Ahoj,
merim cca 192cm. Zjistil jsem, ze se kliky delaji v ruznych delkach. Jak moc je prinosne opustit standartni 175mm kliky a dat si tam nejake delsi? Poradite kdyztak, jak dlouhe jsou nejvhodnejsi? Mista pod slapkama mam habadej (odpruzena vidlice na ramu kam nebyla planovana).
Kolega z tymu ma cca 195 cm a na biku vozi 185-ti mm kliky od Gebhardta, nicmene vzdalenost mezi klikou v poloze dole a terenem "poresil" ramem vyrobenym na miru. Tvrdi, ze se mu tak zabira mnohem lip, a pri jeho vysce a delce nohou neni duvod mu neverit. Na silnicce ma "jenom" 180-ky.
Jednou tady uzivatelka Evan davala odkaz na nejaky clanek v anglictine, tykajici se testu delky klik, urcite by slo to zajimavy pocteni nejak vypatrat v historii. Ve zkratce slo o to, ze aniz by testovani vedeli, na jak dlouhych slapou klikach, jim byl mereny vykon. Se snizujici se delkou kliky vykon skoro u nikoho neklesl, jenom se nevedomky zvysovala frekvence slapani. V podstate teda z testu nevyvodili nejakou zavislost vykonu na delce kliky, protoze udajne vyhovuji kliky cca 170- 175 mm skoro vsem, dokonce sli az na 160 mm, aniz by to bylo na ukor vykonu. U tak vysokych lidi jako ty ale urcite delsi kliky budou spis vyhodou.
Vseobecne se jinak na silnickach vozi vetsinou kliky o neco kratsi nez na biku, jezdi se totiz vic frekvencne, zatimco pri MTB se zase hodi vetsi paka.
Správně by kliky na silnici a horalu měly mít stejnou délku. Údajně kvůli šlachám a svalům. Já mám 175cm a 175mm kliky na obou silničkách a naprosto mi to vyhovuje. Kdysi jsem vozil 170 ale s delšími se mi subjektivně jede líp.
Nazoru na delku klik klidne muze byt vic, ja se setkal s timhle, ty zase s jinym. Ja mam k plne spokojenosti na silnicce 170-ky a na biku 175-ky. V tom terenu se stejne slape opravdu trosku jinak, nepocitis to tak moc. Zkresluje to i malinko jinak nastaveny posez. Daleko horsi nez nestejna delka klik na dvou kolech pro ruzny druh jezdeni mi treba pri slapani pocitove prijde roztec pedalu od sebe, tusim se tomu rika Q-faktor, teda jak siroko (horizontalne) jsou od sebe posazeny pedaly. Rozdil oproti 2-taliri na ziletce a 3-pile Sh.XT na biku dela asi 2 cm, coz uz citim pri zaberu daleko silneji, nez 5 mm rozdilu na klikach. Zaber mne prijde efektivnejsi, kdyz jsou pedaly bliz u sebe, nez dupani do siroka. Na silnici letos travim podstatne vic casu nez v terenu, tak je to pro me po presednuti na bike vzdycky trochu sok, ale zvykne se na to. Mozna je s pedaly vic od sebe (MTB) na oplatku zase vyssi stabilita.
Kdybych mel 2 kola pro stejny druh jezdeni- tak, jako treba ty mas 2 silnicky- taky bych si nechal kliky stejne dlouhy, to je pochopitelny.
Právě řeším nový kliky a délka mě zajímá, řek bych, že standart je 170mm. Jse ale o 12 cm menší. Na tomhle serveru to řeší http://www.cyklodiskuze.cz/silnicni_kola/delka... i na jiných vláknech, ale názory diskutujících jsou tam taky protichůdné. Chtěl jsem delší, protože jezdím víc silově, ale protože je to dost drahý komponent pro koupi na zkoušku, tak půjdu asi z opatrnosti do 172,5 což jsem pochopil, že to je tak malý rozdíl, že tím neudělám chybu a značná část tamních diskutujících je používá a až je ojedu (tak za 10 let:-), tak se uvidí.
Klika není nic jiného než páka. Další součástí této páky je poloměr právě činného předního talíře. Vzadu jsou tyto páky tvořeny poloměrem příslušného pastorku a (největším) průměrem zadního pláště.
Takže si můžeš spočítat, jak se změní potřebná síla šlapání při změně délky klik.
Stejně tak, jako změnou délky kliky či talíře, se síla změní i změnou velikosti zadního pastorku či průměru zadního pláště v příslušném poměru.
Vsechno se da spocitat urcite velmi presne. Kdyz do toho nebudeme plest prevody, tak podle techhle vypoctu vyjde jednoznacne to, ze cim delsi klika, tim se vyvine diky delsi pace vyssi sila. Jenomze nejde o vykon na jedno slapnuti, ale o vykon dlouhodobejsiho charakteru, musis pocitat s tim, ze se tahle sila musi X-tisickrat opakovat, takze i utahnout. Vypocty jsou jedna vec, ale musi se aplikovat na konkretni pripad, tohle je zrovna zalezitost o hodne komplikovanejsi. Ta sila nevznika proste na klice sama, musi se nekde vzit (u cyklisty), je limitovana (jeho vykonem- W/kg hmotnosti, trenovanosti, stylem slapani, ...) a bude efektivni jenom v urcitem delkovem rozmezi kliky, dal do toho bude zasahovat uz i biomechanika. Ma smysl tohle vsechno pocitat?
Nemá. Proto také jsem napsal, co všecko to ovlivňuje, protože délka kliky se dá kompenzovat velice jednoduše změnou převodu, rozměrů plášťů, atd..
Urcite, co se tyce casti hnaci soustavy pedal-silnice, tak to je jen otazka mechanickych prevodu (mj. vetsi klika=vetsi sila=vetsi opotrebeni). Ale co se tyce casti bota-mozek, tam uz je onech faktoru vic a pohodli (tj. max vykon pri min namaze) se tezko pocita.
To je to .Jasně že jde pořád o páku a spočítat jde cokoli, ale kam dát neznámé veličiny jako pocit, síla nálada atp. :-) to je i důvod proč kolo nemůže mít aoutomatickou přehazku, ikdyž by to bylo velice jednoduchý vyrobit.