Ahoj všichni. Mám dva malý problémy na svým kole (Azub 4), tak se chci zeptat, jestli v tom nejsem sám a jestli někoho nenapadlo lepší řešení než mě. Za prvé Nosič. Loni jsme jeli s přítelkyní na dva týdny na dovču na kolech a já táhnul většinu naší bagáže, takže jsem měl totálně plný brašny(právě i ty boční), ale ještě mi podle mě do Alešem povolených 60-ti kilo dost zbývalo. Stala se mi ovšem (a několikrát) jedna věc. Vždycky na nějakým hrbolu, kdy to s kolem poskočilo nahoru a dolů, tak se nosič z boku splácl a konce těch trubiček se dostaly do drátů. Na dovče jsem to vždycky jen silou narovnal a jel dál. Stalo se to asi třikrát. Doma jsem to vyřešil tím, že jsem sehnal hliníkové tyčky, nastříkal je na černo, odendal záslepky a za pomoci většího množství vazelíny nasunul do trubiček nosiče. Uchytil jsem ty tyčky ke šroubům, co drží výztuhy blatníků, jako to bývá na nosičích na normálním kole. Akorát tady se to díky odpružení nedá udělat napevno a tyčky se v trubičkách při pružení pohybují. Akorát nevím, co to udrží. Normálně tolik věcí samozřejmě nevozím, takže jsem to pod zátěží ještě nevyzkoušel.
Za druhé malej větrnej štít. Ten plastovej oblouk, kterej tvoří štít mi od té hliníkové trubičky, která slouží k uhycení, odpadl už několikrát a vyzkoušel jsem už několik druhů lepidel bez dlouhodobějšího úspěchu. Asi to provrtám a přišroubuju, ale furt se mi do toho nechce protože to bude vypadast dost hnusně:o( Víte někdo jiný, lepší řešení? Díky!
Malý štít jsem viděl jenom kdysi na fotce, takže nemám ponětí, čím to lepit. Záleží to na materiálu. Taky bývá dobrý nápad před lepením tu lepenou plochu ošmirglovat jemným brusným papírem, zvlášť u laminátů a plastů.
Z toho cos napsal předpokládám, že máš stejně jako já loňský typ nosiče, který má po stranách jedny trubičky svisle dolů. Nikdy jsem nejel tak naloženej, aby se mě to zdeformovalo. Osobně bych to žešil spíš přidáním nějaké výztuhy nahoru do míst, kde je ta boční trubka ohnutá ze svislé do vodorovné, aby vznikl na každé straně trojůhelník uvnitř toho ohybu. Tvoje řešení s teleskopickou výztuhou na vidlici mě připadá taky dost dobrý, kdyby nestačilo, můžeš použít obě zároveň. Překvapilo mě, že se tomu stala taková věc, čekal bych, že to vydrží. Možná, že novější nosiče budou lepší. Měls na tom Azub brašny nebo nějaký klasický? Ty od Aleše totiž vpředu visí zčásti na sedle, takže ta síla deformující nosič by mohla být o to menší, ale nějaká tam bude.
Měl jsem na tom brašny Azub. Ona to přece jen asi je nějaká váha a ty "poskoky" na nerovnostech se postupně sčítali až to pak na jednom větším bylo v drátech. No a to se mi povedlo za dovolenou dvakrát nebo třikrát. To s tou výztuží do trojúhelníku zní dobře. Jenže asi nemám doma nic čím bych mohl sletovat hliník:o( Co se malýho štítu týče, tak je plastovej a je přilepenej k hliníkový trubičce. Blbá kombinace. Před lepením jsem to samozřejmě očistil, odmasti a zdrsnil lehce šmirglem, ale vydželo to vždycky jen chvíli:o(((((
A číms to zkoušel lepit?
