;-)
Ve vyhlášce něco jako lehokolo vyjmenované není, je tam psáno jen o kole. Vzhledem k tomu, že ale leháč je typ kola, tak předpokládám, že podle zákona asi povinná bude. Jen si tedy nedovedu moc představit, jak se s helmou na takovém kole dá ležet ;-)
Krom toho, že bych ji jednoznačně doporučil, protože se toho mladistvého bude neustále pokoušet někdo zabít autem, tak jsem si také naprosto jistý, že odlišná konfigurace kola nic nemění. Někde je tam napsáno, že pro účely tohoto zákona se za jízdní kolo považuje i tříkoka, koloběžka, tandem a podobně, v podstatě tedy jakékoliv HPV.
Já myslím ,že na leháči v zájmu zachování bezpečnosti a vlastního zdraví si "helmici na hlavici" :-) nasadí každý rozumný člověk i starší 18-ti let. Obzvláště, pokud jedu sám si na svoji hlavici dávám bedlivý pozor...ono ležet pak díky nějakému cvokovi na silnici ochrnutej nebo s těžkým úrazem hlavy nadosmrti upoutanej na lehoposteli navěky ..a ..Amen. Děkuji nechci - radši tu helmici na hlavici.
Máš-li sedadlo protažené do opěrky hlavy, pak ta kombinace s helmou je krkolomná (doslova a do písmene).
Nevím, já si opěrkou "hlavy" podpírám krk a krční páteř - ta na kole obvykle trpí. Mám ji nastavenu tak, že její vrchní bod přesně kopíruje prohlubeň v mém "kokosu" vzadu na helmě. Nikdy jsem tedy problém s kokosem versus helma neměl. Prostě, než jsem tam přišrouboval tu opěrku, tak jsem nasadil kokos na hlavu, vše odzkoušel, jak je to pro mne nejpohodlnější a pak teprve vrtal. Navíc jsem vzadu opěrku podložil natolik, že jakoby poodstoupila od sedadla směrem dozadu a rozhodně mi netlačí hlavu několik čísel dopředu, jak by tomu bylo u originálu AZUB (který mám namontován), kdybych ji tam dal tak, jak byla původně zkonstruována. To bych měl hlavu v trvalém předklonu a vypadal bych jak Venca Havel - permanentně v úklonu - a za krkem by mi bolelo jak pr...se.:-))) Takže, chce to trochu odzkoušet, než to tam člověk dá...Navíc si myslím, soudě podle svých osobních pocitů, že pokud ti opěrka "hlavy" podepírá krk, ja to mnohem příjemnější a pohodlnější než podpírat temeno lebky vzadu. Krku , který drží jinak celou váhu hlavy se uleví a o to jde. Samotná hlava se ti obvykle na kole neunaví:-)))
Mám na lehokole opěrku hlavy a s helmou nemám žádný problém. Opěrkou podpírám "spodek" hlavy těsně pod helmou. Mám vyzkoušeno, že když dám opěrku výše, tak mám sice opřenou hlavu, ale krk se mi tak nějak prolamuje a to není příjemné.
Lehokolo stejně jako koloběžka se považuje pro účely zákona o provozu na pozemních komunikacích za kolo. Pokud s ním tedy jede na pozemní komunikaci musí mít osoba pod 18 let cyklistickou helmu. Tak praví zákon.
Kolo i lehokolo jsou v zákoně definována stejně, to jest jako jednostopá nemotorová vozidla. Jak je to u tříkolek netuším, ale hádám že asi podobně.
Ačkoliv na MTB jsem velmi horlivý zastánce přilby, u leháče je dle mého důležitější například velký a silně reflexní praporek apod., tzn. být vidět nejen řidičem auta za mnou, ale i těmi dalšími. Přilbu samozřejmě ano, ale jen pokud to není na úkor zničení krční páteře díky opěrce hlavy. Na leháči (co jsem se dočetl a slyšel) je prý velmi, velmi obtížné spadnout na hlavu a to i v terénu. Neříkám že je to nemožné, ale nosit helmu na leháči mi přijde obdobné, jako nosit helmu při pěší turistice v horách.
Nicméně bohužel zákon na toto nemyslí. Takže v případě výjezdu na silniční komunikaci s provozem a neochotě se dohadovat s policisty o případné pokutě bych tedy raději doporučil ji vzít, ideálně pořídit takovou, aby při opření co nejméně překážela.
No řekl bych, že na leháči je hlava ohrožena taky dost. Vzhledem k tomu, že na leháči nemůže člověk vyvažovat balanc tělem, tak pády do boku absolvoval určitě už každý lehocyklista na dvou kolech (u tříkolek to asi nehrozí) a při každém pádu hrozí zranění (a hlavu mám jen jednu na rozdíl třeba od rukou a nohou). No a v silničním provozu jezdí bez helmy na kokose jen PDO (potencionální dárce orgánů).
PS: Malá ironická poznámka - někteří borci mají místo halmy na hlavě umně uvázaný šátek. Jak prohlásil známý - dobře se do něj bude sbírat mozek.
