Používám v současnosti GPS navigaci etrex legend od Garmina a ze zvědavosti jsem současně měřil i cyklocompem. Ten jsem nastavil přesně na obvod kola, u mě na 210 cm a na projížďce 70km podle GPS comp ukázal o 4,4km více :-( Dnes jsem ubral na compu na 200 cm (o deset míň než je skutečnost) a rozdíl na 40 km byl cca 600m plus na compu, což už myslím jde. Když třeba uberu ještě pár cm z obvodu kola tak se údaje možná srovnají úplně. Poradíte prosím, kde je ten důvod nepřesnosti? Děkuju za Vaše názory..
:-) Dneska jsem presne o tom samem premyslel v praci:-) Chci v budoucnu zacit behat a tak jsem premyslel, cim bych si meril vzdalenost, rychlost...Drahy Polar, merici vzd, rychlost, si kupovat nebudu, kdyz uz se chystam na GPS (teda budu, ale bez mereni podobnych veci).
Chtel jsem tu i zalozit vlakno, zda nekdo porovnaval udaje z GPS jeste s necim jinym (cyklocomputer, znama vzdalenost....). GPS udava polohu taky s urcitou toleranci...nekdy je to snad az 15m. Tak me zajimalo, co to provede napriklad s prumernou rychlosti. Nebo prave tebou zminenou vzdalenost. Prumer kola muzes preci nastavit dostatecne presne, takze tam muze byt chyba minimalni....Ale pokavad GPS meri s nejakou toleranci (v metrech), tak to preci nemuze byt az tolik presne.
Teoreticky mě třeba někdo napadne, že do toho zbytečně šťourám, ale když budu jezdit s CC tak na tom budu líp, protože podle údajů ujedu větší vzdálenost :-)) A teď mě napadlo, že během dnešní vyjížďky jsem ani jednou neporovnával skutečnou rychlost na obou měřidlech( uberu pár cm a zítra porovnám jak vzdálenost, tak okamžité rychlosti a AVGčka :-)
Nestourame...zajima nas to same:-)))
Me uz to napadlo nekolikrat, ale chtel jsem to prubnout, az kdyz budu mit doma GPS. Ale kdyz uz jsi to zalozil, tak jsem se pridal:-)
Ja bych na tom kole nastavil presne, co tam ma byt...:-) Nejlepsi by to bylo nekde "zkalibrovat":-) Treba podle odmerene vzdalenosti v mape...ale to asi taky neni nejak presne:-)))
Jj, zítra si asi udělám přes den služebku autem, a odpolko těch samých cca.30 km po silnici s oběma měřidly a uvidíme :-)) a GPS si vezmu i do auta a večer budu porovnávat .-)))
GPS moc nerozumim, ale myslim ze i kdyby urcovalo spatne absolutni polohu (= primo zemepisnou sirku, delku) tak relativni by to klidne mohlo urcovat dobre, tzn. ze ty ji zapnes, ono to neco nameri a bude to blbe o 15m, ale pak o 10m popojedes a ono to znova nameri blbe o zhruba 15 metru, ale vzajemna vzdalenost mezi tema namerenyma bodama bude zhruba 10m, takze i kdyz to absolutne meri dost nepresne tak vzdalenost se da urcit celkem presne. Ale nevim jestli je to pravda, to me jen tak napada.
Urcovat vzdalenost z mapy je podle meho ta bohate nejmene presna moznost, takze na kalibraci tachometru bych to asi nepouzival. Ale dalo by se napr. vyuzit, ze pokud by se nekde stavela dalnice na kterou by se dalo dostat s kolem (ale jeste tam nejezdni auta) tak tak jsou takove ty zlute znacky po 0.5km, takze treba 5km tam odmeris velmi presne. U nas se kdysi stavela tak jsem to mohl vyuzit, ale uz je davno hotova takze uz mam smulu a nevim kde se ted stavi nejaka jina. Vypada to sice dost silene, ale myslim ze to je jinak na kalibraci jedna z nejlepsich moznosti.
