Ahoj, dostalo se mi do rukou jedno starší horské kolo a mám chuť ho přepracovat na pohodlnější úpravu.
Takhle vypadá teď <a href="www.milcom.cz/kolo/ted.jpg">www.milcom.cz/kolo/ted.jpg</a> a takhle nějak bych viděl tu úpravu <a href="www.milcom.cz/kolo/potom.jpg">www.milcom.cz/kolo/potom.jpg</a>.
Co vy na to ?
Pardon za nepovedené odkazy
www.milcom.cz/kolo/ted.jpg
www.milcom.cz/kolo/potom.jpg
Jseš si jistej, že dosáhneš do pedálu?
Je to dobrá cesta, sám jsem podobné lehokolo postavil.
http://pokryti.wz.cz/foto/115.jpg
Teď dodělávám stejnou koncepci pro přítelkyni.
To jestli dosáhnu zatím přesně nevím. Plánuju ale ten střed udělat posunovací a tak v kombinaci s tím a mou výškou 178 snad takový problém nebude. Ještě než to začnu ale konstruovat, tak to všechno přeměřím.
Pokus se zachovat geometrii orig. kola (tu má výrobce vymakanou), aby to nedělalo brikule.
Z jakého jeklu uděláš páteř? Asi ze slabostěnného, ale z jakého rozměru (a čtverec nebo obdélník)?
Co se týše geometrie, tak tu chci nechat přesně podle originálu. Možná že trošku zvednu "rozvor", ale geometrii předního chci určitě ponechat stejnou. Co se týče páteře, tak bych se klonil k tomu obdélníkovému jeklu.
Na ty nosné části plánuju použít buď jakl 40x30x1,5, nebo bezešvou trubku 50x2. Co by bylo lepší ?
rozhodne trubku, ale stacila by 1.5 sila.
V čem je ta trubka lepší proti jaklu ? Mě se Jakl libil kvůli "lepším" tvarům na řezání a následné lícování do potřebného tvaru ;-).
Doporučuji bezešvou trubku průměr 40 mm x 1,5 mm stěna, použil jsem ji už dvakrát a vždy jsem byl spokojen. Jekl, bez ohledu na profil je svařovaný pocelé délce a je ve švu hodně oslabený, také by vyžadoval stěnu 2mm.
Snadno se řekne, hůře realizuje. Prodejny hutních materiálů (ve vsi, v obcích přilehlých i prodejny docela dost daleko) mají skladem trubky s tří a více milimetrovými stěnami. Poraď, kde se dá taková trubka koupit, popřípadě, vzhledem k tomu, že jsme v Čechách - ukrást?
8-)
Mně to sehnal známý, který se zabývá nákupem železa z velkoskladu. Bylo to úplně bez problémů. 50x1,5 délka 1,5m a stálo to zhruba 200 Kč. Musí to být ale trubka - nevím přesně tu terminologii, která se dá ohýbat. CrMo za studena ohýbat nejde. Nebo jde, ale krčí se a je to hnusné.
Přijde mi to dobrý, jako nekomplikovaná dostupná přestavba. Jsou tam samozřejmě dva základní kompromisy: výška sezení a interference nohou s předním kolem. Nejde se jim moc vyhnout u dual 26 SWB kola.
Pokud nechceš kladku, tak můžeš vyřešit výšku sezení posunutím sedačky dozadu dolů podél té linie řetězu, ovšem při stejné délce nouhou se ti zhorší potkání nohou s předním kolem. A naopak posunutím pedálů dopředu se ti zvedne sedačka.
Pokud měříš 178cm, sedačka cca 65cm nad zemí jak ji máš namalovanou se snese. Pokud budeš kupovat azubovou sedačku, tak ty současné mají na pravé straně dole seseknuté to nosné žebro právě kvůli řetězu, takže bys ji mohl namontovat níž než máš namalované a dostat se i pod těch 65cm. Můj Azub 4 má spodek sedačky 63cm nad zemí a poměrně hodně ležatý úhel a většinou s tím problémy nemám, jen v terénu při zastavování do prudkýho kopce.
Za každou cenu se vyhni tomu, aby se ti mohla potkat klika nebo pedál s předním kolem. Pata nohy uhne, klika ne, to spadneš.
Z geometrie je důležitej jen závlek. Pokud použiješ stejnou vidlic, tak zahováním úhlu hlavy neuděláš chybu. Vždycky se pracuje s nějakou tolerancí a může se to trošku pohnout, takže já bych to před svařováním sešteloval malinko víc na ležato (tu hlavu), aby se závlek určitě nezmenšil a kdyžtak radši zvětšil. Větší rozvor neuškodí, naopak, dlouhé kolo je klidnější.
Materiál: osobně proti jeklům nic nemám, ale pokud za srovnatelnou cenu splašíš i trubku a chce se ti s ní dělat, tak proč ne, a může to líp vypadat.
Řídítka jak jsi je namaloval by se hodila odklopná, jako má horní řízení Azubu, protože jinak se bude extra blbě nasedat a sesedat. Ale zvládne se to i bez toho, klidně se na to můžeš pro začátek vybodnout a pak to kdyžtak dodělat, když to bude nesnesitelné.
