Stavím novou trojkolku s dvěma koly vpředu. Máte někdo "zaručený" recept na úhly ( příklon, záklon atd.) aby to pak nekmitalo a jste ochotni to prozradit? Někde na rekreaci jsme si půjčili šlapací autíčko a to mělo ve spojovačce namontovaný tlumič, třeba by to pomohlo. Potřeboval bych to spíš v češtině, než jen odkaz na cizí stránky, i když u obrázku je to vlasně skoro jedno..
V češtině nevím, ale tady je jeden vobrázkovej.
http://www.hellbentcycles.com/Trike%20Design...
Zaručený recept ti nikdo nedá, protože ho nikdo nemá. Pro základní stabilitu stačí kladný závlek, hodně pomůže když osy řídících čepů protínají silnici v rovině kola (center point steering) a je velmi dobré mít i Ackermanovu kompenzaci aby ti to nesmykovalo v zatáčce. Kmitání někdy způsobuje špatně nastavená sbíhavost, ale jak zaručit, že se mu vyhneš, to fakt nevím. Naše tříkolka nekmitala asi 1500km, pak začla, občas. Stačí mít ruce na řídítkách a je to v pohodě, ale když je úplně pustíš, rozkmitá se, potvora. Ještě pořád nevím důvod, natož proč to původně nedělala. Evidentně se někde změnila geometrie o nějaký chloupek nebo něco, ale nevím kde.
Česky o ničem nevím, možná existuje nějaká učebnice nebo skriptum k autům (přední náprava je prakticky stejná, co se týče geometrie, liší se způsoběm upevnění kol), ale já ji neznám. V angličtině je toho plný internet, výborný odkaz je ten o kousek výš. Dá se taky najít nějaký vyráběný typ tříkolky od které je hodně fotek a zkopírovat to. Netrefíš to přesně, ale mohlo by stačit i podobně. Třeba Catrike má přímo na svém webu spoustu fotek detailů, adresu z hlavy nevím.
1500 km je už dost na to, aby se udělaly nějaké vůle. Ta moje nová také nekmitala a když jsem po "bariérové zkoušce" měnil vidlici a při té příležitosti všechno dotáhl a vycentroval, bylo to nějaký čas v pohodě. U auta je všechno fest, kuláky mají dlouhou životnost a celá náprava chodí relativně ztuha, tak se to asi utlumí. Jako kluk jsem měl ale rádiem řízený model Poršáka od firmy Tamiya a tam měla přední náprava děsné vůle. ale při jízdě se nějak "neutralizovaly" nebo co, protože modýlek jezdil skvěle, jak po kolejích, nikdy kola nekmitala. Pokud si tu nápravu dobře pamatuji, neměla žádný záklon ani příklon, jen byl čep kola vlečený kousek za svislákem, takže tam byl malý závlek. Protože podvozek byl jen z tenkého plechu a svislý čep v něm upevněný letmo jen dole, je možné, že nějaký příklon se udělal vahou samotného auta. Jenže si nejsem jistý, zda je možné něco takového spáchat "ve velkém". Asi by to bylo o hubu.
Ahoj.
Kdyz uz jsi to tady nacnul, pridal bych jeden takovy vseobecny dotaz. V posledni dobe o tom premyslim (smudlam v hlave velomobil).
Co je vyhodnejsi, jake plusy a minusy maji nasledujici provedeni:
1. trojkolka - dve kola vpredu (zataci) a jedno vzadu.
2. trojkolka - dve kola vzadu a jedno vpredu (zataci)
3. trojkolka - dve kola vpredu a jedno vzadu (zataci)
4. trojkolka - dve kola vzadu (zataci) a jedno vpredu
A samozrejme alternativy pro ctyrkolku.
Ma vubec smysl premyslet o necem podobnem, co zataci na zadni naprave?:-)
Zapoměls na varianty 5. a 6. - vždy zatáčí všechno, to chci já.
Nechápu, proč na toto nezaložíš samostatné vlákno - toto má v nadpisu pulcoidní tříkolky, tak proč do toho tahat i jiné?
