To jsi trošku ve srovnání přeskočil ty mezi.
ES x ESX
ESX je více zaměřené na drsnější ježdění a skákání, hlavní rozdíl je vidlice s pevnou osou u ESX. A pak pláště a řídítka.
A postupně jak jdou ty řady po sobě jsou určené na méně drsný terén a pro rychlejší jízdu.
Pod ES/ESX máš Spectraly, ale ty jsou všechny drahý kvůli rámům.
Pak máš XC řadu. A pak s nejnižším zdvihem RC řadu, ta už je vyloženě na závody.
RC řadě bych se na pohodový ježdění úplně vyhnul, Spectraly jsou zbyteně drahý za to, co přinesou.
Takže pokud Canyona, tak bych se rozhodoval mezi XC, ES a ESX.
Díky, s vidlicemi mám celkem problém se v nich vyznat, takže laická otázka, co je vidlice s pevnou osou?
Pevná osa je osa která je pevná :-)
Někdy tam ani není rychloupínák, i když některé vidle s pevnou osou mají upínání té pevné osy také na rychloupínák, osa má větší průměr, je potřeba jiný náboj speciálně určený na pevnou osu. Výsledkem je, že je to výrazně tužší. A používá se to především u vidlici s vyšším zdvihem, kde se ty vidlice díky tomu jak jsou delší více kroutí.
S pevnou osou pak kolo v hodně rozbitém terénu výrazně lépe vede stopu. Méně cinkají kotouče (na což je kombinaci 203mm kotouč a velký zdvih mnohem náchylnější).
Tady máš toho Pike (který je na ESX) samotného a je tam vidět i ta osa.
A ještě ten link na toho Pika
http://www.sram.com/en/rockshox/allmountain/pike/
Moc to sem nepatří, ale zeptám se...
Už kdysi jsem psal, že se také chystám na Canyona. Teď mám jen dilema v tom jakého ;-) Buď něco z řady ESX/ES nebo XC. ESX/ES jsou už docela odolné tanky do terénu a nejsem si jistý jestli to pro mne má vůbec cenu. Takže zbývá XC... No, a tam mi zase vadí 100mm vidlice, ještě k tomu spíše závodní, Reba SL nebo Fox FLRC. Má dost velké obavy o pohodlnost těchto vidlic... Zatím mne napadla jedna věc, a to, že bych vzal XC s Foxem FLRC, toho okamžitě sundal pokusil se ho za nějaké slušné peníze prodat a na kolo dal pružinového Recona. Je to dobrý nápad nebo ne ? ;-) Nebude to dělat neplechu se 115mm zadního zdvihu ? Počítám, že bych Recona normálně vozil sešroubovaného na 100-120mm, v případě potřeby by šel na 130...
Podle mě těch předních 130 je se zadními 115 v relaci, toho bych se neobával. Spíš mi je líto zbavovat se foxe - budeš na něm tratit dost peněz, byť bude nový.
Nojo, ale podle určení je to spíše zavodní vidle... Mimo jiné vzduch... A já mám radši pohodlí ;-)
Jo, rozumím Ti, já jdu taky v první řadě po jízdním komfortu. A o tom wewerčině reconu vážně uvažuji na meridu. Drobné nerovnosti bere, střední určitě taky a velké nejezdím.
Tak hlavně přeju, abys to už koupil :-)
Právě, na drncání nám stačí pevná vidlice, těch 20k (nebo kolik vůbec ten Fox stojí) se dá investovat úplně jinak ;-)))
Jinak si myslím, že i kdybych ho prodal dost pod cenou, tak pořád budu v plusu i s koupí nového Recona... Uvidím to až v praxi, teďka se to plánuje, že ? ;-)
Nejzašší termín mám únor-březen příštího roku, to budu mít peníze svoje. Ale jestli to do té doby vydržím teda nevím, asi si na to půjčím v rodině a dluh vrátím až najednou v tom únoru-březnu...
Tobě také přeji abys to už měl doma a mohl řádit v terénu.
Sam mam Rebu Race. Nastavenou na 100 mm, ale realny zdvih je tak okolo 85 mm, tak porad rikam, ze mi chodi na poctivych 85 mm. Da se nastavit az na 115 mm zdvihu, ale to se bude zase spis blizit tem 100 mm, nez 115. Ale mluvim porad o DualAir!!! Nicmene prave diky pritomnosti negativni vzduchove komory se smazava rozdil v pocatku citlivosti mezi vzduchem a pruzinou. Recon sice bude pohodlnejsi, ale porad je DualAir zpocatku citlivejsi nez fura pruzinovek.
