Pekny den, chem sa spýtať ako je to s rychlosťou na lehkole. Mám doma maxa a kopiu bacchety. Max sa mi zdá pohodlný, ale pomalý. Tá baccheta je znatelne rychlejšia... Som zvedavý ako rýchlo ste schopní šlapat po rovine a v bezvetrí povedzme 100m úsek s letmým štartom a akú mávate priemernú turistickú rýchlost po rovine.
http://www.lehokolo.com/img/chrustenice-2006...
tady máš výsledky sprintu na 100m (s letmým startem) z loňskýho srazu v Chrustenicích. Obrázek si udělej sám. Turistická rychlost po rovině mi přijde jako blbost:o) Když jedu turistovat, tak nejezdím po rovině. A průměr mám většinou tak 13-14km/h protože se kochám tím, co je okolo mě. Když pospíchám do práce, jedu po rovině tak 35. Když jsme jeli Praha prčice měl jsem na 143km průměr 17,45. Ale já rozhodně nejsem rychlík. Na kole jezdím pro zábavu. Nejsem sportovec, ale cykloturista.
Na leháči kašlu na rychlost - válím se a kochám se (krajinou, ženami atd.), semtam zastavím a fotím (to ale jen ty krajinky). Průměry mám tak 14-16 km/hod. Pokud se týká maximální rychlosti po rovince - tak asi 35 km/hod - vzhledem k 20" zadnímu kolu víc neušlapu. Z kopečka jsem jel nejvíc tuším něco málo přes 70 km/hod
Na Azubu 4 dám 100m letmo rychlostí okolo 45km/h, možná o chlup víc. Necelých 60 to bylo s lowracerem, jak dal Jurimír odkaz na ty výsledky.
Cestovní rychlost po rovině s tou 4kou tak 32km/h na 10km když se neženu, klesne na 30 při 30km, 28 při 60km a je někde mezi 26 a 28 když se jede celej den. Průměry jsou pak samozřejmě nižší, závisí na terénu a hlavně na počtu zastávek. Když jede člověk sám a po rovině, při 100km se průměr už prakticky blíží cestovní rychlosti, v kopcích je malinko nižší, ale hlavní vliv na něj má četnost zastávek. I to číslo co počítá tachometr z čistýho času jízdy klesne, pokud se furt zpomaluje a znova rozjíždí.
Rozdíl mezi Maxem a kopií Bacchetty je podle mě daný hlavně polohou rukou (aerodynamika) a případně i pláštěma (valivý odpor) a hmotností (jen ve velkých kopcích, máš-li tu Bachcettu lehčí).
Jiří, nechci Ti kazit dojem z tvého AZUB 4, ale čím to máš osazený, že jezdíš tak rychle, nebo jseš snad od pasu dolů kulturista, protože ty Tvoje hodnoty rychlostí - si myslím - jsou trochu dost nadsazený. Jezdím na čtyřce skoro půl roku (předtím 2 roky na AZUB Cé DD 27, takže nejsem až takový začátečník) a osazeno to mám celkem 3x7x3 rychlostmi, ale tyhle Tvý závodnický rychlosti jsem dosáhl tak z kopce. Mám pláště šíře 1,75 s mírně hrubším vzorkem určeným na lehký terén a silnice. Nejezdím na těžko a šlapu slušným tempem. Moje cestovní rychlost se pohybuje někde kolem 22-24 km/h a to jezdím převážně po rovinkách. Z kopce při nejtěžších převodech po pořádném rozšlapání se dá dosáhnout i 50 km/h ale po rovince s letmým startem 45 km/h - není to trochu přehnané???
Mam taky AZUB 4 (jeste ten model s tou starsi zadni vidlou) a to asi rok a pul. Z vlastnich zkusenosti muzu rict, ze ty rychlosti co pise Jirka nejsou prehnane. Ja sice takovych rychlosti nedosahuju (obzvlast pri tech delsich vzdalenostech), ale taky toho na lehokole nemam najezdeno tolik jako Jirka, takze pokud bych jezdil vic nepochybuju o tom, ze bych tech rychlosti taky byl schopny dosahnout.
