Hojky, tož mám k dispozici rámy silničky(CrMo ocel),rám pánského horáka(s přední občejnou vidlicí), celou skládačku Esku 20",+ dětské horské kolo s přehazovačkou (poměrně lehké) 20"kola (vzadu pětikolečko předu obyč talíř), případně jsem ochotný obětovat dámského horáka Velamos na kterém jezdím na nákupy a na nádraží. Rád bych opravdu rychlé kolo na silnice ze kterého mě nebude bolet v hrbu a v zádech po cestě 35km která mi na silničce trvá 1:15 (přibližně 22km rovinka,8km z kopce, 4km do mírných kopců(2km 12ti%stoupání)), na trekingovi to zvládám momentálně za 1:25(je slabej na rovinkách-asi to bude motorem:-). Cesta obráceným směrem mi trvá přes dvě hodiny :( V současnosti mi připadá nejlepší varianta ze silničky udělat 28" zadek a 20" vidlici s V brzdami dopředu s horním řízením. FrontWheelDrive lowRacer mi přijde tooMuchComplicated na prvokonstrukci- viz Python či Flevoracer. Případně bych šel i do rámu ze dřeva(rovný nosníkový rám jako je Bacheta Aero), dvě desky a mezi ně našroubovat na pásovinu navařenou přední vidlici a vpředu na to přivrtutovat zapouzřený střed a jednu vodící kladku na řetěz pod sedátko (k lepení nemám moc důvěru aby se mi kolo nerozlomilo vejpůl uprostřed).
Pokud chceš silniční lehokolo, ale ne vyloženě lowracer, se všemi jeho kompromisy v manévrovatelnosti a rozhledu po dopravě, tak to nejlíp řeší právě ty ninkovy oceláče. V podstatě je to podobné té Bacchetě co má 20" přední kolo, už nevím, která to je. I ta polodřevěná metoda by šla použít, hlavní část rámu je rovný dlouhý nosník. Vzadu jde použít kus zadní stavby horáku nebo něčeho takového, podobně jak to měl první oceláč.
Napodobit vysokou Bacchetu by taky šlo, není to úplně pomalé kolo, ale highracery se projevují jako rychlé hlavně v kopcích pokud jsou lehké. Homebuilt těžko uděláš tak lehký jako originál bacchetu, takže rychlost běžného silničního kola je asi tak všechno s čím u toho můžeš počítat. Semilow konfigurace ala ninkův oceláč je mezi homebuildy rychlejší. Mám ověřeno, že jsou rychlejší než Azub (na silnici) a mám ověřeno, že Azub jede asi tak rychle jako vzpřímené silniční kolo. Podle mě bys s dobře postaveným ninkovým oceláčem mohl (po nějaké adaptaci svalů na novou polohu) jezdit tutéž trasu místo 1:15 třeba 1:05 nebo i 1 hodinu.
Osobně věřím víc epoxidu než šroubům, aspoň u dřeva, ale je to na tobě. A nic ti nebrání dát obojí, že.
Pokud jde o kopírování: nink ti nic nedá zadarmo, nezkoušej ho žádat o plány nebo tak. Pokud vezmeš veřejné internetové fotky jako inspiraci, těžko může někdo něco namítat, ale osobně bych pak považoval za samozřejmé dát o tom vědět původnímu autorovi kola (v případě, že je znám). Ninka myslím jednou trochu mrzelo, když na srazu v Chrustenicích viděl dvě kopie svého kola, o jejichž existenci se dozvěděl až tam a jejichž autor se mu málem až vyhýbal. Podle mě pokud napíšeš ninkovi mail typu "Nazdar, líbí se mě na fotce té a té oceláč mk1, chci si postavit kolo podobné konfigurace, doufám že ti to nevadí, čau" tak se zlobit nebude.
Tak sem začal hledat cože úžasného a originálního je na tom ninkově oceláči a nic sem nenašel, naopak by mě teda zajímalo, když je tak citlivej na kopírování, jestli on informoval ty stavitele, které kopíroval . Takových kol je na netu mraky a rozhodně staršího data, mnohdy bych to tipoval na stáří stavby, kdy ještě nink neběhal po světě :o))
Neřeště při takovýhle domácích stavbách, co se čemu jak podobá. Vetšina z nás má radost když se mu nějaká stavba povede a když může vyjet na svém výtvoru. Jestli se to něčím podobá tomuhle nebo tomuhle, je věc absolutně vedlejší.
A trochu pro zasmání:
http://www.xantiaclub.cz/12/velogaucM.jpg
No to bys to musel vidět, ty dvě kola. Ona je tenká čára mezi podobou a kopií. Nikdo nemá patent na některou konfiguraci lehokola, na diamantový rám klasického kola už vůbec ne, ale třeba i lehokolová sedačka, které se říká typ Optima, je vyráběná desítkou firem a stovkami jednotlivců (jako já), a ani není jisté, jestli to Optima vůbec vymyslela jako první. Takže pokud někdo postaví kolo semilow konfigurace 20/26 s kusem zadní stavby horáku, neznamená to, že někoho kopíruje. Pokud ale to kolo má do šroubku všechny části provedené tak, jako nějaké dřívější, a jediné odlišnosti jsou v tom, co na fotkách na netu nebylo vidět, tak to je kopie. Já zastávám názor, že ani tohle není nevyhnutelně morálně závadné, pokud o tom ovšem mluvím s tím, od koho jsem kopíroval. A on sám jistě taky nevynalézal všechno sám, a něco se naučil z internetu, takže na mě nebude zlý, a skamarádíme se. Nesmím se ale chovat tak, že po celém srazu vykládám, jak jsem sám postavil lehokolo, ale důsledně se vyhýbám tomu, od koho jsem kopíroval, a neříkám nikde, že jsem to kopíroval. To je neslušné, a osobně bych se být autorem předlohy taky cítil podvedený, jakkoliv neustále někomu dávám zdarma věci co jsem vymyslel. Ale dávám je lidem, co si slušně řeknou, a nevydělávají pak na tom. Tyto dvě podmínky, obě zároveň splněné, ty jsou důležité.
Jirko, tady je přímo článek o ninkově kole http://www.lehokolo.com/view.php?cisloclanku... a i v textu se jasně píše "takovéhle kolo už dokáže postavit snad opravdu každý - takže se nevymlouvejme a stavme" . Nic vyjímečného na tom kole opravdu není . Jestli někdo zkopíruje tohle kolo do detailu (i když nevím proč by to dělal a při domácí stavbě musí člověk vždycky nějak improvizovat) měl by na to být snad nink hrdý, že byl pro někoho vzorem a mělo by mu být úplně jedno jestli mu to stavitel řekne nebo ne. Pokud by někdo na tom, co sem v potu tváře vymyslel, vydělával peníze, pokud to nemám patentované, mohu být akorát tak naštvaný.
Proč chcete zatahovat do hobby staveb nějakou nevraživost, jestli se něčí stavba čemusi podobá ?? Chceš snad tvrdit, že například Azub (jenom jako příklad jediného českého výrobce) cokoli co má na svých kolech podobného s jinými výrobci, jim oznamuje ?
Nezaměňuj podobné a kopii. Navrhnout dnes u lehokol něco, co není ničemu podobné, to snad už nejde. Navzdory celé jejich rozmanitosti.
Nedávno jsem začal plánovat rychlé nízké kolo. Brzo jsem dospěl k FWD lowraceru. Nabízí se jednoduchá možnost: vzít jednu z mnoha fotek ninkovy žehličky z boku a celý to obšvihnout. To udělat nechci, protože jednak nechci jít do takového extrému (200mm nebo kolik je tam sezení) a jednak chci vlastní kolo. A ejhle, najednou jsou tu hodiny práce s návrhem něčeho, co je přitom velice podobné. A člověk bez zkušeností s lehokoly by těžko hledal rozdíl. Přesto jsem celou tu práci s vychytáním polohy všeho aby si nic navzájem nezavazelo musel udělat sám, takže nařčením z kopírování žehličky se budu bránit, a zasvěcení poznají, že jsem nekopíroval. Nezasvěcení to ale za kopii klidně zamění.
