Tak jsem na chvíli dojezdil. Jen jsem se rozjel na přechodu v Brně u Ronda a najednou koukam řetěz se mi chce namotat na prostřední převodník nadvakrát jak je zakouslý. Chvíli se divím koukám jak blázen a mám na prostředním převodníku osmu jak prase. Stalo se vám to někomu? Kliky M-ighty teda nikomu doporučovat nebudu :-) , už hledám nějakou náhradu(nebo spíš peníze na náhradu).
Já ty M-ighty takhle zlikvidoval už asi troje, každých pár tisíc km jedny. Jednou jsem to i přímo viděl jak se to likviduje - auto přede mnou náhle přibrzdilo, musel jsem přibrzdit taky, skoro zastavit. Když se pak znova rozjel, dupnul jsem do toho fest na druhý převodník jak tam zůstal, vší silou jsem se vzepřel mezi sedlo a pedál na mnohem těžší převod než by odpovídal té rychlosti. Zalupalo v tom, úplně jsem viděl jak se převodník zkroutil a začal namotávat řetěz.
Tyhle kliky (nebo spíš než kliky ty jejich převodníky) mě opravdu zklamaly tolikrát, že jsem se rozhodl oželet nejlehčí převod a koupit něco jiného. Výhoda těch M-ighty je v tom, že mají 26-38-48, což se většinou nesežene, obvyklé je 28-38-48. Pokud ti nevadí, že nejlehčí převody budou o chlup těžší, kup jako já kliky za pětikilo s obyčejnými nevyměnitelnými převodníky z oceli, hliník nic nevydrží. Akorát musíš dát pozor na délku osy středového složení. Ty M-ighty používají dost krátkou, tuším 107mm nebo tak nějak, zatímco ty levné $himaNO co jsem si koupil potřebují 127mm aby měly stejnou řetězovou linku (aby fungoval přesmykač). Dost pravděpodobně budeš tedy muset měnit i středové složení, což je další stovka navíc.
V zásadě máš tedy několik možností:
1. sundat kliky, sundat z nich převodníky, porovnat to opatrně ve svěráku a jezdit dál s tím, že nesmíš tak šíleně dupat do rozjezdu. Nic to nestojí, pokud máš nářadí, ale není to nic moc řešení, ten hliník nic nevydrží a jak se jednou ohnul, ohýbá se snadněji.
2. Objednat v Azubu nové kliky M-ighty. Stávalo to asi 800, nevím jestli to ještě platí. Vlastně ani nevím, jestli je Azub ještě používá.
3. Vyměnit to za jiné, levné, jak jsem psal výš. Cena za díly do 600, práce podle toho, jestli ji někomu platíš něbo děláš sám. Nebo se někdy stav a já ti to vyměním, je to na pár minut:-).
Ještě jedna perlička na závěr - dva týdny po montáži těch nových klik jsem na zledovatělém mostku sletěl a trefil převodníkama sloupek zábradlí - ohnuté do boku o několik cm, povedlo se mi na místě šroubovákem zprovoznit malý a prostřední převodník, ale řetěz celou cestu škrtal střídavě o obě strany přesmykače. Doma jsem to hodil do svěráku, pobouchal tříkilovým kladivem zpátky do tvaru, nasadil zpátky plastový kryt co byl jen pružně prohnutý a od té doby jsem s tím najel asi 1900km. Nejlepší na tom je, že před tím pádem to moc nechtělo řadit, aspoň ne ideálně, po tom ohnutí a narovnání to řadí perfektně.
ty převodníky jsou železné a v podstatě taky měnitelné (mam je rozebrane), jenom je trochu problém sehnat nový převodník aby to nestálo tolik co celé kliky. Nechci aby mě něco takového potkalo někde dal od domu nedej bože na dovolené. Zvažuju nákup vysněného dílu a to klik Shimano LX.
Zajímavé, já to vážil a dloubal do toho šroubovákem a vůbec, a připadlo mě, že ty M-ighty mají převodníky hliníkové. Buď to změnili, nebo to byla tak blátitá ocel, že jsem se spletl.
Nový převodník co by stál méně než celé kliky podle mě nejde sehnat, aspoň u nás ne. Možná tak za pětikilo, ale míň ne.
