Diskuse o tom, zda je Favorit nejlepší kolo, mne opravdu potěšila. Nejen proto, že jsem dlouholetým fandou této značky. Konečně zde totiž zazněl hlas zdravého rozumu v podobě názoru, že technologické finesy jsou v podstatě zbytečné a že jednoduchost nakonec opět prorazí.
Proto otázka: je na našem trhu kolo, které by bylo jednoduché (bez odpružené vidlice), pohodlné (ne již rozbitý zadek, bolesti za krkem a namožená zápěstí) a maximálně spolehlivé ?
Děkuji za informace a rady.
Kolo bez odpružené vidlice a současně pohodlné - to je nemožné.
Buď bude odpružené a nejlépe full a pak bude pohodlné nebo bude bez odpružení a pak bude jednoduché, ale pohodlné určitě ne.
Nesmysl. Kolo s dostatecne objemnymi plasti a dobrym posezem muze byt pohodlne i bez pruzeni, a to velmi. Vyzkouseno.
Samozrejme, nebudeme se hadat, je to osobni dojem - ale proste jen doplnuju ten druhy pol osobnich dojmu, nikdo by podle tveho kategorickeho soudu nemel mit dojem, ze je to objektivni pravda.
Kolo může být pohodlné i bez odpružené vidlice. Jenomže to by se musela dělat sedla, jako ještě před 40 lety. Pravda: na kostkách budou brnět ruce, ale posezení bude úplně jiné, než na většině dnešních sedel. Sice mají zpravidla honosné názvy, ale sedí se na nich většinou, jako na sportovních sedlech typu Favorit.
Kdysi (no, poctivých přes 50 let) jsem občas vídával projet kolem našeho domu nějakého staršího pána na kole s odpruženou přední vidlicí. Pamatuji si už jen, že na každé straně byly dvě trubky za sebou; v půdorysu do čtverce. Kdesi tam bylo vidět i pružiny, ale nevím už, jak přesně to vypadalo.
Moje „zimní kolo” je velice lehké a celkem pohodlné a svižné. Díky krátké stavbě i rozvoru také velice rychle reaguje řízení. Kostra z kontejneru (původně pravděpodobně 3/4 Eska); nechal jsem upravit zadní vidlici (navářky na véčkové brzdy LX a uchycení kola jako na nových rámech).
http://www.volny.cz/ovl/ZimniKolo.jpg
To co říkáš je návrat ke kořenům. Negace technického pokroku. Zpět na stromy :-)) Bez urážky.Existují kluby historických bicyklů. Ale nevím jak jízda na takovém stroji, na delší vzdálenost bude požitkem. Asi moc ne.
Já bych se tomu pokroku nebránil. Nejsem fanda nejnovějších vynálezů a vylepšení - taky za to nejsem ochoten utrácet peníze - ale vyzkoušeným věcem, které zlepší pohodlí a funkčnost při jízdě se nebráním.
To na co se ptáš, není dáno až tak kolem, ale hlavně jezdcem. To co jednomu vyhovuje, je pro druhého nevhodné. A pak - co na tom kole chceš dělat? Pro jízdu na pár km bude skvělé, ale jet s ním na měsíc do světa?
No ja bych se pokroku az tolik nebranil. Ten pan, co jezdi na Favoritce po svete chce jednoduche kolo hlavne kvuli jednomu...aby to mohl lehce opravit kdekoli na svete. Tam je to ucelne. Ale pokavad budes jezdit v CR na vylety, tak je zbytecne kupovat nejake jednoduche kolo. Jednoduche pohodlne kolo asi nenajdes...zvlaste bez odpruzeni. Prave to odpruzeni udelalo z kola pohodlny stroj....zkus se projet na tak jednoduchem kole, jako je kostitras....zmenis na jednoduchost nazor:-)
Ja mam na cykloturistiku kolo bez odpruzeni, celkove jednoduche (vetsinou Acera), ale s dobryma rafkama, brzdama...snazil jsem se to kolo udelat jednoduche, ale nebranil jsem se vecem, jako je treba indexove razeni atc.
Na klasicke jezdeni mam druhe kolo...odpruzene a s tema techn. finesama:-)
No, vlastně si dovolím trošku nesouhlasit s výše uvedenými názory. Takové kolo by se na trhu samozřejmě našlo, ovšem vyšlo by dráž než i hodně slušné kolo vybavené dostupnou novodobou technikou a stejně by ses musel držet slušných silnic.