Kde mezi tím dělá čáru nink nevím. Před pár minutami jsme spolu mluvili, ale nebyl čas probírat tohle. Neustále se kde kdo pohoršuje nad tím, že nezveřejní všechnu svou práce a všechno svoje know-how k volnému použití. Já ho naprosto chápu, přitom jsem označován za člověka, který to dělá. Ale lidi co mají tu drzost poslat mejl typu "dej mi zadarmo plány na žehličku"a pak se cítit uraženě když to neuděláš tě z toho asi dokážou vyléčit.
Ten článek psal jistý pražák, o kterém všichni víme, kolik kol už postavil. Že je něco v nějakém článku napsané neznamená, že se to musí brát smrtelně vážně, musíš se dívat, kdo to napsal, za jakých okolností a podobně.
To kolo opravdu vypadá geniálně jednoduše a evokuje přesně tu větu, kterou jsi citoval. Ale zkoušel sis takové kolo navrhnout? Něco jsi už stavěl, tak víš, kolik hodin práce zabere doiterování polohy všecho do toho perfektního stavu, který pak vypadá tak geniálně jednoduše. Navíc to kolo taky dobře jezdí. Co chci říct je, že ten člověk do něj vložil tohle duševní úsilí, právě tyhle na první pohled nepatrné věci co vlastně zabraly tu hlavní práci. Když se někdo inspiruje, a staví vlastní kolo podobné konfigurace, musí tu práci udělat znovu a sám. Když to kolo okopíruje, jeho přesnou geometrii (rozvor, závlek, polohu středové osy a sedla...), pak použil spoustu práce někoho jiného. A to slušný člověk neudělá bez vědomí toho, jehož práci využívá. Je mi jasné, že v takové zaostalé rozvojové zemi jako je ČR nemá duševní vlastnictví o moc větší váhu než v Číně, ale to mě nepravňuje k jeho krádeži. A že za ni v tomhle případě není postih? No a co, mám snad svědomí, ne?
Pokud myslíš to modrý a žlutý tak to jsem stavěl Já.Tím myslím sháněl materiál,řezal,svářel,točil na soustruhu potřebné a nakonec i nastříkal Já.Žlutý víc než půl roku před Ninkem a modrý asi měsíc po.A když se znalče podíváš pořádně tak najdeš dost rozdílů mezi nimi natož mezi tímhle a Ninkem.Rozvor ,postavení vidlice,přední zkrácená odpružená vidle...Atd.
A pokud si mě chtěl jenom nadzvednout tak se ti to povedlo.Zásadně se neperu,ale říct mi to do očí asi udělám vyjímku.
Vidíš, ani jsem nevěděl, žes to byl ty, mám tě pořád nějak spojeného s tím modrým dlouhým kolem. Taky jsem nevěděl, že jedno z nich je dokonce starší (i než oceláč mk1, nebo jen mk2?) což pochopitelně vylučuje plagiát. Možná jsem si toho zmotal moc dohromady (víc lidí a kol), o kopírování jsme se s ninkem bavili víckrát, a byla řeč o těch tvých dvou kolech, ale musel jsem poplést souvislosti.
Každopádně se ti moc omlouvám, a doufám, že se ti jednou budu moc omluvit i osobně (na srazu v září?) Chtěl jsem svou myšlenku na to co podle mě je a co není plagiát, a jak by se měl člověk chovat, pokud se mu líbí konkrétní homebuilt a chce postavit úplně stejný, vyjádřit na nějakém příkladu. Vidím, že jsem ho úplně zvoral, protože to vůbec nebyl případ kopie. Ještě jednou se omlouvám, že jsem byl tak mimo.
Tu historku s někým (nevím o něm nic), kdo chctěl plány (dokumentaci) k žehličce a rozčiloval se, že je nemůže dostat jen tak zadarmo, tu vím jistě. A už jsem potkal víc lidí, co očekávají, že jim jen tak dáte zadarmo cokoliv, co není hmotný majetek. Ještě víc je lidí, co prosté zkopírování něčeho natvrdo považují za svoje právo vždy a všude. Podle mě to není úplně dobré a není úplně na škodu, že se tu o tom pobavíme. Jen mě fakt hrozně mrzí, že jsem to tak zvoral s těmi dvěma koly od tebe.
Ono se také snadno stane že když si někdo začne kreslit plány na vlastní lehokolo a začne nad tím přemýšlet a doiterovávat tak nakonec dojde k něčemu co už někdo někdy postavil (ano, Bacchettu z jeklů jsem tak dlouho doiterovával až mám na papíře něco geometrií hodně podobného oceláči).
Když to vezmeš z druhé stránky tak je to trubka a na konci kus rámu z horáka.Závlek musí bejt.A co teda chceš měnit?Posed vyhovuje každému jiný.Sedačku podle možností a co zůstane?
No já tam ani ten rám z horáka mít nebudu - prostě Bacchetta z jeklů "zlomená v pase", vzadu 28" kolo ... (mimochodem oceláč je řešení které se nabízí samo a Nink není jediný kdo na to přišel, viz
http://poziome.republika.pl/techno25.html)
Ona je to vůbec jedna z úspěšnějších konfigurací. Kdo by ji chtěl v titanu za pouhých $3695, tak tady je: http://www.bentrideronline.com/index.php?op...
Jo jo Karlos má jednoho z prvních Azubů a taky to vypadá dost podobně. viz http://kareltriska.web2001.cz/
Zacinas to nejak prehanet :-)
Ze ti hrdost nedovoli kopirovat ninkuv lowracer je uplne jina vec.
Kradeze se dopustis pokud zkopirovane dilo zacnes prodavat nebo jinak sirit pod svym jmenem.
Pokud by sis jej postavil sobe, tak je ti prano nebudes-li jej vydavat za vlastni.
Na druhou stranu je svobodne rozhodnuti kazdeho autora zda da k dispozici sve dilo nebo ne a nink to zjevne udelal jen s drevakem a ne se zehlickou.
Zacina to tu trochu smrdet.
Holandani zacali nekdy na prelomu osmdesatych let jako kamaradi. Pak ze sdilene radosti ale vznikl business a dnes se spolu ti puvodni kamaradi navzajem nebavi. Neblbneme pojdme se radsi projet.
Konecne dobry nazor:-) Prijde mi, ze jsou tu nekteri lide, jenz stavi lehokola a jsou to skoro Bohove:-) To ja tvrdim o klukach z Azubu....tomu rikam perfektne udelane lehokolo. To, ze nekdo smontuje vice kol (starych, co nasel ve sklepe) a pak to prohlasi, ze je to nej lehokolo...to je spis pro zasmani. Kdyz pak nekdo udela dilensky skvele provedene lehokolo (Jarmes), tak je zle. Ihned se mu utne hlava a hledaj se jen chyby...a nejhorsi je, ze tam zaznelo, ze at se stavitel podiva prave na Nikova lehokola, ze na nich se uz neda nic zlepsovat...ufff!!!!!
Nik dela fajn lehokola a fandim mu, ale jak pises...na netu je podobnych hafo:-)
Nevim,ja to pochopil jako povzdech že u tak pěkně postavenýho lehokola se autor víc nezamyslel nad geometrií a musel tam pak dobastlovat tu přední rouru ohnutou nahoru,která teda rozhodně nevypadá že to tak autor chtěl a která způsobí že má jezdec nohy moc nahoře .A ze dobrou geometrii ma na svych kolech treba nink.No ale já to asi neposoudím,na žádným jarmesově ani ninkově kole jsem nikdy nejel.Taky myslim že nink snad žádný kolo z více kol nalezených doma ve sklepě ani nepostavil,jenom na jednom má zadní půlku rámu z horáka,ty ostaní jsou tak nějak celý postavený ze dřeva,laminátu nebo hliníkovejch jeklů :-)
Máš pravdu, když nad tím tak přemýšlím, tak krom prvního oceláče myslím v ničem kus klasickýho kola neměl. Pokud teda nepočítáme přední vidlice, ale ty se beztak upravujou.
