Nějak se mi začíná rozpadat taková ta barevná plastová skořápka, co je na vrchní straně přilby; na několika místech je popraskaná (asi jak mě občas přes "hlavu" bouchají větve) a jeden kus se dokonce odlepil a upadl. Je tam ten plast jen na ozdobu kvůli designu nebo má i nějaký ochranný význam a tudíž mám koupit novou přilbu?
Asi bych se tím moc nezabýval. Jestli se to loupe, tak to na helmě má jen designový účel... Možná to funguje ještě tak jako ochrana polystyrenu.
Ale není to in-mold, který zvyšuje odolnost samotné helmy, takže bych se o ochranu hlavy neobával...
Na rozdíl od předchozích já nepochybuji o tom, že ta plastová „okrasa” na vnějším povrchu helmy má pořádný význam pro její pevnost.
Vnější tvrdý plastový potah má na funkci přilby rozhodující vliv. Bez něj je přilba kusem výplňového polystyrénu, který má prakticky nulovou mechanickou odolnost. já bych si koupil zavčas jinou.
ten polystyren není výplňový. Je vstřikován pod podstatně vyšším tlakem a proto má konstrukční pevnost (porovnej si izolační polystyrén na baráku se svojí helmou).
co se týče skořápky, tak existují dva druhy. první (protože starší) je tenká polyetylenová šlupička, často nalepená oboustrannou lepící páskou - ta slouží k vylepšení vzhledu helmy (polystyren nenastříkáš...) a částečně k ochraně povrchu polystyrénu (přece jenom větev zanechá v polystyrénu šlic, zatímco po polyethylenu jen sklouzne)
druhý (protože mladší) je technologie mold in, což znamená že ta plastová šlupička byla vložena do formy před vstříknutím polystyrenu a tím je s ním velice pevně spojena (používají se i různé primery - aktivátory povrchu) tak se skutečně dosahuje zlepšení mechanických vlastností celku. Tyto vlastnosti jsou však zhusta zredukovány zvětšením větracích otvorů a tedy zúžením žeber = stejná pevnost jako u klasické technologie, ale větší komfort.
podívej se tedy, zda je šlupička pevně spojena s polystyrénem, nebo zda je pouze nalepena na něm...
Záleží jak si ceníš své hlavy. Já bych té své rozhodně dopřála novou helmu :o)))
No, jak uz tady jini rekli, pokud se nejedna o technologii in-mold, tak je tam ta skorapka kvuli vzhledu, avsak nejenom kvuli tomu.
Dalsi funkce je ta, ze by tato skorapka mela zabranit rozpadnuti prilby po prvnim narazu kdy prilba muze prasknout a jeji casti by se uvolnily z hlavy a ta tak nebyla chranena pri pripadnem dalsim narazu.
No a treti učel, o kterem pochybuji, ze je vseobecne znamy je, ze tato skorapka zajistuje nizkou adhezi povrchu prilby. To proto, aby pri dopadu hlavou na vozovku nemohlo dojit k rotaci hlavy, ale aby prilba po asfaltu klouzala. V case prvnich prileb soucasneho typu- cca 1990 - byly prilby jen z polystyrenu a doslo k nekolika smrtelnym urazum zpusobenym prave tim, ze po dopadu cyklisty na vozovku "hlavou napred" se takova polystyrenova prilba po asfaltu nesesmekla a kineticka energie cyklistova tela mu zlomila vaz. Proto se take na tyto prilby pouzivaly ruzne textilni navleky vyrobene z co nejklouzavejsich umelych vlaken. Ty mely za ulohu predevsim snizeni adheze. Nebyly pouze estetickym doplnkem, jak by se podle jejich barevnosti mohlo zdat. Uff, jsem se nejak rozepsal :-)
Ale tak jako tak, pokud mas prilbu tohoto typu, doporucuji koupit novou. Technologie jde kupredu a nova prilba bude nejen mnohem bezpecnejsi, ale zpravidla i lepe vypada.
"...zpravidla i lepe vypada ..."
