Dotaz na všechny cyklo-dálkaře toulkaře.
Jáké pláště se Vám osvědčily na dlouhé cestování s brašnamy , především mám na mysli jakou velikost plášťě.
Mám 30/622 s hrubím vzorkem - asi bude, než tohle, lepší řešení.
Mám 50 - 622 Schwalbe Marathon a jsem naprosto spokojený. Necvakneš to, dobře to odvaluje. Jen pozor na to, aby se ti větší rozměr vešel do rámu a brzdy.
Jenom jsem neřek ,že je to na crossa a 50 ky mi příjdou dosti maximalistický.Nebudou mít velký valivý odpor.
však taky mám crossa, jede to parádně, neboj.. jinka dělají i slabší. mrkni sem http://www.imexpo.cz/index.php?cnt=ctl&... .
Při stejném tlaku mají širší pláště menší valivý odpor než užší
aha. a proto jsou na silnicnich galusky a ne traktory....
Neni rec o traktorovym vzorku plaste, ten vazne zbrzdi hodne, ale o jeho sirce. A navic "pri stejnem tlaku". Do silnicnich plastu nebo galusek se naboucha nekolikanasobne vyssi tlak vzduchu nez do MTB plastu, takze se zmensi stycna plocha s podkladem/povrchem, prave diky rozdilnymu tlaku bude tenhle silnicni plast rychlejsi. Analogicky pokud by slo nakrasne natlakovat sirokej plast na stejnou hodnotu jako galusku (coz nejde), nezmeni se nijak velikost tehle stycne plochy, jenom jeji tvar (misto protahlyho "ovalu" to bude "oval" napric.
ano o sirce plaste. ale *pri stejnem tlaku*, ale na ten se nejezdi, jako ze- vsichni ucastnici si nafouknou kolo na tolik a tolik a pojedou a ted se uvidi, jak kdo odvaluje.
kazdej si totiz nafoukne kolik potrebuje a pak je to -pri stejnem tlaku* uz jen teorie
Nechapu nejak, o co ti jde. Ano, kazdy si zvoli "svuj" plast, nahusti na "svuj" tlak. Tady ale byla rec o tom, jestli je potreba mit strach ze sirsich plastu, nebo jezdit na uzkych, prave kvuli zminovanemu valivemu odporu. A diky prave temhle teoriim i praktickym zkouskam ten strach opodstatneny neni.
pokud jezdi po silnici a cim vic po silnici, tak porad je lepsi uzsi nez sirsi, tak to aspon z toho vseho vychazi...
Užší plášť má oproti širšímu pouze 2 výhody:
1. menší odpor vzduchu
2. trochu lépe pruží na drobných nerovnostech (ale zase se na nich snáz procvakne)
Nedá se říct, že by měl menší valivý odpor, to závisí především na tlaku, materiálu a vzorku běhounu, ale i průměru kola atd.
Ráfek s plně nahuštěným užším pláštěm je mnohem lehčí, než se širokým.
jo, tak 3, máš samozřejmě pravdu.
Jenom 2 vyhody, sirsi plast je pochopitelne i vyssi, ma vetsi objem vzduchu a tak tlumi nerovnosti daleko vic, nez ten uzky, nevim, kde jsi prisel na opak. To je asi nejdulezitejsi vyhoda sirokych plastu vubec.
ale nikoliv při stejném tlaku. Když nahustíš tlusté pláště opravdu natvrdo (třeba 2" na 7 bar), tlumí to drobné hrboly hůř, než galusky nahuštěné na stejný tlak. Výhodou je snad jen menší riziko proražení (než u podhuštěné galusky).
Jinak máš samozřejmě pravdu, ale v případě nahuštění tlustého pláště na malý tlak zase přicházíš o tu výhodu menšího valivého odporu.
A praktické pozorování: Mám teď Schwalbe Hurricane (hladký běhoun, po stranách symbolické drapáky). Když je nahustím na maximálních 5 bar, tak to sice po asfaltu fičí, ale každej hrbol je poznat (i když mám celoodpružené kolo), v hrbolatých zatáčkách tomu moc nevěřím a na štěrku to ustřeluje. Když je dám na 3,5-4, jede to po asfaltu taky celkem rychle a zároveň to daleko víc drží na hrbolech. Pokud bych ale na to kolo naložil plnou zátěž, tak je potřeba tlak přidat (pneumatika, která mi natěžko přijde spíš podhuštěná, je rázem po sundání bagáže spíš přehuštěná). U pneumatik nejde jen o minimální odpor, ale taky by měly aspoň trochu držet.
