Ahoj, včera 19.7. jsem byl v práci autem. Jel jsem pak domů a stalo se mi následující. Jak jsou někdy vyznačené přejezdy mezi cyklostezkami, tak z cyklostezky vjel do cesty otec i s dítětem, ale takovým stylem jako že já mám přednost, jsem na přechodu. Kdyby byl sám, je mi to jedno (i když jsem musel pořádně prudce zabrzdit), ale že toto předvádí svému asi 10letému klukovi, který si pak bude myslet že při přejíždění silnice po přejezdu pro kola má stejnou přednost jako chodci na přechodu mě celkem zarazilo. Sám jsem cyklista, ale vím že při přejíždění silnice přednost nemám.
správně nmělo být včera 18.7. :-)
Ono ani chodci nemají planou a automatickou přednost. Řidič má povinnost je pustit, ale ne že mu tam chodci budou skákat bez podívání jak testovací panáci na polygonu.
Jen tak na okraj ... mají ;o) ... samozřejmě nesmí ohrozit řidiče přijíždějícího vozidla, ale omezit ho mohou. Dle toho sám jakožto občasný chodec přecházím, a jsem překvapen kolik řidičů toto nečeká, ale ani neceknou/nezatroubí, protože ví že nejsou v právu. Ale je pravda že jsem vždy odhodlán skončit na kapotě auta, jehož řidič to nezvládne ubrzdit (třeba jede na padesátce osmdesát) a řádně mu to plechovku pomuchlat svým skoro metrákem. Řidič který vlastní vinou sundá chodce bude do konce života jezdit opatrně. Jsem takový mučedník, ale zatím nic .......... (hlavně mě neber doslova, jsem nějaký přetažený a už mám divné nápady :o)))))))))))
Měl jsi pořádně zatroubit a ještě mu od plic vynadat, ať kluk vidí, jakýho má tátu debila :o)
od plic jsem mu nevynadal, ale zavolal jsem na něho z okénka že tady přednost neexistuje
To je bezvadny.
No, také by mohl kluk názorně vidět, jak se lidé k sobě chovat ani v krizové situaci nemají. Troubení a nadávky nejsou tím pravým výchovným příkladem, který by kluka vedl k ohleduplnosti na silnici. Ještě, že jsi mu to nepředvedl!
Mě se předevčírem stalo, že jsem zabočil do ulice a po cca 20m, jsem zahnul doprava, že zaparkuju. A ono to nešlo, protože mě zprava předjížděl mesenger. Nevím, kde se tam vůbec vzal, v zrcátku jsem ho nepostřehl a bylo jen štěstí, že jsem ho na poslední chíli uviděl a nepřiplácl mezi sebe a to zaparkované auto. Vyděšený výraz měl dost, tak doufám, že mu to jako poučení pro příště stačilo. Asi byl prostě 18.7. blbej den.
Ano, to je samozřejmé. Ale i kdyby ne, tak vzít mě z prava může jen v případě kolony na křižovatce, ne na prázdný ulici při jízdě.
vzít zprava tě může kdykoliv, nejen v koloně
????
o ničem takovém nevím, kde to v tom silničním zákoně je? Já to tam nenašel.
tohle je jediné, co jsem tam našel a to dává za pravdu mě: "(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti."
Nic o tom, že by mohl předjíždět vpravo samostatně jedoucí auto po ulici tam není a nevím o žádné takové vyjímce pro kola.
Takze pri parkovani jsi jel rychlosti vyssi nez pomalou?
Pokud jsi daval blinkr, tak ok. Ale jinak vidim pravo na strane mesika, pze z jeho pohledu jsi byl pomalu jedouci auto, presne dle tveho vykladu.
Omyl ! .... citace z toho předpisu... z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici..... z čehož vyplývá, že toto lze činit pouze v místech, kde auta jedou u krajnice či okraje vozovky, nikoliv pokud je tam ještě další pruh zaparkovaných vozidel. V tomto případě by musel mesík podjíždět zprava ty zaparkovaná auta a to nemohl, protože tam nebylo dost místa (i na toto onen předpis myslí). Tzn. právo jasně na strane Jurimíra, mesík byl sebevražedný mešuge, který riskoval svůj krk a Jurimírovo duševní zdraví i přes porušení předpisů a jednoznačně čitelný úmysl zaparkovat (pomalá jízda, blinkr). Jestli takhle jezdíš taky, tak potěš pánbu, to se tvůj anděl strážný asi pořádně zapotí.
To je pak otazka definice "prave strany vozovky". Ja osobne bych do prave strany vozovky nezapocitavala parkovaci pruh pro auta. Jestli mas nekde takovou definice, tak sup sem s ni.