Hlavně ty budeš kluk jak brousek (jen na něj plivnout ...) ;-)
.. a lepe vetra ....
tož si jdu koupit novou přilbu, máte na svědomí moji peněženku :o))) Díky všem za názory
Ale hlavička ti poděkuje :o)))
Good idea, jen jeste jednu malou radu. Ja jsem si koupil novou Bellku nedavno a je super, ale jedna vec mi prece jen trochu vadi - kdyz ma nasazeny stitek proti slunci, tak pres nej nevidim dostatecne dopredu a musel jsem ho sundat. V obchode jsem si to vubec neuvedomil, ze pres nej neuvidim. Nastesti je stitek vyndavaci a zastamdaci, takze to slo nenasilnou formou, ale trochu me to mrzi - ted mi obcas slunicko sviti do oci a hlavne mi v desti prsi na bryle cemuz stitek bezpecne branil.
A taky je jezdeni na biku v prilbe bez stitku velmi nebikerske.
zastamdaci - pěkné slovo :-))
Jj, taky mě zaujalo. Holt člověk se přád učí, mám aspoň dobrý pocit, že jsem tu dneska nebyl zbytečně a zas se něco přiučil:-))
Tohle je bohužel nějaká "specialita" Bellu. Skoro u všech helem je ten štítek už moc dlouhý a dost často překáží ve výhledu. To samé mám i u své X-Ray, ten sice vyndavací/zastamdací není, ale dá se s ním naštěstí hýbat nahoru a dolů.
nejde zbrousit na správnou délku?
Nevim, nezkousel jsem. Stacilo by ho trochu prizvednout a v te poloze zajistit, treba stahovacim paskem apod. Zas az tak moc mi to nevadi.
já jsem si právě bellku vybral, tak se v obchodě po zkušebním nasazení pořádně rozhlídnu na všechny strany, jestli mi to taky nebude vadit :o)
No, ono to ani tak nevadí do stran jako když sedíš sehnutý na kole a nevidíš přes něj úplně před sebe... Než jsem s tím trochu hnul, tak jsem kvůli tomu musel trochu zvedat celou hlavu a bolelo mne z toho za krkem...
Ja mam teda stitek u Bellky nastavovaci. Sice je to jen par stupnu, ale rozdil je natolik velky, ze me s tim pri stazeni dolu neoslnuji v noci auta. Je fakt, ze trosku omezuje pohled nahoru, ale kdo by se koukal na cestu vys jak 3-4m.
Pořád tu řešíte štítek, co tak použít brýle?
Jakou ma souvislost stitek a bryle, ktere ja i mgt vozime?
No kvůli oslňování atd. Podle mě je lepší použít brýle, než pořád nastavovat hlavu, abych dobře viděl na cestu.
Počkej, to pleteš hrušky s jabkama. Ty si to evidentně v praxi vůbec nedovedeš představit. Štítek, který je příliš sklopený ti stíní ve výhledu a o to tady jde. Ne o oslňování...
a pletete se oba ;o))) .. v noci přeci nejedeš se slunečními brýlemi a právě ten štítek při mírně sklopené hlavě brání oslňování od protijedoucích aut, viz. co píše Wewe výš ve vláknu ;o)))
Yo, v noci jedeš s čirýma nebo s rozjasňovacíma brejlema :o)))
Auta Tě nebudou oslňovat, když se jim nebudeš dívat do světel. Nauč se je ignorovat a dívat se mimo světla. Sice to chvilku trvá (podvědomí nutí hledět do světla), ale když se naučíš nepodlehnout, brzo Ti dálková světla protijedoucího auta nebudou vadit.
Jiná „drsná” metoda je přidat k tomu jízdu proti světlům, ale přitom si hlídat střed silnice. Za ty roky, co tuto metodu praktikuji, měli pevné nervy je 3 protijedoucí.
Tak to mozna plati v mestskem provozu :))) Ale na nasich okreskach bez osvetleni bych s timhle pristupem skoncila v poli.
To platí právě mezi obcemi. Tuto drsnou metodu jsem operativně vyvinul někdy před 10 lety, když mě při nočních jízdách kolem Horních Uher oslňovali tamní řidiči.
Je potřeba se dívat tak, abys neviděla jeho světla. Při pomalé jízdě (do kopce) stačí 2 – 3 m před kolo. Světla auta Ti krásně osvětlí silnici, takže stačí jen hlídat si střed vozovky (obvykle bývá čára).
Když pacholík zjistí, že jak se k Tobě blíží, stále mu jedeš na světla, rád je přepne. Potom se okamžitě vracím k pravému okraji.
