Dneska jsem měl dost neobvyklou poruchu na poměrně nové kazetě a nevím si s ní rady. Kolo nejspíš poputuje do servisu, ale přesto by mě zajímal váš názor.
Při dnešní vyjížďce se najednou pedály začaly pohybovat stejně, jako kdyby mi spadnul řetěz, ale ten byl na svém místě, otáčel kazetou (osmikolečko), ale přesto vůbec nezabíral.
Do cíle jsem to měl kousek, tak jsem to dojel jako na koloběžce a tam jsem to (v domnění, že se jedná o nějaké slepené kuličky ložiska) prolil malým množstvím trichloretylenu.
Nepomohlo to, a tak jsem zkusil několika údery dřevěným hranolkem do rychloupínáku kuličky uvolnit, což se kupodivu povedlo, takže řetěz už zase zabírá, ale nejde správně volnoběh. Když přestanu šlapat, kazeta má tendenci se otáčet dál, řetěz se hrne k převodníku a ramínko přehazovačky se natáhne dopředu.
Zpáteční cestu (asi 30 km) jsem jel tak, že jsem musel neustále šlapat, což mi dělalo velké problémy zvláště při zpomalování z vyšších rychlostí a při dobržďování.
Zajímají mě tři věci: Čím je závada způsobena, jestli jsem postupoval aspoň jakž takž logicky a jestli je amatér bez stahováku na kazety vůbec schopen tuto závadu odstranit.
Předem díky za vaše zasvěcené rady.
Tohle je problém ořechu, s kuličkami to nemá nic společného.
Může v něm být jen totální bordel, tzn. praporky nechtěly nejprve vůbec zapadnout a jak jsi do toho klepal, tak asi zase zaskočily a nechtěly pouštět na volnoběch, jak by měly.
Nebo je tam něco s praporky poškozeného. V nejlepší případě bude stačit rozebrat, vyčistit a namazat. V nejhorším případě nový ořech (což u některých nábojů znamená v podstatě nový náboj, neboť u dost nábojů samotný ořech stojí to co náboj v levném shopu).
V každém případě bez sundání kazety s tím neuděláš vůbec nic.
Díky moc za odpověď. Ještě jsem zapomněl v popisu závady upřesnit, že v určité fázi při záběru bylo cítit jakési chrastění a pravidelné rychlé přeskakování. Podle tvého popisu byly tedy praporky asi "na půl žerdi", takže drhly o drážky ořechu. Nebo se jako vždy pletu?
Ještě maličkost: Jak souvisí ty praporky s tím, že se kazeta otáčí, když přestanu šlapat, a hrne řetěz dopředu? Je to tak, že jsem je tím poklepem donutil zapadnout do drážek v ořechu a ony se teď zase nechtějí pustit? :-))
Zapadnou jen pro směr šlapání. Pro volnoběh je to má samovolně nadzvedávat (a pokud je ořech v pořádku, tak v tomhle směru nikam zapdnout nemohou), ale buď není kam (je tam bordel) nebo tam může být něco ulomeného, co to tam zasekne. Tohle se přesně nedá říct, dokus se ten ořech nerozebere.
Ještě jsem si všiml, že kazeta je nasazená dost daleko od výpletu, takže jsou v té mezeře na tom ořechu vidět začátky těch drážek. Vznikla tam tak místa, kudy se tam možná dostalo nějaké svinstvo. Je tohle možná příčina poruchy?
Volnoběh je západka s rohatkou, přičemž západky (praporky) jsou do rohatky tlačeny pružinkami. Možná ti praporek vypad z uložení, vzpříčil se a vznikla z toho dětská tříkolka. Jinak jako Mlok, dal bych to do servisu, musí se rozhodit ořech a na to asi nejsi vybavenej.
Asi praskla strunka.
A dá se něco takového opravit, nebo je to na výměnu kazety? Mám ji sotva měsíc (asi 600 km) :-((
Jestli je to v záruce tak se s tím nebabrej a reklamuj. Jestli ne tak to zkus rozebrat a uvidiš co tomu chybí. Kazetu jsem nerozebíral, jen 4kolečko, takže nemůžu sloužit konkrétní radou. Jediné čeho bych se já bál, že to bude chtít spec. nářadí, které může být dražší než nová kazeta.
Díky. Tu záruku by mi snad měli uznat. Nedělal jsem s tím nic nepatřičného. Teda jestli nevadí, že jsem na tom kole jezdil. :-))
Jestli je to solidní obchod tak na počkání našroubujou novou kazetu. Dej vědět jak to dopadlo.
Jak píše o kousek výš Mlok, je to problém ořechu a s kazetou to nemá nic společného. Takže na počkání to určitě nebude. Bude se to muset buď vyčistit, nebo opravit (spíš vyměnit), ...
Teď jsem byl v tom servisu a nechal jsem to tam. Tam mi taky říkali, že kazeta je nejspíš v pořádku, že to bude v nábě/ořechu. Fakt tomu nehovím, takže se nechám překvapit. Zítra odpoledne si pro to mám jít, tak budu napjatej. V každém případě díky všem za názory.
Když jsem měl v záruce potíže s ořechem, v reklamaci mi nábu vyměnili a ještě dali o třídu lepší. Tenkrát některý reklamace posílali na posouzení do ostravskýho Shimana, jak je to teď, nevím. Nikdy jsem s reklamováním potíže neměl.:-)
Tak nábu v záruce nemám. Jen kazetu. Tak jsem zvědavej, co mi s tím provedou. Kéž by to šlo jen vyčistit. Ale já jsem i s tou poruchou najezdil dalších 60 km, tak nevím, jestli jsem to ještě víc nepočochnil. Jelo to dobře, akorát jsem musel furt šlapat jak debil, dokonce i při brždění nebo při naskakování na obrubník, ale člověk si na to rychle zvykne. :-))
Jo, trochu jsem to poplet. Holt pondeli.
Dal jsem tu vymontovanou volnoběžku posoudit nezávislému odborníkovi a dozvěděl jsem se velmi zajímavou věc: Vzhledem k tomu, že třetina obvodu (jeden praporek?) byla kompletně vorvaná a zbylej obvod naprosto netknutej, usoudil následující (a teď cituju doslova, protože tomu nerozumím):
Celou dobu jsem prý jezdil tak, že zabíral jen jeden váleček místo tří - ostatní dva prý tam nejspíš ani vůbec nebyly. Takže podle mýho amatérskýho laického rozumu šlo buď o nekompletní součástku nebo hrozně lajdáckou montáž. Jde vlastně jen o to, jestli se tahle součástka montuje jako celek nebo ji v dílně teprve skládají.
Válečky říkáš? Tos měl nějakej lepší ořech od Shimana, tuším, že se to jmenuje "silent clutch", v něm jsou skutečně válečky a ne praporky. Na volnoběh údajně není vůbec slyšet.
Netuším, co to tam bylo. V každém případě to bylo zprasený. Volnoběh ale skutečně slyšet vůbec není.
Ozývám se, jak jsem slíbil. Opravu jsem si skutečně nemohl udělat sám. Bylo nutné vyměnit celý ořech. Poruchu nazvali "ulomeným a vzpříčeným praporkem". Jako suvenýr jsem dostal součástku ve tvaru jakéhosi "špuntu", kde je patrné "shoblování" asi třetiny obvodu. Nejspíš místo, kde se původně nacházel zmíněný "praporek". Celé mě to stálo 870,- Kč.
Aspoň vidíš, že tady narazíš na fenomenální diagnostiky.:-)))
Opravdu klobouk dolů! Chybí jim už jen schopnost léčit kola na dálku svou koncentrovanou energií.