Včera jsme spolu dokončili tandem, kde není z klasiky ani ta vidlic. A překvapivě je to z ocelových jeklů:-). Snad budou brzo fotky a někde je vyvěsíme. Mě se líbí, designově, má takový industriální drsný vzhled, ale zároveň elegantní linie. Ale už teď je mě jasný, že lehokolovou veřejnost budeme moct brzo rozdělit na ty, co si to zamilujou a na ty, kteří to nemůžou ani vidět. Je to malinko radikálnější mašina.
Ja jsem taky na Ninka (nevim, proc mu furt rikam Nik). Kazdeho podobneho kutila a nadsence obdivuji. Ale myslim, ze mu spis skodi, kdyz ho tady nekdo povysuje na Boha a jeho kola komentuje tak, ze se na nich neda uz nic zlepsovat. To mne tenkrat uprime rozesmalo. Na vsem se da vsechno zlepsovat...donekonecna!!!
A staci se podivat na net a na home vyrobky....myslim, ze se tam najdou skvosty, za ktere by se nemusela stydet zadna profesionalni vyrobna lehokol.
Ja uznavam, ze stavet neco jeklu, varit to neodborne ("osklive" na pohled) mi jde proti srsti. Mam rad remeslo a pokavad nekdo neco vyrobi "cisteho", tak zasnu. A to treba Jarmesovo kolo splnovalo. To bylo lehokolo, ktere bych se nebal nekomu prodat. Dilensky krasne. To, ze se nekomu neco nelibilo na geometri...dobra. Je to vyvoj. Priste se to dodela k lepsimu. Ale postavit k tomu Ninkovo lehokolo z jeklu a rikat, ze je dokonale....to mi prijde smesne.
Jinak jejich drevace obdivuju....tam si vyhrajou!!! Ono je to asi dane tim, ze se se drevem pracuje lepe nez z oceli nebo Al.
Ale jak jsem psal. Nic proti Ninkovy nemam...naopak. Kdybych mel dilnu, tak taky smrdlam nejake lehokolo. V mem pripade teda velomobil, protoze to je v posledni dobe takovy muj konstruktersky sen...tak snad to nekdy dopatlam a dam do PC.
To je podle mýho to nedorozumění - to s tou dokonalostí bylo podle mýho myšlený na tu geometrii a tím pádem na jízdní vlastnosti,ne na provedení.I když ani to mi nepřijde nijak hrozný,na hliníku ty svarový housenky budou vždycky větší než na oceli,to neni nic neodbornýho.Upřímně řečeno se divím že se ti líbí víc ty dřevěný kola,podle mýho je to stejně pragmatická konstrukce jako ty kovový,jako "krásnej kus nábytku" jako jsou některý dřevěný lodě nebo letadla bych to rozhodně neoznačil.Jinak k tomu Jarmesovu kolu - mít to přední kolo o 10cm víc vzadu,tak žasnu taky,takhle to těma úpravama přední trubky se šlapáním dost na té "čistotě" ztratilo.
Ja jsem na Niklove kole nikdy nejel, ale jak muzes rict, ze to ma dokonalou geometrii? Klasicka kola se delaji v x provedenich geometrie a kazdemu sedne neco jineho. Nekdo ma rad tuhle, nekdo tamtu. Nekdo ma rad tohle provedeni zadni stavby a nekdo na to nadava, protoze mu to nejede a pri jeho velikosti ramu to treba dela neco jineho. Nemuzes preci rict, ze je neco dokonaleho. Je to geometrie, ktera vyhovovala vice lidem...Niklovi, Jirkovi a mozna jeste par lidem. Stejne tak existuje x geometrii lehokol a kazdemu vyhovuje neco jineho. A hlavne!!!! Kazdy rekne, ze ta jeho geometrie je samozrejme nejlepsi!!! Urcite verim, ze s geometrii se da carovat porad...
Jasně,a některé geometrie nevyhovují vůbec nikomu,proč myslíš že tam Jarmes dobastlil tu přední trubku se středem posunutým nahoru?Taky jsem netvrdil že ninkovy kola maji dokonalou geometrii ale je pravda že jak ty kola postavil,tak na nich jezdí a nemusel dělat nějaké zásadní úpravy.
A rika, ze mu to sedi.... To je prave ono. Nesedel jsi na tom ty, nesedel jsem na tom ja....treba zrovna tobe by to nesedlo a treba mne jo. A nebo naopak.... A zrovna, kdyz by mi to nesedlo, tak bych tam musel neco dodelat...a jsme u jadra. Nic neni dokonale. Je to dokonale, protoze ta geometrie Niklovi sedi. Je mozna lepsi, protoze sedi vice lidem...ale...klasicka kola taky sedi vice lidem, celemu svetu a nic na nich neni zazracneho!!!
Myslím, že je tu trochu zmatení pojmů, "geometrie" tu má dva významy. Jednak je to "geometrie podvozku" (hlavně závlek, pak rozvor, sklon hlavy, vyvážení řízení) a jednak celková konfigurace kola vzhledem k poloze jezdce (výška a sklon sedla, diference sedlo-pedály, poloha řídítek, způsob jejich pohybu při zatáčení). Pro to je myslím pojem ergonomie? Ví to někdo jistě?
To druhé je jednoznačně subjektivní záležitost. Pokud je řeč o ninkových strojích, tak ty jsou hodně aerodynamické (jak se od leteckého inženýra dá čekat), čili spíš nižší a ležatější, s horním řízením. To se někomu líbí a někomu ne, neexistuje tu obecné lepší a horší (v rámci smysluplných mezí), jel lepší nebo horší z nějakého hlediska (aerodynamika, rozhled v provozu, manévrovatelnost). Problém Jarmesova kola, kvůli kterému jsme jej mnozí kritizovali, byl ten, že podle mnohých standardů právě poloha jezce již u jeho kola začínala vybočovat z těch rozumných mezí (hodně uzavřený šlapací úhel, obrovská diference mezi výškou sezení a šlapání).
Pokud jde o geometrii v tom prvním významu, tak tady je vidět, že se v lehokolech asi moc nevyznáš a asi jsi jich ještě moc nevyzkoušel. Je důležité si uvědomit, že v téhle geometrii lze klasická kola považovat za identická. Pro lehojezdce v nich není žádný rozpoznatelný rozdíl, DHčko se řídí stejně jako silnička. U lehokol je to jinak. Jsou kola, která se obtížně řídí i zkušenému jezdci z objektivních příčin (ultralowracery kvůli nízkému těžišti, tandemy kvůli rozměrům atd.). Pak jsou kola, která se obtížně řídí i středně pokročilým prostě proto, že jejich geometrie není zrovna správně udělaná - je obtížné jet rovně, každý pokus o lehké balancování končí zakličkováním a podobně. To je bohužel u lehokol stavěných doma relativně častý případ. Zkoušel jsem jich pár (už jsem ztratil přehled o počtu), na srazech, a většina se více nebo méně projevuje jako kolo, jehož řízení vyžaduje trochu pozornosti. Takový průměrný homebuild se se svou stabilitou a řiditelností pohybuje tak na spodní hranici spektra továrně vyráběných kol, některé jsou lepší a některé horší. A pak jsou tu kola, s jejichž řízením nemá problém ani začátečník. Sem spadá většina továrně vyráběných (ne všechna! Asi 30% není úplně přívětivých!) a jen málokterý homebuild. No a ninkova kola sem spadají všechna! Ani jedno z jeho kol nemá takové jízdní vlastnosti, že by tě třeba při prudší zatáčce nepříjemně překvapilo. Člověk trochu otrkaný širším spektrem lehokol dokáže s kterýmkoliv z ninkových výtvorů jet třeba jen 5km/h hned při prvním pokusu a rovně! Jestli se ti zdá, že z ninka tu někdo dělá boha, je to prostě tím, že v téhle zemi jednoduše není druhá osoba, která by na poli lehokol prokázala takový úspěch - udělat jich osm nebo kolik na první pokus správně. Můžou se nám nelíbit jekly, jakkoliv jsou praktické, můžeme mít potíže ztrávit kolo ze dřeva, ale fakt, že všechna jezdí dobře prostě nelze popřít, stejně jako fakt, že žádný jiný homebuilder u nás tohle nedokázal.
