prosím poraďte. chci si pořídit nové kolo. jezdim převážně na silnicích, ale rád vjedu i do lesa, na polní cestu apod. z toho mi vyplívá crossové kolo. něco už mám najeto, ale nesleduji novinky, trendy, skrátka nemám moc přehled :). líbí se mi např. Specialized CrossTrail Elite. ale není to drahá značka a za stejné peníze bych třeba jinde pořídil něco víc? a co třeba koztoučové brzdy? ano či ne? prosím poraďte
Crossum nerozumim, tak snad jedine k tem brzdam: hydrauliky maji proste mnohem vyssi vykon nez Vecka, zato kladou dost vysoky naroky na kvalitu, resp. na tuhost vidlice. U krosu jsou vidlice daleko subtilnejsi stavby, nez u MTB, takze se muze snadno stat, ze toho moc nevydrzi.
Kros je uz ze sve podstaty urceny pro jiny pouziti nez bike, takze naroky na silu a davkovani brzd stejne jako na vyhodu kotoucu v mokru a bahne se nemusis moc ohlizet, podle me docela postaci vecka a usetreny penize bych investoval do jinych komponentu.
Souhlas, dávat na crosse kotoučové brzdy je nesmysl. Je to dražší, náročnější na údržbu a kolo je težší a na crossovi není pro ně takové využití.
Já jsem si je teda nedal ani na MTB, protože jejich údajně lepší brzdící vlastnosti mě zatím vnitřně něpřesvědčily, že přebijí mnou uváděné záporné důvody.
Viz historie- ze poradny hydrauliky nemusi byt ani tezsi nez vecka, a s udrzbou jsou na tom mnohdy taky lip. O jejich vykonu a davkovani taky neni potreba nikoho presvedcovat. Jednou nejaky trosku schopny vyzkousej a uvidis sam, tam nic nez osobni zkusenost nepomuze. Ale drazsi jsou.
Jenom pro toho krose vazne nejak nevidim jejich opodstatneni. Stejne tak jako na MTB, pokud clovek jezdi tak, ze je nevyuzije.
Na MTB to nijak zvlášť nespochybňuji. Ikdyž já je teda nechtěl.
S tím lepším brzdícím účinkem nevím. Když zabrzdíš nadoraz, tak u obou typů brzd prostě blokneš kolo a jedeš smykem.
Jediný přínos vidím v tom, že při dlouhém sjezdu, kdy musí člověk pořád přibržďovat (úzká cesta, hodně zatáček) tak klasickými brzdami "žhavíš" ráfek a koutočovými brzdami ne. A pokud nemáš opravdu kvalitní ráfky, tak hrozí, že budeš mít osmu.
Opravdu se podivej do historie, tech duvodu, cim se hydrauliky v pozitivnim smyslu odlisuji od vecek, je mnohem vic, ale protoze se to tu uz pretrasalo opravdu 100 X, najdi si to, rozepisovat se o tom uz by me unavovalo.
Jedna vec je, ze jsou lepsi (ucinnejsi, davkovatelnejsi, lehci chod paky, ...atd.atd.atd.), druha vec je ta, ze jsou drazsi, takze je na posouzeni kazdyho, jestli jejich vyhod vubec vyuzije.
Pokud chceš porovnávat V-čka s hydraulikama při malých rychlostech, tak nepoznáš skoro nic. Obojí se chová stejně.
A o blokování kol tu snad nejde, takhle snad nikdo nejezdí...Na to nepotřebuješ drahé brzdy, na to stačí obyčejný klacek do výpletu ;-)
Rozdíl poznáš pouze při agresivním pojetí jízdy. Lidově řečeno pokud jezdíš vyloženě na "krev". A to bikeři většinou jezdí. Cross by takový styl jízdy dlouho nepřežil (vlastní zkušenost).
Nevím sice co je agresivní styl jízdy a co již není.... V každém případě je to o kvalitním kolu, které znáš a plně ovládáš..... Jinak na crossovi dokáži sjíždět i hodně drsné terény......
Ano, i do jisté míry co se drsnějších momentů týče se cross může zdát býti i lepším, a MTB oproti pouze komfortnější (což je jeho hlavní výhody na nerovných cestách), ale jak dojde na skutečný extrém, cross se vede (nese na zádech), MTB jede a užívá si ;o)))
Většina Crossařů si bohužel skutečný extrém nedovede ani představit protože v něm nikdy nejela. Pokud by v něm jeli zahodili by Crosse do lesa a šli by raději pěšky!