Navic, nikde neni receno jak daleko ma byt cyklista od prave strany vozovky pri predjizdeni daneho auta. V tom momente prece nepredjizdi zaparkovane auto.
Pravá strana vozovky je jasná, ale co je to tebou nazvaný parkovací pruh?
To, že auta parkují u chodníku a ty se nacpeš mezi zaparkované auto a auto pomalu objíždějící tyto, tak ty jako cyklista nejsi vžádném případě u kraje vozovky.
Jasna? Me to teda opravdu jasne neni. Podle tebe bych teda nemohla jezdit vubec nikde, kde parkuji auta, protoze kolo ma jezdit pri prave strane vozovky.
"Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla "
To je více než jedno vozidlo, čímž se předpokládá, že všichni jedou jedním směrem.
Když takto dojedeš kolonu stojící na křižovatce a dostaneš se až na úroveň druhého vozidla a to první vozidlo na křižovatce bude odbočovat do prava tak jej taky přece nebudeš podjíždět.
A jedno vozidlo jedoucí pomalu, tam snad ani nemůže být žádný důvod jej podjíždět.
A zaparkované auto snad klasicky objíždíš jako překážku, nebo chceš-li pomalu jedoucí auto, kolo....
Definici se mi hledat nechce, ale pokud si to ještě správně pamatuji z autoškoly, tak kraj vozovky je určen buďto krajnicí (bílá čára), nebo koncem rovného zpevněného povrchy (obrubník, škarpa, prostě přerušení jednolitého povrchu vozovky). Auta v parkovacím pruhu i tam kde není parkují vždy u pravého kraje vozovky. Parkovací pruh vozidel je tedy jen dalším pruhem na vozovce, nikoliv za jejím okrajem.
To jak daleko má být cyklista od toho pravého okraje se samozřejmě neříká, ale obecná definice je že "co nejblíž", s tím že to ale zároveň musí být bezpečná vzdálenost. Proto nepodjíždí zprava zaparkovaná auta, protože tam není místo, v tu chvíli de facto objíždí překážku.
Takže výklad toho předpisu může být různý, teoreticky bys ty auta zprava podél parkovacího pruhu podjíždět mohla, ale pokud se něco semele, bude to vždy tvoje vina, protože dle toho zákona (jehož definice není dokonalá) by se to dalo snadno označit za nedostatečný prostor.
A v praxi je to jednoduché. Je to nepřiměřený hazard. Narozdíl od okresky apod. tady prostě nemáš kam uhnout, žádná škarpa ani chodník na který se dá vyskočit, a ten řidič při tom odbočení na parkovací místo není nijak povinen si kontrolovat pravé zpětné zrcátko, protože odtamtud zcela logicky nic neočekává.
Nevím to jistě, ale připadá mi, že blíž logickému výkladu je wewerka. Zaparkování mezi stojící řadu aut je srovnatelné s přejížděním do jiného pruhu a při takovém manévru řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí průběžným pruhem. Jelikož jízda po pravé straně pomalu jedoucí nebo stojící kolony je cyklistům povolena, pak by řidič měl při změně směru (z kolony) brát toto v potaz a neohrozit. Jediné, kde mi přijde wewerky argumentování slabé, je provozování tohoto adrenalinového sportu v situaci, kdy se nejedná o souvislou kolonu, pak by měl cyklista předjíždět klasicky, tj. zleva. Pokud dobře rozumím Jurimírovu příkladu, pak to byl tento případ, tj. nejednalo se o souvislou kolonu a mesík tam neměl co dělat.
Jo, není to jednoduché. Ale převedeno do praxe je to asi tak, že kdyby tam byla souvislá kolona, může je cyklista podjíždět zprava, ale přitom musí dbát zvýšené opatrnosti právě pro případ, kdyby někdo chtěl zaparkovat, stejně jako musí učinit taktéž i tam, kde není parkovací pruh, ale vozidlo před ním může odbočit mimo zpevněnou vozovku i mimo křižovatku, a pak je opět na cyklistovi, aby dbal zvýšené opatrnosti. Tzn. de facto by řidič při takovém manévru MĚL (jak správně píšeš), ale ze zákonu nemusí brát toto v potaz a případná kolize je na vině podjíždějícího cyklisty.
A v případě že není kolona, tak tam cyklista vážně nemá co dělat, tzn. ten messenger měl Jurimíra předjet regulérně zleva.
to pochybuju, je to stejný případ, jako když odbočuješ doleva v místě, kde je zákaz předjíždění, a trefí tě zezadu auto, které tam v rozporu se zákonem předjíždí. Taky je to tvoje vina, i když jsi v podstatě neměl důvod koukat, jestli tam někdo nejede.
