Zdraví všechny ležící (spící).
Hodlám si postavit odpružený leháč a tak vymýšlím a vymýšlím. A narazil jsem na jeden problém. Koupil jsem si 20" odpruženou vidlici Suntour M2000, ta ale nemá žádnou regulaci tvrdosti ani tlumení, je to prostě ta nejobyčejnější vidlice. Mám obavu z jedné věci. Na lehokole je přední kolo (vildice) většinou více zatíženo než na "vzpřímeném" kole. Co to udělá s tou vidlicí, která je stavěná pro "vzpřímené" kolo? Nebude furt na doraz? Kdo jste si stavěli celoodpružený leháč - nemuseli jste do přední vidlice dávat silnější pružiny? Pokud máte na přední vidlici regulaci tvrdosti pružení - máte to seřízeno na nejtvrdší nebo jak?
Hoďte sem své zkušenosti.
Dík.
Jestli je to ta nejobyčejnější tak tam pružinu nehledej. Bude tam spíš elastomer. Ten se sežene velice snadno, třeba tady :
http://www.bike4u.cz/index.php?pid=50&id...
Pokud by tam byla přece jenom pružina o čemž pochybuju, tak těch mají taky dost.
Je to opravdu pružinová vidlice, tu vidlici mají i na tom www.bike4u.cz. Různé pružiny tam mají taky, je ale otázka, zda zrovna do té 20" vidlice, která se asi prodává dost málo.
Mi jde spíše o to, jestli už mám ty tvrdší pružiny začít rovnou shánět nebo ne.
Já osobně bych určitě kontaktoval přímo www.bike4u.cz. Pokud mají náhradní pružiny, určitě budou vědět do kterých typů jsou.
Tak bohužel do té 20" odpružené vidlice tvrdší pružiny nejsou k mání.
Není nejschůdnější cesta zkrátit vhodnou vidlici 26"? Aspoň takhle to chci řešit já při stavbě nového rámu.
Dej vědět jak to půjde, jak to provedeš. Mám dojem, že ty nohy jsou uvnitř něčím zabrané (pružiny atd.) až dolů, ale viděl jsem lehátko s vidlicí co měla patky jakoby navařené na nohách o kus výš (s 20" předním kolem), nohy vyčnívaly kolem osy náboje ještě kousek dolů. Přijde mi, že by to takhle mohlo klidně fungovat, a zachovají se v plném rozsahu vlastnosti původní vidlice, včetně většícho zdvihu než mívají 20" vidlice.
Viděl jsem někde, že ty patky pro uchycení 20" kola byly na nohách 26" vidlice jen "chycené" bytelnou objímkou a taky to jezdilo. Kolega papji měl tuším ve 26" vidlici 20" kolo nasazené v původních patkách, ale čepy pro V-brzdy měl přidělané o něco níže na nějaké objímce, která byla na tu vidlici taky našroubovaná - a taky to fungovalo.
Odpruženou vidlu jsem rozebranou neviděl. Ta, co ji chceš použít, jaký má průměr pružiny a jaký je průměr drátu?
Napadlo mě, že existují pérovny, která ti navinou pružinu jakou budeš chtít (a ne za majlant 8-) )
Ty, a jaké lehokolo hodláš stavět??? Dlouhé nebo krátké??? Ono tohle má jistě dost vliv. Já tedy ze své dosavadní praxe nemám tu zkušenost, že by přední vidlice na leháči byla nějak více zatížena než na klasickém kole, protože i na leháči se snaží každý výrobce , nevím proč, cpát to zatížení spíše dozadu. Většina lehokolistů řeší tedy spíše problém, že se jim při jízdě a záběru např. do kopce přizvedává přední kolo a snaží se to řešit přesunem hmotnosti naopak směrem dopředu....tak nevím...viz nějaká témata z dřívějšího času zde v diskuzi k lehokolům.
SWB lehokola mají většinou přibližně 50:50, ovšem některá bez nákladnu na nosiči a s těžším jezcem i víc jak 50% na předním kole. Klasická kola se pohybují spíš v oblasti 60-65% na zadním kole. Do kopce se nepřevrací jen proto, že do tak prudkého svahu, na jakém SWB lehkolům klesá zátěž předního kola k nule, už nikdo nejede na klasice v sedě, všichni se přesunou tělem k řídítkům (nebo slezou a jdou pěšky, že).
