Moje prostřední dcera (22) si vyjela na kole, které používám jako záložní, když je to moje třeba v servisu. A hned vznikl problém. Po pár (asi dvaceti) kilometrech se jí ulomila levá polovina (ocelových) řidítek až u samého představce.
Vypravil jsem se za ní a závadu aspoň na dojetí "opravil" tak, že jsem holýma rukama opracoval kus klacku (sekeru ani pilu běžně s sebou nevozím) a na něj jsem obě ulomené části řidítek narval. Stejně se to ale na tom klacku otáčelo, tudíž se nedalo řadit (grip shift) a pak ani řídit, takže nakonec asi 10 km jela s jednou rukou na představci.
Zajímalo by mě, jestli se to občas stává i někomu jinému nebo jestli se prostě jednalo o výjimečnou vadu či únavu materiálu. Předpokládám, že předcházet se takovýmto závadám moc nedá (styl jízdy, jiný materiál...). Tohle trekové kolo jezdilo v terénu jen výjimečně, tudíž mi připadá, že k takové závadě není příliš důvod.
Tak to měla velkou kliku, protože stát se jí to v solidní rychlosti někde v zatáčkách, nevím. Tyhle události se samozřejmě předvídat nechají (třeba jako neosvětlený cyklista v černém oblečení za deště) a je proto nutné jim přizpůsobit rychlost jízdy. Je vidět že má dobrou školu a předvídala.:-)
V podstatě máš s tím předvídáním pravdu. Ono se to neulomilo asi úplně najednou - to přece není nějaký kalený materiál, takže nějaké "varování" předem dostala. Kromě toho nejezdí nijak rychle. Prostě to ustála, ale samozřejmě mě polilo horko, když mi volala, abych ihned přijel, že se jí "ulomilo řidítko".
Spíš mě překvapilo, že mně se to při mé hmotnosti u žádného kola nepřihodilo, ona má o víc než půl metráku míň a ulomí řidítka... Mně se podařilo kdysi ulomit hliníkový představec, ale řidítka nikdy.
Ty jezdis urcite bez rizeni:-) Jako spravnej fraja:-))))
Myslím, že Tě to nepřekvapí, ale úplně bez držení řidítek nejezdím nikdy. Ne že bych to neuměl, ale snažím se vyhýbat zbytečným rizikům. Jednou rukou ale řídím dost často - například když dávám signál o změně směru. Někdy je to docela akrobacie: dlažba, rozbitý asfalt, koleje, výhybky, bezohlední řidiči, občas nepozorní chodci ... Blbý je, když potom musím kvůli něčemu nebo někomu náhle brzdit. To raději začnu brzdit o něco později oběma rukama, než okamžitě a jen jednou. Do frajírka mám myslím opravdu dost daleko. :o))
Úplně nejlepší je zahýbat doprava, ukazovat pravou rukou, levou rukou (přední brzdou) dobržďovat a to všechno na kostkách nebo podobném povrchu ;-)
A teď si představ, kdyby se Ti v takové situaci ulomilo levé "řidítko". :o))
No tak to jses pak v pr... na zemi:-)
V prachu na zemi nebo hubou na obrubníku. :o((
Mam podobnou variantu. Odbocuju do leveho pruhu jedouce za autem, levou ruku ukazuju o ohlizim se dozadu, auto prede mnou brzdi, otacim se, levou dobrzduju az malem letim a zaroven hazim mysku doleva a na posledni chvili auto minu. Ale uznavam, bylo to na asfaltu.
Jo, to asi také může ověřit schopnosti a dovednosti při řízení vozidla ;-)
Mestsky provoz, to je moje :) Naposledy jsem se honila za fizlackou motorkou. On vlevo, ja podjizdela vpravo, skakala pres chodnik, travnik, chvili vlevo, mysky mezi autama a pak zase na chodnik a dalsi podjizdeni. Vsechno 30-40km/h na Vidensky.
V terenu mi ta techniky jizdy chybi (asi vedlejsi efekt rizeni fullu)
To je fpohodeeee...ja mam brzdy obracene:-)))
Jednou davali na nejakym nemeckym programu jeden test: dobrovolnici meli jet na kole parkem (pro jejich bezpecnost po trave a pomalu) a drzet se u toho riditek jenom jednou rukou. Jeden z reporteru byl schovanej za kerem a hazel jim pred kolo velkej nafukovaci balon. Spadli vsichni. Zkuste si to :o) kdyz to clovek opravdu neceka, tak bez zapreni se obema rukama o riditka bez drzky zabrzdit nejde.