I tříkolka jde zvrhnou-mám to vyzkoušené :-) . Myslím, že bez helmy by se vůbec nemělo jezdit. Mám zkušenost, že ve chvíli, kdy tě něco "smete", nemůže být o nějakém kontrolovaném pádu ani řeč a helma právě v takovém případě odvede svou práci. Ale znám i takové, kteří po úrazu hlavy rok marodili a jezdí dál bez helmy :-(( - prý mu vadí.... Já si na svou tak zvykl, že jí na hlavě ani nevnímám.
I s greenspeedem gt5 se sedačkou deset čísel nad zemí s neuvěřitelnout stabilitou se dají dělat nebezpečný věci a nepotřebuješ srážku s autem, stačí s jinou tříkolkou. Takhle jsem si to vyzkoušel při závodech na Spezi: http://www.effendibikes.de/spezi2007/DSC_1815.jpg
Šátek je daleko bezpečnější než helma. Zkus si obojí hodit z desátého patra: helma bude na kusy, šátku se nic nestane. :-)))))
helmu většinou vozím, a to kvůli větším pádům (při pádu v 50 km/h jsem sice na hlavu pořád ještě nespadl, ale jezdím i rychleji, navíc se dá padat různě nebo se dá narazit při pádu třeba do stromu) a sejmutí autem (na leháči se mi zatím nestalo). Helmu neberu jen když se jedu projet někde do míst, kde není provoz, a i to jen vyjímečně. Opěrku nemám.
No asi jsem PDO
Helmu nenosím. Vadí mi, překáží. Opěrku mám docela vysoko a vytvarovanou tak, aby mi to vyhovovalo a hlavu opírám docela často. Jinak by se mi prostě jezdilo blbě. Tedy spíš vůbec. DO boku jsem sice na lehokole spadnul a to i v rychlosti pře 50 km/h, ale fakt ne na hlavu :o)
Jinak jen tak do placu bez jakéhokoli činění závěrů:
Dva týdny jsem jel s manželkou Německem k Baltu a zpátky. Tolik cyklistů jako tam, jsem u nás nepotkal asi ani za rok. Tedy pokud nepočítám cyklojízdy. Ve všech městech po cestě bylo kolo naprosto nejrozšířenější dopravní prostředek pro všechny věkové skupiny obyvatelstva. Helmy jsem zkoušel počítat, ale bylo jich tak málo, že to nevím přesně, ale zcela jistě za ty dva týdny nepřekročil jejich počet 25!!! A z toho jich bylo naprosto jistě 11 čechů a u těch ostatních to nevím jistě. Přitom v těchto krajích je procentuelně minimálně stonásobně více cyklistů než u nás.
Trochu si to myslím pleteš, lidí v helmě tam nevidíš málo navzdory tomu, kolik je tam cyklistů, ale právě proto, kolik je tam cyklistů.
V Německu nebo v NL když jedu pár km po městě tak mi vůbec není proti srsti nevzít si helmu. Přitom mě znáš, musel sis všimnout, že tady na silnic bez ní nevylezu, cítím se tak nějak nahý nebo co, a opravdu se bojím. Když je ale někde (navíc v civilizovanější zemi) cyklistů hromada, na kritických místech je dopravní prostor chytře dělený a hlavně řidiči aut míjí nějakého cyklistu co deset vteřin, takže na ně neustále musí myslet, tam se bez helmy nebojím ani já, takže naprostá většina lidí si ji nevezme. Tady, kde tě každé páté auto málem sejme i z lehokola a z klasiky je to každé druhé, tady se bez ní bojím.
Máš docela recht, taky jsem se tam jako cyklista cítil v bezpečí. Stačilo ale přejet hranice do Polska a rázem jsem byl nervózní a vzteklej a za chilku mi došlo, že je to jen o tom, že mě ohrožuje každej pátej auťák a že ty lidi prostě jezdí jinak. Jako u nás. V tom Německu za mnou jelo auto klidně padesát metrů, když neviděl do zatáčky a netůroval motor, nejel mi na blatníku, nic neukazoval, když mě míjel a předjel mě solidním obloukem. Že by mě vzalo auto míň jak metr od řidítek se mi stalo tak u každýho dvoustýho a možná ani to ne. A to jsme jezdili občas i po hlavních tazích mezi městy a třeba po přípojce na dálnici, což je u nás ruská ruleta. Tam jsem se na té přípojce cítil mnohem líp než na státovce u nás ve vesnici.
Mě to taky vždycky bere, ten obrovský skok v chování lidí (ne jen řidičů, i cyklistů navzájem, chodců a vůbec). Vždycky jsem si představoval, že třeba v NL je to lepší, ale jak úžasně se tam člověk cítí, to se fakt musí zažít.
Jak říkala naše známá - původem češka žijící asi 25let v Německu,- němci jsou většinou jako řidiči profíci, nemají zapotřebí ignororovat cyklisty, nebo si něco dokazovat, ani na dálnici. Bohužel, u nás je situace jak víme opačná.