Podivej se na jakyhokoli profika, se stitkem nejezdi nikdo :o) (mozna nejaka ta vyjimka potvrzujici pravidlo bude ). Navic usetris gramy :o). Tak ted co je bikerske :o)
Ja jsem stitek nemel nikdy, jednak se mne vubec nelibi, a taky netusim, jakou ma az funkci. V desti caka stejne nejvic odspoda od predniho kola, na slunicko mam bud slunecni bryle (na ziletce), nebo jsem v lese (na biku)- svetly bryle- a tak potrebuju videt co nejlip, stitek bych proste nechtel.
Vašku, Vašku! Jak sakra salutuješ ostatním bikerům když nemáš štítek? Co tě na té vojně naučili? :-)))
V tom bude mozna zakopanej pes, ja jsem byl na civilce :o)
Správnej chlap alespoň jednou v životě střílel ze samopalu a učil se zabíjet. Nikdy nevíš kdy to budeš potřebovat :-)
Je ale také pravda, že hodně kluků muselo jít na vojnu, aby se z nich stali chlapi.
No a byli i tací, kteří k tomu "zchlapštění" vojnu nepotřebovali ... :-)
Ja si myslim, ze jsem byl daleko vic potreba tam, kde jsem delal uzitecny veci, nez abych hranim si na vojacky utracel statni penize.
To je pravda ale tenhle klid co tu máme nemusí vydržet věčně. A kdo myslíš že pak ochrání svojí rodinu? Nějaká cizí armáda? Ani omylem! Jedině chlap co se nebojí vzít do ruky zbraň.
Vubec netvrdim, ze jsem zadnou zbran nikdy v ruce nemel a do sraba mam taky daleko. Je to vic o povaze cloveka, nez o tom, jestli jsme absolvovali nejakou saskarnu nebo ne.
Ona je to tak nejak kombinace obojiho :)))
Naprosto souhlasím, proto jsem taky byl proti zrušení základní vojenské služby. Jenomže to by musel vojenský výcvik být výcvikem a ne jen zbytečnou buzerací od nástupu do propuštění.
K tomu, co vojenského mě naučily 2 roky vojny, by stačilo vidět na 5 minut nějaký instruktážní film o rozložení a složení samopalu vz. 26. Nic lepšího nám nedali (1970-1972!) a vystřílených nábojů má myslivec za jeden hon víc, než já za celou vojnu. Otočit se doprava, doleva, čelem vzad a plazit se, jsem už dávno uměl.
Tak to jsem na tom u protiletadlovky byl lépe. Ale jen tři měsíce, pak už to byla taková dovolená, dělal jsem řidiče na genštábu pro VTCI (IT divize AČR :o)). Ale během těch prvních tří měsíců jsem se toho dost naučil, zásobníků z vz.58 bych se nedopočítal (a že to je slušná zbraň, sice kope a rychle se zasviní (a tím bohužel i zasekne), ale zase prostřelí naskrz 20mm fošnu na 400m), a řítit se UAZem 50kou po tankodromu když ti za hlavou štěká lehký kulomet je taky zážitek, o raketách země-vzduch nemluvě :o))))
Jsme kdysi s kamarádem prošpikovali 50mm fošnu z 10m, obyčejnou vzduchovkou ;-) Je ale pravda, že byla malinko upravená ;-)))
Malinko???:-))
Tak decentně, no ;-) Trochu převrtaná, nabíjela se pak slepými, pak "sírou" se sirek a pak teprve přišla větší kulka ;-) Jo, v mládí se nadělalo kravin ;-)))
Oprava:
Ta "větší kulka" byla jen obyčejným brokem, už je to dávno a nějak mi to pomalu mizí z paměti ;-) Vrtaná byla jen na začátku hlavně aby se tam dal strčit ten slepý náboj...
Jinak ta vzduchovka měla i úpravu na to, aby se nějak odpálil náboj, obyčejným tlakem vzduchu z původního pístu to nějak moc nešlo ;-)))
SA vz.26 je stará hajtra, my stříleli z SA vz. 58 to bylo jiný kafe! Zásobníků jsem vystřílel nepočítaně, a téměř pokaždé jsem si vystřílel vycházku nebo opušťák. Zrychlené přesuny v noci lesem na 18 km vzdálené letiště s 30 kg navěšených na sobě měly taky něco do sebe. Ti co se nepodžezali a neodešli domů s modrou jako paka, měli po návratu perfektní fyzičku.