Opravdu balon? Nehazel tak 3-5kg placak?:-)
Ono staci jet z kopce a zkusit si pribrzdit...taky nic moc. Zkousel jsem jednou jen tak pro zajimavost sundat i nohy z pedalu a brzdit jednou rukou...to uz nejde vubec:-)
Jezdí tady kolem Brna nějakej borec XC závody, má jen jednu ruku, takže logicky i jednou brzdí. Projede i tam, kde my ostatní máme dost (brody, rigoly, sjezdy), kromě toho se i celkem dobře umisťuje. Takže nějak to jít musí... Řídítko má jen poloviční, všiml jsem si, že o něco zkrácené. Hmm.. teď mě napadá, jestli tam nemá ještě nějaké torpédo, příležitostně to vyšpiznu...
Taky jsem nekoho takovyho uz videl, i vickrat, ale bud mel protezu a obe brzdovy paky na jedne strane (mohl se teda zaprit o riditka z obou stran), nebo pouzival skoro porad jenom zadni brzdu, i kdyz si nejsem jistej, jestli tam ta predni vubec byla.
Kazdopadne lidi, co dokazou s handicapem to, co my ostatni "zdravi" nekdy vubec, hrozne obdivuju. Staci si vzpomenout na p. Jezka. Nebo ja osobne na toho jezdce s protezou nohy, za kterym jsem pri jednom prasackym maratonu ani neuvisel :o)
Joooo, tyhle kluky obdivuji. U nas je kluk, co ma jen jednu nohu a utaha kde koho...neuveritelnej clovek. A co na tom kole umi...!!! Clovek jen zasne...
Naucit se da asi vsechno. Pokavad odedneska budes brzdit "jednoruc", tak za rok ti to prijde normalni:-)))
A) to te nenapadlo s sebou vzit nahradni riditka? :)
B) jak jsou ty riditka stare a kolik tak maji najeto?
Vozím tedy leccos, ale náhradní řidítka mě nenapadly. Kolo je staré asi šest a půl roku a moc se na něm nejezdilo. Ty řidítka mají za sebou nejvýš pět tisíc km. Holt nefalšovaná rokycanská kvalita. :o)
Hm. To teda moc nevydrzely. Mam tu nejaky Truvativy, Aricle a nove ted Iridium. Moje vaha se blizi metraku a brzdim dost casto na krev (zrovna vcera, sjezd od Ameriky do Srbska a v zatacce spadly strom), ale jeste nikdy mi neruply. Na vsech dohromady cca 16,5kkm.
Asi holt spatny kus.
Kola v naší rodině se vyznačují tím, že mají všechny velmi vysoko řidítka. Jejich zatížení při krotké jízdě je pak téměř nulové. Ale právě kvůli hodně povytaženému představci jsem před lety jeden ulomil. (Je to přece jen velká páka). Bylo to při sjezdu z Velké Baby od Pičína směrem k Hostomicům - v serpentině a při poměrně vysoké rychlosti. Naštěstí bylo kolo částečně ještě ovladatelné díky dobře dotaženému šroubu. Dojel jsem s tím takhle těch 40 km až do Prahy.
Právě tento zážitek mě přiměl k tomu, abych si nechal udělat větší rám, Protože pak nemusím ten představec tolik vytahovat nahoru.
Hadam, ze nemas jeste ahead :) Kazdopadne myslim, ze ta paka by tam byla i pri nizsim predstavci (hadam, zes ulomit tyc presne pod predstavcem)
Nevím, co je "ahead". Pokud se jedná o nějký stavitelný představec, tak to určitě nemám. Jediné možné nastavení byla možnost povytažení z krku vidlice. Úhel byl dán.
Jinak zlomil jsem samotný (velmi pravděpodobně duralový) představec (jeho svislou část) těsně nad poslední matkou hlavového složení.
Nevis co je ahead? Si dej par facek ty jantare. Ses zasek v praveku, co?
Představ si, že nevím, a přesto žiju. A dokonce jezdím na kole. V (cyklistickém) pravěku jsem se skutečně asi zasek a vůbec mi to nevadí. Nejsem ani profesionální cyklomechanik ani snobský cyklista, co se honí za každou technickou novinkou. Dokud mi kolo slouží, nemám důvod se pídit po nějakých novinkách a ještě kvůli tomu studovat anglický cyklistický slang.
