Jaký přípravek používate k mazání řetězu? Na trhu je toho celkem dost, ale nechci kupovat lahvičku za 2 kila, abych pak zjistil, že je to nanic. Což už se mi stalo :(
Já používám Chainstar, je to dobrý, ve spreji, sice možná trochu dražší, ale taky to dlouho vydrží. Sprejem se nastříká na řetěz, nechat minutu zaschnout a už je po práci.
Taky jsem zkoušel ChainStar sprej, mazal super a nešpinil, ale nějak rychle mi zmizel (asi jsem mazal moc horlivě :). Teď používám ChainStar kapátko, za 40 kč vydrží tak 1000 km, taky super maže, rychle zaschne a nechytá bordel a navíc protože je malinkej, tak se snadno vejde do kapsy.
Na mazání doma jsem používal GT85 a teď mám TF2 - levnější a líp maže.
TF2 mám taky a je super.
Na mazání řetězu se mi odvědčil sprej NICRO 666 K-4 Ultra, který vyniká perfektní penetrací a hlavně je po vyschnutí SUCHÝ. Toto mazivo bylo testováno Českým metrologickým institutem v Brně a od té doby je doporučován k mazání řetězů všech typů, včetně cyklistických. Jeho cena je sice vyšší - cca 350 Kč v 300 ml balení, nicméně tato investice se velice rychle vrací. Jeho nespornou výhodou je, že na sebe nelepí, prach a nečistoty, domazání je cca 1 x 1000 km, záleží na podmínkách. Důležité samozřejmě je před první aplikací důkladně řetěz vyčistit technickým benzínem. Více informací na www.ctan.cz.
Pedros IceWax: do písku a prachu, nejméně nalepuje, drží čistotu, ale po 50-80km je řetěz suchý a píská, nepřiměřeně drahý.
Perdos SynLube: Do čistého prostředí, dlouho vydrží, odolá dobře vodě, ale nalepí vše, drahý
Olej na kola a šicí stroje: dobře maže, lepí přiměřeně, v dešti se ale hned vymyje.
Sám jsem bezúspěšně hledal levné, nelepící, dlouho držící mazivo. Teď už na to se.. a radši jezdím. Dávám levný Olej na kola a šicí stroje a jestli tím prošustruju 15% životnosti řetězu, tak jsem to uspořil na mazivu.
Jo a na zájezdech, dovolených a akcích obětuju nějakou kačku na sprej (TF-2), tam mi jde o rychlost údržby a časovou pohodu.
Rád si přečtu další zkušenosti na toto neřešitelné téma.
na silnici používám ChaiStar, vydrží tak 250-350km na silnici za sucha, je potřeba řetez setřít po aplikaci. Lepí pruměrně. Za mokra tak 40-60km. Na bajk nevím.
Cykloprofíci se tomu budou určitě smát, ale protože jsem turista tak ti dám následující radu. Osvědčil se mi převodový olej PP 90H, který je k dostání v litrovce u každé čerpačky. Mažu podle potřeby, nejpozději když začínám "slyšet" řetěz. Za suchého počasí a na asfaltu toho na jedno namazání najedu víc než v deštivých dnech nebo v prašném prostředí (letní maratony v terénu, pokud nejsi zrovna na čele pelotonu). Důležité je ale pravidelně, nejpozději 1 x za 1000 km řetěz umýt (pračka s naftou, ke poupi asi za dvě stovky) a pak promazat.
já teda nevim, ale není jdenou za 1000Km celkem pozdě? Vždyť já měnim řetěz jednou za 4000 Km maximálne. Kolik Km ti vydrží řetěz?
Souhlasím, ale píšu nejpozději 1 x za 1000 km. Na dovolené apod. si řetěz neumyješ. Já na dovolené 1000 km najedu v pohodě. Rozhodně platí čím častěji, tím líp. O tom nechci polemizovat. Jinak pokud se týká životnosti řetězu, tak po nějakých 1500 km je ten můj už mrtvý (pokud se týká vzdálenosti mezi články řetězu. Jezdím hodně po horách), ale měním vždy na začátku sezóny společně s kazetkou. To mám na něm najeto skoro 6000 km.
