Zdravím všechny, mám dotaz. Koupil jsem nové kolo, které je vybaveno vidlicí Manitou Axel Elite Lockout TPC 100mm, model nejspíše 2007. Pro mě je tahle vidlice dost novinka, lockout je výborná věc, + a - u komprese ještě nemám v terénu vyzkoušeno, jestli to budu vůbec používat. Tyhle vymoženosti jsou ovládány páčkou, resp. kolečkem pravé vidlice (z pohledu jezdce).
Dotaz souvisí s kolečkem na levé vidlici. Nevím, co se tím reguluje (tuhost?, zdvih?). Jde o to, že když to povoluji (protisměru hod. ručiček), vnitřní nohy vidlice sjedou nepatrně dolů a tohle otáčení MÁ doraz. Při zatlačení do řidítek si pak vidlice slyšitelně "foukne". Když to ale dotahuji (po směru hod. ruč.), tak vnitřní nohy opět povyjedou, ale tohle otáčení NEMÁ žádný doraz, jako by konec přeskakoval! Není to problém? Chci se na to zeptat na plánované garančce, ale tady už jsem si přečetl spoustu rad, od nadšenci co kolům rozumí ;-)
Díky!
Axel je pruzinovka, takze timhle koleckem menis predpeti prave te pruziny. Proto ti pri zatizeni a snizeni predpeti pruziny vnitrni nohy vidle zajely dovnitr, pri zvyseni naopak ven. Pokud mas technickou predstavivost, na princip regulovani predpeti pruziny urcite prijdes sam.
Díky. Trochu jsem pobrouzdal tady po diskuzi k podobným tématům, narazil na tuninng test, a jsem malinko více v obraze, co je to předpětí atd. Ale je toho moc najednou. Myslím, že pro mě jako začátečníka, bude nejlepší se nejdřív s chodem vidlice seznámit, udělat si na tunningu popsaný laický test atd.
Ještě se zeptám, je pro ono "seznámení" lepší pro začátek předpětí nepoužít, tzn. kolečko povolit nebo naopak? Myslím si, že při zdvihu vidlice 100mm spíše nepředpínat, vážím 75kg a jde mi o dobrou ovladatelnost a pohodlí v terénu.
Ještě doplňková otázka, není ve vidlici nějaký stržený závit nebo jiný problém, když při utažení předpětí nelze došroubovat dokonce a i při lehkém dotažení přeskakuje? Když předpětí povoluji, funguje to zase správně a závit se hned chytí.
Ideální stav je mít pružinu zcela nepředepnutou. Je pak nejcitlivější. Předepnutí je vlastně pouze nouzová varianta v případě, že je pružina moc měkká a o jedno tvrdší pružina by už byla moc.
Takže to úplně povol a zkus jak se to bude chovat, pokud nebudeš chodit s vidlicí na doraz, tak to ani neutahuj. A pokud bys i při povoleném stavu nevyužíval celý zdvih vidlice, tak potřebuješ měkčí pružinu.
Stržený závit by tam být mohl, ale takhle jen podle popisu se to nedá říct, to se pozná, až se to rozebere.
A tento příspěvek tedy platí pouze pro vidlice, které štelování předpětí mají a ta tvoje to tedy nebude. Ale vyšroubovaný to můžeš nechat stejně, ať máš plný zdvih.
Taky by me nenapadlo, ze by sla u Axelu menit vyska zdvihu a naopak ne predpeti. Priste se musime ptat na vic podrobnosti, jestli se ten zdvih meni s nebo bez zatizeni, jak velka ta zmena je a tak :o)
Tak teď v tom mám guláš. Ten zdvih se změní jen nepatrně, cca. 5-7 mm (samo bez zatížení), to vypadá spíše na předpětí. Navíc si nemyslím, že bych měl na kole za 18,5tis. (RM EL NINO 2007) vidlici za 5,5tis.(s RTWD), kolo mělo být dle katalogu vybaveno Axel Elite 100 TPC LockOut a takové je i označení přímo na vidlici. Na netu u Progress Cycle jsem jí vlastně ani nenašel, i když dle obrázku odpovídá té s RTWD, ale na obrázku může být cokoliv... To samé na stránkách výrobce, kde pro změnu tahle vidlici vůbec není. Jsem z toho jelen..
na staršim kole mám taky axel a nemůžu se ubránit dojmu, že máš to co já, tedy štelovatelný zdvih někde v rozmezí 70-100mm označované jako RTWD. usuzuju na to z toho faktu, že ti nohy zajíždějí pouhým otáčením toho ovladacího prvku aniž bys vidlici zatížil. manitou nedělá něco jako "předpínání pružiny". aspon sem se o tom nikde nedočet. pokud udává možnost regulace tvrdosti tak sice píše "předpětí" ale hned následuje "(výměnou pružiny)"
pokud přemůžu lenost, dojdu vyzkoušet jestli se mi taky v jedné z krajních poloh protáčí;-)
Fakt to tak je, Axely neznám všechny modely z paměti a nějak mi nenapadlo, že by RTWD dělali i u Axela. A ono jo.
lenost byla překonána zvědavostí a doběhnul sem do kolárny. jednak mi teda ani v jedný krajní poloze kolečko nepřeskakuje ale z toho bych nedělal drama a taky to maká právě opačně než popsal Mr. R tedy doprava klesá a doleva se vysouvá. to ale není směroplatný jak by řekla máňa:o)
Doprava když dotahuju tak stoupne, do leva když povoluju tak klesne. Klesne ale až těsně před koncem, jinak je těch otáček docela dost (asi 10). Hlavně, ten rozdíl je pouze 5-7 milimetrů, to nevypadá na zdvih..