:o))) No tak nejak. Nemusi jit ani o teren, staci jenom spatny povrch, kdy na volnych kamenech s krosem jet proste nejde, nebo prudky stoupani, kde kros ani se sebelepsi technikou jizdy nepojede, diky sve uplne jine geometrii, nez bike. Coz neznamena, ze by nejaky kolo melo byt lepsi nebo horsi, jenom ma kazdy proste uplne jiny urceni.
Vašku teďka teda nevim? Oba druhy maj přibližně stejný rozvor a výšku těžiště (a posedu) taky - to je daný výškou středu nad terénem. Takže zvlášť v tom kopci bych rozdíl moc neviděl. Podle mě je cross vhodný na méně kamenité a kořenité cesty, a horák na více kamenité a kořenité. Samozřejmě MTB je konstruováno, aby vydrželo i nějaké ty dropíky a hopíky :)
No takže abychom to shrnuli :o)) Geometrii rámu pominu, protože se najdou šílenci, co si koupí cross ve velikosti obdobné MTB pro jejich výšku, nahodí brutálně vytaženou sedlovku a už si to chrtí ;o)) ....
Podstatná rozdíl vidím v ráfcích/pláštích (prostě na crosse bagančata nedáš), tuhosti (nezaměňovat s tvrdostí, která se bohužel snoubí s křehkostí a neschopností pohlcovat rázy) rámu, a především vidli (tlumiči). Když se k tomu připočte ona původně zapomenutá geometrie rámu, tzn. lepší ovladatelnost v terénu, je vystaráno :o))))
Uplne nejvetsi rozdily v geometrii ramu mezi MTB a krosem jsou asi v delce ramu, treba muj 16,5 " ram ma delku jako cca 21-22" u krose. Tim se pochopitelne teziste zveda, protoze co se ubere na delce, musi se zvednout nahoru, telo se veze na krosu podstatne vic vzprimene. Tim logicky dochazi mnohem driv k odlepovani predniho kola ve stoupani. Dalsi rozdily, jako drobny odchylky ve stupnich uhlu vidlice, sedlove trubky, nejaky ten cm ve vysce stredu nad zemi atd. se mozna nezdaji tak podstatny, ale v souctu to dela taky hrozne moc.
Dalsi velkej rozdil popisuje Matyx, velikost kol, pak predevsim jejich plaste, potom vidlice, tuhost atd., snad jeste i dalsich par detailu jako rozdilny prevody, mensi "velka pila"- takze vyssi pruchodnost terenem (neskrtne o prekazku), da se toho najit jeste urcite spousta.
Ale to je jenom strohy vycet nekolika prednosti MTB pro jizdu v terenu, nic vic.
Teda Vašku, tebe jsem měl vždycky za odborníka, ale tohle mi přijde jako bikerský folklór :)))
-Délka rámu (rozvor): minule v diskusi s Mlokem jsem procházel webovky výrobců a porovnával - rozdíl minimální, crossy spíš delší.
(podle tvé teorie by se na silničkách jezdilo právě jako na štaflích, ty jsou výrazně kratší :)))
-Úhel hlavovky: na Wakitě mám 71st, abych tady jen tak neplácal, podíval jsem se na 4ever: cross71 , mtb 69-71,2 , žiletka 74 stupňů.
-Výška středu: asi před rokem jsem to kvůli místní diskusi měřil na dostupných kolech: +- 1cm, ale napříč druhy, nejvíc to ovlivňují pláště.
Ty tebou uváděné parametry platí nejspíš pro Hollandrad.
-Průchodnost: nevim, když si to tady maluju, vychází mi (teoreticky) lepší pro větší kola (je mezi nimi menší prostor). Větší pila to zase vrátí zpět.
-Tuhost ráfků, pružení plášťů atd. nezpochybňuju.
Zkoušel jsem si porovnat co vyjedu v písku (než se zahrabu) na manželčiným pevnym Supu s drapáky a vyšlo mi to nastejno. Nejlepší by bylo porovnat podobně vybavený kola stejný velikosti a vysřídat je, aby se odstranil vliv pilota. Bohužel, když potkám nějakýho bikera, se kterým chvíli jedem spolu, je to vždy na asfaltu nebo kvalitní lesňačce. V terénu jsem zatím s nikym nejel (ne, že by nikdo nejezdil, ale po lesích jsme strašně rozptýlení).
Zatim si tedy stojim za tim, co jsem napsal nahoře, rozdíly jsou, ale podle mě je největší v technice, odvaze a zaměření cyklisty samotného. Když už se tedy někdo rozhodne pro Cross a vyloženě nechce skákat, přejíždět padlé kmeny a sjezdit, proč mu nutit Bika? Tobě taky hybrida nikdo necpe, ne?
Tim končim s porovnáváním, fakt už mě to nebaví.
