Zdravím, včera jsem bodla přední kolo:(
Vrchol mého umu je, že jsem ho odmontovala z kola a potřebuju zanést do cykloservisu.
Máte někdo tip v Praze, kde to udělají na počkání? Já nemám ani představu, jak dlouho to trvá:) Abych se vyhnula zbytečnému obtelefonovávání?
jsem z praglu, ti to klidne slepim. makam za 1000,-/h :o))))
Když se budeš tvářit hodně nešťatně, tak ti to na počkání udělají všude. Ale to fakt nemáš nikoho známého, kdo by ti dušičku vyměnil?!?
No já ani nevím jaká tam ta dušička má bejt:/ Kde to vyčtu? Na tý pneu?
A taky nevím, jak sundat tu pneu a pak ji tam zase nandat:( Jsou na to potřeba nějaký nástroje?
Najdu někde návod na netu?
No vyměnil by mi to tatík, ale ten bydlí 100km ode mě a to mi přijde levnější dát to tady v cykloservisu.
Tak jsem už návod našla, píšou nějaké montpáky:)
No jinak to tak složitě nevypadá:/ Snad....
co tak si to opravit sama, aspon se to naucis a kdyz ne tak si zadnou skodu nezpusobis. nova duse stoji par desetikoun :o)
číšlo tý duše je 700 x 38C?
Jinak, koukni se na plášť, tam by měl být nějaký rozměr "26 x něco" nebo "27 x něco". Nebo ještě jinak - máš kolo MTB nebo crose?!?
Jestli MTB, tak duše 26" (zpravidla 26x1,6), jestli crosse, tak tam je tuším 27", ale teď za to ruku do ohně nedám...
Jo a ještě je potřeba vědět, jaký typ ventilku máš - je tenký galuskový, silný autoventilek nebo něco mezi tím klasický ventilek.
cross je 28" nebolii 700 mm, čili má nejspíš krose a potřebuje takovouhle duši :)
jj, mám crosse, velikost je to 28 (mi řekli v prodejně, právě), bohužel neměli s mým "auto ventilkem", takže stejně musím čekat do zítra, až budou otevřený klasický cykloobchody.
No teda - doufám, že je to auto ventilek, když se to dá napumpovat stejným kompresorem jako kolo u auta, bez toho, že bych musela měnit nástavec? :))
Zjišťuju, že jsem fakt technik:)))
Ano, je to velikost pláště, a podle toho čísla ti prodají duši.
kup sadu na lepenie,(dušu,mont- páčky) zober koleso a bež s ním na cyklochodník, vyhliadni si obeť... použi úsmev, koleso je dva-tri hotovo, dobre pozeraj a nabudúce budeš už obeť ty :--))
Moc pěkná rada:))
Sadu koupím (pro příště) a budu smutně koukat někde v Kunratickým lese na stezce:))
No tak tam bych řekla, že nebudeš koukat moc dlouho :o)))
Jo a mimochodem, pumpičku máš?!?
Radko:)))
Mám, ale nevozím:)) Fakt děsná:))
Ale jsem poučená, já totiž za x let opravovala jen spadlý řetěz a toť vše.
Fakt budu vozit, ikdyž po pravdě mám takovou tu malou a nevím, jestli bych to s ní napumpovala. Buď se stavím u pumpy nebo vytáhnu kompresor od auta.
Jedna moje kamarádka se naučila nazouvat sněžné řetězy (a další drobné opravy auta) teprve před pěti lety. Když měla dříve nějaký problém tak otevřela všechny dveře, spustila výstražná světla a za chvíli zastavil chlap co jí pomohl. Aby iluze byla dokonalá dělala ze sebe vždy totálního blba (joo, to jsem nevěděla, že je v autě taky rezervní kolo atp.).
