Na doporučení Mloka zakládám nové vlákno. Pro ty co něvědí o co jde a chtěli by přispět to krátce shrnu. Potřebuji kolo, šlo mi o crossové, ale na základě věcných argumentů od Mloka bych se rád mrknul i po MTB. Na základě parametrů, které sepsal odpovím. S brzdama si vystačím Véčkovýma. Moje výška je 189 a u crossové Meridy by pro mě byla velikost 58, z toho odvozuji velikost 21-22 u MTB. Vidlici bych raději s lockem, přece jenom ty slinice. Geometrii kola bych raděj blíže k těm krossům.. A to poslední nezbytné, je cena a to 25, pokud by bylo potřeba třeba 2 přitlačit aby se to posunulo k lepšímu tak jsem schopen. Pokud máte konkrétní tip na nějaké kolo, byl bych rád.
Jenom doplním, že pokud by to kolo bylo tady http://www.rockroad.cz/ tak by to bylo plus, ale samozřejmě to není žádnou podmínkou..
Nejdřív jen nadhodím trošku dražší kolo. Neříkám, že ho máš brát, ale je to asi nejvýhodnější kolo v poměru cena/výkon, co se dá koupit, tak pro představu, co se dá za 30tis. pořídit (do těch 30tis. se to vejde i s poštovným 35euro a krabicí 15euro).
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes...
A teď kouknu na nižší cenovou hladinu.
Pokud to vezmu rovnou z kraje. Je tohle kolo výrazně víš jak ty GTčka níže? Ta cena by byla ještě únosná. Všiml sem si v hodně předešlých vláknech, že odkaz na tohle kolo tady byl x-krát, tak zřejmě ho má více lidí. Pokud dáváš odkaz na zahraniční web, předpokládám, že u nás je to za podobnou cenu nesehnatelný. Máš zkušenost jak je to s placením? Embos kreditku nemám, takže jedině převod na účet.
výrazně výš jako lepší... chybička se vloudila
Ano, tohle kolo nemá konkurenci ani v těch zlevněných GT. Vidlice má navíc rovnou poplock z řídítek (zamýkání na řídítkách, to se ti může na silnici líbit).
Už jen ty brzdy pro představu stojí samotné 7tis., Reba pak tak 10tis., atd.
To kolo se dá koupit pouze přímo u Canyonu, proto mají tak skvělé ceny. Žadní distributoři a obchody si nedají přirážku.
Už jsem zařizoval koupení dvou Canyonů a žádný problém s tím není. Jediná reklamace může být nepatrně dražší, když by bylo třeba posílat celé kolo, pokud je prolbém jen s konkrétním dílem, tak není problém zaslat jen ten kus. Ovšem za to malé riziko malinko problematičtější reklamace to stojí. Já osobně se také brzo přidám ke "Canyonystům", čekám, jestli náhodou nebudou na podzim slevy u Canyonu (oni nějaké budou, ale většina modelů nebude pak už vůbec), když nic nebude, tak koupím v lednu 08 nový model. Chci vyměnit mojeho fulla s nižším zdvihem za Canyona ES8-čku a ta je už dost drahá a pokud nebude ve slevě, tak vemu jen ES7-čku (těch 500 euro za ten rozdíl ve výbavě nedám).
Funguje to následovně, objednáš na webu. Jakmile je kolo sestavené a připraveno k expedici dají ti vědět a chtějí zaplatit. Na webu je vidět, která kola jsou skladem, bohužel GC6-ka zrovna není. Ale protože se na ní další kamarád ptal, tak by měla být v průběhu června.
Pak zaplatíš buď kartou nebo převodem. Kartou je třeba emboska a je to nejlepší variata (obě kola se platila přes mojí kartu, kamarádi neměli s dostatečným limitem a správnou kartu), protože je platba zadarmo a okamžitě (převod stojí dle banky a tak týden trvá, takže ideálně se domluvit s někým kdo embosku má). Od zaplacení dorazí kolo za cca týden (v podstatě za dobu co jde ten balík, pošlou téměř hned).
Kolo je už téměř sestavené a v obou případech i celkem seřízené přišlo, jen se nasadila kola a řídítka.
K ceně je třeba připočíst 35euro za poštovné a 15euro za přepravní krabici na kolo.
Akorát ty brzdy mohou být trošku šok, pokud si někdy nejezdil hydry. Tohle jsou jedny z nejlepších na trhu a brzdí fakt hodně (tak jen kdyby náhodou, tak pozor na brždění více prsty, opravdu jsou jen na jeden prst a první zabrždění ještě nebrzdí tolik, většinou tak 20 ostrých zabrždění než se rozbrzdí - obecná vlastnost všech kotoučovek, takže nenabýt dojmu při prvním brždění). Ale na takový šok se zvyká velmi dobře :-)
mám ho od konce března, nějakých 1100 km 2/3 v terénu a zatím musím zaklepat, i to jak to bylo seřízené na to, že to není z kameného obch. a je prostě krásné k tomu, zatím naprosto spokojenost a i s přístupem canyonu jako takového, čau
Teoreticky mě napadlo, že bych všechna rizika mohl hodit na nějakého prodejce a objednat to přes něj. Tím by mi odpadl problém s placením, u něj bych to i servisoval a v případě reklamačky by to řešil on. Teď jde o to kolik by si za takové riziko prodejce mohl chtít naúčtovat, jestli by s tím vůbec chtěl mít někdo co do činění. I když se říká za peníze v Praze dům..
To je otázka, zda by to někdo chtěl řešit tím, že to koupí za netovou cenu a pak ti prodá. Já myslim, že ne a pokud ano, tak to bude hodně drahé.
To máš lepší koupit to sám přímo a případný problém můžeš řešit taky přes servis, když to bude kravina za pár set, tak to nechat rovnou spravit a záruku neřešit a když to bude drahé, tak ti jen servis zjistí, kde je problém (i když to si většinou dokážeš zjistit sám).
Musel bych to platil nejspíš převodem, tam jsou poplatky vyšší při platbě ven, ale snad se to dá přežít. A přijde to nějakou spediční firmou nebo klasicky poštou? Servisovat to kolo pak dokáže každej slušnější servis předpokládám, s tím by problém být neměl ne?
