Chtěl bych se zeptat kdy je lepší vidlici zamykat? Předpokládám, že je vhodné ji nechta při jízdě v nerovnějším prostředí, ale co jinak? Co když pojedu po silnici, co při jízdě do kopce, co při jízdě z kopce. Podotýkám, že kolo ještě nemám tak se ptám k čemu se ta zamykací vydlice využije a jak ji používat. Díky.
To záleží jak co jezdíš a jestli máš závodní ambice nebo jezdíš jen na pohodu. Dále jaká to bude vidlice a jak moc umíš šlapat do kruhu.
Třeba já vidlici nezamykám vůbec a to ani tu na kole s vyšším zdvihem, která má 140mm. Při jízdě v sedle se houpe zcela minimálně, to mě vůbec nezajímá a ze sedla na fullu jezdím hodně málo. Při jízdě ve stoje se Talas dokáže rozhoupat slušně a je to znát hodně, že to bere energii (klidně se houpe i 5cm).
Čim nižší zdvih vidlice, tím míň je nutný lock obecně.
A pokud jsem někdy zamykal vidlici, tak hlavně na asfaltu v delších kopcích, kde jsem jezdil i více ve stoje. Na asfaltu ale už teď téměř nejezdím vůbec.
A některé levnější vidlice lock nepotřebují vůbec protože mají už od výroby téměř permanentní lock, který ale nejde vypnout :-)
Jedná se o crossové kolo buď Apache Wakan nebo Merida 900 (žádnou divočeinou jezdit nebudu), takže jak se pochopil je to individuální a člověk to pozná při jezdění podle zkušeností.
Tak na crossovém kole na jednu stranu jsou jen nízké zdvihy, do 80mm a často i méně. Takže z tohoto pohledu až tak moc lock třeba není. Ale zase na crossu asi budeš jezdit víc po silnici, kde se může zase hodit o něco více.
Dále na crossech jsou obecně oproti bikům mizerné vidlice a to dost často bez pořádného tlumení. Ty pak mají tendenci se o dost více pohupovat (a v takovém případě se lock zase může hodit více), tedy v případě, že vůbec nějak fungují.
Je pravda, že budu jezdit po "kvalitních" cestách takže žádné velké zdvihy nepotřebuji, což se u crossu asi ani nečeká. Mimochodem jedno kolo má SUNTOUR NRX 7600 RL a druhé SR Suntour NCX-ERL Lite, kvalitu posoudit nedokážu.
Mloku, ťukni mě prosím na nějakej link na zásady šlapání do kruhu. Jelikož si myslím, že tam mám dost mezery a vzhledem že nový full KTM nemá na vlaštovkách "ovladače tlumičů" tak kouknout na nějaký článeček, či diskuzi myslím neuškodí.. díky
Teoreticky je to myslím např. na KPO (www.kpo.cz), ale ta teorie je dost k ničemu. Stejně se podle toho moc nedá. Ideální na to jsou válce. Ty tě prostě donutí slušně šlapat, jinak uděláš bum :-)
A pokud se naučíš na válcích jezdit a sem tam se na nich projedeš, tak máš zaručeno, že šlapeš celkem slušně.
Tak to tam je:
http://www.kpo.cz/fyziologie/fyziologie.htm
kapitola kulaté šlapání
Díkes, jdu studovat teorii, praxe až zítra :-)
Moje prvni vidla byla pruzina + vzduchjj / ole a zamykani nemela. Nevadilo mi to. Ted mam lepsi, zase pruzina se vzduchem a lumeni olejem s docela chytrym systemem zamykani a zjistil jsem ze to nepotrebuji. V sedle, kdyz umis slapat, se ani nehne a kdyz tak max 2-3 mm. Ze sedla ji samozrejme rozhoupes vice, ale da se to naucit a pak se houpe cca centimetr coz je imho prijatelne. A to ji mam dost mekkou. Takze asi tak, kvuli mne by vidlice zamykani mit nemusely.
Souhlas až na to houpání ze sedla. Tam u více zdvihových vidlic nafoukaných na pohodové ježdění v terénu (tedy na sag 25% a více) to opravdu do 1cm nejde. Šlapat umím celkem slušně, přeci jen pár let na válcích mě tu techniku donutilo zlepšit, takže v sedle se mi nehne také vůbec ani při tom vyšším zdvihu a nastavení (Talas 07 foukaný na 50psi).
Ze sedla jak jsem už psal, tak tam klidně i 5cm a moc níže se dostat nedá (tak dá se kolem 2-3cm, ale to pak nemůžeš pořádně zabrat a to je jediný důvod proč u těchto vyšších zdvihů chodím ze sedla, tzn. když náhodou je nějaký krátký extra prudký houpák a já nemám přehozeno a už to nestíhám).
Pro zajímavost, co máž za vidlici?
JJ, u vyssiho zdvihu to musi byt jasne vice, presto myslim, ze to nevadi. Mam ted Marzocchi MX Comp se zamykanim ETA - to mi prislo opravdu docela vymakane, zvlaste ta moznost automatickeho snizeni zdvihu pri zamceni - do prudkych kopcu prijemne. Ale jak rikam, nnepouzivam to ted uz vlastne vubec. Taky to ma jeste jednu vadu - mustek te vidlice neni nijak moc pevny a pri zamceni a snizeni zdvihu, diky tomu, ze je v jedne noze pruzeni a v druhe tlumeni, dochazelo na mych V-brzdach ke kontaku s rafkem. Vidla se proste lehce zkroutila, a jeden spalek se dostal blize k rafku. Ale ja mam spalky docela blizko rafku (cca 1mm) tak to mozna neni az tak aktualni.