Jinak co se tyce me prumerne rychlosti, tak na 80 km jsem schopny dat 24km/h (prevazne po rovinkach). A maximalni rychlost: tak z kopce mam 74,7km/h a po rovince jsem schopny vytahnout 50km/h, ale moc dlouho to neudrzim.
OK, tak to jste tedy oba borci. Tuhle jsem jel po takové horší silničce z příkrého kopce asi necelých 50 km/h a řeknu vám, sem tam nějaká ta nerovnost a člověka by to v té rychlosti vyhodilo úplně ze sedla, tak jsem radši ubral, nerad bych skončil jak při katapultaci z letadla. Závidím vám tu odvahu jezdit po našich "silnicích" takovými rychlostmi. Mám to odpružené vzadu i vpředu, ale jak jsem řekl, nechat se vyhodit ze sedla svého oře????...to radši uberu a na jistotu jistotou.
Tak na opravdu rozbité cestě to samosebou nejde, tam je 50 víc než dost. Ale na takové nějaké průměrné silnici je to jen otázka volby stopy. V téhle rychlosti (nad 60-70) se nejezdí u kraje, máš pravou půlku silnice pro sebe aniž bys někomu zavazel, tak stejně jako v autě koukáš daleko dopředu a vybíráš správnou stopu. A pokud máš spodní řízení, tak se ho na hrbolech držíš, aby tě to ze sedla nevykoplo. S horním to je blbé. Například nedaleko brněnské přehrady je cesta z kopce s asfaltovými příčnými prahy, takové ty vlny vysoké 30cm a dlouhé metr. Se spodním řízením tam mám rekord 63km/h, přední kolo přistálo snad dva metry za ten práh. S horním řízením jsem se na přesně tom samém místě málem po.... strachy ve 40km/h, protože člověk se nemá čeho držet, ta odklopná řídítka uhnou.
Dělal jsem s tím dost pokusů když jsme vymýšleli závody na sraz do Chrustenic, chtěli jsme vědět, jaké rychlosti můžem očekávat. Tehdy jsem zjistil, že 50km/h dostanu na tachometr na chviličku a že na 45km/h se mi jakž takž podaří vydržet deset vteřin, čili 100m za 8s sekund jde udělat. Pokud ovšem chceš předvést 100m s letmým startem s touhle rychlostí, není to jen tak. Jak se ukázalo v Chrustenicích, většina lidí to neumí: neodhadnou potřebnou vzdálenost pro rozjezd ani rychlostní profil podél této vzdálenosti tak, aby na pevně dané startovní čáře měli maximální rychlost co vydrží na těch 100m. Někteří v cíli už nemohli, většina ale teprv na cílové čáře dala maximum. Rozjížděli se moc z blízka a museli tak do toho moc dupnout aby zrychlili, tím se vyšťavili ještě před měřeným úsekem.
Co se týče těch cestovních rychlostí na rovině (neplést s průměry, tohle je to, co vidím za jízdy na tachometru), tak ty mám testované milionkrát dokola, určité trasy v okolí bydliště jezdím tak často, že vím přesně, kolik jezdím kde, a poznám i slabou odchylku ve vlastním výkonu podle tachometru.