Takovou variantou je například ocelový rám stavěný na zakázku, protože ocel má vcelku slušnou pružnost, takže již něco utlumí, podobně jako uhlíková vlákna. Ovšem nesmělo by to být nejlevnější CrMo MTB, ale skutečně rám stavěný na zákazku za tímto účelem a tak i designovaný.
Dalším bodem by pak byla hodně pečlivá volba gripů a sedlo taktéž na zakázku, ideálně širší s pružinami (obdoba starých kožených "sesel" :o)), tento systém vydrží opravdu hodně. No a pak by to asi musel být singlespeed, aby to skutečně mělo tu spolehlivost.
Takže z toho hlediska pak vyjde nejlépe nějaká stařičká Eska a tu zrenovovat. Na to pořádné balónové pláště s odolností proti proražení (Schwalbe něco takového dělá na "městská kola").
Ovšem takové kolo potom předpokládá i patřičný styl jízdy, tedy "ala tetička", aneb do kopce vedu, z kopce se jen vezu a po rovince šlapu tak nějak v klidu okolo 10-15kmh max., a dojezd okolo 50km/den maximálně.
Ona tebou uvedená Favoritka má totiž sice výhodu spolehlivosti a snadné opravitelnosti díky jednoduchosti, ale o nějakém extra pohodlí si na ní můžeš nechat jen zdát.
Před pár lety jsem kousek projížděl titanovou Moratku včetně tit. řídítek s představcem v jednom kuse.
Sice to bylo nejpohodlnější HT, co jsem kdy jel, ale s pohodlým to stejně nemá nic moc společného :-)
No vidíš, a já si zase pamatuji skládací Esku co měla tetka a na té jsi absolutně nevěděl, že jedeš, a díky optimální rychlosti jízdy cca. 12kmh se dalo bez problémů vyhýbat dírám :o))) .. rozhodně to bylo zatím nejpohodlnější kolo, na kterém jsem kdy jel, zvláště díky vysokým řidítkům (takže se člověk jen "držel" a neměl na rukou žádnou váhu, takže i drobné nárazy do řidítek vůbec necítil) a právě sedlu s asi 6-ti pružinami ... to se houpalo jak na vodě, takže šlapání bylo značně neefektivní, ale zase zadek nevěděl vůbec o ničem, co se dělo pod zadním kolem :o)))
Opravdu nejvíc záleží na tom, co člověk od toho kola čeká a nakolik je zpohodlnělý. Pominu-li dobu svého dětství, začínal jsem na favoritu někdy z roku 1971. První, co mi vadilo, byly berany směrem dolů, tak jsem si je otočil nahoru a jezdil jsem vzpřímeně. Blbě se pak ale ovládaly brzdy. Pak jsem na něm oddělal rám - docela obyčejně mi po nevelkém čelním nárazu praskla horní trubka rámu. Vlastně se "přetrhla".
Poté jsem až do osmnácti let jezdil na už tehdy víceméně historickém těžkém cestovním kole značky OGAR bez přehazovačky a nemůžu říct, že bych musel nějaký kopec tlačit a přitom jsem na rovině dosahoval slušných rychlostí. Toto kolo je dnes renovované a bratranec na něm dělá parádu na veteránských srazech.
Pak jsem měl dlouhou pauzu (18 let) a teprve před devíti lety jsem si pořídil další kolo - Favorit Steven. Pořizoval jsem si ho proto, že jsem značce Favorit důvěřoval a kromě toho to bylo jediné kolo, které mělo třiadvacetipalcový rám a dostatečně dlouhý představec kvůli vyšší poloze řidítek. Osazeno bylo velmi lacinými komponenty, které jsem postupně vyměňoval za lepší, dokud jsem nebyl spokojen.
Poslední, co jsem vyměnil (2x), byl rám, protože nevydržel moji hmotnost a styl jízdy. Jedna závada spočívala v ulomení patky rámu, kde je uchyceno zadní kolo (dvakrát), a druhá závada (rovněž dvakrát) v ulomení sedlové trubky těsně nad středovou mufnou(patrně v důsledku kombinace mé hmotnosti a silového stylu jízdy).