Absolutně nemáš pravdu.... ale už jsem moc utahanej na to, abych ti vysvětloval proč ;o))))
tak si odpočiň a povídej :o)
Oki, už jsem se prospal, takže :o)) ... ta tvoje analogie je naprosto zrcadlově otočená. Proveď její negaci, a jsi tomu o kousek blíž. Jediný rozdíl je pak v tom, že zatímco vozidlo nemůže v křižovatce předjíždět vůbec, cyklista může podjíždět zprava za určitých, a bohužel pro něj velmi nešťastně definovaných podmínek. Tzn. v tomto případě by skutečně byl viníkem nehody cyklista, narozdíl od momentu, kdy by to vozidlo předjížděl zleva a ono se přitom rozhodlo například otočit za účelem zaparkování na druhé straně silnice, tam už by to byla vina řidiče vozidla.
Jo a to co jsi napsal je vlastně naprosto špatně. V případě takové nehody, a ani tam nemusí být zákaz předjíždění, je na vině řidič předjíždějícího vozidla, a to zcela a bez jakékoliv diskuze. V křižovatce se předjíždět nesmí, za tento manévr bys i bez nehody dostal pěkných pár bodů a mastňáckou pokutu navrch. Raději si přečti vyhlášku :o)))
Není pravda. Pokud jsi na hlavní a hlavní vede přímým směrem, pak předjíždět na křižovatce smíš. Auto odbočující vlevo nesmí ohrozit předjíždějícího. Je to hodně častá příčina nehod, neznalost tohoto pravidla. Zejména když z vedlejší vjíždíš na hlavní odbočením vpravo, pak nestačí dát přednost jen vozidlům přijíždějícím po hlavní zleva, ale i předjíždějícím vozidlům předjíždějícím zprava.
Heh, covece doufam, ze se nase cesty nikdy nebudou krizit..
Auto odbocujici vlevo, se NESMI predjizdet!!!
Jina vec je jestli svuj manevr davas dostatecne najevo (blinkr, pomala jizda u stredu vozovky)
Takze v krizovatce se prejjizdet smi, neni li tam plna cara, ale urcite ne vlevo odbocujici auta!
Meduzo, právě to dávání najevo je dost často problém. Předjíždějící auto začne manévr v okamžiku, kdy třeba o odbočení vlevo předjížděného nemá nejmenší tušení. A setkání se mnou na silnici se bát nemusíš, takřka nepředjíždím a i v takovém případě se chovám tak jako by ostatní nedávali blinkry. Spíš než o to, co je napsáno v zákoně, tak jde o zdravý rozum, a když odbočuji vlevo, ve vlastním zájmu dám přednost tomu, kdo mě předjíždí, protože nemusel můj úmysl zaznamenat. Stejně jako v případě předjíždění dvou aut najednou, kdy to prostřední může chtít taky začít předjíždět, i tam je potřeba oboustranné pozornosti, i když oficiální viník by byl ten prostřední.
Další povedený zákon. Někdo pojede po té rovné hlavní a bude chtít odbočit vlevo, jenže buď nedá nebu bude mít rozbitej blinker. Ted v tom ho jeden "chytrák" začne předjíždět a co se nestane. Ještě pojede v protisměru cyklista a odnese to jen kvůli těmto dvěma. Předjíždění přes křižovatku je strašně nebezpečný, protože když už předjíždějící řidič uvidí, že se ten druhý chystá odpočit, tak až s tím moc udělat nejde. Když jeden předjíždí a druhý odpočuje, tak jejich rychlosti jsou dost různé a brzda ve většinech případů pomoct nemusí. Strhnout volant? No kam? Když to předjíždějící řidič strhne doprava, tak co si pomůže, když doleva, tak taky moc ne. Když dupne na plyn, tak k čemu, když se mezitím překříží. Pokuď ho nebude předjíždět opatrně, s tím, že si bude uvědomovat, že může odbočit a nebo pokuď nepůjde o dva velmi dobré řidiče ( ťem by se tohle pravděpodobně ale nestalo ), který s tím na poslední chvíli jseu schopni něco udělat, tak to skončí havárkou a to kvůli úplný kravině, že někdo nechápe, že když je tam křižovatka, tak že tam někdo může odpočit a je už úplně jedno, jestli dal nebo nedal blinkra a pod., ta možnost pro odbočení tu existuje, tak proč pořád tolik lidí takto riskuje, fakt nechápu. Vymluvy typu vždyť od nedal blinkra, to je podle mě úplně k smíchu. To jsou ty předpisy, ale k čemu to, když někdo udělá chybu, tak se na to vymlouvat, že ji udělal on, já tomu mohl zabránit a úplně lehce, tak proč to. Jestli už bouračna závisí na tom, jestli se rozsvítí žárovička či ne, tak to je o ničem! Mělo by se myslet i na to, že ten druhý může kdykoli udělat chybu a být na to připraven. Je hezké, že tu píšeš, že se smí předjíždět přes křižovatku, ale to podstatné Ti nejak uniklo, promiň, že to takhle všechno píšu, ale je to tak.