S tou geometrií tě tady tentokrát podpořím. Sportovní modely crossů mají opravdu téměř totožnou jako biky a v ní problém není, jak už jsme to předtím řešili.
Následující není reakce na tebe ale obecně pro všechny a rozhodně nerozebírám teď vhodnost typu kol, to ať si každý určí sám, co mu sedne. Jen chci ukázat některé rozdíly, když už se tu zase načalo:
Výjezdy:
- pokud bude mít cross pořádný plášť (a bude to cross se sportovní geometrií), tak nebude oproti HT velký rozdíl, spíš téměř žádný
tady je ale další obrovský rozdíl při přechodu na fulla (a tenhle rozdíl mezi HT x fullem je nesrovnatelně větší než mezi crossem a HT)
díky tomu, že full neustále drží kontakt zadního kola s terénem, tak se dá vyjet o hodně více (tedy minimálně já vyjedu) i když technika jezdce je pořád stejná
Na fullu vyjedu toho teď nesrovnatelně více než na HT a ten rozdíl je o mnoho větší než HT x cross (pokud se na cross dají aspoň trošku terénější pláště). Ztráta kontaktu zadního kola z terénem je hrozně limitující u všech pevných kol (a bez pořádné vidlice s vyšším zdvihem i u předního).
- sjezdy: i na crossu, jak už jsem psal výše se dá sjet také poměrně těžký terén, když má jezdec dobrou techniku jízdy, ale je to hrozně limitované rychlostí jízdy, což se pak projeví v některých sjezdech, kde jsou větší šutry a překážky, které jde projet pouze větší rychlostí, že se nedají dát vůbec (ale takové velmi často tlačí i hodně bikerů)
tady pořádný full umožní i člověku ne s extra technikou dát i o dost více, protože na fullu může prostě ten sjezd pustit a projet ho, což by na crossu nemohl (ale na HT většinou taky ne).
Jinak písek není moc dobrý terén na porovnání kol, písek je pouze o plášti a technice jezdce. Nejzajímavější na porovnávání jsou rozbitější cesty s kořeny a šutry, kde mají tendenci kolo odskakovat a nedržet stopu a k tomu pak o to víc hrabat v prudkých výjezdech. Když je to pak navíc k tomu ještě mokré a není plášť s pořádným vzorkem na zadním kole (minimálně něco ve stylu NN 2,25), tak je konec i na fullu (i když udrží kontakt s terénem, tak to stejně začne být jak na ledě).
Me to taky az tak nebavi, neboj, nevyzivam se v tom :o)
A uz vubec nikomu nic nenutim, kolikrat jsem tu naopak pro jistotu zduraznil, ze je kazdy kolo proste pro jiny pouziti, aby mi prave tohle nikdo nevkladal do ust :o) Mne je to vazne uplne jedno, kdo chce, at si jezdi vazne treba ve slapacim auticku.
Ad delka ramu- urcite existuji i sportovni krosy nebo treky, nicmene porovnavam vetsinovy modely, proto pisu, ze jsou vyrazne kratsi. Kdybys porovnaval porovnatelny, tak vyrazne sportovni MTB bude zase delsi, nez vyrazne sportovni kros.
Ad delka ramu na silnicce- tam ramy o neco kratsi OBCAS jsou, ale diky jinymu drzeni riditek- beranu- se dostavaji ruce mnohem vic dopredu a casto taky o hodne niz (pri uchopu dole v oblouku), proto i na o neco kratsim ramu u silnicky je posed naopak vic natazeny. Nehlede na pouzivani delsich predstavcu. Tohle se zvednutyma vlastovkama na krosech pujde porovnavat asi hodne tezko.
A nebo občas i nějaký slušný terén jeli, jenže krokem. Už jsem zažil pár lidí na crossu s vynikající technikou jízdy a sjeli na něm pomalu i hodně těžký úseky, které i poměrně dost lidí na biku nedala vůbec. Ale nikdy nemohli jet hodně rozbitý úsek rychleji, i přes perfektní techniku.
A když místo krokem prosvištím takový úsek 40km/h, tak je to o něčem úplně jiném a na crossu bych se zabil.
Jsem měl teď po přechodu na vyšší zdvihy u fullu trošku problém s dobržděním do zatáček v těžším rozbitém sjezdu, který dobře znám a mám ho najetý i přesto, že má na novém kole o chlup lepší brzdy (a mít tam v-čka, tak bych se blíže seznámil s některým ze stromů v té zatáčce). Na předchozím fullu jsem ho jezdil tak kolem 30-35km/h, teď jsem tam najednou jel 40-45km/h a v jedné zatáčce se nestačil divit. Vůbec mi to nepřišlo, že jedu o tolik rychleji (díky žehlivějšímu kolu a vyššímuz zdvihu, který mi dovolil mnohem více).