Po těchto zkušenostech už jsem přesně věděl, co od svého kola očekávám, a nechal jsem si podle vlastního návrhu vyrobit ocelový rám tak, abych měl dostatečně vysoko řidítka (126 cm nad zemí) a aby rám měl dostatečnou pevnost pro můj styl jízdy, který jsem ale později přece jen změnil. Moje současné kolo je sice těžší (v pohotovostním stavu včetně masivního zámku a množství nářadí má 18 kg), ale můžu se na něj stoprocentně spolehnout.
Od ideálu se moje kolo liší v mnoha (ne-li ve všech) parametrech: Je velké, těžké, neodpružené, při jízdě má velký odpor vzduchu kvůli mému vzpřímenému posazu. Přesto na něm jsem schopen bez větších potíží odjet trasy i přes dvě stě km za den.
Primárně je můj "stroj" ale určen do města. Proto považuju za jeho velkou přednost ten vzpřímený posaz, neboť potřebuju neustále sledovat provoz kolem sebe a to bych z obvyklého hlubokého předklonu trupu (a tudíž nepřirozeného záklonu hlavy) opravdu nemohl a nebo jen za cenu obrovských potíží s krční páteří a šíjovými svaly.
Jednoduchost škodíí byznysu a proto v její návrat nevěřím.
Stačí jenom navštívit sportovní obchod - člověk by nevěřil že se dalo jezdit bez devítikoleček a goretexu.
Tak tahle věta vystihla všechno.Jednoduchost škodí byznysu.Jiými slovy, to co dříve bez problémů fungovalo,už dnes dle výrobců a prodejců nefunguje.
Budou tě přesvědčovat, že se dneska už nedá jezdit bez
drahých kotoučových brzd ze speciálních materiálů, bez
drahých tlumičů se speciální náplní, atd. To jsou všechno kecy. Jednoduchý věci bývají obvykle geniální právě svojí jednoduchostí a není pravidlem, že to nejdražší je to nejlepší.A bez devítikolečka se dá jezdit úplně bez problémů.Za rok nás možná budou oblbovat tím, že se nedá jezdit bez dvanáctikolečka a všichni tzv.bikeři je budou jak ovce nakupovat a montovat na svoje kola , aby drželi krok s dobou a byli in.
Kecy prdy beďary :o)))
Doba se prostě mění. Kolik bylo terénních cyklistů (bikerů) v dobách, kdy například Favorit začínal se sériovou výrobou kol ? A o dvacet let později ? Kolik bylo v té době cyklistů dopravních/silničních/cykloturistů ? A v jakém poměru jsou dnes k bikerům ? Způsob užívání kola se mění, a přispívají k tomu i nové možnosti technologií a výroby, a naopak kola se mění dle požadavků zákazníků.
Drahé kotoučové brzdy svým výkonem korespondují se širokými plášti s výbornou adhezí a odpružení, a nabízí brzdný výkon dostatečný i pro krizové situace a přitom s citlivým dávkováním. Odpružení samo o sobě znamená výrazně lepší trakci v členitém terénu a celkově komfort na nezpevněných cestách. Vícekolečko a trojtác (devítku zrovna nezmiňuji, dle mého do terénu bohatě stačí osmička a devítka už spíš trpí přílišnou citlivostí a tím pádem snadnou "rozštelovatelností") naopak nabízí možnost vždy zařadit takový převod, aby si člověk držel správnou frekvenci šlapání, ať jde o klesání či brutální dokopec. Váha kola je další nezanedbatelný element.
Ano, v závěru stejně nejvíc záleží na jezdeckých schopnostech a výkonu cyklisty. Ale právě tyto moderní technologie umožňují i takovým jako jsem já projet místa, která bych na 20 let starém kole neprojel i kdybych byl 2x lepším jezdcem, nebo bych je alespoň neprojel tak rychle a přitom bezpečně.
Kdybych jezdil do práce o vesnici dál do kravína, tak klidně budu jezdi na Esce - singlspeedu. Kdybych se hodlal toulat tisíce kilometrů po dalekých končinách, zvolím kolo které ty asi preferuješ, to jest "v jednoduchosti je síla". Pokud si chci ale užít těch pár hodin týdně mimo zpevněné cesty v pohodě, pohodlí a relativním bezpečí, tak mi nevadí nutnost častějšího servisu a teoreticky vyšší poruchovost, protože to je prostě daň za míru technické podpory co kolo nabízí.
