Chtel bych si koupit nove kolo a nevim si rady jaky druh, zda koupit fitnes kolo nebo crossovy kolo. Jezdim hlavne po silnici(a vlastnim silnicni kolo), ale obcas se mi stava, ze jedu s kamaradama a tim padem se nevyhnu polnim a lesnim cestam. A jelikoz jsem smolar a pichnu kdykoliv a kdekoliv, asi bych chtel (a moji kamaradi mi to doporucujou) crossovy kolo, ale bojim se abych nebyl zklamany, ze je to pomaly a tezky a fitness kola se zase bojim, ze budu mit porad defekty. Nemate nejaky nazory na nejaky kompromis. (bavim se o kole do 20 000 Kc).
Rozhodně cross... GT, Kellys, Merida...
Do 20 tis. vybereš pěkný kolo, který nebude ani těžký ani pomalý a nebudeš trpět ani defekty :o)))
Ty poslední dva syndromy ovšem souvisí mnohdy s jinými podněty než je kolo samotné :o)))
Pokud už máš silničku tak rozhodně vem cross,za 20tis se už dá koupit docela lehký a rychlý kolo.
Jestli máš silnici, tak já bych šel do MTB HT s hladkými plášti cca 1,2" - 1,5". Budeš mít lehké (dle ceny) kolo na polňačky a do lehčího terénu v lese a na silnici to bude uhánět taky. Když přezuješ, budeš mít plnohodnotnýho bajka. Argument, že HT je na silnici pomalejší je lichý - na 44/11 a na 1,2" pláštích se dá jet hodně rychle.
dávám hlas
Souhlas s ckp13 a můžeš na to hodit crossovej trojtalíř dělají se 26,36,48 truvativ,shimano...a určitě ti na crossu neujedou.
»…a určitě ti na crossu neujedou.«
Vpředu 52/42/24, vzadu 11–34, obvod kol 2240 mm (47-622).
Abys vyuzil tyhle prevody, muselo by jit o jizdu z kopce, jinak se da docela v pohode i se 44 na 11 jet po rovine 50 km/h (ale ne dlouho :o)))
Na druhou stranu pri klesani kazdej slusnej clovek nejpozdeji okolo 60 km/h prestava slapat a zalehava, ne? :o)
Tak, tak, nevim co všichni mají pořád s těmi těžkými převody. 44/11 jsem letos zařadil jednou a to když se mi chtělo šlapat ve sjezdu. Do 45km/h ani na 44/11 neřadím a přes 45 se mi většinou stejně nechce moc šlapat. Na 44/11 bych musel jet 50 a více a šlapat a to se stává maximálne jednou za 10 let :-)
Mnohem častěji se mi ale stává, že je vyjížďka celá terénem a já třeba nezařadím velkou pilu za celou vyjížďku vůbec.
to je zajímavé, já pilu řadím v každém sjezdu. Jednak se díky tomu obalí řetězem (takže v případě pádu nebudu mít rozsápaná lýtka) a zvedne se šaltr a protože řadím lehké, tak se také přitáhne ke kolu. Takže výrazně snižuji nebezpečí urvání o pařez.
Tak ještě že ve sjezdu nešlapeš, protože i bez toho je takovéhle křížení řetězu slušná prasárna :o))))
Nastaveni (aspon teda meho LX) presmykace to neodporuje. Na velkou a nejmensi pilu muzu radit na vsechny, jen na stredni muzu pulku rozsahu.
Řadit to sice můžeš, ale při velké pile a velkém pastorku (za předpokladu že má dlouhé ramínko, kratké by tím urval), nebo dle kola (tzn. vzdálenosti pil od středu atd.) naopak malý tác + nejmenší pastorek jsou nejzaručenější způsoby, jak nemít rovnou řetězovou linku. Při tom sjezdu by to snad vadit nemuselo, ale pokud by do toho takhle hamtal, tak je to fakt prasárna.
Protoze vim, ze nejvic jezdim na prostredni pilu a na 2 nejtezsi pastorky, tak se snazim setrit kazetu a jezdim na velkou pilu a mensi pastorky. Obcas se to taky zkrizi, ale nerekla bych, ze je to nejaka velka krize :) Na 4 retezech mam zatim najeto asi 3500 (uz je budu za chvili rotovat potreti) a zatim vsechno ok.
Občasné křížení tomu řetězu určitě nevadí, tady s tebou souhlasím.
Jen těch 3500km když rotoješ 4 řetězy je vlastně zatím hrozně málo, takže to o ničem nesvědčí.
