Jelikož mám v plánu kupovat nové kolo se zadním tlumičem a osobně mám zkušenost jen s pružinou/olej a ne zrovna moc dobrou, chtěl bych se zeptat vás všech, co vlastníte celoodpružené kolo, na vaše zkušenosti se zadními tlumiči...Který máte, který byste doporučili??? Kde vidíte výhody / nevýhody toho kterého tlumiče??? Díky za vaše zkušenosti!
Tlumič se musí vybírat pro konkrétní rám a pro konkrétní použití. Nedá se říct, který je lepší.
Výhody vzduchového tlumiče:
- možnost nafoukat přesně podle potřeby a nejsou starosti se sháněním správné pružiny (což je u tlumiče komplikovanější než u vidlice, protože to závisí nejen na váze jezdce ale na přepákovaní zadní stavby)
- váha
- menší rozměry, na spoustu XC - All mountain kol se pružinový tlumič prostě nevejde a pak je dilema vyřešeno
- většinou progresivnější průběh (neplatí obecně a i mezi vzduchovými tlumiči jsou v tomhle velké rozdíly, např. většina kratších tlumičů 165/38mm bývá progresivnější, protože není místo pro větší vzduchovou komoru) pro hodně lineární zadní stavby, naopak pokud už zadní stavba je progresivní sama o sobě, tak je to nevýhoda a bude to výhoda pro povětšinou lieárnější pružinové tlumiče
- v tlumičích pro XC - All mountain je velký výběr vzduchový dobrých tlumičů, pružinových minimum
Výhody pružinového tlumiče:
- většinou o něco lepší citlivost a zadní stavba pak lépe žehlí drobné nerovnosti (platí to více obecně než u vidlic, ale stále ne vždy a na rozdíl od vidlic je tu spousta dalších faktorů, které citlivost ovlivňují u zadní stavby, takže to není většinou tak markatní rozdíl mezi pružinou a vzduchem)
- lineárnější průběh výhodný pro progresivnější zadní stavby
- menší šance, že se něco posere, např. nehrozí oblíbená závada Fox tlumičů a to stuck down, i když to bylo hlavně pro tlumiče 06, kde Fox pustil do světa hodně tlumičů se špatným těsněním, u nových už se to ve velkém neobjevuje nebo jakákoliv jiná netěsnost (ale samozřejmě ne že by se vzduchové tlumiče kazily jeden za druhým)
Takže napiš na jaké kolo to chceš a pro jaký jízdný styl. Pro XC - All mountain bych já osobně vzal vzduchový tlumič a to Fox RP23. Případně ještě bych uvažoval o RS Pearl 3.3 (ale ten je u nás nekoupitelný a ani v zahraničí ho moc nemají).
Na jednom kole mám RP23, na druhém kole mám RS MC 3.R. Projížděl už jsem i spoustu dalších včetně Foxů RP3, Float R, Float, DHX, DHX Air, Pearlu (Pearl mám otestovaný jen krátce a doufám že brzdo otestuji více, potřebuju podrobné srovnání Pearl x RP23, abych mohl definitivně rozhdnout jeslti vemu na podzim kolo s Pearlem, který tam dávají nebo se pokusím si ho nechat vyměnit za RP23), pár X-Fussion (ale ty jen krátce) a nějaké Manitou LRS a DT Swiss na Meridách (ty všechny také jen krátce).
Obávám se, že tvůj výklad je na mě až příliš složitý. Chci kupovat lehokolo AZUB MAX nebo Hard Core, kde na tlumiči leží ještě váha zadního nosiče s nákladem nejen váha jezdce.. Možná tedy, že jsem vlezl do špatné sekce, ale mě zajímají názory obecně všech, protože těch lehokolistů s různými druhy tlumičů asi moc nebude... Mám AZUB 4 s pružinou/olej a ta pružina se dost již středně těžkému nákladu poddává - ono to je dáno také tím. že je uložena ve vertikální poloze a člověk na ní doslova leží celou váhou svého těla + potom ještě nějaký ten náklad a už při přejezdu větší nerovnosti cítím, že jde kolikrát přužina na doraz a to nejezdím rozhodně nějak na těžko:-(). Uložení tlumiče na AZUB Max poslední generace je již spíše jako u klasických celoper - tzn. spíše horizontálně, takže si myslím, že i ta zátěž je na ten lumič lépe rozložena. Co bys tedy ted´ radil?
Jestli je tlumič uložen vodorovně nebo svisle je úplně jedno. Podstatný je pouze pákový poměr zadní stavby (který se u klasických kol pohybuje ve velkém intervalu a to klidně od 1,5 do 5) v celém zdvihu + celková váha působící na kolo.
V tvém případě jsi měl prostě moc měkkou pružinu. To je právě nevýhoda pružinových tlumičů, že není lehké určit správnou tuhost pružinu, kterou máš použít (existují na to na netu stránky, kde pro zadaný pákový poměr to samo přibližně určit tuhost vhodné pružiny umí).
Jak je na tom s přepákováním tvoje kolo absolutně netuším, lehokola jdou mimo mě.
V každém případě, pokud chceš jezdit někdy na lehko a jindy zase na těžko, tak ber jedině vzduchový tlumič, protože v obou případech potřebuješ jiné nastavení a nebudeš přeci kvůli tomu neustále měnit pružinu sem tam (vzduchový jen přifoukneš/upustíš).