Až takových jako jsi ty bude na trhu většina, nebude problém takové kolo pořídit. Ale zákon trhu je zákon trhu, a žádný výrobce nebude ve velkém vyrábět něco, co je tak jednoduché, až je to levné a tím pádem mu to nepřinese zisk, o tom že neexistují potencionální kupci (dobře, existují, řekněme 1 zájemce na 5000 koupi-chtivých cyklistů ?? :o)))) nemluvě.
Takže pokud o to tolik stojíš, tak jsi ochoten zaplatit za výrobu/stavbu na zakázku, nebo holt chodíš pěšky. A to že přitom těm, co současné přednosti kol využijí (byť jen z části) budeš nadávat do ovcí, si možná ulevíš, ale nepomůžeš. Pánbu s tebou ... jo, jestli chceš, prodám ti jednoho 50 let starého Favorita, komplet "zrenovovaný", chybí už jen brzdy ... zn. ovce prodávají draho :o))))
Dávám bod a dal bych dva. Pravdivě a slušně vysvětleno někomu, pro koho MTB = všechno to špatné a zbytečné, protože "já to nepotřebuju".
Tak nejak ;o) On vlastne nikdo nepotrebuje MTB. Dodnes si pamatuji detsky tabor, kde jsem delal praktikanta, a decka tam jezdily na prvnich odvarech dnesnich MTB, a v mistech kde to v lese tlacily, tak jsem na favoritu porad jeste jel. Z takoveho pohledu se to potom lehce kritizuje. Prvni faktor jsou jezdecke schopnosti a absence zbytecneho strachu. Druhy faktor je vykon. A az treti je kolo. A to prvni + druhe = najete km v danem prostredi. Proto jsem i pres ten "treti faktor" porad pekna "lama", protoze kolo to za me proste neodjede. Ale kdyby se sam "zkopiroval" a posadil svoje kopie zaroven na HT MTB, All-Mountain MTB, Cross, Treka a Silnicku, tak ten rozdil v tom co, jak a s jakym pocitem jsem schopen projet v terenu by se hodne rapidne rozchazel. A proto jsem vlastne psal ten prispevek vyse. Prijde mi jako od cloveka, co ma sice hodne najeto a umi, asi jezdi dlouhe streky mimo civilizaci, ale nikdy neosedlal skutecne dobre kolo (po strance technickych vymozenosti), protoze jinak by to takhle nemohl napsat.
Ale to je jedno, je to jen blabol do prazdna, takova mala pravda, kterou "modre" (kteri uz vedi) neprekvapim a "cerveni" nepochopi, protoze nezkusili ;o)))))))))))
podle mého záleží na použití. pokud jde Ostravákovi o kolo na krátké dojezdy pohodovým tempem a hlavně o kochání se krajinou či doejzd do obchodu, tak bych doporučil kouknout třeba na http://www.citybikes.cz/ . Jejich kola jsou nádherná jednoduchá a bez odpružení. Věřím že při správném použití jsou taky pohodlná a přesně splní svůj účel.
Příliš babské. Tohle je podle mně ideální jednoduché kolo do města :
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/cross...
mě se teda ty citybike nezdají babské ale jak myslíš. Mě by se jeden na cestu do obchodu hodil, jenom na tohle je to zase až moc hezké na ukradení tak zůstanu u omláceného favorita. když jsem si prohlídl ten superior tak jsem zamáčkl nostalgickou slzu když jsem viděl napínák řetězu. To jsem už dlouho nešteloval.
a co třeba tohle ? ;o)))
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
Už jsem něco podobného potkal i v Brně. hezký design, chtěl bych vyzkoušet jak se na tom šlape, nedovedu si to moc představit, moc pohodlně to nevypadá. Budu tady muset toho týpka odchytit a sundat z kola :-)
Potom, co jsem to tehdy vyfotil, tak jsem si na to i sednul. Bál jsem se, že budu vlát dozadu, ale posez byl dost zalomený dopředu, takže na kratší vzdálenosti při nízké frekvenci šlapání to může být v pohodě. Tzn. opravdu jen citybajk tak do těch 20 dojezdu a spíš po rovinkách a dobrém povrchu, dle převodu bych pohodlnou AVG na rovince odhadoval mezi 10-15kmh max.
