Ještě odkaz:
http://lehobrno.borec.cz./
Parádní dílo!
Jak se s tím jezdí, není to moc vratké?
Tak nevím....dílensky nic moc, než bych se s tím jel někam pochlubit tak bych tomu dal nějakou lepší fazönu....
Dílensky nic moc? Co se ti konkrétně nelíbí? Na vlastní oči jsem to zatím neviděl, ale podle fotek to vypadá pěkně, akorát tomu chybí lak. Někomu se nemusí líbit hranaté trubky a tvary, to je ale věc vkusu, mě funkcionalismus nijak zásadně nevadí ani v architektuře:-)
Pokud vím tak s tím trochu spěchali, aby to stihli zítra na závody na cyclevision, kde jde o rychlost, ne o vzhled, tak držme palce, když už to borci nestihli natřít (i když každej gram se na závodech pozná, třeba je to schválně;-) ), tak ať to aspoň natřou soupeřům na závodní dráze.
Doprostřed samozřejmě oproti fotkám ještě přijde kapotáž.
Tohle potkat cestou z hospody tak přestanu pít :-)
Některé detaily mne tam fascinují, třeba to křížení řetězu vzadu nebo ta kladka na špagátu vepředu. V jednoduchosti je krása.
:-)))
A ani nepotrebuji zpetne zrcatko. Ale predstava, ze jedu treba v sedesati pozadu....bych asi hodil savlicku:-)
Ale uchylarna je to dobra (mysleno tak, ze se mi to jako napad libi)...:-)
Hmmm, tak to potom nevím jak by se Ti jezdilo kdybys seděl třeba bokem ;-)))
http://www.youtube.com/watch?v=4cDDBM9gJts
Tož pár základních odpovědí:
Konfigurace je kompromis mezi turistickým a závodním strojem podle českých měřítek. Na Cycle Vision to vypadalo, že jsme těžcí turisti a se závody to naše kolo nemá moc společného, ale je třeba brát v úvahu české silnice. Tolik k výšce sezení 400mm a robustnosti rámu.
Má to identické převody na obou koncích, Dual Drive 24 - tři uvnitř a osmikolečko. Talíře jsou 48z.
Brzdy jsou zatím Avid BB-5 + 180mm kotouč vpředu, Tektro + 160mm kotouč vzadu. Zadní se zatím jeví jako slabá, přední by šlo s trochou optimismu označit jako dostačující. Do Alp bych s tím ale radši nejel. Se dvěma lidma stačí rychle zastavit z 20km/h a o přední kotouč si člověk spálí prsty. Taky jsme je zajeli v NL během deseti km, normálně to prý na MTB kole trvá sto.
Řízení je na tandem docela slušné. Rám je perfektně tuhý, máme slabé podezření na drobné pružení sloupku řízení, ale možná bude statčit jen se naučit jezdit. Obtížné je řízení jen tehdy, když přední jezdec má 60kg a zadní 90kg, což se nedělá ani na klasických tandemech - kapitán má být ten těžší. Je to proto, že když chcete po mozku 60kg člověka, aby pilotoval kolo co váží celkem skoro dvakrát tolik, je to mnohem těžší, než když má mozek 90kg člověka pilotovat kolo co váží stejně.
Jízda vzadu je rozhodně zážitek. Zpočátku čirá hrůza. Pokud člověk nesebere veškeré zbytky sebeovládání na to, aby sebou nemlel a nekazil tak přednímu řízení, může způsobit i pád. Na pár věcí není mozek zvyklý. Krom ubíhání věcí opačným směrem jsou to hlavně hrboly a zatáčky, které se napřed cítí v sedadle a pak teprv vidí. Na Cycle Vision byl na trase hodinovky malý mostek, ze kterého dolů nám to pravděpodobně jezdilo přes 50km/h (podle jiných jezdců co tachometry měli). Dole byla malá asfaltová vlnka, nic drastického, ale jednou nebo dvakrát nám to na ní šlo do vzduchu. Dali jsme 37,5km za cca 58 minut, na kole jsme před tím nenajeli prakticky nic a nebyli na něj zvyklí, tak to není špatný výsledek.