Děkuji za zhodnocení. Sice jsem původně chtěl udělat fulla, ale s ohledem na nulové zkušenosti se stavbou jsem se rozhodl to co nejvice zjednoduššit. Bude to takový testovací prototyp a do budoucna uvidím.
To aby se mi klika potkala s kolem chci vyloučit - i když bych to měl dát o kousek výš - zákon schválnosti + gravitaci provokovat nechci a svoje tělo mám raději v nepoškozeném stavu. Za tip s hlavou dik, budu na to myslet.
Rozdíl v ceně trubek a jeklu mě zase tak moc netrápí. Jak píšeš, tak to bude lépe vypadat a jak je napsáno i výše, tak má trubka lepší tuhost. Řidítka odklopná bych tam rád měl taky, ale na prvních pár jízd asi budou pevná a až pak si s tím budu hrát.
Díky
No já myslím, že ta vyšší tuhost trubky nemá v našich dimenzích moc význam, to by platilo u něčeho s vyloženě papírovou stěnou jak mají dnešní profi rámy klasických kol. Například náš tandem (http://lehobrno.borec.cz) je z jeklu 40x40x1,5 (hlavní páteř) a myslím 30x30xněco ty trojůhelníky mezi sedly uprostřed a výztuha páteře dole, a tuhé je to jako blázen, ani na rozvoru 2300mm a celkové váze přes 160kg není cítit, že by rám pružil. Tvoje kolo je pěkně trojúhelníkované vzadu, zátěž od šlapání půjde ze sedačky do nenarušené zadní stavby. Zkrutná tuhost toho jeklu uprostřed pod sedlem bude dobrá, toška pružení svisle by se snesla kvůli pohodlí a železu neublíží, řetěz vede podél toho, takže jeho tah je taky v pohodě. Jediné, kde je potřeba si dát pozor, je čumák - od hlavy k pedálům. Tam se homebuildy občas lámou, je tam svislý i stranový namáhání silou tvého šlapání násobenou příslušným pákovým poměrem a třeba 90 cyklů za minutu jízdy. To navaření na hlavu je tudíž dost důležitý a kdyby se ti povedlo ten jekl nebo trubku udělat průběžné, hlavovou trubku tím prostrčit otvorem, bylo by to vůbec nejlepší.
a, blbý odkaz: http://lehobrno.borec.cz
Protáhnout hlavu otvorem v trubce mě taky napadlo, ale:
1 - opravdu ta díra nenaruší tuhost více než je zdrávo ? Říkal jsem si zda ta část okolo nebude namáhaná více než je vhodné
2 - Pokud bych to udělal, tak budu mít kliky o kus výš než sedlo. Bohužel si nedovedu představit jak se na tom pak bude jezdit - odkrvování nohou. A jak by se ta trubka chovala po mírném ohnutí (pokud by to vůbec šlo) taky netuším.
Myslel jsem zachovat konfiguraci jak máš na obrázku, ale tu trubku/jekl co jde z pod sedla přes hlavu dopředu udělat z jednoho kusu. Pokud bys například použil jekl 40x30x1,5mm naplocho, půjde ta ta hlava dát tak, že ti vnější stěny zůstanou neporušené a jen se to k nim nahoře a dole přivaří. Přední konec toho jeklu pak vyřízneš tak, aby do něj mezi jeho boční stěny padnul ten samý jekl na svislo. Ten se na jednom konci přivaří k hlavě a na druhém ke středové mufně. Taková stavba by podle mě měla ždibec pružení svisle pod sedlem pro komfort a zároveň dost tuhosti vpředu pro šlapání beze ztrát a bez rizika. Ale to je jen jak bych to udělal já. Každopádně tu spodní trubku průběžnou kolem hlavy, tam je nejvíc namáhání. Že ji pak ukončíš do jiné vodorovné už nevadí, nejvíc oslabující je na rámu lehokola právě hlava procházející páteří.
Aha, teď jsem pochopil jak to myslíš. Tohle mě vůbec nenapadlo :-/ Konstrukčně to bude jednodušší jak s ohýbáním té trubky a ve výsledku to asi i bude lepší - šlapání s mufnou bude pevněji uchycené.
Ten malý trojúhelníček před hlavou co máš na tom obrázku není na škodu, i když se dá obejít bez něj. Nicméně rádo to v tom místě hlavovýhlo složení rupe do strany. Proto není moc dobré navařit čumák tvořený jednou trubkou na tupo na hlavovou trubku. Čumák ze dvou trubek jak ho máš ty by už mohl vydržet, ale když jedna z nich bude mít boky neporušeně protažený do zbytku rámu, bude to lepší.
Ten trojúhelníček bych tam nechal - akorát asi ve finále upravím jeho velikost podle umístění klik a zamezení jejich kolize s kolem. Ten spodní jakl (nosný) protáhnu až dopředu, bude provrtaný kvůli hlavě a vpředu skrz něj bude procházet ten horní který ponese mufnu. Teď mě ještě napadlo, čím svařit ocelový jakl v kombinaci s tou slitinou co z ní je původní rám ?
