No někdo určitě... :) čí je třeba tohle kolo? ;-)) http://www.acoma.cz/index.php?c=foto2&pic... Lobovo?
Mám dotaz: doma se mi válí odpružený představec, ani nevím, kde jsem ho vzal, je to dost old-school záležitost věhlasné značky J.D.Suspension..? Principialně se to podobá tomu na obrázku z odkazu výše. Ta víceméně horizontální část je pohyblivá nahoru a dolu, uvnitř je poskládaná ocelová pružina a gumový špalík jako doraz a tlumení.
V životě by mě nenapadlo takovou věc koupit, ale když už ji mám, tak si říkám, jestli ji nezkusím instalovat na své ošklivé "do-práce-dojížděcí" městské kolo... jako zpohodlnění jízdy po kočičích hlavách atd.
Ale jsem taky trochu líný, přece jen sundat brzdu, řazení, vysoukat z představce vlaštovky, zas to tam všechno nasoukat zpátky... to je dost šmodrchání. :)
Tak si říkám, nechám si nejdřív sdělit dojmy a názory - má či měl to někdo? Je to k něčemu, nebo úplná blbost?
Trochu si říkám, jakej je to pocit... když člověku plavou v ruce řídítka...
Co mi není potřeba říkat: - že to nemá cenu srovnávat s odpruženou vidlicí (to je jasný, ale na tohle kolo ji cpát nebudu, měl bych pak dražší vidlici než zbytek kola).- že nejspíš stejnou službu udělá velkoobjemová guma na nižší tlak (to je mi taky jasný, ale tu nenacpu do stávající vidlice - je to trek). - že je to nebikerské (na to prdím).
Díky za jakékoliv postřehy či zkušenosti :)
S odpruženým představcem jsem odjezdil v sezoně 2002 - 2003 asi 2500 km. Jednalo se o jednokloubový představec Tranz-X. Instalováním na neodpruženou vidlici se změní posed, řidítka se pohybují nahoru a dolů a chce to si trochu zvyknout. Pak je jízda v lehčích terénech, nebo na kostkách pohodlnější, ruce a páteř si uleví. Tvrdost pružení lze nastavit, propružení bylo až 5 cm. Po cca 1000 km se začaly vloubech projevovat vůle a řidítka se viklala na všechny strany čím dál tím víc. Takže jestli je ten tvůj nový za tu výměnu by to asi stálo.
Diky za reakci. Asi teda premuzu lenost a zkusim ho tam dat, za zkousku to zda se urcite stoji. :)
Novej asi neni, ale nevypada nikterak omackane nebo jinak opotrebovane... :)
Ještě dodávám, že pokud máš sloupek řízení uzpůsoben na představec ahead, výměna není možná.
Se stejným odpruženým představcem jsem jezdil a v lehčím terénu se mi velice osvědčil. Kočičí hlavy na silnici zvládne bez potíží. Je to levné zpříjemnění jízdy. Vřele doporučuji. Asi bude lepší než špatná odpružená vidlice.
Nemám nic proti odpruženému představci, ale věta kočičí hlavy na silnici zvládne bez potíží mě opravdu zaujala.
Kostky jsou superrychle jdoucí po sobě rázy, které pořádně nezvládne sebelepší odpružení a to ani na nejdražších nejlepší fullech. Nejvíce je utlumí méně nahuštěné velkobjemové pláště.
Samozřejmě dobré odpružení to také trošku zlepší, ale o zvládnutí se nedá hovořit, protože tak rychle jdoucí rázy jsou zcela mimo možnosti jakéhokoliv odpružení, protože prostě nemůže reagovat s tak velkou frekvencí.
Stejná situace jsou vyjeté koleje od vzorku traktoru. To jsou podobné rychle jdoucí rázy, které opět nezvládne plně pobrat žádné současné odpružení.
Doporučuji vyzkoušet. Já jsem udělal s představcem na kočičích hlavách výše zmíněnou zkušenost. Třeba se odpružený představec chová při rychlých nárazech lépe než odpružená vidlice.
O představec se opírají jen ruce, působí na něj pouze část váhy cyklisty. Asi by to šlo modelovat jako dost hmotné těleso (cyklista) podpírané v jednom bodě slabou pružinou (odpruženým představcem). Na drobné nárazy reaguje představec hodně citlivě, člověk má dojem plovoucích řídítek.
Beru, že to může být lepší na tuhle modelovou situaci než vidlice, ale opravdu nevěřím, že to zcela pobere (pokud by to mělo být bez nějaký nepříjemných vedlejších negativních účinků).
Vyzkoušení by mě pro zajímavost zajímalo, jezdit bych na tom ale nemohl. Pohybující se řídítka v ruce v těžším sjezdu v terénu je katastrofa (tam už hodně vadí, pokud jsou lehká hodně měkká řídítka, která pruží jen v rámci pružnosti materiálu).
Je to tak, při jízdě např. na kostkách vhodně nastavené pružení umožní celý úsek absolvovat mimo krajní dorazy a vlastně jakoby proplouvat nerovnostmi. Já to měl zmáknuté tak, že při držení za rohy bylo pružení měkké, při držení za řidítka v mírných terénech byl účinek pružení ještě patrný, no a kombinací úchopů a posouváním těžiště bylo možno absolvovat všechny běžné turistické trasy.