Já řetězy nerotuju a těch 3500km na jeden dám vždy taky (samozřejmě je to pro včasnou výměnu, kdy je s dalším řetězem kazeta ok).
parkovat malej-malej je pak asi taky slušná prasárna...
kolikrát ještě mnohem horší než velkej-velkej
sice mě nenapadá co se řetězu v předsíni stane, ale určitě máš pravdu :)
sry, prehlid jsem to podstatne slovo "parkovat" ;o))
Kolo se ale parkuje malej-malej :) V te pozici totiz nenamahas perka.
Jo, a co uuuuzasneeee inverzni reseni od Shimana? To parkujete jak? Kdyz na malem, tak je zcela napnuta pruzina prehazovacky a kdyz na velkem, tak zase pruzina raminka.
No právě, proto jsem to "parkování", co psal Hrabosh, neťuklo do očí ..... ;o))
Řeším to na kompromis ... malá vpředu, prostřední pastorek vzadu .... i když dost často tam prostě nechám ten převod, na kterém jsem zrovna dojel ;o)))
Neres to vubec, nez se ti unavi pruzinka, stejne ten saltr urves :o)
Ja parkuju ve sklepe a namahani pruzinky v klidu jde mimo me, je to blbost.
Jo, pravda, zatím to tak vychází (1 šaltr/rok :o)).... dávám hlas :o))
já mám šaltr už pět let a akorát tam dávám už třetí kolečka. Když je tak rvete, nezbyly vám ty kolečka? Na průmyslu stojí tři kila a točí se dokud se plast neorve, ale stejně bych mohl ušetřit...
bohužel ...
Já mám hlavně řetěz co nejkratší (lépe napíná řetěz a vystačí mě na malá/malá pro parkování, Sram přehazka má dlouhé vodítko kratší o celý 1cm než Shimano, což je dobře, ale je to s 11-34 kazetou už tak tak) a na velkou pilu a největší pastorek už to mám na hranici urvání přehazky. Na velkou placku tyhle křížený převody nejezdím.
Urvání řetězu je snížený dost na ten střední, ke kterému tam hodím většinou 3 největší pastorek (tedy pokud nešlapu) a s tím kratším řetězem jsem na tom podobně. A když přijde ve sjezdu nečekaný kopec (což je často), tak mám hned připravený akorát převod.
Pokoušel jsem se o překonání nebo aspoň o dosažení 90 km/hod. 48/11 max. asi 72, potom už jsem prošlapával naprázdno (větší frekvence šlapání už se nedařila), 50/11 max. 86 km/hod. Více nešlo, bo sem musel brzdit kvůli křižovatce. Odpor vzduchu byl takový, že při zvednutí se to bylo, jakoby se za mnou otevřel padák.
Tak u maximálek je to jasný, tam jsou oba ty převody málo a 44/11 ještě méně. Ale co mám zkušenosti z mladších nerozmných let, kdy jsem na asfaltu takovéhle maximálky taky provozoval, tak když je dobrý sjezd, tak je vždy lepší nešlapat už tak od 60-65km/h, protože šlapáním už se tomu moc nepomůže, ale zato při šlapání není možné zaumout tak dobrý aerodynamický poleh.
Jsem dlouho na silničce nemoh dát v jednom sjezdu přes 80km/h, kde jsem předtím ve dvou na biku měl maximálku 87 (ale to bylo jen díky tomu, že jsme se navzájem rozjížděli v závěsu). A pořád jsem to tam rozšlapával. Pak jsem dal několik pokusů bez šlapání a ejhle skoro vždy 85.
U mě to šlapání mělo vliv převeliký, protože předek kola byl obložen po stranách i shora, takže nejen kmitající nohy byly v závětří.
Bez šlapání to tam bylo jen asi 70 i při zalehnutí, se šlapáním co se dalo 86 a víc ani ň.
Na předchozím kole jsem měl triatlonovou hrazdu, takže jsem zalehával za protivětru, při delší jízdě (změna polohy: odlehčení zadku), při snaze o vyšší rychlost, při jízdě s kopce.
Co se týká přestávky ve šlapání, je to u mě právě opačně: dosažení vyšší rychlost je pro mě výzvou k pokusu o její překonání, takže já se kochám spíš tím, jak se otáčí ručička tachometru kolem koncové zarážky.
Právě z tohoto důvodu jsem měl na předchozím kole vpředu 50, na novém 52 (se 48/11 jsem při jízdě s prudkého kopce prošlapával naprázdno).
Myslím si, že „slušnej člověk”, který nezalehl při šlapání už před čtyřicítkou (rychlost), je při šedesátce tak sedřený, že si zaslouží zalehnutí v posteli a ne na řídítkách.
