Mám horské kolo, které mj. díky blatníkům a užším pneu postupně získává ráz jakéhosi hybridu mezi horákem a trekingem --- (zde dávám prostor pro pravověrné horskokoláky, aby se mohli otřást hnusem). Používám ho totiž nakonec spíš po silnicích, nějaké té panelce a nejlépe na udržovaných lesních cestách. Mam ale problém s osvětlením - v noci jezdím spíš nouzově, ale právě tam potřebuju, aby baterky ve světle zrovna netekly po jeho vnitřnostech nebo nebyly vybitý. Jde mi hlavně o to, abych neměl problém v létě, když vyjedeme s taškama na kole a nějaká ta denní etapa se při hledání kempu trochu protáhne... Takže k věci!
Chci zakoupit dynamo - možnosti + zjištěné ne/výhody:
1) klasické
(-) na horáku pěst na oko, ne stoprocentní funkčnost v dešti, v prašném prostředí může ničit pneu, hlučnost proti ostatním asi spíš větší, komplikovanější připevnění na horské kolo
(+) nízká cena
2) do drátů (Aufa, nebo jiné možnosti?)
(-) vyšší cena, znesnadnění mazání středu kola, ÚDAJNĚ hlučnější a s větším odporem - může někdo potrdit/vyvrátit?
(+) "elegantnější vzhled", funkčnost neovlivňuje počasí a je šetrný k pneu - ale co na to dráty?
3) v náboji
(-) nevypnutelné, nutnost přeplést kolo, drahé!
(+)"neviditelné", menší odpor a hlučnost?
Momentálně u mě vede Aufa do drátů - máte s tím někdo zkušenosti, popř. můžete mi poskytnout argumenty pro či proti tomuto typu, nebo některému jinému? Byl bych rád i za informaci, kde se na dynamo do drátů můžu kouknout na živo v nějakém pražskookolním obchodě. A docela by mě zajímalo i to, jaké světlo dopředu a případně i dozadu byste mi doporučili – nejlépe, aby na „horském“ kole trochu vypadalo a hodně svítilo, s odrazkou, nebo bez? Aufu, nebo jiné? (každopádně vzadu zustane i cateye blikačka na baterky!) A jak to vlastně vypadá se svítivostí dynamem poháněného světla proti bateriové klasice? (podle mých chabých zkušeností to vůbec není špatné)
Základní body pro porovnání dynam bych viděl podle důležitosti takto: spolehlivost x zátěž x hlučnost x cena x vzhled; zajímá mě samozřejmě i faktický výkon, jak je velká závislost na rychlosti (případné nebezpečí přepálení žárovky), fotka aufy do drátů (nemam jasnou představu o velikosti) vůbec cokoliv, co se k tomu dá říct... A jak vlystně v praxi vypadá zátěž, když už to chci používat na kole naloženém taškama a třeba i do nějakýho toho kopečku? Myslim, že to utáhnu v pohodě, ale i tak mě to zajímá!
S cenou kompletu bych nerad šel přes 1500Kč. Pro mé užití je to celé možná trochu „luxus“, ale chci si mj. udělat radost k svátku :o)
Zatím předvybraná kombinace:
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=50&vid...
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=50&vid...
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=50&vid...
Na zimním kole jsem měl problém se svícením za deště a sněžení. Korunka klasického plášťového dynama prokluzovala a světlo vynechávalo či nesvítilo vůbec. Silný přítlak navíc znesnadňoval jízdu. Hluk by nevadil; horší bylo, že životnost se pohybovala v řádu měsíců až několika málo let.
Když jsem v Polsku objevil ráfkové dynamo Sanyo (asi 450 Kč v době, kdy klasické bylo za 70; přivezl jsem si i 2 halogenky 6 V/3W, které tehdy u nás neexistovaly — na víc nezbyly peníze) a zjistil, jak lehounko se otáčí, bylo rozhodnuto. Jenže zprovoznit je tak, aby fungovalo přítlakem k ráfku, se mně nikdy nepodařilo. Pogumovaná korunka průměru asi 40 mm na mokrém ráfku prokluzovala, takže se z dynama stalo klasické plášťové. Výborné bylo, že kladlo mnohem nižší odpor než klasické, dlouhou dobu bylo celkem tiché a na „letním kole” jsem s ním byl spokojený.
