Pozdrav panBu!
Jsem pomerne radikalne ekologicky zameren a pidim se po moznosti energeticky sobestacnosti pri delsich turach na kole. Konkretne mi jde o nabijeni mobilu, popr. 1.2V monoclanku.
Solarni panely vyuzivam, ale nelze je pouzit vzdy a uz vubec ne za jizdy.
Za jakoukoli radu/tip podekuju! ;)
Jedině dynamo v předním náboji, nic jiného snad ani nepřichází v úvahu. Jenom je nutné přeplést přední kolo. Mám Shimano DH-3N71, naprostá spokojenost. Kdybych si snad někdy pořídil MTB, dal bych si ho tam taky. Prostě miluju ten pocit vyrábět si vlastní elektřinu kudy jedu.
Ale pozor - je to alternátor, dává střídavé napětí - až 60V při 40km/h. Pokud k němu chceš připojit něco jiného než světlo k tomu určené, je potřeba trochu znalostí z elektriky a hodně nadšení pro věc :-)
Jednou mi někdo vyprávěl, že má: klasické dynamo a tím si svítí, když jede po rovině. Do kopce přepínal na akumulátorky, co měl v kartuši v sedlové trubce. Jízdu z kopce využíval k tomu, že nějak přepnul dynamo a dobíjel ty akumulátorky. A na úplný DOWN měl jack, kterým přes klasickou nabíječku ty akumulátory dobíjel u zásuvky... Nedovedu si představit tu kabeláž a přepínače, ale dynamo v náboji to řeší myslím uspokojivě. Ta historka je stará 8 let a dotyčný měl klasické dynamo pod středem na zadní gumu; dynamo v nábě má minimální odpor, takže v pohodě, řekl bych.
Zkus se kouknout trosku zpatky do diskuze. Nedavno jsem to tu resil. Jeden clovek dokonce vyrabi dynamo (klasicke dynamo, ne v naboji), ktere je primo urcene pro nabijeni mobilu. Jenze bohuzel si uz nevzpominam, co to bylo za web...zkusim pohledat...
Hele...mam to...trvalo to jen cca 10sec, jen jsem byl linej ten mail hledat:-)
Adresa je http://cyklonabijecka.misto.cz/
A tady prikladam mail, ktery mi poslal a popisuje tu vec...
Dobry den,
hned na zacatek bych chtel uvest, ze cyklonabijecka CN12 je zalezitost stara nekolik let a jiz se nevyrabi. Porad jich tady jeste par kousku mam, ale nelze jiz vystavit danovy doklad. Zaruka samozrejme plati ve smyslu, pokud byste nebyl spokojen, lez vratit. V tom problem neni.
CN12 samozrejme muze nabijet i jakekoliv baterky, pro ktere mate nabijecku pouzitelnou v aute.
Princip CN12 je takovy, ze z kolisaveho, stridaveho napeti z dynama na Vasem kole, udela stejnosmernych 12V jako je v aute. Vystup CN12 je prave cigartova zasuvka jako v automobilu. Tedy pokud mate nabijecku vasich baterii, ktere funguje na 12V v aute, staci ji pouzit s CN12 a slapat
U mobilnich telefonu to funguje stejne - autonabijecku pro vas telefon pouzijete s CN12. Ale POZOR(!), mame vyzkouseno, ze CN12 dobiji spolehlive jen telefony s NiMh a NiCd baterii. Modernejsi telefony, pouzivajici Lion, plymer atd baterie, jiz obsahuji elektorniku, ktere prvni minutu nabijeni kontroluje zdroj. Protoze u CN12 je napeti promenne (respektive 0-12V, podle toho jak rychle jedete), nemuze elektronika v mobilu rozpoznat nabijeci zdroj a telefon se nenabije. Nabijel by se jen, kdyz byste jel porad rychlosti vyzzsi nez cca 20 km/h. (plnych 12V dosahne CN12 pri teto rychlosti a pak se jiz napeti s rychlosti nezvetsuje)
Vestina nabijecek na klasicke batery v sobe nema elektorniku, co by hlidala zdroj napeti, proto verim, ze s CN12 budou v klidu fungovat.