Cim se ale Reba podstatne lisi treba prave od Recona je prubeh jejiho chodu, ktery je vyrazne progresivni, tj. citlivy na zacatku, ale v prubehu tvrdne, na doraz jej dostanou jen hodne silne podnety. Pro hodne sportovni nebo zavodni jezdeni je to tedy vyhoda, ze se zdvih nepropada a porad zustava rezerva na nejakou "prdu" v rychlosti. Recon na rozdil od ni ma linearni, takze daleko pravidelnejsi prubeh zdvihu, bude lip "zehlit" i vetsi nerovnosti.
Ohledne zminovanyho typu Foxky netusim, nejezdil jsem zrovna na ni.
DualAir tedy trochu smazava rozdil v pocatku chodu vidlice do zdvihu oproti pruzine, ale hlavni rozdil charakteristicky prave pro vzduchovky nastane o neco pozdeji. Nemuzes rict, ze by to byla vylozene zavodni zalezitost, znam furu lidi, co nezavodi a jezdi prave se vzduchovkama, zalezi jenom na stylu, jakym sam jezdis.
Zkus si oba typy, to ti rekne nejvic, jinak nema cenu to takhle rozebirat :o)
Ta progresivita je problem dual air verze. U-Turnova ji ma o doste mensi a dokazi u ni vyuzit cely zdvih.
Milan dokaze dual air verzi upravit, aby chodila jako U-turn.
Foxka je pak progresivitou mezi Rebou bez a s u-turnem.
Citlivost ale zas tak zazracna neni, sice mas pravdu, ze nektere horsi pruzinovky prekona, ale ten pruzinovy Recon je o dost ciltivejsi a takovy Talas jeste o maly chlup citlivejsi nez Recon i kdyz je to vzduchovka.
A upraveny Epicon je na tom take lepe nez Reba.
Tohle je podle me prave idealni postup a udelal bych to uplne stejne.
Koupis XC5-ku, Foxku prodas za slusny prachy, za to koupis pruzinoveho Recona a nebo taky upravenoho Epicona od Milana (ten bude chodit jeste o maly chloupek lepe a vyjde te jeste levneji).
Jednu vyhodu Recon ma a to U-Turn a to by se ti mohlo hodit na zkouseni jaky to mu sedne zdvih.
Uz jsem jel na XC4 s Rebou prehozenou na 115 a tech 115 bylo spis lepsich nez tech 100 (ted myslim kvuli geometrie, u zdvihu to je samozrejme).
Takze by mozna snesl i tech 130mm do sjezdu (do vyjezdu uz to bude moc).
A nebo tam dat toho upraveneho Epicona na 120mm.
Tech 100mm, co tam davaji standardne u Canyonu je na to kolo malo a za zadni stavbou to zaostava (a zvlast jeste s tou progresivni verzi neuturnove Reby).
Jinak bych se ale vubec nebal ani toho ESka. Tam je Talas 07, coz je z tech vidlic nejlepsi volba. A ma rychlou zmenu zdvihu, takze do vyjezdu muzes davat nizsi zdvih (coz u U-Turnu moc nehrozi, tam je ta zmena zdvihu moc zdlouhava, nez otocis nekolikrat dokola).
U ESka je jedine minus ta vaha navic (cca 1,2kg navic, kdyz jsem zapocital vahu Recona/Epicona navic oproti Foxce).
Na druhou stranu XC-cko s vidli na 120mm taky uz neni tak malo a klidne take muze stacit (kdyby to melo jen 100/100, tak bych ti ho vymlouval, takhle uz ne).
A jak jsem psal v reakci na vaska, tak ta Foxka je o neco malo progresivnejsi nez Reba bez u-turnu a i je malinko citlivejsi. Ale ja bych si tam nenechal ani jednu z nich. Uz nejsem az tak spokojeny ani s u-turnovou verzi Reby, ktera je oproti oboum mene progresivni (jako neni spatna, ale uz se moc tesim na Talase na novem kole).
Ty mi snad čteš myšlenky ;-) To je skoro přesně to co jsem chtěl slyšet ;-)
Progresivita mne možná tolik zajímat nemusí, žádné extrémy na kole zas neprovádím a do budoucna asi ani provádět nebudu... Jen mne prostě stále malinko více láká to ESX nebo ES. Asi to pro mne bude už dost předimenzované kolo, ale vypadá to prostě bytelně a mohlo by zase případně přežít moje dost časté jezdecké chyby. Jen na silnicích to budou asi galeje...