Do doby než jsem zjistil, že Shimano dělá dynamo v náboji (6 V/2,4 W). Sice jen pro přední žárovku, ale objednal jsem je. Protože u nás se tehdy ještě neprodávala, čekal jsem 1/4 roku než bude dovezeno z Německa. Přišlo na zkoušku na zimní kolo a s původním výpletem (nerez Hvězdonice) stále stejně dobře slouží svému účelu. Kablík má připojený přímo na přední světlo s halogenovou žárovkou, které vůbec nevypínám. Dávalo tolik proudu, že poslední 3W halogenku z Polska dokázal proud přepálit, takže po sehnání nové halognky svítí i zadní žárovka. Valivý odpor za jízdy je velmi malý a výhodou je, že dynamo je zcela bezúdržbové a ani po letech neklesá jeho účinnost. Hluk žádný.
S vynikajícími zkušenostmi jsem se svěřil v jednom ze svých oblíbených obchodů majiteli firmy, že kdyby bylo na průmyslových ložiscích, s větším výkonem a na kotoučové brzdy, okamžitě bych z letního kola vyhodil HüGi a namontoval bych je. Pan šéf mně odpověděl, že jiného tak specifického zákazníka s takovými nápady, s jakými za ním chodím nemá, a kdyby nějaká firma měla vyrábět, co si vymyslím, brzy by zkrachovala, protože je potřeba vyrábět to, co zákazníci žádají (už jsem jiných specifických požadavků měl víc).
Když jsem viděl v nejnovějším katalogu Shimana dynamo DH-3D70 6V/3W, neprodleně jsem je objednal a po tradičním několikaměsíčním čekání je mohl namontovat na „letní kolo”. Na cestách jsem jím ve dne dobíjel mobil, v noci svítil.
Po několika letech mně bylo „letní kolo” ukradeno a při stavbě nového jsem už vůbec neuvažoval o tom, že by vpředu bylo cokoliv jiného než stejné dynamo.
Existuje podobné dynamo německé. Má sice údajně poněkud větší účinnost (menší valivý odpor), ale je podstatně dražší.
Ještě doplňuji, že při vypnutém světle má sice dynamo objektivně větší valivý odpor než klasický náboj, ve skutečném provozu je ale neznatelný.
Pro názornost jsem dal nezatíženému přednímu kolu impuls asi na 1/4 otáčky a měřil doběh:
zapnuté dynamo: 6"
vypnuté dynamo: 40"
Také jsem uvažoval o dynamu do náboje a možná zase začnu, ale chtěl jsem se zeptat, jak je to s terénem, kam se s ním může. Na silnici je asi dynamo navržené, ale co asi tak kolem 10 % všech km na polních cestách, vydrží to ta ložiska? (žádný extra výmoly, je to na crossové kolo).
Taky jsem se chtěl zeptat, odkud jej všichni, co to dynamo vlastníte, máte? Dá se to objednat u nás či v zahraničí?
Díky! Ale co cena? Obávám se, že bych se tu dostával už příliš vysoko...To je jeden z důvodů, proč bych bral spíš to do drátů.
Do drátů za 600 nábojové cca 1500...
Za sebe můžu doporučit jen nábojové, cena je při porovnání SPOLEHLIVOSTI x hluku x životnost x komfort obsluhy zanedbatelná oproti altíku do špic nebo na plášť.