Z Shimano LX bych měl strach - je to děsně drahý, ale to neznamená výdrž. Je to drahý kvůli hmotnosti, tomu že je to Shimano a že je to LX, ale u značky, která v podstatě vynalezla plánované zastarávání (aspoň u bicyklů), bych nečekal, že to vydrží větší o moc větší zatížení než nějaké levné šmejdy. Každopádně pokud to pořídíš, dej vědět.
Ten převodník je určitě ocel, testnul jsem pro jistou magnetem :-). S těma LXkama jsi mě nalomil, drahé sice jsou, ale doufám že ta odolnost bude lepší. Chtěl jsem mít vepředu hezkou součástku. Je to docela stupidní argument, ale testy odolnosti jsem nikde nenašel a jak vybrat nejspolehlivější talíř nevím. Vsázet na to že na místo drahých LX bych mohl mít několikatery levnější, mi nesedí. Jak jsem říkal nechci aby mi to zklamalo někde na cestě. Jsem bezradný.
Těžko říct, asi ty LX fakt vydrží víc, i když silně pochybuju, že to bude úměrný ceně. Z hlediska poměru ceny a výkonu považuju zatím za dobrý výběr ty co mám teď, nejlevnější co měli. Tuším je to Shimano SIS nebo nějaký podobný šmejd. Sice jsem je hnedka zničil, ale zase to jak jsou z obyčenýho materiálu a nejsou odlehčovaný na hranici pevnosti mi umožnilo doslova opravu kladivem. A tu s trochou snahy svedeš kdykoliv kdekoliv, pokud s sebou máš šroubovák, najdeš nějakej šutr, někam šikovně položíš kolo aby se to opřelo druhou stranou středové osy a neuhýbalo, a pár dobře mířených ran kamenem do toho šroubováku tě znova zpojízdní. U těch M-ighty to nefungovalo, po vrácení do tvaru už se to znovu deformovalo snadno. A i ta první deformace byla snadná, jen prudkým rozjezdem. Tenhle levný šmejd se mi stejnou metodou zničit nepovedlo a naopak funguje už spoustu km po tom narovnávání. Jestli se LX zachová jako M-ighty v tomhle ohledu (tzn. půjde zrušit tahem řetězu a nepůjde používat dlouho a normálně po narovnání) nebo jestli se zachová jako ten levný kousek stejného výrobce, co jde používat po narovnání a vydrží větší záběr, to fakt nevím. V cykloservisu by mohli odpovědět na otázku jaký je rozdíl mezi Shimano převodníky za 500 a LX z hlediska odolnosti. Pokud budou tvrdit, že je LX odolnější, slibovaný rozdíl odolnosti pak vyděl dvěma až třema a máš skutečnou hodnotu (chtějí to samozřejmě prodat, že) a zvaž, jestli to stojí za ty prachy. Čekal bych, že LX by nemělo jít zrušit záběrem do pedálů, ale jeden nikdy neví.
Mám na kole tenhle kousek, jen ve stříbrné barvě, a jsem naprosto spokojen. Je to poprvé, co jsem ani neohnul kliky, ani převodníky .... a že na tom různě skáču, hopsám a kolikrát zabírám ze stoje na plný pecky (až to občas na štěrku/šotolině zahrabe a ohodí okolí), prostě naprosto nemyslitelné kousky, a s mými 90+ kg bez známky ohnutí nebo vaklu ...... takže spokojenost, bral bych je znovu
http://www.eobchodnidum.cz/ecyklo/prislusenstvi...
díky za tip, ale cenu LX beru momentálně jako osobní maximum kolik jsem ochotný za tuhle součástku dát, tohle je na mě teď vážně moc.
Aha, ok, to chapu.
To že jsi spokojený chápu, vypadají dobře. Středové složení za pět tisíc musí vydržet-jinak by to byla lumpárna. Neznám to, o kterém se píše v úvodu-vždycky jsem si myslel, že zárukou toho aby převodníky nešly běžným používáním ohnout, je pěti (nebo čtyř) "packa", na které jsou upevněné. O tom, že jdou ohnout ty z "obchodních řetězců", co jsou společně nalisované přímo na drážkování na osazené klice vím, to stačí zařadit nejmenší tác a zabrat.
Budeš se divit, ale při dostatečné kombinaci váhy, síly a nevhodného úhlu (což bez nášlapů jde snadno) se dají ohnout lecjaké věci. Já osobně jsem skutečně zohýbal kliky (ale jen kliky, takže převodník(y) měl(y) jen mírnou, snesitelnou osmu) takřka na každém kole, kromě toho posledního, co mám (právě s tím Truvativ(em)). Dokonce i na předešlém kole, co mělo komplet osazení Deore (nevím, jestli kliky a převodníky od Shimana mají toto označení, nebo mají jiné, ale Shimano nápis tam byl zřetelný) jsem ohnul do slušného vaklu za necelých 700km ......