Nevím, jestli je psychicky horší buzerování a šikanování od té nejhorší spodiny, které jsem prožíval já u vědomí, že dva roky takové vojny nejsou k ničemu, nebo těžký výcvik, jaký ´s měl Ty. Tvůj výcvik měl smysl, kvalitu i hodnotu. Jde jen o to, jestli by nestačil přijímač přiměřené délky a potom občas cvičení. Všecko to by se dalo zvládnout i bez kasáren; člověk by na vojnu chodil stejně, jako do zaměstnání a zase se vrátil domů. Erár by mu vyplatil mzdu v průměru, jaký měl ve svém zaměstnání.
Tak až Tě v lese jednou vezme nějaká větev přímo přes xicht, tak se možná dozvíš na co je štítek dobrý ;-)))
Mně takto zachránil už několikrát...
??? Tim, ze tam ten stitek je, tak se mi ta vetev vyhne? :o)
Promin, ale kdyz ti leti na xicht vetev a ty ji nevidis, nestacis sklonit hlavu a slehne te se stitkem i bez nej, to je pak fajn mit bryle. V opacnym pripade, ze tu vetev vidim, stacim uhnout uplne nebo aspon sklonit hlavu, ze ji odrazim helmou. Mozna toho mam najezdenyho o dost vic, nez ty, ale zjizveny oblicej nemam :o)
Jako stitek na vetve atd fakt jo. Jednou jsem jela kousek u Mirosovic z kopecka. Pekna krovim zarostla cesticka, sem tam kaminek, no proste pohoda sjezdik. 30-35km. No a najednou tlusta "vetev" od nejakeho kere, pekne s ostny a ve vysi riditek. Hlavu jsem mela nekde u predstavce a v "klidu" jsem to projela. Ostatni kvuli tomu museli zastavit.
Jinak my nejsme nejake ziletky, abychom nenosili stitek :) My tech par gramu na hlave sneseme :)
Já se přidám, i přesto, že jezdím téměř výhradně terén, tak štítek taky nevozím a zjizvený obličej taky nemám.
A po helmě jsem větví dostal už několikrát.
Jasně, já mám helmu catlike, která je bez štítku od narození a tvářičky mám taky v pohodě :o)))
Ono je to taky hodne o marketingu, vetsinou se prodava ta stejna helma bez stitku jako "specialne na silnici" a se stitkem "specialne pro MTB". Nejakej duvod pro tohle rozliseni se da najit vzdycky. Kdyby to bylo obracene, nasel by se taky :o)
Hele, nedělej mi v hlavě zmatek... Já tu přilbu mám proto, protože mi perfektně sedla. A navíc jsem ji nefinancovala :o)))
Je ale fakt, že si dodnes nemůžu zvyknout, že je bez štítku, ale je tak nějak dobře udělaná, že tam není potřeba. Do očí mi neprší ani při dešti.
Vlastně štítek nemám ani u zimní přilby a nikdy mi to nevadilo...
kamoš nedávno vyrazil zdolat svůj první stý km a najel nějak šikovně na obrubník... naletěl do křoví, byl v pohodě, jen říkal, že největší potupou pro něj bylo, když našel štítek ze své helmy upíchlý jako trofej v tom křoví... myslím, že už ho tam nevozí :-)))
Bylo, nebylo ... Před dávnými a dávnými lety, rozhodlo ministerstvo dopravy o povinném nošení přileb na motocyklech (nad 50 ccm). První helmy (ne nepodobné nočníku ;-D ) neměly podšívku a ani štítek, stály 80,- Kčs. Po nějakých dvou letech přišel výrobce s helmami De Lux, které měly podšívku (byly teplejší) a štítek. Ten měl chránit oči před oslňováním, být usměrňovačem proudu vzduchu (odvádět lecjakosti pohybující se povětřím od očí) a hlavně: v případě motocyklistova letu přes řídítka (sám jsem takhle "letěl" asi 3x) a následném přistání na vozovce obličejem se měl štítek ohnout, dosednout na nos a ochránit tak xicht před sedřením (tedy, on ten štítek byl z novoduru a tak krom ohnutí i často praskl a mohl do ciferníku říznout ...)