Přijde to Českou poštou. Servisovat není problém, není tam nic specifického, kde by problém být mohl. RS vidle servisuje taky kde kdo (kdyby tam byla Foxka jako na těch vyšší modelech, tak by to bylo pro servis horší).
Platba převodem je hodně odlišná v různých bankách od 250 po klidně 1000Kč.
Platit bych to měl možnost ze 3 účtů u různých bank tam už bych si našel nejlepší volbu. Nebo ještě další možnost nechal si ho dovést..
Hmm, 700km, to bude docela palba ;-)
Tak sem to nemyslel. Vím o někom kdo jezdí po Evropě a vozí na zakázku a často jede zpět prázdný/poloprázdný tak by to mohl přihodit. Horší by to asi bylo s domluvou s jeho strany. :-/
Aha, já myslel, že tam buď někoho vyšleš nebo tam s ním zajedeš... Jako jediný cíl cesty se to fakt nevyplatí...
Vyplatí, ale musíš ty Canyony vzít aspoň 3 kusy :-)
Poštovné je za každý kus zvlášť i když chceš více kusů (aspoň že u řídítek bylo poštovný stejný i pro tři kusy jako pro jeden a jen 7euro - jsem totiž teď kupoval 3x Iridium ultralight risebar, co jsou na XCčkách).
A pokud bys nechtěl ty pláště z Canyona, tak ty prodáš dobře. To jsou super pláště do terénu (tak můžeš si je taky nechat, kdybys začal časem jezdit více terény) a na silnici je jich škoda (mají měkkou směs a na silnici se rychleji sjíždí) a jen na silnici můžeš pořídit něco rychlejšího (i když ta kombinace plášťů co je na Canyonu, tak jede i na silnici překvapivě dobře).
Na netu jsou nejlevněji za 700 kus, takže po 600 za kus prodáš vždy.
Na ebay.de jsem objevil Canfox FS XTR 26, vypadá jako Canyon, je to Canyon nebo napodobenina? A jak moc je qalitní, nevíš?
Ď!
Tu značku jsem v životě neslyšel. S Canyonem nemá nic společného, je to sice také horstlink (tzn. stejný systém), ale horstlink dělá mraky výrobců. A od pohledu se mi ani trošku nelíbí rozmístění čepů (bude se to chovat výrazně jinak, posunutí čepu o malý kousek už dost změní chování zadní stavby). Pokud fulla, tak tady bych vzal určitě Canyona, horstlink má navržený perfektně a je to vyzkoušené a ceny má taky skvělý.
To asi pošlou jako polotovar předpokládám, takže to pak ještě dát někomu složit co?
Jak jsem popsal výše, tak to skládání je jednoduché. Pokud si dokážeš na kole aspoň něco udělat sám, tak je to otázka na 5 minut to složit. Jediná "složitější" věc je snad hlavový tam vymezit vůli při nandaváí řídítek, ale to je taky triviální. A pak možná po nandání kol bude třeba poštelovat brzdy (pro toho kdo to umí 3 minuty práce). Obě kola, co jsem s kamarády řešil složena doma do 10 minut.
Jó tak tomu už bych neváhal říkat kolo, moudrá volba!
Hmm. Přiznám se bez mučení, že jsem hodně vážně nahlodán.
Je to proste broucek :)
http://www.acoma.cz/galerie/2007/03...
http://www.acoma.cz/galerie/2007/03...
Mam sice GC7, ale rozhodne doporucuju i tu 6.
Můžu se zeptat na tvoji výšku a velikost kola? V tom budu mít asi trochu problém.
183cm, nohy 84, zbytek si nepamatuju. To jejich PPS mi namerilo velikost L a sedi to. Predstavec mam asi 12cm (dle Mloka davaji kazdemu jiny dle udaju z PPS). Jinak tam sedim dost natazene, takze tobe to sedet nemusi.
Mám zřejmě delší nohy. Když mi jeden prodejce ukázazoval kolo, že stejnou velikost jezdí on a já si pak na to sedl tak uznal, že mám delší nohy a potřebuji o stupeň delší. Mám 190 a už mi to hází spíš do XL, tak nevím, asi by to chtělo něco mezi. :-/
Zkus si změřit všechny údaje dle PPS a pak se dá doporučit velikost pro různě sporotovně ladění posez.
Ten jejich výpočet velikosti moc ideální není, pro velikost rámu berou jako kritérium pouze délku nohou (a akorát je myslim o 3cm různá hranice mezi velikostmi podle typu posezu jestli dáš sporotvní nebo komfortní).
A údaje o rukách a trupu to bere do úvahy pouze por výběr délky představce.
Změřil sem si a vyšlo mi těsně XL, zkusil sem posunout šoupátko o málo na nižší hodnotu právě u těch noh a už to zase skákalo na L. Ale pro mě bude asi vhodnější to XL. Chtěl sem trochu srovnání od někoho kdo to kolo má, jestli nejsem v tom rámu "mimo".
Jak jsem psal, tak záleží na tom, jestli dáš posez sporty nebo komfort. Pro komfort je ten skok mezi L-XL pro 87-88, pro sporty až mezi 92-93cm. Mě třeba pro nohy 84,5cm stačí i M-ko. A výška se vždy dožene sedlovkou, jen to už nesmí být moc, aby nepřesáhla sedlovka rozumnou délku.
Mnohem důležitější je ale délka, která se odvíjí od délky trupu a rukou a které ten systém nebere do úvahy pro velikost rámu.
Proto jsem psal, ať sem hodíš ty údaje, já ti řeknu, jak na tom byly natažení další a o kolik se jim které údaje lišily.
Já tu mám teď v okolí dva Canyony XC4 a i jsem si ho zkoušel. A geometrie je skoro stejná jako u GC. Oba jsou ve velikosti L a majitelé mají 181 a 184. Jeden tam má představec 12 a druhý 10,5 a oba mají dost natažený posez (tak to chtěli a kupovali kvůli tomu L-ko).
Já mám 183cm, ale k tomu krátké ruce a obě ty kola jsou na mě moc dlouhý a já budu brát Canyona v Mku (výškově akorát stačí s téměř úplně vysunutou sedlovkou a potřebuju kratší).
Tady vidíš, že pro stejně velké postavy je třeba jinak velký rám a přitom údaj nohy máme téměř stejně dlouhé.
