Tak se mi stalo, že se cestou z mírného kopečka na tvrdém asfaltu s příměsí větších kamenů odebral šroubek držící blatník do věčných lovišť. blatník (original dodávaný azubem) sám o sobě nejspíš chvilku setrval na svém místě, ale pak se rozhodl pootočit se kolem osy, (která není shodná s osou předního kola). Samozřejmě se mi ten blatník zasekl o kolo a nenechal jej dále hltat kilometry asfaltu. Kdo si myslí, že se při takovéto nehodě dá přední do smyku, (a to jezdím na rubenách) tak se šeredně plete. Můj Maxík mi na chviličku dopřál klasický, cyklistický výhled pěkně z výšky...to jak sem ho postavil na přední :-) jenže pak následovala pasáž, kdy jsem během okamžiku vyhazoval SPDčka a roloval se k tvrdému přistání. Maxe jsem nechal za sebou, tekže ten si opět dosedl na své místo a lehce se sesul do měkčího příkopu k pravé straně. Já se mezitím dokutálel také ke straně a spočítal kosti. Suma sumárum odřenej loket, odřená dlaň a odřený pravý stehno. Pár namoženejch svalů, ale nic hroznýho. Takže potvrzuju že z lehokola se padá mnohem bezpečněji, než z klasiky, ale vyvracuju že z menší výšky...
Kámošovi se jednou povolila matka u přední brzdy a čelisti mu vlítly do výpletu a následovalo to samý a kolikrát jsem mu říkal, že si to má kontrovavat. Je to marný, je to marný, je to marný :-)) Ikdyž se mu to stalo hned při rozjezdu, tak byl sedřenej pěkně. To, co by se stalo, kdyby se to stalo při sjezdu ani nechci domyslet. A co kdyby tam jel někdo jiný a odnesl by to taky?
Čili takový lehce přehnaný bentstop? No vidíš, mnoho lidí se učí stavět lehátko na přední mnoho hodin, mnozí toho maxe neotočí nikdy, a ty ses to naučil pod jednu vteřinu a ještě jen tak mimochodem :-).
Hlavně, že jsi vcelku.
Na povrchu cos popsal nezasekneš do smyku skoro nic. Kolik jsi jel? Podle popisu to asi nebylo čtyřicet, spíš tak dvacet?
Jo jo, byl to přesně přehnanej bentstop :-) jel jsem skutečně kolem 20 +/- 3 km/h kolo se zvedlo po čertech rychle, ale přesně v horní úvrati sem ho opustil. Kolo se vrátilo a já letěl dál...ani já ani kolo nemáme vážnější újmy.
wow, no já svoji čtyřku dostanu do bentstopu asi tak při 15km/h (když brzdy brzdí jak mají), na Maxu to může být o chlup víc, ale i tak je to při dvaceti pekelně rychlej proces. Mockrát jsem byl v pokušení vyzkoušet to s vystoupením z kola, jako že bych z něj prostě vyběhl v tom momentě kdy jdou nohy na zem, ale nikdy jsem to neudělal, nechtěl jsem ho poškodit. Zdá se skoro neuvěřitelný, že to to tvoje přežilo v pojízdným stavu. No jestli dopadlo zpátky napřed na kola a pak až na bok, tak je to vlastně celkem dobrý.
No každopádně vedeš soutěž o nejelegantnější havárii, musel to být skvělý pohled, ten katapult :-).
No je fakt, že kousnout se ti kolo tímhle způsobem na klasice, tak tě vystřelí hlavou do země. Helma může zachránit lebku, ale při tomhle už je v ohrožení i krční páteř. Viděl jsem kdysi zdálky zezadu borca, kterýmu se to stalo (pumpička ve výpletu nebo tak něco), vypadalo to příšerně. I s helmou (rozbitá) měl krev na ksichtě a rozflákaný brejle. A já kdysi spadl přes řídítka v takovéhle rychlosti a krom pár jizev mám hlavně doživotně poškozený levý rameno. Na Azubu 2 jsem to narval do auta jedoucího pomalu z boku skoro čtyřicítkou a odešel po svých. Něco na té bezpečnosti bude.