Jinak jasně, že když jedu z vedlejší na hlavní, že musím dát přednost všemu, ne jenom tomu, co jede zleva, když chcu jet do prava. Jenže druhá věc je taky, že když už chci na té hlavní předjíždět a uvidím, že mi tam někdo může vjet, že si budu počínat opatrně a nepojedu jako blbec.
Další věc je, že když budu chtít předjíždět kamiona na té hlavní a bude tam odbočka doprava, z které kdykoli může někdo vyjet, tak že tam nebudu předjíždět, páč přes ten kamoin až při tom předjíždění teda já neuvidím, že mi tam někdo do protisměru z té odbočky případně najíždí. To samé platí pro pro toho, kdo by mi tam takto chtěl najet. Když prostě nevidí přes kamoin, co za ním je, tak proč by tam měl jezdit.
Jinak autoškola mi přijde spíš takovej rychlokurz. Třeba s náma probraly všechny ty předpisy a techniku a pak ty jízdy, ale že by s náma probrali nějakej rozbor krizovejch situací, které se nám mohou stát, to ne. To pak chudák někdo takovej, co celej život se o dění na silnici nestará a najednou rychlokurz a tady máš auto a jeď. Taky mě přijde, že daj řidičák snad skoro každýmu. V dnešní době bez auta se žije hůře než dříve, ale tím spíš by ho neměli dát každýmu. Kdyby dávno byli silnice skoro prázdné oprati dnešní době, tak proč by v takovéhle době měl dostat řidičák každý? Tohle se tu už probíralo hodněkrát no. Když je někdo rizikovej případ, tak proč by měl řídit.
Jasně, někdo umí jezdit, ale zase to hodně zneužívá a jezdí jako prase, ale někdo zase neumí jezdit a je taky nebezpečnej. Taky mi přijde, že němá cenu, aby si někdo udělal řidičák jako že ho v případě nutnosti bude mít, ale že stejně pak nejezdí a jezdí místo něj rodiče. Chtělo by se nějak rozumně střídat třeba, aby nikdo nevyšel ze cviku, jenže to může bý problém.
Jinak eště zpět na úvod, když za mnou někdo pojede a já budu chtít odbočit, tak přece ten blinkr dám včas a né až když odbočuju a předem se naseru třeba už na půlku ( dělící čára půlí auto ) pokuď to bude možné aby tomu za mnou došlo, že budu odbočovat, když pojedu celou dobu při kraji a najednou hodim blinkra a strhnu do levé ulice, tak to je potom těžký.
Tak a už se jdu najíst, smolím to tu už hodinu a mám hlad :-)
Ja teda uprimne nevim co presne o tom to rika zakon (a zjistovat to nebudu, bo jsem linej), ale moje zkusenost (cca 100.000 km/rok) by me nedovolila predjizdet V KRIZOVATCE auto odbocujici do leva. Ono totiz auto ktere zpomali pred odbocenim, by v tu chvili vlastne muselo dat prednot vsem kdo jedou, kteri by ho logicky zacali predjizdet a tudiz by se vlastne dostalo do paradoxni situace, ze vlastne odbocuje z "praveho pruhu" pres jeden pruh doleva, coz je prece uplna nelogicnost.
Pravda je, ze jsem se uz parkrat do teto situace nerad dostal, kdyz se ten dotycny ponekud vyprdl na blinkr. Ale vetsinou, jako ridic, ktery uz ma neco za sebou umim odhadnout co to pomalu jedouci jelito prede mnou bez blinkru asi hodla udelat blizi li se ke krizovatce sneci rychlosti. Horsi pripady jsou takovy rychleji (normalne rychle) jedouci dablove co ti to tam narvou bez blinkru a bez jakychkoliv vnejsich naznaku.. Pak je to bezmoc...
Ale kdo znas za tim volantem nekdy neudelal volovinu..?
Chce to zdravej rozum a toleranci.
Bohužel jsem se s takovou situací nedávno setkal. Předjížděl jsem kolonu asi 4 aut, která se táhla za traktorem (rychlost cca 30 km/h). Když jsem byl na úrovni třetího auta, toto začalo odbočovat přímo do mě. Jeho auťák na odpis moje doddávka docela v pohodě díky rámu (myslím, že se tomu říká klokaní).
