Jak jezdíte v šeru a tmě, aby vás někdo nesestřelil? Mám na mysli jaká světla, jaké odrazky nebo jiný odrazový materiál a kam to všechno namontovat.
cervena blikacka dozadu (nejlip 5ti diodova s bocnim svicenim), dopredu blikacka s ultrasvitivou diodou(diodami) a pokud potrebujes i videt, tak nejake silnejsi svetlo (diodove, halogen zarovka, ...), na prilbu a kolo reflexni nalepky (hlavova trubka, zadni vzpery, rafky, kliky, ... nalepky jdou sehnat v cykloprodejnach) , na obleceni a batoh reflexni nasivky (v textilni galanterii) Moznosti je plno. Cim vic, tim lip.
Chtěl bych doplnit předchozí příspěvek. Dle předpisů má být kolo vybaveno vpředu světlem a odrazkou bílé barvy, která může být kombinovaná se světlem, vzadu totéž v červené barvě a v každém kole odrazka oranžové barvy. Ještě jsou předepsány oranžové odrazky v pedálech. Já jezdím na kole, které má ještě osvětlení na dynamo, takže vzadu mám světlo kombinované s odrazkou, blikačku a na zadní straně nosiče obdélníkovou červenou odrazku.
Vpředu mám světlo na dynamo s halogenovou žárovkou, kombinované s odrazkou, a světlo na baterky s LED diodama a halogenovou žárovkou. Dynamo používám jen v nouzovém provozu. Reflexní nášivky a nálepky na kolo a oblečení nelze než doporučit.
Podle poslední vyhlášky se navíc můžou použít reflexní pruhy na oblečení a obuvi místo těch odrazek. Odrazky ve výpletu je možné nahradit reflexními boky plášťů.
RAD BYCH UVEDL VSE NA PRAVOU MIRU:priloha c.13 k vyhlasce c.341/2002 z 11.7.2002
kolo nemusi byt vybaveno blatniky
kolo nemusi byt vybaveno krytem retezu
kolo nemusi byt vybaveno osvetlenim je-li ovsem pouzito za nesnizene viditelnosti
tam, kde je vozovka osvetlena staci blikacka bile barvy
odrazky lze nahradit odrazovymi materialy na odevu nebo obuvi pripadne na bocich plastu
kolo nemusi byt vybaveno zvonkem
takze tak zni vyhlaska ,kazdy at si to prebere jak chce
Teď bychom to měli ještě vysvětlit policajtům. Ti to obvykle neví, nebo dělají, že neví.
Jako kutil jsem si světlo (přední bílé s LED) vyrobil sám. Narozdíl od kupovaných má výhodu cenovou (do 100Kč) ale i funkční. Design sice nic moc, ale mohu regulovat jas světla, což je vhodné především pro delší výdrž baterií a po rozebrání i frekvenci a intenzitu blikání. A můžu říci, že se 4-mi bílími ultrasvítivými LED svítí tato lampa mnoho více, než jakékoli kupované modely (např. Smart, Cat eye).
Jak je vodovzdorná? Mým problémem s blikačkami je to, že jsem ještě nenarazil na žádnou, která by byla 100% vodovzdorná. Zvlášť v zimě, když se solí, slaná břečka občas pronikne dovnitř a blikačku zkratuje a tato zhasne. Částečné řešení je zamazávat spoje dětskou plastelínou a vzadu vozím blikačky dvě (jednak jsem zezadu líp vidět, druhak když jedna zhasne, pořád ještě svítím).
Vodovzdorná? Tak tento problém jsem neřešil, protože jsem spíše hobby jezdec a ve slané břečce v noci nejezdím. S tou plastelínou je to ale dobrý nápad.
já používám odrazkový samolepky
100% vodovzdornou blikačku neznám
Tuším, že Sigma dělá nově světlo, u kterého udává vodotěsnost v metrech (jako bývají třeba hodinky). Někde na veletrhu prý úspěšně svítilo potopené do akvária.
CatEye-50m-1200 Kč
Tak tuhle jsem nakonec na podzim koupil. Zatím 100% spokojenost, vodotěsná je slušně, svítí hodně dobře a baterky žere úsporně. Na rozdíl od předchozí Smartky neinterferuje s bezdrátovýnm computerem. Kupoval jsem ji za cenu 990 Kc.
Mam BBB X-Ray (tusim, ze tak se jmenuje), je 5 diodova a uplne stejna se da sehnat od Authora za cca 450-470 Kc. Sviti docela dobre (Asi nejlip, co je za tu cenu k sehnani - vyzkousel jsem toho hodne Smart Polaris 1 i 2...). Proti vode je vyresena velmi dobre a myslim ze se do ni voda jen tak nedostane. Napr. zapinani ma reseno pres magnet... Doporucuji omrknout.
můžeš mi zaslat návod na tvoji svítilnu.jak dlouho vydrží svítit_.potřebuji udelat světlo z led aby mi svítilo 8 hod.dík richard
Já k plné spokojenosti používám už několik let světlo vyrobené podle návodu na http://www.belza.cz/ledlight/m2d.htm. Základem byla obyčejná žárovková Cateye na dva velké monočlánky. Oproti uvedenému návodu mám přidané ještě dvě dvojice LED paralelně, které se dají podle potřeby zapnout.
Měnič sice není moc stabilizovaný, takže jas LEDek postupně trochu slábne, ale nikdy se mi nevybila, a to ji používám na dlouhých čundrech i jako baterku. Takže osm hodin naprosto spolehlivě bez znatelné ztráty jasu. (Akumulátory 3,5 Ah, určitě půjdou dnes sehnat lepší, LEDky už budou asi taky s větší svítivostí.)
Nevíte někdo, zda se dá někde u nás koupit taková ta oranžová vlaječka na vysokém prutu, co s ní v některých státech jezdí děti nebo rodiče své děti doprovázející?
Standardně bývá v příslušenství přívěsných vozíků. Jestli se prodává samostatně - nevím. Zkus si najít kontakt na www.dveplusdve.cz - ti k nám vozíky dovážejí.
Carrefour + Bauhaus, cca.100-150Kč
Myslim ze krome dnes modernich baterii by se nemelo zapominat na dynama. Baterky se vam drive ci pozdeji vybijou, dynamo sviti furt, coz ocenite zvlaste pri dlouhych cestach. Krome toho dynamo dodava daleko vetsi vykon nez bezna bateriova svetla (vykon predni zarovky tak 3x az 4x vetsi). Nevyhoda klasickych dynam je ovsem ta, ze za deste nebo ve snehu nefunguji, protoze dynamo na plasti prokluzuje. Navic nektere plaste se pouzivnim dynama v prachu brzo prodrou. Posledni dobou mam ale vynikajici zkusenost s dynamem do dratu, je trochu drazsi (asi 800) ale rozhodne to stoji za to. Taky existuji predni naby s integrovanym dynamem ale na rozdil od toho dynama do dratu se nedaji uplne mechanicky vypnout takze kolo ma porad vetsi odpor i kdyz nesvitite. Navic cena takove veci se pohybuje kolem 2500.
No já bych řekl že daleko lepší je svetlo kombinované žárovka a ledky. I když jsou baterky vybitý,tak na ty ledky to svítí ještě dost dlouho.
Mimochodem všude používám NiCd nebo NiMh akumulátory.
1. Dynamo nemá větší výkon než bateriová světla. Má cca 3W, které se dělí mezi přední a zadní světlo. Standardní halogenka na čtyři tužkové má 2,4W. Navíc je to halogen, takže se na teplo protopí menší část toho příkonu než u normální žárovky. Při použití halogenové žárovky na dynamo by se možná dosáhlo o nějaké to procento většího světelného výkonu, ale není to jisté.
2. Dynamo na plášti má mizernou účinost. Při započtení účinnosti třecího převodu je to kolem deseti procent => z výkonu průměrného cyklisty cca 200W ukrojí 30W, tj. 15%. To mě přijde dost znatelný.
