přítelkyně před 14ti dny na mokrých kolejích lehla, praskla přilbu, naštěstí je OK, i když nervy celkem tekly. Koleje téměř souběžný, jsou opravdu celkem o hubu a jsou od vlečky. Horský kolo a hladký tlustý pláště
Vlečkový koleje ve městě jsou potenciální průser. Máme u nás před Babylonem takový a před třemi lety jsem se mezi ně dostal, ohlíd jsem se, můžu-li odbočit vlevo, asi cuknul řídítky a procit jsem až když ambulance na moji počest pustila sirénu. Mají mnohem širší žlábek než koleje tramvajový, 1,9" do něj zahučí jako galuska. Nesmějí se "říznout".
Jo a můj zážitek kdyz jsem byl mladej, sem skákal za sucha koleje v Bystrci, nějak blbej odhad a kolečko zůstalo zapíchnuté mezi kolejí a betonovým panelem. Seděl jsem tam otřesenej asi deset minut, bylo tam nějaký zůžení, nikdo nezastavil a až jela šalina, tak teprve ta mě vyzvonila pryč
Po tramvajovovym pasu se jezdit nesmi. Nebyla by lepsi cyklostezka? je jich vsude dost
tezko rict. jaky kdy jak kde.
no vlastne vsude...
takze ano, mel byt ;-)
Žádná pryžová směs nemá na mokré oceli lepší adhezi, takže jak tu někdo napsal, nejlepší je jet přes ně kolmo.
Už několikrát jsem sebou sekl na mokrých kolejích při šikmém přejezdu, až mě napadla fungující finta.
Když je musím přejet v jiném úhlu, těsně před přejezdem koleje prudce natočím řídítka co nejvíc na stranu koleje a okamžitě zpět; pro jistotu jedu pomalu a jsem připraven na pád. Zatím se daří nepadat.
Nejlepší jsou tramvajové koleje v pravé části jízdního pruhu. U nás takové máme takový jeden cca 7 km dlouhý úsek a už dva roky jsem si tam netroufl jet.
http://freenet-homepage.de/eggertbahn/bilder...
Koleje přinášejí dvoje úskalí nezávisle na sobě. Za prvé, že "chytnou" přední kolo a za druhé, že na mokrých kolejích přední kolo "ujede". Na první problém funguje přejíždět pod úhlem co nejbližším úhlu pravému (nebo alespoň co nejpevněji držet řidítla ve směru ve kterém chci jet :-) ) Na mokré koleji je nejdůležitější nebýt v okamžik přejíždění v zatáčce (resp. v náklonu). Mokrá kolej se dá přejet JEN ROVNĚ. Prostě člověk nesmí v ten okamžik od pláště vyžadovat žádnou adhezi. Jakékoliv odstředivé zryhlení, spojené s každým zatáčením, je téměř jistá cesta k zemi. Spávně by mělo být "jakékoliv zrychlení" tedy i brždění, ale to je asi logické :-)
Mokré šalinové koleje jsou na Azubu 4 docela adrenalínek pokaždé.
(Vsuvka pro Pražáky: V Brně je tramvajový pás snad jen jeden, jinak je všude šalina rovnou v silnici a obvykle v jízdním pruhu vedle ní parkují auta a jezdí se po kolejích.)
Neznám způsob, jak to přejet bezpečeně, ale něco málo snad mám. Musí se to trénovat, ale bez těch kolejí. Jak tu někdo psal, je potřeba, aby kolo, hlavně to přední, jelo v momentě křížení s kolejnicí perfektně rovně. Neříkám, že pak to neustřelí, ale ustřelení je minimální. Docílíš toho tak, že napřed zatočíš krátce prudce od kolejnice a hned zpátky k ní. Tím si vyrobíš kličku, kterou si přední kolo jakoby nadjede, trochu se ztupí úhel mezi jeho trajektorií a kolejnicí. Opačnou kličku tě to donutí provést na opačné straně: předním kolem najedeš skoro až k další kolejnici a pak to kousek vrátíš. Céle to načasuješ tak, abys v momentě, kdy se přední kolo dotkne kolejnice, byl zrovna svisle a nezatáčel. Vypadá to divoce a složitě, ale jde to provést. Najdi si někdy za sucha nějakou čáru na parkovišti nebo tak něco a trénuj manévr.
Podle mých zkušeností příliš nezáleží na rychlosti, takže si přibrzdi pro zmírnění případného pádu pouze tehdy, když za tebou nejede auto, co by tě sejmulo právě kvůli tomu přibrždění. Chce to nervy, ale fakt to není ve 30km/h nebezpečnější (z hlediska pravděpodobnosti pádu) než v 15km/h, a možná nejhorší je to při jízdě krokem - asi že doba kdy je kolo na železe je nejdelší. Ideální je tedy rozpětí rychlostí tak vysokých, aby kolo na železe bylo co nejkratší dobu, a zároveň dost nízkých abys splnil podmínku rovnovážné jízdy rovně ve správném momentě.
Je velmi nevhodné provádět to tam, kde kolejnic vystupuje nad panely nebo asfalt. Na tom kovovém schodku s oblou hranou ti to ustřelí vždycky. Naopak tam, kde kolejnice klesly pod panely, tam to jde lépe.
Na pláštéch a na tlaku tady v podstatě nesejde.