Smyslem tohoto článku je upozornit na nedostatky cyklistických stojanů používaných v Praze (i jinde v Česku) a vysvětlit požadavky na stojan používaný ve městě. Součástí jsou příklady vhodných cyklistických stojanů ze západoevropských měst, kde je již jízdní kolo považováno za plnohodnotný dopravní prostředek.
Naprosto souhlasím, "západoevropské" stojany jsou daleko vhodnější a pohodlnější pro parkování kol. Navíc o ně jde bez problémů opřít i naložené kolo (s brašnami), což do něch našich klasických prostě nejde.
Byla jsem mile překvapena, když jsem podobné stojany viděla u pardubického nádraží. U nás jsem se s nima ale jinde zatím nesetkala.
Pro zajímavost zasílám autorovi jednu fotku z německého Zwieselu.
Pro zajímavost posílám jedno videjko..taktéž z Německa >> http://youtube.com/watch?v=xJPzOLh3-L8
Jen souhlas. Když mám použít takové ty stojany, které počítají s uchycením předního kola, tak je také zneužívám tak, že kolo opřu z boku a zachytím o rám. Blbě to vypadá a velký drahý stojan má pak kapacitu dvě kola ze dvou stran, v lepším případě. Přitom daleko jednodušší stojany, které jsou v článku popisovány, jsou mnohem praktičtější.
Říkejte si co chcete, ale nejlépe drží moje kolo moje manželka. Žádný zahraniční výrobek se jí nevyrovná.:o)))
Nejlepší stojan, jaký jsem kdy viděl, byl kdesi v jedné dědině. Vedle hospody je zahrada s plaňkovým plotem a do mezer mezi nimi byla nastrkána přední kola.
Později jsem litoval, že se mně nechtělo zdržovat fotografováním.
Dalsi priklady stojany:
Madison, WI
http://www.flickr.com/photos/78276687@N00...
SLC:
http://www.flickr.com/photos/hmurdock/19815976/
Portland:
http://www.flickr.com/photos/deepmedia/136687884/
Dve ve Honolulu:
http://www.flickr.com/photos/kaneblues/887742/
http://www.flickr.com/photos/oybay/179577274/
Ann Arbor, Michigan
http://www.flickr.com/photos/mfobrien/179394675/
Wiesbaden, Germany:
http://www.flickr.com/photos/fixedgear/5661360/
***
http://www.flickr.com/photos/earthworm/87615321/
***
Key West, Florida
http://www.flickr.com/photos/uwajedi/146150791/
Na nove development ve Houston, Texas
http://www.flickr.com/photos/1stlady/343565092/
Bakersfield, California
http://www.flickr.com/photos/issuekid/366103415/
Od loňského srazu ve stráži je věc vyřešená.
http://www.acoma.cz/index.php?c=foto2&pic...
:-))
Ale vážně. Je pravda, že většina stojanů u nás je spíš k vzteku než k postavení kola a bylo by jedině dobře, kdyby se v tomto směru začala situace zlepšovat.
Já bych si dovolil přidat jeden krásnej stojan, kterej jsme viděli nedávno na Ralsku u cesty v lese (tuším že se jednalo o Mnichovohradišťskou cestu)
Nasurovo opracovaný kmen stromu. A díky hloubce a šířce zážezů, v něm to kolo překvepivě dobře drželo.
A takhle to vypadá:
http://zakarr.rajce.idnes.cz/Ralsko_2007/
To je ale přesně ten problém, že to není k čemu zamknout.
To je křižovatka dvou cest uprostřed lesů, místo na krátkou zastávku, případně na svačinu. Tam od kola ani neni kam chodit (leda na houby). Tady mi ta nemožnost zamknutí nechyběla.
Prostě cesta v lese s rozcestníkem akorát že když tam zastavíš tak nemusíš koukat o kterej strom ho opřeš ani válet po cestě, ale můžeš ho rovnou strčit do takového hezkého stojanu.
Jestli si to teda dovedeš představit.
Je mozna hezky, ale presne ten typ, ktery nesnasim a nepouzivam - cele kolo visi na vypletu predniho kola. Fuj! S tezkyma tazkama vylouceno, a beda kdyz nekdo o to kolo zavadi nebo do nej strci... dekuji, nechci. Leda bych si to o ten kmen oprel napodel.