Tak sem si to přeměřil znovu a mám BH - 190, IL - 85, TL - 72, AL - 73, SW - 45. Velikost mi to doporučilo L. Byl jsem zvyklý jezdit víc natažený než vzpřímený, myslíš že je tedy to L dostatenčé? Zarazil mě rozdíl mezi pozicemi Comfort a Sporty. Nechápu proč na té animaci při pozici Comfort, kdy je jezdec více vzpřímený mu doporučují větší rám než při pozici Sporty kdy je předkloněný. Němělo by to být naopak? Nebo tam jde ještě o něco jiného než o to vzpřímení co na obrázku nejde vidět a ovlivňuje to?
Byl jsi zvyklý jezdit víc natažený a chtěl jsi kupovat Crosse ??? To bys ho musel celý přestavět jako to dělám já. Nakonec je dobře že jsem do toho tak brutálně zasáhl. Ten Canyon má sportovnější posed než 95% Crossů.
Ono to totiž pro kompfort posez to dává sice větší rám, ale dají ti kratší představec, ve výsledku je to pak spíš celkově kratší a současně výše řídítka.
Jsi můj přesný opak, na tvojí výšku spíš kratší nohy a přitom dlouhý trup a ruce.
Podle délky nohou bych už určitě XL nebral, ale máš opravdu dlouhé ruce a trup a tam by to možná XL sneslo. To je těžký vybrat.
Možná by bylo dobré změřit současné kolo (jestli nějaké máš), jak je dlouhé, aby se to dalo srovnat s tím co ti vyhovuje. Plus jak dlouhý tam máš představec.
Mám starého favorita a bojím se, že tam to asi moc neposoudím, přece jenom tam se očekává jiný posez.
Tak to znám moc dobře. Taky jsem odkojený Favoritem. Abych mohl vůbec jezdit na Crossu, musel jsem z něj udělat favorita (geometrie). Holt starého psa novým kouskům nenaučíš :-))
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
Tak teď tomu vůbec nerozumím. Ty máš crosse?
Nyní mám 4 kola. Tenhle cross je vlastně jen koupený rám ve slevě osazený zbytky z mého předchozího MTB. Je to postavené ve stylu fitness, tedy o Crossové geometrii nemůže být ani řeč. Má to o 5 cm nižší předek, delší představec a strmější úhel hlavové i sedlové trubky než tovární verze. Také má nepatrně kratší rozvor. Silniční pláště, ráfky, sedlo, kazetu. Řídítka o 14 cm níž než sedlo. Spíš to má blíž k silnici.
No pro mě jako člověka co se o kola tolik nezajímal je to všechno stejný. :-) Nějaké rozdíly v geometrii jsou pro mě neviditelné. Joo kdyby na těch fotkách byly červený šipky s vysvětlivkama.. ;-)
Tak sem byl proměřit moje současné kolo a podle obrázku jsou míry A - 580, C - 165, F - 445, G - 580, H - 380, K - 810, M - 1060. Ještě podotku, že řidítka (berany) nedržím v rovné části ale až nahnutej dopředu a za brzdy které jsou pridělané v oblouku, jak už to tak bývá. Tím sem vlastně nahnutej ještě tak 10 cm dopředu. Dá se z toho něco vyčíst, kterej rám by byl vhodnější?
Se silničkou se to bohužel porovnávat nedá vůbec, protože berany zcela mění délku úchopu.
Tak pro začátek zkus následující odkaz, počítá to docela slušně (mnohem lépe než PPS Canyonu a hlavně ti to doporučí všechny rozměry):
http://www.competitivecyclist.com/za/CCM?PAGE...
Díky. Doma to znovu proměřím podle toho nového odkazu.
Ještě bych se chtěl zeptat, tohle jako počítá pro MTB nebo je to nějak univerzální?
Měření sem provedl a vyšlo mi tohle (přepočteno na cm) - HSHR - 772-789, FSSHR - 797-815, VTTL - 650-660, SL - 12,9 - 13,5, BB - 80,9 - 82,9, SH - 61,1 - 61,7. Nevím jestli přesně chápu ty výsledky protože bez nákresu je to špatný :-/ ale řekl bych, že mě to tlačí spíš do XL ne?
Přesně tak, vzalo to v úvahu tvoje hodně dlouhé ruce i delší trup a vyšlo ti délkově hrozně moc, tedy ještě výrazně více než XL a k tomu ještě hodně dlouhý představec.
To znamená, že kvůli délce určitě vzít XL-ko, ale pro jistotu raději vyzkoušet v reálu. Nemusíš zkoušet Canyona, najdi si jakékoliv jiné kolo podle geometrie podobné délky (+-5mm při zkoušeí délky nehraje roli) a vyzkoušej.
Mohlo by se totiž stát, že i XLko bude krátké, pokud chceš sportovnější posez. V tu chvíli ale nastává velký problém, protože to XL oproti jiným značkám není nijak moc krátké a delších rámů je na trhu minimum a budou se hledat sakra těžko a výběr by se zúžil na 2-3 konkrétní rámy (téměř všichni výrobci mají nejdešlí rám kolem 620-630mm, jen ojediněle jsou k mání delší).
Moc díky, ono bude zřejmě nejlepší zkusit vážně nějaký to podobný kolo a podle toho se uvidí.
Jeden kamarád měl podobný problém, taky potřeboval extra dlouhé kolo a bral nakonec Treka
http://www.trek-bikes.cz/index.php?&show...
Ta 21,5 je délkově těsně přes 64cm, což je jeden z nejdelších rámů vůbec a přitom není ještě tak extra vysoký.
Bohužel ale cenově jsou ty Treky dost vysoko a za stejné kolo jako Canyon dáš aspoň o 15tsi. více.
To ne, já se na tom Canyonu už nějak uvelebím. :-)
Tak tady první návrh:
http://www.super-nakup.cz/p85-horske-kolo-gt...
Mají velikost M a L a to L-ko by ti mohlo sednout.
Takovéhle osazení + funční vidle a ta cena bude u crossů nemožné. Samozřejmě pro tvoje účely by tam museli přijít jiné pláště.
