Mohl by mi někdo z vás hodit link, kde je popsáno, jak si postavit kolo??? Díky.
Nevím, jestli něco takového existuje; já si stavím kola podle svých představ. Drobný problém je v tom, že kolo vyjde dráž, než koupené, výhoda, že můžeš kupovat, co se Ti líbí nebo hodí, když na to právě máš, a kolo skládat postupně.
Jestliže máš dost peněz v hotovosti, je po finanční stránce výhodnější projít prodejny (katalogy, internetové stránky, prodiskutovat se zkušenějšími) a vybrat si kolo, které se nejvíc blíží představě. S prodejcem se pak domluvit na úpravách. On vymění nové díly za nové a Ty zaplatíš rozdíl, případně montáž.
Doporučuji navštívit prodejnu (servis), kde alespoň někdo jezdí závodně, takže je schopen kvalifikovaně poradit ohledně výběru dílů.
Kdyby sis chtěl přece jen kolo sestavit sám, pak si určitě dej v servisu:
nalisovat řízení, protáhnout závity středového ložiska a ofrézovat úchyty kotoučovek.
Z praktických důvodů doporučuji nemít na kole nic, co rezaví (včetně chromovaných a niklovaných dílů a součástek): všechny šroubky, matice a podložky z nerezu, totéž špice (dráty) — hvězdonické nerezy jsou také kvalitní a levnější, než cizí. Bowdeny lanek jen nejkvalitnější (nelámou se), lanka používám také nerezová.
Shimano postupně zdražuje, takže se vyplatí poohlédnout po Sramu, který je velice kvalitní a při stejné kvalitě (určité řadě Shimana odpovídá řada Sramu) je levnější.
Jestliže nepotřebuješ špičkové kolo, vystačíš s 8mi kolečkem. 9ti kolečko už potřebuje užší a podstatně dražší řetěz.
Já to dělám podobným způsobem.Projdu katalogy, podívám se co kdo má na kole a co by semi líbilo a podle toho se rozhodnu.Co jde to koupím loňské kolekce,je to levnější.Pravda, nemám na kole žádné novinky,ale zase si tam dám to co se mi líbí a co myslím,že mi bude vyhovovat.Samozřejmě se radím s mým známým servisákem abych neudělal nějakou chybu,ostatně on mi stejně téměř všechny věci shání.
Já tu tvrdil chybně v jiném threadu, že 8-čkové součástky jsou dražší, nejsou, ale rozhodně nejsou také levnější:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Retezy_40...
HG50 - 270 Kč
HG53 - 250 Kč
HG70 - 270Kč
HG73 - 320Kč
50kový je tedy levnější 9kový. 70kový osmičkový. Levněji nikde nebudou a pokud ano, tak rozdíl minimální.
Poté, co jsem napsal výše svou reakci, jsem z jiných míst na těchto stránkách zjistil, že ceny jsou údajně vyrovnané. Na internetu je skutečně možno nalézt v akcích velice levné řetězy na devítikolečko.
V prodejnách, jež navštěvuji poměrně často (inspirace, udržování dobrých vztahů a sledování vývoje) jsou ceny podstatně vyšší a stále odpovídají mnou uvedenému.
Co se týká řetězu, měl jsem na mysli především případ kdy je potřeba (nestalo se mně, ale jeden nikdy neví) mimo domov, třeba v cizině, koupit řetěz. Všude nejsou prodejny tak zásobené, že by měli i úzké a na 8kolečko jde použít i ten nejobyčejnější.
V prodejnách to beru, ale tam se o ceny vůbec nezajímám, protože tamní ceny hlavně právě věcí jako řetěz jsou zcela mimo a nikdy bych ty prachy nedal. Ty ceny z odkazu se zdají jako akce, ale za tyhle ceny je to k mání po celý rok a ty akce tam jsou jen aby to vypadalo, že ta cena je tak dobrá právě teď a lidi hodně a rychle kupovali.
V zahraničí by se mi pak tohle stát nikdy nemohlo. Spotřební věci jako řetěz, pláště, destičky apod. mám trvale v rezervně doma nakoupené za dobré ceny a i na týdenní dovolenou na kolech vždy beru sebou, protože říznout plášť se může stát lehce, zničit řetěz taky. Takže u těhle obvyklých věcí se mi nikdy nestalo, že bych nouzově potřeboval koupit za draho.
díky, teď jedno nové kolo mám a chci na něm postupně vyměňovat díly za karbonové a až bude dost peněz, tak chci koupit karbonový rám a celou sadu xt nebo xtr pohromadě, samozřejmě podle fin. možností.