Nene, o výplet se to neopíralo, to taky nesnáším, stejně jako když se to opírá o kotouč. To bys musel vidět naživo, to takhle z fotky poznat nejde. Já to sem dal jenom tak pro zpestření, na kouknutí.
To je fuk, ze se to opiralo o plast kola - vaha se stejne prenasi na vyplet, ne? Nejde o to, ze by se osoupaly draty, ale ze na cele kolo (stred+vyplet+rafek+plast) pusobi sila z boku, ze smeru, na ktery to neni zrovna stavene...
Nebudem se hadat, nerikam, ze je to spatny stojan, jen to, ze ja bych si do nej kolo nestrcil. To je cely. Ja neberu nic, o co nemuzu kolo oprit -->ramem<--.
Nene Andeji, já se vůbec nechtěl hádat, to ne. To je jasný, že nemůže soutěžit o nejlepší stojan, to bylo jenom jako doplňující typ mezi ty více či méně povedené co jich tu je tolik na obrázcích.
Ale nezastírám potěšení, že vojákům stálo za to, vyrobit taky něco pro cyklisty. To mě osobně překvapilo.
Jo, od tech vojaku je to pekny. :) A vzhledem k vysce a robustnosti je to zcela idealni k opreni kola z boku - jen se tam nesmi sejit moc zajemcu naraz. :)
V pohode, to s tim hadanim byla jen takova recnicka fraze, preceeee. :))
Prázdný kolo možná, ale představ si, že máš na kole 40 kg bagáže jen vzadu a nejde to tam tím zadním kolem dát, protože tam je nosič. Přední kolo to nemá šanci udržet. Nemožnost zamknout je další věc.
To je přesně ono, ale abych jen nekritizovala, u některých odpočívadel (většinou v lese) vznikají taková dřevěná zábradlíčka, o která se dá krásně opřit i kolo s bagáží. Jen jsem uvažovala, jestli vznikají skutečně jako stojany na kola.
http://www.nakole.cz/images/photos/clanky...
40 kilo??? A vzadu??? Tak trochu extrém, ne? Pro takové situace se stojany nedělají, ať je to jakkoliv smutné... Mě osobně stačí jakákoliv kláda na opření a když už trubky, tak je dobré, když jsou něčím potažené ať se pří náhodném sesunutí neorve lak. Hlavně, že se to k tomu dá přivázat a zamknout.
právěže dělají a jsou popsány v tom článku, o kterém se tu diskutuje.
Já jsem v tom textu (který jsem si teď znova pozorněji přečetl), žádnou zmínku o 40 kilové bagáži nebo stojanu, který by ustájení kola s takovým nákladem měl umožňovat nenašel... Sice to není k tématu, ale takovou zátěž si snad ani nikdo dozadu nedává. Už jen stabilita kola, nosnost nosiče, bezpečnost atd. Kdo už musí sebou tahat tolik věcí, sáhne spíš po vozíku. Myslím si, že by bylo báječný, kdyby v našich podmínkách jednak někdo na umisťování stojanů myslel (před úřady, nádražími, školami, obchody), ty plány realizoval. Když se konstruktéři opřou o poznatky (třeba z takovýhle diskuzí), bude to ještě lepší. Trubka podél zdi je dostačující, účkové stojany mají větší kapacitu. A jediné, co musí takový stojan vydržet je vandalství, skoky skejťáků a inlinerů, v Česku navíc by neměl jít odmontovat aby nešel dát do sběru a nebo se nehodil jako zábradlí někam jinam. Proto bych to dělal z obyčejných trubek a ty vylil betonem a celé to zapustil.
Na designové vychytávky a la Zwiesel je u nás brzy. V jednoduchosti je krása. Co dokáží naši lokální konstruktéři vymyslet za vynálezy a jak se daří znovuobjevovat Ameriku dokazují "blbé" kontejnery na tříděný odpad. Ještě jsem neviděl snad nějaký kloudný, vrcholem nepraktičnosti jsou ty kulovité. Tak jsem radši nenáročný...stačí ty roury.