pro upresneni tedy: CN12 nabiji naplno cca od rachlosti 20km/h, pokud pojedete pomaleji, bude i adekvatne pomaleji nabijet (viz.http://cyklonabijecka.misto.cz). Max vystupni porud nabijecky je kolem 500mA pri standartnim dynamu a muze jim byt zatezovana trvale. Tedy muzete jet jak rychle a jak dlouho chcete jen pocitejte s tim, ze se Vam baterky budou nabijet dele nez ze zasuvky. Vzorec na vypocet casu dobiti s prodem 500mA je:
Cas nabijeni = kapacita baterii(v mAh) / 500 (proud cyklonabijecky v mA) X 1,4 (ucinnost nabijeni bateii)
napr. standartni baterie AA 2000mAh se budou nabijet 5,6 (pri rychlosti 20km/h a vice)
Jak rikam, muzete to vyzkouset. Kdyby nefungovalo, muzete vrati, neni problem.
vice na http://cyklonabijecka.misto.cz (omluvte kvalitu stranek...je to uz dlouho)
S pozdravem
Pavel Matousek
Nedávno jsem objevil, že někdo vyrábí, to co jsem si vloni zbastlil sám (akorát mám větší aku):
http://www.navigacegps.cz/navisat/baterie/
O dynamu také uvažuji, ale zatím budu dobíjení řešit tímto panelem:
http://www.kobras.cz/143120000000_1002.php?SELF...
Myslím, že tvůj příspěvek k ekologii ve formě nabíjení baterií pro mikrospotřebiče je tak malý, že vůbec nestojí za ta vzletná slova o radikálním ekologickém zaměření. ZAjímalo by mne, jak se dopravuješ na svoje výlety, jak jezdíš do práce, čím topíš, jak často létáš letadlem, kolik si kupuješ věcí, atd. Ekologicky orientovaný člověk by se měl zaměřit na mnohem významnější činnosti, kterými sám přispívá k zhoršení ekologie. Jedno nabíjení takových baterek je neekologické asi jako jedno uprdnutí.
A k tomu nabíjení:
Dovolím si tvrdit, že nabíjení solárem je účinné a to i za jízdy (mám panel solartec SMP8-350. Já používám sol. panel k dobíjení akumulátorů 6V/6,8Ah a spotřebičů mám na kole dost. Ale chce to všechno spočítat. Tedy energetickou náročnost spotřebičů a výkon generátorů (pozor však na ideální hodnoty!).
Myslím si, že monočlánky (nepíšeš kapacitu) je lepší dobíjet rychlonabíječkou. V jedné prodejně na Žižkově mají nabíječky, které nabijí 4x1,2V/2700mAh za 15 minut! To zastavíš někde na beznince, poprosíš obsluhu o konekt do sítě a než smlsneš tatranku, máš dobito.
Nebo odchytit ochotného automobilistu a dobít stejně tak rychle z jeho autobaterie.
Rychlonabíječek je několik typů. Ta, kterou uvádíš, potřebuje speciální články. Existují rychlonabíječky, které dobijí za půlhodinu a tam se mohou dát jakékoliv články, takže spíš bych doporučil tuto. Další rychlonabíječky nabíjejí v řádu hodin. Klasická nabíječka asi za 12 – 14 (většinou kolem 10) hodin.
diky
Diky vsem! Jako prozatimni reseni volim http://cyklonabijecka.misto.cz/ a casem budu bike en. system nadale zdokonalovat.
Pro rejpavyho informatora: Stavi se mi nizkoenergetickej barak se systemem rekuperace tepla, kerej prozatim bude vytapenej elektrinou (s ohledem na charakter stavby min. odber), nasledne kombinaci se solarnimi kolektory + panely. Automobil nevlastnim, dopravuju se predevsim na kole a vlakem. Litam trochu vic, ale za takovy ceny, ze mi to aerolinky dotujou, tudiz je vedome poskozuju.
Ja zas predavam zbrane jednemu africkemu diktatorovi, ale tak draho, ze ho coskoro zruinujem.
Kdysi jsem si dal podmínku, že pokud nábojové dynamo tak jedině to nejkvalitnější. Mám kombinaci 20" předního kola a vysoké cestovní rychlosti, takže jiná dynama než SON ve verzi pro 20" kolo by měla citelně nižší účinnost. Nakonec jsem na podzim SON pořídil a nelituju. Sice mám vypínač kterým jej lze odpojit a snížit tak jeho valivý odpor na polovinu (asi na hodnotu běžného náboje s mizernými ložisky), jenže díky účinnosti 50-60% v zapnutém stavu je to prakticky jedno. Pokles těch cca 6W ztráty na 3W při jízdě výkonem 160W prostě nepoznám, takže to nechávám zapnuté pořád. Palubní akumulátor NiMH 6V 2,5Ah jsem naposledy dobíjel na podzim před montáží dynama, přitom svítím ve dne (blikám) a nočních světel taky nemám málo, můžu jet 30km/h po silnici kterou neznám v úplné tmě a netrefit jediný výtluk.