3. Dynamo do drátů neznám, jak to funguje? Náboj s dynamem má sice o něco vyšší odpor než náboj bez dynama, je principielně nemožné jej odstranit, ale u dnešních dynam je tak malý, že jej protáčením kola rukou nejde rozpoznat. Je to méně než rozdíl mezi trekingovým a horským pláštěm na asfaltu. Jakmile je z dynama odebírán proud, jeho odpor samozřejmě vzroste úměrně odebranému výkonu. Naproti tomu účinnost je daleko daleko vyšší než u starých plášťových dynam, takže cyklistovi odebírají daleko méně výkonu při stejném výstupním výkonu dynama. Bohužel tohle všecno něco stojí. Alespoň u nás, v civilizovaných zemích se tato dynama dávno rozšířila a jsou proto levnější než u nás při vyšší kupní síle obyvatel.
nojo, halogenka na 4 tužkové má 2,4W, to jo. Ale vydrží svítit tak 4 hodiny, ne? To je myslím dost málo. A navíc je potřeba všude s sebou tahat náhradní baterie pro případ, že se náhle vybijou. Já mám halogenku na 2x mignon a když není mráz a baterie jsou nabité tak to dává tak 1,2W. Rozdíl oproti dynamu je velmi viditelný. Baterky mi ve světle vydrží svítit tak 4 hodiny. Kdybych jel celou noc (na dálkových cestách jezdím v noci celkem často, je nejlepší vzduch, nejmenší provoz a většinou bezvětří), vyměním troje baterie. Na delší cesty s nemožností dobít baterie cestou jsou bateriová světla nepoužitelná.
Mám v úmyslu zhotovit si světlo na Pb akumulátor dobíjený dynamem, jen co si sestrojím indikátor nabití akumulátoru (máte-li někdo nějakej návod, sem s ním!) a pak si budu moct regulovat výkon světla a dobíjet dynamem, případně i dobíjet doma ze zásuvky, tzn. spojení výhod obou systémů. Ale zatím jsem se neodhodlal:-)
Stavim přesně totéž. Na www.flajzar.cz je stavebnice odpojovače akumulátoru při nabíjení, tzn. nastaví se na tom, při jakém napětí se má Pb akumulátor přestat dobíjet a ono to pak při tomhle napětí rozepne a rozsvítí ledku. Připojil bych to před aku tak, aby to fungovalo při nabíjení ze sítě i dynamem, dost to zvedne životnost akumulátoru a na nabíjení ze sítě pak stačí stabilizovaný adaptér. Já budu vozit 12V 3,4Ah, což by s 3W dynamem v náboji a 2,5W halogenem vepředu a blikačkou vzadu mělo zařídit, že buď svítím 12hod na jedno nabití, nebo zapnu dynamo a z baterek nežeru nic. Kromě toho bucu mít ještě 20W halogen pro krádkodobé použití.
Jo, dik za tip, mrknu tam. ... 12V? Myslel jsem že cyklistická dynama dávají 6V, jak se z toho ten akumulátor nabije? Já jsem původně počítal se 6V akumulátorem.. ale voltmetrem jsem dynamo zatím neměřil.. Nebo počítáš s použitím nějakého transformátoru nebo zdvojovače napětí?
panove, chccete li zajimave svetlo s malou spotrebou, kupte modul Luxeon HLNW 98 - bila dioda s kolimatorem. Ma odber max 350mA a sviti opravdu hodne, vic jak 2,4W halogen zarovka a poskytuje rovnomerne rozlozeni svetla, na ktere zrcadlove paraboly v klasickych svitilnach nemaji. Diky nizke spotrebe diody jsou pak mimo misu i uvahy o olovenem accu. Jedina nevyhoda je cena diody - hodne pres 400Kc - a nutnost proudoveho omezeni - ale to neni nic sloziteho staci jeden tranzistor a odpor.
Poprvé slyším o diodě s odběrem 350mA. Co je to proboha zač, jak to funguje a jak to vypadá? Nebo je to jenom děsně moc ledek na jednom čipu spojených paralelně?
je to pouze jedna dioda - sviti opravdu jak svina - zepredu je kryta kolimatorem, zezadu ma hlinikovy chladic , prikon ma myslim 1W.
kuk treba:
http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id...
jsou tam i odkazy na vyrobce a prodejce.
ale uz ji zlevnili, cena je tam stara. Da se uz celkem bezne koupit i u nas v rozvojove zemi.
Tak to vypadá opravdu slušně, asi si to pořídím. Asi to použiju místo 5W halogenu v zamýšlené dvojité svítilně 20/5W. Možná ale ještě počkám na tu novější verzi. Přece jenom dvakrát vyšší svítivost s vyšší barevnou teplotou by stála za cvilku čekání.
Tak už mám doma ten modul Luxeon Star/O LXHL-NW98. Je to fakt dělo. Malinko se zahřívá, ale pořád ještě míň než halogen srovnatelné svítivosti. Porovnával jsem to s Cateye halogenem na čtyři tužkové a ten Luxeon svítí oprovdu o něco lépe. I kdyby to bylo na stejno, tak stejné svícení při 40% příkonu je přece něco.
Výrobce udává svítivost 250cd a barevnou teplotu 8000K. Vyrábí se ještě novější verze NWE8 se svítivostí 500cd a teplotou 10000K, ale ten se v naší rozvojové zemi zatím nedostane. Tím novějším prý Yamaha nahradila 70W halogen v jakési motorce.
P.S. Stál 465Kč. Za takové dělo to není moc.
Mrkněte na www.FAHRRADVERSAND.de, popř. na www.led-treiber.de/html/dynamo-treiber.html případně zadejte vyhledávači speichendynamo, konstruction (=drátové dynamo). To budete koukat, kolik toho bylo na jiných dvorcích vymyšleno. Čus.
můžeš mi poslat plánek jak udélat světlo z modulu luxeon ?potřeboval bych aby svítilo 8 hod,jde to ?díky richard
Plánek, obrázky a povídání najdeš na : www.argus.or.at/info/technik_licht.html (je to tedy rakousky, ale to ti, předpokládám, nebude vadit) Doba svitu se bude odvíjet od kapacity zdroje - přečteš-li si příspěvky zde, jistě najdeš co hledáš - bylo už X-krát probíráno !
Já nevím, ale noc je od toho, aby se spalo, ne? Neříkám, když potřebuješ někam dojet a nestihneš to za světla, ale v tom případě postačuje světlo kombinace hologen/LED. A 2 páry NiMH akumulátorů (nad 2Ah) ti v pohodě vystačí. Nevím, taky jsme jezdili za tmy, třeba až do půlnoci, ale už to není ono, jediná výhoda je v menším provozu, ale nohy už tak rychle nekmitají jako ve dne. Navíc ve dne toho mnohem víc uvidíš. Dobrá je noční projížďka nasvícenými městy jako Salzburg, apod., ale to je asi to jediné, co za to stojí. Lepší se v noci pořádně vyspat a druhý den dáš klidně 150-200 km jako nic :o)
Nojo, někteří lidi krásu noci vůbec nepochopí. Nic není vidět, to je typický argument. Podle mě je toho vidět i v noci hodně (třeba hvězdy) a slyšet taky, je čistej vzduch, není horko, ideální podmínky pro jízdu. Pokud mám dojet z jednoho místa na druhý třeba 150-200 km od sebe tak, že se nemusím obtěžovat takovýma věcma jako shánění noclehu a tak (typicky když se odněkud vracím domů), radši vyrazím až k večeru a dojedu třeba až skoro ráno. V noci se prostě daleko líp jezdí a cesta rychleji ubíhá. Denní život je samozřejmě zajímavej, ale většina míst v noci vypadá úplně jinak.
"Jakmile je z dynama odebírán proud, odpor (mechanický) vzroste". Teoreticky samozřejmě je to pravda, jde ale o velmi malé, těžko naměřitelné hodnoty, které je možné zanedbat.