A od té doby se štítek, coby ochránce xichtíku, znovu a znovu uplatňuje u helem s nechráněnou obličejovou částí. (o ekonomickém přínosu pro výrobce nemluvě)
;-D
Helmy na kolo
Prosím o několik rad. Nevím totiž jestli je helma na kolo k něčemu dobrá. Vidím hodně cyklistů s helmou - děti, mladé lidi, dospělé, ale pořád nechápu důvody proč nosit tu helmu. Jezdím na kole stejně jako většina lidí od dětství, hodněkrát sem spadnul, dokonce jsme na chalupě na cyklotriálech skákali - kdo dál, sjížděli jsme kopce, které bych již dnes radši ani nejel a na tom všem jsme vždycky upadli a to dost drsně. Jednou sem i přelétl řidítka - bradou a celým břichem a hrudníkem, i nohama sem dopadl a projel se dokrve po štěrku. Dnes i přesto, že mám trekingové kolo a né horské, jezdím po lesních cestách, špatně zpevněných cestách atd... Nikdy jsem se nepraštil do hlavy - ani při té nejhorší tlamě, co jsem kdy hodil. Prostě vážně nechápu k čemu je mi dobrá helma. I kdyby mě sundalo auto na silnici, je totálně nejmenší možnost, že by mi helma na kole pomohla. Jsem po nehodě na motorce. Sundalo mě auto ze silnice která se napojuje na hlavní silnici. Měl jsem helmu a dost kvalitní, jel jsem jen 50 km/hod. Stejně jsem letěl vzduchem asi 4 metry, dopadl na silnici a z místa mě v bezvědomí přenesla helikoptéra. Přes 2 měsíce jsem byl v nemocnici, jsem od té nehody hluchý na pravé ucho, špatně vivím levým okem dolů a to nejhorší bylo to, že mi i praskla na jednom místě hlava při nehodě a tekl z ní ten mozkomyšní mok, nebo jak se to jmenuje. Dál mám z té nehody výpadky paměti - jen na některé věci. Všechno po té nehodě bylo hrozné. Hlavně že jsem měl helmu - k čemu mi byla dobrá? K ničemu. Jen jsem to přežil, ale copak mi v tomhle dokáže pomoct helma na kole? Těžko. Nekreje celý obličej atd... A taková srážka, která se mi s tím autem stala se může stát i na kole. Moje vina to nebyla, byl jsem na hlavní. On tam vjel do mého boku z vedlejší, ani jsem ho neviděl, jelikož tam měl dost velkou rychlost a v helmě na svůj bok nevidíte bez otočení hlavy a já jí neměl proč otáčet. Přijel tam tak rychle, že jsem ho ani vidět s otočenou hlavou nemohl. Ať se vám tohle v životě nikdy nestane. Už vůbec ne na kole. Fakt by mi helma na kole nepomohla v ničem - aspoň podle mě. Zatím nashledanou a přeji vám hodně krásných zážitků na kole.
REAGOVAT
Založeno: 17.03.04 15:24 Reakcí: 21
Tohle má být argument?!?
Kdyby tu přilbu neměl, možná už by to ani nenapsal...
I když na druhou stranu netuším, jak dalece je dotyčný smířen s tím, že mu helma zachránila alespoň to, co mu zachránila...
Je to prostě ochranný prvek navíc, a většina z nás ho naštěstí nikdy nevyužije naplno. Já jsem měl helmu relativně čerstvě, když mi pomohla. Kouslé přední kolo ve šlajsně při 40kmh a plachťák na tlamu. Instinktivně jsem si kryl hlavu rukama, které to také odnesly ze všeho nejvíc, ale i tak si helma odnesla pár škrábanců, které by v případě, že bych ji neměl, znamely min. sedřenou kůži z lebky (i se zbytky vlasů :o), v tom horším třeba otřes mozku nebo rozbitou hlavu. Takže jsem za ní rád a vozím ji. Přijde mi to prostě jako lepší nápad, než ji nevozit a spoléhat na to, že zrovna něco mezi pádem bez nárazu hlavou či extrémném rozseknutím škeble včetně přilby se mě přece stát nemůže. Bez ruky se dá žít, bez hlavy dost blbě :o))
Ber to jako auto s airbagem. Bez něj taky můžeš přežít nějakou tu bouračku nebo ho léta vozit "zbytečně", ale když to jednou pořádně třískne, vem na to jed, že se hodí.
Já jsem jednou přeletěl přes řídítka a frčel po asfaltu hlavou. Zastavil jsem hlavou těsně u vysokého obrubníku. Stačilo pár cm a nemít nasazenou helmu, kdo ví, jak by to skončilo. Ta jízda po asfaltu by pěkný švunk. Díky rukavicím jsem měl trochu odřené jen nechráněné části prstů.