Komunikace není problém ani při vyšších rychlostech. Hlavy jsou tak blízko u sebe, že ani nad 40km/h se nemusí skoro vůbec řvát aby si lidi rozumněli. Viděl jsem posádku btb tandemu s interkomy, ale jen jednu, ostatní je taky neměli. Hlavní problém s komunikací tak zůstává v tom, co je vpravo a co vlevo. Když mám zezadu pilotovi hlásit co nás předjíždí a kudy, občas mu řeknu zleva a jemu to jede zprava. Chce to soustředit se a hlásit "žlutej quest z tvýho leva". Pilot pak na silnici vydává pokyny typu "odbočujem, ukaž doleva...éé.. pravou rukou".
Vzhled (povrchová úprava) nás zatím nezajímal. Kolo jsme zpojízdnili horko těžko pěd dnů před závody, ještě dva dny před závody jsem na něm vyměňoval matice za samojistné, řezal potahy sedel a podobně, karimatkouvou kapotáž jsme zbastlili v pátek o půlnoci 9 hodin před startem. Beztak je dobré kolo testnout před lakováním. Přední vidlic vypadá jak měla, je nesymetrická shválně, z jedné strany musí mít kudy jít řetěz, z druhé by šavlové zahnutí bylo zbytečné a akorát by umisťovalo brzdu do zranitelnější (nižší) polohy.
Teď nás čeká K24, která si vyžádá i nějaký trénink (podle toho, jak s námi zacvičila hodinovka), krom toho máme práci a školu a na lakování nebude čas. Navíc se ještě budem muset pohádat o barvě.
Jenom by mne zajímalo jak se dorozumíváte aby nedocházelo k situacím kdy pilot brzdí do zatáčky a ten zadní pořád šlape.
To je prosté, pilot řekne "nešlap" a pak zas řekne "šlap". Topič musí vědět, že na povel "šlap" do toho nemá dupnout vší silou, což by vytvořilo nepříjemný škubanec a šáhlo pilotovi do řízení, ale že se musí spíš plynule při fázovat, roztočit znovu nohy a začít zabírat. To se ale nemusí za jízdy vykládat, to se jednou ví a dál neřeší, prosté šlap-nešlap stačí.
bylo by vtipný přidat brzdový světlo, který by viděl i ten vzadu, v provozu když naskočí červená nebo někdo náhle vběhne do cesty by se to možná celkem hodilo. A samozřejmě "vpředné" zrcátko.
Nejseš první, koho to s tím světlem napadlo, ale to nebude dřív, než ta věc dostane vůbec nějakou elektriku. Na K24 budou světla potřeba, tak možná udělám i tohle, uvidíme. Při prudkým brždění hlášku pilota nepotřebuješ, to cítíš sám. To světlo by se muselo nastavit tak, že sepne už před tím, než to začně výrazně brzdit. Pak by se dalo používat místo slovního povelu.
V zrcátku na brýlích vidíš jen pravý okraj silnice, ve výhledu vlevo vpřed brání hlava pilota. Takže buď přehodit zrcátko na druhou stranu a zvykat si na něj, nebo nějaké dát na kolo nebo na hřbet ruky, aby ses moh podívat kam chceš. Je dobré vidět obě strany, když parkuje auto těsně u silnice tak se ho dost lekneš, když kolem něj jedeš. Není to nebezpečný, jen nepříjemný.
no jasně, brzdový světlo, který se rozsvítí hned, jak šáhneš na páku, což by pilot záměrně dělal, kdyby chtěl signalizovat, že není třeba šlapat (někdy aniž by brzdil). Jde o to, jak moc pilota obtěžuje pořád něco řvát dozadu:-)
No to se budeš muset zeptat pilota, já to neřídil skoro nikdy. Asi nejhustší to bylo na cyklostezkách v NL, kdy je křižovatka každých pár metrů. Naproti tomu na 28,4km dlouhém okruhu K24 se bude brzdit tak asi třikrát, takže je to celkem šumák, jestli to brzdový světlo do té doby udělám nebo ne.
Nebo ještě by mohla být signalizace zeleným světlem ve smyslu "teď šlapej" a pilot by měl na řidítkách tlačítko na zapnutí zadního pohonu:-)
Fantazíruju a přitom jsem ujel na tandemu zatím jen cca 100 m a na b2b vůbec nic, radši už toho nechám:-)