Když jsem začal odebírat proud z dynama na sváření,tak mi ty zanedbatelné síly zastavily motor o výkonu1,5Kw.
... na kole se obvykle za jízdy nesvařuje (přes kuklu bys neviděl na cestu) ...
staci tocit klickou u nejakeho maleho induktoru naprazdno - uplne v pohode staci 2 prsty. A staci pripojit 3W zarovku a clovek musi poradne napnout svaly a pridat s tocenim
... chceš-li sílu zmenšit, stačí prodloužit kliku třeba 350 mm, (práce ale zůstává stejná) ...
P.S. ... nebo 325 mm ... (polovina průměru kola crossového neb horského)
jeste doplnek: silne doporucuju alespon zakladni odrazky viditelne zepredu, zezadu i z boku, at uz umistene kdekoliv. Zadny svetlo neni bezporuchovy a kdyz potrebujete dojet v hustsim provozu na uplne neosvetlenym kole bez odrazek je to trochu adrenalinovy sport:-).
Ja osobne mam na kole co mam do mesta dynamo (svetlo vpredu a vzadu) a uchytky na oddelavaci blikacku vzadu a na baterku vpredu (tu jeste z doby kdy jsem dynamo nemel) Vetsinou svitim jen dynamem ale kdyz chcu jet fakt bezpecne tak si dam dozadu tu blikacku. V zime ve meste svitim i ve dne.
Používáte čelovku? Koupil jsem si halogenku, má sice daleký dosvit, ale ta výdrž baterií je šílená. Známí mi doporučují "ledku", ale u ní mám obavy, že dosvit není nic moc. Když jedu v šeru a tmě potřebuju a chci vidět. Máte někdo zkušenost?
Jaký halogen a jakými baterkami jsi ho krmil? Co je pro tebe potřebná výdrž? Já osobně vozím bílý LED blikač vepředu, vnoci zaplý na konstantní svícení, protože z toho blikání do očí by jeden dostal epilepsii. Kromě něj mám mikrohalogen Cateye na 4 tužkové. Žere 500mA, tzn. při NiMH akumulátorech s kapacitou 1700mAh by měl teoreticky svítit 3 hod. a 24 min. Ve skutečnosti je to o trochu méně, ale i tak to celkem jde. Dneska se dají sehnat i 2000mAh celkem běžně, výrobci zaručují 1000 cyklů. Halogenem nesvítím pořád, ale zapínám ho jen na místech, kde si potřebuju trochu víc posvítit. Teď si vyrábím vlastní 20W halogen (ten mikro má 2,4W) a budu ho napájet z velkých baterek 12V 3,4Ah. Dost vážijou, ale mě to nevadí. A na lehocipedu je pro ně spousta místa.
Světlo vpředu Sigma , žlutá blikačka, vzadu dvě červený, odrazka na nosiči, pedálech a ve výpletu ale hlavně ŽLUTÁ REFLEXNÍ VESTA , prodává se v pracovních pomůckách za cca 300,- Kč, na večerní a noční jízdy to nejlepší. Používám ji už druhý rok, mohu jen doporučit
Nejlepsi je vesta ve stejne barve jakou ma Policie. Mototeroristi jsou hned opatrnejsi:)
http://jaja.kn.vutbr.cz/~faltynek/kolo/
Asi nejsem normální cyklista, protože nekroutím hlavou, ale chystám něco podobného: Luxeon Star/O a 20W halogen vepředu, dvanáctidiodová blikačka-brzdovka vzadu v jedné svítilně s blinkry. Možná se nechám inspirovat tím svítícím výpletem.
No, nad blinkry jsem uvazoval taky, ale kam je umistit tak, aby Te ridic nesejmul, kdyz nevyhodis paralelne i ruku?
Já mám lehociped a začínám stavět Tailbox dozadu za sedadlo. Vylepší už tak skvělou aerodynamiku a bude v něm mraky místa na věci. Vzadu bude mít velkou červenou svítilnu s oranžovými výběžky na stranách a v nich budou ty blikry. Další možná dám na konce řídítek (mám spodní řízení).
V mým případě je trochu rozdíl v tom, že u vzpřímených cyklistů jsou řidiči na tu ruku zvyklí, ale u mě možná tak hned neví, kde ji čekat. Někteří si dokonce myslí, že na mém kole nejde rukou ukazovat, což je samozřejmě blbost. Takže ty blinkry by mohly pomoct v tom, že je to signál, o kterém řidič nepřemýšlí a instinktivně ví správně, co znamená. Taky je to vidět i za tmy.
Taky nejsu normální... tohle by mělo být dodáváno strandardně jako normální vybavení kola (akorát ten akumulátor 10 Ah mi připadá zbytečně předimenzovanej, když tam je i dynamo). Taky světlo ve výpletu mě připadá trochu přehnaný, myslím že stačí odrazky ve výpletu a bočně blikající blikačka. A co osvětlení tachometru?
Zajímalo by mě, jakým způsobem máš vyřešenou ochranu proti přebíjení akumulátoru (hlavní důvod, proč něco takového ještě nemám)....
Ty diody ve výpletu jsem včera cca ve 23:30 viděl na rohu Údolní/Úvoz v provozu a okamžitě jsem mu je začal závidět. Vypadají bombasticky. Kdyby mě nevadily potíže s přenosem proudu na rotující kolo, neváhál bych a kopíroval. Takhle se ještě pokusím na něco přijít.
Ten aku mě taky připadá dost velkej, já volím menší, ale 12V. Má to výhody i nevýhody.
Protipřebíjecí obvod seženeš třeba na www.flajzar.cz.
A jak vyrešíš nabíjení 12V akumulátoru 6V dynamem? (nebo má víc? Neměřil jsem to,, ale žárovky jsou na 6V)
Je mozne postavit si/koupit step-up DC/DC konvertor (vhodne napr. obvody od Maxima). Ale kazdopadne je lepsi mit shodne jmenovite napeti na dynamu a na baterce. Existuje (mimo CR :o) dynamo v naboji od Schmidta, ktere ma i 12V. Samozrejme do naboje lze sehnat i levne NExusy od Shimana, ale Schmidt ma prumyslova loziska, coz je pro me podminka.
Dynama se opravdu seženou jenom 6V 3W, aspoň u nás, takže jsem měl opravdu v plánu ten konvertor. Jsou v něm nějaké ztráty, ale docela se snesou. Kdybych měl aku 6V, nepotřboval bych ho na nabíjení, ale zase bych ho musel použít pro některé zamýšlené spotřbiče. Je potřeba se rozhodnout, jestli častěji dobíjíš a palubní síť máš hlavně na svícení v noci, nebo jestli spíš potřebuješ provozovat některé věci na 12V a jen občas svítit a dobíjet. Já ještě ani nevím jistě, jestli to dynamo vůbec použiju. Nejdřív chci zkusit odpor toho náboje na prázdno a při zatížení, jenom co se mi dostane nějaké do ruky.
Navíc to dynamo má 6V jenom tehdy, když z něj bereš ty 3W, tedy 500mA. Když ho odlezčíš, má klidně dvacet. Takže mezi dynamo a 6V baterku musíš stejně dát nějaký ochranný obvod, který jednak pochytá ty špice co z toho dynama lezou a jednak to trochu stabilizuje. Dost podstatně to ovlivní čivotnost toho akumulátoru.
A jake veci na 12V hodláš provozovat? Notebook? Kolorádio? Supersvětlo?
Blikačka/brzdovka je postavena na 12V, čtyři led v sérii a tři tyto série paralelně => světelný výkon jako blázen a spotřeba pri blikání cca 20mA.
Rádio tam bude taky, s 1W zesilovačem a reprákama, možná přibude mp3 přehrávač připojitelný na tentýž zesák a jeho dobíjení. Dobíjet je potřeba i mobil (na puťácích), popřípadě i ten notebook (až budu nějaký mít).