Fotky! Podrobnější soupis komponent!
http://hebike.borec.cz/svetla.htm
Jestli se vyznáš v elektrice (elektronice), pak existuje nejlevnější řešení, které používám úspěšně pro nabíjení mobilů několik let.
Proud z alternátorku v náboji vedu (přes přepínač světlo/nabíjení) na můstek ze Schottkyho diod (malý úbytek napětí) a filtrační elektrolity. Napětí je přivedeno na CL adaptér (s dvoubarevnou LED – aby bylo vidět, jestli je ještě nutno nabíjet; červená dioda není vhodná). Vývod z CL je na konektor, do kterého se připojují kablíky s koncovkami podle telefonů.
Nabíjení začíná při rychlosti 7,8 km/hod. (obyčejné diody), optimální rychlost je nad 20 km/hod.
Adaptér CL je univerzální: nezáleží na tom, pro který telefon je určen. Důležité je, aby kontrolní LED byla na pohled bílá a ne červená. Nabíjecí parametry totiž nejsou určeny adaptérem, ale telefon má své vlastní řídící obvody dobíjení a ty spolupracují s elektronikou v baterii (originální).
Tuto elektroniku jsem měl na kole, které mně bylo ukradeno a novou jsem ještě nedodělal, takže ve volných chvílích nafotím a dám k tomuto příspěvku odkaz na obrázek.
Předem díky. Sice se v elektronice moc nevyznám, ale tohle mne možná přiměje vyndat učebnici ;-)
Není to ještě hotové, takže jenom pro názornost:
http://www.volny.cz/ovl/nabijec.jpg
Vlevo nahoře je vykuchaná část z CL nabíječe, kablíky dole jsou z jiné nabíječky. Pro tuto by byl potřeba ještě mezikus se zástrčkou do zásuvky vpravo.
Ještě dodávám, že baterie mobilů mají 3,6 V, takže stejně tak (místo mobilu) se CL nabíječem dají dobíjet 3 dobíjecí články 1,2 V v sérii.
Malý dotaz, co to je ten "CL adaptér"?
Není pravda, že parametry nabíjení jseu dány elektronikou v mobilu. Mám Nokiu (3410) a tam záleží rychlost nabíjení výhradně na adaptéru, jaký dá proud. Originál k němu bylo velmi měkké trafo, co dává naprázdno 8,5V a při nabíjení max. 350mA. Taky jsem si myslel, že elektronika uvnitř to omezí, tak jsem zkoušel připojit zdroj 6V, co to udělá. Ten měl v tu chvíli nastavený max. proud na 2A a ten tam taky tekl. Hned jsem to odpojil a pochopil.
Jestli je CL adaptér ten malý DC-DC měnič do auta (Cigarette Lighter - už mi to asi došlo), tak ten nedá víc než ampér, takže to jde.
Pro nabíjení mobilu z "palubního" akumulátoru 6V na kole mám adapér jenom s omezovacím odporem přemostěným žárovkou 2,5V, která svítí nebo bliká podle průběhu nabíjení. Proud je kolem 400mA. Napětí na mobilu při nabíjení vyleze až na 4,5V, takže účinnost je dostatečná. Až někdy kolo předělám na 12V, použiju taky ten CL adaptér.
Podle servisního technika je tomu skutečně tak: mobil si sám řídí dobíjení. Samozřejmě, že jsou určité meze, tzn., že při překročení limitu napájecího napětí (např. připojení 12 V) si odpravíš mobil, protože obvody na toto napětí nejsou stavěny. Kdybys věděl, čím vším úspěšně dobíjím mobily, divil by ses. Na výstupu jsou jen ty koncovky z obrázku výše.
Jak známo, proud obvodem je určen napětím a odporem (v případě střídavého napětí impedancí = zdánlivým odporem) obvodu, na nějž je toto napětí připojeno. Maximální možný proud zdroje vzniká při zkratu na jeho výstupu a analogicky je tento proud určen vnitřním odporem tohoto zdroje. Jestliže je zdroj schopen dodávat větší než potřebný proud, nic se neděje, jen je předimenzovaný a tedy nebude plně využit (dospělý člověk unese lehce tašku s nákupem, se kterou se malé dítě těžko potýká), v případě proudové nedostatečnosti trvá dobíjení delší dobu.