Poridil jsem si maxe, a jak na něj jesště nejsem zvyklej, tak jsem si najel hodně ke krajnici a lek jsem se, tak jsem radsi zadup brzdy a už jsem stál na nohách, azub na předním, byl jsem z toho docela vyjevenej
jo, a o kus dál jsem si poprve nabil hubu, teda spis prdel, spad jsem jak z hrušně, akorat to bylo dost tvrdy. Musim pochvalit soudruhy z Vietnamske lidove republiky, sijou pevny šortky, takže odřené jen zapěstí. Je zajimavé, stačí sebou parkrat řiznout, a člověk jezdí pokorně jak beránek...
pred 10 dnami som spadol pri zjazde v Stiavnickych vrchoch ( predne neodpruzene koleso mi vbehlo do jamky na asfaltovej ceste - v tieni v lese som to prehliadol).Padli mi nohy z pedalov ,stihol som urobit take nejake 3 akoze kroky a potom som sa uz kotulal po ceste.Este ma stvorka buchla riadne do chrbta ako som ju predbehol.Moj zadok by to pristatie opisal farbistejsie ale to by asi nebolo publiovatelne.
Tak teraz uvazujem - kupit odpruzenu vidlicu alebo naslapne pedale.Poradite?
No, nejlépe obojí, ale pedály jsou levnější, tak těma bych začal. Lidi co je nemají často říkají, že jim to připadá nebezpečný, ale mě teda přijde daleko nebezpečnější jet bez nich, právě kvůli tomu sklouznutí nohy na nečekaným hrbolu.
Tak hlavně, že jsi OK...
A hlavně, že nedostal pokutu 50.000 Kč za spáchání sebezraňby:-)
To by musel volat policajty :o)))
A navíc, tahle blbost se má už v novele vypustit.
Kdyz uz nekdo nacal ty havarie, tak taky na pisu svou prihodu.
Stalo se to uz vic jak pred rokem (asi brezen nebo duben).
Jel jsem z kopce uz v pritmi (ale radne osvetlen), rychlost tak 30km/h, kdyz jsem vjel ke krajnici, kde byly jeste zbytky zimniho posypu. Mirne jsem pribrzdil a v tu chvili mi zadni kolo na tom posypu hodilo smyk a to tak ze uz se kolo naklanek zemi. Instinktivne jsem sundal nohu z pedalu, ze se na te strane kam padam opru, to uz se mi samozrejmen nepodarilo. Jak mi doslo, ze na kole nezustanu, dal jsem dolu i ruku na stejne strane a v te rychlosti jsem se rukou defakto jen odrazil od cesty a vysvihl se na nohu, kteoru jsem sundal ze slapatka. Naraz jsem stal na obou nohach na silnici a divil jsem se jak se to vsechno stalo.Takze jedine me zraneni bylo torchu odrena ruka a zadek. Po vzpamatovani se a zjisteni, ze nejsem nijak zranen jsem si rekl: "tak co jedu dal." V pokracujici jizde me ale zastavil pohled na kolo a zlomena riditka. (Coz podle vyjadreni AZUBU se jeste nikdy nestalo.)
Musim podotknout, ze mam spodni rizeni. S hornim by to tak hladce asi nedopadlo a na klasickem kole uz vubec ne.
Mě se občas povedlo jejich řídítka ohnout, ten hliník se poddal, a jedny jsem (podle očekávání) zlomil doma při pokusu je narovnat zpátky (to už hliník neveme). O zlomení řídítek při prvním pádu jsem taky ještě neslyšel. Ale tatíkovi se jednou povedlo přelomit tu trubku co simuluje krk vidle v sekundární hlavě, takže mu řídítka zůstaly v ruce i s kusem představce a s připojeným táhlem.
Podobný pád jsem jednou předvedl obecenstvu asi deseti lidí na pravoúhlé zatáčce na cyklostezce. Velkej machr jsem se tam přiřítil třicítkou, což byla v té zatáčce vyzkoušená rychlost, ale nevzal jsem ideální stopu (od kraja přes vrchol ke kraju, jak s formulí) a na čistým asfaltu to položil. I přes SPD pedály to proběhlo jak popisuješ, odrazil jsem se rukou a zadkem od země, vyskočil na nohy a pár kroků doběhl dřív než se kolo o dva metry vedle mě stihlo zastavit.