Pochopila jsem správně, že řetěz vydrží až 6000 km? Jestli to vydrží - pak mě zajímá značka a cenová relace.
Dle doporučení v cykloservisu - kupuji ve středních cenových relacích a více než 3000 km nikdy nevydržel. Měním i uprostřed sezony - obvykle před výjezdem na delší cyklodovolenou.
Já jsem měl kolo Amulet Clipper několik let a po najetí 6000 km jsem ho prodával za 3000Kč stále ještě s původním řetězem. Byl dost vytahanej, ale ještě to řadilo dobře. Bohužel nevím, co to bylo za značku a typ. Podle mě to hodně závisí na údržbě, stylu jízdy atd. Já jsem ho udržoval namazaný, aby nikdy nebyl slyšet, a jezdím spíš frekvenčně, na lehčí převody, taskže je řetěz vystavenmenšímu tahu.
Řetěz toho vydrží dlouho, ale jak psal Zdaněk mění i skazetou. Čím víc je řetěz vytahanej tím více se ničí kazeta a převodníky. Takže znam taky lidi co maj řetěz i 8 000Km, ale koupěj novej a měněj kazetu, a prostřední převodník, což je značně dražší než novej řetěz.
Kamarád to zkoušel. Měnil řetěz každé 2000km přestože ho dost udržovala šetřil. Jakmile naměřil výrobcem dané protažení, vyměnil. Tak jako tak musel pastorky a převodníky vyměnit po 10 000 km. Myslím, že si jde snadno spočítat, jestli je to levnější takhle, nebo jednou za 8000km všechno naráz.
Výrobcem udávaná životnost řetězu je vždy podhodnocená z více důvodů. Jednak je vyrábí na určitou životnost, od které se ale budou jednotlivé kusy lišit v rámci tzv. normálního rozdělení. Výrobce pak musí udat nižší hodnotu životnosti, než je průměrná, aby naprostá většina řetězů přežila alespoň tak dlouho, jak udal. A pak jsou tu prachy. Čím dřív měníte, tím častěji koupíte nový.
Lidi neblázněte!
Čím dříve řetěz měníte, tím míň Vám vydrží. Proč měnit když měrka propadne o 2 zuby?? Proč měnit když celá zapadne do díry nebo se dokonce zastaví o protější článek? Vykašlete se na to a řetěz měňte teprve tehdy až začne na pastorcích nebo převodnících střílet. To je ten pravý okamžik kdy měnit. Když vyměníte preventivně třeba už po 6000km, tak se potom nedivte že se s novým řetězem na staré kazetě nerozjedete, zbytečně tak budete muset vyměnit i kazetu. Místo toho byste na starém řetězu mohli v pohodě našlapat třeba ještě dalších 15.000km! Samozřejmě záleží na tom jak a kde jezdíte - věřím tomu že někde u Kolína kde je rovina můžete na jeden řetěz nakroutit bez problémů i 40.000km nebo ještě víc, když ale vyrazíte do kopců a kolo obložíte brašnami, tak to bude třeba jen 10.000km. Já měním řetěz společně s kazetou po cca 20.000km, převodníky jsem měnil poprvé spolu s třetí kazetou, po 60.000km. Podle mě je úplně jedno jaký řetěz používáte, nevěřte tomu že 2x dražší vydrží 2x déle. Stejně tak je jedno čím mažete, já používám olej na šicí stroje a jsem s ním naprosto spokojen. Je ale fakt že mi jde "jen" o funkci, tj. aby kolo sloužilo s co nejmenšími náklady co nejdélší dobu.
Teda Jardo, kulím voči na těch 60tis. km na převodnících. Kolik prosím Tě vážíš?