Jenomže před pěti lety zapadla někde ve sněhu a nikdo se neměl k tomu aby jí pomohl a tak to musela udělat sama. Tvrdí, že to bylo protože je už příliš stará (loni na jaře slavila 70) a že je už z dálky poznat že je to stará bába a že chlapi na ni kašlou....
No, v tom případě doporučuji, nechávat hůlčičku v autě a s grácií dámy se lehce opírat o přední blatník :o)))
Hmm, tak s auteme jsem na tom líp - kola vyměním, řetězy nasadím, kapaliny naliju, umím i demontovata a nabít baterii (nutnost mě naučila) a u starýho jsem uměla i vyměnit motorový olej a filtr, u fábie jsem to ještě nezkoušela:))
Tak s pár poruchama se zdokonalím i u kola, dá-li bůh.
Copak se tu nenajde nejaky Prazak, co by ji to zalepil?:-)))
Kazdy cyklista (cyklistka) by to mel umet. Pritelkyne obcas nekam vyrazi sama a sama se boji, ze nekde pichne a pujde pesky. Takze ona dala impuls k tomu, ze to chce umet...Nic na tom neni!!!
Už jsem to před chvilkou viděla:)
Jeden tatík z bytovky právě opravoval koleso potomkovi:)
Takže jsem to okoukla a myslím, že to zmáknu:)
Tak teď jen tu duši:))
No, ta se v neděli odpoledne bude shánět asi dost blbě ;-)
No ono i v neděli dopoledne a sobotu odpoledne:))
Ale zítra to vyřeším, koupím tu duši, nějakou tu sadu s montpákama.
Koukala jsem, že je víc druhů, jsou z různých materiálů - je to jedno nebo se mám něčemu rozhodně vyhnout?
A to lepení - koukala jsem, že jsou nějaký samolepící a pak jsou s lepidlama. Stačí to samolepící? Bude to držet? (to lepení myslím jako pohotovostní balíček na cesty)
Teď jsem si to trochu porovnal v hlavě a nakonec vím kde by se to dalo i v tuto dobu koupit ;-) Dokonce to mám kousek od baráku ;-) A nemyslím tím různé hyper, super, markety, na ty jsem původně ani nevzdechl...
A kde? Koukám, že tam máš Chodov pod jménem.
Teď už to sice řešit časově nezvládám, ale pro příště.....
Pokud chceš market, tak v Obi na Roztylech i v Baumaxu na Chodovci věci na kola vedou. Dokonce i značkové ;-) viděl jsem tam i tachometry od Cateye a snad i VDO... Možná i v Hypernově a určitě v Hervisu v centru Chodov.
Jinak o otevřeném cyklokrámku vím jen o jednom a ten je v Průhonicích na náměstí. Mají do 18:00...
Hmm, tak v Baumaxu jsem byla, tam maj věciček, ale duše jsem nenašla.
V OBI neměli s tím autoventilkem a v Hervisu mi právě ten technik pomohl rozklíčovat tu velikost, ale prý zrovna tuhle nemaj momentálně, páčto nedodali.
Ty Průhonice si budu pamatovat, kdyby bylo něco akúúúto někdy, tak to zase není tak z ruky a po dálnici jsem tam autem rychle.
