptal na Tvůj problém. ZCELA JEDNOZNAČNĚ mi mechanici řekli, že mechanická kotoučovka Tvojí váhu nestráví. A těmhle klukům věřím, ještě nikdy mi špatně neporadili. Čímž jsem Tě nepotěšil. Ale teď by mě dost zajímalo - moct tak pozvat toho zástupce hájsu, že bys to vyzkoušel před ním, jak by to potom bylo s jeho dušováním. Jestliže to dostatečně nebrzdí ani když Ti to štelovali v servisu, tak potom to prostě není vhodná brzda pro Tebe. Dost koukám, že Ti tohle neřekli, kdyžs ten stroj kupoval, to mě hejbe žlučí. Prodat - ano, ale za každou cenu???
Ahoj Airline, dík za Tvou pomoc. Myslím, že máš absolutní pravdu a super zkušenosti. Objevit tuto stránku dříve, tak bych s tebou kolo nejdříve prodiskutoval. Ještě zkusím ujet na nových destičkách stovku, dvě kilometrů a pokud by účinek byl pořád slabý, tak pak to zkusím reklamovat, zda by mi to předělali na véčka a vrátili část peněz nebo aby si to kolo nechali celé. Nedělám si však moc iluze.
Ozvu se ještě touto cestou.Ted to neujedu-chyt jsem na kole zánět dutin. Také mi praskl drát ve výpletu zadního kola. Nikdy se mi to u žádného kola nestalo, tak si myslím, že se při zajiždění některé dráty uvolnili. Doufán jen, že to nebude stejný brak jako brzdy. Nenapíšeš nějakou knihu. Rád si jí koupím a budu ji propagovat. Opravdu umíšLubas
To ne, to mě přeceňuješ. Je ale fakt, že po určité špatné zkušenosti v osobním životě jsem se obrátil ke kolům a úplně mě to chytlo, jak ježdění tak i ta teorie. Ale "učím se" pořád, teď se mi podařilo najít někoho, kdo bude dělat rozborku + sborku vidlice, tak se to chci naučit. No jo, baví mě to moc, ale rozhodně jsou větší skuteční znalci.
Mno, nevim, jestli by byla volba véček vhodná. Já tedy nejezdim XC, jezdim dirty, vážim 80 kilo a používám Hydraulický disky a nemůžu si stěžovat. Kam se na to hrabou véčka nebo mechaniky, ale měl jsem podobný problém s brzdami od Shimana. Taky mechaniky, taky se jim nechtělo ... proto sem přešel na hydrauliky a jsem naprosto spokojen. Popřemýšlej o tom ...
Nějak jsem se ve svém příspěvku výše nevyjádřil přímo k problému. Takže asi takhle: v brzdách samotných podle mě nemůže být pes zakopanej. Při své váze nemám s účinností problém a to mám o stupeň nižší typ brzd od téhož výrobce a přitom 29" kola (ráfek 700 mm), což je nejen víc než klasickej MTB ale i víc než cross, a váhu srovnatelnou. Zkušenosti s diskama mám ale nulové a tak si netroufám tipnout, čím to je. Destičky, servis a nastavení, vedení bowdenu, geometrie rámu????? Taky jsem si stáhnul návod od Hayese a několikrát tam píšou, že prý k čištění "kein Scheibebremsereiniger" čili něco jako nepoužívejte k čištění žádné prostředky na čištění kotoučových brzd, ale pouze čistý isopropylalkohol. Co takový zakázaný čistič může provést s brzdným účinkem ovšem nevím a zkoušet to ani nehodlám.
Moje brzdy jsou sice hydraulický hayes, ale mám taky jednu zkušenost. Obě brzdily fantasticky, až jsem se bál tou přední brzdit, že ... Jednoho dne jsem ale (blbec) příliš horlivě ošetřoval kolo a podařilo se mi nastříkat olej na přední destičky. Od té doby výrazně poklesla účinnost a straště řvou. Čistil jsem to prakticky všemi možnými odmašťovači, kromě toho doporučeného isoprophil alcoholu, který nemohu splašit. V jedný speciálce mi řekli, že prý sami výrobci v takovém případě doporučují destičky zahodit. Ještě se pokusím sehnat ten sajrajt a pak se uvidí.