K tvým údajům: zpřevodování je irelevantní, snad jen ten DD může něco málo požrat není-li zařazen prostřední stupeň. Pláště asi nemáš úplně balonové, takové střední, ale nenapsal jsi tlak, a tam může být rozdíl až 2-3km/h. Já mám 1.8" jemný vzorek a 7bar (100psi) vpředu a 2.0" skoro silniční vzorek a 6,5bar (85psi) vzadu. Jestli jezdíš na 3 bary, tak to samo o sobě ti sežere ty 3km/h z cestovní rychlosti. Pak je tu posaz, já mám sedlo v podstatě rovnoběžně s rámovou trubkou pod ním, čili asi 29° vzhledem k zemi. Řídítka vozím tak, abych měl paže podél těla skoro natažené a dost dopředu. Z kopce je blbost hned zařadit nějaké těžké převody, potřebuješ naopak roztočit nohy do pořádných otáček (což vyžaduje spd pedály a cvik) a řadit postupně tak, aby ty otáčky šly udržet. Výkon je úměrný momentu který do pedálů dáváš i rychlosti jejich otáčení a lidské svaly podají vyšší výkon, když se toutéž silou točí rychleji, ale musí se to umět. Platí i na rovině. Z kopce jsem s převodem 48/11 jel i 83km/h a to jsem pořád ještě šlapal. Když to spočteš vyjdou ti otáčky pedálů 150 za minutu. Bez SPD nezkoušet, zabiješ se až ti spadne noha z pedálu.
Hlavní rozdíl je ale motor. Mě nevím proč čeští lehocipedisti považují většinou za bůhvíjakého sportovce, přitom ve srovnání s amatérskými silničními závodníky jsem méně výkonný a poloprofíci dají po stejnou dobu vždy aspoň o 40% vyšší výkon než já. Viděl jsem je držet 50km/h po skoro hodinu (ve skupince na dráze) tam kde já jsem to dokázal po dvě minuty a měl dost. Nutně mě to vede k závěru, že většina majitelů lehokol u nás jsou ještě větší zdechliny než já. Sice budou díky nadprůměrnému nájezdu km mít vyšší výkon než je průměr české pivní populace, ale furt je to nula nic. Jak je vidět i na srazech, nejen podle tachometrových čísel napsaných na netu ale i v reálu jsem z těch rychlejších. Člověk tam vidí takových základních chyb, některé i nezdravé. Nejčastěji lidi drtí težké převody, když chtějí zrychlit, tak nejdřív řadí a pak až šlapou a vůbec. Nikdo neřeší nějakou efektivitu nebou správnou techniku jízdy a pak se všichni diví, že jim to nejede.
přehnané to není. Jirka má slušnou výdrž. Můžu jet po rovině nad 35-38, z mírného kopce tak 45 a z kopce přes 60-70. Zkoušel jsem si to na nakoláckým srazu v Chrustenicích a jel tímto tempem jeden den posledních 15 km. Dalo se, ale za těch 15 km jsem byl víc vyšťavenej než normálně po 100km. Normálně tak nejezdím. Jezdím pohodovým tempem a pozoruju okolí a vychutnávám si jízdu. Nejsem závodník a nebaví mě to. Je jsem si tehdy chtěl vyzkoušet, jak mi to pojede, když pojedu na hraně, tedy nejvíc co můžu.
Túto tému som založil preto, lebo ma viac baví jazdiť rýchlo, než pohodlne. Niesom vegeťák, som skôr chrt... Baccheta mi vyhovuje viac... Mimochodom, ten test som robil s rovnakými kolesami (26", plášte Continental 1"). Výkon nedokážem objektívne zmerať, preto som meral max. rýchlosť, ktorú som vedel dosiahnut a trochu ma zarazil rozdiel - skoro 10 km/h. Preto sa pýtam ktoré faktory majú na rýchlosť vplyv. Zjavne je to otázka posedu - max má spodné riadenie a bacchetta typický superman...ale čo ďalšie vplyvy...
Jirko, zaujímal by ma tvoj názor, ako by sa dal zrýchlit max... Mám od Aleša kúpené horné riadenie a skúsim sa s tým pohrať...
předpokládám, že máš bacchetta clone pevny a neodpruzeny nikde a nijak a vidim hlavni rozdil tam
bud se chces houpat nebo jet rychle oboji nejde
Jak psal Láďa, něco málo požerou i tlumiče, můžeš zkusit krom rychlých plášťů ještě ten Max taky nastavit hodně natvrdo, aby to vyloženě žralo jen ty nejhorší výtluky co hrozí proražením pláště.
Taky je možné, že tobě konkrétně se daří podávat větší výkon v té poloze na Bacchettě než na Maxu, buď jsi na ni víc zvyklý, ne něco na ní vyhovuje tvému tělu lépe. Tady budou spíš menší rozdíly.