Obecně, pokud má někdo větší váhu jako já (90kg+), tak bych doporučil a) nešetřit na váze a jít do solidní oceli, nebo za b) ušetřit penízky a koupit něco jako je ten Truvativ ...... i když je pravda, že už od 1000km začínají mít ty vnější ložiska trošku slyšitelnější zvuk, takže až dojde na výměnu (což bude tak za dalších 1-2 tis. km), tak investuji ještě trochu navíc a půjdu do průmyslových ložisek, pak snad bude fakt na čas pokoj ;o)))))
Dalších 1-2 tis.km ? Tak to se vůbec nemusíš bát, to máš do nadosmrti ;-)))
komiku ;o))) .. max. do konce sezóny :o((((
Chceš se zase vsadit ? ;-)))
LOL !!! .. jednu sázku už mám na krku (společně tuším s MQT), ale nějak se to ještě neodstartovalo ...... dále na ICQ, nebudeme to tu zbytečně zaplevelovat :o))
Rozdil mezi ocelovymi prevodniky a temi z hliniku je takovy, ze ocelovymu se sice tak brzy nevymackaji zuby, zato se paradne ohne. Ja 90 kg nemam, ale Alivio jsem dokazal vykrivit taky, a to jsem nemel jeste dnesni zaber :o).
Ohnout kliky uz da praci :o). Na chvilku je vyhnout do boku zaberem z jine strany, nez jsou namahany pri zaberu jde v pohode, "mekkyse" typu Alivio, Deore (bez systemu vykovku s dutym prostorem uvnitr) jde taky, ale soucasny kliky typu LX, XT, XTR drzi a mnohem driv se prohne ram. Sam jsem si treba myslel, ze pri sve vaze nejak dramaticky nepoznam rozdil v tuhosti klik, ale treba na silnicce jsem mel puvodne Truvativ Rouleur a po prechodu na kompakt od Shimana (krome prevodniku jsou kliky ekvivalentem Ultegry i 105-kove rady soucasne) se kolo v zaberu chova zretelne jinak.
Napadlo nekoho namontovat na lehokolo silnicni kompakt od Shimana? Nestoji to moc, loziska vne ramu, prevodniky tuhy az beda (staci se podivat na ty plny placky), jednodussi prehazovani nez s trojtalirem, ..? Na pouziti na silnici nebo lehciho terenu s MTB kazetou (11-34) by urcite stacil i rozsah prevodu (50-34), to uz je 1:1.
Nemám sice tolik zkušeností jako ty, ale přeci jen bych (pokud nezáleží na váze) preferoval ocel, ovšem záleží na směsi. Ocel používavá na cyklokomponenty je sice měkčí, ale dají se sehnat i z takové slitiny, co je stejně tvrdá (a i křehká) jako hliník, ovšem podstatně méně křehká. Váha je pak ale úplně jinde. Kupodivu na silničce to bylo podstatně horší než na MTB, netuším proč. Ale ten nápad se silniční řadou pro leháče je solidní, to by mohlo fungovat, tam je páka zanedbatelná a přitom torzní tuhost a váha solidní, o ceně nemluvě. Tak schválně.
Pro 26" poháněné kolo by převodníky 34-50 rozhodně nebyly to pravé. Pokud tedy daný jezdec není nějaký drtič těžkých převodů co usiluje o invalidní důchod. Mít nejlehčí převod 28/32 stačí na vyjetí prakticky libovolného kopce mě, ale mě považují lehocipedisté za výkonného, většina lidí má radši 26/32 a kdyby to šlo, i lehčí. Naproti tomu 50/11 nevyužiješ. Já mám nejtěžší převod 48/11 a nepamatuju si, kdy naposledy jsem ho použil, protože pod 55km/h se dá zařadit jen když je to drasticky po větru a z kopce a chceš šlapat jen zlehka. Na slušný výkon potřebuješ otáčky klik, které by s převodem 50/11 a 26" hnaným kolem dávaly rychlost okolo 60km/h. Občas se to hodí, pokud tedy při 60km/h ještě šlapeš, ale tak málokdy, že to prakticky nestojí za to vozit s sebou.