Priznam se, ze mi to vadi, ze z nej dela nekdo boha. Ne kvuli tomu, ze by na to nemel, ale ze to na nej haze stin...alespon v ceske spolecnosti, protoze kdyz je nekdo povysovan, je automaticky povazovan za machra a tupce. Coz i Ninka asi neni.
Osobne s lehokolama nemam moc velkou zkusenost. Co se tyce geometrii, videl jsem toho dost, protoze se chci do neceho podobneho pustit. Jsem strojar a tohle je pro mne vyzva...ale spis bych radeji nejaky pouzitelny velomobil. Ale ten prave bude mit hodne spolecneho s lehokolem.
A vychytat spravnou geometrii na lehokole. To se da taky okoukat a pokavad pro to ma clovek trosku cit (coz by strojar mel) a trosku zkusenosti biomechanikou, tak i jeho prvni domaci lehokolo muze byt pouzitelny. I Nink na to prisel a jestli udelal 7, 8 lehokol, tak mu to asi ani nedalo moc prace. A neni to tim, ze je to letecky konstrukter. Tech znam taky par, znam i spoustu jinych konstrukteru. Jenze jsou dobri konstrukteri s citem a troubove, co zbalasti kdejaky nepouzitelny sunt.
Ale nikdy nemuzes napsat, ze jeho lehokolo uz se neda zlepsit (nebudu to hledat, ale tusim, zes to tenkrat napsal ty). Urcite da a zatracene dost a on to urcite sam vi...jinak by to uz zabalil, prohlasil, ze je vse vyresene a sel do lehokolove penze:-)
Vzdyt i klasicke kolo se stale vyviji. Fully jsou stale nedotahle k dokonalosti. Stale se s tim caruje a pokazde nekdo prijde s novinkou. A to uz si spousta lidi mysli, ze lepsi vec se vymyslet neda...ale daaa:-) A ja verim, ze takovych lehokol prijde jeste spousta....
Pro jízdní vlastnosti lehokola je kritické prakticky jediné číslo, problém většiny domácích stavitelů je v tom, že ho neřeší, nebo ho řeší jen trochu a pak se jim ho ještě nepovede tolik dodržet, čímž to posunou ještě dál mimo.
Velomobil je dost jiná kategorie, z lehokol uplatníš snad jedině poznatky o té ergonomii.
Možná existuje něco jako dokonalé celoodpružené klasické kolo - nějaké konkrétní charakteristiky reakcí pružení na to či ono, nulová interference se šlapáním atd. Možná je to dosažitelné a možná z přincipu není, to nevím.
Něco jako dokonalé lehokolo neexistuje. Je dobré mít dokonalé jízdní vlastnosti z hlediska reakce kola na řízení, ale pokud ti to kolo není pohodlné, nejde označit za dokonalé. A každému je pohodlné jiné, takže dokonalé neexistuje. Evidentně se o tom můžeme hádat donekonečna, ale podle mě lze postavit lehokolo tak, aby pro svého uživatele tak dobré, že nelze nic vylepšit - což je myslím definice dokonalosti. Ovšem je to vztaženo k jednomu uživateli. Má to složku nezávislou na něm - jízdní vlastnosti, účinnost pohonu atd. - a složku závislou - ergonomie. Někdo to umí trefit, a pak se to pozná tak, že na tom kole jezdí a používá ho jako základní dopravní prostředek kde se dá, protože je to příjemné. Někteří domácí stavitelé to tolik netrefí, a pak zůstanou u ježdění v neděli odpoledne na výlet jako jezdili dřív s klasikou.
Když se podíváš na kola těch, kteří jsou označováni za dobré stavitele, všimni si, že každé jejich kolo je úplně jiné. Dokonce i Oceláče mk1 a mk2 jsou ten první jednoduché, ale dobré lehokolo, s kusem horáku vzadu, druhé pak co nejkvalitnější lehokolo téže konfigurace. Ti lidé nestavějí další kus proto, že by měl být lepší, než ten předchozí. Dělají to proto, protože ještě nezkusili to či ono - highracer, lowracer, tereňák; železo, hliník, překližka, masiv, bambus, uhlík - a teď vzájemné kombinace. Vystačíš si s tím celý život.
Pokud to máme vrátit k tématu diskuse, tak její zakladatel položil velmi dobrou otázku. Výběr je tak obrovský, že odpověď na ni je těžká. Trochu se to zůží těmi vstupními materiály co tam vyjmenoval. A pokud chceme minimalizovat další náklady, vychází dvě možnosti: SWB stejné 20/26 konfigurace jako jsou oceláče, Bachceta Giro 20, Barcroft Virginia a bůhví co ještě všechno, nebo LWB typu Easyracer, které jde celkem rozumně poskládat ze dvou klasických rámů, návody na to jsou na netu. LWB je asi nejpohodlnější z neodpružených kol a může být i relativně rychlé, podle posazu, ale rozměry a manévrovatelnost jsou jeho základní nevýhodou. Osobně bych se proto přikláněl spíš k tomu SWB, do českých podmínek.
Uvedl jsi, že "Pro jízdní vlastnosti lehokola je kritické prakticky jediné číslo ...". Pak ses pokusil o definici dokonalosti a k tomu, co jsi v úvodu nakousl ses přes mnohomluvné teorie už nevrátil.
Tož které číslo to je? Víš to, nebo si hraješ na Vševěda?
Vyjev nám, nevědoucím, o jaké čísle´s hovořil ó lehoguru! ;-D
tipoval bych, že myslel závlek předního kola.
To ale neni cislo...:-)
no.. v čistě matematickofyzikálním smyslu to skutečně číslo není, pokud se ale budeme bavit na inženýrské úrovni, tak to číslo je.
:-))) Inzenyrska uroven neni matematicko-fyzikalni? Tahle tva veta me rozesmala:-))) Absolutne nechapu smysl:-)
Zavlek...sakra, fakt ne....jakozto strojar a automechanik o tom paru fakt nemam:-))) Jen me rozesmala ta tva veta, kterou jsem fakt nepochopil:-)
no myslim ze ten rozdiel je asi taky ako v nazoroch na ulohu: na dvoch stranach telocvicne stoja oproti sebe studenti a studentky, kazdych 5 sekund sa priblizia na polovicu k sebe.
Fyzik: nikdy sa nestretnu
Matematik: stretnu sa v po nekonecnom case
Inzinier: najneskor po minute budu k sebe dostatocne blizko na na vsetky potrebne cinnosti.
tak asi tak :-P
Krovak....:-) To uz mi nekdo rikal. Moc pekne.
Ale stejne to nechapu, jak to Pavel myslel:-)) Vzdy je to cislo, vzdy je to nejaka vzdalenost....at se o tom bavime matematicky, fyzikalne, nebo inzenyrsky (co to proboha je????):-)
Ale to je sumak
nooo, ja by som povedal ze matematicko-fyzikalne myslel asi zavislost... v podstate je to jednoducha optimalizacna uloha :-D
Pro fyzika není závlek číslo, protože tato veličina není bezrozměrná, vyjadřuje se v jednotkách ("15 mm" není číslo, číslo je "15" a "mm" je jednotka).
Inženýr to nechápe takto striktně a klidně se spokojí s tím, že závlek je "počet milimetrů" - tedy číslo.
No joooo, ale to nam tupcum staci rict, ze se jedna o velikost zavleku:-))) Tupci nemusi slovickarit a vedatorovat... Tupci resi, jak ten zavlek maji udelat velky!!!
"To ale neni cislo...:-)
Datum: dnes 13:26
Autor: neprihlasenej Michal"
Kdopak nám to tady vědátoruje???;-))
A když už teda vědátoruješ, objasni nám, nevzdělaným, rozdíl mezi "závlekem" a "velikostí závleku" (tipuju, že mezi tím bude asi stejnej rozdíl jako mezi teplotou a velikostí teploty, délkou a velikostí délky nebo hmotností a velikostí hmotnosti - nebo se mýlím?)