Ohnutí bočních trubiček nosiče se mi taky stalo, ale asi ne za jízdy ale spíš položením kola s brašnami na zem (nebo nevím). Do drátů mi to myslím nikdy nešlo, ale dotýkal se na hrbolech nosič devítikolečka, což bylo zajímavé zejména při šlapání:). Musel jsem to ohnout zpátky. Už skoro rok mám od Aleše slíbenej novej nosič vylepšené konstrukce, tak su zvědavej...
Čím jsem to zkoušel lepit? No na dovče vteřinkou:o) , protože nic lepšího nebylo po ruce, pak něčím na bázi chemoprenu, pak ještě něčím, ale nepamatuju si to, prostě to, co mi doporučili v krámě. No a potom nějakým dvousložkový speciálem, co mám u nás v práci. Dělám v CATu (stavební stroje Caterpillar), tak jsem zkusil nějakej americkej speciál. Jedno balení za x tisíc. Vydrželo sice pár měsíců, ale nakonec to stejně upadlo:o( Novej nosič, Torpedo? Hm, to jsem zvědavej, jak to bude vyřešený. Zatím to zkusím nechat jak to je a až seženu něco, čím bych to mohl spájet, tak tam dám ty šikmý vzpěry, jak radil Jirka. Co s tím štítem už ale fakt nevím.
Já mám skvělé zkušenosti s CHS Epoxy 1200. Nestojí moc, hodí se skoro na všechno. Dva odmaštěné zdrsněné povrchy slepí vždy spolehlivě. Pokud si vzpomínám, tak nevím o případu, že by se mě nějakej spoj později rozpadl. Spíš naopak, když jsem něco zničil, tak to vžycky prasklo vedle, epoxyd vydržel. Ptej se ve větších nebo technických drogeriích na "dvanáctistovku epoxyd". 100g pryskyřice + tvrdidlo stojí cca 65Kč a vydrží ti věky, než ho spotřebuješ. Tvrdne to 48 hodin, ty epoxydy co jsou hned tvrdý obvykle prd udržijou a ještě jsou dražší.
No tos asi jeste nezkousel lepit plexisklo,rekl bych ze to drzet moc nebude.Asi bych zkusil nejaky lepidlo na autoskla ale ani tomu moc nadeji nedavam.Osobne nepamatuju ze bych nekde videl rozumne prilepeny plexisklo,ja bych to prisrouboval a mel bych pokoj.
Před nějakou dobou jsem lepil plexisklo k laminátu nějakým Loctitem. Byla tam ale obrovská styčná plocha a celkem malé nemáhání.
Jinak lepit plexisklo k čemukoliv je jako pájet kus železa k porcelánovému hrnečku :-D
Plexisklo jsem lepil vteřinovkou a jde to dobře, ale jenom na jiný plexisklo. Ale myslím, že Jirka As mluvil o malým štítu. Ten je taky z plexiskla, nebo z vivaku?
Epoxid je s měkkým i (stejně jako oxid).
Sorry, já to vidám psaný skoro výhradně anglicky, epoxy resin tomu říkají. Tak su z toho zblblej, i když je dvanáctistovka myslím český výrobek.
Obchodní název je CHS EPOXY 1200, lepím a laminuji s ním už nějakých 40 let a furt je nejlepší.
Tak přece jsem se nespletl, nechtělo se mě jít podívat na tu plechovku.
To nesouvisí s angličtinou, v angličtině je taky epoxid s měkkým i. Jde o příponu -id. Že slovo epoxy (vzniklé z předpony epoxy-, stejně jako třeba hydroxy- a podobně - přitom je ale hydroxid) se píše s tvrdým y s tím nijak nesouvisí. Pravopis v češtině i angličtině je v tomto případě (stejně jako v drtivé většině ostatního organického názvosloví) identický.
Jinak to lepidlo používám taky (i když většinou jen na dřevo) a je to opravdu 100% spolehlivý (což bych o žádném jiném lepidle neřekl).
Tak jo.
tak díky za radu!!! Tenhle tejden budu v práci asi furt, takže to koupím až ten další, ale jakmile to seženu a vyzkouším, dám vědět.