Nejsem moc vyznávačem pomalé jizdy :-) . Při prudkém sjezdu v těžších terénech si ale pomáhám spuštěním sedla, abych snížil těžiště.
Jinak při mé výšce 192 cm musím mít dost zvednuté sedlo i na horákovi, takže mám těžiště vždycky vysoko. Mimochodem, v těžkém terénu má cross jednu výhodu při jízdě mezi kořeny a po polních cestách s vyjetými kolejemi. Má výš pedály díky větším kolům a výše postaveném rámu, takže nezakopávám špičkou bot o hrboly a nerovnosti.
Schválně jsem to teď změřil metrem (mamka má cross po mně) a není to pravda !!!
Co, ta výška pedálů od země?
U mě je to rozdíl 3 cm, což je už docela dost.
Cross má rám 22", MTB 21,5 ".
Výška středu nesouvisí s typem kola, ale pouze a jedině na dvou věcech a to jak dané konkrétní kolo bylo navrženo. Takže může být jak cross s nízko položeným středem, tak s vysoko položeným. To samé bike.
A k tomu to závisí na tom, jak se použije vysoká vidlice včetně jejího nafoukání nebo tvrdosti pružiny (protože pro stejně vysokou vidlici může být ještě různý sag).
Já mám třeba na kole střed v klidu určitě mnohem výše než ty a chvílema při přejetí překážky zase určitě mnohem níže než ty :-)
To že to závisí i na vidlici, s tím souhlasím. Ale právě ta to v terénu "zhorší". Cross má obvykle vidlice se standardním zdvihem kolem 63 mm. Kdežto u MTB to bývá víc. Taky je obvykle "měkčí". Tzn. že se riziko zachycení nohou nějakého drnu zvyšuje. A zamykat v takovém terénu vidlici je blbost....
Ale to je jeden s těch vypozorovaných rozdílů, které jsem našel při střídání cross-MTB...
S těmi vidlicemi jsem to myslel úplně jinak. Vše je dané návrhem rámu a pro něj je doporučená nějaká vidlice s kterou to bývá akorát. A rozdíl udělá až pokud použiješ jinak vysokou pro daný rám.
Nechápu co myslíš tím, že vidlice to zhorší. Zhorší to jedině v případě, že dáš nižší vidlici než se k rámu hodí. A když dáš vyšší, tak to zase zlepšíš.
Jinak jsem zkouknul geometrii několik crossů a v průměru mívají střed o cca 1cm níže než biky. Když se započte o malinko větší sag na vidlici u většího zdvihu vidlice na biku, tak to bude hodně podobné. Pokud máš tedy bike se středem výrazně níže, tak máš nějaký atypický bike, který má střed příliš nízko.
Já o překážky neškrtám ani na fullu. Střed mám sice určitě o hodně výše, odhaduju tak o 4cm výše než bývá na crossu (díval jsem se na několik geometrií crossů a tak to vycházelo). Ale nasednutí a odečtení sagu jsem hned o 2,5-3cm níže, takže už je rozdíl minimální. A z této polohy při rychlé jízdě přes kořeny jdu o dalších cca 7cm níže při přejíždění větších překážek. V tu chvíli mám střed už výrazně níže, ale nikdy jsem žádné problémy se škrtáním pedály o překážky neměl. A to si můžu dovolit šlapat v mnohem rozbitějším terénu než na HT.
Na krosovým kole jsou užší (a tím pádem taky i nahuštěnější) pneumatiky a proto je brždění méně účinné, kolo jde dřív do smyku. Navíc se při brždění kotoučem zatěžuje výplet a dráty jsou u krose delší než na MTB.
Já bych si je na svýho trekinga asi nedal, i když pobržděníčko s naloženým kolem by asi bylo pěkný..
Vím že to tu již zaznělo x-krát, a nechci rozdmýchávat další flame, ale přeci jen se s tebou podělím o čerstvý zážitek.
Trocha historie .. v letech 2005-2006 jsem jezdil na crossu. Protože jsem začal mít rád terén, koupil jsem na jaře 06 MTB, a pak v létě téhož roku cross prodal (měl najeto hodně málo).
Od té doby si občas při dlouhých trasách vedených většinou po asfaltu (výlety s Nakole.cz, dopravní cesty z bodu A do bodu B nejkratší trasou) říkám, jestli by na toto nebyl lepší cross či trekové kolo, kvůli rychlosti. Na MTB mám pláště 2.25 široké, prostě pořádný "bagančata". Průměr na asfaltu po rovince se mi pak pohybuje okolo 22kmh, pro vyšší rychlost už musím začít zabírat, ale i 25kmh se dá ještě jakžtakž držet.