Fakt nemam chut se tady s tebou handrkovat. To tve slovickareni a delani z ostatnich blbce mne nebavi.
Napsal jsi "závlek předního kola"...to dle meho fakt neni cislo!!! To je jen technicky udaj, ze neco jako zavlek existuje!!! Cislo to bude az tehdy, az napises "velikost závleku předního kola". To uz pak cislo je!!!
>Michal:
Cituji:
>> "závlek předního kola"...to dle meho fakt neni cislo!!! To je jen technicky udaj, ze neco jako zavlek existuje!!! Cislo to bude az tehdy, az napises "velikost závleku předního kola". To uz pak cislo je!!!<<
Toto se v této souvislosti a na této úrovni debaty označit jinak, než slovíčkaření (ale z Tvé strany, já jsem s tím nezačal).
Nehledě k tomu, že nemáš pravdu - závlek je skutečně vzdálenost (přesně tak, jak správně píšeš někde výše nebo níže), která se dá měřit a s patřičnou jednotkou i číselně vyjádřit. Takže "závlek" a "velikost závleku" je de facto totéž, pane inženýre.
A z vyvolávání nesmyslné zbytečné debaty s cílem někoho zesměšnit neobviňuj mě, kdyžs ji sám začal.
Tak za prve...ing nejsem, k tomu mi jeste rok chybi.
Za druhe...flame si tu rozjel ty. Laskave se podivej, co je za tou vetou "Ale to neni cislo"!!!
Ale i tak si stojim za tim, ze "zavlek" a "velikost zavleku" je neco jineho. Prvni je technicky udaj, druhe je velikost toho technickeho udaje. To prvni muzes pouzivat v dilne mezi klukama, protoze ti kazdy bude rozumnet (i ja!!!) a kazdy bude vedet, ze mluvis o velikosti. Ale pokavad si tu hrajes na inga a slovickaris, tak ti budu tvrdit, ze "zavlek" je technicky termin, technicka skutecnost a "velikost zavleku" je velikost toho zavleku.!!!
>Michal:
Myslím, že jsem to dostatečně vysvětlil výše s rozdílem inženýrského a matematického přístupu k věcem. Ten rozdíl je všeobecně známý a je to jediný rozumný důvod, proč někdo může považovat závlek za číslo a někdo ne.
A jestli nevíš/nechápeš, co je závlek, tak si přečti nějakou odbornou literaturu, než se pustíš do nějakých debat.
Už opravdu končím a ostatním se omlouvám za zaplevelování diskusí nesmyslnou hádkou s blbcem.
Vim, co je to zavlek...uci se to v prvnim rocniku SPS a na oboru automechanik. Na VS jsem se s tim setkal nekolikrat:-) Odbornou literaturu nepotrebuji. Jen jsem se bavil, jak si tady prosazujes nejakou chytrost. Uz u prvniho meho prispevku o tom cislu jsem naschval udelal smailik...a pak si se rozbehl se svejma rozumama.
AV...promin, ale me to nedalo. Ja nemam potrebu nekoho prechytracit, ale nemam rad, kdyz ze mne nekdo dela blbce...
"zavlek" neni cislo.....vzdalenost zavleku je cislo!!! A o tom tady asi Jirka pise!!! Proto jsem nechapal tu tvoji vetu!!!
"vzdálenost závleku"??? Tos vzal prosímtě kde? Máš v tom větší zmatek, než jsem si myslel, už to fakt nějak motáš dohromady. Uznej, že pokus udělat ze všech blbce ti nevyšel, jinak se do toho zamotáš úplně;-)))
Neslovickar!!!! Abys v klidu usnul, tak jestli ti jde o velikost zavleku (zavlek je vzdalenost pruseciku svislice spustene z osy kola se zemi a pruseciku prodlouzene osy vidlice se zemi). Mas klid???
A jestli sis vsiml, blbce tu z nikoho nedelam. Myslim, ze jsme se i s Jirkou schodli na tom, ze "dokonala" vec muze byt dokonala pro jedince, pripadne pro nejaky okruh lidi.
Blbce se tady snazis z ostatnich obcas delat ty!!! A mne mas asi na musce!!!
Za prve...o nicem se hadat nebudem!!!! Od toho tady nejsme a zrovna s tebou bych se ani hadat nechtel!!!
A pak....potvrdil jsi to, co jsem psal nahore. Dokonalost neexistuje. Muze existovat pro danou osobu. Sednes na x kol a nic. Pak sednes na jedno a reknes....to je pro mne. To je jak prdel na hrnec....to je dokonale kolo. Ale pak na to kolo sednu ja a ejhle...fuj tajbl. Nesedne mi:-)
Dle meho nejde oznacit zadnou vec za dokonalou. Muzes ji oznacit za dokonalou pouze pro urcitou osobu, pripadne nejakou skupinu osob.
To ze nekdo nedela dalsi a dalsi lehokolo kvuli tomu, aby ho zdokonalil....to ja jsem teda jinej. Vzdy delam veci stale a stale dokola jen kvuli tomu, abych se k dokonalosti priblizil. Ucim se z nesvaru predchazejiciho modelu. Ale mozna je to dane tim, ze jsem nekolik let delal ve vyvoji a byl to nas denni chleba....furt neco dotahovat k dokonalosti, jednoduchosti.
Velomobil....vubec s tim nemam zkusenosti...ono, kdo taky. Moc lidi se tim nezabyva. Takze ja hold do toho pujdu od nuly jen s tema znalostma, co mam. Ale tesim se na to:-) Mozna z toho neco bude, mozna to hodim do kouta.
Dle meho ma lehokolo moc spolecneho s velomobilem. V podstate jsou to dve lehokola vedle sebe:-) Ale je fakt, ze "ram" to bude mit jiny....co nejlehci a nejpevnejsi:-)) Kazdopadne poloha jezdce bude stejna jako na lehaci....tam uz se toho moc vymyslet neda.
Lze označit věc za dokonalou, pokud dokonale plní účel, pro který byla stvořena. Tedy pokud si stavím kolo pro sebe a ono mi napoprvé vyjde přesně tak, jak jsem chtěl, a má přesně ty vlastnosti, které jsem od něj očekával, je dokonalé. Pokud jsem měl špatný odhad a něco jsem netrefil, vlastnosti jsou jiné, než jsem chtěl a je potřeba na tom něco vylepšit, tak to dokonalé není. V tomto smyslu to patrně Jirka myslí, když tvrdí, že ninkova kola jsou dokonalá (nejsou dokonalá pro každého - něco takového ani neexistuje - ale jsou dokonalá pro účel, pro který byla vyrobena).
A co se týká velomobilů: Taky si myslím, že velomobily a dvojkolky jsou dvě téměř nesouvisející disciplíny. Jediné, co je podobné, je ergonomie, způsob pohonu a kapotáž - ale pouze poněkud podobné, nikoliv stejné. Všechno má svoje specifika. A geometrie podvozku je už úplně něco jiného.
Pokavad neco uznam za "dokonale", je to dokonale pro vsechny. Neni na tom nic menit. Ty jsi ve svem zivote podkal neco tak dokonaleho??? Ja ne.
Pak ale nemuzes porovnavat Jarmesovo kolo s Niklovym kolem a hlasit, ze Niklovo je dokonale....vzdyt jsi na tom Jarmesove kole nesedel. Tak jak muzes rict, ze tohle je dokonale a tohle ne...to jsi tak dokonalej, ze to poznas??? Ja tedy ne. A nikdy o nicem nerikam, ze je to dokonale...vzdy rikam, ze je to dobre a splnuje to ucel, jaky to splnit ma.
A pokavad jsi nekdy neco konstruoval, tak nemuzes rict, ze dvojkolka a ctyrkolka jsou uplne neco jineho...z kazdeho si muzes urcite zakonitosti a figle prebrat!!!
1. Dokonalé kolo pro všechny neexistuje. Tovární kola jsou dělaná tak, aby vyhověla co nejširšímu spektru uživatelů. Ta nejlepší jsou "dokonalá" v tom, že v rámci univerzální koncpece jednotliví uživatelé sleví jen to, co je skutečně nezbytné. Některá ninkova kola ale nejsou dělaná tak, aby na nich mohl jezdit každý, jsou ale pro určitý okruh uživatelů lepší, než by mohlo být jakékoliv tovární kolo, které musí být dělané tak, aby se např. nerozpadlo, když si na to sedne někdo kdo má 120 kg.
