Ahoj kolaři, nemáte někdo pláště WTB Terrainasaurus 1,95 (47/47)? Popřípadě neporadíte mi někdo, jak nejlépe zjistit, resp. změřit velikost kola pro nastavení tachometru? V návodu tachometru je sice tabulka pro různé velikosti kol a k nim příslušná čtyřciferná numera v mm pro nastavení do tachometru, žádné však nesedí na žádné údaje uvedené na pláštích. Nejbližší jsou v tabulce 26x1,9 (2089) nebo 26x2,0 (2114) ale moje měření vychází spíš okolo 2070, což odpovídá 1,75. A hlavně mi to vyjde pokaždý jinak, nenapadá mě jak to udělat přesně... Dík za event. rady.
Vezmi si provázek nebo lanko (aby nepružil) a natáhni ho na obvod pláště. Pak stačí změřit...
Dobrý tip :)
nastav si ventilek dolu, popojeď přesně o jednu otáčku a zmeříš vzdálenost na zemi :c)
Nebo jak tu mnozí radí - pro přesnost - udělej 10 otáček a pak to vyděl 10
S tím ventilkem to právě není vůbec přesný, zkoušel jsem to asi 3x a pokaždé naměřil o dost mm jinak. Ale s tou delší vzdáleností a dělením, to vypadá věrohodně. Nojono, kdyby člověk zkusil trochu zapřemýšlet...
Hlavně z toho nedělat vědu. Přezuješ jinej plášť, zapomeneš změnit obvod a neštěstí je hotový. Nebo budeš mít jinak nafoukáno a totéž. Ale zpočátku si s tím rád hraje skoro každej, zvlášť když se dá obvod kola nastavit na milimetry. :-))
Mě se nejvíc osvědčila metoda "nasedni a změř", tj. nasednout na kolo, ventilek v nejnižší poloze, udělat (např. křídou) na zemi značku, na kole popojet o jedno otočení kola, opět udělat značku a změřit vzdálenost značek. Je dobré mít správně nahuštěné kolo. :)
Asi zkombinuju Tvou metodu "nasedni a změř" společně s více otáčkami a zpětným dělením. Pro domácí podmínky asi nejpřesnější. Díky všem..
Zdravim vás, tak jsem měřil obvod kola krejčovským metrem a vyšlo mě 2070 mm a posléze popojetím kola a změřením a vyšlo mě 2015 mm. Měření jsem provaděl vícekrát,ale pokaždé mě to vyšlo +- stejně. Tak nevím,kterou hodnotu zadat do tachometru.Co myslíte? Jo a kolo je 26x1.95.
Udělám na předním plášti tenkou čárku inkoustem.Sednu na kolo a jednou to protočím i se mnou.Poté změřím vzdálenost mezi čárkama jež inkoust vytvořil (v mm.).Nejlépe na hladkém vykachličkovaném povrchu.A můžeš se držet vedle spáry abys jel přesně.Vychází to stejně jako výpočtem jež z hlavy teď neznám.
něco jako 2píer ? :-)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Obvod_kruhu#Z.C3...
Četli jste knížku Iana Martela Pí a jeho život?
A cetl jsi tohle:
Aby si v Indianě zjednodušili počty, zaokrouhlili zákonem hodnotu čísla "pi" z 3,141592 na zapamatovatelnější 4.
(http://www.dooffy.com/cs/hloupe-svetove-zakony...
je to další z řady hoaxu o pí..
Předtím to byla Alabama ( v aprílovém čísle mexického vědeckého časopisu někdy před 12-15 roky uvedli zákon o zaokrouhlení na 3,00)ještě před ní Nebraska ....
Originálně ta historka pochází z návrhu zákona 246 z unora 1897, kdy senátor Goodwin navrhl pro výpočty na základních školách používat hodnotu 3,2 pro zjednodušení výpočtu. Ovšem senát Indiany to neschválil protože to ani neprojednával...
Já to udělal tak, že jsem si uvázal kolem pláště drátek a jeho konec nasměroval na zem, kde jsem si udělal značku fixkou. Pak jsem sedl na kolo a popotlačil o otáčku. Kde se zas drátek dotkl, tam jsem udělal druhou zanačku a změřil délku. Jó, odepni si brzdy, aby Ti neohnuli ten drátek, no a pak je zas nezapomeň zapnout, aby to nebyla Tvá poslední jízda... :) Ty čísla v tabulkách jsou pouze orientační. Záleží na váze jezdce, na běžném tlaku v pneu a na případné zátěži při jízdě na těžko...
Já to dělám tak, že buď změřím průměr kola a ten vynásobím 3,14 (vyjde mi 2041) nebo změřím vzdálenost jak bylo uvedeno tj. ventilek - popojetí - ventilek a to mi vychází 2040. Takže u mně ty data souhlasí téměř na 100%.
Jinak mám pláště (myslím) 26x1,95, což je zajímavé, protože podle tabulky rozměrů plášťů v návodu (cc SIGMA) bych tam měl zadávat číslo někde kolem 2100.