Kdyby se mi chtělo do centra, tak to maj určo v Myslbeku, kde je místo Gigasportu nějaký jiný a tam jsem právě v pátek držela v rukou tu sadu na lepení, asi jsem to zasrabila:))
Do těch Průhonic jedu za chvíli, vzpomněl jsem si, že tam také něco potřebuji ;-) Mám Ti to koupit ? Napiš mi sem co přesně potřebuješ a kde se sejdeme abych Ti to rovnou opravil ;-)
Jsi strašně hodnej. MOc děkuju za nabídku, ale musím odejít z domova a návrat bude kolem půlnoci:/
Tak to pořeším zítra ve Frak sportu na Kačerově ( ten nákup) a měla bych to zmáknout, kdyžtak mám povoleno zvonit na onoho cyklistu tady v bytovce:)
Jezis nechte toho, nebo tu smichem umru :) Tohle patri do "Nejlepší vtip II. aneb obroda úsměvu Nakole"
Hele, nech to, každý není wewerka :o)))
No každej nějak začíná a jak se to říká - nouze naučila Dalibora housti, tak třeba časem ze mě bude profík:))) pár defektů a ....... :p
Děkuju všem za rady:) trpělivost:)
Docela mě to nakoplo k tomu, že si tyhle základní věcičky budu snažit dělat sama:)
Zneuziju tohoto vlakna: letos uz mam 6 defektu. 2x na biku, 4x na ziletce. Posledni 2 jsem hrde zaznamenal dneska odpoledne (zase ziletka), pokazdy sklenenej strep. Loni to bylo celkove myslim 9x, tak snad budu mit na sezonu uz napichano :o)
Jakou mate frekvenci defektu? Mne to teda letos vychazi na zhruba kazdych 650 km.
Já jsem na tom na defekt/kilometry ještě o chlup hůře než ty. Ale bude to tím, že jezdím skoro jen terén.
Za loňský + letošní rok je to 8 defektů.
A už mám připravenou jednu NoTubes sadu na nové kolo a objednávám druhou na současné kolo.
Všechny defekty, co jsem měl loni i letos byly samé trny nebo drobné defekty od bůhví čeho (ale minimálně 6x to byl trn), tzn. s NoTobes bych neměl ani jeden z nich (maximálně bych musel lehce dofukovat.
Navíc vyhozením duše a přechodem na NoTubes ušetřím i pár gramů na obvodové hmotnosti.
zdar, taky přemejšlím o bezdušovkách, jenom nechápu, proč by se měly píchnout hůř? Když projde trn normal pláštěm a pak do duše, jakej má důvod neprojít jenom pláštěm bez duše?
Níže je to popsané podrobněji s všemi výhodami a nevýhodami NoTubes (i oproti bezdušovým plášťům), Adrej byl aktivnější a dokázal si to sám najít.
Nikde nikdo tu nepíše, že se píchnou hůře. Píchnou se úplně stejně, jediný rozdíl je v tom, že se díra sama hned zacelý tím sajrajtem (u NoTubes je to přímo NoTubes kapalina), co se do toho leje.
U normálních plášťů s NoTubes tam být musí v každém případě, bez něj by to ani netěsnilo.
U bezdušových plášťů a ráfků být sajrajt žádný v plášti nemusí, ale pak to docela podstrádá smysl (zvlášť když bezdušové pláště jsou narozdíl od klasika + NoTubes ještě o dost těžší a ještě je nutný speciální ráfek).
Jinak jsem viděl sundat sjetýho RR vozených s NoTubes a našlo se na něm 22 trnů a defekt se nemusel opravovat ani jednou.
Musím zaklepat. Nechci to zakřiknout, ale na lehokole, jsem ještě žádný defekt neměl. Jezdím na něm myslím čtvrtý rok a pár tisíc ročně najedu. Píchl jsem naposledy před cca patnáci dvaceti lety na favoritu. Jezdím všude a kolo neštřím, takže buď je to štěstí nebo pláště.
Já jsem měl minulý týden první defekt po víc než roce a půl
Ani nemluvit! Od zacatku roku klid, a za tenhle tyden petkrat! Eh. Z toho jednou dvojite, rozumej dva zas*** akatovy trny v jedny dusi naraz... kazdou chvili se chystam kupovat novy plaste, asi rozbiju prasatko a koupim nejaky se straslivou protipropichavaci vrstvou, prdim na gramy, uz me to lepeni fakt nebavi.
Trn dokáže píchnout každý plášť i sebetěžší, jen je tam to množství defektů o něco menší.
Tak si taky pořiď NoTubes a máš po starostech s trny.