Opravdu neváhej a kup alternátor (nazývaný dynamo) intergrovaný v náboji...budeš šťastný, osvětlený a spokojený
Vytrženo z vedlejšího topicu "Dynamo v náboji"
"Koupil jsem německé FER 2002, které je umístěné z boku na náboji, a zapíná se vložením střelky mezi dráty, ale nic moc, rychle se zničí plastové převodové kolečko i řemínek, i když se nechají koupit náhradní. Proti Shimanu má i větší odpor"
ferda 08.05.07 19:24
"Tak to dynamo zboku na náboji se střelkou mezi dráty jsem měl taky a po několika dnech jsem ho někomu věnoval. Mělo hrozně velkej odpor, bylo to hlučné a světlo svítilo snad ještě míň než u plášťového dynama."
amatér 08.05.07 20:16
Vy mi dáváte - já to měl už tak pěkně nalinkovaný :o)
Ale pro těch pár hodin za rok "stálé" dynamo za 1500 Kč+ ? To bych možná měl vzít rovnou klasiku pod stovku a neřešit dynamo do drátů, který toho moc nevydrží.
To je pravda, pokud jezdíš v noci jen občas, tzn. pokud třeba na kole nedojíždíš, tak se ti to asi nevyplatí. Z podobných důvodů (a v podobné situaci) jsem ho i já nakonec nekoupil.
Ale pokud si chceš udělat radost anebo tě třeb jízda v noci začne bavit a budeš ji vyhledávat, tak bych kupoval to dynamo do náboje. Jenže ta cena :(
O dynamu v náboji zde: http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=4917
Používám i klasické dynamo, a to na náhradním kole, což je favorit předělaný na cross. Tam to jde tolerovat. Dynamo má gumové kolečko a používám ho jen v nouzovém případě při vybití akumulátoru. Funguje jenom za sucha.
Klasické dynamo může fungovat i za mokraí. Je nutné sehnat originální dynamo Ruhla (70-80. léta) s porcelánovým kolečkem. Tady soudruzi z NDR přišli na materiál, který neprokluzuje ani v dešti, ani ve sněhu. Mám ho na starém kole od dědy, které používám na ježdění v zimě po městě za každého počasí. Po tisíci km není patrné opotřebení kolečka ani pláště. Samotné dynamo moc nevydrží, ale kolečko pasuje i na pozdější tuzemský typ Allset. Nevýhodou je hlučnost, ale jak se to vezme. Po městě, zvlášť na cyklostezkách plných lidí, příjde tahle siréna vhod.
Tu Ruhlu jsem měl taky. Pořídil jsem ji v NDR asi za 60 Kčs - v přepočtu (1 DM=3,16 Kčs). Dynamko vydrželo víc než dnešní. Pořád ale stejná nevýhoda: velký valivý odpor.
Jedno dánské či holandské náhle po 11 měsících začalo dávat čím dál míň proudu. Pak se zvyšovala hlučnost. Po měsíci mu odešla ložiska. Chvályhodné, jak přesně dokázal konstruktér spočítat životnost magnetu a nechanické části.
Jen je vidět, že už nejde o starý poctivý výrobek, ale o konzumní zboží, které se chvíli používá a poté coby neopravitelné vyhodí a koupí se nový, stejný šmejd.
Mám ještě starého poctivého Bosche někdy z první republiky, je mazací tzn. že konstruktéři ho vyvíjeli na max. životnost, proto se čas od času do něho musí nalít pár kapek oleje, já už ho nepoužívám vystačím si z baterkami, ale maká perfektně, má-li někdo zájem :-)
Zájem by byl, sem s nim :-).
Zrovna včera jsem "dojel" jeden moderní kus, který vydržel funkční jen asi 300 km svícení (pro šťouraly: samozřejmě že ne v jednom zátahu).
Pokud mohu poradit,tak s nástupem vysoce svítivých LED zapomeňte na dynama.Na 3 tužkové baterky budete svítit 2 měsíce a navíc se dá lampa používat samostatně jako baterka.Levná se sežene do 100.- lepší značková do 300.-.Takže nočním jízdám ZDAR !
Chtěl bych vidět kupovanou svítilnu na kolo za 300,-, se kterou uvidíš na cestu i v úplné tmě někde mimo civilizaci... To budeš muset trochu přitlačit, a to dost. Pokud nechceš jezdit krokem, tak taková levná blikátka jsou opravdu jen vyhozené peníze...