Jinak kolo bude doufám podle mých představ, spíše jsem měl namysli, které díly kdy namontovat na rám a co a jak seřídit.
Sada XTR se mně jeví neúměrně drahou. Přece jen se zkus poohlédnout po Sramu, jak jsem napsal výše. Kdybys přeci jen chtěl zůstat u Shimana, pak přesmykač stačí LX. Já mám Sram X-Gen (na ukradeném mi kole LX). Proti LX žádný rozdíl.
Nepíšeš nic o tom, jaké to kolo má být. Ale když už chceš dávat peníze do karbonového rámu, snad by bylo užitečné nechat si jej zhotovit na míru.
Jestliže si nevíš rady se seřízením, nejjednodušší bude přinést všechno do servisu nebo prodejny a oni udělají za Tebe (podle času tipuju do 1000 Kč za sestavení a seřízení).
Lepší je ale, když celé kolo sestavíš a seřídíš sám; žádná porucha Tě pak nezaskočí. Když nebudeš něco vědět, na internetu je dost informací. Pro příklad jsem do Googlu zadal seřízení přehazovačky s tímto výsledkem:
http://www.google.cz/search?q=se%C5%99%C3%ADzen...
Karbonovy ram na miru??? Mit na tohle, asi by tazatel absolutne neresil skladani kola, proste by to na nekom nechal, aby mu ho nekdo postavil.
Jinak postupovat pri skladani kola timhle stylem se mi zda vic nez nesmyslny. Hlavni cast- ram a vidlice, je zaklad, od kteryho se odviji a na kterych zavisi ostatni komponenty. Opacne to prinese spoustu vydaju navic a furu odmontovanych nekompatibilnich komponentu bez vyuziti.
MTB rám jsem měl namysli tento:
http://www.kupkolo.cz/produkty/Ramy-horske_64...
jelikož mám na svém kole vše od shimana (xt,deore), tak doufám, že s nekompatibilitou nebude problém, prostě časem jen vyměním postupně jednotlivé části (abych ušetřil, tak chci právě koupit komplet celou sadu xt, nebo xtr - na jednom něm. serveru za 25tis., xt se dá tady sehnat za 17tis.). Jinak složit si to chci sám, abych se v tom trochu více vyznal, jak co funguje a jaké nastavení má jaký vliv.
Nekompatibilitou myslel podle mě vasek hlavně s tím rámem. Tzn. jiný průměr objímky přesmykače, jiný průměr sedlovky, jiné hlavové složení, potřeba jinak dlouhého krku vidlice pro různé rámy, atd.
Tak tak. Z tohoto důvodu se vyplatí komponenty dokupovat až dle rámu, respektive když už upgrade typu výměny komponent za lepší/lehčí, pak pouze na rámu, který máme v úmyslu si ponechat, nikoliv časem vyměnit také za lepší.
Tou nekompatibilitou jsem vazne myslel ten ram, je docela hodne soucastek, co nebudou pasovat, to je normalni.
I kdyz sezenes snad i dobrej karbonovej ram docela levne, sadu XT nebo XTR taky ne az tak za moc, porad ti zbyvaji slusny castky za "zbytek" komponentu podle tvych predstav. A navic postovny, protoze vsude nemaji vsechno. Myslenka stavet si neco sam, abych tomu rozumnel je hezka, ale chapu to treba treba u Matyxe, kdyz se takhle uci pri resuscitaci staryho Favorita. S novym kolem a spickovyma soucastkama to uz chce prece jenom asi trochu vic zkusenosti (v zadnym pripade te ale nechci nijak podcenovat!!!), kvuli ruznym vychytavkam je potreba spousta originalniho naradi, klice s nastavitelnym utahovacim momentem apod., u toho pocitej taky se spoustou vydaju navic.
HT s karbonovymi ramy a v XTR jsem videl tusim uz i pod 2000 €, to stejny v XT + - za 1500 €, tomu konkurovat proste nejde. Jestli chces, najdu/najdeme ti neco pro inspiraci. Prace s nastavovanim, serizovanim a pozdejsi vymenou obehanych komponentu se najde pozdeji taky dost :o)
Tak pod to se klidně podepíšu a jen dodám, že čím dražší kolo, tím větší ten cenový rozdíl mezi stavěním a koupí hotového kola je. A ještě se to hodně projeví u drahých vidlic (tedy u Foxek), které jsou samotné hrozně drahé (mnohem dražší než RS) a přitom na kompletních kolech jsou ceny mezi osazením s RS a Foxem minimální.