Tak tedy nevím. Mám Axela Elite s TPC LO, model 2005 a ta předpětí nastavitelné má...
pic kozu do vazu:o
tak nevim co má Mr. R
Jestli ses ale koukal do katalogu Manitou, tak tam to nevykoukáš... Konkrétně ta moje vidlice ani oficiálně neexistuje. Na jejich stránkách byla Elite, ale jen s FFD a bez LO. Podle mne to bylo děláno na zakázku pro Progress Cycle, kde jsem to na podzim 2004 kupoval...
cosi o tom sem psal v příspěvku, kterej se ztratil:-I na kompletovaný kola se někdy dostanou vidle, který nejsou v nabídce výrobce k volnýmu prodeji a naopak, takže těžko říct jak to s touhle konkrétní vidlí je:-/
Čoveče mám v tom guláš. Navíc jsem večer přišel na další věc, že jestli se měří zdvih od stírátka ke korunce (tedy vzdálenost odhaleného chromu vnitřní nohy), tak jsem naměřil 122 mm, je to možný? Myslel jsem, že Axel Elite 100 Lo bude mít zdvih 100mm.
pokud bys měl stavitelnej zdvih tak nad levou nohou bude "kroutítko" vypadat asi takhle:
http://www.hbsuspension.com/items.asp?deptid=1...
je na něj "stupnice", která ukazuje momentální nastavenej zdvih. manitou děla většinou RTWD v rozsahu 30mm. pokud se ti změní zdvih o nějakých 5-7mm tak to nejspíš bude předpětí pružiny, který má Jarda.
zdvih změříš nejlíp tak, že např. olejem "umažeš" stírák a pak propružíš vidli. tím se ti vypíše na vnitřní noze kroužek z oleje a zdvih je vzdálenost mezi ním a břitem stíráku v nezatíženym stavu vidle. většinou naměříš míň, než je zdvih, udávaný výrobcem:)
Takhle to fakt nevypadá. RTWD to nebude, bude to předpětí jak píše Jarda, je to myslím poznat i když to povolím a pak na to zatlačím. Ty kroutidla na vidlici vypadají jako na tomhle obrázku:
http://www.progresscycle.cz/detail.asp?ID=40... Super RTWD LO&det=axel_super.jpg&rok=2007
ale vidlice to má být Elite 100 LockOut. To měření vyzkouším, díky za radu. To mou popsané měření jsem si přečetl v návodu Manitou vidlic a taky mi to přišlo divný, jednak jsem naměřil moc (120) a jednak to snad přeci nejde až nadoraz do korunky.
Ještě jednou se ale zeptám, nedá mi to, myslíš, že to "nekonečno" při dotažení předpětí nebude problém? Nevím jak to vypadá uvnitř, rozebírat to nechci, ale nerad bych pak platil za nějaký stržený závit (kterej jsem nestrhnul) nebo tak něco...
Jinak díky moc za rady!
oprava odkazu:
http://www.progresscycle.cz/detail.asp?ID=40...
Já tu svojí taky nenašel, ani na stránkách výrobce, ani na Progress Cycle. Přijde mi, jako by měla od každé Axel něco, ale dle obrázku se nejvíc podobá té s RTWD na ProgressCycle, ale ta by to být neměla.. Dle katalogu je kolo vybaveno Axel Elite 100 lockout TPC, to samé se píše i přímo na vidlici. Navíc je mi záhadou, že jsem naměřil zdvih 120mm, jestli to teda měřím správně.
Na novy kola se casto montuji tzv. OEM verze vidlic, tj. takovy modely, co jdou jenom na novy kola a zvlast se neprodavaji, muze jit o tenhle pripad.
Ad vyska zdvihu- vzdalenost od stiraku ke korunce jeste neznamena celkovy zdvih. I kdyz 22 mm navic se zda hodne i mne.
No, ono navíc je to normálně pouze okolo 15 mm, těch 22 to je při dotaženým předpětí, kdy vidlice (asi negativní pružinou) povyleze o další milimetry. Jinak hoši díky za osvětu, v krámě kde jsem kolo koupil věděli houno, snad se víc dovim v jejich servisu na garančce. Odpružená vidlice je pro mě novinka a zjišťuju, že správný vyladění je alchymie. Vlastně jsem jen chtěl vědět, co tam mám zatím nastavit než se rozkoukám a takhle jsem se do toho zamotal :-)