A když už píši, tak pro ty, co nemají nervy na propadání měrek a řetězy jsou pro ně drahé:
Na jednu kazetu (označme si ji A) odjedu 4 řetězy (označím si je A1-4), pak vyměním kazetu (B a odjedu řetězy B1-4). Tou dobou jsou mírně omačkané i převodníkové pily a tak nasadím zpátky A a "omelu" řetězy v druhém sledu na mírně omačkaných jak převodnících, tak kazetě, následuje B kazeta a to samé a pak vše měním za nové.
(Třetí oběh jsem nezkoušel, možná bz také na krátko ještě šel.)
Vážím 105kg, jezdím na MB kopcovitou turistiku, sem tam s bagáží.
Nové řetězy mi vydrží tak 1700-1900km.
Než je dávám do druhého oběhu, tak si je vedle sebe natáhnu a seřadím je dle délky (vytahanosti) a pochopitelně je dále nasazuji od nejkratšího.
Věřím, že tento příspěvek nakrkne všechny cyklo-prodejce, ale zatímco dolar slezl z 43,- na 28,-, tak IG-51, kterou používám, se za tu dobu vyšplhala z 299,- na 369,-. Tak ať se nezlobí, že přemýšlíme a pomáháme si.
No je fakt ze nevážím skoro nic - když se hodně nabaštím, tak se výjimečně dostanu i k 65kg. Ale na druhou stranu, z těch 60.000km bylo dobrých 30.000 nakrouceno s 40kg nákladem. A abych byl úplně přesný pokud jde o ty nezničitelné převodníky, nejmenší 24 jsem měnil už asi po 43.000km, a po těch 60.000 pak komplet všechny tři (32 a 42 byly ještě původní) - na novou kazetu a nový řetěz se mi už na staré 32 rozjet nepodařilo - proto ta výměna.
Mam osvedceny zpusob jak rapidne prodlouzit zivotnost kazety a prevodniku. Staci rozsroubovat prevodnik nebo roznytovat kazetu a chvili si pohrat s kulatym pilnikem a zuby jednoduse pribrousit do takoveho tvaru, aby opotrebovana strana zubu byla zase kolma na tecnu (tzn. kolma na smer tahu retezu). Takto je mozno ozivit zcela beznadejne strilici kolecka tak, ze slapou jako nova. Pripadne plosnym obrousenim bruskou odstranit do boku omackane "pretekle" zbytky aby se retez nezakusoval. Cela operace na celem kole (prevodniky+sedmikolecko) trva cca hodinu .. no nestoji to za to?
Jo, stejnou technologii pouzivam na zcela amortizovany kolo do mesta, kam davam dusledne jen vyrazeny soucastky. Prekvapive to velmi dobre funguje (zvlast v kombinaci s vytahanym retezem). Na lepsi kola jsem si to ale nikdy netroufl takto udelat.
No já nevim, ale měnim řetěz zhruba tak po 2tis. a čistit ho jednou za tisíc km mi připadá docela vostrý............ To mi nepřijde moc pravidelný !
Mažu řetěz WD-40, (tekutým, né sprej), myslim že je vynikající a dobře vzlíná do řetězu, do pračky používám technický benzín, jezdím na krosu, většinou kopcovitý terén, možná i trochu těžší převody. Po 2500 km je řetěz akorát na výměnu, jak ho nechám k 3000 km zaručeně musim vyměnit kazetu. Standartně kazetu měním tak po třech výměnách řetězu. Možná je to málo na IG-50, ale to vyskoušené.
Řetěz mažu olejem do šicího stroje a je to bez problémů. Občas na kole zmoknu a pak tu lahvičku používám jako první pomoc.
nejvíc se mi osvědčilo WDéčko. Prostý, levný a navíc jsem 100% spokojenej.
Nejvíc se mi osvěčily motorkářské spreje.Ty vydrží i za mokra stovky kilometrů. K těm strategiím výměny - samozřejmě záleží na sadě. Dělám to kompromisem že na jednu kazetu otočím tak 3 řetězy s tím že na ten poslední jedu i těch 5000.