No dle meho, ta nepresnost je v kazdem bode jina. Nemysli tim, ze udelas krok a budes podle GPS o 10m jinde. Ale muzes stat v bode A na nule. Ale GPS ti ukaze ze jsi o cca 10m v minusu (10m nepresnost). Pak popojdes o 10m a GPS ti ukaze, ze jsi usel jen 5m...v tom druhem bode bude nepresnost 5m. A co to pak udela, kdyz to meri polohu treba kazdou sekundu. Kazdou sekndu ta presnost muze byt jina...a hlavne v metrech. Zalezi to asi hlavne na viditelnosti satelitu, ale co kdyz zrovna pojedes nekudy, kde ta viditelnost bude nic moc....tak ta chyba bude v kazdem odectenem bode narustat....
Nemám žádné zkušenosti s GPS, ale pokud se nepletu (dost možná jo), tak GPS určuje trasu, a tedy i vzdálenost, tak, že v nějakých diskrétních časových intervalech zjistí polohu a spojením takto naměřených bodů určí projetou trasu - tedy i vzdálenost. Pak by ale takováto dráha nebyla hladká skutečně projetá křivka, ale jakási lomená čára, která je jen aproximací projeté dráhy a co se týče vzdálenosti, bude představovat něco jako spodní odhad najeté vzdálenosti (skutečná vzdálenosti bude stejná nebo vyšší, nikdy nižší). Naproti tomu cyklocomputer měří vzdálenost projetou (typicky předním) kolem - ta je velmi blízko "skutečné" projeté vzdálenosti, ale můžu být naopak vyšší, protože přední kolo často ujede geometricky větší vzdálenost, něž nějaký "střed jezdce" (jestli tomu nevěříte, zkuste si někdy na rovné silnici ujet třeba kilometr přímo a tu samou trasu tak že budete kolem dělat krátké ostré obloučky (jako na lyžích) - rozdíl v naměřených vzdálenostech je dost velký, u výletu třeba 100km i když oblučkujete jen velmi málo to pak může třeba procento udělat - což je 1km).
Pak bych dost věřil že vzdálenost naměřená GPS je menší než tachometrem, připadá mi to logické, ale osobně bych mnohem více věřil tachometru, protože obvod se dá změřit myslím tak na 2cm přesně vpohodě, což u 200cm obvodu je 1%, další chybu bych připsal "kličkování" (jakkoliv to můlže znít směšně) a celkem myslím že takový tachometr do 1.5% bohatě měří (spíše méně při pečlivějším měření) což je 1.5 km na 100km, u GPS si myslím že se takové přesnosti zdaleka nedosáhne.
S tim kolem naprosto souhlasim. Za normalni jizdy tech "klicek" moc nebude, takze pokavad nastavis presne udaje dle vyrobce, mel bys byt namerenou vzdalenosti hoooodne blizko relite.
GPS pracuje tak, jak pises....ale ten interval je dle meho opravdu maly, ze sice dochazi ke tvorbe lomene krivky, ale z tolika segmentu, ze to je v podstate krivka, kopirujici tvuj pohyb. Tam je dle meho problem opravdu v presnosti GPS. Ted se divam na stranky Garminu a tam pisou o presnosti GPS 60CSx nasledujici: "přesnost určení polohy: 7-10 m nebo méně při normálním režimu GPS, WASS/EGNOS kompatibilita". Tak si predstav, co to muze udelat...trasa se zklada z nekolika tisic bodu a kazdy ma nepresnost v metrech....co z toho bude?:-) Ale taky nejsem odbornik...nevidim do toho a mozna ani nevime, co ta krabicka navic kompenzuje:-))) To by chtelo odbornika:-)))
Přesnost GPS je velmi dobrá, bodů to při nastavení na nejčastější ukládání uloží hodně (a ještě podle celkem inteligentního algoritmu, kdy při rovném pohybu ukládá méně bodů a při nerovném více). Na dnešní vyjížďce jsem měl na 70km 3116 bodů.