Pozor, su letitý letecký modelář a vím, že Epoxy 1200 plasty príliš dobře nelepí. Záleží na tom co je to za plast a myslim si, že plexisklo neni zrovna to pravý ořechový, pomůže zdrsnění povrchu, ale i tak to bývá křehký spoj. Má taky nevýhodu v tom, že dlouho teče, než začne působit tužidlo, takže než to ztuhne, tak si s tim gravitace udělá své a někam to odteče (nutno lepit v poloze horizontální). Nejlepší lepidlo, co ti můžu pro tento případ spoje doporučit je jednoznačně silikonové lepidlo na lepení akvárií. Seženeš ho v každé akvaristice (pokud budeš kupovat jinde, tak bacha aby to bylo silikonové lepidlo a ne tmel, vypadá to podobně, ale výsledek by byl špatnej). Ještě si opatři plechovku technickýho benzinu. Nic nikde nezdrsňuj, nejlepší je plexi nechat kladký, jenom ho společně i s trubičkou benzinem odmasti. Pak na trubičku (na který to plexi drží) nanes "hada" silikonového lepidla (ústí tuby s lepidlem drž směrem dopředu a tímto směrem taky postupuj při nanášení lepidla, v případě nanášení způsobem zubní pasty na kartáček...tedy ústím při pohybu dozadu se had trhá a neni souvislej), lepidlem nešetři, nanes prostě hada o průměru ústí tuby. Pak usaď plexi na své místo a hezky přitlač. Pak vem hadřík, důkladně ho namoč v benzinu a z vyteklého lepidla po stranách trubičky vyhlaď souvislé plynulé přechody a pak vem jiný čistý hadřík taktéž namočenej v benzinu a očisti okolí plexi až k okraji přechodů. Tímto způsobem lze dosáhnout velmi kvalitního pružného čistě vypadajícího spoje (dá se použít lepidlo bezbarvé průhledné, nebo černě pigmentované, což nevypadá špatně), který jentak nepovolí...až navěky, ámen :)
Dost dobrej nápad, na akvárka jsem nepomyslel, i když jich pár máme doma.
Díky moc, něco z toho zkusím. To silikonový lepidlo, taky nevypadá špatně, hlavně si myslím, že by mělo vydržet ty rázy. Nevím jestli je to na závadu, ale ten malej štít není z plexiskla! Nevím přesně co to je, ale mě to ze všeho nejvíc připomíná laminát. Jenže v tom rozhodně nejsem honěnej. O umělý hmotě si pamatuju ze školy tak nejvejš co je za zkratku PVC :o(
Tyhle silikonový lepidla jsou fakt výborný, jediná jejich chyba je moc velký balení (asi 400 ml?). Když jsem lepil akvárka, dělal jsem jich několik najednou, protože není způsob, jak tu kartuši uzavřít, aniž by zbytek lepidla do půl roku nezvulkanizoval. Jinak na plexisklo je vynikající lepidlo z plexisklovejch špon, rozpuštěnejch v benzenu nebo chloroformu do hustoty řidšího medu. Ale nemám ověřeno, jestli to k plexisklu přilepí i jinej materiál.
Silikon zvládne i laminát, hlavně je opravdu odolnej co se týká rázů a vibrací. Epoxy lepí dobře laminát na bázi epoxidů. Hůře laminát na bázi polyesterů, kterýžto materiál bude na štítu použit s větší pravděpodobností. Můžeš zkusit obojí, ale stálost spoje co se týká rázů můžu zaručit z vlastní zkušenosti pouze u toho silikonu.
Ať to drží, lehu zdar!