Tady další, tentokrát s V-čky, k tomu ještě lepší vidlice a vynikající rám. O takovéhle vidlici si na crossech za stejnou cenu můžeš nechat jen zdát.
http://www.super-nakup.cz/p87-horske-kolo-gt...
Tak tady ten Zaskar Expert za ještě méně poněz http://www.bradsky.cz/index.php?main_page...
Jake znacky (vyrobce) jsi bral v uvahu/nasel ?
Tady jedno za super cenu, výborná výbava, ale ne tak dobrá vidlice, ale pořád výrazně lepší než na crossech za 25tis.
http://www.bradsky.cz/index.php?main_page...
Tady o tom bych možná uvažoval za tu super cenu i s tím, že bys mohl koupit časem vidlici lepší, ale třeba ti bude stačit.
Další za skvělou cenu, k mání velikosti všechny. Jen bohužel vidle opět nemá lock.
http://www.kupkolo.cz/produkty/Cela-kola_21...!-Horske-kolo-Apache-Hawk-06_1343.html
Asi teda budu vypadat hloupě, ale co to tam je u té vidlice to LO?
LO = lockout tedy zamykání vidlice. Ovšem tady je jen na vidlici přímo. Pro časté zamykání se hodí poplock (to je páčka zamykání na řídítka). Pokud je u Tory na vidlici, tak se dá předělat i na poplock, ale vyjde to dost draho (myslim, že asi 1500).
no já si myslel, že to je zamykání proto mě zarazilo, že píšeš "ale tohle zase nemá zamykání". takže ono vlastně má, ale jen na té vidlici. už je mi to jasné.
Ještě bych se tě Mloku chtěl zeptat kde tam vidíš tu dostupnost, který ty kola zrovna mají?
A ještě přidám 2 otázky, pokud sem ještě nahlédneš.. V kole se nemíním nijak vrtat, tak bych se chtěl zepat jestli tam není nějaké zranitelné místo, např. ta vidlice kterou bych musel nějak udržovat. Zkrátka bych kromě umytí, namazání, dofoukání, popřípadě nějakého dotáhnutí do toho nechtěl vrtat. Druhá věc při té platbě ven, jakým způsboem určíš bance kolik převést. Nebo pokud převádíš ven můžeš zadat, že chceš aby jim došlo 1000 Euro a oni jim pošlou podle toho adekvátní částku nebo si to musíš přepočítat nějak podle aktuálního kursu a zadáváš to v korunách?
Tohle závisí na bance a na typu účtu, ale když nevíš pro svůj účet, tak tam dojdeš a domluvíš se, oni ti řeknou jak poslat, aby došlo přesně kolik chceš.
Já bych to třeba jen u svojí banky naklikal na webu do formuláře a to přímo v eurech a už by to šlo (a při odeslání se pak ztrhne v korunách v aktuálním kurzu).
RS vidlice by měla jít na rozebrání a kontrolu oleje po cca 300km, dokonce je tím teď podmíněna záruka. A pak pokud nejezdíš zrovna 10tis. nebo více ročně a nejezdíš celou zimu v extra bordelu, tak zhruba jednou ročně na pravidelný servis.
Rozebrání s výměnou oleje stojí tak 300-1000Kč, jak kde a rozpětí je velké.
Na hydrauliky pokud se něco nepokazí nemusíš šáhnout i třeba pár let (tedy samozřejmě až na výměnu destiček, což je jednoduché).
A vše ostatní je stejné jako na každém jiném kole, tedy ze spotřebních věcí měnit řetěz, po několika řetězech kazeta, převodníky (prostřední LX, XT převodník vydrží prd, tam počítej výměnu brzo, tak do 5tis. km), lanka, bowdeny. Pak někdy rozebrat a zkontrolovat náboje. Prostě vše běžný servis.
S tím, že bych to jednou ročně nechal servisovat tj. připravit před sezonou počítám každopádně a nějaké případné přitažení bych snad zvládl i sám. Jenom mě tam zarazila ta kontrola oleje po 300 km a záruka tj. stačí potvrzení od jakéhokoliv servisu, že to bylo servisováno nebo to musím někam posílat, do nějakého autorizovaného?
Mělo by to asi být v autorizovaném servisu RS, ale to je dnes kde kdo (narozdíl od Foxu, kde se to musí vše posílat do Písku do Cyklošvec).
Tady je seznam RS center:
http://www.cyklozitny.cz/rscentra.php?PHPSESSID...
A třeba stejně budeš chtít tu vidlici nechat přehodit na 100mm a to můžou vzít při jednom (na přehození zdvihu se musí rozebrat, vyndat jeden spacer a složit). Já bych si ji určitě na 100mm nechal přehodit (jde to i na 115, ale to už by na to kolo bylo asi moc, kvůli geometrii).
Jo tak to je v pohodě, je těch servisů všude dost takže žádný problém. Moc díky za trpělivost a tvou pomoc, teď mám o čem přemýšlet. ;-)
Kazdy tyden menit olej? :)))
Vypadlo mi tam slovo. Samozřejmě to platí pouze pro prvních 300km a tedy jedna garanční prohlídka na začátku. Při reklamaci je opravdu vyžadován doklad o tom, že byla provedena a bez něj smůla.
To sem náhodou pochopil i já, že jde jenom o těch prvních 300.. ;-) , wewerka se mě snažila určo jenom zmast. :-)
Dávám ti bod za tuto (i za souběžnou) diskuzi. Čtu ji se zaujetím, dozvídám se věci, o nichž jsem dosud neměl páru ...
Také protože jsi neztratil glanc ve vyostřené diskuzi s P.
Dík.
Ten bod by měl jít určitě pro Mloka, jak vidím tam ten by o kolech dovedl trpělivě vyprávět i neznalým a hodiny. Až se tomu divím, musí to být opravdu nadšenec. Takže body určitě jemu!
Ne že bych měl něco proti MTB, ale pokud chceš jezdit zejména pevnější povrchy a normální cesty nebo cyklostezky, tak jednoznačně doporučuji Crose. Opravdu nechápu lidi, kteří si koupí MTB na ježdění po městě a po asfaltkách a vymýšlejí jaké hladké pláště by na něho nasadili. Mám crose stavěneho na míru na rámu od Athora už 6 let. Jezdím i dost těžké terény - tam je potřeba dobrou vidlici a pevnější ráfky.