Myslis, ze treba ten akatovej trn propichne i takovy ty vselijaky specialni vrstvy? Aramidovy, kevlarovy a kdovi jaky jeste? Mrcha, je sice tvrdej straslive, ale ma jen par mm...
Myslim treba neco jako tohle http://www.schwalbe.de/gbl/en/_page... ...
No Tubes zni hezky, ale stejne si moc neumim predstavit, proc by mely byt odolnejsi... dira se do nich prece da udelat taky, ne? Tlustsi stenu nez plast k dusi asi nemaji... v cem je ten trik?
The white liquid sloshes around inside the tire and immediately reseals any punctures as they occur without any air loss.
Jo taaaaaak...
Tak to jo. (Uz jsem si to googlevysvetlil. :))
Sorry ze delam patnact prispevku, jsem nejaky roztrzity - neco podobneho se delalo i pro duse, nejaky sajrajt, co se strikne dovnitr, pak se tam prevaluje a pripadnou dirku hned ucpe. Nemate s tim nekdo zkusenost, jestli a jak dobre to funguje? Nejake nezadouci vedlejsi ucinky?
V duši některé sajrajty také fungují (ale jen některý), ale je to dost nesmysl to tak používat. Protože tam tu duši pak oproti NoTubes vozíš jednak naprosto zbytečně (odonější to s ní nebude) a navíc stále zůstává riziko, že ji můžeš cvaknout, což by ten sajrajt v ní ani pobrat nemusel, tzn. že výsledně je to akorát těžší a méně odolné proti defektu než když by tam ta duše s NoTubes nebyla vůbec.
NoTubes je prostě nejlepší řešení, je to ze všech systému nejlehčí (lehčí než vozit duši a lehčí než bezdušáky). Použít se to dá s běžným pláštěm, takže není omezení na dražší a menší výběr u bezdušáků. Není třeba speciální ráfek.
Foukat se to dá lépe než bezdušáky (téměř vždy se podaří velkou ruční pumpou doma, bezdušáky často bez kompresoru nejdou).
Jediný případ, kde není NoTubes sada vhodná je když se velmi často mění pláště (např. když někdo prohazuje na každý závod a trénink jiné podle počasí). Tzn. vhodné to je při vození univerzálů (alespoň po teplou část roku a pro chladnou).
Přeci jen při nasazování je to pracnější.
A pokud je s NoTubes nějaký problémovější defekt, který ten sajrajt nepobere, tak prostě tam na dojetí dáš duši a oprava je stejně složitá jako bys duši měnil (ale stejně 99% defektů jsou malé, které to samo zalepí, tam akorát se může stát, že je třeba nepatrně dofouknout, může utéct malinko vzduchu než se to zalepí samo).
Co mám nové kolo (Ridley), tak na něm 7200 km bez defektu... Před tím defekty po cca 500 km. Kombinace zapletená kola a pořádné pláště se zřejmě osvědčila...
Netusim sice, jaky vliv na defekty ma znacka Ridley a zapletena kola, ale plaste urcite svou roli hraji. Ja mel puvodni Michelin Speedium (2x defekt), ted Michelin Pro2 Race (2x defekt, oba za jednu jizdu- vcera, oba pripady rozriznuti o strep). Duse mam jakysi klasicky, zadny Ultralight nebo Latex.Co mas za obuti ty?