U 60CSx je reálná chyba určení polohy kolem 4-5m když je dost satelitů (což je téměř vždy) a 2-3m, když chytne korekční satelit EGNOSu. Tohle jsou údaje zjištěné z několika porovnání z profesionální drahou GPSkou, co mají u nás v práci GISáci a která má přesnost v řádu centimetrů.
Ale ať je ta přesnost jaká chce, tak když např. v jednom bodě mám chybu 5m, tak se tahle chyba po dalších x minut moc nemění a následující body budou mít tu samou chybu. Navíc pak různé chyby se statisticky na dlouhé vyjížďce v celkové vzdálenosti ruší.
Urcite tam bude nejaky algoritmus, ktery resi vsechny ty nase problemy. Ale teoreticky muze nastat stav, kdy se bude ta chyba menit kazdou chvilku....jednou takova a v tomhle smetu, jednou makova a v jinem smeru. V podstate by stacilo, kdybys sel rovne a kazdou chvilu by to melo chybu jednou 3m doprava, jednou 3m doleva...vysledna draha by byla cikcak...a zatracene dlouha:-) Ale to snad je nejakym tim algoritmem podchyceny...to by byla preci volovina, aby to tak fungovalo
Ta chyba takhle nikdy neskáče tolik a jak jsem psal, tak se navíc statisticky vyruší.
Koukni dolu na moje dlouhodobé pozorování z praxe v porovnání s cyklocomputerem s dost přesně změřeným průměrem kola. Rozdíly zcela minimální.
GPS je v první řadě určen pro americké ozbrojenné síly a protože dosahuje v současné době docela dost slušné přesnosti polohy, jsou do něj automaticky kódovány chyby, které bez armádních dekódérů není možno odstranit. Důvodem je ochrana před zneužitím protivníkem. Ta chyby může být různě velká, v případě potřeby dosahuje až stovek metrů:-) třeba ve válce, konfliktu, zásahu, zkrátka jak USA potřebují. Proto také USA tolik bojují proti spuštění evropského projektu družicové navigace, protože ten toto ochranné opatření mít nebude....
Záměrné vkládání chyb už bylo dávno zrušeno a to konkrétně 1. května 2000.
Přesně tak, ale to neznamená, že nemůže být opět zapnuto.
Ano, samozřejmě, že v případě nějakého konfliktu může.
Vzhledem k tomu, ze USA je velice konfliktni stat, tak si myslim, ze nase GPS museji ukazovat uplne hovadiny:-)))
... a naše taky.
No myslim ze pokud bysme válčili s USA tak znepřesnění GPS bude to poslední co by nás trápilo :-)
odpoved je dosti jednoducha. Spociva v systemu, jakym GPS pocita vzdalenost a hlavne v tom, ze GPS bere vzdalenosti jako placku. Pokud mas velke stoupani, muze byt i vypocet rychlosti dosti rozdilny (je to dobre poznat napr v aute pri stoupani do alp, tam je ten rozdilz natelnej)...
GPS sice dokaze (pri dostatecnem mnozstvi viditelnych satelitu) urcit pozici 3D (tudiz i vysku), ale do rychlosti a vzdalenosti to nezapocitava. Pak ten rozdil muze vzniknou protoze je to jak u trojuhelniku. GPS ti zapocita dolni odvesnu, zatimco CC ti vypocita realnou ujetou vzdalenost, coz je prepona.
No to je pravda, na to jsem ani nepomyslel a pritom je to dost dulezite. Tak v tom je teda urcite v hornatejsich oblastech nejvetsi procento chyby vzdalenosti, pravda.