Šnad tato zkušenost odradí ostatní od neopatrného zacházení s elejem v blízkosti diskových brzd:-).
Vojta.
Ty destičky neodmastíš.Ten olej se vsákne dovnitř a při brzdení tou teplotou vzlíná.
Je to jak říká 62jarda: kamarád udělal něco podobného, chtěli jsme je zachránit - odmaštění fungovalo na chvíli, dokonce jsme je přes hodinu vyvářeli na sporáku ve vroucí vodě, aby se ta mastnota z nich dostala - nepovedlo se.
Ona voda není moc vhodné odmašťovadlo. Zkusil bych to vařit v nějakým organickým rozpouštědle. Ale pozor na výbuch. Nebo ten olej zkusit vypect, třeba tu destičku dát do ohně (nebo aspon do trouby - třeba do trouby a zabalit do něčeho ssavého). Ale nevím, z čeho to je, nevím co to vydrží...
No jo, McTorpedo, ale můžeš mi říct, jak bezpečně uvést do varu třeba technický benzín? To bude hukot... Todle rozhodně nezkoušet!
Bezpečně to jde pod chladičem a pro jistotu ještě větrat. Kdo má doma nějaké laboratorní vybavení, tak to klidně zkusit může.
Mám Superior xc 839d a na něm mechaniky Hayes MX2 XC, což by asi mělo být o stupínek níž než ty "jedničky". Mám asi 103 kg a vozím za sebou přívěs s cca 16 kilovým prckem. Jsem z těch brzd sice trochu rozpačitej, ale kolo zablokuju kdy si vzpomenu, možná že za to musím trochu víc vzít. O výběru kola nepochybuju, jen ty brzdy mi přijdou trochu hlučné a náročné na štelování, ale mám najeto zatím tak 200 a čekám, že si to všechno ještě sedne. Byl jsem ujištěn, že mech. kotoučovky jsou srovnatelné co do účinku s véčkama, akorát je jim jedno mokro a bláto. Mám taky trochu strach, že kombinace velkých kol a kotoučů se ukáže být trochu nepříjemná pro výplet, ale uvidíme.
Ahoj brzdici, mám na horáku MX dvojky od Hayes, jsem s jejich výkonem velmi spokojen. Vážím 85-87 kg, tedy také žádná muší váha, rozjet to umím rychle a z toho důvodu je někdy i ostře brzdit. Sice mi chvíli trvalo než jsem je vyšteloval ve všech směrech, aby nedrnkaly desky o kotouč ani při krátkém chodu páky, ale práce se mi vyplatila. Koupil jsem je loni v červnu, takže rok jeté, asi 3-4 tisíce km, z destiček ubylo jen minimálně, stačilo korigovat šroubením na páce. Neskřípou, nevržou. Jen se občes ozvou nějakým zvukem, ale to jsou nečistoty, které se za chvíli zase vybrzdí. Takže mi není jasné co to náš kámoš koupil za šmejd, spíš bych se přiklonil k názoru, že mu v obchodě vyměnili destičky. Možné je všechno.
No jo,ale chlapi jsou prece jen jeste o kus tezsi a taky maji na trekingach vetsi prumer kol,coz ten brzdnej ucinek taky zmensi.Jiny desticky by ale mohly pomoct.Urcite by pomohly vetsi kotouce ale to uz jsou zase prachy navic...
Zkušenost LaMi mě dost překvapuje (se zřetelem na jeho váhu), nicméně bych Lubasovi přál, aby se to srovnalo výměnou destiček. Toman už je přece jenom nižší váhová kategorie. Lubasi, jestli se teď o víkendu dostaneš na kolo, dej vědět, jak to dopadlo.
Napíši, spíše příští týden. Tento víkend budu používat vozítko bez brzd - letím balonem.