Vyšetřující policista dal vinu řidiči, který odbočoval. Nedal mi přednost.
Otázka je, co už je odbočování a co ještě není. Na cestách se mi stává, že někdo zapomene zapnutý blinkr a jede rovně. Kdybych se měl táhnout za každým takovým autem, nikam nedojedu.
Co jsem tím chtěl říct? Pokud někdo začne odbočovat (najede ke středu vozovky, sníží rychlost, bliká atd.) logicky ho předjíždět nebudu.
Pdříslušný udikát Nejvyššího správního soudu říká pravý opak ;-)
Tak nás to tedy v autoškole učili tak, že v křižovatce se předjíždět nesmí :o)))) .... no, alespoň se nedostávám do konfliktních situací :)))
Problém je v tom, že zákon se snaží možné situace upravit tak, aby jeden byl viník a druhý nevinný, ale tohle přesně jsou případy, kdy vinni by měli být oba. Ani jeden nesmí (nebo přesněji dle mého názoru neměl by) ohrozit toho druhého. Judikát je mrtvým na houby.
Dost často jsem přemýšlel nad tím, co by se stalo, kdyby se předjíždění zakázalo úplně s výjimkou povolených vymezených prostorů na předjíždění bez zasahování do protisměru. Myslím, že příliš času by lidi neztratili a dost životů by se zachránilo.
Aladine, s tou spoluvinou mě to zajímá. Nejsem právník, takže nevím přesně, jak to je upraveno, ale podle toho, co jsem slyšel, tak se o spoluvině občas hovoří, ne? Mám dojem, že zákony jsou stavěny se snahou určit jednoznačně viníka, třeba i formou různé závažnosti pochybení (nedání blinkru vs. nedání přednosti v jízdě), ale vyhodnocení spoluviny se přece úplně vyhnout nedá. Když dva pojedou prostředkem proti sobě, srazí se čelně přesně uprostřed silnice, tak co s tím kdo udělá?
dansed: Obecně se vždy "hodí" vina na jednoho řidiče a pochybení druhého je pro něj polehčující okolnost. Kdyby měli vinu oba, pojišťovna by jim musela oběma vyplaatit škodu z povinného ručení (oba by sice bili viníci, ale zároveň poškození) Jak by se řešil tebou daný příklad nevím, asi přesně podle Bubíkovy teorie špinavého skla :-)
Kdyby pojišťovny měly právo vymáhat škodu na viníkovi a započíst plnění proti pohledávce, byl by problém řešitelný - oba by měli půl viny, pojišťovna by jim přiznala úhradu škody a započetla se škodou, kterou způsobili. Hůř by z toho vyšel ten, co způsobil větší škodu na autě druhého, ale v podstatě by každý dostal uhrazenu škodu na svém autě a musel zaplatit škodu na autě druhého. Je to špatně? Já myslím, že by to tak bylo spravedlivé.
Ani nevis kolikrat za den jsem hrozne happy ze mam takovy jedovky :-E
Jo, dokud to ubrzdíš, proč ne, tvoje volba. Jen si ty brzdy pravidelně kontroluj :o))))
Povetsinou je to na krev, ale jak taky jezdit po praze jinak, ze. Na prumer 24 v centru na 40km se nemuzu flakat jako navara, nejsem na vylete ani v duchodu.
co dodat ... kdo chce kam, pomozme mu tam ;o)))
Tak to už je podruhé, co jse mne zvedla ze židle.
Tak si to můžeme porovnat. do a z práce to mám též 40km a pruměr mám 18.9 .A to vtom mám i předjíždění kolony stojících aut před libeňákem, na balabence a na harfě, nemám dúvod to tam hrotit úplně mi stačí když jedu plynule a stojím jen na červenou.
Jasně že tvých vysokých průměrů nedosahuji, dosahovat již nebudu a ani poi tom netoužím.
Závodnické ambice jsem měla v mládí a celkem jsem si je užila.
Tak se klidně můžu flákat a to i proto že jsem možná starší jak tvá matka.
Jo a ještě jsem zapoměla dodat, že ani nemám tak kvalitní kolo jako ty , ale mít ho, tak to by mi zase bylo líto ho používát na jízdu do práce.
Tak se měj dobře a hlavně ať cestou do práce nenarazíš na ambiciozní blby za volantem. Někdy je lepší šáhnout na brzdy, vzdát se své přednosti a dojet tak do cíle své cesty.