Vzhledem k tomu, ze tahle vec je tu s nami od roku 1990, tak bys o tom mohl mit aspon poneti...
Se mnou tu ta věc není, takže o tom moc ponětí nemám. Leda že bych to na kole měl a nevěděl o tom. Má to nějakej českej název? Nejmenuje se to třeba "vpřed"? :o))
Jinak mi to zatím ještě nikdo nevysvětlil. Koukal jsem na internetu, ale tam se to tímto pojmem hemží jak u vidlic, tak i u představců, tak pořád ještě nevím, co to je. :o)
No nejsem technicky zdatna, ale zkusim to.
Hlavove slozeni Ahead je princip, kdy krk vidlice strcis skrz ram. Na obou stranach jsou loziska. Pak pomoci jezka a sroubu na predstavci celek upevnis.
Krk tvoji vidlice vede nekam doprostred ramu. Zvrsku je je tam tyc od predstavce (ten byva vetsinou vcelku tzn. zahnuty) a spojuje se to sroubem a nejakou roztaznou mrchou. Lozisko budes mit urcite na spodni strane, nahore tusim neni. Tvuj princip vidim jako tenci, rozbitnejsi, vetsi paku. Kazdopadne na jezdeni ala madam plne dostacujici.
Krk vidlice mého kola je dlouhý 343 mm, z toho 43 mm tvoří závit nahoře. Krk mojí vidlice tudíž vede až nahoru k horní hraně "vidlicové" trubky (hlavy?) rámu. Ložisko na spodní straně je určitě, nahoře nevím, ale asi taky. K čemu by tam jinak byl ten závit? Své kolo jsem si nechal postavit na míru u Bareše v Brandýse nad Labem podle vlastního návrhu s podmínkou, že to musí unést nejméně 150 kilo (já a náklad). Pochybuju, že by mi tam montovali "rozbitnější" princip hlavového složení. Takže podle mého laického úsudku mám hlavové složení typu "Vpřed". :o))
Nahod foto a uvidime :)
Tak to mě přeceňuješ. Nemám ani digitální foťák ani schopnost "nahodit foto". Jedna fotografie mého kola je u článku "Proč nejsem motoristou". Ale není to detail, takže z toho asi nic poznat nebude. :o)
Hehe ;-) Wewe coby serviswoman ? ;-)
To tezko :)) Moje technicke maximum je rozebrani kazety a vycisteni orechu :)
Znám chlapy kteří ani neví že jde kazeta rozebrat :-)
Ono to fakt jde ? A co že to je ten headset ? ;o))) ..
Jo ahaaaa ... on to nebyl headset, ale A headset :o)) ... a kazeta se rozebrat dá, šroubovákem, ale složit už ne .. ani audiokazeta, ani videokazeta, právě jsem to zkoušel :o(*(( .. jen nějak nechápu tu souvislost s kolem ;o))))
Vy si z toho sice děláte legraci ale chodí ke mně pro rozumy profesor z průmyslovky který učí elektroniku! Má obě ruce levý a vždy si píše poznámky a kreslí plánek. Vrchchol jeho umění byl že dokázal kazetu vyměnit a snýtovat řetěz.
Tak to je moje krevní skupina! Řetěz jsem nýtoval asi desetkrát v životě a zničil jsem přitom už tři nýtovačky. A stahování kazety nejsem vybavenej, takže to nedělám, tudíž ani nevím, jestli bych to uměl. :o))
Kdyz se ulomily u samotnyho predstavce, skoro bych veril tomu, ze mel ten predstavec pretazeny srouby pro jejich uchyt. Hlinikovy nebo karbonovy riditka pretazenim naprasknou a nasledne se odlomi, u ocele bych ocekaval (prave jako tebou zminene "varovani") jejich lehkou deformaci a nasledny ohnuti a zlom.
Takze bych osobne jako prevenci doporucil davat pozor na utahovaci moment jejich dotazeni v predstavci. Muze to byt i necim jinym, ale tohle byva casta pricina. Kolo neni traktor :o), aby se vsechno utahovalo "na krev". A ani nemusi, je znamej i pojem "pomala smrt", kdy peclivy cyklista vsechno dukladne pred jizdou kontroluje a vzdycky vsechno trosku tak o ctvrt otacky pro jistotu dotahne, teda az do momentu, nez to prdne :o(
Díky. Nějak takhle to muselo být. Kdo představec dotahoval, už nevím, ale velmi pravděpodobně to takhle bylo už z výroby.
