Vim,ze to tady bylo nejmin 100x, ale kdyz nevis,tak se ptej. Furt mam kolo zasrany od mazu a takovych veci..hlavne retez,pastorek,saltr atd,atd...pak se o to otru je vymalovany..ted sem to vycistil a co s tim ted?Nastrikat sprejem a utrit? A nesetru to?Nebude to potom vrzat?Nebo co stim?Nebo to mam po kazdy jizde cistit a znova mazat?
Jasně, že nastříkat.Chvilku počkat než se olej dostane všude a pak jemně otřít přebytek.
Tak, jak ti uz odpovedel "Binke"- po namazani utrit do sucha, ani nemusis tak jemne :o) . Mazivo na volne otevrene plose je na nic, nema zadnou funkci krome te, ze na sebe nabira b...el. Takze namazat predevsim vsechny soucastky, co se hybou (jmenoval jsi je sam), a nejlip je rozhybat. Pomuzes tim oleji, aby navzlinal lip tam, kam je potreba- takze nekolikrat pred utrenim protocit retez, saltr a presmyk procvakat do krajnich poloh apod. . I kdyz prebyvajici mazivo setres, v zahybech, cepech, kluznych loziscich apod. stejne zustane, to bys musel kolo vylozene prolivat benzinem nebo lihem, aby se to setrelo.
Dobry kluci,tak snad to uz budu met cisty a nebudu vzdycky od toho mazu...nastrikat,utrit,vyjet,prijet..jasny:)
Pak je jeste velka magie CIM to nastrikat. :) Na to jsou ruzne nazory, uz se to tu resilo urcite aspon v peti vlaknech. Ruzne veci ruzne mazou, ruzne dlouho vydrzi tam, kde maji, ruzne na sebe chytaji bordel atd... vetsinou jde asi o to, najit si pro sebe vyhovujici pomet mezi temi vlastnostmi. Ale to uz je jine tema. :)
otrit ano, ono neco na tom retezu zustane, ale retez by mel bejt lehce namazanej i zvenku.....ne ze ne
No, třeba proto aby řetěz nerezl ;-) Nějakým nedopatřením jsem si naposledy nechal vnutit IG51 a ta je asi bez jakékoli povrchové úpravy... Protože ačkoli jsem s ním nikdy vysloveně nezmokl, tak přeci jenom na povrchu už chytal pěkně rezavou barvu... Přitom čepy byly namazané dostatečně, ještě nerachtal... Asi jsem to s tím utíráním přehnal ;-)))
On je ten retez vzdycky trochu mastnej i zvenku, i kdyz ho clovek poradne vytre hadrou "do sucha". To bych ho musel znova odmastit, aby na nem ani z boku nic nezustalo. Ale mazat jej zvenku, to uz je asi o necem jinym.
Kdyz jezdis i v desti nebo bahne, brody, v soli v zime atd., je pochopitelny, ze pece nejenom o ten retez proste musi byt mnohem vyssi, nez kdyz si vyjedes po silnici v lete a na slunicku.
Samozřejmě.
Také ho úmyslně nemažu zvenku, protože jezdím, pokud možno, jen za sucha. Pokud mne tedy na cestě nepřekvapí nějaký lijavec... Jen se mi už dvakrát stalo, že i za absolutního suchého počasí, bez průjezdů bahnem nebo brodem, prostě řetěz začal chytat pěkně rezavou barvu. Přitom jsem ho po namazání jen otřel čistým hadrem...
Mě se osvědčil následující postup. Pomocí štětce nanesu pěnu Cyklostar úplně na celé kolo, kam se dostanu.
I do řetězu, tam se snažím pěnu dostat mezi články.
Pak ostříkám vodou zahradní hadicí.
Osuším vše hadrem a nechám cca hodinku doschnout i zbytek.
A pak to nejdůležitější - olej nikdy nestříkat - je pak všude, kde ho nechceš a lepí se na něj prach a písek.
Je potřeba sehnat olejničku s co nejužším ústím - trubičkou - pro přesné dávkování oleje jen tam, kam patří.
A chvilku tomu věnovat - každý článek řetěze a pohyblivé části příslušenství zvlášť.
Po pár hodinách, kdy olej zateče kam má, zbytek otřít hadrem a je to.
Takhle ošetřené mi vydrží 150-200 km a prach se lepí minimálně.
Používám Motorex Dry Lube jako mnoho jiných bikerů, ale určitě dobře poslouží i jiné značky.
Za mokra moc nejezdím, ale bude to obdobné, jen bude asi vhodnější jiný olej.
Takže hlavně žádný sprej !!!