Palubní digitální voltmetr a převodník teploty na napětí taky žerou 12V, postavit je na 6 by vyžadovalo nepoužít stavebnice a tak dobrej zatím nejsem, aspoň co se týče čtyřicetinohých švábů a displejů.
Luxeon vpředu bude mít step-down s proudovým posílením, takže požere svých 350mA, ale z baterek do něj půjde jenom cca 170mA. Osvětlení tacha a voltmetru/teploměru/ampérmetru potřbuje taky více diod, tak se spojijou do série, zbytek doplní rezistor a jede to na 12V.
Ten Luxeon docela dost topi na tech 0,35 A (zmerene Uf=3.22 V). Na spodni strane tipuju tak 60-70 stupnu. Mam tu jeden vzorek, narychlo zapojeny na LM317T. Ukazuje se, ze napetova stabilizace je spatne reseni, protoze proud zavisi snad na vsem ostatnim (jen ne na tom napeti). Abych tam mel konstantne 0,35 A, musim furt kroutit trimrem. Navic stabilizator hreje jeste vic a za pul hodiny uz rozhicoval masivni kovove stipacky (chladic :o) na dobrych 40 stupnu. Co se svitivosti tyce, tak ted (na svetle) je to docela nuda. Za ty prachy :o( Uvidime, jak se to bude tvarit ve tme.
Můj kousek má 3,27V...
Dal jsem ho na malinký chladič, tak asi 4x4cm, a ten se nezahřeje na víc jak takových 30-35°C. Proud jsem stabilizoval tranzistorem KF507 tak jak to bylo v návodu na bajk.cz nebo kde. Drží dost dobře. A ve tmě to svítí hezky. Mě osobně to přijde přinejmenším tolik jako 2.4W halogen, možná víc. Ale je to těžký odhadnout, protože mají dost jinou barvu.
Tak už ho mám taky. Muj má při 350mA 3,47V a asi mám povedenej kousek, protože na plný výkon (350mA) je jeho zadní strana (místo pro chladič) jen o něco teplejší než okolí a to bez chladiče. Jelikož málo topí, měl by mít tedy teoreticky i vyšší ůčinnost, tedy při stejném příkonu vyšší světelný výkon než ten, kterej hodně hřeje. Namontoval jsem ho do světla od Authora (A-M4X)-vyřízl jsem díru do paraboly, vyvrtal díry pro osu trimru (regulace intenzity světla) a vypínač. Krom toho je tam ještě režim blikání, který se spíná původním tlačítkem. Už to mám od neděle, ale ještě jsem s ním nevijel. Už se celej třesu ((-:). Svítivost v pokoji a z okna zatim docela slušná - uvidim v terénu - dám vědět.
už se těším na Noční Javorníkování (noc na 26.6), beru dva Luxeony.
viz http://www.cykloart.cz/beskydy/
jo jo, napetova stabilizace je velmi spatne reseni
U svého lehocipedu máš přece dlouhý řetěz, tak tam někde vlož alternátor z autobusu. 8-) Vážně, čím větší kapacita akumulátoru, tím lépe. V noci se rozvášníš a přechod z 20W na 2.4W je šok.
10Ah baterka je opravdu asi zbytecna, ale ja jsem maximalista. Pokud budes pouzivat usporne osvetleni, staci Ti baterka do 3Ah nebo i min, ktera je MENSI a LEHCI.
Jo, vcera jsme byli na Kravi Hore se podivat na ohnostroj. Nazory na osvetleni ve vypletu se ruzni, spis jsou to ustepacne poznamky a ironicky posmech, ale mne je to celkem jedno, proste je to muj "tuning" a libi se mi to. Akorat jedna slecna na protijedoucim kole poznamenala: "To je teda spravna Evropska Unie", tak jsem si rikal, ze to modra byla akorat k tematu :o)
Ochranu proti prebijeni zatim zadnou nemam, ale mam v planu modifikovat zapojeni z http://www.belza.cz/pwrsply/btst.htm na 6V podminky.
Jo, jeste k tomu osvetleni tachometru: Mam na AT100 podsviceni, ale jakozto sklerotik nikdy nevim co mam zrovna nastavene za prevody a na ukazovatko u pacek nevidim, rikal jsem si ze to osvetlim par SMD LEDkama, cili i na tachometr bych to mohl natahnout, abych setril jeho baterky :o)
Já jsem asi před půl rokem viděl někde na netu plánek na 6V batest (6V baterky jsou v motorkách a malých autech), ale byl nějakej moc složitej a příliš málo podrobnej, takže jsem se neodvážil do stavby. Na modifikaci zapojení si už netroufám vůbec:-(
Jo, tak na to koukám znovu, http://ebornik.wz.cz/batest.htm , není to zas tak hrozný, asi se do toho pustím. Nebo se teda ještě rozmyslím na 12V...
Na řídítkách mám dvě blikačky s bílými vysoce svítivými diodami (vzhledem k ohybu řídítek dvě vykrývají větší prostor před kolem), na sedlovce: dvě červené blikakčky (pětidiodové úhel 180 stupňů), žluté směrové blikačky, stálou (neblikající) červenou obrysovky a intenzivní brzdové světlo. Blikačky používám i ve dne! Za normálního světla tím nikoho neoslním, ale třeba při vyjíždění ze stínu je mně dobře vidět. I přes toto osvětlení mě bohužel někteří řidiči nerespektují.
mrkněte sem, je to sado http://www.author.wz.cz/
to je bomba!
tak s tim bych nevijel ani před barák :o)
No, já bych se na to ani nemohl podívat. to je ůplnej www.tuzing.com
Jo, tak to je výstižý přirovnání. O tom webu jsem do dneška nevěděl, ale poslední hodinu se mlátím smíchy skoro tak jako nad fotkama toho kola.
Zajímavý stránky, že :))
Super, tohle už fakt musí bavit. Takové kolo bych nechtěl ani zadarmo, protože to musí vážit tak třicet kilo samo o sobě.
Jo, a jak ste dopadli s těma Kuxeonama??
Luxeonama :))
Provizorně namontovaný jsem to testnul v noci během K24 (www.k24.signaly.cz) a je to daleko lepší než jsem si dokázal představit. Když jsem dojel cyklistu, dekoval se doprava v domění, že jede nějaké auto. Reflexní prvky zaparkovaných aut a dopravních značek se rozsvěcely prinejmenším 600 metrů přede mnou. Výkon fakt jak světlo od motorky nebo auta. Vřele doporučuju, alespoň těm, co si to umí do něčeho vestavět, proudově stabilizovat atd.
zatím pořád používám halogen 20W a 10W připojený na akec(12V, 7-9Ah, 2.5kg) v kamelu, váha nevadí. Světla přidělaný na helmě. Je tedy pravdou :), že minulej rok skočil nějaký psychicky nevyrovnaný cyklista do příkopu, když jsem ho předjížděl. Pro Jirku: taky jsem byl na K24
Jo, to si pamatuju. Furt za mnou jelo nějaký silný světlo vysoko nad zemí, pak se vedle mě na zemi objevil flek světla, který náhle zmizel do pole, tak jsem si řekl, že tahle nehoda asi bolela, pak se najednou vrátil na silnic a asi metr nad mou hlavou se začal rýsovat podivný přerostlý hmyz se svítícíma očima navrchu hlavy. Docela psychozážitek.
:) ten skok do pole byl na LeMansu, když jsem někoho předjížděl na K24, raději jsem svítil do pole, abych někoho moc nevylekal
Poraďte: v souvislosti s používáním akumulátoru a výkonného osvětlení bych potřeboval 6V dynamo/alternátor v náboji, ale obvyklé 3W mi připadá málo. Kdybych ho chtěl zapínat třeba jen z kopce... Vyrábí někdo kvalitní náboje s dynamem s větším výkonem?
Taky jsem hledal, ale nenašel. Ale řekl bych, že ty 3W jsou jmenovitá rychlost pro jízdu na vzpřímeném kole po rovině se zaplým dynamem, takže to těžko bude o moc víc než 20kmh. Proto při jízdě v leže z kopce ti to dá o dost víc, ale kolik se mě neptej, v životě jsem to neměl v ruce, natož abych tomu mohl změřit charakteristiky.