Ty jóóó...
Tak bacha na ptáky s velkejma zobákama, bylo to v ňáký verneovce, jak mu nahoře proklovli balón, dál už nevim, asi šli dál pěšky, jak by se jim tehdy šikly kola.
Ahoj všem, tak jsem testoval brzdy po všech těch úpravách a je to podstatně lepší. Nelze však srovnat s "véčkama" ani omylem. Dnes mi zástupce Hayes přiznal názor, zde již více krát citovaný, že pro cyklocvalíky takovéto brzdy nejsou to pravé-ořechové. Tak příště až budu chtít investovat, nejdříve to proberu s Vámi všemi - zde je nejvíce cenných informací a praktických zkušeností. Ještě, pro případ, že by měl někdo podobné radosti, tak mi poradil dát tam adaptér a "dvacítky"kotouče, ale to už by cenově bylo jinde. Možná v budoucnosti.
V duchu se říkám, že jsem byl asi v nějakém oparu blbosti, když jsem to kolo kupoval. Když zvážím, že jej chci na cykloturistiku nejen vozit své bříško, ale také bagáž na nosiči. Tak je zde varianta s prodělkem prodat a koupit znova, nebo hodit do křoví (jelikož mám již na 300 km prasklý jeden drát ve výpletu a dnes večer jdu znova k servismanovi ladit výplet-něktré dráty jsou zcela uvolněné, tak si myslím, že můžou být i nekvalitní ráfky, a hod do křoví je jediné řešení) a jít na pivo....
Chybami se člověk učí..... Máte někdo také kladnou zkušenost s Rock Machine? Asi bych si již od té firmy nekoupil ani ventilek
Ahoj Lubasi. Dost jsem čekal, až se ozveš jak to dopadlo.
1. je dobré, že se to - snad podstatně? - zlepšilo. To v každém případě.
2. Jsem trochu zaražen, že zástupce firmy přiznal "nevhodnost" této mechaniky pro nás diskoboly (termín jsem si půjčil tady někde odvedle), ale zas na druhou stranu - tím se zachoval čestně a mluvil na rovinu.
3. Jsem absolutně nas..., že Ti tohle neřekli, když jsi to kupoval, to prostě bolí. Kdyby to bylo odněkud z marketu, tak by to šlo pochopit, ale ze speciálky...
4. Já jsem v tomhle asi ulítlej, ale já zastávám názor, že svýmu kolu MUSÍŠ věřit. Podobně jako třeba kovboj svýmu koni. Když jsem si přivezl já domů své stroje, tak se mi prostě líbily, to je jasný, ale neveděl jsem, co si na nich můžu dovolit, to ukázaly až jízdy. Dneska vím, že jsem zvolil dobře, ty mašiny mě nikdy nenechaly ve štychu, mám k nim dost hluboký vztah a i když je blbě a nikam nejedu, tak se aspoň na ně musím jít podívat do garáže. Zas si říkám - jestli tohle je jediná moje blbost, tak na tom zas nejsem tak zle...
Uvažuješ, že bys to prodal a koupil něco - asi zřejmě - od jiné značky. Já bych s tím ještě posečkal. Prasklý drát a uvolněné další - to nic neznamená. Jediné, co Tě asi štve, jsou ty brzdy, nech tomu nějakou volnost, třeba si to "sedne" (já pořád porovnávám se zkušenostmi LaMiho, možná bys mu mohl cinknout na jeho mejl). Jinak to kolo jako celek je určitě OK, moje ségra jezdí rok mašínu a bezproblémů, před pár lety sice tahle značka měla existenční potíže, ale vyhrabala se z toho, není důvodu ji zatracovat.
Zůstaň optimistou.
A pardón za tu mojí vykecávačku.