Pokud je ten rám cr-mo, tak asi nejvhodnější na svařování je drát OK 13.13 a svařovat v argonu.
jo to jo, ale svarit to obycejnym trafem a rutilkou to jde taky dobre
Né ,že by to nešlo,ale až budeš vařit ty slabounký trubky tak dej vědět rád se podívám.
http://pokryti.wz.cz/foto/123.jpg
Jdou nějak s mírným násilým sundat misky od hlavového složení z hlavy a pak je tam opět vrátit? Nechci tu díru do jeklu dělat o cca 8 mm větší než je nutné a nerad bych tu hlavu zase rozložil na nepoužitelné součásti.
Buďto to jde mírním poklepáváním po obvodu misky. Klepu to malým kladívkem přes dřevo, nebo, kdyby se to vzpouzelo lze klepat zevnitř hlavové trubky do vnitřního okraje misky, která je vsunuta do hlavové trubky. Na to si musíš opatřit patřičně dluhou kulatinu z oceli nebo podobně. Klepáním zevnitř nemáš vcelku moc co poškodit.
Já to dělám tak, že vezmu šroubovák co má železo skrz rukojeť až nahoru nebo něco podobného, prostrčím ho hlavou a poklepávám pomocí něj kladívkem střídavě na protějších stranách té misky na druhém konci. Pomaličku vypadne nepoškozená miska a když to děláš postupně a ne hrubým násilím, tak se ti ani hliníkouvou hlavovou trubku nepodaří nijak rozšířit, misky pak půjdou zpět přesně jak byly poprvé.
Tak jsem ten nákres udělal o něco lépe (horní řízení není kresleno).
http://www.milcom.cz/kolo/nakres.jpg
Míry jsou:
rozvor 115 cm
výška posezu cca 60 cm + nastavitelné výš
střed ve výšce cca 85 cm
nejvzdálenější strana kliky od posezu je cca 105 cm
+ to bude štelovatelné pomocí posunovacího středu a mírně i pomocí sedačky (dozadu).
Šlapání je na nákresu za nosným prvkem jenom kvůli zobrazení napojení. Nosná část (světle oranžová) i "čumák" budou provrtané a hlava jimi bude procházet - dle rady od Jirky pro zvýšení pevnosti. Napojení "čumáku" na spodek bude jeho pootočením a vsazením do vyříznuté části mezi boční část spodku (také nápad Jirky). Vzájemně to bude svařeno. Ještě uvažuju, že bych to na levé straně za hlavou spojil nějakým dalším kouskem - jen tak pro sichr a rozložení tlaku ;-)
Já osobně bych dal do předu 20" kolo - takhle to bude strašně vysoké... kdysi ¨jsem postavil něco podobného - zadek ze starého crmo rámu + jekl 40*40 *1,5 ¨tady je fotka - http://www.pokryti.wz.cz/foto/6.jpg
O tom jsem taky uvažoval, ale momentálně je to jenom můj "testovacíů prototyp. Vycházím z toho co mám k dispozici a rád bych to pro začátek postavil za minimálních nákladů. Pokud se ta 26" vpředu neosvědčí, tak půjde pryč a šoupnu tam 20". Uvidím.
Akorát pokud bys jen tak vyměnil vidlic a přední kolo, klesne předek, změní se úhel hlavy a zkrátí závlek a bude to pěkně divoký stroj, možná dokonce nestabilní. Při takové změně potřebuješ buď dohnat závlek jinou vidlicí (s menším nebo i opačným vyložením) nebo převařit hlavovou trubku (celej kus předku) do jiných úhlů.
Já jsem na tom kole měl tu hlavovou trubku v pravém úhlu k rámovému jeklu a řízení bylo stabilní...
Když tam dáš 26" kolo tak ten úhel bude muset být jiný..
Ono se jakýkoliv jiný úhel bude do toho jeklu blbě vrtat..
No pokud máš vykružovák na ten průměr, tak tím se vrtá blbě pod jiným úhlem než kolmo. Pokud ho nemáš, tak tě čeká vrtání malých dírek po obvodu té plánované díry. Každopádně v obou případech můžeš ty díry na horní a dolní straně trochu posunout vůči sobě, o kolik snadno spočítáš z úhlu odměřeného na výkrese (ono to bude jen o chlup). Pokud budou přesně na průměr trubky, nepůjde tam dát a budeš je muset malinko propilovat do elipsy, ale to není problém, půlkulatým pilníkem to máš hotovéhned, trubka sedí v požadovaném úhlu za patnáct minut.
Mimochodem to kolo co je na obrázku výš sice bylo stabilní ve fyzikálním smyslu slova stabilita, ale tak tak, hodně blízko meze stability. Patřilo k nejživějším lehokolům na jakých jsem kdy seděl a nejel jsem na továrním stroji co by měl řízení takhle citlivé. V podstatě skoro totéž platí tom novějším, co si koupila Marta.