Jeslti je v tabulce 2100 pro 1,95, tak je zcela mimo. 2100mm většinou nemají ani 2,25tky s nižším vzorkem.
Mám SIGMA 506 (návod: http://www.cyklo-online.cz/dl/779-Sigma_506_CZ.pdf - viz. str. 11) a fakt to tam je :) 26x1,9 má 2089 a 26x2,00 je 2114. Každopádně já jsem si nastavil 2040 :)
Nedalo mi to ,tak jsem musel tez radne merit :-D
Mam prave (nove) 53 -559 26 x 1,95 (nafoukano v nich= 4BAR / 400KPa)
Metodu jsem zvolil svou a to ze jsem na zem polozil kovovy vysouvaci metr (fungoval tez jako voditko cca 5cm vedle neho jsem pohyboval kolem/jel) a na špici ,pripevnil stahovaci plastovy pasek (stejny ale delsi, ktery je dodan bezne k tachometru na uchyceni kabelaze) ke špici ,tak ze mi ukazoval az na podlahu,protoze je tenky ,tak ukazoval presne a nasledne mereni dopadlo takto = na jedne otacce bez zateze(kolo jen vedene) jsem nameril 2070 a druhe mereni bylo se "zatezi" ,tedy semnou (58Kg pred merenim zvazeno :-D ) a vysledek se zmenil na 2040 . Jeste detaily k me "laboratorni praci" :-D ,okolni teplota 23'C ,nalada dobra,na kole nebylo flaska s pitim (takze pak v jizde bude me zatizeni vetsi o 0,08Kg - 1,08Kg )
Jinak metodu jezdenim po bytu mi nedovoluji prahy,pro objektivnost mereni...a do koupelny se vubec skolem nevlezu,tak bych ani pracku nemohl objet...tak bych doporucil mereni venku a to jak je jiz nize uvedene napr 10 otackami a naslednym vydelenim,pro detailni presnost,jeste by se dalo pocitat kdy clovek jede v chladnejsim pocasi,tak udelat mereni vice obleceny a pak bez obleceni :-D a jeste z duvodu roztaznosti materialu(plaste) ,tak v jinem teplotnim pocasi :-D
Jinak zaverem ,je mi vcelku jedno jestli za rok ujedu 2000 nebo 3000Km ,zavodnik nejsem,jde mi o relax :-) a tachometr mam spise proto abych vedel jak ktery dilec uz mam dlouho na kole.
Tvá studie je velice přínosná :D. Ještě by mne zajímalo, kolik by to mělo být dle návodu přiloženém k tachometru. Jinak mne ta cifra také zajímá hlavně kvůli údržbě. I když orientační povědomí o ujeté vzdálenosti také není k zahození. :)
Bouzel cifru nemuzu uvest pac muj typ jsem v tabulce nenasel,pac tu tabulku asi nekdo jednou udelal a pak ji vsichni kopiruji,protoze jsou vsude stejne.
50-559 26x1.9 2089
53-559 26x1,95 hodnota nikde nenalezena
54-559 26x2.00 2114
jinak jsem nase jeste zajimavou vetu:
Každý centimetr o který se zmýlíte při určení obvodu kola, se projeví.
Na 25 km to bude 125m, na 50 km 250m, na 100 km 500m, na 1000 km 5 km
...coz mi rika tedy ze prumerne za rok ma hodnota natocena na tachometru je 2000-3000Km s toleranci cca 10-15km coz je zanedbatelne :-)
Dal bych ti víc hlasů, ale už to nejde. Doplnil bych jen, že při údržbě je třeba zohlednit zadní kolo, které najede míň kilometrů, než přední.
Jó, a také bacha na pravé a levé kolo. V zatáčkách je vždy jedno rychlejší, než to druhé. Když pak musíš (třeba kvůli šále skříplé do řetězu) jezdit dokola tak dlouho, dokud nedojde palivo. To by byl ten rozdíl hned zkreslený... :)))
A při intenzivním brždění se silnice nedotýká ...
...to je zajimava informace...jsem myslel ze brzdeni vznika trenim brzdovych gumicek/oblozeni o brzdovy kotouc (v mem pripade "V" brzd) a popr plaste o povrch po kterem prave jedeme...
...ale zeby se v ten okamzik plast nedotykal povrchu?
...jedine v pripade "držkopádu" by to byla pravda a brzdeni by dostalo uplne jinou podobu "brzdeni telem"
A můžete mi vysvětlit, proč mám vždycky dřív sjeté zadní?
Toz protoze machrujes pred babama a flokuješ a pak se divis :-D
Ani náhodou, pokud by mi některá za machrování stála, tak kdybych předvedl tohle tak by si spíš myslela že jsem vymaštěnej debil. A víla zrovna tohle taky neocení :-) Radši přemýšlej proč se při intenzívním brzdění skutečně zadní kolo skoro nedotýká asfaltu. :-)
No vynechame tedy baby...a zamerime se tedy na podstatu.