Letos jsem koupil MTB, protože cros už má najeto 32 tis. km. Nicméně jsem zjistil, že pro hory a těžké terény je lepší MTB, ale pro zpevněné cesty, které jsou třeba i v Jeseníkách, je prostě lepší cross. Hlavně je rychlejší. Udržet na normání cestě na MTB rychlost nad 30 km/hod, to pro mě znamená být strhaný jak borůvkový keř.
Takže příští rok na jaře, jak začnou slevy, si koupím nového crose.
Mimochodem měřím 192 cm, takže potřebuji rám aspoň 22". Docela mě výbavou zaujal od Kellyse Definite. Dost dobrá výbava a letos jsem ho viděl ve slevách za 19 tis. Problém je, že rám u této verze je jen 21". 23" rám je u některých nižších a levnějších verzí.
Pokud ses již rozhodl pro MTB, tak ti to vymlouvat samozřejmě nebudu :-)
"... takže potřebuji rám aspoň 22" ..." Velikost rámu není jen od tělesné výšky. Já jsem o 1 cm menší než ty, jezdím 20", kterémi vyhovuje. Zkoušel jsem větší, ale není to "to ono". ;-)
No nevím, jak ti sedí velikost 20". Já mám 22" a i tak mám sedlo vytažené nejméně 15 cm a posunuté co nejvíce dozadu. Zároveň dost velký představec u řídítek. Jezdím hodně hory a myslím si, že při výšlapu do kopce člověk nejlépe ocení dobrou ergonometrii kola. Prostě potřebuješ dobrý záběr do pedálů a zároveň se při výšlapu co nejméně nadřít.
Já sem se sháněl pro crossovém kole, ale podle věcných argumentů od ostatních uživatelů především Mloka sem přehodnotil.. Nevyklej mě!!! :-)
Ty budeš nakonec na tom kole jezdit :-) Já ti jen řekl svůj názor jakožto člověk, který ročně najede 6 -6,5 tis. km. Letos jsem si koupil taky MTB, jako potenciální náhradu za dožívajicího crosse. Najel jsem na něm již něco přes 800 km a vidím, že začátkem příštího roku si stejně ještě pořídím i nového crosse a to právě z důvodů, které jsem uvedl.
Taky je důležité, kolik toho ujedeš na jeden zátah. Pokud jedeš nějakých 30 km, tak je to prakticky jedno - to se dá jet na MTB i čistý asfalt.
Pro mě je taková normální vyjížďka, třeba po Jeseníkách (včetně výšlapu Pradědu) min. 70 km. Jeseníky jsem schopen jet na obě kola. Ale když jedu třeba do Jižních Čech, kdy denní trasy jsou kolem 100 a více km. Tak tam mi už ten horák moc nesedí. (Letos jsem to již zkoušel).
A jaké jsi měl na tom biku pláště a na jaký tlak nahuštěný? Skoro mi připadá, jako by se na biku nedalo jezdit po silnici :-)
Už se to tu rozebíralo vedle a jediný argument pro crosse byl, že lépe jede při větších rychlostech (tzn. tam kde převáží odpor vzduchu a naplno se projeví výhoda úzkých plášťů, při menších rychlostech při použití správných plášťů - tím nemysím úzkých pro předělávání bika na crossa ale pouze bez pomalého vzorku a s rychlou směsí a možností foukat na dostatečný tlak a musí být dostatečné nahuštěné - pak jedou v pomalých rychlostech, kde je malý odpor vzduchu i rychleji než ty úzké na crossu, valivý odpor je prostě u širších plášťů menší).
A to je taky jediný argument s kterým souhlasím, ale projeví se to výrazněji pouze v případě, když chceš držet velké průměrné rychlosti.
Taky jsem tam popisoval rozdíl v průměru u silničky x bike (kde na biku nebyly použity žádný moc rychlý pláště a nebyl huštěn na velký tlak a byl ponechán na menší pro větší pohodlí), rozdíl byl pouze 24 a 22km/h na 100km poměrně dost kopcovitém okruhu při více opakováních a snaze jezdit s tepákem pořád na stejných tepech pro aspoň trošku objektivní porovnání. Rozdíl bike x cross je pak ještě menší. Pokud by ty průměry byly kolem 30 (nebo ještě výše) a trasa byla téměř bez kopců, tak se samozřejmě ty rozdíly výrazně zvětší, protože rozhodující váhu bude hrát odpor vzduchu.
Samozřejmě pokud budeš chtít někde držet rychlost 30km/h a více, tak se na biku více nadře (to je možná ten zásadní problém, že se spousta uživatelů crossů snaží i ve větších rychlostech držet stejnou rychlost jako na crossu a tím se oddělá a zdá se jim námaha na biku mnohem větší, přitom stačí jet jen nepatrně pomaleji, tím se jen o pár minut prodlouží celkový čas, ale na celkovou únavu z vyjížďky to má pramalý vliv). Ale proč by to na biku dělal, když stejně na výsledný průměr to má vliv malý a téměř vše dělají kopce, kde v pomalý rychlosti bike pomalejší nebude. A pokud budu chtít na silnici jezdit vysoké rychlostní průměry a makat jak fredka, tak to je pak pro mě stejně silnička a ne cross.
Pro ty příklady delší tras, do loňska jsem měl celý život (tedy 20 let, od svých 10ti) silničku a posledních 10 let současně s bikem a s poslední necelé dva roky s fully.
Pokud jedu sám po asfaltu a ty svoje průměry (tzn. na silničce kolem 24km/h; na biku kolem těch 22km/h), tak dojezde silnička x bike byl téměř stejný.
Na biku jsem přitom nevozil nikdy super nabušený pláště, které by měly menší valivý odpor než cross (než silnička už asi ne, protože tam to naráží na problém, že pláště na bike, které by šly hustit na 10atm. se nevyrábí a širší pláště má menší valivý odpor pouze při nahuštěný na stejný tlak), sice bych tím nahuštěním malinko zrychlil, ale přišel o pohodlí, které je na těch dlouhých štrekách hodně důležitá.