Věřím, že Tě nakoláci přesvědčí, že toto by asi měl umět každý, i žena, nebo slečna páč v lese několik km od civilizace servis nenajdeš. Chci jen dodat, že takové jednorázové chirurgické rukavice jdou nasadit na cyklo rukavice a v případě že se do výměny pustím i já, tak slabé gumovky nasadím a mám jistotu, že i když sáhnu na řetěz tak po jejich sundání mi zůstanou čisté ruce)))
To pak ale když je trošku bahno, tak se musíš celý zabalit do nějaké ochrany, aby ses náhodou neumazal :-)
a jak dostaneš Ty v lese z prstů šmír ze zadního kola které se píchá zákonitě častěji? a rozhodně se nezabalíš :-) jen nasadíš a po akci stahneš naruby a uložíš někam čistej smoteček gumovej, klidně do kapsy, nebo do brašničky,páč ta špína zůstane vevnitř zabalená :-) tak mě hned nekamenuj, fakt je mi líp, když už jsem nas....j že píchnu a pak mít ještě zahnojený ruce chybí .-))
Jako Jarda, taky vozim kousek hadru (nejen kvůli utření rukou, ale spíš proto, že mám v něm vše zabaleno a docpanou s ním malou podsedlovou brašničku, aby byla narvaná a pak ještě dotažená na krev, aby ve sjezdech držela jak přibitá), ale hlavně na řetěz při defektu nešaham. Pokud ho potřebuju náhodou nadzvednout, tak to udělám čimkoliv mám po ruce, tzn. nejčastěji montpákou.
jj, vše beru, ale já když měnim duši, tak i když nesahnu na řetěz rukou, tak je spousta špinavejch komponentů, na které prostě sáhnout musím a které fakt špiní :-) proto ty rukavky za kačku, které po použití vyhodím :-)
jistě že ne :-) když se stavne z ruky za okraj tak se ta rukavička otočí naruby a je krásně čistá, takže je možno vložit kamkoli a vyhodit až člověk jede kolem místa k tomu určenému :-)
Je tam nějaký rozdíl v opravě? Myslím z důvodu "těch koleček, co je na nich řetěz" :)))), jako jestli bych to někde v lese vůbec měla zkoušet.
Hlásím, že první část operace - vyndat starou duši - se zadařila:)
víceméně se to neliší, akorát je nenulová pravděpodobnost, že člověk bude zasviněný od řetězu.
No já vozím ty tenký rukavice, občas jsem musela nandavat řetěz :))) Tak jsem v tomhle ohledu vybavená:)
A jestli se můžu zeptat - našla jsi nakonec někde ten návod na netu?
Celkem si o sobě taky myslím, že jsem relativně i technicky zdatná, leč na kole jsem začala jezdit až loni a pořád se na něm dost bojím. A sáhnout na cokoli, co by třeba při špatném dotažení mohlo za jízdy povolit, si tím pádem moc netroufám... Nějakou literaturu či internetové stránky, kde by byly popsány běžné laicky zvládnutelné zákroky s obrazovým návodem bych docela uvítala... Sice spoustu věcí mi bez výraznějších protestů seřídí synové... ale pak se rozjedu, někde něco začne trochu klepat a já trnu hrůzou, že mi upadne přední kolo či přestanou fungovat brzdy a vadí mi, že vlastně vůbec nevím, v čem a jak a proč se vrtali... :-)
Ifčo, našla, ale odkaz mám doma, tak ho sem odpoledne můžu hodit. Je tam i víc věciček než jen ta duše:)
Zkus třeba www.ivelo.cz a jejich domácí dílnu. Je to tam udělané velice dobře...
http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/
To je ono:)
Tady najdeš ještě pár dalších
http://www.vrstevnice.com/odkazy1/dalsi.htm#servisácké%20rady%20a%20porady%20aneb%20JAK%20NA%20TO
He? Vas nikdy nenapadlo pouzit na sundani retezu treba naradi (sroubovak, imbusa atd)? Staci to pridrzet na jednom miste a zadny uspineni od retezu nehrozi.
Kdyz si clovek pred sundanim kola preradi retez na nejmensi pastorek, nemusim se retezu potom dotykat vubec, ani pri sundavani, ani pri vysazovani kola. Staci jenom trosku odklonit saltr prsty. Nedelal bych z toho vedu :o)
Ale myslim, ze se SRAMem to asi nepujde, kdyz je tam o jeden kloub min (?).