Mě už tohle dnes nebere, ale jak jsem psal výše zkus v dobrých sjezdech naopak nešlapat a k tomu super zalehnutí (já používal ne sice zcela ideální, ale relativně bezpečné, tedy maximálně se ohnout, ruce na řídítkách úplně k sobě, lokty taky a nohy také k sobě, tzn. uvnitř hlavního rámového trojúhelníku se dotýkají - jen ty nohy navíc k sobě oproti šlapání udělají dost; pak jsou i lepší krkolomné polehy, ale ty jsou už všechny nebezpečné).
Tak před každou vyjížďkou přehazovat nejen kola, ale i kliky s převodníky :oD
A nejlíp to všechno vozit v batůžku s sebou, co kdyby...
:o(((
Není potřeba. Při svých převodech a obutí (viz výše) a momentální nekondici i bývalé fyzičce (se změnou zaměstnání jsem přestal systematicky běhat i jezdit na kole a navíc i přibral na váze, takže mám výkon motoru mopeda v kamionu) je kolo dostatečně univerzální jak do kopců, tak i při sjezdech.
Všichni moji kamarádi jezdí na horských kolech a i já dostala horáka, aniž bych po něm toužila. Ale protože jsem po silnici nestíhala, tak jsem na něj dostala hladší pláště a je to super!!! V terénu se udržím, nejsem žádná hvězda ani kaskadér a po cestě to pěkně sviští. A teď bych s ním nejraději i spala , jak jsem s ním spokojená.
Určitě se Crosse neboj, i když tě tady budou lámat do MTB. Navíc pokud ti ho i kamarádi doporučují a vědí kde jezdíte.
Vyber kolo lehčí, se sportovnější geometrií (delší) a uzamykatelnou vidlicí (což v téhle ceně bude). Mám Apache Wakitu a běžně jezdim i horší terén v pohodě, jen možná o něco pomaleji.
A jestli chceš vidět Bika na úzkých pláštích, na b-fku se to zrovna řeší : http://www.bike-forum.cz/forum/hybrid-mezi-mtb...
To mi teda přijde fakt jak "hybridy" :)))
A kdybys náhodou chtěl kupovat osobní auto, tak si raději kup traktor, dej do něj jinou převodovku a hladký gumy, aby to na silnici trochu jelo. Mohl by se ti hodit, kdybys s ním chtěl někdy vorat.
Nejsi ty náhodou lehokolista ? :o)))
Proč tak složitě, když se po silnicích svižně pohybují luxusní auta, kterými by se klidně dalo orat a v jejich korbičce i vozit hnůj?
Dnes jsou voli uvnitř, kdešto v minulosti byli vně orajícího stroje :-)
Nechces abych si to bral osobne, ze ? Ne ze by moje auto melo na korbe misto na hnuj, ale vykonove traktor s pluhem rozhodne prekona, takze to s tim volem ???? .... ale jinak dobrej for :o)))))))))))
;o)))
můj děda měl předválečného Harleye- motorka jak hovado. Tahal s tím klády v lese, pole neměl ale myslím že by s tím šlo i orat...
Ano, byli i tací, kteří zde po válce zanechané americké motocykly používali k obdělávání políček.
No, jo, do Prahy se ale americké motocykly nedostaly, tak můj prastrejda koupil do potahu od ruského vojska lóšaď :o))) Doklad mám uschovaný dodnes :o)))
Doufám, že nekoupil moc draho. Za trochu vhodného pitiva nebo staré hodinky (nevěděli, že je potřeba je natahovat) se dalo taky pořídit leccos.
Dostal ji "...jako náhradu za zjednanou práci dle dohody a vykonavší ji u vojenského velitelství - komendatúry." :o)))
Skoro to vypadá na záchranu staré herky před výrobnou koňských klobás.
Jak si podle toho poznal, že byla vyřazená :o)))
Ale vyřazený vojenský vůz si k ní musel zakoupit za 1200 Kč, což bych řekla, že v roce 1945 byly asi veliý prachy...
Dovedu si představit, jak vypadá kůň po tolika tisících km pochodu. Když k tomu připočítám, že taky cosi táhl a byl pod ruským velením, navíc za války, je mně jasné, že cestu zpátky by asi nepřežil. Zjednodušeně se dá říct, že své si už odpracoval, takže krom masa už neměl hodnotu.
Takže, když to zesumíruju, vychází mně z toho, že byli rádi, když se koníka výhodně zbavili. Zpátky se jistě vrátili ve zrekvírovaných autech a vlacích. Diskrétně se tomu říká válečná kořist.
Jaká byla tenkrát hodnota měny nevím, ba ani netuším, když všecko bylo na lístky.
Diky za rady. Asi jste mě přesvědčili na cross kolo.Dik