Výkon dynama opravdu nesouvisí s tím, jestli je kolo vzpřímené či nikoliv, a to vůbec, závisí pouze na rychlosti a obvodu kola. Já mám změřeno (po pár desítkách kilometrů s voltmetrem a ampérmetrem) že výkon dynama nezávisí na rychlosti lineárně. Cyklistická 3W dynama (ve skutečnosti alternátory) jsou konstruována tak, aby žárovka svítila při už při malých rychlostech a aby se při větších rychlostech nepřepálila (možná je to normální vlastnost generátoru, nejsu zas takovej odborník..). Prostě řečeno výkon při 20 km/h je skoro stejnej jako při 40 km/h. Ale při vyšší rychlosti to samozřejmě větší výkon dává.
Shimano Nexus nebo jak se to jmenuje jsem v ruce měl, měli ho u Kočaře v Brně. V ruce to vypadá, že to má dost velkej mechanickej odpor i naprázdno.
Já na vzpřímeném kole s dynamem jezdím po rovině klidně 50 km/h.
Cau,to ze se pri zvetsenem odberu zvetsi vykon je obecna vlastnost alternatoru - i v aute kdyz si pozapinas haldu elektrickych spotrebicu tak to alternator (do urcite hranice) utahne ale zvedne se tim spotreba treba i o litr.Taky ale kdyz se zvetsujou otacky tak roste i napeti.Ja mam zkusenosti jen s tim klasickym dynamem(alternatorem) na kolo s trecim prevodem.To je delane tak aby svetlo svitilo i kdyz na kole jede babicka pro rohliky.Ja jsem jezdil prece jen rychlejc takze se mi docela casto palily jarovky a taky dynamo se dost hralo.Vyresil jsem to tim ze jsem na kolecko dynama nasadil takovou gumovou "pneumatiku",snizily se otacky dynama a zaroven se zlepsila funkcnost pri snehu a desti.
To samo, ale čekal jsem větší závislost na rychlosti a já třeba jezdím rychleji vleže než v sedě, tak proto jsem to tak napsal. Napětí je přímo úměrné otáčkám, ovšem když to zatížíš spotřebičem, přestane to platit. Jak je to s výkonem (tedy napětí versus odebíraný proud)si nepamatuju, musel bych se podívat do nějaké odporné literatury:-).
Shimano Nexux nebrat, je nejhorší z nábojových dynam. Při 30km/h žere ve vypnutém stavu 6,5W tvého výkonu, zatímco třeba Schmidt míň jak jeden watt.
Viz třeba www.nabendynamo.de nebo www.peterwhitecycles.com/Schmidt-Lumotec.asp, u toho Petera Whitea najdeš třeba právě tabulku výkonů, účinností a odporů nábojových dynam. Je to prodejce, ne výrobce, takže bude asi poměrně objektivní.
Do literatury není třeba se dívat, tam můžou být rozebrány nějaké ideální případy, stačí vzít do ruky voltmetr a ampérmetr. Pokus jsem prováděl s alternátorem do drátů zn. AUFA (je možno vyloučit prokluzování při vyšších rychlostech), jako spořebič byl zapnut 6 V Pb gelový akumulátor 5 A.h, napětí naprázdno cca 5,8 V (takže celkem vybitý). Zatímco napětí mi při jakékoliv rychlosti nepřelezlo přes 6,00 V, proud do rychlosti cca 15-20 km/h rostl skoro lineárně a pak se ustálil na hodnotě 0,517 A a dál již zůstal konstantní i při rychlostech kolem 50 km/h. Mám podezření, že cyklistická dynama/alternátory mají nějaké umělé omezení výkonu, aby žárovky svítily i při malých rychlostech a aby se nepřepálily i když babička jede z hor na nákup do údolí 50 km/h. Mě se žárovky pálí jen když tam mám jen jednu (třeba i výkonější) vpředu. Když mám předepsané dvě vpředu/vzadu, pálí se jen velmi zřídka.
Akumulátor se nechová jako zátěž například žárovkou. Do jmenovitého napětí má nekonečný odpor, nad toto napětí má minimální odpor. Takže napětí roste až k nabíjecímu napětí, pak vzhledem k velkým proudům odbíraným akumulátorem se stabilizuje. Proud přirůstá až je omezen vnitřním odporem generátoru.
Přehlednější by byl popis pomocí rovnic.
Jasně, vím, že baterka není ideální zátěž pro nějaká exaktní měření. Ale je to přesně ta zátěž, kterou budu používat. A pokud píšeš, že proud je omezen vnitřním odporem GENERÁTORU, tak to jen potvrzuje, co si myslím, tedy že při nabíjení akumulátoru nelze z toho alternátoru vymačkat víc, než ty 3-4W. Kdyby byl proud omezen odporem baterky, tak by to bylo něco jiného. Se žárovkou jsem to neměřil, ale řekl bych, že to bude fungovat podobně: proud protékající žárovkou sníží napětí na cca 6V (jmenovité napětí alternátoru, který dává naprázdno až 30V) a při proudu 0,5A to dává jmenovitý výkon 3W. Prostě 3W dynamo je prostě jenom 3W, bez ohledu na rychlost.
Pokud je napětí dynama naprázdno 30 V šlo by asi zkusit nabíjet aku 12 V nebo i 24V. Pak by se dalo při 0,5 A získat 6 respektive 12 W. Proud by byl omezován na 1 nebo 2 A. Asi by bylo lépe nepřekročit 0,5 A, vinutí v dynamu zřejmě víc nevydrží, mohlo by shořet. Nemohu posoudit jestli dynamo vydrží trvale větší otáčky potřebné pro vyšší napětí a nevyžvejkají se ložiska.
Ta větší napětí (nevím už přesně kolik) tam vznikají až při vysokých rychlostech, tedy zase nevýhoda, že by se 12V akumulátor nabíjel jen když se jede rychle. Naprázdno napětí roste přibližně lineárně s rychlostí. Řekl bych, že proud by byl při 12V taky omezován na 0,5 A (pokud by to tak vůbec fungovalo), tedy výkon by byl dvojnásobný (12*0,5VA=6W). Ale bál bych se přepálení vinutí. Taky by tam na větší rychlosti šlo automaticky vřadit trafo:-)
Proud do aku je omezován vnitřním odporem generátoru, podle Ohmova zákona bude při dvojnásobném napětí i dvojnásobný proud. Pro shoření vinutí na generátoru by měl být rozhodující protékající proud. V transformátorech se volí průřez vodičů na proudovou hustotu 2-3 A na mm2, podle chlazení. Obávám se, že při 12 V aku bude proud omezen až na 1 A, to už může být nebezpečné. Odběru 12 V a 0,5 A bych se neobával. Jinak k získání 12 V při nižší rychlosti doporučuji spíše než trafo zdvojovač napětí. Bude mít větší účinnost. Dynamo bude spojeno s aku přes kostru a vodičem. Do spojení vodičem se dá velký kondenzátor a za něj se zapojí dvě opačně pólované diody. Jedna se spojí s kostrou a druhá s aku. Problém bude, jak přepnout zdvojovač a normální usměrňovač. Maximální proud by snad šlo omezit nejjednodušeji vložením vhodné žárovky. Pokud je vlákno žárovky studené má minimální odpor, s teplotou odpor roste. žárovka by měla začít žhnout při 0,5 A.
Jen malé doplnění. Zdvojovač napětí můžete také získat vyvedením středu akumulátorových baterií. Ten spojíte s jedním pólem dynama, třeba přes kostru kola, a na druhý vodič dáte 2 opačně pólované diody. Každou pak spojíte s příslušným koncem akumulátoru.
Poslední možnost je zapojovat dva šestivoltové aku na 6 voltů paralelně a na 12 V do série.