Zdravim z americkeho Portlandu. Tady mam jako cyklista i chodec proste prednost vzdycky a vsude a to ne proto, ze by to bylo nekde napsany, ale proto, ze jsem v tu chvili na silnici ten slabsi. Jak jine!
Pozor na ten sok, az se vratis domu. Ja kdyz jedu na dovolenou do CR, vzdycky mam prvni den problem s tim, kolik ridicu me chce zabit na prechodu pro chodce :o)
Vidíš a my v tom žijeme trvale. Já už jsem třikrát zažil, že mě při přecházení pustilo auto a druhé to do něj zezadu napálilo, jednou jsem skončil i na kapotě. Vždycky je mi toho co mě pustil líto :o)
Až se Ti to stane znovu, poraď tomu řidiči, aby zastavil s alespoň 50m rezervou a sledoval provoz za sebou. A byl připraven trochu cuknout dopředu, kdyby to do něj někdo valil. Já už takhle zachránil zadek mého auta několikrát... A na víceproudové zastavuji jedině tak, abych zablokoval oba pruhy. Vím, že je to proti pravidlům, ale nemám zájem se koukat na letící kočárky nebo babky.
Přesně tak, jen 5m rezerva místo 50 :o)). A necukat dopředu, jen sundat v pravou chvíli nohu z brzdy, nechat do sebe bouchnout (nohu z brzdy aby se neohly osy, ale jen ťuknul nárazník), a pak zase hamt na brzdu, abys nenabral chodce.
No a je to. Tobě opraví auto z jeho pojistky, takže budeš mít o kousek novější, ale co je podstatné, ten pitomec za tebou si hezky slízne pokutu a body. A dobře mu tak, v blízkosti přechodů pro chodce se právě z tohoto důvodu má jezdit obzvlášť opatrně a předvítat.
5m nestačí. Když za Tebou bude náklaďák, který se nevěnuje příliš řízení, musí Tě spatřit včas. Ale samozřejmě rezerva záleží na situaci, jiná z kopce, jiná za zatáčkou (to zastavuji tak, aby mě viděli ti před zatáčkou. Co se týká oprav z povinného ručení, některé pojišťovny Ti srazí spoustu peněz za to, že sis novým nárazníkem a blatníkem zhodnotil auto. A u mých aut starých víc jak 10 let jsou srážky dost podstatné. Drahé náhradní díly (všechna auta jsou ameriky), velké srážky a nulové zhodnocení. Blbá kombinace. Nehledě na časovou ztrátu, kterou mi nikdo neuhradí. A suď se pak s nimi....
Ad "v blízkosti přechodů..."
Docela mne zaráží, že značky upozorňující na přechod pro chodce jsou všude defakto v jeho úrovni. Dříve ta značka bývala v dostatečně vzdálenosti několika desítek metrů před přechodem. Tím samozřejmě nemíním omlouvat řidiče, kteří nezastaví chodci na přechodu... Ale podle mne jsou někde místa, kde ten přechod prostě uvidíš až na poslední chvíli a i z předpisových 50km/h budeš mít dost velký problém včas zastavit...
Zas tak na poslední chvíli to není, a zastavit v čas z předpisových 50kmh fakt není problém, navíc v nepřehledných místech jezdím kolikrát podstatně méně. Většinou to ale stejně neriskuju, protože bleskové mrknutí do zpětného zrcátka mě většinou ujistí o tom, že tak na 50% to nedobrzdí ten za mnou. Někdy bych rád měl ten čas a trpělivost, abych byl ochoten čekat na policii a pak především řešit věci ohledně opravy vozu a pojišťovny. Stačilo by otočit zpětné zrcátko tak, abych periferně neviděl dozadu, a už by to odsejpalo :o))))
;-)))
Jasně, z těch 50km/h se v pohodě zabrzdit dá, ale jak sám připomínáš, tak jen v případě, že za Tebou zrovna nikdo nejede ;-) Nějak jsem to zevšeobecnil, no ;-)
Pořád si ale myslím, že kdyby ty značky byly v dostatečné vzdálenosti od přechodu, tak těch sražených chodců bude o mnoho méně. A naopak třeba úspěšných dobrzdění toho za sebou ;-) Prostě už včas sundám nohu z plynu a i ten za mnou tím bude upozorněn, že asi budu zpomalovat, ne-li přímo zastavovat. To, že někde v dálce vidím stojícího chodce u silnice, ještě neznamená, že v tom místě smí přecházet ;-)
...protože někde jsou ty zebry přes silnici z dálky fakt vidět špatně a značku má ten chodec až přímo nad hlavou...