A moje maximální dojezdy i přesto, že nejsem žádný výkonný jezdce (a víc tedy se u mě moc nedá, protože na to je třeba už jezdit rychleji kvůli celkovému času jízdy za den). Na silničce cca 250km někoklikrát, na biku na HT kolem 220km několikrát a přišlo mi to skoro snažší než na silničce, sice doma jízdy nepatrně větší, ale zase menší únava z rozbitých silnic.
Na fullu pak po asfaltu 150km a to s 2,25 plášti. A ta hodnota není o tolik menší proto, že by to bylo o tolik náročnější, ale proto, že jsem v posledních pár letech zkrátil vyjížďky a už nejezdím 10 a více hodit čistého času a snížil jsem hranici na cca 8 hodin. I na tom full průměr kolem 21km/h, takže opět žádný drastický rozdíl (ale to už není moc objektivní, protože to bylo na jiné trase). Normálně na fullu už po asfaltu moc nejezdím, ale takhle jsem objel celé dovolenou v Chorvatsku, kde to bylo až na jednu vyjížďku vše po asfaltu.
Těch nevýhod crossu je pak spousta, ty jsem tam v tom threadu už popisoval a podle mě vždy převáží tu jednu výhodu crossu větší rychlosti (která se projeví pouze ve větších rychlostech a nejvíc ve sjezdech, kde je to nejvíce jedno). A pokud pro někoho ta jedna výhoda je tak zásadní, tak jak už jsem psal, pro něj je stejně silnička.
Snažil jsem se oba tvoje příspěvky pročíst podrobně a najít ty důvody, ale ať to čtu jakkoliv, tak vidím stále ten jeden důvod větší rychlosti ve větších rychlostech. Jaké jsou ty další?
A jestli se sem dostaneš, tak ty další důvody pro cross, kromě větší rychlosti ve větších rychlostech by mě fakt zajímaly, snažím se je už delší dobu dozvědět a ještě mi je žádný dlouhodobější majitel crosse nebyl schopen říct.
Jakožto majitel a uživatel obou typů kol :-), teď můžu srovnávat.
1) Jednak jsou to převody a větší kola. U mě je to umocněno i tím, že jezdím spíš na těžší převody než vysokou frekvenci kmitů. Na crossovi díky větším kolům a většímu přednímu talíři dokáži při určité frekvencí "šlápnutí do pedálu" snadněji udržet třeba rychlost 30 km/hod. Na MTB bych se asi ušlapal k smrti, kdybych měl tuto rychlost držet třeba 10 km.
2) A pak je to valivý odpor. Už jsem se tady někde zmiňoval, že používám na crossovi pláště od Rubeny, který mají ve středu vzorek "nepřerušovanou osmičku". Když je nahustím, tak mám minimální kontakt s asfaltem. Něco jako galuska (trochu přeháním :-) )
Uvedu příklad. V neděli dopoledne si jezdím takový předobědový 30km okruh. Mírně kopcovitá trasa, cesty asfalt i šotolina, lesní i polní. Když to jedu normálně na crossovi, tak průměrná rychlost je 23-24 km na MTB kolem 21-22 km/hod. Cyklocomp. jsem se právě kvůli tomuto srovnání snažil nastavit co nejpřesněji. Největší rozdíl je ale opravdu při vyšších rychlostech. Na MTB držet delší dobu rychlost nad 30km/hod. prostě nedokážu ikdybych hustil pláště sebevíc.
I když znám jednoho, co dokázal vloni ve Slovinsku na MTB jet z Bledu k Bohijnskému jezeru na MTB s průměrem něco přes 35km/hod. Je to asi 15 km do mírného kopce a v druhé polovině jsem odpadl i já s crossem. Já měl pak průměr jen 33km/hod.
To mi připomělo návrat ze sobotní vyjížďky, jel jsem asi 5km s bikerem, který točil snad 120ot. Sám se snažim pár let šlapat trochu frekvečněji, ale tohle byl "borec".
Z kopce jsem měl maximálku 68 a on přitom pořád dupal.
Tak s nim bych na vyjížďku raději nejel :))) Byl jsem rád, když se odpojil a já mohl zvolnit :(((
Tohle jsem nikdy nepochopil, proč to ve sjezdech lidi dělají, že u rychlostí kolem 60-70ti ještě dupou. Když místo toho zalehnout do aerodynamického posezu, tak pojedou rychleji a ještě ušetří energii.
1) Těžší převody beru, ty tam opravdu jsou, ale tady je to extrém rvaní převodů na nízké kadence, což stejně není efektivní (pro každého je to individuální a optimální jinak, ale extrémy pod 50ot/min nejsou efektivní pro nikoho, to je jen zlozvyk). Mě stačí 44/11 bez problém až do 50km/h (takže je tam jen na sjezdy po asfaltu), do 30km/h neřadím ani velký převodník. Ale beru, že pokud jsi zvyklý rvát těžký převody, že ti to stačit nemusí. Ale není problém na bika dát crossové převodníky (i když to už není ideální postup).
2) Ovšem ten valivý odpor, to je právě velký omyl a už jsem to tu psal. Valivý odpor klesá s rostoucí šířkou pláště a čím užíš plášť, tím větší valivý odporu. Samozřejmě za předpokladu stejného huštění (kde je u některých širkokých plášťů limit a ne všechny je možné na tolik hustit). I u galusek pro rychlosti kolem 50km/h se používá třeba na zadní kolo schválně o malinko větší šířka, protoží i v téhle velké rychlosti to pak jede s větší šířkou rychleji (plášť je tam schovaný za rámem).
Pro větší rychlosti pak ale začne převažovat odpor vzduchu, který roste s rychlostí kvadraticky (a ne lineárně jako valivý odpor) a proto začne pro velké rychlosti drasticky převažovat a v tu chvíli jsou úzké pláště rychlejší. A to nedokázání držet přes 30km/h je právě kvůli odporu vzduchu a huštění plášťů na biku tomu samozřejmě nemůže už nijak pomoct.
Pro rovinatější trasu ty rozdíly v průměru takové být můžou, to beru. Pro hodně kopcovitou se pak ještě zmenší.
Pokud ti tedy záleží na maximální rychlosti, tak naopak pořiď pláště, které jsou úzké pro minimální odpor vzduchu a mají co největší kontakt s povrchem pro minimální valivý odpor.