No tohle jsem si taky rikal, ale nechtelo se mi tomu verit...vzdyt by ta GPS pak byla na prd:-)))) Teda dokazala by ti ukazat, kde jsi, ale vsechny ostatni udaje ti budou na prdlacku, protoze by to bylo, jako bys to meril z placate papirove mapy odpichovadlem:-)))))
ver tomu.... GPS ani v urcovani n.v. neni nijak presny... v urceni 2d souradnich ma odchylku az 12m, zatimco v urceni treti souradnice ma odchylku v prumeru 19 vyskovych metru.
chce to si najit neco o principu GPS, zbytecny to tu rozebirat do detailu
výška opravdu není tak přesná, ale přístroje s barometrickým výškoměrem s korekcemi dle GPS souřadnic (které fungují inteligetněji, ne, že se přebere z nepřesných souřadnic absolutní výška, zjednodušeně na základě aktuálních změn GPS souřadnic a změn výšky dle barometrického výškoměru a teploty). V praxi mám pak už dlouhodobě ověřeno, že v případě počáteční přesné kalibrace výškoměru a slušného počasí se nedostanu na chybu větší než 3m (většinou jen 1-2m). Při špatných podmínkách pak maximální chybu jsem zažil 5m.
2d souřadnice jsou pak u slušných přístrojů v praxi o hodně lepší, kolem 3-5m při obvýklých podmínkách, 1-2m když se chytí korekční signál EGNOSu. Tohle jsem zjišťoval pro Garmin 60CSx, když jsem ho několikrát porovnával v terénu se superdrahou profesionální GPSkou, co mají GISáci v práci a která má obvyklou přesnost 30cm a maximální chybu 1m.
Vzhledem k tomu, ze se tu krabicku chystam koupit a ze me mapy bavi a zajimaji, tak jsem o tom cetl kde co....ale na tohle jsem jeste nenarazi. Nejake zminky na forech jsou, ale nikdo mi to nevysvetlil...clovek, ktery tomu opravdu rozumi. Jinak jak psal jednou Vette...co je to za nepresnost 10m? Skoro nic. Pokavad to odmerujes z padesatky mapy, tak se spis spletes odecitanim. Pokavad ti to ukaze na mape v GPS, tak tech 10 metru te nezabije...pokavad nestojis v mlze jako mliko nad utesem:-)))
Ty jen potrebujes co nejrychleji vedet, kde stojis. A v tom je GPS zatim nejlepsi...zlatych 10m. Takhle presne to s buzolou a mapou neurcis...
Houby na prd. Ty zdalenosti jsou preci tak male....
Hodne teoreticky priklad.
Skutecna trasa 100km, prevyseni 2km. Tak kdyz se to promitne na plochu, tak ta spodni prepona je cca 20 metru kratsi. Je to hodne teoreticke, ale ukazuje to, ze pri vetsi vzdalenosti je to opravdu zanedbatelne....
Tohle není obecně pravda. Některé modely jako např. Garmin 60CSx do všech údajů počítaných GPSkou (rychlost, ujetá vzdálenost) započítává i výšku (která je z barometrického výškoměru s korekcemi dle GPS, takže velmi přesná).
A pak některé softy tu výšku do délky také umí započítat. Je to pěkně vidět pak na výsledcích:
- v GPSce mám vždy ukázanou nejdelší ujetou vzdálenost (a to je ta skutečná správná)
- v jednom softu, co výšku ignoruje je menší vzdálenost (z toho samého tracklogu, pro který to měřila GPS za běhu)
- v druhém softu mám to samé, co ukázala GPS
Ovšem ty údaje nejsou tak rozdílné, pro dnešní trasu to vyšlo následovně:
GPSka 70,6km
první soft 70,5km
druhý soft 70,6km
nastoupáno 1240m (naklesáno o 10 méně, start nebyl ve stejném místě co cíl).
Takže pokud nejsou nějaká brutální stoupání, tak je to zanedbatelné, i když to GPSka neumí měřit i na základě výšky.
O GPS vim pomerne dost. System umoznuje pomerne presne urcit polohu a mene presne nadmorskou vysku.