V-l-k-ův úmysl zachovat původní úhel hlavy pro původní vidilici je velice moudrý a měl by být podporován, dává největší šanci na slušné chování kola. Neriskoval bych zruinování geometrie (jízdních vlastností) proto, aby se mě líp vrtala jedna díra.
je to sice o něco vyšší, ale jezdit na tom jde uplně normalně. Když vyměníš kolo 26" za 20" tak uz je pomalu jednodušší postavit nové kolo než to rozřezávat a převařovat.
Z té výšky jako celku moc strach nemám. Jedině z toho středu umístěného o cca 20-25 cm výš než posez. Asi posez posunu víc do předu a čumák zalomím dolů pod větším úhlem
Strach mít nemusíš, ale je to individuální. Mě třeba by to nevyhovovalo. Je pro mne nepříjemný jakýkoli posez, kde jsou nohy výše než zadek, (uplně nejpohodlněji se mi jede na něčem jako je Azub Easy) ale spoustě jiným to nevadí či naopak vyhovuje. Prostě to musíš vyzkoušet.
Sedlo 60cm nad zemí je vcelku pohoda, začátečník ocení spíš něco mezi 40 a 50, ale ani 60 by mu nemělo dělat extra potíže. A jakmile jednou jedeš, vyšší kolo se snadněji řídí, respektive snadněji si na něj zvykneš, protože reaguje podobně pomalu jako klasická kola. S ultralowracerem obvykle nedokáže napoprvé odjet nejen začátečník, ale ani lehce pokročilý lehojezdec, právě kvůli rychlosti naklápění, která vyžaduje vyšší rychlost reakcí.
Diference 20-25cm je v horní polovině takových normálních hodnot. Lehokola co mají pedály dokonce níž než sedlo tvoří značnou menšinu, hlavně v Evropě. Z toho zbytku je jedna obvyklá konfigurace 20/26 s pedály jen slabounce výš nebo na stejno se sedlem, do té spadají i Azub 1-5. Druhá obvyklá konfigurace je sportovnější posaz, který je právě ten tvůj. Někdy ho najdeš i na kolech s 20" předním, hlavně lowracery a semilowracery, ale i turistická nebo taková něco mezi kola. Z českých luhů a hájů jsou typické ninkovy oceláče a jim podobné stroje, s jedním jeklem přímo z pod sedačky dané 400mm nad zemí až na středovou mufnu. Náš tandemy taky. Obvyklý je ten posaz pak u dual26, kde je to vynucené vyhnutím se přednímu kolu, přesně jak to vyšlo tobě.
Je to individuální, ale většina lidí nemá po krátkém zvyknutí žádný problém s takovou diferencí jako máš navrženou ty.
Hele, kluci, jak široké je uchycení zadní kyvné vidlice na Azubu (šířka vidlice a šířka, příp. i průměr ok přivařených k rámu)? Dík. Pavel.
Který typ vidlice, starý nebo nový? Ten starý jsem zběžně změřil na 7cm rám a 12cm celá délka osy včetně matic. K vnižřnímu průměru se nedostanu bez demontáže. K čemu to potřebuješ?
Nedá mi spát ten zadní trojúhelník - jak využít tu mufnu tam ...
Už jsme to tady několikrát probírali; já se ale domnívám, že by to nějak jít mohlo ...
Aha, no asi by to šlo. Ale fakt jsme asi prošli možnosti už dřív, všechny ty uříznutý kliky na středovým složení a na nich vidlice a podobný věci.
Uříznutý kliky jsou slepá kolej. Těžké, nepevné, neustále se povolující ...
Stávající uchycení zadní vidle u AZUBu vypadá, akože by na vidli byla ložiska velkého průměru (jakože ta mufna). Rámové ložisko jako by bylo vloženo do okénka vyříznutého v rámu (u "5" a u MAXe). "Naživo" jsem to ale neviděl ...
8-)
Ahoj.
Já jsem taky různě experimentoval s domácí výrobou leháče. Zkus se mrknout na moje stránky, možná ti to pomůže, mám tam celkem podrobný popis.
http://jihrab.googlepages.com/home
Ahoj, stránky jsem prolezl už před nějakou dobou a inspiraci jsem v některých ohledech čerpal a čerpám. Ten svůj nákres už mám překreslen v autocadu a zítra to jdu odevzdat na složení a svaření. Teď jenom aby to bylo brzo ;-)
Tak konečně jsem tento svůj výtvor o tomto víkendu zprovoznil. Zatím je to jenom singl speed, neb nemám všechny potřebné součástky, ale na testovací jízdy to stačí.
První postřehy - horní řízení je dost citlivé, pozornost okolí a otázky "Co to je?" jsou zajištěné :-D
A mám zásadní otázku. Po kolika zkušebních kilometrech si tak leho začátečníci troufají na cesty dále domova?
Záleží na tom, jak pečlivě jsi stavěl. Já vozil prvních cca 200 km v brašně asi půl dílny na vychytání "mušek".Jo a mobil na přivolání odvozu v případě totální destrukce nějakého dílu je taky zpočátku fajn. Jinak si myslím, že prvních tak 20-30 km jen tak na dohled od komína, ale pak to musí jít bez problémů dál, je to jen otázka seřízení převodů a hlavně svalů na nožkách...
Tak se pochlub, ty původní odkazy už nefungují, jak se ti to povedlo postavit.