Hmm, tak koukám, že je to běh na dlouhou trať, tedy lepší asi šetřit a vydělávat a pak koupit jako celek:( Jinak děkuji všem za příspěvky, to potřebné nářadí, mě třeba vůbec nenapadlo. Nejdřív hlavně musím vyřešit nebrždění hydraulik deore, odmastil jsem kotouče a stejně je na nich po chvilce ježdění něco jako černý olej. Jen doufám, že tam nestekl z vidle na destičky, když jsem ji mazal, nebo neutíká někde hadičkou.
Ten celek se dá urychlit, když koupíš na splátky. Pokud máš v rozumné bance účet a delší dobu (a mají o tobě dlouhodobější záznami), tak se banka většinou sama může přetrhnout s nabízením spotřebáků, které jsou za celkem dobrých podmínek. Pořád to nevýšení je proti kupování po dílech mnohem menší (pokud se veme postřebák jen na rok, tak se vejde tak kolem 8%).
A nebo občas se vyjímečně naskytne i možnost vzít na splátky bez navýšení. Takhle jsem koupil silničku před 3 lety.
Jinak takový dotaz bokem, kdy vlastně chodíte spát??? nebo blbnou hodiny? (00.36)
...muze bejt v praci ;-)
(nebo v hospe s notebookem)
Co se ceny týká, máš pravdu a já jsem to také výše napsal.
Jenomže jsou situace, když buď nejsi schopen jednorázově vydat hodně peněz, nebo máš tak specifické požadavky, že žádný výrobce není schopen je splnit. Pak nezbývá, než se poohlédnout po kole, blížícím se představě a zbytek předělat. I o tom jsem ale napsal. také o tom, že se dá domluvit přímo s prodejcem, že úpravy udělá on, takže nové díly si nechá a zákazník doplatí rozdíl cen, případně práci.
Takže výsledkem nemusí být ani jeden zbytečný díl doma.
Jestli můžu radit, tak si myslím, že je dobré si vyhlídnout nějaké vhodné kolo v obchodě, které ti "sedí" a pak si koupit dané díly a kolo složit, aby ses maximálně vyhnul nekompabilitě. Jinak si myslím, že dodatečně měnit má smysl takové věci jako: je sedlo, pláště, rohy, řeťez a podobně. Rozhodně bych si ale nekupoval kolo s tím, že po čase (třeba půl roku) budu měnit rám, vidlici, totálně převody nebo řazení. Protože je tady opět zmiňované riziko nekompability a hlavně, co s těmi zánovními díly? To už nikdy dobře neprodáš, takže v konečném důsledku tě to bude stát víc, než když si kolo koupiš hotové. Obzvlášť když je to třeba po zimě, kdy jsou ceny loňských modelů i o 1/3 levnější.
Tak to jen tak nenajdeš. Já začínal tak že jsem si kola kupoval, a protože mi spousta věcí nevyhovovala začal jsem je předělávat k obrazu svému (například jsem eliminoval zrůdnou geometrii Crossů). Když jsem sečetl cenu kol a cenu dodatečných úprav, zjistil jsem že je to z finančního hlediska dost stupidní způsob. Začal jsem tedy kola stavět celá. I když se může zdát že je to dražší, není tomu tak. Když vezmu jakýkoli bike, nikdy nenajdu takový který by mi sedl přesně a každý zásah typu delší sedlovka, jiný představec atd. cenu dále zvyšuje. Tohle kolo mě vyšlo na 29000,-
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
Pokud nepočítám Canyon jehož ceny jsou bezkonkurenční, nepořídil bych ho v krámu o moc levněji.
Jinak všechno se člověk naučí postupně. Začínat lze i tím že si začneš kolo seřizovat a udržovat sám. Návod je třeba tady.
http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/
U HT do určité ceny to při dobrém nákupu dílů ještě jde cenově dobře a zrovna tvůj případ je ten, kdy máž pravdu a opravdu by o moc levnější komplet nebyl (záleželo by také na jakou cenu ve slevě by se narazilo).
U dražší kol a zejména u fullů ten rozdíl pak ale značně narůstá.
Na fullu jsem jel několikrát, z kopce se mi to hrozně líbilo, ale ta váha je hrůza! Proto také chci vše co možná nejlehčí - nejvíce se mé přesdstavě podobá toto:
http://www.bike-forum.cz/forum/fotky/nase_biky...