Ja jsem zlomil při druhém (a doufám posledním) pádu představec řidítek, normálně se ulomila objímka ve sváru. Vím že to ted azub řeší tak, že jsou řidítka pohyblivá, takže se při pádu přiklopí, a nezlomí, kazdopadně pokud se mi to stane znovu, tak ten duralovej predstavec pujde pryc a dam tam železo.
Píšeš o šroubku : "odešel do věčných lovišť"- praskl nebo se vyšrouboval? Neznám přesně Maxe - je ten šroub s matkou nebo je závit přímo ve vidlici? I když jsi pád přestál poměrně v pohodě (blahopřeji), možná by stálo za to, v budoucnu podobným překvapením předejít.
Každý pád bolí a i zdánlivě banální může mít blbé následky. Pokud bys měl zájem o kvalitní samojistné matky, mám nějaké se závitem M4; M5 i M6 z "letištního směťáku". I použité jsou bezpečnější, než obyčejná matka s pérovou podložkou.
Přiznám se že jsem v zápalu boje nehledal jestli se ten šroubek přetrh nebo prasknul, nebo jen vyšrouboval...nenašel a ani jsem ho nehledal :-) Každopádně vím, že se tam standartně vějířovka nedává a od toho dne jí tam mít budu :-) a možná že radši dvě kontramatky :-) Přiznávám že to mohla být i moje chyba a mohl jsem tomu předejít...
Ahoj Michale!
Na „pokrytí“ jsem zjistil, že nejsi z daleka, ale vlastně kousek. Jsem z Prahy 9. Pokud bys chtěl, mohu Ti dát pár celoocelových samojistných matek, které jsou „trvanlivější“, než ty s plastem. Nebyla to Tvoje chyba, většina nás na svém stroji raději jezdí, než aby ho opucovávala a kontrolovala ( u mne z vrozené lenosti). Tyto matice už tam vydrží „na furt“, dají se povolit a utáhnout až 10x, bez podstatného snížení „samojistnosti“. Máš-li zájem, napiš, jaký šroubek to byl - M? x délka. Blatník svým klepáním vyžaduje, aby byl šroub hodně utažený. Pokud bych požadovaný rozměr měl, donesl bych Ti s matkami i pevnostní šrouby. Nevím kde přesně v Praze 10 bydlíš – navrhuji setkání „na půl cesty“- třeba v hospodě U Kozla na Žižkově, Jana Želivského 1777/4 (roh Basilejského náměstí).
Promiň, ale plácáš hlouposti. Dál tady šiř takovýhle chytrý věci. Někdo si to přečte a řekne si, že nemusí svý kolo kontrolovat a pak ho to může stát život. A ty ho budeš mít na svědomí...
Proč jako ??? Pokud je kolo už dávno "zajeté", všechno si už sedlo, tak není moc důvodů kolem něj před každou vyjížďkou poskakovat a kontrolovat každý šroubek. Že se něco povoluje nebo už je povolené přeci poznám už na předchozí vyjížďce...
Já tedy před výjezdem kontroluji jen nahuštění pneumatik (zmáčknutím prsty) a brzdy, všechno ostatní je podle mne už opruz ;-)
Špatně jsi můj příspěvek pochopil. Pomoc mu nabízím právě proto aby se možnost opakování snížila. Jarda to pochopil lépe (dík). Pokud se blatník pomalu uvolní, dělá to takový kravál, že si toho nejde nevšimnout. Proto předpokládám, že šroubek prasknul. Když každé ráno vytahuju trojkolku před cestou do práce ze sklepa, určitě nic nekontroluju. Neříkám, že je to tak správné, ani nikoho nevyzívám k následování, ale krom občasného skouknutí brzdových lanek, opravuji většinou až když se něco podělá nebo když někde ucítím (třeba v konusech) vůli. Ostatní jsou možná pečlivější. Přesto za dobu co jezdím, jsem si vždycky nabil hubu souhrou okolností či neodhadnutím rychlosti - nikdy kvůli technické závadě.