No ja jsem taky jednou viděl představec,kterej měl objímku na řídítka lisovanou z plechu a jak to bylo pro větší tuhost prolisovaný, okraje toho plechu při dotažení udělaly do duralových řídítek krásnej vrub.
Z těchto důvodů jsem rezignoval na odlehčování bika na nesprávných místech za každou cenu.
Přesně toto se mi stalo na dětském kole Pionýr. Pak jsem ještě nějakou dobu jezdil s polovičními řidítky až jsem přesedlal na velké kolo.
A taky se mi to stalo dvakrát na jednom starém kole, nechal jsem to tam navařit zpět.
Pokaždé se to stalo při jízdě do kopce (na obou těch kolech je jen jeden převod, takže při jízdě do kopce je třeba se zapírat o řidítka, někdy i velkou silou).
I ja jsem uz mel uz dvakrat zlamane riditka. Jednou mi spadlo kolo ze stojanku a riditka to nevydrzela. Jeste ze tak, aspon mi neruply za jizdy. Podruhe jsem je zlomil pri rychlem rozjezdu do krizovatky, kdyz jsem za ne vzal vic nez bylo zdravo. V druhen pripade jsem v klidu jel dal i s polovicnima riditkama a asi 200m pred barakem se mi dolomily uplne a spadly... hadejte kam -- spravne do predniho kola! Do dnes to nechapu. Riditka jsem za jizdy vytahl a bez zastaveni dojel domu. Jedine co se rozbilo byl ventylek a jenda spice ( jeden drat).
Vase dcera je zlomila pri tahu za riditka nebo kdyz se o ne opirala?
PS: bojim, bojim, ja na riditkach bezne lezim (loktama se opiram v koute mezi riditkama a rohama)
PSS: Uz jste nekdo zlamal predni vidlici? Ja uz ano! Nastesti k dolomeni nedoslo, ale uz tobyla otazka par metru. Dorazit ji za jizdy, to by byl teprve kotrmelec!
Jsem moc rád, že se nejedná o tak výjimečnou závadu, jak se mně i mnoha dalším zpočátku zdálo. Přiznám se, že mě to hodně překvapilo. Vlastně jsem si to ani nedokázal představit. Ta řidítka musela být nějak načatá - ona neměla důvod se o ně nijak zvlášť opírat - ulomilo se to za běžné jízdy. Jakmile se to dolomilo, tak se to na tom bowdenu zhouplo přímo do výpletu předního kola, ale k pádu naštěstí nedošlo - stačila dobrzdit. Lehce porušené (ohnuté) jsou jen úchyty blatníků, o které se to zastavilo.
Co mě překvapilo, že není snadné sehnat nová řidítka odpovídajícího tvaru. Všude mi vnucovali řidítka o dost širší a podstatně rovnější než byla ta původní. A hlavně dražší. Naknec jsem až ve čtvrtém krámě (v Modřanech) sehnal tvarově téměř totožná za necelé dvě stovky, navíc už nikoli ocelová, ale duralová. Značku si nepamatuju, ale bylo na nich napsáno "ZOOM". :o)
"Tak dlouho se kolo užívá, až se něco ulomí", že?
Kdybych měl doma rentgen, pak bych si třeba i pravidelně kontroloval mikroskopické trhlinky v materiálu. Protože ho ale nemám, nezbývá mi než doufat, že výrobce použil kvalitní materiál. Vyhazovat některé součástky preventivně - to se mi skutečně příčí. Ať mi nikdo neříká, že ze mění řidítka po každých pěti tisících kilometrech, aby se mu náhodou neulomila.
Mám ve svém "vozovém parku" i kola několikanásobně starší (dokonce i předválečné výroby), která mají najeto podstatně víc kilometrů, a nemůžu říct, že by se tam taková závada vyskytla. Jsou prostě věci, které se předvídat nedají.
vidlu jsem nezlomil, ale v noci při sjezdu v asi 50km/hod jsem přehlídnul takovou prasklinku na silnici, vidla se zbortila a jedna noha šla tak o 10cm dopředu, druhá dozadu a boku a já jen zahlídnul, jak se přední kolo kutálí dále. Jediný co jsem stačil udělat, položit to spíš nabok než zapíchnout vidlu do cesty a udělat kotoul. Moc rozbitej jsem ani nebyl, odnesla to bunda a trochu rukavice.