Vsechny dalsi udaje jsou jiz jen odvozene. Mereni vzdalenosti si predstav asi tak, ze to treba kazdou sekundu zmeri tvoji polohu (s toleranci cca.+- 5 metru) a vzadalenost pocita jako lomenou caru takto vzniklych bodu. Muze se teoreticky projevit i chyba pri stoupani, ale to je dost zanedbatelne (pro cyklistiku).
Tedy - veril bych spise CC.
GPS neni na nic. Je naopak velmi uzitecna. Ale jaksi nebyla navrhovana jako nastroj na mereni vzdalenosti. Navic se jedna o system stary nekolik desetileti. Verme, ze to zlepsi Galileo.
Všichni to tu vidíte nějak moc černě s tou vzdáleností z GPS. Necelý rok jezdím trvale s Garminem 60CSx a mám následující výsledky:
- plášť mám změřen metodou ujetí 100 přesně změřených metrů a to pro nový plášť, konkrétní tlak, který většinou vozím a teplotu 20st.
- když je plášť nový a nafoukaný na ten daný tlak, pro který jsem to měřil a je přibližně kolem 20st., tak na 100km mám rozdíl mezi GPSkou a computerem 0-0,2km, tzn. opravdu minimální
- postupně se sjížděním pláště chyba malinko narůstá (samozřejmě kašlu na měnění průměru kola se sjížděním pláště)
- při větším rozdílu teploty od těch 20st. chyba také narůsta (tlak foukám doma při pokojové teplotě, takže pak je venku jiný)
- když nafouknu jinak, tak chyba taky malinko naroste
- v extrému jsem měl maximální rozdíl 1km na 100km (už dost sjetý plášť a ještě jinak nahuštěný)
Tady bude asi i možná rozdíl v přístrojích. Tvůj je myslím už dost dobrý, ten můj co dává Mntf zadarmo je jen prvním krokem k tomu, zda si jej člověk omaká a buď uloží do šuplete, či jej někomu dá a nebo si koupí něco lepšího, třeba 60CSx..Ty na to jdeš skoro alchymisticky, já jen ze zvědavosti porovnal. Ve finále je mi samozřejmě fuk,kolik přesně ujedu. Budu brát jen jeden "měřák" a je po problému .-))
Nevidime to cerne...jen tu zase resime neco, co je asi trivialni a co uz nekdo vyresil za nas:-)))))
Me to osobne zajimalo...zkusenost, jakou jsi napsal ty. Proste v te krabicce je neco, o cem nemame ani paru a to neco dela tu krabicku presnou:-)
Přesně tak .. moje zkušenost zatím je, že s Garmin Vista Cx s nastavením zaznámenávání intervalů na "nejčastěji" jsou odchylky od CC skutečně drobné. Sice tedy větší než u Mlokova 60CSx, ale pořád mi to nepřesáhlo rozdíl větší než 300m na 100km. Takže myslím, že v tomto směru není absolutně co řešit, jen je potřeba mít alespoň trochu kvalitní GPS (ideálně vč. barometrického výškoměru).
A teď pár odhadů, kde by mohla vznikat chyba.
- podívej se jak máš nastaveno ukládání bodů a nastav na co největší počet (standardně myslím není a při menším počtu je to výrazně nepřesnější), pokud to je stejné jako u 60CSx, tak nastav v prošlé trasy/nastavení/způsob záznamu na automaticky a interval na nejčastější
- pokud máš etrex legend (verzi bez Cx), tak ta je o hodně nepřesnější oproti mojí 60CSx (pokud máš Cx verzi tak ten rozdíl bude menší, ale také bude)
- nemáš barometrický výškoměr a tedy přesnou výšku, tzn. další chyba
no ve služebních autech byla taky GPS na sledování zaměstnanců a někdy to dost kecalo, občas ulítlej bod startu / cíle nebo i po trase, takže bych spíš řkl, že kecá GPS. Obvod kola změř na zatíženým kole, deset otáček od ventilku po ventilek
tohle "ulítávání" dělaly starší GPSky .... od SirfIII se mi to nestalo ani u normální silniční navigace, která se jinak snaží držet silničního gridu, když jsem tuto vlastnost vypnul tak bylo občas vidět odskok tak max. 5 metrů, ale přitom se to vzápětí vrátilo a ačkoliv se to objevilo v záznamu, tak to software odfiltroval a přiřadil tomu bodu nulovou rychlost a vzdálenost .. takže to na výsledek nemělo vliv
Před časem jsme s kamarádem po asi 55 km vyjížďce měli na CC rozdíl 1,2 km (já měl míň). A samozřejmě jsme měli přátelskou hádku, kdo má CC přesně nastavený.