Nad rámem jsem ještě přemýšlel a buď bych tam dal od no saint - luzifera, nebo tento MTB P 20'' Superior Racing Team Al disc, černá 07 jehož cena vzhledem k váze je slušná.
Jinak představec, sedlovku, rohy, řidítka bych dal od amoeby, jen nevím, jak je kvalitní.
S tou váhou jsem taky bláznil. Po několika zničených rámech a jiných komponentech jsem se na to vykašlal. Vrchol deziluze byl dnešek. Jel jsem 75 km na hrad. Cestu kterou mám projetou více než 100x. Cestu kterou jezdím s průměrem 27 km/h. Protože jsem počítal s prostoji a focením vezl jsem o 4 kg víc než obvykle. 1kg foťák s příslušenstvím, 1 kg masivní řetěz se zámkem, více tekutin, jídlo a pláštěnku. K mému úžasu byla průměrná rychlost jen o 0,5 Km nižší než obvykle.
Abych jen netlachal, takovýhle krasavce jsem tam fotil :
http://www.vysokohorskesporty.cz/ostatni...
S geometrií taky zápasím, protože měřím nějakých 192 cm, ale to se často jedná o úpravy respektive výběr komponentů jako jsou: řídítka, rohy, představec, sedlo popřípadě řázení (páčky)... to se dá nějak vybrat, aniž by to mělo vliv na funkčnost kola. Při generálce se ale víc zaměřuji na: přehazovačku, přesmykač, kazetu..... to chci vždycky někde vidět, že to funguje.
Píšeš, že sis po zakoupení kolo předělával k obrazu svému. Když jsem si teď na jaře kupoval MTB, tak jsem se hned v prodejně domluvil, co chci vyměnit, aby mi kolo z hlediska ergonometrie vyhovovalo. Vyzkoušel jsem asi tři představce, dvoje řídítka, troje rohy, dvoje pedály, aby mi to sedělo. Oni si akorát zaúčtovali cenové rozdíly. Doplácel jsem nějaké 4 stovky. Mám na něm najeto 800 km a nemám zatím problém. Jo vzadu jsem měnil plášť za pevnější a tvrdší od Rubeny, protože jsem díky tomu původnímu superlehkému 2x po sobě píchnul i o hloupý trn.
Nechci ti nejak zvlast kazit iluze, ale trn propichne jakykoliv plast.
Přesně tak, naprost v klidu i supertěžšký zesílený sjezdový plášť, jen ty tenké pláště jsou na to nepatrně náchylnější.
S NN i RR jsem projela spoustou skla. Maly rozstristeny kousicky z rozbite lahve, po Praze je toho vsude spousta. Nikdy jsem o to nepichla. Vzdycky maximalne kus skla ve vzorku.
Pichla jsem ale 2x o trn.
Já už mám s RR na zadním trnů 7 a u NN na předním zatím 1.
Ale NN a RR jsou docela na defekty náchylný (tím myslím i na jiné než trny). O sklo už jsem taky jednou RR defektil.
Před měsícem zrovna kamarád na zadním probodnul RR asi 3-4mm klackem. Zaznamenal, že má prázdný zadní kolo, z venku nebylo vidět nic. Tak vyndá duši z kola a jen nevěřícně koukáme, v té duši byl ten klacek pořád zabodnutý (a délka tak 4cm). Musel jít až na ráfek a při kontaktu s ráfkem se zlomit. Tohle jsem předtim ještě nikdy neviděl, čekal bych, že se takový klace vždy dřív zlomí než by bodnul plášť.
Na crossovi jezdím po různých stezkách a nestezkách a s trny jsem problémy nikdy neměl, protože používám plášť od Rubeny, kde ve středu je jakoby nepřerušovaně spojená 8 (osmička). Mám ho dlouhodobě vyzkoušený. Jednak při řádném nahuštění jede po té 8, takže mám minimální valivý odpor a můžu se na asfaltu držet cyklistů na silničkách a jednak odolává sklu, trnům a jiným neřádstvům (pokud už teda není sjetý). Na MTB mě čeká zkoušení a získáváni zkušeností s plášti :-(
S tou geometrií to řeším tak že koupím nejdřív rám a vidli. Osadím to zbytky z bývalých kol (komponenty Hardware, Uno, Promax a jiný No-name brak). Pak jezdím a seřizuji a vyměňuji. Když mi kolo padne jak prdel na nočník, nakoupím za ošuntělé komponenty nové stejných rozměrů.