To bysme fakt všichni museli všude jezdit podle Medvěda, krokem, aby se nikdy nic nestalo ;-)
Proc ti pripada jako zivotni pokora, ze bys mel jezdit v huste obydlenych mestech tak pomalu, aby pravdepodobnost, ze nekoho zabijes, abyla minimalni? Loni jsem byl cely leto ve Finsku a tam se bezne pres obce jezdi tricet a zvlast na severu pres ty obce ty silnice proste vedou. Nevsim jsem si, ze by z toho byli Finove nejak zvlast frustrovany. A nikdo mi nebude tvrdit, ze Finsko je takova mala zemicka a veci jsou blizko, takze nikdo nikam nespecha. Letos v lete jsem v Portlandu v USA a tady taky po meste jezdi automobily desne pomalu. Tady se fakt clovek neboji vlezt do silnice kdekoliv i mimo prechod, jezdit tu mezi temi auty na kole a tak. Tuhle jsem koukal z okna, jak tady jeden manik v aute pri odbocovani omylem vjel do dvouproudy jednosmerky v protismeru, kdyz zrovna proti nemu vyjizdely ty dva proudy aut. V Praze by byl asi na cucky, ale tady se proste vsichni jen zastavili, chvilku na sebe nechapave koukali (ze kdo co dela spatne), pak jeden z nich lehce zatroubil, ten zmatkar odtud vycouval a vsechno se to zas rozjelo.
Tak fakt nechapu, proc u nas musej bejt lidi, co povazujou myslenku, ze by auta jezdila mezi lidma tak pomalu, aby se denodenne nezabijelo, za nanejvys smesnou...
A nikdo mi nebude tvrdit, ze amici nejsou na tech autech zavisli :)
Proste to jde, je to rozumny
Druhá stránka věci ale je, že když jsou ve Finsku takhle navyklí jezdit, tak že když se jim skutečně něco závažnýho stane, tak budou z toho pak vyklepaný, že vůbec nebudou vědět, co dělat. Ani jedno podle mě není dobrý, ideální by podle mě bylo najít kompromis mezi Českými prasátky a Finskými slušňáky.
Řekla bych, že vzhledem k jeji klimatu bubou auta ovládat i v nepřízdnivých podmínkách.
Na to jsem nepomyslel. To je pravda, budou umět daleko lépe jezdit na sněhu a ledu, ale otázka je, co by to s nimi udělalo, kdyby se dostali do ČR mezi naše prasátka.
No, myslela jsem to tak, že díky tomu budou mít slušně vypěstavané reakce na nepředvídané situace.
Jeste bezvadna vec jsou sobi :) Oni se totiz lidi ani aut vubec neboji, takze kdyz vidite pred sebou soba, jak prechazi silnici, musite zastavit a nechat ho. On je pry sob treba uz i na druhe strane, jenze pak se rozhodne vratit se a vleze vam primo do cesty :)
Osobně preferuji vyklepanost při ojedinělé nehodě před suverenitou a otrlostí při každodenních jatkách. Takže kompromis je naučit česká prasátka se chovat finsky slušně.
Pokuď jde o mě, tak na kole v situacích, kdy nemůžu nikoho ohrozit nebo hodně nepravděpodobně, tak sem-tam jedu těsně pod nebo na hranici, abych byl pak v případě krizovky lépe připraven. V autě pak jen, když nikoho ohrozit nemůžu.
Jezdit za každou cenu opatrně a pak ani nevědět, jak hodně můžu ( šlápnout na ) stisknout brzdu nebo jak prudce můžu zatočit je podle mě k ničemu, zrovna tak, jako zkoušet si to za každou cenu v krizových situacích.
Ikdyž Česká prasátka jsou asi kapitola sama pro sebe.
Přímo v krizovkách by se to pochopitelně dalo naučit nejlépe, jenže riskovat kvůli tomu zdraví své a někoho dalšího je za každou cenu je pitomost.
Občas trénovat co všechno jste schopní se svými schopnostmi a dopravním prostředkem zvládnout, ale né za cenu, že někoho ohrozíte, to je moje motto :-)
Ještě vyměň slovo "ohrozit" za "omezit" a je to v pohodě...:-))
Nj, ale člověk může hrozně málo omezit strašně lehce. Pokavaď druhý účastním není schopen reagovat na malou změnu, tak by neměl dostat řidičák, toť můj názor. Čili ohrozit ne, ale omezit opravdu málo, tak to proč né.
To je hrozný slovíčkaření. V praxi kdyby nikdo nikdy nikoho ani trochu neomezil, tak by se člověk v mnohých případech vůbec nehnul z místa a lidské reflexi by byli nakolik otupené, že by byl člověk po všech stránkách úplně vyřízenej.