Ano, CL adaptér je skutečně, co máš na mysli. Jenom těch 4,5 V bych neviděl tak dobře. Baterie telefonů měly dříve max. napětí 4,2 V, nově 4,1 V. Záleží na tvrdosti zdroje, tj., jak se při zapojení (jmenovité) zátěže změní výstupní napětí zdroje. Napaječe mobilů bývají dělány s ohledem na zátěž konkrétním mobilem, takže může mít napětí naprázdno třeba 9 V, ale při zátěži klesne na potřebných max. 4,1 V. Tyto zdroje bývají většinou silně ošizeny. Mají jen sekundární vinutí s jedinou diodou nebo můstkem a elektrolytem a při připojení jiného telefonu, než pro který jsou určeny, dávají jiné výstupní napětí.
CL adaptéry jsou konstruovány přesně opačně: mají důkladnou stabilizaci napětí i kontrolu výstupu, takže jsou univerzálně použitelné pro různé mobily a pro konkrétní telefon se liší jen příslušnou zástrčkou do mobilu. Podobně jsou konstruovány i dokonalejší značkové nabíječky na síť 230 V (např. pro Nokie — s modrou svítivou diodou), které signalizují nabitou baterii.
Pro dobíjení CL adaptérem nemusíš zvyšovat napětí na 12 V. Stačí usměrnit a vyhladit (teoreticky 6 × 1,41); kdybys to chtěl udělat, pak není nic jednoduššího, než jen pro účely dobíjení udělat zdvojovač napětí: http://lucy.troja.mff.cuni.cz/~tichy/kap2/2_2_2...
U Nokie, co mám, je tomu opravdu tak: je nutné použít měkký zdroj. Při použití tvrdého zdroje si mobil nevezme jen to, co potřebuje - ale všechno, co může (jako bych baterii mobilu připojil na zdroj přímo). Kolik snese, to jsem raději nezkoušel. Zřejmě je tam v cestě nějaký spínací člen s úbytkem napětí, proto asi těch 4,5V (kolik je na baterii, to jsem neměřil).
Na kole mám akumulátor 6V nabíjený z nábojového dynama stabilizovaným měničem, který využívá napětí až 60V, které tam po usměrnění můstkem opravdu je - už při 40km/h.
Z 6V by CL adaptér nefungoval vzhledem k malému rozdílu napětí mezi vstupem a výstupem. Předpokládám, že je v něm obvod 34063.
Na usměrněném výstupu dynama není 6 x 1,41V, a to ani teoreticky, protože průběh není sinusový. Schválně změř, kolik je tam při jízdě naprázdno. 34063 snese 40V.
Všechny dynama na kolo se chovají jako zdroje proudu 0,5A. Hodnota 6V, i když je na štítku, je naprosto zavádějící a platí jenom pro zátěž odporem 12 Ohm (předepsané žárovky). Při každé jiné zátěži bude napětí jiné a je naprostý nesmysl vyrábět zdvojovač - 120V naprázdno zatím nepotřebuju :)
Nikdo Tě nenutí mně věřit, když máš svou pravdu. Já jsem si také všechno proměřil a popsal výše. Moje zařízení fungovalo (až do ukradení kola) několik let k plné spokojenosti. Nabíjení začalo při rychlosti 7,8 km/hod. a optimální bylo kolem 20. O tom, že nové bude fungovat minimálně stejně, vůbec nepochybuji.
Končím diskusi na toto téma.
Ještě dodávám, že i Tvé Nokie se týká Ohmův zákon: I=U/R.
To je pěkný, ale je potřeba dodat, že R není konstanta ale fce několika proměnných (množství náboje v baterii, stáří baterie, teplota a možná ještě něco). Měl jsem doma kuchnutou nabíječku k nokii (už nevím jaké) a bylo v ní výrazně víc elektroniky než jen síťový adaptér. Minimálně u starších nokií je nabíjecí inteligence mimo telefon a jen tak připíchnout konektor telefonu na nějaký zbastlený zdroj může (ale nemusí) akumulátor ničit.
nepouzivaj mobil! (je preukazane, ze sposobuje uhyn vciel, lebo vplyvom elmag. vlnenia stracaju orientaciu a hynu mimo ula)
a nebo ještě lépe ... vozit s sebou mobil vypnutý a zapínat jen v případě nouze, pak člověka aspoň nikdo neotravuje z práce apod. :o)))