2. já jsem zatím nikdy nikde Jarmesovo kolo nijak nekomentoval. Ale když už o tom hovoříš: nedokonalé je v tom, že autor se evidentně napoprvé netrefil do vyhovující geometrie, když to pak musel předělávat, což na tom kole je na první pohled vidět. Pokud je ta geometrie, tak jak to má teď, dokonalá (tedy taková, jaká vyhovuje jemu, ne mně, pro mě to kolo nestavěl), pak by se to dalo vylepšit nejmíň tím, že by se jednotlivé části propojily nějakým racionálněji konstruovaným rámem (který by se např. jistě méně kroutil a byl by lehčí).
3. Čtyřkolový velomobil jsem ještě neviděl. Ale, pravda, z konstrukčního hlediska je celkem lhostejné, jestli má 3 nebo 4 kola.
4. dvojkolka a 3- či 4- kolka má podle mě víc odlišnosti než společných věcí: způsob zatížení, způsob jízdy v zatáčkách, typy nábojů, geometrie řízení, geometrie zavěšení kol atd. atd. Jasně, že některé věci jsou i společné (třeba oboje se pohybují vpřed pomocí kol, mají pohon a brzdy), bude to tak půl na půl. Pokud se ale bavíš o velomobilech, tak pravděpodobně dojdeš k úplně jiným způsobem konstruovanému rámu (u velomobilů spíš "nosná karoserie"), takže nakonec těch odlišností bude ještě víc.
5. mám dojem, že nemá cenu se o tom s tebou dál bavit, furt si meleš svou a nechceš pochopit, co říkají jiní (samozřejmě, že máš v jistém smyslu taky pravdu, to ale ještě neznamená, že se nemůžeš zamyslet nad jiným názorem).
1...takze zase zadne "dokonale" kolo. To, co tu porad pises, je jen pocit....tohle kolo mi sedi, tohle kolo je pro mne dokonale. Ale neni dokonale pro ostatni!!!!
Pak tedy nemuzes porovnavat dve veci a o jedne rikat, ze je dokonale a druhe ne. Treba zrovna ja si sednu na Jarmesovo kolo a reknu...sakra, to mi sedlo, skvele se mi na tom jezdi. V tu chvili ji pro mne dokonale. Ale pro tebe treba ne!!!
2....konstrukce velomobilu je v uplnych zacatcich. Moc lidi se tim nezabyva. Takze tam muzes carovat a klasickym vecem, jako je ram a podobny se muzes vyhnout. Ikdyz ted mne nenapada jak. Mozna vyrobenim skorepiny z vlaken, ktera by byla nejakym zpusobem vyztuzena....rikam, carovat se muze a bude. protoze tady jde hlavne o vahu
>>michal:
1..viz můj předchozí příspěvek, bod 5.
2..bingo! (neboli: koukni se, jak jsou konstruovány velomobily)
nevím, jestli seš blbej a děláš chytrýho nebo seš chytrej a děláš blbýho, každopádně debata se zabedněncem nemá smysl. Howgh.
Pavel...:-)))))))
Kdyz uz tady remcame kolem horke kase, zajimal by mne tvuj nazor na velomobil pro dve osoby...sedici vedle sebe. Ma vubec smysl o tom premyslet (ma, vsechno ma smysl:-) ). Je tam spousta proti a problemu...
Muj sen je, dat dohromady nejake vozitko, ktere bude pro dva lidi a naklad a hlavne pouzitelne:-)))
Vymýšlej radši "pulce", tam je to "tvoje" uspořádání sedadel "o něčem".
Sedadla vedle sebe na obyč. kole už tu byla, ale byla to slepá ulice.
Pockej!!!:-) Ja nemyslim obycejna kola. Myslim "pulce"!!! Ale prevasne jsem videl jen pro jednoho cloveka. Nedokazu si totiz predstavit, jak by fungoval pulec pro dva lidi vedle sebe. Rozvor velky a navic siroky. Tim padem nemotorne na ovladani...toho se bojim asi nejvic...nechci, aby to byl nemotornej a pomalej snek:-)
Vzdálenost přední a zadní osy (tzv. rozvor) nemusí být velký. To zadní kolo (u "pulce") může být, klíďo, těsně za opěradly. A šířka? Jako u Velorexa - tam byl rozchod "superminiaturizován" (to je ale hnusný slovo, co?)
Musel jsem to slabikovat:-)))
Copak rozvor...ten se da regulovat vzhledem ke konstrukci. Spis se bojim te sirky...
V podstate mi jde o to, udelat slapaci Velorex:-) Obcas kdyz o tom premyslim, mam ten hajtru pred ocima. Jenze Velorec tlacil dopredu motor. Tady to bude lidska sila...a ta je nic moc:-)
U te sirky se bojim odporu, nemotornosti v zatackach....mam takove svrbeni za uchem, ze tam by to mohl byt problem.
AV...mas asi recht:-) A je fakt, ze riksaci to umi rozpalit:-)
Ja jsem spise vychazel z tech vozitek, co ted jezdi po Praze (byla tu o nich nedavno rec). Videl jsem to v akci a prislo mi to takove line, pomale, neohrabane...ale mohlo to byt riksou:-) Navic to vazi tusim 140kg...to je hrozny!!!
Hlavní problém dvoumístného velomobilu obecně je myslím to,že pokud neseženeš spolujezdce,musíš sám tahat daleko větší váhu a když jsou sedadla vedle sebe tak i překonávat zbytečně větší odpor vzduchu.A nemáš výkonu na rozhazování jako v autě.Takže pokud máš někoho s kým budeš jezdit,směle do toho,neobratnosti bych se nebál.
Hlad....v tom, ze budem dva...to je asi pri konstrukci velomobilu nepodstatne:-) Dva jsme. A myslim, ze bych vzdy do toho blazince nekoho nasel:-)
Ja prave vidim problem v tom, ze to nebude mit nekolik koni jako auto, ale jen dva cloveky:-) Navic to musi byt zakonite vetsi a tezke. Ale i ta vaha se da nejak stahnout dolu, kdyz si s tim bude clovek hrat a zkouset nove a nove konstrukce...
No já bych zase ve váze neviděl problém,myslím že bez problémů docílíš menší váhy na člověka než u obdobného stroje jednomístného.To jestli ve dvoumístným velomobilu budeš sedět sám nebo tam budete dva - to bych řekl že je naopak velmi podstatné - v prvním případě budeš mít k dispozici jen poloviční výkon:-)
Teda, kluci (hlavně Michale), proč si na tu trojkolku nezaložíte vlastní vlákno? Šmudla se na cosi ptal, chtěl s čímsi poradit a vy mu ku.víte vlákno něčím, co je jistě zajímavé, ale co ho v daný okamžik "vůbec, ale vůbec nezajímá ..." (citován klasik B-) )
Polepšete se!
AV...mas recht. Tohle vlakno uz je za.urvene spousta blbostma...:-) Mozna i blbcema, protoze jsem se vcera dozvedel, ze asi mezi ne patrim...:-)
Az to bude aktualni, tak vlakno zalozim....
Dvoumístný velomobil obecně má podle mě jeden zásadní problém: jak často pojedou dva lidi. Nemá smysl to stavět pokud nemáš velmi silný předpoklad, že to bude alespoň nadpoloviční většinu kilometrů obsazeno oběma jezdci. Při pohonu jedním člověkem se jak váha tak aerodynamika projeví zpomalením na rychlost obyčejného horáku a jako jediná výhoda zbude ochrana před mokrým počasím.
Pokud odbouráš tohle, zbývá zvážit konfiguraci.
Za sebou: bude to sice pěkně úzké, nádherně nízký čelní odpor, ale příšerná manévrovatelnost a riziko citlivosti na boční vítr. Lidi uvnitři si taky nepokecají.