Takže v praxi jde spíš o frajeřinku, ale zato opravdu pěknou :o))))
Zkoušel jsi to zvednout? :o))
Já to viděl v Gigasportu. Je to velmi pěkně udělaný a krásně to vypadá, ale váha mýho kola by se do toho vešla aspoň dvakrát. Jen frajeřinka, nic víc, ale na to zase bylo moc drahý.
Netěžkal jsem to, to je pravda. Ocelí se na tom asi nešetřilo. Ale taky to není stavěné do kopců, ale spíš na opravdu klidové pojezdy po rovince (hospůdka, obchod apod.) A máš pravdu, je to frajeřinka, ale pěkná. Za to se mi těch 7000, nebo kolik že to stojí, nezdá až tak mnoho.
Jinak jsem nedávno viděl u kamaráda v krámě zajímavou věc. Takový typický "city-cruiser", prostě velké trekové kolo, ocel, váha cca. 17kg (což se ještě dá). Mělo to široké kožené sedlo s pružinami, velká kola (29" min.), kompletní blatníky (takové co zakrývají i 50% boku kola) včetně zástěrek, véčka, ráfkové dynamo a světla, komplet zakrytovaný řetěz, jeden tác/jeden pastorek a 3-převodou planetovku. Rám krásně tvarovaný do takového zajímavého oblouku, pastelový lak, vypadalo to prostě nádherně, pro mě něco jako když autaři obdivují stařičké ale přitom nádherně zrekonstruované veterány.
No a za tu srandu chtěli necelých 12 tisíc. To mi přišlo hodně solidní. Nemít už doma rozestavěného Favorita, tak jsem to hned vzal a už jsem měl na čem jezdit po městě ... místo toho pořád sháním ty zatracený brzdy :((
Já jsem u takového kola viděl asi před 10 lety název plážové kolo. Podle těch balonů by to odpovídalo.
Jo, to je možné, nicméně jako citybajk ideální ;o))
Pohodlné kolo: vzpřímený posez. Jednoduché: spolehlivé komponenty, o které se nemusím starat (extrém: single speed). Jezdím na různých kolech, jako nejpohodlnější se mi jeví Pedersen, ovšem vyndat zadní kolo (ještě se jsem nemusel, ale jednou asi budu lepit) je hokej. Váha JEN vzadu, řídítka se dají držet jedním prstem. Sedlo pruží. Hardtail s hodně ohlou vidlicí také tobře jede. Otočné řadicí rukojeti jsou jednodušší než páčky. Planetovky nevyžadují žádnou údržbu a jsou spolehlivé, SRAM se vyndavá lépe než Nexus.Pohon kardanem jsem nezkoušel, ale dá se to sehnat.Ale nesouhlasím s názorem, že technologické finesy jsou zbytečné, to by jsme se dodnes odráželi nohama a vláčeli sebou půl dílny.
Našel jsem opravdu nejjednodušší kolo a tím možná i nejspolehlivější. Dokud jsem neviděl video tak jsem nevěřil že na tom jde jet. Myslím že to s úsporou hmotnosti už přehánějí :-) http://www.inewidea.com/2007/07/10/1371.html
Pevnou vidli to má
http://www.81496.com/jouhou/2006/bmc/image/tt01...
masakr ... jako to má boční torzní tuhost, aby se to nezlomilo v zatáčce při bočním větru ? :o)))
http://www.superior.cz/cz/kolekce-2007/cross...
tady máš přádnou Ukrajinu :)
To záleží na tom, co chceš s tím kolem provádět. Bez technických vymožeností se jistě obejdeš, pokud budeš jezdit 5 km po asfaltu a po rovině, čím náročnější terén, tím složitější kolo.
I když jsou i tací, kteří "nutně a nezbytně" potřebují jezdit pro rohlíky a zpět na fullu.
Nejspolehlivější a nejpohodlnější je kolo trvale uložené ve sklepě.
s tou poslední větou naprosto nemáš pravdu ... jak ukazují bohužel příliš časté zkušenosti, kolo trvale uložené ve sklepě = žádné kolo :o(
Hmm, však neříkal moje kolo v mém sklepě :- )