Docela by mne zajímalo, proč všude v Olomouci zmizely semafory pro cyklisty (např. asi na třech křižovatkách na tř. Kosmonautů), a pokud nebyly odmontovány, tak jsou aspoň odpojeny nebo zakryty plachtou. Určitě stály spoustu peněz, tak nechápu, že se zase ruší. Nevíte někdo, jestli je u nich třeba nějaký legislativní problém?
Poté, co jsem se v Olomouci málem srazil s autoškolou za hlasié výměny názorů v domění, že mám přednost, jsem o tomto problému informoval policii dopisem. Dostalo se mi náležité odpovědi. Semafory byly chvíli v provozu, ale pak se zjistilo, že jsou v rozporu s vyhláškou. Pokud cyklistovi svítí zelená, znamená to, že může bez obav přejet. Ovšem řidič odbočující vpravo, který kříží cyklistovi cestu, má také zelenou. Sice mu bliká oranžový symbol chodce, ale to neznamená, že musí dávat přednost také cyklistům (ve vyhlášce na to zapoměli!). Učitel výše zmíněné autoškoly to zjevně věděl. Semafory tedy museli zrušit, resp. zastříkali je zevnitř černou barvou. (Vskutku originální řešení, mě by napadlo vyšroubovat žárovku, no nic.) Policií jsem byl odkázán na vyhlášku, ze které plyne, že cyklista vjíždí na přejezd pro cyklisty coby řidič z místa ležícího mimo silnici a jako takový musí dávat přednost všem, pokud (pro něj) nejdou semafory. Od té doby jezdím po dané trase jak chci. Činnost křižovatek mám už nějak vysledovanou a úspěšně tipnu, kdy nic nejede. Stává se, že projedu z centra k nádraží a naopak bez jediného zastavení za nechápavého zírání chodců stojících na červenou.
Dopis od policie pro jistotu vozím s sebou.
Doufám, že to pomůže i ostatním, každopádně doporučuju prostudovat vyhlášku.
Teda, to je Kocourkov. Ani neví, co na to říct. Díky za odpověď.
Díky za vysvětlení. Je fajn vědět, že pokud po chodníku vedu kolo, tak v případě, že když se dostanu k přechodu pro chodce se semaforem a na kolo nasednu, tak pro mě červený panáček neplatí. Hned se mi po městě bude jezdit líp.
Tak to ne. Po přechodu se nejezdí, tam budeš vždycky chodec, pro kterého červený panáček platí. Volnost pohybu máš jenom tam, kde vede souběžně s přechodem přejezd pro cyklisty a nesvítí červený symbol kola na semaforu. Což je popisovaný případ.
Ruda je z Brna, a tady není ani jeden přejezd pro cyklisty. Kdysi tu byl jeden takový semafor, na zemi byl ovšem jen přechod pro chodce. Ten semafor skoro hned zase zakryli a po delší době úplně sundali. Momentálně se na tech několika kilometrech stezek pro chodce a cyklisty (pro cyklisty tu taky nejsou) musí slézat z kola na každé křižovatce a jít po přechodu pro chodce. Nedávno jsme se na webu brněnské radnice dočetli, že ne plynulá nebo pohodlná jízda na kole, ale ani bezpečná jízda na kole je nezajímá. Pokoušejí se nás tu vyhubit, nebo možná vyhnat do Olomouce.
Když o tom tak přemýšlím, takový šlapací pásový buldozer by hodně problémů řešil... 8-)
Po přechodu ne, ale třeba 10 cm vedle přechodu se už může. Cyklista jedoucí na kole není chodec a přechod použít nemusí (dokonce ani nesmí), stejně na něj neplatí chodecké semafory.
Proč ne? Jste vítáni! ;-)
Dík za vysvětlení. Koukám, že jezdit na kole, vždy s obavami.
No fakt, Kocourkov. Vždyť než je instalovali, tak to přece policie musela schválit, tak jak to potom podle té samé policie může nevyhovovat???
Zřejmě je město vybudovalo na vlastní pěst. Ostatně nebylo by to poprvé...
A nemáš ten dopis náhodou naskenovanej? Docela by se hodil. :-)