Já jsem takové stojany viděl na fotkách k tomu článku - prostě "kus zábradlí", o které se kolo opře. Mám vyzkoušené, že to je přesně to, co je nejlepší na ustájení naloženého kola (samozřejmě kromě stojánku integrovaného přímo na kole - pokud je na naložené kolo stavěný).
40 kg není žádná extrémní váha, dá se uvézt daleko víc. Kolik jsem měl při odjezdu na svou minulou dálkovou cestu nevím, nevážil jsem to. Ale odhadem to bylo nejmíň 30 kg, spíš bych řekl těch 40 (na zadním nosiči 90 l trojbrašna, k ní přidělané kapsičky z Gemmy, k tomu ještě 2 karimatky a nějaké flašky s vodou + cca 25 l dvojbrašna zavěšená uprostřed kola obsahující např. 5 l kanystr s vodou - všechno nacpané k prasknutí:-) ) no ale je to pořád jen odhad. Ale rozhodně jsem vezl na kole 50 kg brambor (dva pytle na zadním nosiči) a taky nějaké slečny kolem 60 kg - taky není problém.
Slečny chápu, do 60 kil to ještě ujde :-) ale jinak teda fakt zírám: já beru max. 20kilo. A kanystr? no, jo , do sucha, ale to musel být docela extrém...
Jeli jsme 2 a vezli s sebou celkem cca 10-14 litrů nádob (přičemž většinu jsem vezl já, i většinu ostatních věcí). Někdy jsme celou kapacitu nevyužili, ale v méně osídlených místech jsme brali vždycky plnou - a opravdu jsme někdy měli možnost za celý den nabrat jenom jednou (12 litrů dva lidi za den bez problémů spotřebujou i když hodně šetří a ještě nesmí být horko). A to jsme nejeli většinou žádnou pustinou - maďarsko, slovinsko, sever chorvatska. Pravda, některé dny jsme v horách ani nikoho nepotkali:-) a studánku taky ne.
Taky radši vezu navíc 5 litrů vody než abych musel několikrát denně řešit, kde vodu nabrat (i když by evidentně bylo kde).
no nic, myslím, že jsme od stojanů už příliš odbočili:-)
Opravdu jsou poradne stojany pro kola videt jen malo kde. Jedny z mala dobrych stojanu jsou v Prerove na namesti Jsou jednoduche. Ale robustni a vpohode se o ne da oprit kolo :-)
Stačí se pořádně rozhlídnout a kolo se dá opřít a přikurtovat skoro všude. Někde líp, jinde hůř, ale jde to.:-)
S tím nemůžu souhlasit, ve městě to rozhodně všude nejde.
Na mnoha mistech to treba jde (technicky vzato), ale pak odnekud pribehne nekdo, komu to tam naramne vadi... at uz na to ma narok (jako majitel objektu treba) nebo ne...
a někde to nejde ani technicky: třeba v centru Brna v některých ulicích nejsou ani lampy na sloupech (jsou zavěšené na domech) ani dopravní značky ani lavičky ani stromy ani nic podobného. Všude jen skleněné výlohy. Takže když chci kolo o něco opřít a zamknout, tak musím třeba do vedlejší ulice.
Souhlas s PavlemŠ, zrovna včera jsem chtěl zamknout kolo v Brně v ulici Běhounské (u Svoboďáku) a musel jsem až na druhý konec k ceduli pěší zóna, jinak to totiž nešlo - lampy jsou zavěšené a jinak samé výlohy, žádné lavičky, okapové roury ani hromosvody :-)
Stojan v originálu motorkářský, ale pro kolo poslouží také (Praha, myslíkova ulice) http://img156.imageshack.us/img156/4833...
V Ostravě jsou stojany na kola, kde se nezamyká klasickým cyklozámkem ale je treba specielní vlozku. Tak je mozne ze zlodej odmotuje kola ale kostra zustane pevne ve stojanu. Vice o tom je na: http://www.ostrava.cz/odaks/cyklisti.html
Hezkej. Sice bych do něj svoje kolo díky tvaru rámu nezamkl, ale na ty "normální to bude fungovat dobře.
Dotaz: Ta vložka (fabka) je u stojanu nebo je nutno vozit svojí?