Tak jsem zprovoznil ty předchozí odkazy a hodil jsem tam i fotku ze včerejska
http://www.milcom.cz/kolo/testovaci.jpg
Dneska jsem tam ještě upravil uchycení sedla - je možno ho dát více dozadu a níž.
Už jsem si chtěl objednat nové díly, ale jak jsem zjistil tak přehazovačky s hákem moc nejsou :-(
Dostane se koupit samostatný hák který je přichycený k rámu přez osu zadního kola + takovým malým šroubkem. Potom tam dáš jakoukolikv přehazku...Kolo nevypadá špatně akorát na můj vkus máš dost vysoko šlapání oproti sedadlu...
Šlapání výš než sezení je dovbré na křečové žíly ...
8-o
řekl bych, že určitě dochází k většímu odkrvování dolních končetin, občas jsem s tím měl problém i na Azubu 5 /20" vpředu/ a musel nohy protřepávat za jízdy, taky si laicky myslím, že při zvýšeném středu člověk při šlapání překonává určitým způsobem gravitační sílu, kterou působí hmotnost nohy, řekl bych, že se to bude projevovat markantněji zejména při jízdě do kopce, pro jízdu mimo náročný terén mi přijde menší kolo jako výhoda /mimo uvedené má kolo i vyšší stabilitu díky níž posazenému těžišti/, velké kolo pak bude mít za stejných podmínek /pneu, tlak/ nižší valivý odpor, pak by se jistě dalo spekulovat o aerodynamickém odporu atd.
S tou gravitací je to nesmysl, nohy pracují po uzavřené křivce vzhledem k rámu kola, takže žádné působení proti nebo v souladu s gravitací se neodehrává. Rozdíl je jen v tom, že se fázově posunou vzájemné polohy bodu kde má člověk největší svalovou sílu a bodu kde nejvíc pomáhá váha nohy (popř. kde nejvíc škodí váha nohy). To je hlavní důvod proč si člověk musí na lehokolo zvykat po přesednutí z klasického kola - cca 90° vzájemný posun těchto bodů po šlapací kružnici. 300km a svaly si zvyknou.
Odkrvování je větší problém, a údajně existují lidé, kteří si nikdy nezvyknou. Mě se kdysi odkrvovaly nohy na Azubu 2 po cca 1 hodině, po 2 hodinách jsem musel protřepávat jak píšeš. Včera jsem dal 100km za 3,5 hodiny na Oceláči Mk2 od ninka, kde mám osu pedálů 20cm nad spodkem sedačky a ta má 25° sklon vůči zemi. A žádné brnění nohou, ani trochu. Takže i na to se dá zvyknout, jen je to dlouhodobější záležitost (u mě teda cca 4-5 let).
Nižší těžiště je pak velice oblíbený mýtus. Zkus balancovat na dlani dlouhý a krátký smeták. Čím nižší je těžšitě, tím rychleji se to naklání a tím rychlejší musí být tvoje reakce abys to udržel v rovnováze. Řídit ultralowracer napoprvé obvykle zvládnou jen zkušenější lehojezdci a ještě ne všichni. Naproti tomu vysoké lehokolo (ale jen tak, aby se ještě dosáhlo nohama na zem) zvládne napoprvé i dost lidí co nikdy neseděli na lehokole.
Co se aerodynamiky týká, tak vysoké šlapání jí svědčí, vysoké kolo ne. Celkově to kolo co tu komentujem bude spíš takový průměr, o chlup lepší odpor vzduchu než klasické silniční kolo.
Celkově mi to kolo přijde velice povedené, z fotky nevidím nic, co by mi připadlo potenciálně špatné. Doporučil bych hlídat ten vyklápěcí mechanismus na případnou vůli. Když tam začne být, člověk furt zkoumá proč se to tak blbě řídí a furt na to nemůže přijít.
Obecně bych řekl, že pokud V-l-k dosáhne dobře na zem když zastaví (tj. je patřičně vysoký), je to vynikající první lehokolo, takové, s jakým se dobře začíná a na jakém se vyzkouší, jaké budou budoucí preference (výška, sklon sezení, typ řízení atd.).
Tož když člověk nemá SPD pedály tak musí kmitající nohu v horní úvrati brzdit protisvalovou sílou(v nohách myslím nejsou pružiny-aspoň já je tam nemám). Na vertikálním(obyčejném) kole se noha na konci zvedání brzdí gravitací a naukumulovaná energie zvednuté nohy se pak využije zvýšenou silou při šlápnutí směrem dolů. Na lehokole tento efekt nefunguje, nohy sice kmitají po uzavřené křivce ale energie se spotřebovává obdobně jako vznikají hysterezní ztráty v železe při přemagnetovávání, z toho plyne než šlapat rychle na malý výkon radši nešlapat vůbec, proto je taky na kole volnoběžka. První kilometry bolí nožky ukrutně.
No vidíš, mě vůbec nenapadlo uvážit, že někdo nemá SPD :-). Úplně jsem to začal považovat za něco jako že kolo má kola, prostě to tam je. Přitom asi většina jezdí bez toho, a pro ně platí cos napsal.