Pro 20" poháněné kolo jsou zase převodníky 34-50 moc malé. Nejtěžší převod budeš používat i z mírného kopce a na víc jak 65 to nerozšlapeš, nejlehčí převod bude ovšem přibližně akorát, i když spíš lehký. Otec má lehokolo s oběma koly 20", kazetu 11-32 a převodníky 38-60. Patří sice spíše k nízkootáčkovým jezdcům, ale vyhovuje mu to takhle. Menší převodník řadí jen do kopce.
Když to shrnu, tak nápad to není špatný, ale ty převodové poměry se trefují zrovna tak blbě, že pro většinu lehokol se to nehodí. Nizozemci to myslím někdy používají, protože jim stačí malý rozsah převodů, ale tady u nás potřebuješ na lehokole mnohem větší rozsah - většina lehocipedistů (spíš celkem všichni) jsme pěkný zdechlinky, tak potřebujem lehký převody do kopce, ale rádi jezdíme rychle když to jde, a aerodynamika pomáhá, takže zas potřebujem těžký převody z kopce. To je důvod, proč standardní trojtác Azubů je 26-38-48. Kdyby to přesmykač skousnul, chtělo by to ještě víc. Podle mě by pro pomalejší lidi bylo na lehokolo ideální něco jako 22-34-46 a pro rychlejší 24-36-48. Ale to nikdo nedělá, ne za dostupný prachy.
Pochopitelne neznam specifika prevodu ruznych druhu lehokol s rozdilnymi prumery kol. Byl to jenom takovy napad, protoze ty Al silnicni kompakt prevodniky od Shimana jsou vazne festovni, a taky "tocivejsi", nez na klasicke silnicce. Kolik vydrzi zuby, nez se vymackaji, jeste nevim, po par tis.km jsou zatim uplne v pohode.
Pochopitelne neznam specifika prevodu ruznych druhu lehokol s rozdilnymi prumery kol. Byl to jenom takovy napad, protoze ty Al silnicni kompakt prevodniky od Shimana jsou vazne festovni, a taky "tocivejsi", nez na klasicke silnicce. Kolik vydrzi zuby, nez se vymackaji, jeste nevim, po par tis.km jsou zatim uplne v pohode.
U většiny lehokol jsou specifika jen co největší rozsah (obvykle maximum co přesmykač a přehazka ještě sežerou) a spíš lehčí převody na frekvenčnější šlapání. Proto ty silniční kliky používají spíš Holanďani, kteří pro opravdu lehké a opravdu těžké převody prostě nemají žádné uplatnění. Oni často mají i jediný převodník, ušetří tak spoustu váhy a přehazka pokryje celý rozsah od rozjezdu po rovině po maximální rychlost na rovině. U nás se ale fakt použije maximální rozsah jaký běžné součástky poskytují.
Loni v červnu jsem koupil AZUBáčka 5 a nechal si přímo namontovat kliky DEORE / klika dutá, osa čtyřhran/ - převody jsou klasické MTB 44-32-22, no a k tomu osmikolo ALIVio 11 - 28. Je to samozřejmě zcela individuální, ale tato kombinace mi vyhovuje - převody skutečně využívám všechny. No a že v padesátce nestačím točit nohama, tak to mně moc nebere - prostě si užívám sjezdu z kopce. Kliky jsem koupil na koloshop.cz, kazetu taky plus řetězy SRAM PC 48. Je to možná trochu dražší než ty sériově montované MIGHTY, ale spolehlivé a kompaktnější. Na co tam rvát 32 pastorek, když dostanu stejnej převod s 28 ičkou.Navíc je výhoda, že na Shimano si můžu snadno koupit prakticky jakejkoliv převodník od Gebharda /např./ a provést snadno výměnu při opotřebení. Samotná klika je zcela neprůstřelná, velkej převodník je z duralu, ostaní z oceli. Ideální kombinace a perfektně řadí. Tolik z Olomouce.
Pěkné, ještě jsem neviděl azub s těmihle počty zubů, tak už o jednom vím. S touhle kazetou máš aspoň jemněji odstupňované přovody než s 11-32.
Gebhardt umí vyrobit skorem cokoliv, pokud se nepletu, ale při něčem divným si člověk asi déle počká. Na stantardní Shimana to možná mají i skladem.
Pochopil jsem to dobře, chystáš se měnit středové složení po cca 3000km? To přece musí i při značném namáhání vydržet víc.