Tento víkend (ČT-SO) jsem byl ve Valticích na firemní akci, a při té příležitosti jsem si tam půjčil crossové kolo v půjčovně (LeaderFox s odpruženou vidlí (ehm, parodií na odpruženou vidli, ještě jsem neviděl cross kde by skutečně slušně chodila) a 1.45 silničními plášti s jemným vzorkem) a vyrazil na okruh přes Soutok a cestou zpátky Lednické rybníky (či jezera ? ;o)). Skladba cca. 98% asfalt, 1% panelka, 1% lesní cestička bez kořenů.
Vyloženě jsem se těšil na rychlejší jízdu s menší námahou, a jaké bylo moje překvapení, že opak byl pravdou. Ano, na hlaďoučkém asfaltu byla AVG cca. o 3-5km rychlejší při stejné námaze jako na MTB, z kopce to jelo slušně, do kopce naprosto stejně jako MTB. Avšak stačilo, aby povrch trošku zhrubnul, například již mírně erodovaný asfalt, nebo vrstvička štěrku/písku a rychlost a pohodlí bylo ta-tam. O místech s hrboly, nebo například té lesní cestě ani nemluvím, tam jsem musel ze sedla a hodně uvolnit ruce, aby mi to nevyklepalo zápěstí. Nepoznal jsem žádný rozdíl mezi crossem a silničním favoritem na ještě užších silničních pláštích. A i přes tuto skladbu povrchu jsem težce litoval, že jsem si s sebou nevzal (jako něktěří další lidé z grupy co s námi jela) svoje MTB s pořádnými plášti. Raději bych se trochu víc nadřel, ale s podstatně větším pohodlím (daným tím, co široké pláště na MTB poberou za nerovnosti) a nemusel bych si dávat majzla na každý kamínek či nerovnost, které MTB přejede že si jich člověk ani nevšimne, zatímco na crossu je to docela adrenalinová záležitost.
Takže abych to nějak shrnul. Pokud skutečně tolik toužíš po crossu, pak nezapomeň vybrat co nejlepší odpruženou vidlici a ujistit se o tom, že skutečně chodí, a rozhodně vzít odpruženou sedlovku. Odpružený představec se již bohužel asi nedělá, nikde jsem ho nenašel. A nebo raději zvaž MTB, třeba 29", to je takový docela rozumný kompromis. Na klasickém MTB ale budeš mít za podstatně menší peníze lépe fungující vidlici, a vždy tam můžeš vrazit široké silniční pláště (Marathony apod.), u kterých bude na kvalitním povrchu rozdíl třeba o 1-2 kmh AVG menší než na crossu, ovšem pohodlí, odolnost a jízdní vlastnosti na méně kvalitních površích budou nesrovnatelné.
...ze bych teda snad vazne sed na to horsky kolo a zkusil ho ???
za zkoušku nic nedáš (tedy vyjma potencionálního pokušení si ho pořídit :o)))
Je to o tom, co je pro tebe důležité (jestli preferuješ pohodlí, rychlost, ...) a co budeš jezdit za trasy.
Jak jsem reagoval na Matyxe, tak já bych chtěl fulla i na poměrně dost asfaltu, jak jsem psal. Někdo by si takovou trasu ale užil klidně raději na crossu (tedy až na asi 3km, kde jsem litoval že nejedu na druhém kole, to na cross nebylo vůbec).
A to si se ještě nedopracoval do stádia jako jsem já. V úterý jsem jel po práci 80km. A protože jsem výjížděl dost pozdě a chtěl si projet pár úseků u Liblína a po cestě zpět vyjet na Brno a dát sjezdí dolů, tak jsem jel přes polovinu cesty po asfaltu (tak 45km mohl být asfalt).
Na mě asfaltu sakra hodně. Jel jsem kvůli tomu na fullu s nižším zdvihem, kde jsem dal teď RR/RR 2,25 kombinaci a prohlásil ho za silniční speciál.
A to kolo mi přišlo úplně ideální na celou tu část po asfaltu, tam se mi jelo dobře a i jsem skoro celou tu silniční část jel s otevřeným tlumičem a byl rád, že jedu na fullu.
Ovšem hned ve sjezdu z Brna jsem litoval, že jsem nejel na druhém kole s vyšším zdvihem.
Ale už jsem v takovém stádiu, že kdybych měl jezdit stejné vyjížďky jako ta úterní a klidně s nepatrně více asfaltem, tak bych si pořídil stejně minimálně fulla s nižším zdvihem, už bych na to nechtěl ani HT.