Díky za tip, po háku se mrknu.
To vysoký šlapání mi zatím tak moc nevadí. Měl jsem (a zatím stále mám) velké obavy z kombinace mé šikovnosti a kontaktu s předním kolem.
Možná to do budoucna upravím, nebo opustím myšlenku dual 26 a půjdu do 26x20. Zatím jsem na tom nakroužil cca 15-20 km v pěším dosahu k dílně, takže to nedokážu přesně posoudit.
Tak jsem se díval po tom háku a našel jsem toto:
http://www.rajsportu.cz/cyklistika/14290-hak...
Sice píšou že je to možno použít i jinde než u Favorita, ale stejně se raději zeptám zde. Půjde mi to v kombinaci s Shimano LX RD-M580 ?
Díky
Závit je kompatibilní, mám vyzkoušeno. Takže přehazka do toho pasovat bude. Jak je na tom tvar a délka háku, to je těžko říct. Je vidět, že směr a délka drážky na osu náboje odpovídají patkám na Favoritu. Určitě to půjde nějak použít, ale mohlo by to komplikovat vyndavání zadního kola.
S tímhle hákem už jsem třikrát udělal to, že jsem si z něho uřezal te spodní konec a přivařil na ocelovou patku co jsem na rámu měl. Dva jsou takhle na našem tandemu, jeden na handbiku, všechny přehazky fungujou. Takže pokud máš ocelové patky, hák kup, přilož do žádané polohy, obkresli na něj tvar patky, vyřeš, navař a je to.
...vyřež, ne vyřeš... :-)
Já to "vyřežu" a tím to i "vyřeším" :-) Díky za nápad.
Co říkáte na tuhle snůšku kompomponent co jsem zvolil?
Řadící a brzdové páky Shimano Alivio ST-M405
Kazeta Shimano Alivio CS-HG50-8 11-32
Alivio kliky FCM411 26-36-48
Přesmykač Shimano XT FD-M761
Řetěz Shimano HG-70
Přehazovačka Shimano LX RD-M580
jen pro příklad /moje osazení/ - řazení Alivio, páky Avid, kazeta 12-25 /nějaká levná Shimano/,kliky 44-32-22 duté Deore na čtyřhran, smyk Deore, šaltr Alivio - naprostá spokojenos, jo - řetěz Sram /ten nejlevnější na osmikolo/
Tak mi konečně přišel ten hák a nejsa znalec konstrukcí rámů, tak mě překvapilo toto:
Ten závit na přišroubování přehazovačky je o cca 12 mm předsazena před šroub na uchycení kola (u původní je cca v ose) a je i o cca 3-4 mm níže než u té staré originální přehazky s hákem.
Je taková "odchylka" v umístění toho závitu normální?
Nejsem si úplně jistý, že rozumím tomu, jak je to odchýlené. Za správnou polohu oka na přehazku by šlo považovat to, kdyby sis vzal normální horské kolo a otočil tu polohu kolem osy zadního kola o takový úhel, o jaký máš otočený směr řetězu oproti klasickému kolu. Ale nemusí se to dodržet až tak striktně. Na našem tandemu fungují přehazky v dost divokých polohách. Přední je na vidlici mnohem dál od osy kola než je obvyklé: http://lehobrno.borec.cz/b2b_brnobent-013.jpg
a zadní je pro změnu vzhůru nohama a tahový a netahový řetěz jsou do kříže: http://lehobrno.borec.cz/b2b_brnobent-012.jpg
Přesto obě fungují hladce (zatím ale mají najeto jen cca 800-1000km)
Samostatný hák na přehazovačku pokud si pamatuju sem kupoval na Favorita(stálo to asi 25-30Kč). Funguje dobře, favoritácký rám co sem měl na první stavbu měl tenké plechy pacek. Včil na horácký rám sem pořídil přehazku i s hákem ale je to už docela dost tlusté.
A jsem tu zas a opět potřebuji poradit.
Začal jsem kolo strojit použitelným vybavením a narazil jsem na problémek při výměně zadního kola. Původní má šířku 130 mm (7mi kolečko) ale nové má 135mm (8mi kolečko). Můžu tu vidlici o těch 5 mm roztáhnout ? Jde o vidlici ze starého ocelového horáka.
jasne proste to lehce roztahni, 5 mm eni treba vubec resit
Tak jsem to udelal a ani to nebolelo :-) Diky
Ted mam zase dalsi problemek. Misto presmykace Alivio na 28 mm trubku jsem za stejnou cenu dostal Deore na 34 mm vcetne redukci, ale nejak u toho neni obrazek a i kdyz si myslim ze vim jak to tam nacvaknout, tak se bojim ze to bude blbe - ulomim to.
Nemel by nekdo fotku jak to tam patri? Snazil jsem se googlit, i stranky Shimana jsem prolezl, ale marne. Jen schematicke obrazky, ale fotka zadna :-/
Hlavne me matou na konci tech redukci takova mala ocka. Pokud bych to sestavil jak si myslim, tak ta ocka budou presme v miste kudy ma vest spojovaci sroub. A nevypadaji ze bych je mel odcvaknout :-/
Tak přesmykač se minulý týden konečně vysvětlil. Ta redukce byla na Alivio a já mám Deore, a k tomu navíc to byla redukce z 34 na 28 a v tom Deore už byla vlepená redukce z 34 na 32. No prostě sranda.