Jsem na to psychicky připraven ... pokud to nebude nutné, budu mile překvapen ...
Na silničce (vpředu 52/42 zubů) vzadu šestikolečko 14-30, mám zapouzdřený střed (původní věnečky se mi jednou vylomily a jinak se to furt vygyglávalo tak sem je vyhodil) a co mám ložiska mám najeto na tom kole cca 12tisíc km a převodník i střed běží jako hodinky (včetně 12ti procentních kopců, po rovince není problém jet 30-35tkou a ujíždět Babetám). Jediný co sem vyměňoval je kompletní zadní náboj se šestikolečkem. Do toho kola stačí šlápnout a ono to jede :) Teďka dřu na trekingovi a ta cesta se vyloženě vleče (nyvíc tam asi budu muset dát zapouzdřený střed protože se mi ty převodníky začínají nějak kývat).
Silničku a MTB nelze v tomto srovnávat. Nebo snad na silničce skáčeš a jezdíš bahnem a přes kořeny ? :o)) ... ale je pravda, že dát ten můj střed a kliky na leháče nebo silničku (což by ale byl asi nesmysl :o)), tak rozhodně vydrží mnohem víc než 3 tis. km ... ostatně věřím, že na nějakém all-mountain enduru už by to také vydrželo víc než na kostitřasovém HT s mými 90kg ;o))
Kromě bowdenů a lanek mě nějak nenapadá součástka, která by mi na lehokole vydržela jen 3000km. A zrovna střed vydrží věky, moc mě nenapadá, jak by se mohl opotřebovat. Pastorky mám už asi 14000km, řetěz je tam teprve třetí, ráfky a vůbec celý kola teprv druhý, fakt nevím o ničem, co by vydrželo tak málo. Na to se asi fakt musí člověk potápět do bahna a písku, aby to tak rychle opotřebil.
To je ale přece jasné, protože na leháči nemáš na střed/kliky zdaleka takovou váhu, jako na klasickém kole, kde zvláště v terénu na HT je to klidně i násobek váhy jezdce (např. při nešikovném dopadu ze skoku apod.). Navíc většina leháčů, co jsem dodnes viděl, má střed vcelku vysoko a vepředu, takže míra zanášení nečistotami je oproti klasickému kolu naprosto mizivá, protože tam ti to od předního kola létá de facto přímo na střed, takže potápět se vůbec nemusíš, stačí prostě jezdit mimo asfalt a je to.
Tzn. to co píšeš přesně odpovídá mým předpokladům, tzn. za předpokladu stejné kvalitativní úrovně vydrží střed/kliky na leháči mnohonásobně déle, než na klasickém kole, a rozdíl bude rapidní i mezi silničkou a MTB, pokud se tedy s MTB jezdí v terénu.
S tím znečištěním máš naprostou pravdu, bez ohledu na konfiguraci se střed na lehokole nahazuje jen předním kolem a jen slabounce, skoro bych řekl, že za deště schytá víc vody shora než od silnice.
Jediné v čem jsou lehokola na opotřebení potenciálně náročnější je snad to zatížení při rozjezdu. Vzepření mezi pedál a sedačku dává člověku až dvakrát víc síly než jakou by na pedál vložil kdyby si na něj stoupnul. To ale nevydrží dlouho, maximálně pár vteřin, několik šlápnutí takovou silou a máš toho plný zuby. Většina lehojezdců to stejně nepoužívá, protože se nepokoušejí jezdit rychle. Nicméně ta menšina pak má osmice z převodníku. Zatímco na MTB v terénu při nějakém doskoku hodáš na kliky špičku síly několikanásobně větší než by odpovídala tvé hmotnosti, na lehokole při tom startu s forsáží zatěžuješ dvojnásobnou silou převodníky a řetěz - třikrát jsem takhle řetěz přerval, od té doby nýtuju pečlivě a už se mi to dva roky nestalo:-).