Nesjpíš proto ses ptal na variantu s lidma vedle sebe: zhorší to čelní odpor, ale při správném tvaru nemusí nutně být dvojnásobný, ale třeba jeden a půl násobný oproti singl velomobilu. Bude to pohodlnější, auta budou objíždět slušněji (protože se nevejdou mezi tebe a protijedoucí, musí počkat, když už čeká, tak pak už objede, navíc menším rozdílem rychlostí), a i když prostor volný pro zavazadla nebude větší, bude snazší ho využít. Jediný problém je s pohonem - dva vedle sebe se konstruuje hůř než za sebou.
Podvozek:
Deltový podvozek bych nedoporučil, ačkoliv se vyrábějí věci jako švýcarský Twike, fakt, že to v zatáčce na hranici stability nesmí brzdit aby se to nepřevrátilo se mi nelíbí. Tadpole podvozek je to pravé, v případně sezení vedle sebe bych uvážil i čtyřkolové vozidlo - stejně musíš vyvést dva pohony vedle sebe, tak proč ne na dvě bicyklová kola vedle sebe. Z aerodynamických důvodů by nemusela být přední a zadní kola v zákrytu, pro užší záď bych to klidně udělal čtyřstopé, hnaná zadní kola přímo v rovině se sedadly aby se zjednodušil ten pohon.
Takovou obrovskou obludu potřebuješ odpružit, aspoň jednu nápravu. Nebudeš schopný manévrovat mezi nerovnostma jako s kolem, každou chvíli nějakou trefíš.
Podle mě to jde postavit, nakolik si pamatuju zákon tak to dokonce smí na silnici a vztahují se na to předpisy jako na jízdní kolo (musíš mít uvnitř odrazky na pedálech :-) ). Mohlo by to solidně jezdit, se dvěma lidmi za pedály i docela rychle, navzdory hmotnosti, díky aerodynamice.
Dik:-)
K lidem....u nas je to jasne. Jsme dva. A myslim, ze kdyby se treba tahle vec dostala na trh (s tim vubec nepociam), tak to koupi jen nekdo, kdo pocita s tim, ze to budou pouzivat oba....oba jsou treba nadsenci kol.
Za sebou...to jsem zavrhl. A presne kvuli tem duvodum, co jsi napsal.
Podvozek. Nejdrive jsem myslel, ze by se udelala trojkolka. Dve predni a jedno zadni. Ale...V tom kramu budou sedet dva lide a navic si dozadu daji nejake harampadi. Takze pak by to zadni kolo neslo obrovskou hmotnost...coz by nedelalo dobre. Navic potrebujes udrzet teziste v nejake normalni poloze, takze bys nemohl vetsinu zatizeni dat na predek....
Takze bud obracene nebo ctyrkolka. U ctyrkolky se bojim jedne veci....cim vice kol, tim vetsi odpor plast/silnice. Ale zas na druhou stranu...kdyz by to bylo zakrytovane a s diskama, tak by to po rozjezdu mohlo fungovat jako setrvacnik:-)
Odpruzeni je samozrejmosti...alespon male.
A ten pohon....kazdy clovek na jedno kolo. No aby to nedelalo bordel. Jeden bude slapat min, druny vic....co by to pak delalo? Nemelo by to chut strhavat rizeni??? Osobne bych bral nahon na obe kola od kazdeho s tim, ze by se sily "scitaly". Navic by kazdy mel moznost radit rychlosti (menit si frekvenci slapani) podle sebe. Coz je dle meho hodne dulezite. Ja jsem treba frekvencni jezdec a pritelkyne slape spise silove. Takze tam by jsme se asi rafali:-)
Kdyby se delala trojkolka s jednim kolem v zadu, tak by to bylo snadne:-) Jen by se musel udelat zadni naboj, na ktery by se dala z kazde strany pridelat kazeta:-) Pro kazdeho jezdce jedna. Ale nevim, jak bych to udelal (asi zavolam do Shimana:-) )
Kazdopadne ta vec me laka. Nejhorsi je, ze takovej kram bude financne narocnej...takze to stejne asi zustane na papire. Uz jen vyladit podvozek, umisteni kol...to chce nejaky model, ktery bude jednoduse modifikovatelny....takze taky drahy. Ale kdybych neco dostal na papir, neco rozumneho, tak by mne to alespon vnitrne uspokojilo:-)))
Michale, vzpamatuj se! Jsi mladý, ambiciózní, máš nápady (které k mládí patří), ale zřejmě příliš často ochutnáváš skotský národní nápoj B-) ! Prosím, nefantazíruj! Strojař ten pohon dvěma šlapci vyřeší předlohovým hřídelem ("prej kazetu z obou dvou stran, no slyšeli jste ho ...?!")
Prave ze mladi jsou ambiciozni s mnoha napady...proto jde obcas trosku svet kupredu:-) Jinak bychom jeste kresali ohen dvouma sutrakama o sebe. Nevidim duvod, proc nevymyslet neco jineho...lehciho!!!
Pred lety se tak kazdej smal napadu, ze se bude jezdit bez prehazovacky. Pak prisel naboj s vnitrnim razenim a nikdo tomu neveril. A dnes...dotahuje se to k dokonalosti, aby se to vyrovnalo funkcne a vahove nekolika lety overenemu pastorek/prehazovacka.
Navic jsem psal, ze bych to dal jen kdybych mel vzadu jedno kolo. Tohle by bylo pro tuto variantu nejlehci. Nez tam cpat nejaky mechanismus. To to radeji strcim do naboje, nasadim dvoje pastorky a je vystarano. Ten kram by jel, ikdyby slapal jen jeden clovek. Navic by si kazdy mohl volit prevod, jaky by se mu libil. Zadnej kram pred, zadnej kram za...jen dva retezy z kazde strany kola. Prijde ti to jako nesmysl? Me teda ne!!!
Myslet se nema...ma se premyslet:-) Tady mi to prijde lepsi...ikdyz, po pravde. Nevim, jak bych to udelal:-)))) Ale vse je mozne:-) A vse se da vyrobit:-)
Vzhledem k tomu, že jde vychytat geometrie pulcové tříkolky tak, aby brždění jen jedním předním kolem vůbec nebylo cít v řízení, bych se vůbec nebál nezávislých pohonů dvou kol vzadu - od pohonu podle mě beztak nechytneš tolik síly jako od brzdy. Podle mě je to potřeba držet jednoduchý - kvůli stavbě, ceně i hmotnosti. Dvě normální kola ve dvou normálních vidlicích jsou nejjednodušší co můžeš dostat. A nepotřebuješ difierenciál. Ale je to na tobě.
Já pošilhávám po něčem jako http://pokryti.wz.cz/foto/107.jpg
To mi přijde na první pohled krásně jednoduché.
Jenom nejsem kamarád se svářečkou a nikoho v okolí s ní taky neznám.
Takže to asi dopadne tak, že budu pižat a lepit dřevo :-)
Krásně jednoduché kolo stvořil Holfi. Odpruženého horáka zlehovatěl, omrzí-li ho při jízdě ležet, lze se vrátit k původnímu horáku ...
Vzhledově se mi to moc nelíbí, ale musí se na tom krásně jezdit. Poloha jezdce více do sedo a šlapání níž než zadek by mi vyhovoval. Jel jsi na tom? Docela by mě zajímalo jak moc vadí či jak moc je nepříjemný to, že když zatáčíš, tak natáčíš i nohy, takže podle mne v tu chvíli nemůžeš šlapat. Nebo se mýlím? Holfi, jak to je, prosím?
Šlapat můžeš, je to jenom o cviku, ale shodou okolností včera na něm zkoušel jezdit kamarád, který má zkušenosti s Azubem a a zrovna moc mu to nešlo, chce to chvíli cviku, ne že by nebyl schopen na tom kole jet, ale přeci jenom mu to dělalo obtíže.
Onehdá sem jel do dlouhého a prudkého kopce a ač sem v životě z kola neslezl a do kopce netlačil, tentokrát sem musel, ale jak nyní zjišťuji, nebylo to ani tolik zapříčiněno kolem, jako spíš nohama :o)) . Někam se poděla ta síla co v nich zamlada bývala :o)) Ale zlepšuje se to, zlepšuje .