Ale rozdíl 10% mi přijde dost malý a zvlášť když tu všichni píšou, jací jsou turisti a nikam se neženou. Rozdíl v únavě je ale dost malý, já bych řekl minimální, protože zase na biku klesá únava z otřesů. Proto jak už jsem tu psal pro mě není problém dojezdu delší tras po asfaltu ani na fullu s 2,25 plášti i když tam se pro rovinatou trasu (ale ty já tedy moc nejezdím) ten rozdíl na průměru může ještě nepatrně zvýšit, připouštím až 15%.
A zapomněl jsem na ten větší průměr kol, ten má vliv minimální, protože ten průměr se liší velmi málo. Sice ráfky mají významně jiný průměr, jenže větší výška bikového pláště tu ztrátu hodně dožene. Třeba na fullu u těch 2,25 plášťů mám obvod pláště dokonce o 1cm větší než jsem měl na silničce.
Podle Schwalbe neni šířka
pláště až tak důležitá, významnější je vzorek (mam na mysli plnou středni čast vzorku pro zpevněné cesty).
Podobně vysoký tlak pomáhá jen na hladké silnici.
Není vyšší průměrná rychlost crosse dána spíše možností zařadit těžší převody na rovině nebo z kopce? + ta poněkud větší kola. Tedy na delší trati se dá cross ve snazším terénu lépe rozjet.
Původně jsem chtěl crosse, když jsem si vybiral kolo. Zjistil jsem, že váha MTB je nižší než u crosse, výběr je lepší atd.
Zkusil někdo, co by s jízdními průměry udělala výměna velkého tácu ze 44 na 48 zubů
u MTB?
JF
Se vzorkem souhlas, ten je pro valivý odpor zcela zásadní. To porovnání valivého odporu, že širší plášť má menší při stejném tlaku je pro stejný vzorek a pro stejnou směs pláště.
Jakmile se použije pomalý vzorek (a máš pravdu že pokud je vzorek, tak souvislý vzorek je vždy výrazně rychlejší) a ještě k tomu měkká směs, tak v tu chvíli se valivý odpor drasticky zvyšuje.
Na rovině a z kopce je to z 95% odporem vzduchu, jak se tu snažím vysvětlovat, který při větších rychlostech kvůli tomu že roste kvadraticky začne být zcela dominantní a většina energie jde na jeho překonání (a valivý odpor začíná v tu chvíli být až zanedbatelný pro extra velké rychlosti).
Převody to může být případě když někdo tahá super těžké převody, což je stejně neefektivní (jak už jsem psal, pro každého je nejefektivnější jiná kadence, ale tak malé kadence, aby nestačil na rovině převod 44/11 je špatně pro každého).
Na 44/11 musí být každý schopen jet minimálně 30-35km/h a to jsme stále na kadenci jen 60-70ot/min, která je pořád hodně málo. Pokud jezdíš efektivní kadence, které jsou někde v intervalu 70-100 (a pro roviny spíše 80-100), tak není problém minimálně tak do 40km/h (a větší rychlosti není už turistika). Takže výměna převodníku neudělá vůbec nic.
A ten rozdíl v průměru kol je minimální, to dožene z velké části větší výška pláště u biku.
Nechci ti kazit radost. Dnes jsem po dlouhé době koupil crossové pláště protože se chystám k moři a budu jezdit po asfaltu. Nasadil je na Fitness. Jsou to Ritchey Crossmax 35x622. Nahustil jsem na 5 atmosfér a vyrazil do Píseckých hor. Ujel jsem na nich 12 km a prorazil jsem v rychlosti 50 km/h na rozbitém asfaltu duši o ráfek. To se mi na MTB ještě nikdy v životě nestalo! Nestalo se mi to ani na silničních pláštích 23x622 nahuštěných na 9 atmosfér. Cross jsou pro mně jen problémy.
Sice nevím, jak tyto tebou uváděné pláště vypadají, ale mě se třeba u těch jinde popisovaných Rubeňáckých plášťů pro crosse při dobrém nahuštění nestalo, že bych je cvakl.
Jinak opravdu nikoho nechci za každou cenu přesvědčovat o výhodách crosse. Mě prostě MTB crosse nenahradí.
Ostatně, dnes jsem se vrátil z cyklozájezdu z Korutan, kde jsem byl s crossem a opět se ukázalo, že to byla dobrá volba.
Nediv se, že tě viklá, on už název tvého příspěvku je podobný, jako kdyby se někdo ptal po silničce vhodné na šotolinu :)))
Já vůbec nechápu, proč se okolo toho vždycky tak radikálně argumentuje a odsuzuje. Vždyť ty kola jsou si hodně podobný (myslim sportovního crose), mtb je jen malinko kratší (obvykle) s nepatrně menšími koly (rozdíl vnějších průměrů asi jen 2cm - podle plášťů). Takže na horáku se sedí malinko vzpřímeněji (podívej se třeba na Mlokovo foto v profilu na cyklodiskuse.cz) a je obratnější (třeba při kličkování mezi stromy a balvany), cross je zase o něco stabilnější, vhodný pro rovnoměrnější jízdu.
Že jsou si cross a mtb hodně podobný, tak s tím souhlasit rozhodně nemůžu. Podrobně to rozebírat nebudu, už se to tady řešilo mnohokrát a bez výsledku. Jen jeden argument za všechny - cross je primárně určený do úplně jiného "terénu" než mtb. Tam kde jedu na bajku (teď beru jen obyčejný HT) tam se cross nedostane...
No jasně, že každý je určený pro jiný terén. Vo tom to přeci je.
Zvědavec ale hledá kolo pro upravené cesty, ne? Tam může mít oboje, záleží, co mu víc "sedne".
"terén" : nevim teda jakej myslíš, řekl bych že hlavní rozdíl bude ten, že cross bude v těžkém terénu pomalejší, co na biku skočíš, tam cross přeneseš, 8cm kamenům se vyhneš, na biku přejedeš.....
Jenom dodatek.
Za těžký terén považuju třeba údolí Suché Kamenice u Hřenska (možná to někdo znáte). Tam jedu ale do krásný přírody, nemusim to dolu "hulit" jako DH, abych přírodu "pokořil". Klidně na pár úsecích kolo i vedu (mám ho, mimo ke sportu, i k dopravě na takový místa). Navíc já bych tam vedl i fulla :)))
Na pěkné cesty může mít oboje, to určitě, ale já teď hledám ty výhody a nevýhody pro pěkné cesty a asfalt, v terénu není co řešit.