Právě převodníky na to často nejsou navržené. Pokud jsou dělané kvůli hmotnosti jen s jistou malou rezervou, nemusejí každodenní opakování téhle zátěže vydržet, protože jejich konstruktéři počítali s tím, že ani na silničce ani na MTB nedáš do pohonu vpřed víc jak cca 1,2 násobek svojí váhy, je to anatomicky nemožné. Už jsem o tomhle četl i v americkém lehokolovém fóru (bohužel jsem dávno zapomněl kde přesně), podobně jako tady tam všichni probírali snadnou likvidaci převodníků při rozjezdu. Pokud si vzpomínám, tak za nejodolnější tam vydávali dráhové převodníky, nějaké zakázkové co jsou z 3,5m silného hliníku, asi jako naše Gebhardt, a potom z MTBčkových ty co jsou určené na sjezd a nebo podobné řádění. Bohužel ani jedno se nevyznačuje velkým rozsahem. Poskládat si trojtalíř od Gebhardta s počtama zubů na zakázku by bylo supr, ale vyšlo by to tak na 2,5tis. jen za ty talíře. Může být dobrý na závodní lehokolo, ale na kažodenní použití s rizikem občasného poškození bych to nepořídil.
Jo, to je naprosto přesný. Jen asi nebylo poznat, že jsem ve svém příspěvku reagoval na tu část ohledně středového složení. Jinak co se okamžitého výkonu na kliku týče, je jasné že na leháči uděláš víc než na klasickém biku díky zádovému zapření.
Akorát je fakt potřeba upozornit, že to nevydržíš dlouho a neměl by ses pokoušet to vydržet dlouho. A měl bys mít správně nohy na pedálech a správě daleko od sebe kolena atd. Kolena jsou stavěná na tvou hmotnost, ne na dvojnásobek. Už to píšu po několikáté, ale radši znova, v tomhle opravdu lehokolo není úplně blbuvzdorný, člověk může drtit převody a libovat si kolik má síly a najednou jde ve třiceti na operaci kolen.
To naprosto sedí .. ostatně záběr podobného charakteru naprosto odpovídá stroji, který lze nalézt ve většině lepších posiloven, který de facto simuluje dřepy se závažím navíc. Určitě souhlasím, že kolena na to nejsou stavěna, naštěstí ale dřív vypoví službu šlachy a svaly, které se narozdíl od "čéšky" dokaží zhojit bez následků. Toto mám ale podložené pouze onou posilovnou, na leháči jsem to nikdy neměl šanci vyzkoušet ;(((
mě taky ne. Mají to ti na těch divnejch kolech složitý viď.
Bolí je zadek a musej jezdit s vložkama a i tak o tom fur mluví, jak je to bolí. Musej mít rukavice s vycpávkama, protože je mají jinak otlečený a i tak si po 10km stěžujou, že je bolej zápěstí a taky za krkem nebo záda. Součástky se jim opotřebovávají přímo neuvěřitelně. Pokud si dobře vzpomínám, tak třeba řetěz někteří mění každých 1200km nebo i méně. Mě bolí po 100kmjen nohy, jinak nic a za tu dobu co to kolo mám (myslím, že čtvrtý rok) mám ten samý řetěz, převodníky atd. Měním akorát špalky a zlomil jsem jednou při pádu páčku od brzdy. Tak ti tak přemýšlím, proč vlastně na tom druhu kola tak lpí a co je k tomu vede :o)))))
A jéje, provokace ... chceš slyšet moji odpověď ... ehm, no dobře, to byla řečnická otázka, takže si na ní stejně odpovím .... pro mě je to prostě ten pocit, že se hýbu celý, a ne jen nohy .. i když vím (takže na to nemusíš reagovat), že lehokolo zaměstnává zase jiné svalové partie, pro mě je klasické kolo ztělesněním "zdivočelého oře", kterého si rád zkusím pokaždé v terénu zkrotit a kolikrát mě po návratu nebolí jen nohy ..... prostě mám to jako akční pohyb, a k tomu mi poloha ležmo moc nesedí, to bych si připadal jak v posilovně s promítací obrazovkou krajiny okolo sebe .... zkrátka a dobře, z klasického kola mám lepší pocit kontaktu s okolím (protože mě od něj nedělí sedák) a zároveň vyšší míru adrenalinu z vyššího posezu .... holt buďme rádi za to, že jsme každý jiný ;O))))
Tak, každý svoje. Na lehokole se taky neleží jak na gauči, tedy pokud jedeš dravě, mnozí dokonce vychvalují zapojení břišních svalů atd., ale MTB bude vždy těch pohybů vyžadovat víc. Jinak by na něm člověk beztak nevydržel (sorry, neodolal jsem:-)). A s tou izolací: já měl vždycky dojem, že jsem na treku projel nádhernou krajinou aniž bych ji viděl, na lehokole se člověk víc kochá (ale nesmí to přehnat, mohl by se rychle dokochat jednou pro vždy:-), čili vlastně se daleko víc cítí součástí svého okolí. Méně cítí jen díry v cestě, ale bez těch se dá žít:-). No prostě žadné kolo není pro každého.