Ale už je to všechny vyřešeno a i sestaveno. Takhle to teď vypadá.
http://www.milcom.cz/kolo/testovaci2.jpg
Už na tom drandím první kilometry a užívám si to. Ale bohužel také zjišťuju mouchy a mušky v návrhu. Ne že bych je nečekal :-)
Tady je pár z nich.
Nejdříve ty mouchy:
- Hák přehazovačky není umístěn ideálně a znemožňuje tak používat nejmenší kolečko.
- Trubka přesmykače má špatný úhel a přesmykač tak nemůže ideálně "přesmykat" ;-)
-
A teď ty mušky:
- Umístění a tažení bovdenů ještě musím domyslet - zatím jsem je nechtěl ohýbat více než se jim chtělo. Hlavně přední brzda se mi tam nějak motá.
- To samé se týká uchycení trubic na řetěz.
- Ještě nevím kam strčím držák na lahev (řidítka nebo bývalá sedlová trubka).
- Řidítka budou chtít upravit - asi o kousek zkrátit a dát širší.
A jak se na tom jezdí ?
Dobře. Ale už teď nemám rád hrbolaté cesty - nový asfalt je mňam :-). Ujedu 10 km a dost cítím spodní část stehen (nad koleny) a občas nějaký prstík na noze dostane malinkou křeč. A když jednou rukou pustím řidítka, tak se mi to nějak začne "vlnit". Snad to plánovaná úprava řízení zlepší.
Jinak už rozmýšlím plně odpruženou variantu, ale když vidím jak dlouho jsem dělal na tomhle, tak tu realizaci vidím (pokud vůbec) tak za 2 roky :-).
Tož gratuluju, vypadá to, že to vychytáním much půjde vytunit na dost solidní kolo.
Na to kličkování: typický zlozvyk začátečníka je, že se levá ruka přetahuje s pravou. Na klasice je na rukou váha, když chceš pravou pustit, musíš zbytkem těla zabrat abys tu váhu nadlehčil, jinak levá zatlačí a zahneš doprava. Když člověk přesedne na lehokolo, všechno je naopak. Ruce na řídítkách visí a když pravou pustíš, levá zatáhne a zahneš doleva. Chvíli trvá, než si to mozek přehodí naopak a puštění jedné ruky začne kompenzovat správnou akcí druhé ruky, místo aby tou akcí zhoršoval problém. Dá se to trénovat: mysli za jízdy na to, že řídítka se nemají svírat, nauč se jet (na tom hladkým asfaltu) s držením jen konečky prstů. Takhle se to mozek naučí mnohem rychleji.
Svaly nad koleny jsou klasika, chce to jezdit pár týdnů a přejde to. Údajně se tyhle části svalu nepoužívají nikde jinde než na lehokole (možná snad při plavání), takže jsou totálně ochablý a zdechlý. Musí se trochu vycvičit.
Díky za pochvalu ;-)
Tak jsem trénoval to lehké držení a když se hlídám, tak mi to i vcelku jde. Jenom na to občas zapomenu a udělám vlnku.
A co se týče nohou, tak tam je to pořád utrpení. Ujedu 10-15 km svižnějším tempem, a mám dost :-( Evidentně nejsm na delší cesty připraven a bude mi to asi trvat i docela dlouho.
vypada to dobre, ty mouchy to je v pohode, trubku presmykace narizni, prihni a znovu svar. Prehazku bys asi musel poresit delsim hakem. Zbytek sou detaily co se casem poddaj. Pekne to nalakuj a super
Díky. Co se týče trubky přesmykače, tak jsem to měřil. Pokud vezmu její úhel proti ose zadní kolo - středová osa (střed šroubu zadního kola-střed středové osy) tak mi to teď vychází na cca 75°. Jak jsem tam koukal, tak správný úhel by měl být 63°-69°. Pokud jsem to tak nějak zkoušel, tak se mi přihnutí o 10° nezdá že by bylo dost. Když tu trubku naříznu a přihnu, tak pak nebude moc v ose středové osy - nebude to vadit?
Přehazovačku zatím moc neřeším. Nejmenší kolečko teď moc nepořebuju. A ten hák je relativně drobnost.
S lakem zatím čekám na dořešení všech konstrukčních chybek, včetně umístění úchytů na bovdeny a jejich naletování. Předběžně s lakem počítám na podzim - teď s tím chci hlavně jezdit a užívat si to :-)
ja resil presmykac tak aby oblouk voditka kopiroval oblouk talire a pri zarazeni nejmensi talir a nejmensi pastorek nechytal mel retez cca 2cm rezervu nad tou prickou voditka. doufam ze to pochopis kdyz tak bych to vyfotil. Na nejake uhly a stredove osy a podobne mereni sem se vybodnul, radi to v pohode
Když se nebudou protínat osa přesmykačové trubky s osou středového složení, nepovede se ti dát ten oblouk rámečku přesmykače soustředně s obvodem talířů jak píše Billicek. Pokud teď máš 75° a potřebuješ méně, nařízneš to, přihneš a svaříš, bude osa přesmykové trubky moc vpředu. Tím pádem bude mět rámeček přesmyku snahu dotknout se talířů spodním koncem a na horním konci odstávat. Ale úzel, o který to ohýbáš, je celkem malý, dost pravděpodobně by se to sneslo. Další možnost je trubku odstranit a udělat znovu, další možnost je naříznout ji zezadu víc a pak znovu zepředu o kousek výš, aby vzniklo takové "S" a ta část s přesmykem měla správnou polohu.