Takze tu AUFU mam taky je to priserny kram, krome nadmerneho hluku ze dvou prevodu je to docela tuhe (zatezujici) a pri zaple zatezi to clovek docela pozna (nedejboze, kdyz se do toho dostane bordel). Jezdil jsem s tim pul roku na zadnim kole (a zvykl si) nez mi ukradli kolo. Ted to mam na prednim, a baterku nabijim na stole zdrojem :o) Mym "snem" je schmidt. Ovsem marne se ho snazim sehnat (co se taky u nas da sehnat). Na nabendynamo.de je neco i o 12V systemu, jenze z te nemciny jsem to moc nepochopil, vypada to, ze to zkusili a nepovedlo se, tak nevyrabi nebo co. Na dotazy mailem neodpovidaji.
Nexusy a jine pokusy jsou pro me nepouzitelne, protoze maji pochybna loziska. Schmidt vypada docela prumyslove, na tom se da snad jezdit i mimo asfalt... Jinak mechanicky odpor to bude mit furt, i kdyz vsichni hlasaji, ze to jejich ma ten nejmensi.
6V/3W je bohuzel "standard", ktery nikdo neprekaracuje (ridi se to snad dokonce nejakymi vyhlaskami). Dalsi "bohuzel" je to, ze vyrobce poklada za vyhodu, kdyz napeti (vykon) dynama zavisi na otackach minimalne. Tzn. "vymakane" dynamo bude bliz tomu dodavat celkove nizsi vykon.
AUFA v praxi ovsem vymakana neni, cili ta dodava docela masivni vykon pri vysokych otackach. Kdyz jedete v noci 60 (Na horaku to vic nejede) z kopce, svitite jak das a najednou blik, tma, prepalena zarovka, modlitba o zachranu zivota... Z toho duvodu jsem realizoval (podle navodu kamarada) jakysi omezovac napeti se zenerkou a tranzistorem, ktery dela umelou zatez, je-li napeti vyssi nez. To je prakticke pro sviceni zarovkou. Pri nabijeni baterky se to neuplatni, protoze baterka snese 6x vetsi proud, nez je dynamo schopno dodat, cili napeti neprekroci zadnou kritickou mez.
Hmm:-( nedavno se mi sjely zuby na jednom z tech ozubenych kol, dynamo mi lezi na stole.. baterku teda taky nabijim ze site, ale dynamo bych dal na jine kolo.. snad se daji sehnat nahradni dily.
Obavam se, ze to sezenes akorat v celku. ND si leda u nekoho na fusku nechat vyrobit.
A jakej je rozdíl mezi tou AUFOUo do drátů a normálním plášťovým altíkem???(teda kromě ceny)
Rozdíl je v hlučnosti (ať si říká kdo chce co chce, ale to drátěný je daleko míň hlučný) a hlavně v tom, že to drátěný funguje i za deště a navíc nedře pláště (třeba pologalusky jsem takto zničil). Nevýhoda zas, že se nedá zapínat/vypínat za jízdy a občas ta packa z těch drátů při couvání vyskočí, což je dost otravné. Odpor (mechanický) je zhruba stejný. Jediná výhoda oproti dynamu v náboji je, že se to dá úplně vyřadit z činnosti (tedy že to neklade žádný odpor). Poslední dobou si však říkám, že bych to možná i oželel. Stějně to ale zatím vypadá, že u normálních kol na běžné krátkodobé ježdění přejdu na Pb akumulátory, žádné mechanické problémy a dobíjet to taky není žádnej velkej problém.. navíc to svítí i při stání a dají se na to připojit všelijaký blikačky a podobný blbosti... ale na dálkové trasy budu dynamo (třeba v náboji) jistě potřebovat.
Za dulezite pomoci nekolika lidi jsem sehnal/nechal namontovat Schmidt Hub Dynamo a jsem s tim maximalne spokojeny.
Hluk je (z pohledu ridice, ovivaneho vetrem) nulovy, vzhuru nohama pri toceni kolem rukou to vydava jemne vrceni na frekvenci otaceni*pocet polu. Mechanicky odpor je pak prekvapive nizky, ja to v podstate nepoznam ani pri max. zatezi. Nema to zadne nepotrebne mechanicke prevody jako treba AUFA apod.
"Foto" na http://jaja.kn.vutbr.cz/~faltynek/schmidt/ dalsi info se casem mozna objevi na http://jaja.kn.vutbr.cz/~faltynek/kolo/
Jedinym negativem je priserne vysoka cena (vzhledem k nedostupnosti u nas) popr. hmotnost.
Je to opet "pouze" verze o vykonu 3W a napeti 6V. Naprazdno to klidne doda 30V. Nevim, jak moc je to mekke, ale asi nebude dobre pripojovat citlivou zatez s malym odberem :o) Takze tak.
dynamo SON je nyní v ceníku AZUB za 3990
Dynamo v náboji mám už tri roky.Je to shimano HB-NX60 2.4W.Stálo necelých 500 sk.Trojwatová verzia stála o tisícku viac.Smozrejme že je to aj s nábojom, ktorý som ešte ani raz nemastil.Je utesnený Okrúžkami.Podľa mňa je to alternátor lebo vyrába striedavé napätie od 0 Voltov až do aleluja Voltov podľa rýchlosti.Ja som si vyrobil usmerňovač AC/DC.Mostík plus kondenzátor aby ledky neblikali pri nízkej rýchlosti(pod 5km/h).Za tým regulujem prúd nie napätie.Myslím že to bol IO LM317.Nemusíte sa báť že vás bude alternátor brzdiť.Nikto komu som sa dal previezť nechcel veriť že alternátor je zapnutý.Hlavne zarytý antidynamovci.Toto je alternátor pre staré babky a nie trecie dynamo(alternátor).Funguje aj keď prejdem rýchlo cez vodu alebo sa brodím vodou.Nemám odpružený predok a v zime bycikel neodkladám,napriek tomu sú ložiská vporiadku.Keďže mi svetlo s LED-kami ktosi oddrapil musím si vyrobiť nové.A bude to Luxeon Led Star/O LXHL-NWE8 500 cd.Hravo ho utiahne.
fakt necelých 500 sk? Kde? To bych si pro něj možná i zajel na Slovensko, na jaře nebo v létě se tam stejně chystám... 2,5 W sice utáhne ledacos, ale na to, že bych nabíjel jen když brzdím (tedy brzdil dynamem), což není technicky problém udělat, to není. Ale už jsem se jaksi smířil s tím, že něco takového neseženu a vyrábět se mi to nechce...
Kúpil som ho v Žiline. Som zo Žiliny. Včera som sa kvôli tebe schválne informoval v predajni.Predsalen sú to už 3 roky. Takže:NEXUS 2.4W=800 Sk 3W=1420Sk. Trojwatový si môžeš objednať aj na kotúčovú brzdu. A neboj sa že ťa to bude nejako brzdiť.Neucítiš to ani so zapnutým ani s vypnutým svetlom.Ver mi. Viem o čom hovorím. S pozdravom.Boris.
Sire, zmínil ses o dynamu do drátů (Speichendynamo), vím, že se prodává v Německu. Zmínil's ale cenu v Kč - kde nebo kdo v naší pidizemičce ho prodává? Tschüss.
Takže vybavení mého kola :D
- žádný blatník
- žádná odrazka
- nepoužívám reflexní nášivky
- pouze v noci 1x přední halogen Author + 1x LED 3ks zadní osvětlení
- žádný kryt na řetěz
Smutné je, že toto kolo nikdy nebude splňovat vyhlášku, ale když ho porovnám s tím co jezdí po městě za kola, tak si myslím, že bych se na nich bál jezdit...
Na to dojedeš. Někdo tě sejme. Doufám, že máš aspoň to kolo drahý, když tak šetříš na vlastní bezpečnosti. Ať mají pozůstalí co prodat na součástky.