Ahoj Airline,
díky za krásný článek, jsem amater bez fyzičky, ale s tím kolem dělám podobné věci, dokonce i někdy si ho beru do bytu, tedy občas horské a občas to nové, nevím zda proto, aby mi bylo veseleji nebo jen pro tu radost. Rozumím tvým pocitům.V praxi jsem tolik nenajezdil,ale asi každý kilometr si vyloženě vychutnávám. Včera večer se mi podařilo setkat se zástupcem firmy Rock Machine, tak jsme si povídali. Uvidím nabídl nějaká řešení, snad mi nějaké díly vykompenzují. Uvidím, dám již tomu nějaký čas, včera jsem si nechal opravit výplet a doladit znovu brzdy, tak se těším na víkend, snad to vyjde a udělám nějaký delší okruh. Také jsem si včera koupil botky na kolo, tak přemýšlím jak nastavit sílu pedálů. Pokud zde není toto téma tak jej založím.
Dík za velkou faktickou i morální podporu.
Dost blbě jsem zařadil příspěvek, takže tady je na konci a ještě jednou.
-----------------------------
Nějak jsem se ve svém příspěvku výše nevyjádřil přímo k problému. Takže asi takhle: v brzdách samotných podle mě nemůže být pes zakopanej. Při své váze nemám s účinností problém a to mám o stupeň nižší typ brzd od téhož výrobce a přitom 29" kola (ráfek 700 mm), což je nejen víc než klasickej MTB ale i víc než cross, a váhu srovnatelnou. Zkušenosti s diskama mám ale nulové a tak si netroufám tipnout, čím to je. Destičky, servis a nastavení, vedení bowdenu, geometrie rámu????? Taky jsem si stáhnul návod od Hayese a několikrát tam píšou, že prý k čištění "kein Scheibebremsereiniger" čili něco jako nepoužívejte k čištění žádné prostředky na čištění kotoučových brzd, ale pouze čistý isopropylalkohol. Co takový zakázaný čistič může provést s brzdným účinkem ovšem nevím a zkoušet to ani nehodlám.
Mě tenhle problém dost zajímá. Jestli tam Lubas má nové destičky, je to seštelované, čistý kotouč (bez problémů možno i perchloetylénem, ten mají v drogeriích, a vůbec proč ne technickým benzinem, je to přece odmašťovač) a přesto to nebude OK ... tak už mě jenom napadá, že snah i u hajsů přijali nějaké soudruhy z NDR...
Co máš proti ddr? Tam se dělaly celkem kvalitní věci...
Ale ty plastový lžičky se moc nepovedly, ne?!
Ale zas Ti řeknu, že nikdy nedám dopustit na tráboše - měl jsem ho 7 roků, předtím už byl 8 let v provozu Kombik. Nikdy víc jsem už neviděl tak spolehlivé jednoduché výkonné (a samozřejmě i nepohodlné) auto...
Dík všem za názory, je to velmi poučné čtení. Pokračování s radostmi tohoto kola bylo v sobotu, kdy jsem si vyrazil na výlet. Mám najeto jenom 500 km a praskli na zadním kole dva dráty. Tedy celkem tři od počátku. Domnívám se, že kombinace mých 110 kil, zvoleného výpletu, velikosti kol a kotoučových brzd dělá z toho kola pouze kýč, který kolo připomíná jen zdálky. Nedej bože ještě na něm jezdit. Dík za zkušenosti a postřehy tímto směrem tj. kotoučovky+výplet
Hmmm, tady je něco špatně.
Ráfky dvojité (ale to tam snad máš, ne? To je už snad standard), 36 děr, dráty nerez 2 mm. A mělo by to být OK. Na váhu 110 kg bych to nesváděl - v baroku tak vážili všichni, kdo něco znamenali a praskali snad pod nima dráty na zadním kole???
Ahoj, dík za názor, sháněl jsem informace po čertech a ďáblech. Nejmilejší je mi to však tady. Jeden názor je, že by mohl být pokroucený ráfek (dvojitý) z výroby a že to srovnali přitažením výpletu. Mohlo by to tak být, všechny tři praskly v pomyslné jedné čtvrtine kola. Ale věřím i tomu, že moje váha se s velikostí kola a výpletem nesnese. Jak jsou dráty silné nevím, připadají mi však velice tenké. Na horském mi připadají mohutnější.