Mě se jenom zdá že jakmile se na střed pověsí trojpřevodník tak je to o "něco větší mezera mezi osou" a pak se to má větší tendenci při šlapání kroutit. Nějak nepociťuju že bych mermomocí na silničku potřeboval vepředu ještě menší talíř(nebo o moc menší), hodně důležitý je mít větší odskok na těch větších kolečkách vzadu kdy je celkem dost rozdíl na šplhání mít největší kolečko 26 zubů a vpředu 46, oproti 42(na 32). Jo a jedna taková perlička: kdo vymyslel ty věnečky?? Že tam rovnou z továrny nedávají normální pořádný ložisko :)
Věnečky vymyslel někdo, kdo si spočítal, že ten kousek plechu s tuším osmi kuliškami vyjde levnější, než 11 kuliček samostatně - navíc o úsporu času při montáži. Vrazit do náboje věneček je mnohem rychlejší, než do něho lepit kuličky "na vazelínu". U lepších kol tam dávají rovnou z továrny ložiskový zapouzdřený střed.
No každopádně nejsme tak bohatí aby sme si mohli dovolit tu korunu nebo dvě kerý se ušetří na materiálu díky věnečkům, když je to řešení na "hov*o" a musím pak extra fest zaplatit sundání klik,vyhození věnečků + zacálovat zapouzdřený střed kůli tomu že v továrně ušetřili těch pár korun. Nemělo by se šetřit tam kde to nemá smysl, podobně jako se do auta nedá kousíček nějaké traverzy protože by to auto stálo o celých 2-3dolary navíc a těch dvacet mrtvých kterým by to zachránilo život čert vem, je to otázka priorit jestli chci vyrábět kola který budou dobře sloužit nebo kola který se budou z principu každou chvíli rozsypávat aby si lidi uvědomili že po vlastní ose vlastními silami se reálně přepravovat "nelze".
Já taky neříkám, že je to tak dobře, že tomu dotyčnému fandím. Ten dřepí bůh ví kde a na základě jeho požadavků to někde v Asii montujou. Ptal ses, kdo to vymyslel. Jsou prodejny, kde při vybalování každé kolo rozeberou a toto "bolavé místo" odstraní.
Jo a co se týče předpokladu vlivu uchycení (jak píšeš, čtyř-pěti apod. "packa"), tak to je šeredný omyl. Samozřejmě, k jisté torzní tuhosti to přispívá, ale není to žádným čarovným zaklínadlem. Problémem levných, a zároveň lehkých převodníků je to, že se předpokládá minimální, respektive žádné boční zatížení. A to se také děje, pokud nedojde k (i menšímu) křížení řetězu. Pak stačí mít třeba prostřední převodník a nejmenší pastorek, a už je to dostatečný úhel na to, aby při pořádném záběru došlo k vychýlení osy a povolí to natotata. Prostě se to zmuchlá, nebo zlomí (záleží na typu slitiny). Prostě jsou věci, kde se nevyplatí šetřit, a to platí obecně.
Ještě jedna věc: ty kliky M-ighty jsou podlě mě určené pro lidi, kteří nejsou až tak moc zdatní a chtějí relativně lehké kliky s velkým rozsahem převodů za relativně dostupné peníze. A takovým bych je klidně i doporučil, ti převodník nezruší.
Na lehokole s nimi taky naprostá většina uživatelů nemá potíže, ale jakmile někdo aspoň trochu fit nechá zařazený těžký převod a zabere pořádně, sečtě se jeho byť jen lehce nadprůměrná fyzička s možností zapřít se zády a na pedálu je rázem tlak odpovídající třeba i 200kg, byť jen kratičce, a to už tyhle převodníky prostě nesnesou.
Mrkni se na www.gebhardt.cz. Tam se toho nechá najít celkem dost a ceny taky nejsou tak zlý.
Takhle jsem ohnul prostřední převodník na klikách Deore - ty duté na čtyřhran.Byla to ocel, ale nějaký bláto.Konkrétně jsem na horském kole před takovým malým kopečkem nestihl přehodit na nejmenší talíř,tak jsem zabral na prostřední a už to bylo :-)