Nutno si koupit asi za 70 Kc svoji a vozit. K dostani konecne uz i v ostravskych infocentrech
http://kecy.roumen.cz/roumingShow.php?file...
Tent stojan síce nieje optimálny, ale nápad je to zaujímavý.
Nejhorsi je, ze nejsou vubec...ani ty koloposkozujici:-)
Uz nekolikrat jsem premyslel, ze bych se zajel do Praglu podivat na kole. Jenze, ja kdyz jedu do praglu, tak jedu hlavne zarizovat. A vzdy si vsimam, zda by bylo mozne nekam umistit kolo. Vetsinou nic nenajdu:-(
Takze za chvilku zas vyrazim do Praglu a zas bez kola...
osvětlení je v Praze všude. Stačí to zamknout ke kandelábru ne?
Jasne...ale kdyby to tak delal kazdej...jak by to dopadlo?:-(
Navic naproti Luxoru bych to fakt nenechal:-) U Kanzelsbergera taky ne:-(
Ono ikdyby tam byl stojan, urcite by kolo nekdo "prohlidl":-(
http://www.super.cz/vtipky/9012-kam-zaparkovat...
Tak si kupte obyčejný stojánek (nožičku) na kolo a nebudete tohle muset řešit...Kolo si postavíte kdekoliv a kdykoliv....
Proč by mělo být něčí povinností něco pro cyklisty pořád budovat? Lepší je jezdit svobodně a kola si taky stavět svobodně.
Super, jen to teď ještě vysvětli zlodějům... Mám pocit, že jejich svoboda začíná tam, kde já svobodně postavím kolo a odejdu :o)))
Odejdes??? Otocis!!! Kamila mi vypravela, jak nejaky jeji znamy krasne prisel o kolo. Zastavil na silnici, kolo dal na zem a sel se do skarpy vylulat. Zabrzdilo auto, vyskocil chlapek, kolo hodil na korbu a frrrr...byl pryc. Prej ani nemrkl....
No teď mě to napadlo u bankomatu. Holka si opřela kolo o zeď, stála k němu zády o dva metry dál a vybírala prachy. Sednout na to a odjet ve chvíli, kdy kartu odblokuje pinem, tak si ani neškytne :o)))
neuveritelna drzost...
Dobre to vyresili u nas ve skole - nedali tam zadnej. A tak ty kola kazdej parkuje o zabradli. Coz by az tak nevadilo (da se to kolo krasne oprit i zamcit) az do chvile, kdy me ho tedka ukradli. Z pojistky nedostanu ani korunu protoze zabradli neni misto urcene k odkladani kol. Kreteni. (Casem tam zeprej nakej stojan daj, a pak uz za skodu odpovidat budou).
Ty´s tu pohádku ňáko změnil, viď? V původní verzi přeci bylo, že tam nainstalovali debilní stojan, ke kterému si kolo nelze přichytit, a proto se využívá jen minimálně. Všichni si váží kola k zábradlí ...
A zde plynule navazuje pasáž o ukradeném kole.
Holt, změna je život. Všechno se vyvíjí. Nebo, že by ten "blbej, nepoužitelnej" stojan taky někdo čórnul?
;-)
Nova budova skoly tam stoji vic nez rok. Ten debilni stojan tam dali 2 nebo ted uz asi spis 3 tydny zpatky. Tedy vice nez rok tam zadnej stojan nebyl, az ted tam 3 tydny jeden je, ale za moc nestoji.
A kdyz uz sme u toho tak jak si tak pisu se skolou e-maily tak jako tresnicku na dortu me mimo jine odepsali:
"Dobrý den, stojan, který zmiňujete, není nainstalovaný a slouží pouze jako vzorek, který bude v nejbližší době odvezen. Stojany na kola budou teprve namontovány, a poté bude fakulta samozřejmě odpovídat za škody, které případně budou způsobeny."
Je to docela Kocourkov, nejdriv mi rekli ze sem nemel kolo ve stojanu a tak mi nic nedaj, pak ze ten stojan je stejne na nic a neco by dali az kdybych ho mel v tom udajne budoucim..
U investice za nekolik set milionu opravdu nechapu proc rok nebylo nic, ted je cosi nepouzitelnyho, v nejblizsi dobe to zas oddelaj a pak nekdy daj neco co treba bude fungovat.