Ale to preci neznamena, ze by to predstavec nemohl zvladnout! Ten je preci uplne jinak zatizeny nez vidlice. Na riditka preci nelehas a nezatezujes je jako vidlici...ta je naopak zatizena porad a docela dost. Riditka muzou byt zatizena jen mirnym oprenim rukou...pak by stacil na predstavci malej zdvih a citlive odpruzeni. Ty potrebujes odpruzit jen tu vahu, kterou se o ty riditka opiras!!!Ja nevim jak ty, ale treba pri sjezdu se o ne skoro neopiram...jen je vedu...takze tam je dle meho predstavec na malych nerovnostech mnohem lepsi, nez vidle.
Bavíme se o kostkách, tam jedu v sedě a šlapu. V tu chvíli je na řídítkách nemalá váha, minimálně 10kg. Ve chvíli kdybys je hodně odlehčil, tak to bude opravdu jiná situace a pro představec podstatně lepší (to ale na kostkách, zvlášť když je to dlouhý úsek budeš dělat těžko).
Pobrat by to ten představec o něco lépe mohl, ale stejně dost těžko úplně.
Pojedu-li dejme tomu 8m/s. Kostek bude např. 8 na jeden metr. To je frekvence 64 kostek/s.
Otázkou je ještě, zda byl s tlumením či nikoliv. Pokud bez, tak měl větší šanci to pobrat, ovšem pak to bude rozhoupávat řídítka a to bude nepříjemné (a pokud by to došlo až k té frekvenci kostek, tak to by pak malinko větší překážka musela způsobit pěkně dlouhý kmitavý pohyb řídítek sem tam). S tlumením už pak v žádném případě nemůže zvládnout 64 překážek/s.
Ja se nepru, ale prijde mi, ze na tenhle povrh je tahle vec lepsi...dle meho dvede vice prace, nez vidlice zatizena minimalne polovinou tve vahy. Deset kilo odpruzis lepe nez 30-40 kilo na vidlici, jenz ma velky zdvih.
Tady jde spise pocit, o odlehceni kloubu na rukou. Bere se to pravdepodobne na cykloturisticke kolo a tam staci jen odlechcit kloubum na rukach...a to dle meho predstavec muze udelat.
Nemohu s tebou tak úplně souhlasit :o)) ! Při jízdě přes drobné, rychlé nerovnosti (typu dlažební kostky) je klasická vidlice velmi neúčinná co se pohodlí týče. A to tom se tady celou dobu bavíme. Primární účel kvalitního odpružení (vidlice, zadní tlumič) je kopírovat terén tak, aby nedošlo k větší ztrátě adheze, respektive pokud možno žádné. Odpružený představec či sedlo pak plní úplně jinou funkci. Tou je pohodlí jezdce, tedy snížení míry ostrých rázů do rukou či zadnice. Zdvih je u těchto zařízení minimální, SAG hraje velmi jasně definovanou roli, a především se absolutně neřeší rychlé vracení. Vlastně by se tyto zařízení daly přirovnat k "plovoucím" podvozkům některých amerických aut šedesátých let, postavených na vzduchovém nebo vodním polštáři. Nejde zde o adhezi či jízdní vlastnosti, naopak, tyto tím trpí a to velmi. Ale jde o zaoblení křivky, kterou by u daného komponentu vyvolal rychlý ráz terénní nerovnosti. Ono to prostě "pendluje" nahoru a dolů, ale celkově to vyrovnává tlumící křivku natolik, že člověku příjde jako by v ruce držel záchraný kruh na moři s rychlým sledem vlnek, ne jako kdyby jel po kostkách. A proto je podobný systém na představci nebo sedle schopen naprosto splnit účel co se jízdního komfortu týče. Osobně bych to ale nechtěl, protože bych se bál že za cenu pohodlí zaplatím tu nejvyšší cenu, to jest že ačkoliv sám budu mít pocit komfortu, přední kolo bude odskakovat a v případě náklonu v zatáčce si docela nepěkně lehnu.
Ono to asi neni delane do tezkeho terenu...proto to asi i zmizelo z pultu, protoze si kazdy mysli, ze to nahradi vidlice. Ale na cestovni kolo mi to prijde dobre...na nem jedes v poklidu a jde ti hlavne o pohodli. Tam bych si to dal, kdyby se to nekde dalo sehnat. Navic je to lepe opravitelne, nez rozbita vidlice, coz je pro nekoho, kdo cestuje nekde v divocine celkem podstatne.
Ale presne to jsem preci psal ;o))
Ale ja vim...preci tu porad nebudu psat souhlasim/nesouhlasim:-))) Je to jen dalsi nazor:-))
Jo tak to jo ;O)
Netusis, zda se to jeste nekde u nas prodava? Ja to bohuzel nenasel. Docela bych to bral na cestovni kolo, kam nechci davat odpruzenou vidlici. Drive se to u nas prodavalo celkem bezne, ale pak to nejak zmizelo...
Sháněl jsem ho vloni a všude se na mě dívali jako na exota - prý jestli vím, že už existují odpružené vidlice...
To je belbe, to je belbe...
Na německým ebay jsem viděl dvě, jedna klasická šunka, druhá (ahead) vypadá líp:
http://cgi.ebay.de/Vorbau-AHEAD-system-gefedert...
Jmenovalo se to Softride a v 90 letech to byl jeden z horkých favoritů v odpružení.Dělala se i verze s olejovým tlumičem.Tohle paralelogramový provedení mělo tu výhodu že netočilo řidítkama.Už si nepamatuju jaký to mělo zdvih ,ale vidlice měly max 53mm a říkalo se jestli to není už moc :-)