Tak jsem dneska konečně provedl s nosičem to co ty. Měl jsem na něm dvoubrašnu a v ní spoustu těžkých věcí, jako třeba plnou ocelovou termosku. Chtěl jsem stihnout zelenou na jednom přechodu (kousek od Ronda po proudu řeky, pro Brňáky), co je na tlačítko a dlouho se tam čeká. Přiřítil jsem se tam, seskočil z 15cm rantlu a už to bylo. Musel jse s drnčísím kolem přejet čtyřproudou ulic a pak teprv zastavit. Výplet přežil, nosič je na levé straně ohlý směrem dopředu jak drhnul o ty dráty tak se ten boční čtyřúhelník svezl dole skoro o 5cm. Narovnáno na místě a zbylých 35km bez problémů. Výplet taky přežil.
Takže teď zkusím vyrobit ty trojúhelníkové výztuhy co jsem je tu kdysi doporučoval.
Já se na to vyprd a objednal u Aleše novej nosič. Sice teď zatím drží, ale chci na tom zas jet na dovču a nehodlám to riskovat. Ty tyčky, co jsem tam dal, trošku pomůžou, ale není to stopro.
Tady udělali v azubu velkou chybu, protože nosič na tolik kilo musí být přece uchycený i v dolní části, nejenom nahoře, předpokládám že je svařený z ocelových trubiček a ta ocel moc při takovémhle namáhání nevydrží, ani nemůže a navíc jak to kolo začne hopsat po kořenech
určitě by stačilo přivařit ke spodní části trubku a spojit ji někde nad ložiskem zadní kyvky s rámem kole
To by pomohlo hodně, ale s opruženým nosičem ten problém nikdy neeliminuješ úplně.
Tak jsem lepidlo na akvárka nesehnal, ale v jednom kšeftě jsem se poradil a koupil nějakou speciálku přímo na lepení kovů k plastům. Nedrželo to. Tak jsem to provrtal a přišrouboval. Hlavy šroubů zabrousil, matky zalil takovým kytem, přebrousil a celý přestříkal. Vypadá to celkem dobře a doufám, že to taky bude držet. Jestli mi to zas při jízdě upadne, tak to příště asi vzteky rozdupu:o))
:-)
...nesehnal lepidlo na akvarka? Vzdyť to koupis snad v kazde akvaristice...a vsadil bych svuj plat, ze by to drzelo jako krava (ale ty bys to stejne urval abys dostal tu sazku ze jo :) )
Jakou sázku?!?
Lepidlo na akvárka jsem nesehnal, protože jsem nenašel žádnou akvaristiku. Nikdy jsem v takovém obchodě nebyl a nevím kde jsou. Rozhodně nejsou kolem mých obvyklých tras ve městě. Na NETu by se jistě najít daly, ale kde jsou jakési "hobby" kšefty vím. V jednom jsem se zastavil a z nabídky cca stovky druhů lepidel různého použití vybral za pomoci chlapíka to, co by mělo držet. Nedrželo, tak jsem to vzdal. Ale je fakt, že k lepidlům mám jakousi nedůvěru. Nikdy jsem s nimi moc nepracoval a takové věci jako lepení modýlků šly mimo mě a nikdy jsem nechápal, jak tím někdo může "utrácet" čas. Naproti tomu s vrtačkou apod. jsem v dílně strávil opravdu hodně času a tedy je mi to ohodně bližší a mám v takový spoj nesrovnatelně víc důvěry. Obzvlášť když mě lepidlo tolikrát zklamalo. Toť vše.
Sucháče na velký originál štíty Azub jsou samolepící od 3M.
Lemovka je lepená normální oboustrannou páskou.
Obojí drží na plexi drží dobře.
Utrhnout sucháč když se na poprvé netrefíš skoro nejde.
To já vím Láďo, jenže tam je mnohem větší plocha. Ten malej štít spojuješ s trubičkou o vnějším průměru 4 nebo 5 mm a tloušťka stěny je tak 0,5 mm. K tomu sucháč moc nepřilne, protože ta plocha je zkrátka moc malá. ALe už to mám vyřešené a celkem ze své spokojenosti. Jen jsem to měl udělat rovnou a ne plácat čas a peníze na zkoušení různých druhů lepidel.