Stručně: má to smysl, takové stroje existují, nikdy jsem na tom nejel, ale pocit bude asi takovej jak když couváš s autem. Myslím, že při vyšších rychlostech to bude méně stabilní, než řídící přední kolo/náprava.
A pak máš ještě dalších několik variant podle toho, na která kola bude pohon:-)
A na velomobil je podle mě (už s aerodynamických důvodů) nejlepší osvědčená koncepce: pulec s řízením vpředu. S pohonem by se dalo experimentovat, ale pokud nepočítáš s použitím ve sněhu, tak je zadní pohon asi nejjednodušší. Ale je pravda, že jsou i delta velomobily (často s koly mimo karosérii).
Podle některých zdrojů jsou delty víc stabilní při vyšších rychlostech, proč by tomu ale tak mělo být přesně nevím. A zase pulci stabilnější v zatáčkách, tam je důvod jasný.
1. stabilní, rychlá do zatáček, pokud se octneš na hranici stability (výslednice sil působících na těžiště protíná spojnici bodů dotyku jednoho předního kola a zadního kola), brždění tě z toho vytáhne.
2. jednodušší na výrobu, bez karoserie často aerodynamičtější, ale pomalejší do zatáček, s pohonem přes diferák výborná trakce, na mezi stability tě ale brždění převrátí.
3. a 4. naprosto nevhodné pro velomobil, aerodynamicky a hlavě kvůli stabilitě. Má to řízení jako vysokozdvižný vozík a udělat to tak, aby to při vysoké rychlosti nemělo snahu kmitat je obtížné (ale jde to, Thrust SSC měl řízenou zadní nápravu a vytáhl rychlost zvuku). Výhodou může být vysoká obratnost v malé rychlosti až do otáčení na místě kolem zastaveného předního kola, závisí na provedení.
Osobně považuju za nejlepší konfiguraci tadpole (pulce) s pohonem vzadu. Pokud dáš na zadní kolo 40% zátěže a správnou pneumatiku, do problémů se dostaneš jen v opravdu hlubokém sněhu, jinak projedeš všude. A pro velomobil se s tímhle taky nejlíp dělá kapkovitý tvar karoserie.
Dík všem co doposud přispěli, ten odkaz je fajn, jen na fotce červené tříkolky z nějakého srazu ( tuším Pokorova ) se zdá záklon větší než 12 stupňů, i příklon je dost velký, ale fotka může klamat.
Nejsem si jistý, ale mám dojem, že tříkolka Luboše Pokory nemá kola přikloněná. Sklon řídících čepů jse daný tím, že jejich osa má procházet silnicí v rovině kola a tím, jak blízko k náboji kola je dostaneš. Když je máš daleko, vyjdou hodně skloněné, aby osa směřovala kam má. Záklon os nevím. Mám ale dojem, že je to kopie (nebo napodobenina) některýho Greenspeedu. Každopádně jezdí krásně.
Na webu Greenspeedu někdy nabízeli kompletní plány, tuším za sto australských dolarů. Pokud to ještě existuje, pak pro jakoukoliv další tříkolku kterou budu stavět to koupím. Nějaký dva tisíce nebo kolik se snesou, když jen za komponenty dám deset. A dostanu za to nejlepší geometrii na světě.
Ahoj ozvi se na email [email protected] proberem to.
Návod na stavbu "klasické" tříkolky vyšel v časopisu "Human Power", číslo 40. Vydává to organizace IHPVA a statá čísla časopisu jsou volně ke stažení na internetu: http://www.ihpva.org/pubs/
Popis je sice anglicky, náčrtky jsou ale snad dost výmluvné.
na IHVP.ogr v sekci neobvyklých vehiklů je http://www.crank-it.com/ jsou tam vyvěšený specifikace rozměrů atd kupky tříkolek v PDF, nejsem odborník tříkolkář tak jen můžu posoudit že tam sou nějaký čísla :) Je to anglicky.
Kompletní výkresy na stavbu tříkolky "pulec" z hranatých jeklů je na novém situ jetrike.com. Co je snad ale zajímavější, je tam návod taky na naklápěcí tříkolku typu "delta", která má jakousi stabilizaci náklonu, takže stojí vzpímeně sama a nepotřebuje zámek naklápění.