Tak jsem to v rámci možností aktuálního sestavení doladil a začínám si troufat i dále od domova.
Vzhledem ke zmiňovaným chybám v návrhu nemohu používat nejmenší kolečka. Takže nemůžu jezdit moc rychle (ne že by mi to pud sebezáchovy aktuálně nějak moc dovoloval - prozatímní "rekord" cca 35km/h) a kopce jsou taky fuj. Včera jsem si dal krátkou vyjížďku k největšímu stoupání poblíž (na 300 m stoupání 10m) a hodně rychle jsem začal cítit nohy :-( Evidentně jsem větší máslo než jsem myslel a trénink bude chtít víc času. Na víkend plánuju testovací cca 35 km kolečko, tak snad cestou nepadnu.
Také jsem si dal "gauč" do ležatější polohy. "Posez" je příjemnější, ale neodpružený leháč na rozmlácených okreskách a lesních cestách je docela "kostitřas".
Taky si říkám jestli má cenu dolaďovat ty současné detaily nebo se naopak nevrhnout plnou silou na návrh celoodpruženého kousku.
"Lať! (-ď-)"
8-)
Odpruženou vidlu dopředu?
Přesvědčils mě ;-)
V dohledné době nechám opravit ty mušky a možná s tím rovnou vezmu i ten lak.
Odpružená přední vidle by bohužel moc neřešila.
Předek by sice byl odpružený, ale zadek + záda nikoliv a tak by to požadovaný komfort nějak výrazně nezvýšilo.
a to mluvíš ze zkušenosti nebo jen odhaduješ? Při zkoušce kola odpruženého jen vzadu mi taky šla většina otřesů z neodpruženého předního kola taky jen do zad a hlavně do horní části. Na kole opruženém jen vpředu jsem ještě nejel, ale myslím, že to nemusí být horší (pokud se ti teda jedná o swb)
To jsem jenom odhadoval.
Ale je fakt, že zatížení předek/zadek bude tak nějak +- stejné a trochu by ten odpružený předek asi pomohl.
Ale myslím že to nemám moc smysl - když už, tak obojí ;-)
Nebudeme přece dělat věci polovičatě ;-)
Základní (a tuším i nejlevnější) AZUBy mají vpředu pevnou vidlu.
Vzpomeň ale na chvalozpěvy: "Koupil jsem kolo s odpruženou vidlicí a qalita jízdy se zlepšila o 100 (1000 (-8 ) % ..." a to ti oní nejezdí na fullech ale na hardtailech.
8-)
Tak nevím zda ty "chvalozpěvy" jsou ke gaučúm. Já když si koupil klasiku s odpruženým předkem, tak to bylo taky hodně poznat. Na klasice ti ruce nesou část hmotnosti a tak ten odpružený předek na zápěstí dost pomůže. A na horší úseky se člověk postaví a tak s HT netrpí tolik ani ten zadek(záda). U gauče se těžko můžeš postavit ;-).
Co se týče gaučů tak nepopírám že ten odpružený předek trochu pomůže, ale aby to mělo žádoucí efekt a "komfort" tak jedině full.
Nová verze už bude full, ale teď si budu vybírat úseky mimo tankodromy a užívat si pohodlíčko a údiv okolí :-D.
Jo první fáze na gauči je nádherná :-). Jenom kdyby ty nohy v kopečcích neodcházely tak rychle :-/ Grrrrr
Tenhle víkend jsem jel K24 na neodpruženém lehokole a žádný z později pociťovaných následků nesouvisel s pohodlím. A to tam nejsou zrovna pěkné silnice. Holt to občas drncá a rachotí (mě teda rachotil hlavně narychlo spíchnutý tailbox), ale to není problém. Kdysi jsem taky považoval odpružení za nutný, ale na některý disciplíny (jako závod nebo 25minutová jízda do práce přes město) už ho teď považuju naopak za přítěž. Ne každý lehojezdec se vyvine takhle, ale je možné, že jak ti lehokolo začne připadat přirozenější, budeš ty hrby cítit daleko míň.
nevim, ja na odpruzenem lehu jeste nejel. Na svem kole sem jezdil vsude mozne a slo to (vetsinou). Co mohu z poslednich dni doporucit jsou kvalitni pneu. Hodne lidi chvali schwalbe big apple. Ja mam vzadu slick od authoru a komfort je vyrazne vetsi. Full muze byt super, ale na silnici bych to resil uzamykatelnou vidli a tlumicem. Jenze tech penez :-(