S tímhle naprosto souhlasím. Ale ono je to dané tím, že jakmile člověk jednou ochutná to pohodlí a komfort, tak už s radostí obětuje i tu trochu výkonu navíc při nižší výsledné rychlosti, než by se nechal natřásat kosti. Když jsem byl před 14 dny s Jardou v té Rokytnici, tak jsem byl ze sjezdu zpátky dolů za 20 minut utahaný víc, než za předchozí 2 hodiny šlapání nahoru. Důvod byl ten, že ta asfaltka byla hodně rozmydlená. Kdyby to byla klasická polňačka, tak nějaké ty hupy a kamínky zvládne rám spolu s plášti na zadku pobrat. Ale docela vysoké hrany jam v asfaltu, to bych se o ten rám dost bál, nemluvě o výklepu zadnice.Takže jsme to jeli de facto celé ve stoje, ale s pokrčenými nohami kvůli odpružení rázů od středového složení a ačkoliv to byl super adrenalin a letěli jsme pořád k 50kmh (místy i hodně přes), takže to člověk cestou necítil, tak dole jsem měl stehna jak v jednom ohni. Jet to na crossu, tak nevím, asi bych paradoxně musel jet o hodně pomaleji. Kdybych to býval jel na fullu, tak jsem mohl celou cestu dolů v klídku sedět a kochat se krajinou a rychlostí.
Moje příští kolo bude full, a pevňáka už nikdy. HT půjde předělat na chrtíka pro cesty na hodně dobrém povrchu. A pokud bych se ještě někdy rozhodl pořídit si kolo spíše na zpevněné cesty a na rychlost, tak jdu do leháče, protože to je dle mého jediná další alternativa pro kompromis mezi rychlostí a pohodlím na asfaltu.
Nápodobně ;-) Z toho sjezdu mne bolely nohy mnohem více než po tom celonočním běhání kolem pingpongového stolu ;-)))
Tak jak to čtu, asi už konečně mám pro sebe potvrzeno, že to co mně na pevném crossu ničí v terénu - jsou sjezdy. Mám nad čím přemýšlet při koupi nového kola.
Rozhodně se vyplatí před koupí kola pořádně popřemýšlet ... já osobně prohloupil za 2 roky hned dvakrát, poprvé s crossem, podruhé s HTčkem .... ale zase osobně nabyté zkušenosti jsou ty nejlepší ... kdybych si rovnou koupil fulla, tak bych skuhral na to, že je to těžký a nejede to .. si prostě nevybereš ;o)))
Největší průšvih crosse je vidlice. Dokonce i na crossovi za 70000,- je namontován shit z 28 mm nohami.
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik...
Chtěl bych vidět co s ní hydry XTR udělají :-)))))
Pokud namontuješ na MTB vidli za 2000,- vytvoříš paskvil podobný crossu. Také slabé pláště jsou v terénu velkou brzdou. Tam kde na MTB jedeš po šutrech 30, na crossu jedeš o minimálně 10 míň.
Tak jsem nejakou dobu z povzdali sledoval tuto diskuzi a pomalu se dostavam do stadia ze se vykaslu na crosse a pujdu do MTB. Co sem tak jeste procital jine diskuze zaujalo me 29". Co myslite...? Staryho crosse necham tatovi a kdyz by se mi po nem zastesklo proste si ho pucim ;)
Pokud máš tak 190 a více, tak je 29" dobrá, i když je tam spousta omezení jako u crossů (tím myslím třeba dostupnost více dobrých vidlici za slušný peníze, ...).
Pokud máš 185 a méně, tak bych do 29" určitě nešel. A pokud máš něco mezi, tak záleží na dalších proporcích a i na preferovaných vlastnostech kola.
mám 186. Ale co sem pročítal jiné diskuze o 29" MTB, nikde sem si nevšim že by někdo psal o nějakých doporučeních ohledně min. výšky postavy... Dělají se přece v různých velikostech rámu od 15.5" do 21.5". Osobně jsem počítal s 19".. Teď si mě trochu znejistil... :(
Hlavní přínos 29" je pro větší postavy, na které je prostě klasika malá a mají šílený štafle rám, který se chová divně. Tam není co řešit a 29" bude jednoznačný přínos.
Ovšem pouze přínos větších kol při menším rámu je velmi sporný. Třeba já osobně bych do toho nikdy nešel (zkoušel jsem a vůbec se mi to nelíbilo).
Pocitově se to nechovalo v podstatě v ničem lépe, možná nepatrně lepší průchodnost terénem, ale rozdíl malý. Zato negativ spousta. S vyšším zdvihem vidlice problém s příliš vysoko položenými řídítky. Bylo to v terénu mnohem méně hravé. Pomalejší akcelerace - což je v terénu pro mě hrozně důležité. V technických pasáších v prudkých výjezdech je nutné neustále zrychlovat na větší překážky (jet stále rychleji nejde fyzicky zvládnout a při pomalejší jízdě se nedají dát zase ty překážky).