No vidíš, já neřeším žádné složité mytí, pouze většinou hadrem řetěz a pokud je moc bahna, tak jen to nejhorší bahno, aby mě nepadalo po bytě (kola mám v komoře v bytě).
Když je kolo v bahnitém období už delší dobu sakra od bahna, tak 2-3 krát do roka ho osprchuju a umeju pořádně (většinou před tím, než dávám na pravidelný servis vidlici a tlumič a čepy zadní stavby).
Jakékoliv další mytí je zbytečná práce, raději jezdím než meju.
Řetěz stříkám sprejem, je to hned (utření řetězu hadrem + nastříkání mě trvá 20s), je to na řetězu tam kde chci (pokud to někomu nejde, asi neumí stříkat), maximálně použiju hadr přes ráfek a plášť (ale ani to není nutné). A protože sprej je hodně vzlínavý, tak se dostane kam má a na povrchu řetězu, kde nemá co dělat není ani třeba otírat, tam se stejně rychle odpaří. A bordel se nechytá.
Vše funguje jak má, výdrž řetězů velká.
No a hlavně mě to celé zabere asi 20x méně času než tobě.
Takže naopak nemám rád žádná mazadla jako používáš, sice jsou taky dobrý, ale zabere to s nimi mnohem více času.
Navíc metoda cyklostar na řetěz akorát odmastí řetěz, tam kde by mastný měl zůstat a je ho třeba mazat mnohem více potom.
Na údržbu kola je nejlepší mít dva lidi, pak to jde jak po másle. Já osobně kolo nemeju vůbec, to vždycky zvládnou v servisu, když ho tam dávám na kompletku (brzdy, vidle atd.), ostatně jsou za to placený :o)) Ostatně špína, co na kolo nepatří, opadá sama.
Řetěz je to jediné, co řeším. A to tak, že se ženou vezmeme obě naše kola před dům, tam hezky pračkou (jeden drží kolo ve vzduchu, druhý drží pračku a točí klikami (napřed otřít hadrem, pak benzín, pak mýdlová voda, pak čistá voda a nakonec nastříkat teflonovým olejem ze spreje, z druhé strany řetězu držím k tomu určený hadr, aby to nešlo kam nemá)). A hotovo, celkově jednou za cca. 100-300 km (dle povahy cest) 20 minut na 2 kola, plus 2x do roka velký servis u profíků tak za 500-2000 dle toho co je třeba.
A když vynecháš tu pračku, tak řetěz vydrží stejně nebo možná i víc a ještě ušetříš čas.
A co všudypřítomný jemný prach a písek, který se na mazivo nabaluje a který hadrem z řetězu rozhodně nedostaneš ... není to náhodou to, co postupně způsobí natažení řetězu vedoucí k jeho výměně ?
Jak mažu jen málo, tak tam téměř žádný prach nemám, pokaždé jen přetřu řetěz hadrem před mazáním a udržuju ho tedy celkem čistý po celou dobu.
Natahování řetězu to určitě nezpůsobuje, možná o malinko větší opotřebení pastorků a převodníků. Ale hlavně tam prach téměř žádný nemám, nepatrně ho tam samozřejmě zůstává, ale to neřeším.
A o hodně horší to z výdrží nebude, když mě vydrží řetězy extra dlouho, v okolí všem mnohem méně. Ta výdrž ale podle mě závisí i více od stylu jízdy, křížení řetězu, kadence, ...
Mě vydrží HG73 (žádný extra řetěz) kolem 3,5tis. km s tím, že měním včas a kazeta mi přežije cca 4-5 řetězů.
Před lety jsem asi 2 roky také pravidelně čistil řetěz v pračce + dokonce občas sundaval a odmašťoval a výdrž byla cca stejná nebo možná dokonce menší.
Základem je, aby na řetězu bylo maziva co nejmíň, ať se nelepí žádný bordel. Taky při mojem způsobu mazání přes letní vedra a při celodenním výletu, tak na konci už je občas slyšet, jak je řetěz malinko hlučnější (samozřejmě nevrže, jen začíná více šustit), jak už tam není mazivo téměř žádné.
Tak to mě nenapadlo .... zkusím a uvidím, jestli máš pravdu, ušetří mi to práci, pokud ne, tak holt vyměním řetěz o malinko dřív :o)) ... btw, jaký používáš hadr na to otření ? .. mě se všechny co jsem zkoušel měly tendenci třepit a zanechávat v řetězu vlákna či cucky
Staré bavlněné věci a nesmí to být příliš tenké, ideální např. povlečení a pod. Cucky nenechává nikdy, vlákna jen když je moc tenký nebo blbě ustřižený. Dobrý hadr vydrží, když řetěz v hadru zmáčknu vší silou a točím klikama, to je pak hned.