Nejsmutnější bylo, že jsem měl na víked syna a tak jsme vyrazili jako diváci na "Krále Šumavy". 15 km před Klatovama radost z výletu končí. Dojel jsem na tom s..či do Klatov. Zde jsem již nikde servis nesehnal. Tak místo na trať jsem se sebrali a jeli vlakem domů...
No jo, to zabolí. Ale stále jsem přesvědčen, že ta Tvá váha v praskání drátů není úplně rozhodující.
nevím čím to je, často si čtu Tvůj příspěvek v tomto tématu, že člověk potřebuje kolu věřit a má k němu citový vztah. O to je to horší. Když mi nebude fungovat mikrovlnka nebo pračka je to blbý, ale jsou to jen výrobky. Kdežto kolo to je opravdu pro mne také o vztahu (někdy lepším než s "babama")
No, to bychom začali filosofovat: kolo i "baba" mají něco do sebe, každý z těhle vynálezů má něco, co to druhý nemá. Mý kolo má třeba přehazovačku... A má snad ženská přehazovačku???
Neztrácej dobrou mysl, do prázdnin to musí být vychytané. Když by bylo nejhůř pokud jde o peníze - u mě bylo - vzal jsem kolo na lísing - 30% hotově + 10 x měsíční splátka, bez úroků.
Koupil jsem si šuntovýho treka,dráty praskaly i na asfaltu na holé rovině.Vyměnil jsem obě kola komplet, lepší,ale musel jsem stejně ještě vyměnit náby za ještě lepší a je klid.Neviděl jsem tě jezdit, ale zkus snížením řidítek přenést váhu více na přední kolo.Dávej si taky bacha na techniku šlapání,hlavně jakou částí chodidla šlapeš ,třeba to pomůže.PS.Mám 115kg
Ahoj, vlastnim Authora Versuse model 03, brzdy na tom jsou tez Hayesy.
Uz jsem se s tim tez nazlobila, nastelovala a jelikoz mi nedela problem cokoli rozebrat a zas to slozit a poradne se v tom kramu pohrabat, tak ti mozna poradim.
To prasatko funguje asi nasledovne....kdyz si predstavis, jak prasatko spolu s destickama objima kotouc ze dvou stran, tak vnitrni strana se da mechanicky imbusem posunout k ke kotouci. To stejne jde udelat i ze strany vnejsi a to tak, ze se odsroubuje vnejsi imbus sroubek, ktery na tebe kouka a zalovys v te uzke dutine hodne:o) malym imbusakem a zjistis ze tam je mini sroubek, ktery se utahuje doprava a posouva desticku tez smerem ke kotouci. Jenze nejaka zrada je v tom, ze kdyz tahas za brzdove lanko, tak mechanismus brzdy pracuje v protismeru a ten maly sroubek jakoby vysroubovava a ta ploska, ktera ma ve stredu asi 1cm dlouhy valecek a na ktere je magnetem umistena desticka, se jakoby propada, protoze sroubek se vysroubovava a a ona se dostava cim dal vic od kotouce...to je ta promacknuta brzda az k riditkum.
Mela jsem to prasatko ted na cimpr campr rozdelany, protoze me to zaclo silne tocit a nechtela jsem se smirit s tim, ze si nekde rozbiju hubu.
Vyresila jsem to tak, ze kdyz se to vymackalo az k riditkum a ta desticka na plosce uz se nemela kam dal propadnout, tak jsem povolila lanko vzadu u brzdy a dala ji uplne nadoraz...lanko prece jen nepovoli.
Problem bude asi trochu jinde, ale takhle jsem to vyresila a drzi.
Jen me zarazi, ze u predni mi to nedela.
Proto, kdyz bych si nekdy porizovala kolo, tak bud klasicky V-cka nebo bych sla na delsi brigadu a poridila hydraulicke:o))
ale myslim jinak, ze to nejni tak zle ty mechaniky pro normalniho smrtelnika.
TAk kolum zdar. G