Koukám, že jsem to pochopil jinak, ale takhle jinak to mohl pochopit i někdo jiný a mohl jsi ho tím ovlivnit. Asi tu řeším kravinky, no asi jo no. A taky se přiznám, že jsem to tu chtěl trochu rozvířit, aby tu nebyly jen jednostrané náhledy na věc, které by sváděly k tomu, aby se na údržbu kašlalo a řikalo se, že za to nikdo nemůže, myšleno obecně. To když tu budou jen jednostrané názory nikam moc nevede, teda podle mě.
BLINKRY? Blikají.
SVĚTLA? Svítí.
STĚRAČE? Stírají.
Atp. Tato scénka není nějaký výmysl ale pouhé plnění ustanovení silničního zákona (v té době vyhlášky) co vše se má kontrolovat před KAŽDOU jízdou autem ;)
Správně by ses před vyjetím ještě měl podívat jestli Ti pod autem někdo neleží ;-) Buď člověk nebo i zvíře...
S tímhle mne tenkrát docela prudil instruktor, ikdyž jsem do auta lezl ani ne 5 minut po předchozí jízdě někoho jiného ;-)
No kontrolovat by se to kolo čas od času mělo (taky sem línej, i když řetez sem měl namazanej poctivě...) Každopádně na Kozlovi se sejít můžem (moje oblíbený pifko...) Tak já ti napíšu ten rozměr a dohodnem termín. Moc ti díky... Každopádně nejdříve příští týden, dřív nestíhám...
škoda že jsem to neviděl, muselo to vypadat fakt efektně:o) Ale hlavně, že se ti nic nestalo! Mě se cosi podobnýho stalo na zadním kole. Z kopce a jel jsem přes padesát. Taky se kolo okamžitě zablokovalo a přestalo otáčet, ale zadní se dalo líp zvládnout. Měl jsem akorát odřeninku na lokti, ohnutý řidítka a zlomenou páčku od brzdy.
Takhle vystoupit z kola se mi povedlo jenom jednou. Jezdil jsem po lese ve sněhu (chtěl jsem vyzkoušet nový pláště) mimo cesty no a v té souvislé vrstvě samozřejmě nebylo vidět co je pod tím a trefil jsem předním kolem pařez. Nestačilo mi ani dojít, co se děje. Prostě jsem v jednu chvíli jel na kole a během okamžiku jsem běžel po svých a teprv mi začalo docházet proč :o))
Mám dost děsnou příhodu z minulého týdne, kdy jsem jel na MAXovi a přede mnou l chlap na horákovi. Na rovné asfaltce neuvěřitelným způsobem opsal oblouk přes řidítka a práskl hlavou (byla helma) do silnice. Výsledek bezvědomí, zoufalé množství krve v nemocnicii zjištěné dva zlomené krční obratle, naštěstí bez zjevného poškození míchy. Ale proč to píšu - nějaký výrobce, idiot, vymyslel upevnění předního blatníku pouze umělohmotným čepem do trubky přední vidlice a jinak žadné další jištění. Takový čep kůže klidně vyklouznout. Přední blatník se namotal mezi plášť a kovový oblouk, který zpevňuje předníí vidlici (odpruženou) a dílo bylo dokonáno. Toto řešení skutečně vymyslel někdo technicky velmi nadaný. Máte-li něco takového na jakémkoliv svém kole, vyhoďte to co nejrychleji. Můj zážitek byl skutečně děsivý. -mm-
S blatníky tohoto typu jezdím už asi 10000km a nikdy mi jediný nevypadl. Stačí jej nasadit pořádně: vyčistit sloupek vidle něčím suchým nemastným, zasutnout největší z těch vložek která ještě pasuje a opravdu hodně dotáhnout ten šroubek, kterým se to celé rozevře a opře velkou silou a velkou plochou. Pak to není méně spolehlivé než ty malé plechové úhelníčky, co se snadno nepozorovaně nalomí a pak taky upadnou.
Prostě a jednoduše. Každý nechť se nad svým kolem zamyslí... Mám skutečně dobře připevněný přední blatník? Nemůže hrozit zaklíněni do předního kola? (a nejenom zaklínění blatníku...čehokoli!!!) Já už sem si to opravil a směle jezdím dál. A jesem sakra rád že sem nedopadl hůř. (stačilo málo)