Zdravím, plánuji stavbu lehokola a narazil jsem na problém jak si vybrat zadní tlumič. Vůbec totiž netuším podle čeho vybírat. Plánuji použít DNM DV28, ale je na výběr z těchto modelů 165mm/350lbs, 165mm/650lbs, 150mm/450lbs a 150mm/550lbs. A já nevím co pro je lepší. Díky
No to si musíš spočítat pákový poměry té zadní stavby co hodláš stavět a z toho odhadnout tuhost pružiny. Délka tlumiče pak je na výběr taková, jaká se sežene s touhle tuhostí.
Přesně tak. To první číslo je délka "tlumiče" v mm (patrně od šroubu ke šroubu v klidové poloze) - tedy nejzákladnější údaj.
Druhé číslo je tuhost pružiny v librách na palec (lbs/in) (neboli kolik liber je třeba na stlačení pružiny o jeden palec). Takže v rámci těchto hodnot neexistuje univerzálně "lepší" nebo "horší" ale jen "optimální", "ještě jakž takž vyhovující" a "nepoužitelný" (nepoužitelný zpravidla kvůli délce) - tyto hodnoty se budou s geometrií vidlice a rámu měnit.
Další věc je způsob a tvrdost tlumení. Mám nastavitelné DNM a občas s tím i kroutím (zvlášť když měním pružinu za tvrdší). Protože jsem pohodlný, mám to nastavené na "co nejvíc naměkko aby to ještě neskákalo".
Díky za odpovědi, je nějaká stránka s návodem/radou jak bych to mohl spočítat ?
A co stránka s rozměry "standardizovaných částí kol? Myslím třeba jak daleko je umístěné uchycení na kotoučovky, případně jak a kam umístit uchycení na "V", šířka vidlice na "V". A podobně.
Omlouvám se za takhle "lamerské" dotazy. Díky
Stránku s normami na koutoučovky jsem nedávno hledal neúspěšně, nakonec jsem šel cestou změření šuplérou na klasickém kole v obchodě. Totéž pro V-čka.
Na http://www.kreuzotter.de/ se myslím dalo najít nějaké jednoduché malovátko, kde člověk mohl hýbat polohou čepu vidle a tlumiče a ono to nějak počítalo, jak se to bude chovat. Nevím, jak moc to bude užitečné, ale můžeš to zkusit.
Rozměry kotoučovek najdeš např. na stránkách shimana v katalogu kotoučovek (montážní návod).
A návod/rada: Nikdy jsem to nepočítal, ale čistě laicky bych řekl, že spočítáš předpokládané zatížení kola (celková hmotnost kola, posádky a nákladu * % zatížení kola (závisí na předpokládané poloze těžiště)) a nastavíš to tak, aby při tomto zatížení vidlice poklesla o nějakých 20-30 % (tedy při předpokládaném zdvihu třeba 8 cm to znamená 2 cm) - z toho ti jednoznačně vyjde tuhost pružiny (kg/cm převedeš na lbs/in a je to).