K tomu když přičtu ty nedostatky s malým výběrem vidlic...
Já ale měřím jen 182cm a k tomu mám kratší ruce, takže já jsem pro 29" nevhodný.
Kolega z tymu ma 19x? cm a ma normalniho bika s 26" koly, kazdopadne si ale nechal udelat ram na miru, aby se kolo chovalo normalne, jak zminujes. Jak na bike, tak i na silnicku. Vnejsi obvod 28" kola se silnicnim plastem je az na par mm stejny, jako u MTB s "drapakem".
Tím bys zabil dvě mouchy jednou ranou. Budeš mít MTB do terénu, a pokud přezuješ na tenké Crossoové pláště i rychlíka na silnici (ráfky rozměrově jsou naprosto stejné !!!).
Souhlas. Jen škoda té vyšší ceny za vidlici na 29" .. už aby to zlevnilo ;o((
Treba tady
http://www.kupkolo.cz/produkty/Vidlice...
stoji vidlice na 29" tu stejnou castku, jako na bezny 26" kola. Tak se nemrac :o)
No vida, tak už se pro příznivce "kříženců" blýská na lepší časy :o)
Vidím, že jsou tu někteří hodně velcí příznivci MTB :-) Ale upřímně, jezdil někdo z vás na crossovi dost na to, aby mohl srovnávat. Já možná tady vypadám jako velký příznivce crossů, ale letos jsem na MTB najezdil nějakých 1200 km - nejrůznější terény. Na crossovi nějakých 1600 km - rovněž nejrůznější terény. Takže si myslím, že můžu srovnávat. Jinak já si již zvykl, že na různých cyklozájezdech a akcích slyším poznámky, na čem to jezdím :-). Ale nechává mě to klidným.
Měl už jsem 3 Crosse a 3 MTB. Najel jsem na nich přes 100000 km za 10 let. To na srovnání stačí, nebo se ti to zdá málo ???
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/lidi.html...
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
Nejsou tam pochopitelně všechny moje kola (před nástupem digitálních foťáků jsem kola nefotil).
Tzn. 10 tis km ročně, to je dost slušný. To já ročně najedu asi 6,5 - 7 tis.km. To jsem do teď jezdil na crossovi, a nevypadá to, že by mě MTB nadchlo natolik, abych na něho natrvalo přesedlal.....
7000 mám letos už teď :-) Neříkám že je nutné přesedlat. Jen si nedovedu představit že bych jezdil všechno na Crossovi. Mám tři úplně rozdílná kola je to akorát.
tak ktoree ?
najviac sa mi paci ta meerida 900, mate ju niekto ?
http://www.merida.sk/prodej/crossway-tfs-900-v
http://www.merida.sk/prodej/crossway-tfs-800-v
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/cross...
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/cross...
http://www.kupkolo.cz/produkty/Cela-kola_21...
alebo kupit toto a dat tam uzsie plaaste :
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/mtb...
taxa na to pozrite a poradte
Já bych bral to poslední, nebo tohle :
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/29/bike...
Ráfky jsou tam Crossové, takže tam lze dát veškeré Crossové pláště které jsou na trhu. Oproti Crossu to má ale jednu obrovskou výhodu, kvalitní vidlici! Ta je totiž u všech Crossů bez vyjímky absolutní šrot.
zdar pise ze na crosovych bikoch su na hovno vidle, zalezi ale mysliim na co sa bike pouziiva a pri beznom jazdeni po meste a polnej ceste toto nestacii ? :
SR Suntour NCX-ERL Lite (63 mm, Remote Lockout)
daju sa dat crosove plaste aj na toto : neviem podla coho totiz zistiis ci tam su crosove rafky ako si napisla vyssie, myslim ze dana vybava v srame je dost v poho
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/mtb...
Protože ten odkaz na Superior, co dával Petrun nebyl na klasický bike, ale na 29-ku.
A to, co sem dáváš ty je klasický bike, takže tam samozřejmě crossové pláště nepůjdou.
A k tomu je tam Axel, což je za 30tis. tedy hrůza.
Na 26" MTB dělá Crossovou šířku např. Ritchey :
http://www.global-sport.cz/cyklo/dily-mtb...
Je to ale naprosto zbytečné protože tím přicházíš o největší výhodu MTB. O komfort který ti široké pláště poskytují. Přitom vůbec nemusí být pomalejší než Crossové. A opravdu pomalejší nejsou! Já v létě používám tyto :
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
http://www.global-sport.cz/cyklo/dily-mtb...