Minimální ale nenulový rozdíl pak může dělat polstrování, standart Azub je velmi měkká turistická matrace, když do toho pořádně dupneš úplně cítíš jak se ti záda boří do toho sedla. To taky něco sežere.
Nad cca 30km/h ti na nekapotovaným lehokole libovolného druhu začíná 90% výkonu požírat odpor vzduchu. Výkon potřebný pro překonávání třecích odporů (pláště, ložiska) při konstantní rychlosti roste s druhou mocninou rychlosti, ale výkon potřebný pro překonávání aerodynamického odporu se třetí mocninou a je proto při vyšších rychlostech naprosto dominantní. Takže největší vliv na rychlost bude mít poloha těla. Můžeš zkusit požádat někoho s fotoaparátem aby tě vyfotil zepředu, dej jeden pedál úplně dolů. Srovnáš si tak čelní plochu, je dost možné (pravděpodobné) že na maxu bude větší. Jednak tam možná je menší diference výšky sezení a šlapání, takže obálka okolo šlapajících nohou sahá hlouběji k zemi pod úroveň sedadla. Dál potom úhel sedačky, čím víc naležato, tím menší čelní plocha i lepší tvar. Když to ale přeženeš, nejde se pořádně opřít do pedálů a nic neuvidíš, proto se nelehává úplně vodorovně ani na nejzávodnějšíc lehokolech. A podlední věc jsou ty ruce, asi nejaerodynamičtější poloha je "praying hamster", s lokty na břiše uvnitř a prakticky celýma rukama uvnitř obrysu těla. O chlup pohodlnější ale taky o chlup (malý chlup) pomalejší je ten "superman position" co má Bacchetta nebo třeba Toxy ZR. Challenge tomu říká Open Cocpit. Ruce sice sahají mimo čelní obrys trupu, ale jsou natažené ve směru proudění. Drasticky horší aerodynamické vlastnosti má spodní řízení, zvlášť takové široké turistické jako na Azubech. Zvětšuje čelní plochu těla třeba i o 30%, čili celkový odpor kola o víc jak 10%.
Když to shrnu, tak Max zrychlíš takhle: najdeš nejaerodynamičtější polohu sedla vůči pedálům, nastavíš horní řízení tak abys mohl schovávat ruce (paže) mezi stehna a trup, vyměníš potah za nějaký tvrdší sportovní, nastavíš tlumiče co nejvíc natvrdo a pochopitelně dáš 1" vysokotlaké gumy. Tím se z Maxu stane skoro highracer, ale furt bude relativně těžký a ne zcela tvrdý a podobně, nicméně Hardcoru ujede na silnici s přehledem.
když jedu s dolním řízením z kopce, po rovině či proti větru a chci, aby to mělo menší odpor, řídím jen jednou rukou, druhou mám v nějaké "aerodynamické" poloze. Myslím, že to je na rychlosti i trochu znát.
Vzhledem k množství "příhod", za dobu ježdění se snažím řídit vždy oběma a při rychlé jízdě z kopce obzvlášť. Asi jsem "měkkej" ale při pořádném sešupu si naopak užívám odpor vzduchu, který za mne brzdí. Vše je ale věc jednoho každého...
při pořádném sešupu nápodobně, jakmile rychlost překročí 60 km/h tak taky jedu s rukama na brzdách a nějakej odpor neřeším. Mluvím o rovinkách a mírných kopcích, kde jedu pohodově 30-40 km/h, nechce se mi moc šlapat a odpočívám.