Taky jsem měl sprej na motorkový řetězy (Xeramic), ale nebylo to vůbec ideální. Tato maziva jsou dělaná pro velké rychlosti řetězu a jsou proto příliš tuhá. Stejně tak se na motorkách používají o-kroužkové řetězy. Ubírají výkon, ale jinak to nejde. Mazadlo by odstředivou silou opustilo řetěz. Proto pro kolo nevhodné (jiné požadavky-jiné preference).
Navíc mě nepřesvědčila ani trvanlivost namazání, ani čistota.
Teď jsem namazal A6Ačkem, tj. nejobyčejnějším motorovým olejem (60 Kč/l). Je o trochu hustší než ten do šicích strojů. Po cca 300 Km (přičemž poslední víkend déšť a bláto) a po dvou umytí proudem vody pořád ještě tiše běží. Ne sice tak, jako když je zčerstva namazanej, ale k pískání má hodně daleko.
Navíc i Shimano (mimo svoje přípravky) doporučuje husté, ale zároveň co možná nejméně lepivé motorové oleje. Převodové oleje jsou to samé, akorát mají nižší teplotu hoření.
Mozes byt konkretnejsi, aky si pouzil olej A6A? (vyrobca, viskozita...)
opotrebeni reteru je dost individualni
zaleni jak kdo jezdi jesli tam cpe tezsi prevody apod. proc si nekoupit merku na retez asi za 150 kc se tremi stupnemi ukazateli opotrebeni po asi 0.2 mm.
m6a je nejobyčejnější motorový olej.Používá se i do pístových kompresoru.
Malinko mimo mísu, ale přeci jen k tématu - a čímpak to potom dostáváte eventuelně dolů z oděvu? Já mám občas černou nohavici z vnitřní strany a ne a ne to pořádně vyčistit. Díky.
A pročpak nenosíš černé kalhoty, co??? Ale jinak asi technickým benzinem.
Nosím, nosím, ale občas je taky musím vyprat, aby mi nešpinily ponožky nebo se nezlomily :-) a pak nastupují nečerné ... tudíž díky mé skleróze budoucí černé :-D
Technický benzín? Ozkouším, díky!!
po aplikaci benzínu nezapomeň zapálit... pak už jen našiješ záplatu a flek je weg
:-D Jo, jo, dobrá rada nad zlato :-D A kdybych to nestihla, tak to mám na kraťás akorát,co? :-)
no néééé. to si pak můžeš jít koupit nový - vymakanější - krásnější....
a nemusíš řešit nerudovskou otázku "kam s ním..." :-))
Vymakanější...myslíš elasaťáky? :-D Ty se určitě řetězu nedotknout:-) Tudíž žádný benzin není nutný :)
vymakaný můžou bejt i kapsičky - vzpomeň na krtečka :-)
Nejlépe široké kalhoty sepnout sponkou nebo kolíčkem na prádlo. I když jsou lidé, kteří si dokážou zamazat nohu i v kraťasech....
Na odstranění bych zkusil Solvinu, je to sice na ruce, ale pouští to fest, na gatě by to taky mohlo fungovat. Nebo mýdlo nebo ten benzin nebo jiný rozpouštědlo...
No jo, kolíček....jenže ta moje hlava zapomnětlivá :-/ Většinou ho mám, ale občas taky ne... a asi jsem zrovna ten člověk, co si zas..ní i kraťás :-D Dík za radu!
Zkus TF-2 s teflonem Lubricant spray. Cena 105,-. Mažu s tím několik let bez problémů, po zaschnutí nešpiní. Noha(vice) zůstane čistá.
W.
Problém s umytím od šmíru jsem úspěšně vyřešil mycí pastou Bingo (turecká solvina bílé barvy), vyzkoušej, je to špica. On benzín ti asi udělá z dlouhých kraťasy, ty se zas nešpiní vůbec, taky dobrý.
zkusils olej???