A právě i pro asfalt tu je stále pouze jediná výhoda crosse a to ta větší rychlost pro větší rychlosti. Tak se snažím dobrat těch dalších, jestli tedy nějaké existují.
S těmi vlastnostmi bych to trošku upřesnil, takhle to rozhodně obecně není.
Biky se dělají naprosto všech geometrií od krátkých po dlouhé a s různými posezy.
Konkrétně ta moje fotka je full s vyšším zdvihem, který má výrazně výše řídítka (jednak to tak mají všechny fully s vyšším zdvihem a jednak to tak chci), proto narovnanější posez. Ale naopak rozvor kol mám u fullu 110cm (a to pro 18ku rám), takže ještě větší než většina stejně velkých crossů a k tomu jen 69st. hlavový úhel vidlice. Tahle kombinace je právě stabilnější pro rychlé sjezdy a jízdu rovně a o něco méně točivější a obratnější.
Crossy pak rovnoměrnější a stabilnější zas tak moc nebývají, sice rozvor kol může být také delší, ale co jsem zkoumal teď geometrii crossů, tak úhly hlavovek jsou šíleně velké (od 71st., což má i hodně biku po až 72,5-73st, což je neuvěřitelně hodně).
A hlavový úhel je rozhodující pro točivost nebo pro lepší stabilitu pro jízdu rovně. A také hlavový úhel má zásadní vliv na chování vidlice ve sjezdech. Sjezdová kola mívají úhly dokonce až k hranici kolem 65st.
A pokud nějaký cross má pak větší úhel hlavovky než 71st., tak je to v terénu katastrofa. Ono i těch 71st., co mají některé crossy a hodně biku je hodně, ale u biku se s tím snadno dá něco dělat zvýšením zdvihu vidlice a udělat takový rozumný úhel pro HT a to 70st.
Pro fully jsou pak ty úhly menší jako třeba mám já těch 69st.
Kdybych tedy zhrnul geometrii, tak u bike se dá pořídit zcela jakákoliv podle požadavků každého, u crossů je to o něco horší (především ta limitace hlavového úhlu, ono když by tam byl menší, tak by se rozvor začal prodlužovat asi už moc), ale taky se tam dá vybrat.
A já se tu teď v obou threadech snažím dobrat všech argumentů pro a proti crossu.
Kvůli tobě jsem si prohlíd pár geometrií (co sem na webu našel), crossy se taky dělají v různých geometriích. Výběr je dostatečný, samozřejmě je menší, už proto, že bike je prostě "IN".
Přesto si myslim, že pro spoustu lidí, co jezdí na MTB, by mohl být výhodnější cross.
Pokud jezdíš závodně, nebo to jen všude rveš nadoraz, pak je pro tebe změna o 1,nebo 2 st na hlavě rozhodující, pro mě, jako cykloturistu (to slovo zní blbě, ale já se tak cejtim), ne.
A vůbec už nevim, jak pro Zvedavce. Píšu jen proto, aby viděl, že není jen jediná cesta.
U geometrie jsi měl pravdu s tím rozvorem, tam jsem já měl chybnou představu a myslel si, že jsou malé (a to vzniklo z vyzkoušení několik crossů a teď po prostudování geometrií podrobně vím, že to bylo tím hlavovým úhlem a ne rozvorem a že naopak ty velké hlavové úhly se musí dělat, aby ten rozvor příliš nenarůstal). Ten hlavový úhel je ale rozhodujíc právě pro chová kola, když přijde trošku terénu a třeba to může být důvod, proč nedáš trošku těžší terény (malý úhel hlavovky dovolí kolo jen pustit a držet i přes těžší úseky, čím větší úhel, tím je nutno více techniky jezdce).
Ale tu geometrii bych neviděl až tak zásadní pro použití pouze na asfaltu a na pěkných cestách a výběr v crossech v geometrii taky nějaký opravdu je.
Cykloturista zní ok, já se za něj považuju taky a abych jezdil závodně, tak bych musel tak o 1/2 zvýšit průměrnou rychlost na což nemám a mít nikdy nebudu (i přes slušné množství najetých km).
Právě proto, že nejezdíme závodně a nerveme to všude na doraz, což alespoň já rozhodně ne, abych na pohodu dojel delší vyjížďky. A právě proto jezdím s tepákem, abych jezdil pohodu ve výjezdech a i na rovinách to nedřel na max (já mám povahu, že bych to bez tepáku mnohem častěji napálil rychleji a neudržel se).
Ale pokud to je i tvůj případ a z toho cykloturisty bych to chápal, tak pak ani ta výhoda crossu rychlejší jízdy pro vyšší rychlosti mi přijde jako zcela nepodstatná a už tu nemáme výhody žádné.
A proto se pořád snažím dobrat těch výhod pro cykloturisty pro crosse a nějak se nedaří.
Vždyť jsem ti to psal ve vedlejší diskusi. Je to jen můj subjektivní pocit, že svojí (slabou) energii využiju efektivněji na crosu.
Subjektivní, čili to nedokážu zdůvodnit pomocí milimetrů, stupňů, barrů.... (ani se tím nechci zabývat).
Snažil jsem se to (před koupí kola, nekupuju každý rok) pro sebe objektivizovat zkoušením a měřením času.
Vadí mi jen to zpochybňování crosů (začalo to štaflema).
Subjektivní pocit je důležitý a když ho máš na crossu dobrý, tak je to důležité a přeju ti to.
Ale to chabé využití energie už tak moc nechápu. I když nějaké rozdíly v časech na úsecích mít budeš a něco málo energie na crossu ušetřích, tak to je stejně při pohodové dlouhé vyjížďce dost zanedbatelné, když tam do únavy jsou i další faktory, jako únava z otřesů.
Já na silničce měl taky vždy pocit, že proti biku přímo letí a že rozdíl ve vydané energii musí být ohromný (ale tohle je ten okamžitý pocit během jízdy). Ale podle průměrů, tepů a hlavně únavě po srovnatelných dlouhých vzdálenostech to tak nikdy nebylo a rozdíly byly minimální.