Jirka:ALe musíš uznat to, že se snaží být viděl alespoň v noci :)....když tak v noci jedu po silnici a najednou zničeho nic se objeví někdo na silně neosvětleným kole, tak se celkem leknu:) a musím se zamyslet nad tím, kdy ho někdo sejme .
Aspoň tak, ale reflexní prvky ti nic neudělají ani kdybys byl zapřísáhlý odpůrce odrazek (a těch je dost). Ve dne je skoro nepoznáš a v noci jsou podle mě vidět líp než odrazky. Je to dost rozdíl, když ti padne reflektor na cyklistu s odrazkama a na cyklistu s reflexním oblečení.
A tři ledky jsou v podstatě v každé blikačce, může to být ten velký Cateye, co je docela vidět, stejně jako mikroskopická bludička, kterou neuvidí řidič dřív než ji má na čelním skle. Vyhláška upravuje i minimální plochu (2000mm2) a trochu tvar (musí jít vepsat čtverec 20x20mm). Hodně blikaček to nesplňuje, a když uvážíš velikost a výkon koncových světel aut, tak zrovna na blikačce bych tu vyhlášku dodržel.
Podle mě jsou nejhůř vidět neosvětlenci za tmy, ale nejhůř jsou na tom i normální lidi za šera - cyklistická blikačka není moc vidět mezi rozsvícenými auty a pokud nejseš výrazně oblečenej, tak můžeš být skoro tak neviditelnej jako za tmy bez světla.
Jo, taky myslím, že blikačky a světla jsou nezbytné HLAVNĚ za šera (nebo ve městě na osvětlených ulicích) a hlavně za šera jsou potřeba co nejvýkonnější. Potmě úplně stačí odrazky a jiné reflexní prvky (pokud je teda jezdec bystrozraký a uvidí ve tmě stejně neosvětleného cyklistu v protisměru).
Je pravidlo, že xenon má menší svítivost než halogen, ale zase dýl vydrží?
Není. Při daném příkonu má halogenová žárovka velmi pravděpodobně vyšší svítivost než xenonová, zcela jistě má jinak rozložené spektrum (barvu) a zcela jistě vydrží úplně stejně dlouho (má přece identický příkon). Asi by se našla hodně drahá a vymakaná xenonka, která by svítila víc než některé levné halogeny se stejným elektrickým příkonem, ale ta by pak už nebyla levnější než ty halogeny. Doba svícení závisí jen na proudu žárovkou a na kapacitě akumulátorů. Už jsou na trhu tužky Sanya s 2500mAh, což znamená, že s žárovkou na 500mA (typycká hodnota)vydrží svítit celkem 5 hodin. Je jedno, jestli je v žárovce takový nebo makový plyn, výdrž závisí jen na kapacitě baterek a spotřebě proudu žárovkou.
Myslím, že Hajky měl namysli životnost samotné žárovky, alespoň mě to tak vyznělo.
Tak o té nic nevím, nikdy mi neshořela ani xenonka ani halogenka.
to neva, ale že ty budeš kluk eletrikářská...? :o) Tomu se říká komplexní vysvětlení. Dík
Otec i jeho otec mají elektrofakultu. A hádej co studuju já?:-)
Těžko řict rozhoduju se mezi elktrofakultou a elektrofakultou. Je to 50:50...:o)
Speciálně pro Tebe jsem výše reagoval, doporučoval návštěvu:www.led-treiber.de/html/dynamo-treiber.html Čau.
Abych oživil tohle věčný téma, tak se pochlubím tím, co mám. Vepředu mám potkávačku (halogen 6V/0,45A/2,4W) ze zlaté éry favorit, dálkový (halogen 5,5V/1A/při 6,3V cca 7W) upravený klasický (na dva Baby články). Vzadu mám obyč. tří diodovou blikačku a celé to živím z akumulátoru 6V/7Ah + klasický plášťový alternátor 6V/3W
Fota zde http://jawa-23.wz.cz/plugins/photogd/photogd...
Tyjo, tak to je paráda. Tys to nepodcenil a to zaslouží uznání, fakt dobrý.
Jenom prosimtě bacha ať na tebe nezačnou přistávat letadla... :-)))
No, já jsem takovej úchyl na osvětlení :) Například večer v 11 hodin vezmu kolo a jdu si zajezdit do lesa v naprosté tmě...paráda
Konečně někdo podobně postiženej. Jezdím taky nejradši v noci a mám tam i blinkry (vpředu i vzadu). Brzo budou fotky.
Jedu si takhle dnes k večeru (šero), svítím vším, čím můžu, najednou díra v silnici, drc a blik- tma. Doma jsem zjistil, že jsem na nějakej čas dosvítil - vevnitř v akumulátoru 6V 7Ah
(http://jawa-23.wz.cz/plugins/photogd...
se mi po roce uklepal nějakej spoj (celk. napětí 0V), takže se potvrdilo, že Pb bezúdržbové akuše nemají rády otřesy... :(( dejte si na to pozor (McTorpedo a další)
no já to vozím už víc než rok zatím provizorně přidělaný natvrdo gumou přímo na rám kola a zatím to přežilo všechno - mráz, schody, kamenité cesty i pár pádů včetně jednoho ve cca 45 km/h na šutrech. Ale mám celopéro a tam ty otřesy nejsou zas tak velký. Ale až to tam (někdy za pár let:-) ) budu přidělávat nafurt, tak to zkusím nějak odpružit nějakým molitanem teda.....
Ono by to ale asi mělo jít rozdělat a opravit, jestli je to fakt jen vyklepanej spoj mezi články.
Mohl by mi někdo přesně popsat jak udělat jednoduchý zdvojovač napětí k dynamu?Něco jako příspěvek data13.10 04 10:50 autor Ih.Není mi jasné,zdali kondenzátor má být elektrolytický a má být vložen mezi živý vodič,nebo jeden konec na živý a druhý na kostru.
Pokud by chtěl někdo být pořádně vidět i ze zadu, tak jsem dnes narazil ne stránky šílence( jako jsem já), který nacpal tuningovej strobáč na sedlovku....
http://www.sweb.cz/bikeriders/halogen/index.html
Tak to už je fakt hustý, rád bych to viděl v provozu. Chtělo by to nějaký senzor na policajty s automatickým vypnutím, třeba podle blízkosti aktivní policejní vysílačky.
Hustyyy, tak to je narez:-D
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
-pouzivam reflexni folii, vpredu bilou blikacku+Sigmu Mirage X, vzadu se mi osvedcila noname petidiodovka na dva tuzkovy clanky.
Objevil jsem tuhle diskusi a přicházím se svou troškou do mlýna.
Cyklistický alternátor (nemá se říkat dynamo, dává to střídavý proud) se chová v určitém rozsahu otáček jako zdroj proudu. Pokud se k němu připojí předepsaná 3W zátěž (2.5W žárovka dopředu, 0.5W dozadu), dává 3W. Stačí ale připojit zátěž s větším odporem (např. 2 žárovky v sérii), bude dodávat 2x větší výkon (přibližně stejný proud, dvojnásobné napětí). Samozřejmě pokud má příslušné otáčky, zákon o zachování energie se nedá obejít :-). Naprázdno dává dost vysoké napětí. Konkrétně moje Schmidt nabendynamo dává při 25km/h špičky 50V (přes diodu jsem nabíjel kondenzátor a na něm jsem měřil). S předepsanou zátěží se špičky sníží na 6V.
Nabendynamo je boží věc. Jezdím hodně v noci a stále si libuju jak jsem dobře nakoupil. A to přesto, že to stálo nekřesťanské peníze. Rok 2002: 128 Eur dynamo, 9 Eur poštovné, banka si za převod do Německa naúčtovala 26 Eur, 953 Kč DPH, plus ráfek, dráty, výplet a nová pneu a jsme na cca 7000Kč. Plus Bush&Muller přední a zadní světlo a jsme někde na 10000Kč. Ale paráda.