Při stejném tlaku. Úzké pláště se dělají i na tlaky vyšší než 10 atmosfér, což traktory ne.
Navíc při rychlostech přes 30 km/h, kterými silničky jezdí, začíná nad valivým převládat odpor aerodynamický. Proč myslíš, že se právě na žiletkách často dává aspoň dozadu, kde je kolo kryto rámem, plášť o něco silnější než dopředu.
než sem to sesmolil, tak sem byl předběhnut :)
ale hledal sem článek na tohle téma, který sem někdo (vašek?) nedávno dával a nenašel sem, nemá někdo odkaz?
Neco mela na strankach fa Schwalbe, doma bych mel mit nejakou podrobnou studii v nemcine, je daleko podrobnejsi, navic s prihlednutim k dalsim faktorum, jako valivy odpor ruznych sirek plastu, ruznych vzorku na nich a navic na uplne rodilnych povrsich, to vsechno vyzkouseny za pomoci merice vykonu (tusim na klikach). Podivam se po tom, na Schwalbe se mrkni sam :o) A nech tu odkaz, jo? Dik :o)
našel sem jen tohle
http://www.schwalbe.com/gbl/en/tech_info...
ale to co tu bylo, bylo v češtině, pokud se nepletu
A podrobnej článek by se mi celkem líbil, ale němčinou nevládnu
Možná to bylo tohle, co jsem se předtím dával
http://www.bikezone.cz/view.php?cisloclanku...
Ale četl jsem lepší test s hodně plášti (i pro široké bikové) a ten už jsem bohužel nenašel.
Neosvědčili se Rubeny. Po 200 Km plášť prasknul těsně u ráfku a ostatní (dvě kola cca 1200km) byly sjetý dohola. Měli jsme Rubeny poprvé (koupil jsem je pod vlivem kladného hodnocení zde v diskusích) a už nikdy. Jen pro úplnost, na nosičích jsme měli naloženo cca 17 Kg.
z vlastni zkusenosti -k pouziti na asfaltu a obcas polnacka na favoritu, trasy tak 14 dni-mesic :
bez prednich brasen:
vpredu - 27x622 kevlarovy michelin, tlak - "na kamen"
vzadu dle brasen (a jezdce) 27/32x622 michelin/schwalbe(asi taky kevlar, nepamatuji s e ) tlak - na kamen
pokud vozis predni brasny doporucuji na obe kola 32x622 schwalbe. vsechny gumy byly silnicni temer slicky. Jakykoliv vzorek bud brzdil anebo drncel.,tlusta stena pouze nesnizovala pocet defektu. nejdulezitejsi z hlediska odolnosti proti prurazu byl opravdu ten tlak.
jinak - Plaste - kevlarove -lze nahustit na 10 atm ale musis mit patricne rafky (dvoustenne) a kvalitni vlozky rafku.Jedina situace kdy jsem zavidel lidem s traktorovymi gumami bylo kdyz na polnackach zaprselo a vzniklo "mydlo"- to pak opravdu bylo lepsi jet s jednou nohou blizko u zeme az k asfaltu.
-Vyse zminovane plaste 50x622 by take moly byt dobrym reseni, momentalne jezdim se silnicnim obutim na horalovi (40x559, silnicni kevlar) a je to lepsi zejmena v meste kde jsou tramvajove koleje, rovnez ovladatelnost na rozbitem asfaltu je obdivuhodna.
No a nakonec co nedoporucuji
- Kenda pri pretizeni casto odchazi kostra(kord) - naskacou bubliny...
-barum /rubena- rychle popraskaji boky-degradaci gumy sluncem- a nasledne se trha kord
Hutchinson- velice nevyrovnana kvalita, 1 ze 4 vydrzela 6000, ostatni 3 kusy 500-1000
Kvůli velké zátěži 47-622. Nouzově jsem musel jet na 37-622 (Author: snesl dost velké přefouknutí a vydržel tlak i zátěž), ale nebylo to ono; plášť se více zploštil a tím se zvýšil jeho odpor a klesla rychlost tak, že jsem musel šlapat i s kopců.
Pravdou ale je, že s takovým kamiónem, jako já, každý nejezdí.
Jestli nemáš vpředu moc velkou zátěž, klidně tam můžeš dát užší.
Nachystané mám Schwalbe Marathon XR 50-622, ale (protože jsem zatím nesehnal širší blatníky), na kolo se kvůli užším blatníkům nevejdou.