Na silnici zadny problem, tam rozhoduji v podstate hlavne plaste (a tam zalezi co budes vozit).
Jinak u ESka muzes omezit tlumic na floodgate nebo ho uplne zamknout a vidlici taky a pak je jediny rozdil o malinko vetsi vaha nez u HT.
Progresivita by te mela zajimat hodne, protoze kdyz je moc velka a k tomu zdvih treba jen 100-115mm, tak to vadi hodne, ze ho nebudes vyuzivat cely a jeste zbyde 1,5cm nevyuzityho (a mensim tlakem se to vyresit neda, protoze bys pro vyuziti celeho zdvihu musel vozit strasne velky sag, treba 3,5-4cm a pak bys stejne mel malo vyuzitelny zdvihu jako s mensim sagem).
A prave u Rebe bez u-turnu nedokazou vyuzit zdvih ani lidi, co na kole docela skacou a delaji vetsi extremy, takze prave bez tech extremu tam zbyde vice nevyuziteho zdvihu.
Jasně, po přečtení toho co jsem vlastně napsal mi to docvaklo...;-) Spíše jsem chtěl napsat, že velkou progresivitu nechci, že je pro mne zbytečná.
Váha mne zas tolik mrzet nemusí, protože i moje současné HT váží přes 14kg ;-)
Už ses rozhodl? Stojím totiž před stejným problémem a sbírám rady ... v jenom německém fóru mi jeden uživatel, co jezdí jak na XC, tak na ES, radil pro moje potřeby XCčko (kvůli nižší váze, příznivější geometrii a "hladším" plášťům - nejezdím totiž žádný divočiny, spíš túry/maratony po lese a horách a spíš do kopce, žádný těžší sjezdy). Na druhou stranu mi pár jinejch uživatelů radilo ESko jako takovýho všeuměla ... ten Talas hraje roli .. nevím teď, co s tím :-)
No, zatím o malinký kousek vede Talas ;-) Takže spíše ESX... Ale vzhledem k tomu, že na to budu mít až příští rok na jaře, tak to nyní nechávám u ledu a užívám si klidu ;-) Ono stejně pak budou nové modely a vybírací maraton začne nanovo ;-)
Jak už jsem se rozepsal na BF, tak bych vzal určitě ESko. Jen doplním, že se mnou jezdí v partě spousta lidí stále na HT, takže všechny trasy, co jezdíme jsou na HT jetelný.
A i u mě platí, že co jsem na HT kdysi nesjel, tak jen vyjímečně teď na fullu dám. Ale je to o pohodlí, o užívání si těch terénů. Rád jezdím i cesty, kde jsou větší kořeny, tím je mnohem větší výběr tras, kde nejsou žádný lidi, užívám si sjezdy, ale i výjezdy, které když jsou trošku rozbité, tak se na vyšším zdvihu také jedou skvěle se sníženým Talasem vepředu.
Prostě pokud nejde o závodění a nejsi megachrt, tak když koupíš XCčko, tak toho za rok budeš litovat.
A těžší sjezdy nejsou třeba, stačí trošku kořenů ve sjezdu, který technicky sjede každý, ale na HT je to opruz, na nižším zdvihu už to jde, ale na ESku si to užiješ.
Mě ale kromě sjezdů skoro ještě víc na vyšším zdvihu se líbí rovinky s kořeny, kde na vyšším zdvihu prostě proletíš a užíváš si. Na nižším zdvihu je tady velký rozdíl, už to často nestačí a musíš ze sedla mnohem víc. Ve sjezdu se pak chodí ze sedla většinou i na vyšších zdvizích, takže tam naopak to není na tom nižším zdvihu o tolik horší.
Ale když nebudu brát v úvahu rozdíl zdvihů, tak Talas x neuturnová Reba je propastný rozdíl ve prospěch Talasu.
A poslední dodatek. Nemám problém ani na asfaltu, tam jen přepnu tlumič na propedal a jede to slušně. Jediný rozdíl mojeho současného kola oproti ESku je ten, že je o něco lehčí (Cube AMS 125-ka s Talasem má jen těsně přes 12,5kg), zdvihově a chováním a geometrií jsou si velmi blízké.
Můžete mi doporučit nějaké stránky, kde bych se mohl dozvědět co nejvíce informací o odpružených vidlicích na MTB?
Treba http://www.nakole.cz/diskuze/sekce.php3 :o) a hledat a cist a porovnavat a hlavne mit moznost zkouset v realu.