To není slovíčkaření, to je oficiální slovník vyhlášky, který to rozlišuje. Omezit dle vyhlášky např. můžeš při dávání přednosti. Svou poznámkou jsem měl na mysli to, že trénovat bys měl tak, abys neomezil... Při normálním ježdění klidně omezuj.
...reflexy byly :-)
No právě :-) , v tom zákoně jsem myslel, že je to to slovíčkaření, ikdyž teď vidím, že máš pravdu, že to slovíčkaření není. Někoho donutit k lehkému přibrždění nebo k brždění na krev je velký rozdíl. Myslel jsem slovíčkaření ve smyslu, že 2 slovíčka rozhodujou o hodně věcech, které jsou složité a rozdělit je jen na dvě skupiny je málo, nemyslel jsem slovíčkaření v pravém slova smyslu :-) .
Jasně, když si budu něco zkoušet na hranici a ještě k tomu někoho trochu omezím, tak to asi není moc dobré, ale když to udělám zřídka kdy a o to víc se na to soustředím, tak proč ne, přece na posouvání lidských možností není nic špatného, když se to nědělá bezmyšlenkovitě :-) .
Omezení by snad bylo přípustné v situaci, kdy bys trénovanou situaci nezvládl, ale pokud připustíš možnost někoho omezit už při zdařilém tréningu mezních situací, tak když tu mezní situaci náhodou nezvládneš, tak ho místo omezení zabiješ. A to je to, co co kráčí...
Když pojedeš na doraz zatáčku tak, abys chodce přinutil zpomalit, pak když Ti to náhodou ustřelí, tak ho zabiješ. Takže trénuj, to je zdravé, ale počínej si tak, abys maximálně někoho omezil a neohrozil i v situaci, kdy Ti to nevyjde podle Tvých představ. A nespoléhej na to, že všichni policajti jsou už omezený předem:-)))
DS: Každý podle mě máme na mysli úplně jiné situace, proto si nerozumíme :+)
Nemám pocit, že bychom si nerozuměli. Píšeš o tréninku, kterým si čas od času posuneš své schopnosti a prověříš stávající, což je užitečné, dělám to taky. Tj. zkoušení situací, které jsou obtížnější apod. A podle mě jakékoliv zkoušení si svých sil, posouvání hranic apod. se nemůže dít s vědomím, že už samotným pokusem někoho omezím (byť výjimečně). Zkoušení se musí dít takovým způsobem, že i když pokus nevyjde, tak nebude žádná paseka. Ale je dost možné, že to vnímáš stejně, jen z psaného textu není dostatečně zřejmé, zda se při trénování snažíš vyloučit riziko i pro případ, kdyby Ti to nevyšlo.
Dál se k tomu vyjadřovat nebudu. Měj se krásně.
Problém nastav v tom, že jsem špatně určil tu hranici. Jasně, když je něco na hranici, tak to zkouším jen když nemohu nikoho ani malinko omezit. Takto jezdím opravdu vyjímečně. Čas od času jedu těsně pod hranicí a to někdy lehce někoho omezím, ale opravdu lehce, ikdyby to nevyšlo, tak nemůže následovat ohrožení, rezerva tam vždy je, někdy větší, nekdy menší, ale je tam.
Mej se fajn, já už také nebudu více reagovat. Zpočátku jsem si v tomto tématu spokojil s komentářem typu aby lidi tolik nekoukali na to, co je napsáno v zákoně, ale spíš na to, aby se jim nic nestalo, no ale pak mě to nedalo a začal jsem reagovat. :+)
Jinak by mě zajímalo, proč mi teď nejde přihlásit, když předtím to šlo dobře. :-)
Tím chci říct, že časem to můžu zvládnout o něco lépe a tím pádem ani nikoho neomezit a opět tu hranici o trochu posunout a opravdu lehce zase omezovat :-)
Ono je to ještě malinko jinat. Trénovat mimo provoz, takže klidně ohrozit, ale jen a jen sebe a jen a jen svůj majetek a jít do toho s tím vědomím (školy smyku, pronajatý okruh, prázdné parkoviště s perfektním přehledem okolí atd.). V provozu pak max. ohleduplně, ale s jistotou ohledně možností vlastních reflexů a schopností a zrovna tak se znalostmi možností vlastního vozidla. Takových řidičů je ale bohužel jen mizivé procento.
Jsou dvě značky označující přechod - jedna upozorňující předem (trojúhelník s červeným okrajem a naznačením přechodu) a pak značka přímo označující místo přechodu (modrá čtvercová). Jak moc se ale používají ty varovné, umístěné dále před přechodem, to si nevybavuji, zkus se po nich podívat.
Cyklisticka velmoc Nizozemi hlasi to same...