Dál se na lehokole taky při přejezdu nerovností většinou moc nenadlehčuje přední kolo jako na klasice, ani když to umíš, nejde to tak moc a většinou se ti stejně nechce.
Přední vidlic je tedy na SWB lehokolech zatížená rozhodně víc než na klasických kolech, jak klidovou hmotností tak i nárazy. Je to ale celkem o málo, problém bývá v tom, že vidlice na 20" kola sehnatelné u nás mají často pružiny dimenzované na dítě. 20" odpružená vidlic s tuhostí pružin na dospělého už vlastně nemá uplatnění jinde než na lehokolech a pak jde o speciální lehokolovou vidlic. Tu si můžeš nechat na zakázku udělat (stejná vidlic a na zakázku jiné pružiny) nebo ji koupit za nemalý peníz v zahraničí. Tady ji neseženeš. Pokud vážíš jen málo přes 60kg jako já, stačí i ta dětská vidlic dotažená na tvrdo, jinak máš smůlu.
Pokud jde o CLWB nebo LWB lehokola, tak tady by vidlice určená pro dětské kolo bohatě stačila, protože zatížení předního kola obvykle není nad 35%, často je i 20%.
Jen bych chtěl připomenout, že takové speciálky se dají sehnat buď v zahraničí, a nebo případně i u nás v AZUBu. Máme tady ještě nějaké levné vidlice, které se dříve používali na AZUBy a pak také Spinner Grind a carbonový MEKS.
Hlavní důvod k tomu, proč se všichni lehokoloví výrobci snaží přesunout váhu co nejvíce dozadu je to, že pokud je příliš zatížena přední vidlice, dochází k výraznému zhoršení jízdních vlastností. Už jen přesunutí sedla na AZUBech ze zadní pozice úplně dopředu je znát. Z toho důvodu se taky prodlužují rozvory, aby se pak kolo nepřevažovalo dozadu, ale to nelze dělat donekonečna. Proto se hledá vhodný kompromis.
No při konstrukci svého nového leháče se snažím posunout zatížení spíše k zadnímu kolu, právě proto, abych tu přední odpruženou 20" vidlici zatěžoval co nejméně (nemá bohužel žádnou regulaci, takže nejde "přitvrdit"). Ale že by se mi to nějak extra dařilo tak to se nedá říct. Poslední nákres mi vyšel rozměrově skoro stejně jako Azub 5 (a to jsem neopisoval!!!), řek bych, že by to royložení váhy mohlo být tak 50%-50%. No uvidíme, možná by šla do té 20" vidlice nacpat zkrácená pružina z nějaké 26" vidlice, průměry noh jsou stejné. Zkusím se ještě zeptat jednoho borce z Prahy, který je vyhlášený odporník na vylepšování vlastností odpružených vidlic Suntour. Podle toho, co jsem četl na www.bike-forum.cz, tak ten borec umí z těmi vidlicemi zázraky.
Nevěděl byste někdo o tvrdších pružinnách do vidlice RST Capa T6 24" ?? Už to týden hledám a nemohu nic najít.
Mně je asi před rokem dělala na zakázku Pérovna Kunvald, dva kusy asi za 1.000,- ...jinak RST Capa 20" model 08 mám teď na leháči,poslaný od Author, asi mají zastoupení RST, a když jsem řekl že to mám na leháč, tak mi přišla jedna pružina navíc, protože standartně je jenom v jedný noze. Dal jsem jí i do druhý, našponoval na max. a je to dobrý i na mých 90 kg....
Dneska jsem to trochu pořešil. Měl jsem tady vidlici RST CT COM II 26", takže jsem vyndal pružiny z ní a zkusil je vložit do RST CAPA T6 Zatím se to jeví jako lepší, protože ty pružiny se zdají tvrdší. Uvidím jak se to bude chovat v praxi, při kratičké zkoušce zatím spokojenost.