No napred jsi napsal ze se nedotyka a ted ze se skoro nedotyka,tak to nejak upresni a objasni mi tedy skutecnost jak to je ;-)
...jedine co me napada ,ze fakt pri HOOODNE zabijackem brzdeni (obou brzd soucasne),by se tedy skoro vsechna energie prenasela na predni kolo a vyska polozeni teziste by melo tendenci zadni kolo nadlehcovat,ale nejspis v okamziku kdyz by clovek nesedel na sedatku,v pripade zeby sedel,by to nebylo markantni a tudis bych to nenazval ze se "skoro nedotyka" ale jen by to mohlo jakoze naznacovat,ale to by se muselo vypocitat a hodnoty by nebyly tak velke,spis zanedbatelne.
V sobotu mi zadni pri sjezdech v terenu tu a tam pekne nadskocilo, veskera vaha byla na prednim. Odhaduju, ze k preklopeni vpred by stacil i balonek s heliem privazany k nosici.
Na silnici bych to ale nerad zazil... 8-D
Pokud umíš brzdit, tak při ostřejším brždění na neklouzavém povrchu funční brzdou vždy dojde k tomu, že zadní kolo je téměř odlehčené a téměř ztrácí kontakt s terénem.
Když budeš sedět v sedle, tak to naopak markatní bude a to až tak, že dlouho sedět nebudeš a poletíš.
Ale i když jdeš za sedlo a bráníš zvedání zadního kola, tak k němu při ostrém brždění dojde.
A právě ideální maximální brždění je ve chvíli, kdy se zadní kolo přesně dotýká ještě terénu, ale není k němu tlačeno žádnou silou, tedy je přesně na hranici odlepení od země.
Pokud se už od země zvedne, tak to jezdec s bržděním přehnal a buď málo přenesl těžiště za sedlo nebo už má tak dobré brzdy, které to i ve větší rychlosti a s těžištěm co nejvíce vzadu a nízko zvednou na přední a sílu na páce jezdec přehnal.
A nic není třeba počítat, nemám v praxi žádný problém zadní od země odlepit zcela, tedy dostat do situace kdy se nedotýká vůbec. A tím myslím i ne v úplně malé rychlosti. Samozřejmě to běžně nedělám a vždy se snažím, aby zadní kolo bylo ještě akorát na zemi.
A pro velou rychlost a pořádný plášť je také nutná extra výkonná brzda, tam ani slušná hydra s menším kotoučem nestačí.
A stačí brzdit jen trošku ostřeji a už se hned dostáváš do situace typu 90% váhy na předním a 10% na zadním.
Zadní brzda je taky při ostřejším brždění jen do počtu a k její efekt žádný.
Tak tedy odpovim na pocatecni otazku a to proc se zadni kolo ojede driv nez predni.
Pri stejnem brzdenim ,jak predni tak zadni brzdou ,v momentu brzdeni se predni kolo vzdy otaci (kdyby se uplne zastavilo tak uz se jedna o let) a zadni se kolikrat jiz vubec netoci nebo se otaci pomaleji nez predni ,protoze neni tolik zazizene vlivem setrvacni enegie a postavenemu tezisti a tak dochazi ke treni ,ktere zadni kolo odira,proto se opotrebuje drive.
Tak to je, akorát tenhle vliv je stejně na životnost pláště zanedbatelný, tedy pokud někdo pořád nesmykuje.
Hlavní vliv bude rozložen hmotnosti, kde na zadním je cca 60-65% váhy + to, že je to kolo hnací (takový mikrosmyk je v terénu docela častá záležitost, protože plynule šlapeš, ale zadní kolo přitom nemá pořád dobrý kontakt kvůli překážkám - u fullu je tohle samozřejmě lepší).
Rychlejší sjíždění zadního pláště je i na silničce zřetelné (a fakt to není smykováním). Prostě zadní kolo je trochu víc zatížené jak píše Mlok (při plynulé jízdě, kromě toho zmiňovaného brzdění) a zadní náhon se taky projeví. Ty brzdné stavy co popisujete opotřebovávají spíše přední pneumatiku, ale celkový vliv v součtu bude asi menší.
To me navadi provest zajimavou studii a to umistit jeden tachometr na predni a druhy na zadni kolo a napr po roku,porovnat rozdily o kolik se to lisi...skoda ze nemam druhy tachometr ,uz uz bych ho tam cpal :-)
...investovat se mi do druheho nechce...
Nečetl jsem úplně všechny odpovědi, ale už někdo spočítal, když se vyprdnu na mm a zaokrouhlím na cm, jaký to má význam při 500 km výletu?
Tak treba ja mel tachometr nastaveny jen priblizne podle nejaky tabulky a pak na K24 mi nesedely kilometry, na tachometru jsem mel v cili o 5 km mene nez byl oficialni vysledek.
Tak jsem v odpovidajicim pomeru upravil obvod kola v tachometru a za rok si to pojedu zkontrolovat... :)