Mám jeden tip, jak si ověřit správné nastavení CC:
Podmínkou je mít trošku sjeté pláště (ani nové ani sjeté) a ty musí být řádně nahuštěné, tak jak se pak jezdí.
Na naší ulici jsem si odpočítal 100 obrubníků (každý má metr) - to šlo, protože z jedné strany je pole a není tedy přerušení křižovatkou. No a pak jsem vždy šel tam a zpět, čímž jsem měl 200 metrů (ještě jsem odečetl 1 m na mezery mezi obrubníky :-) ). CC jsem nastavoval a nastavoval, až to sedělo :-)
Co se týká rozdílů mezi GPS a CC, tak si myslím, že to ovlivňuje víc faktorů:
1 Nastavení CC ku skutečnému stavu pláště (sjetí, nahuštění).
2) Styl jízdy - když na kole člověk kličkuje např. do kopce, tak to asi GPS nezachytí.
3) Myslím si, že při jizdě hodně kopcovitým terénem to GPS taky moc nepostihne.
Ale nejpravděpodobnější je to nesprávné nastavení CC. Doporučuji kalibrovat moji metodou :-))
ten rozdíl je celkem jasný. když sedneš na kolo, tak se plášť trochu promáčkna a to dělá dost na průměru. Obecně se doporučuje zatížit kolo svoji vahou , udělat na kole a na zemi značku popjet o jedno otočení kola, udělat na zemi druhou značku a změřit. Pak je to ovšem různé, při různém zatížení kola, ale nad tím je lepší nepřemýšlet.
To jo, ale zadní kolo. Ale snímač máš na předním kole a to když máš řádně nahuštěné a nevážíš víc než metrák, tak se moc nepromáčkne.
A to uz tu resime ptakovinky:-)
Kdyz jsem koupil prvni CC, tak jsem to udelal tak, ze jsem si za mestem vyhledl rovinku, na kole a na silnici udelal kridou carku, sedl na kolo a nohama se odstrkoval. Napocital jsem deset otacek predniho kola, slezl, udelal carku na silnici a pak zmeril drahu. Drahu jsem vydelil deseti a mel jsem obvod kola. Tak je to podle mne dostatecne prsne. Navic jsem nemeril jen jednu otacku kola, ale hled 10...zmenseni pravdepodobnosti chyby mereni.
Ale ted uz to nastavuji dle vyrobce...se s tim moc nemazlim:-)
To je taky dobrý způsob :-).
Jinak i mě je dnes jedno, jestli mám odchylku na vzdálenost 100 km 1-2 km. Na krosovi jsem to tenkrát před 5 lety chtěl mít přesně. Teď jsem koupil horáka a při montáži nového CC jsem prostě zadal údaj dle výrobce... Jezdím, protože mě to baví a ne proto, abych udělal tolik a tolik km.
Asi tak:-)
Me spis zajimalo to porovnani GPS a CC...proto jsme se asi dostali k tomu co nejpresnejsimu nastaveni CC...abychom to mohli pomerit. Jinak je to asi opravdu sumak, zda ujedu o jeden km min nebo vic:-) A to, ze GPS je presna jsme uz taky tak nejak vydebatovali:-)))
Důvod nepřesnosti má kořeny v Murphologii.
Segalův zákon :
Když má člověk jen jedny hodinky, ví vždycky, kolik je hodin.
Když má člověk dvoje hodinky, nemůže si být nikdy jist.