Nuz neviem ako u vas, ale u nas plati, ze za odlozene veci organizacia ruci v pripade, ze su ulozene na meiste na tom urcenom, alebo ak take meisto nei je tak na mieste, kde sa obvykle odkladaju. Kedze skola tvrdi,z e stojan na bicykle nema, tak by podla mna mala rucit za bicykel odlozeny na mieste, kde sa obvykle ukladaju. Ja som parkrat nechaval bicykel pred uradom ale predtym nez som vosiel som sa spytal vratnika, kde sa u nich odkladaju bicykle, ze si ho odlozim tam, kde povie a od tej chvile bude za bicykel zodpovedny. Castokrat vratnik bol zmateny a radej nasiel nejake miesto (uzamknutu miestnost) kde mi bicykel odlozil. Ale este raz opakujem, nepoznam znenie ceskeho zakonnika prace, ani obcianskeho zakonnika. Na Tvojom mieste by som si oba predpisy dokladne nastudoval.
Pochybuji, že klandr před školou bude označen jako místo určené k odložení věcí... :o)))
Ale prostudovat si příslušná školní nařízení může :o)))
Ako figel na vratnikov je to mozno dobre, ale pochybujem ze je to tak. Za odlozene veci veci zodpoveda, len ak je s prevadzkou niektorej cinnosti spravidla spojene odkladanie veci. Typickym prikladom je satna na plavarni.
Plne funkcni stojan kde se necha uzamknout cely bicycle a ne jen jeho casti najdete v USA , v Australii a v Canade . Treba Vancouver , Victoria , Seattle , Tacoma , Bellingham , Perth , Brisbane and so on .....by the way jsou v dostatecnym mnozstvi strategicky rozmisteny a naklepejte si to na Google . A poslete ty obrazky predstavitelum mest , nakonec Vy cyclisti platite mestskym radnicim dane taky !
Dobří holubi se vracejí. :-)))
Dej pokoj :o)
Kdyz uz jsme u tech stojanu , musi to hodne nasrat kdyz si nemate k cemu zamknout bicycle , ze jo !
Dane nedane, zamknout kolo a odejit od nej bych si dovolil jenom v pripade stare plecky, kde by me nemrzelo, kdyby se mu neco stalo - co nejde ukradnout, lidi radi "aspon" znici- viz proslapany vyplety apod. na city-bajcich i v zemich hoodne vzdalenych CR.
Optimalni cyklisticky stojan je kolo opreny o cokoliv do vzdalenosti 1 metru ode me, venku ho samotny nenecham.
No a to je to co mě štve. Chci jezdit na kole, ale když pak chci zajít do obchodu, nebo třeba na WC, tak kam sním? Copak to je normální že se tak moc krade?
Jo krade, takže ta alternativní doprava na kole je jen pláštík politiky, nic se pro to neudělá a čeká se, že na to lidi rezignují a koupí si auto, to se dá oproti kola běžně pojistit proti krádeži.
Chtěl bych se někdy vyskytnout ve světě, kde jsou cyklisti rovnocenní, a kde se kola nekradou, no ale to je jen sen. Člověk ale musí mít i sny, nejen cíle.
No u nás je to bohužel normální (i když vlastně nenormální).
Ale budu ti oponovat - když píšeš že by ses chtěl ocitnout ve světě, kde jsou cyklisti rovnocenní a kde se kola nekradou - není to sen - v některých zemích je to realita - a není to od nás ani tak daleko.
Hm, ale zatím bohužel u nás to je zatím sen. Třeba se někdy dožiji toho, že se to i zde změní, ale na druhé straně nechci se stát nesmrtelný, kdyby se to nepovedlo. Takže to znamená nejezdit sám, a hlídat, což zatím nepreferuji, tedy to nejezdit sám, to hlídání preferuji, protože bych jinak musel chodit pěšky.
Neboj, sen to není už ani v některých městech tady u nás...
Už jsme tu psali o Břeclavi a Přerovu a najdou se určitě i další.
dobrý nápad na "stojan"
http://www.youtube.com/watch?v=OcSD5MsQuVo