Souhlasím já si na AZUB4 netroufnu řízení jednou rukou při rychlostech nad cca 30km/h. Pořád se mi zdá, že klasika byla v tomhle méně náchylná. Zlepšuje se to množstvím najetých kilometrů, aktuálně jsem naležel teprve první 1000.
a bude to čím dál tím lepší a lepší neboj. Tuhle jsem hryzal za jízdy jablko a potřeboval jsem si ho vzít do druhý ruky, abych mohl řadit, tak jsem si ho přehodil a teprv za chvíli mi došlo, že jsem vlastně jel tu chvilku bez držení :o)
Já naopak nad 30 km/h jedu klidně bez držení:-) Na ležáku teda jen rovně, ale pár set metrů už jsem ujel bez dotyku řidítek (ale nijak to netrénuju).
Čím rychleji kolo jede, tím menší je potřeba držet řidítka, vyplývá to ze samostabilizační geometrie kola a z gyrostatického efektu.
Přesně tak. Občas na nějaké akci někoho napadne, že začnem soutěžit, kdo pojede bez držení pomaleji a to pak začíná sranda, zvlášť pod 10km/h (to nebylo na leháčích, ale na principu to nic nemění) :-)
A skvěle je to také poznat na válcích, zvlášť když na nich člověk jede poprvé. To má většinou každý strach (já trošku měl), aby se udržel a bojí se jet rychleji, jenže právě dokud se nejede rychleji, tak se na nich zase nedá udržet (teda když už se to umí, tak chvilku se dá i hodně pomalu jet, ale na počátku těžko).
na leháči je to těžší, i když má kolo stejnou geometrii podvozku, nejde se tak dobře naklánět trupem (jako na klasice zalomit tělo v pase do strany). Takže se dá bez držení jezdit jen omezeně (třeba rovně). Vyvažování se dělá spíš jen kolenama a rukama.
Jak se jezdí bez držení
http://www.youtube.com/watch?v=RiOVIVIGBVA&...
Na klasice jsem se cítil řádně seznámen s kolem, když mi to jelo bez držení i do mírných zatáček a já si byl jist že mám kolo pod kontrolou.
Na leháči mi to ani po 1500km nejde, dokážu jet bez držení jen kousek rovně.
Někdo někde psal, že stabilnější je kolo, které má výše těžiště.
Zdůvodnění, proč se na lehokole špatně drží balanc bez držení řídítek, je ale asi jiné –
bez držení řídítek se lépe balancuje na kole, kde je největší výškový rozdíl mezi nahýbající se částí těla (hlava a trup) a nejnižší ukotvenou částí těla (u vzpřímeného kola chodidlo, u lehokola zadek).
Fyzikální zdůvodnění se opírá o (1) zákon zachování hybnosti soustavy dvou těles a (2) sčítání momentů otáčení na páce:
(1) Když člověk vyskakuje z loďky, ta mu pod nohama ujíždí na druhou stranu působením reaktivní síly. Podobně když člověk trhne horní částí těla na jednu stranu, odkopává kolo pod sebou na druhou stranu.
U vzpřímeného kola je člověk dole zapřen nohou v pedálu, a převážně tam se reaktivní síla vypůsobuje. U lehokola je ale nejnižší částí těla zadek, a tak reaktivní síla působí na sedlo.
(2) Viz obrázek: http://www.volny.cz/novacek7/leho/balanc.gif
Červená reaktivní síla Fr proti naklonění těla u vzpřímeného cyklisty působí nejvíce na pedál 10 cm nad zemí, tedy na velmi krátké páce, a k padavému účinku hnědé gravitační síly Fg příliš nepřidá.
U lehokolisty ale reaktivní síla působí jen o málo níž než vychylující síla Fv, a jejich protichůdné otáčivé momenty jsou jen o málo rozdílné. Proto je nahýbání jezdce u lehokola pro vyrovnání náklonu mnohem méně účinné.