Můžeš nejak rozvést proč by měl vydžet míň, pokud používám pračku...
Přesně se to prokázet nedá (to by musel být nějaký test za přesně stejných podmínek po celou životnost řetězu, což je nemožné) a rozdíly nejsou tak zásadní, ale důvod je jednoduchý. Dojde k úplnému odmaštění řetězu a ani po pořádném znovunamazání se to už do čepů tak perfektně nedostane, kromě metod typu namočit do oleje na celou noc.
A pokud k úplnému odmaštění nedojde, tak je to buď blbá pračka nebo nějaký špatný čistič nalitý v pračce, pak to ale zase ten řetěz vůbec moc nevyčistí (na povrchu se může zdát čistý úplně, ale stejně tam bordel zůstane).
V každém případě časté čištění v pračce řetězu určitě nepřinese výrazné zvýšení životnosti. A podle mě je to tedy úplně zbytečná práce (kterou jsem ale také 2 roky provozoval a to fakt pečlivě s tím, že jsem se snažil vždy velmi pečlivě po vyčištění řetěz namazat, ale ne metodou namáčení na celou noc do oleje a bylo to moje nejhorší období s výdrží řetězu, ale nebyl rozdíl nijak velký).
A když to vezmu z čistě ekonomického hlediska, tak cena mycí kapaliny a větší spotřeba mazadla -- o trochu kratší životnost řetězu se nakonec vyplatí. O čase stráveném čištěním nemluvě. Občas otřít, když je potřeba domáznout a jedem.
Udivuje mne ten interval 150 - 200 km. Asi se jedná o horáka v extrémním humusu, ne? Při běžné jízdě se mi to zdá přehnané.
O horáka ve standardním humusu ;o) ... na favecu jsem řetěz nikdy nijak neudržoval, a na crossu jen podobně jako píše Mlok ... pračka přišla až s MTB a jízdou mimo zpevněné cesty
V extremnim humusu? :o) V zime a bahne jsem retez musel prohanet prackou po kazde vyjizdce, takze klidne i po 40 km, kdyz jsem nechtel s kazdym retezem menit zrovna i kazetu s prevodniky. Ale to jsem jezdil obcas v pocasi, kdy vetsina lidi nevyjde ani pesky do obchodu. Fakt hrozne zalezi na podminkach, v jakych se jezdi.
Stejne tak na silnicce mi vydrzel retez kupodivu jenom cca 2500 km, i kdyz by mel treba i trojnasobne tolik. To bylo tim neustalym destem a soli ze silnice.
Podle první věty jsem zadoufal, že žena maká podle tvých pokynů a tys to úplně zkazil.:-)))
to by asi taky šlo, ale pak by to nebylo efektivní, ale jen efektní :o)))
Jenom poznámka k tomu Cyklostaru na řetězu. Výhoda Cyklostaru je IMHO právě v tom, že není tak "silný" aby ten řetěz odmastil tak dokonale jako např. benzin.
To můžu potvrdit. Prach a šutříčky jsem smyl, po opláchnutí řetěz ncm zcela odmaštěný nebyl.
Uvidíme, co vydrží.
Očista kola mi trvá:
nanesení pěny 10 min.
Oplach 1 min.
Sušení 5 min.
Mazání 15 min.
Takže asi tak jednou za měsíc půl hodinky; za ten pocit, kdy má kolo zvuk jak má, mi to stojí.
Mám ale na to zázemí rodinného domku, tak jsem asi ve výhodě, v bytě bych asi na to šel stejně jako ty.
Jezdím na jižní Moravě, lesy, polní cesty, samý prach a jemný písek.
Ten Cyklostar na řetěz mi poradil nějaký pan Hynčica ...
To pokaždé roznýtuješ řetěz, nebo to provádíš přímo na kole ?
Na kole, na kole.
Řetěz i s převodníky, pastorky
Hmm, zajímavé .. musím rozhodně alespoň vyzkoušet, doma nemohu (byt v Praze), ale vcelku často jezdím na chalupu, tak jsem zvědav.
Já čistím v pračce řetězu a dávám tam obyčejnou naftu,řetěz očistí a hlavně namaže poté jej přejedu pořádně hadrem a je to.Jelikož jezdím hlavně po písku(Moravská Sahara)tak nikdy nemažu žádným olejem.Samozdřejmě se to nedá dělat doma v obýváku,ale na dvoře a starý hadr pod kolo,chvilku to smrdí ale stačí trochu projet a pohoda.