Chtěl bych apelovat na každého, kdo jezdí občas potmě, aby si - když už nic jiného - dal odrazky na šlapátka. Každou chvíli potkám někoho, kdo má sice dozadu červenou blikačku, ale dopředu vůbec nic a vynoří se ze tmy jako duch. Párkrát už jsem objížděl díru v asfaltu a málem jsem se srazil s podobným expertem. Odrazky na šlapátkách jsou vidět na desítky metrů, snad i proto že mění stále pozici a úhel. Bílá odrazka vepředu je skoro na nic, ale taky jí na pár metrů postřehnu. Ale kdo nemá dopředu vůbec nic a myslí, že ho spasí blikačka dozadu, si koleduje o to, aby ho někdo sejmul zepředu.
To jsou tzv. "stealth cyklisté" - používají nejmodernější pokud možno co nejvíce černé materiály vyvinuté pro armádu, které znesnadňují jejich zachycení jak očima tak na radaru, dokonce by nebyli vidět ani při použití přístroje pro noční vidění. Odrazky a světla jsou pro ně evil a nesnáší je už ze zásady.
Reflexní fólie ruzně rozmístěné na rámu ( vpředu, z boku, vzadu ), ale bohužel ty červené co mám odrážejí světlo nejméně, pak ty oranžové, nejlépe bílé. Vzadu na sedlovce, nasvětluje ji blikačka a pak na kostře dole u náby. Z boku tak, aby nebyly moc zastíněny nohami a vpředu na vidlici a nad vidlic na té široké trubce :) Na helmě ref. folie, to abych byl dřív vidět na horizontu. Bezpečnostní vestu, ta odráží mnohem více, než bílé ref. fólie. Ale jak jsem předkloněný, tak ty vpředu nejsou skoro vidět. Vzadu blikačku se šesti :) ( supersvítivími LED ) Vpředu 4 supersvítivé LED. Dvě v každé z brzd. Více se zdůrazní rozměr kola. Hlavní přední světlo zatím nepremává :(
Když jsem takto jel seprentýnami, tak auto za mnou mě míjelo s větši rezervou, než ve dne. Hrozně moc dělá ta vesta, dle mého názoru. Auto z vedlejší mě dalo úplně v pohodě přednost, ikdyž jsem byl daleko ( to eště se šesti ve předu a blikali různě cik-cak, nyní kvůli použitému zdroji a také zlodějům ( v brzdách ty 4 jsou schovány, kdyžto ty další 2 byli na ráně ) mám v předu už jen 4, ale zase plánuji, že použiji jiný blikač a budou bud všechny zhasnuté nebo všechny rozsvícený a bude to působit jako daleko více nározově, než se šesti, co se rozsvěcovali postupně a pak naráz zhasli). Ale když jsem přední vypnul, tak auta ztlumovali dálková až těsně předemnou. Vesta jak jsem předkloněný není skoro ze předu vidět, chtělo by to dát ty pruhy na ramena a né kolem pasu. Ty malé ref. fólie na rámu asi řidič viděl, až když byl blíž nebo je z dálky ignoroval.
Tak jako tak, ani sebelepší osvětlení a rexlexní prvky neznamenají 100 % bezpečnost.
No já mám ještě vymyšlené pásky okolo holeně, ale nemohu nikde sehnat dobrý retroreflexivní materiál, ze kterého bych je ušil. Lze sehnat takové pásky s kovovou vložkou, které se omotají okolo ruky, ale jsou hrozně krátké, takže opravdu jen okolo holé ruky.
A co ustříhnout z bezpečnostní vesty ty pruhy a našít je na oblečení. Odráží to jako blázen a ta vesta vyjde daleko laciněji, než lamostatně kupované proužky. Chtěl bych si je dát na rukavičky.
Dobrej nápad s tou vestou, za 60 korun dva metry reflexpásku neseženeš :-). Ještě lepší by možná bylo našít na konce těch pásků suchý zip, pak je lze použít na jakékoliv oblečení a nemusí se s ním prát, což odrazivosti nesvědčí.
Možná se to bude někomu hodit
http://www.altima.cz/inshop/reflexni-materialy...
Tak to je dost dobrý :o)))
Něco obdobného sháním na bundu, jenže... zatím nevím, jak to našít a bundu nepropíchat...
Pak tam mají i samolepky, ale nevím jak to bude dobře držet, pokud vůbec.
http://www.altima.cz/inshop/novinka-reflexni...
No právě... Po reflexním bubnu u pračky netoužím :o)))
Mohli by tě omotat ...
;-D
Hlavně přes pusu :o)))
Konce se sucháčema ...
Já takové pásky koupil vloni u Lídla (na obvod svého těla bych potřeboval tak 4x až 5x větší délku), ale na tlapku pro ukazování směru to "to vono" ...
;-D
No tak to jsem měla - koupila jsem to u cyclosheinu. Ale ani na ruce, ani na noze mi to nedrželo...
Zřejmě nejsi dost "oplácaná" ... ;-D
Hmmm, teď už asi ne-e...
To je tím, že běžně používané sucháče jsou mizerný sucháče. On je docela problém dobrý sucháč sehnat, za posledních 10 let šli všichni výrobci hrozně s dolů s pevnostmi spoje. Ale když se někam dá 10 cm kvalitního sucháče širkého okolo 10 mm, tak to jinak než silou neodtrhneš. Nechce se mi hledat čísla o konkrétní pevnosti a počtu cyklů, které to vydrží.
Nešlo o sucháč, šlo o to, že mi to prostě sklouzlo z ruky nebo z nohy dolů...
A co použít ty nažehlovací? Nevím jestli to lze nažehlovat na Soft-shell bundu. Píšou tam že se nesmí žehlit, tak jsem z toho zmaten. Myslíš že by to ta bunda přežila?
No tak to bych teda neriskovala. Netuším, jakou teplotu snese soft-shellka a netuším, zda se tahle páska dokáže dostatečně přilípnout i při nižší teplotě.
Já osobně bych to neriskovala, pokud by mi byla bunda milá :o)))
Inspiroval jsi mě k tomu, že jsem si něco přečetl o softshellových textiliích a nejenom, že bych si netroufnul to žehlit. Já si ani netroufnu bundu nepozdravit, to je fakt úžasná technologie. Zejména tedy schoeller® - c_change™.
Já mám Soft-Shell od McKinley což není nic extra. Nicméně ve středu jsem vyrazil na 45 km švih z Písku na Zvíkov a zpět. Celou cestu pršelo a když jsem doma sundal bundu nebyl pod ní ani jeden mokrý flek !!! Jediná chyba je že má černou barvu, proto se pídím po reflexním materiálu.
halogen zavrhuju. baterie se děsně rychle vybijí.
K odrazkám - existují takový pružiny--ocelové pásky, které se ovinou kolem kotníku. Kromě odrazáků řeší nebezpečí plandavých nohavic v řetězu. Bezva praktická věc. Občas se to někde vyskytne jako propagační předmět. V obchodech na prodej jsem to neviděl. Obchodníci, dělejte s tím něco..
Tohle sice není ocel, ale mohlo by to fungovat
http://www.altima.cz/inshop/novinka-flexi-pasky/
"Za 35kc je maji na benzinkach OMV..." cituji z jiného vlákna.
Ja mam vzadu Smart RL-317 R Super Flash blikacnku a jednu normalni. Ta Super Flash generuje skutecne intenzivni zablesk a je super hlavne v mlze. (http://www.cykloexpert.cz/svetla/smart-rl-313-r...
Vepredu pak mam tohle: http://www.cykloexpert.cz/svetla/blackburn...
Na sobe vestu a nezapominejte na nejaky reflexni prouzek prouzek na rukav. Alespon na levy. Jinak nelze videt ze ukazujete zmenu smeru.
Mě se ještě osvědčila na levou nohu tato blikačka, je sice malá, ale zase se pohybuje nahoru a dolů, vozím jí zapnutou na svícení http://www.trinnity.cz/DetailPage.asp?DPG=19014
Jinak ta Super Flash je opravdu skvělá, ten impuls je vidět hodně daleko.