Teď ale to nejhorší: Chci vyzkoušet Azub 5 (příp. 4) a nemám kde. V půjčovně u Azubu není. Co mám dělat? Mohu přijet kdykoli kamkoli, zaplatit půjčovné i zálohu.
na lehokole som sa este neviezol. horsie ovladanie lehokola bez drzania je samozrejme zapricinene nizsim taziskom, podla mna hra velku ulohu este vzdialenost samotnej hlavy jazdca od zeme, lebo v nej mame centrum rovnovahy (ucho). podla toho ci je lehokolo viac leho alebo sedo, mozu byt dvaja jazdci s rovnako vysokym taziskom, ale ten viac sedo moze mat hlavu o 10-20cm vyssie a je na tom s rovnovahou myslim lepsie. a druha vec ze sa asi nenakloni tak ako je to na tom obrazku, naklonit moze hlavu, popripade este ramena. potom by uz vypadol :-) . o tej vyske samotnej hlavy som tu zatial nic necital, je mozne ze som vedla. len ma to tak napadlo.
Tento borec na lowraceru jezdí bez držení celkem pěkně. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=jnfdhnAobeg
Jo, Baron je na tohle supr, a s kopií Baronu, která jezdila skoro tak dobře, jsem uměl to samé co je na tom videu. Ale na Azubu 4ce to neumím. Možná je to i tím, jak mám zběsile vedené bowdeny a jak přední blatník drhne o láhev na vzduch do klaksonu. Podmínkou jízdy bez držení je volně se pohybující řízení.
Jasně, to že je to těžší je mi jasné. Pro nezkušené je to na leháči těžší i když se drží (oproti jízdě na klasice bez držení).
Jen jsem tím chtěl potvrdit, jak je to s tou rychlostí, že čím větší, tím je to lehčí.
a to už bych zase nesouhlasil:-) myslím, že pro nezkušeného (tedy pro někoho, kdo nikdy v životě nejel na jednostopém vozidle, tedy třeba ani na motorce jako spolujezdec) si myslím, že udržet rovnováhu na "klasice" a vleže je zhruba stejně těžké. Ale, samozřejmě, žádným výzkumem to podloženo nemám.
Nezkušeného jsem myslel jen v rámci lehokol, tedy třeba sebe. Bez držení na klasice dam klidně i slalom při vhodné rychlosti. Lehokolo jsem zkoušel pár minut a problém jsem měl.
Samozřejmě bez jakýchkoliv zkušeností jak píšeš ty je to něco jiného.
Tohle používám na rovině nebo z mírnýho kopce v hodně prudkým protivětru, a taky myslím, že při relativní rychlosti vůči vzduchu okolo 50km/h je už cítit rozdíl. Při sjezdu z rychlýho kopce to obvykle nedělám, pokud ten stav o chlup vylepšené aerodynamiky nemá trvat dlouho (jako když jedeš 100km proti větru), dlabu na to a radši do toho o chlup víc dupnu.
Mám AZUBáčka MAXe se spodním řízením. Nevím, zřejmě nejsem jediný, kdo to používá, ale občas, pokud šlapu po rovině nebo z kopce, kde nečekám nějakou zrádnost, složím ruce podél těla (skoro za zada, jako jsem musival ve skole) a chytnu řídítka téměř uprostřed - pod zadkem - mám velmi dobrou kontrolu nad jízdou a zároveň mnohem menší odpor než kdybych řídítka držel u brzd. h? Lehu leh!
Mám starýho Maxe se spodním řízením, po rovině na rychlých gumách vytáhnu tak 50 km/h (teď už mám na to i převody:-) ). V Chrustenicích těch mých 45 km/h bylo na spíše pomalých gumách.
Průměrná rychlost: Rychlost, kterou vidím na tachometru, když jedu po rovině stálou rychlostí, kterou jsem schopen libovolně dlouho udržet, bývá většinou mezi 30 a 35 km/h (závisí na obutí, povrchu cesty, větru, jestli je to rovina spíš do kopce nebo spíš z kopce:-) )
Nedávno 80 km po kopcích s průměrem 25 km/h.
Dlouhodobě natěžko po rovině průměr mezi 15 a 25 km/h (viz např. http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006... , jsou tam tabulky s AVS průměrnou rychlostí, konec cesty je poznamenán strašným protivětrem a silně bolícím kolenem).
"konec cesty je poznamenán strašným protivětrem a silně bolícím kolenem)."