Dynamo má bohužel také jisté nevýhodu - při pomalé jízdě má malý výkon a prd svítí. A když zastavím, tak světlo zhasne a nějaké auto mne sejme, když si třeba budu ulevovat na okraji cesty. Světla na baterky až zase tolik nesvítí a do terénu tedy nic moc. Nejlepší řešení (ale váhově nejhorší) je pořádný akumulátor a pořádné halogeny. Já mám na lehokole 2 halogeny (15W + 20W) a zapouzdřený olověný akumulátor 6V/12Ah. Když to rozsvítím, tak třeba po lesní cestě jedu jak ve dne. Ale ten akumulátor dost váží. Teď jsem ale narazil na internetu na kulaté monočlánky 1,2V/10Ah (2 ks váží 0,5 kg) a to by mohlo být pro napájení světel zajímavé.
hehe ... halogeny v dnesne dobe ... preboha len to nie ... a uz vobec nie olovo ...
jo taku lampu by som chcel vidiet co na 3 tuzkove baterie bude svietit 2 mesiace ... fyzikalne zakony sa obist nedaju, to bude iba asi tym, ze to skoro nesvieti ...
ale inak je to pravda, na ziarovky, halogeny, dynama by som sa v dnesnej dobe uz vykaslal ... vykonne led s elektronikou dokazu z dvoch tuzkovych baterii svietit lepsie ako halogen aj 2 hodiny a okrem toho vacsinou maju viac rezimov svietivosti a dokazu svietit podla potreby aj dlhsie ako 2hodiny ...
lacne sa daju kupit v cine, drahsie aj v CZ ... viac je v threade o prednom svetle ...
já bych lepší svítidlo radši využil na větší osvětlení než na šetření bateriemi. Navíc z dynama můžeš pohánět rádio, nabíjet baterky do různých přístrojů (telefon, foťák atd.). Navíc dynamo je bezúdržbové (nestane se, že musíš někde měnit baterie).
No ja uz mam vic nez rok na kole svetlo napajene z dynama i z baterii, zapojene tak, ze baterie (mala 9V) se vybiji jen kdyz se dynamo netoci vubec nebo jen pomalu (vlastni zapojeni, ale nic sloziteho). Z dynama teda sviti zarovkove svetlo + LED, z baterie jenom LED, ale videt jsem v obou pripadech dostatecne.
Jelikoz se baterie vybiji jen kdyz zastavim na krizovatce, tak vydrzi hodne dlouho (menil jsem po necelem roce a to jezdim za tmy hodne).
Ted v zime jsem tohle reseni velmi ocenil, protoze ve snehu plastove dynamo dost prokluzuje a navic jednou jsem na silnici v lese potkal vrstvu ledu a po padu jsem byl rad ze kolo dal svitilo a nemusel jsem ho hledat po tme. :)
Zapomente na bateriova svetla co sviti tydnny a mesice.
AA clanek=3Wh. tj 4clanky dodaji 10W neco prez hodinu.
Z alternatoru SON lze zdimat 10W porad, pri vhodnem zapojeni (v serii s kondenzatorem, tim se komoenzuje indukcnost alternatoru).
Prachy nehraji roli, kdyz uvazis o kolik klesne riziko z jizdy v noci a jak se zvysi spolehlivost a pohoda.
PJ
Ahoj,Musim ti ríct že maš jednu chybu u dynama v naboji,maš tam nevypnutelne a to není pravda!To moje jde vypnout,takže funguje jako uplne normalni stred!Pokud ho zapnes tak ucitis trochu vetší odpor ale není to moc dramaticke,sam to nechapu ale je to tak!na svetle mam tlacitko a tim to zapnu,vzadu mam svetlo i s akumulatorem takze pokud s tim zastavis tak jeste nekolik minut sviti,je to SON delali mi to v azubu,sice sem ho zatim moc nevyuzil ale sem s nim velice spokojen,hlavne nemusim nic resit ohledne baterek a tak,Jinak kolega z prace si me spletl s motorkou takze myslim ze sem videt:-)
jeste bych chtel dodat ze dost dobre sviti i za hodne pomale jizdy,to uz z kola fakt skoro padam..:-)