Jako bys to neznal - poradit umí každý, ale udělat si holt musí sama :o)))
kto má záujem , nie je to najčerstvejšia kniha, ale pomože. Vsetko čo potrebujete vedieť, aby ste svoj bicykel udrzali v najlepšom technickom stave.
Autor: Richard Ballantine, Richard Grant
Rok vydania: 1995
Jazyk: Sk
Má to 16 MB, formát: pdf
http://rapidshare.com/files/17040810/O_dq.rar
heslo:diaboliq
Tak jsem to právě opravila:D
Trvalo mi to 15 minut:) Jsem špinavá "až za ušima":))
Tak teď už jen koleso zpátky nasadit a může se frčet:)
Jen jsem došla k závěru, že s tou pidi hustilkou nic nenahustím:/
s tou mojí to na 4,5 -5 atm nahustím, a to na dojetí stačí. Doma nebo u pumpy to dohustím z pořádný pumpičky nebo kompresoru na těch sedm. Lepší než s sebou tahat dvoukilovou pumpu půl metru dlouhou. Nebo ne?
Mno to rozhodně, jenže já jsem asi levá - buď mi ten vzduch nefouká vůbec, vykládám si to tak, že to nestlačí ten autoventilek a nebo mi to fouká kolem:)))
Nějak tam nemůžu dát to kolo zpět, vadí mi tam ta "klepeta" brzdy. Je tam víc věcí, čím bych mohla šroubovat, tak nevím co zvolit. Nebo jsem udělala tu chybu, že jsem to nahustila do plných? Při vyndávání, jsem to díky tomu, že to bylo prázdné zmáčkla a ono to prošlo.
A po vložení kola samozřejmě zpět zahákni (jinak nebudeš brzdit).
prosím polopaticky - vyháknout jak? z čeho? To se nemusí šroubovat? nebo myslím, že jsou tam "otvory" na imbus.
Pokud tedy máš brzdy v-čka, což předpokládám máš.
Tak se nic šroubovat nemusí. Rukou zmáčkneš čelisti brzdy k sobě a druhou rukou vyhákneš brzdové lanko, které je na jedné straně brzdy zaháknuté (na té straně kde nekončí a kde vede od brzdy dříve).
Děkuji Ti dobrý Mloku, byla jsem to vyzkoušet a šlo to. Fakt moc díky:)))
Ty jo, takovy drama on-line a ja o to prisel :o)
Se neboj. Až budu mít zase nějaký defekt, tak se budeš moci projevit:p
Aktij v tom linku na rapid je kniha o údržbe a jednoduchých opravách, moc dobré
jj, díky, koukala jsem, mám uložený odkaz a zatím jsem se k podrobnému zkoumání nedostala:)
To snad ne - s píchlou duší do servisu? Tak to beru jako vrchol cyklistické bezradnosti.
chirurg tiež nevie kde predávajú cverny, iba keby bol Erny :-)))
Zrovna dneska jsem po dlouhé době píchnul. A zároveň jsem si ověřil jak platí zákony schválnosti, že člověk píchne v nejblbější dobu a na nejnevhodnějším místě.
Večer kolem šesté jsem vyrazil s crosem na takový 35 km okruh. Vzadu mám sjetý plášť a výměnu si nechávám na sobotu. Jenže jak naschvál to nemohlo vydržet a já dnes musel chytit defekt a zrovna když jsem byl v tom nejvzdálenějším místě od domova - cca 16 km. Vozím sebou náhradní duši, jenomže já měl protržený plášť, takže jsem si moc časově nepolepšil a pracně lepil plášť zevnitř a čekal až to zaschne. Na neúplně nahuštěném kole jsem dorazil domů za tmy.
Pokud mám pláště ok, tak s defekty problém nemám. Stalo se mi ale, že při rychlé jízdě po silnici a na ne moc nahuštěných kolech, jsem nevybral díru a procvakl duši o ráfek. Dvě díry vedle sebe se pak dost blbě lepí.....