Z kopce na asfaltu bez šlapání ujedu každému Crossu. Na horších cestách pak naprosto s přehledem. Dají se pořídit i levněji :
http://www.global-sport.cz/cyklo/dily-mtb...
http://www.global-sport.cz/cyklo/dily-mtb...
diik Petrun za tvoje postrehy,
Ak teda tvrdiis ze ujdes kazdemu crossu a si rychlejsii ok, mne islo o to ze sa mi zdaju plaste na MTB moc hrube a nechcel som sa tolko naslapat kedze budem jazdit hlavne po asfaltkach a sem tam polnej ceste a na to mi doslo MTB zbytocnee/ Sa opytam, v pripade ze by clovek nechcel nic na biku menit ani plaaste a chcel by kupit MTB namiesto toho crossa, ale rovno s co najtensimi plastami na asfalt=ziadny extra dezeen akyy by si zobral ? cena max 25-max30tis CZK, asi mas pravdu ze na na klasickych MTB su vidle lepsie oproti tym crossovym bikom.
Pokud chceš bike, tak se podívej do souběžného threadu, kde se řeší bike do 30tis.
Plášť ale budeš muset vyměnit v každém případě, na dobrý biky se dávají pořádné vzorky, třeba řešený Canyon v tom sousedním threadu má Schwalbe Nobby Nic ve 2,25, což opravdu není plášť na silnici.
Pláště ale stejně za chvíli sjedeš a ty původní si necháš až tě třeba více chytí terény.
Tak tak, přehození plášťů za "silniční" je otázka max. půl hodinky (pro člověka, co to dělá poprvé). Nebo ti to případně s radostí udělají v kterémkoliv servisu, obzvláště když by sis u nich ty pláště koupil :o)) A ty terénní se schovají a dřív nebo později přijdou k užitku, to mi věř :o)
To není problém už ani v e-shopech. Prostě si vybereš plášť, oni ti to přehodí. Rozdíl v ceně bude zanedbatelný, pokud vůbec nějaký. Semi-slicky má na skladě každý prodejce. Pokud ne vykašli se na něj a nakup jinde. Navíc se dají koupit už i speciály na silnici : http://www.progresscycle.cz/firma.asp?ID=70&...
Podle mně je nejlepší, jak už tady zaznělo, mít různé druhy pneu na různá roční období. Když koupíš velkou dílenskou pumpu, je to přezutý za 15 min. Výhoda MTB je právě v tom že tě žádný povrch nezaskočí. Naproti tomu Cross má limity které nedoženeš sebelepším obutím.
z uvedeneho linku sa mi paci 26*1.2, zaujimalo by ma na ktore biky by ste to obuli od meridy, alebo superioru alebo canyonu pripadne specialized ci gt. Ide mi o to aby tam tento rozmer pasoval bez problemoiv. cena 25-30tis CZK max. Chcel som crosovy bike ale po prehovarani viacerych som sa rozhodol pre MTB s lepsou vidlou, ale vymeniim plaaste.
http://www.progresscycle.cz/firma.asp?
ID=70&obsah_ID=2&rok=2005
To přece nezáleží na značce kola, ale na ráfku. Já občas obouvám IRC Smoothie 1,2" na Mavic XC 717, ale půjde to i na spoustu jiných.
Mne je jasne ze to zalezi od rafku, som myslel ze na ktore kola sa to da dat ten rozmer 26*1.2 alebo26*1.5 lebo pri vela bikoch na urcitych strankach neni vuobec vidiet aky je tam rafok pouzity, cize neviem. Ta cena bola 25-30tis CZK max. Myslim ze asi bude fak lepsie kupit MTB a prezut ho do uzsich plastov, lebo tie vidle su fakt lepsie na MTB ako na crossoch. Tak nake tipy, dik moc aby tam sedeli tie 26*1.2 alebo 26*1.5
Dáš to na všechny ty kola. 1,2 nejsou ještě tak hubené, aby byl problém na XC ráfku. Problém u 1,2 tak leda na hodně širokém enduro/sjezdovém ráfku.
ok takze crosove plaste na MTB 26*1.2 alebo 26*1.5 dam skoro na kazdy MTB bike co ste pisali. Super. Ktory sa Vaam z tychto polubuje najviac ?Puojdu tam tie horne spominane plaste.
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/mtb...
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/mtb/bike...
http://www.merida.sk/prodej/matts-tfs-900-v
http://www.merida.sk/prodej/matts-tfs-700-d
http://www.merida.sk/prodej/matts-tfs-700-v
http://www.specialized.cz/new/kolo_sk.php?a=1...
Kdybych si musel vybrat z těchto kol, bych bral tohle :
http://www.merida.sk/prodej/matts-tfs-700-d