Ahoj všichni. Zjistil jsem věc, nad kterou mi zůstává rozum stát: když roztočím zadní kolo, zastavím kliky a sleduju pastorky, které by teď měly být zcela nehybné, vidím, že nejsou! Když si na největším pastorku vyberu nějaký bod, tak dělá krouživý pohyb v rozsahu asi 1--2 mm v rovině kola. Náboj se přitom otáčí přesně, takže vidím jak se vůči sobě náboj a pastorky pohybují (když se náboj rychle otáčí a je tím rozmazaný). Taky je vidět, jak to hýbe klikama -- jejich konce se v rytmu otáčení zadního kola pohupují o půl cm tam a zpět.
Neumím si to vysvětlit jinak, než že osa závitu, na který je vícekolečko našroubované (ano, je šroubovací), je o ty 1--2 mm posunutá vůči ose zbytku náboje! Nebo obdobný posun osy závitu vícekolečka proti celému jeho zbytku. A protože si neumím představit, že by to vzniklo deformací náboje, tak to musí být už od výroby. Jenže to si taky neumím představit. Udělat závit o 1,5 mm vedle??
Mimoto pastorky tancují i trochu do stran, tj. osa vícekolečka není ani rovnoběžná s osou náboje, ale to už není tak výrazné.
Vícekolečko je úplně nové, před pár dny namontované (Shimano HG50, 7kolo 11-28, tj. poněkud neobvyklé šroubovací vícekolečko). Náboj je starší, Shimano TS-30...
Teď mě ještě napadá, volnoběžka v tomhle vícekolečku je zvláštní tím, že prakticky není slyšet. Ovšem asi v 30% dráhy je cvakání docela slyšet, i když stále je mnohem tišší než většina volnoběžek. Takže další nesymetrie?
Jak už jsem řekl, vypadá to, že něco je hodně špatně vyrobené. To mi ale přijde jako nesmysl. Tak co s tím? :-) Dík za návrhy :-)
Oprava: to vícekolečko je samozřejmě MF-HG50, ne HG50. Tady je: http://www.sheldonbrown.com/mega7/ (a náboj je taky HB-TS30, ne TS30 :-) )
Jo, to není žádná záhada, to je prostě závada. Humpolácky odvedená práce. Něco ve volnoběžce není v ose, závit, dráhy ložisek a pod. U levných volnoběžek vcelku obvyklý nešvar (ach, kolik mi jich prošlo v dílně rukama). Buď se na to vykašli (pokud to nevede k tomu, že by ti to svévolně přehazovalo řetěz), nebo to reklamuj.
Je to způsobeno tím, že závit na připevnění vícekolečka není udělán přesně souběžně s osou kola. Jako učedníkovi se mi to dařilo tak, že jsem na kulatině řezal ručně závit a ten ujížděl do strany. Takže při dlouhém závitu to vypadalo, jako by ten závit někde uprstřd kulatiny měl vyběhnout úplně mimo ni.
Při strojovém řezání to je způsobeno tím, že materiál je upnut trochu šikmo.