Kdyby ses předtím tak nehonil, koleno by tě nebolelo. :o))
Doufam, ze me zase nikdo nenapadne, protoze prispivam k lehokolum.
Rychlost bude zalezet nejvic na tvym krevnim obehu, svalech na nohach a trenovanosti vubec. Teprve potom muzes porovnavat vyhody lehokol nebo jejich jednotlivych typu. I na klasice se daji zajet mnohem lepsi casy, nez tu zaznely.
přesně tak, záleží nejen na tvaru karosérie, ale i na výkonu (a jiných charakteristikách) motoru. A samozřejmě i do jisté míry na tom, jak řidič umí s motorem zacházet. Takže pokud tady každý napíše, jak rychle jezdí, je to jen taková v podstatě nic neříkající anketa.
Tazatele patrně nejvíc zajímá, proč je jedno z jeho kol pomalejší a k tomu se pěkně výše vyjádřili lada.lehokolo a Jirka.
Když jsem koupil Azubáčka 5, tak mě todle téma taky zajímalo a proto jsem namontoval bezdrátový počítadlo. Mám, ale dojem, že když stojím, tak čas neběží a počítá mi to jen čistej jízdní průměr. Pláště mám Schwalbe Marathon 1,5 palce, vzadu Marathon Racer nabušený na max. tlak - vpředu cca 7 atm., vzadu 6, horní řízení. Jízdní průměr se většinou motá od 20 do 25 km/h. Ani když jsem se docela snažil, tak jsem se nedostal nad 30. Pravda ovšem je , že ze sedačky po jízdě sesedám aniž bych byl strhán. Trénovanýmu borcovi na silničce nestačím, spíš mohu soupeřit s trekovýma kolama - tam ovšem zcela vyrovnaně. V krátkým úseku bych mohl dosáhnout rychlosti kolem 40, zkoušel jsem to minulej rok. Mám ale celkem lehčí převod 44-11, strop - možná s těžším převodem / jestli bych ho utočil/ 45.
No já utočím s převodem 48/11 i 80km/h, z kopce, a neřadím ho při nižší rychlosti než 55km/h. Jsi si jistý, že si nedrtíš kolena, pokud ti vyhovují tak nízké frekvence? Podle toho co jsi napsal mi vychází, že strop máš hned nad 80 ot/min, čili normálně jezdíš kolik, 60? Někde jsem četl, že bezpečnější je nechodit pokud možno pod 80. Chce to cvik, pokud nemáš lehokolo dlouho, časem se to naučíš točit menší silou ale rychleji = stejný výkon s menší únavou.
Ono jde i o techniku šlapání. Naučil jsem se s klipsnami šlapat tak aby byl průběh síly co nejvíc konstatní - prostě nedupu do toho takovou silou a zato částečně tahám za klipsnu a zabírám co nejplynuleji. Po zimě se to vždycky musím učit znovu, když se soustředím na správnou techniku tak rychlost vždy poskočí o cca 2km/h nahoru.
Protože jezdím už leta bez computeru, odpovídám "k tématu" až nyní, kdy nám na důležité vjezdy do vsi instalovali cedule "vaše rachlost". Maximálka proti mírnému větru 37km/h; po 60ti kilometrovém kolečku v mírně zvlněném terénu, ujetém za tři hodiny, jsem už vytáhl jen 34.
Tož na silničce nalehko bez těžkýho báglu odpočatej dám na rovince tak 45km/h, na trekingu sem dal na stejným úseku 38km, běžná cestovní rychlost po rovince když nespěchám" silnička (28-30km/h) treking(25-28), když fukne protivítr tak není problém jet 20-23 a člověk je rád že jede. Na silničce když si nelehnu na řidítka tak to prostě rychle nejede. Průměr cestou do Ol mám už konečně zpátky na 29km, cestou zpátky do kopců se plazím průměrnou 18tkou. PS. nespěchám, jezdím jen když se někam potřebuju dostat- z bodu A do bodu B. PPS" tož asi každý by rád jezdil s minimální námahou co nejrychlejc (což umí kapotovaný záležitosti).