Trochu cviku, chce každý lehokolo, který má jiný posez než je člověk zvyklý. ALe za chvilku je to většinou v pohodě. Jel jsem už na lecčems. To s tím kopcem znám:o) Ale poddalo se to a je to s ujetými kilometry čím dál lepší. Taky mi teď už dva týdny pomáhají SPD a musím říci, že je to dost znát. ALe ta síla v nohou prostě není jako ve dvaceti, to je fakt:o) Já myslel ale to, že když zatočíš, tak ti vlastně uhne rám i se šlapáním. No asi to bude o zvyku a cviku, jak říkáš. Pojedeš na sraz? Moc rád bych si to zkusil, pokud dovolíš.
Sraz mám samozřejmě v plánu a určitě dovolím, pokud budu mít ještě tento typ kola, protože se mi konečně vrátí kamarád z montáže a tím i možnost sváření TIGem. Včera sem byl s kolem na kamarádově podníkové párty a kolo se ihned stalo obrovskou atrakcí, kterou si chtěli pomalu všichni vyzkoušet. Byla to docela prča, ale v konečném výsledku se dá říct, že s tím popojelo hodně lidí. Myslím tím sami, bez držení doprovodem :o))
Jinak určitě to není lehokolo na závodění, ale na pohodlné a pohodové ježdění je to 100% funkční a hlavně levné.
Jo tak to znám:o) Kamkoli se vrtnu, tak jsem za atrakci (Azub 4) a pořád půjčuju. Ze začátku mi ten zájem vadil natolik, že jsem myslel, žena tom přestanu jezdit, ale nakonec jsem si zvykl. A je fakt že tak 90% lidí na tom v pohodě jede. Někdo hůř někdo líp, ale jedou.
Jinak taky nejsem závodník. Já jsem turista. Proto mám taky celoodpruženýho azuba. Jezdí se na něm fajn po silnici i přes kořeny v lese. To tvoje kolo má pro mne příjemnější posez, takže jen na silnici by se mi moc a moc líbilo. Do lesa by mi vadila absence odpružení. Nebo máš alespoň zadek? Přesně to tvoje kolo jsem asi neviděl, tak si nejsem jistý. To na které jsi jsem přilepil odkaz bylo bez odpružení.
Zadek odpružený mám i když nic moc, protože je to postavený z takový plečky.
Na tomhle jezdím teď http://holfi.pohoda.com/velogauce/gallery/gal4...
a tohle dodělávám http://holfi.pohoda.com/velogauce/gallery/gal5... . Sice budu tohle později předělávat na zadní náhon, ale to až po návratu kamaráda svářeče z montáže z Finska.
Tuto variantu jsem začal stavět, protože nebyla žádná možnost sváření a takovéto lehokolo "si může postavit opravdu každý". Nejlepší na tom je, že i sám výrobce má na stránkách odkaz na podobnou domácí stavbu a já sem to i podle toho dělal viz http://recumbent-canada.blogspot.com/ .
...tiez sa prave pustam do stavby lehokola, mne sa najviac pozdava tvarom aj polohou jazdca Callenge Fujin. trubky ohybat nebudem, tak to bude hranate ako napr. ninkova zehlicka a podobne homebuildy, geometria sedenia, slapania a riadenia bude ako ma ten Fujin. a este by som tam chcel mat prevodnik pod sedadlom ako to ma Ground Hugger XR2 http://www.rqriley.com/images/xr2.jpg ...aky mate nazor na takto rieseny prevodnik ? nevyhodou je podla mna len vyssia vaha
Ten převodník (respektive obecně rozdělení řetězu na primární a sekundární) podle mě může bmít opodstatnění, pokud by tam stejně musela jít kladka (což skoro vždycky musí) a hlavně pokud by na ní byl úhel ohybu řetězu spíš větší. Pak se přidáním počtu článků řetězů jedoucích po zubech nic vyznamného neztratí (z hlediska odporu pohonu) a může se získat jedodušší konstrukce řazení (shodná s klasikou) a ta hmota se trochu přemístí, z čumáku dolů k zemi. Ale musí se napínat přední půlka řetězu. Obecně bych to považoval za technicky o tolik náročnější řešení, že důvodů pro něj by mělo být víc, jako třeba vedení přední části pohonu vnitřkem rámu (velomobily, Flevobike Greenmachine), zběsile vysoký počet převodů (nějaké řazení v obou částech pohonu) a podobně. Jinak je to asi spíš zbytečné.
konstrukcny problem v tom nevidim, zadna stavba bude z "celopéra" , stredove zlozenie je na nej. vyhodu vidim este v tom, ze zvolenim optimalneho prevodoveho pomeru na primarnej retazi je mozne pouzit standardny prevodnik (napr. pri 20" zadnom kolese) ale aj pri 26". tema o vypalovani prevodnikov s vecsim poctom zubov tu us niekde bola...
Aha, tak pokud hodláš použít kus klasickýho kola, kde vlastně celeý pohon půjde složit jak byl, tak to je jeden z těch silnějších důvodů pro a vlastně to naopak může věci zjednodušit. I ten případný převodovný poměr. Musíš jen vyřešit napínání předního řetězu a rozhodnout, jestli ho vést vlevo a převložkovávat kliky, jako na tandemech, nebo jestli ho vést vpravo a na tu spodní středovou mufnu dostat čtvrtý převodních ještě vedle toho trojtalíře.
Taky jsem použil tuto koncepci.Při použitém dětském celoodpruženém kole 24" vyjde výška sedla 63cm, výška šlapání 80cm. Minimální nenáročné úpravy,široká možnost zpřevodování při použití standartních převodníků, vysoká hmotnost.http://pokryti.wz.cz/foto/109.jpg
Mám to tak udělané na trojkolce a nemohu si to vynachválit. Váha je vyšší o kus řetězu, jedno převodové kolečko a delší osu, než by zřejmě stačila pro kladku. Nikdy jsem nebyl "gramař", tak spíš oceňuji, že se ani spodní větev řetězu nikde neplandá i když jí nemám v hadici-není to třeba.
http://www.aukro.cz/item200100886_originalni...
Tohle jste viděli?
wow a navic ta cena, ovsem chce to nejprve projet, ani o hmotnosti tam nic nepise, jo a naklani se mu kola do stran, ci se mi to jen zda?
Nezdá, udělal přední nápravu dle zvyklostí u aut - odkloněné kolo zmenšuje poloměr rejdu, vymezuje vůli v ložiskách, stabilizuje řízení. Navíc díky příklonu svislého čepu (toho, kolem kterého se kolo otáčí v zatáčce) se řízení jaksi automaticky vrací do přímého směru ... B-)
Kupte to někdo, dodělejte a přivezte letos na sraz, to by byl nářez. Nezná někdo autora?
Sem mu napsal, že bych to rád viděl, případně koupil, do Olomouce to mám jen 20km, ale ještě mi neodepsal a už to je tři dni, tak nevím. Ta fota jsou dost mizerný, chtělo by to vidět.
eště furt neodpověděl?
Tak sem ten unikát včera viděl. Vyráběl to nějakej 86 letej borec a bohužel před dokončením zemřel. Je to pěkně udělaný, teda rozdělaný, ale řekl bych že to je spíš krásnej historickej kousek, nebo pro člověka, který neudrží již rovnováhu na normal. kole a jezdil by na tom po vesnici do obchodu, kostela,apd. Akorát by to pro takovýho člověka bylo asi moc nízký na vstávání. On dělal do letadel a údajně nějaký i postavil, takže je vidět i na té tříkolce, že to byl fachman. Lineární pohyb je dost komplikovaným způsobem převáděn na kruhový, pomocí lanek, řetězů a pastorků. Je tam dokonce i spojka, ovládaná páčkou pod sedačkou. Předek i zadek je odpružen, ale bez tlumičů. Na rychlou jízdu to určitě není, předpokládám, že to dělal pro sebe a svůj věk, dokonce plánoval kapotáž - má nakreslený nějaký návrhy, je k tomu složka s výkresy. Takže tak.