Rád bych se obrátil především na strojařsky zdatnější lidi tady s následující otázkou. Jaké nevýhody (z pohledu využití při stavbě rámu kola) má spojovat profily sešroubováním místo svařením?
Výhody by byla možnost "hrát si", i když člověk nemá po ruce svářečku, možnost v případě potřeby (transport v omezeném prostoru třeba) rám rozdělat na dvě části a určitě by se ještě něco našlo. Ale nevím o tom, že bych podobné řešení někde viděl, takže se bojím, že šroubovaný spoj má nějaký podstatný problém. Profily předpokládám dostatečně tenkostěnné, tak do 2 mm, aby byla celková hmotnost únosná, ale třeba udělané tak, aby dosedaly poměrně velkou plochou.
Díky za komentáře k tomuhle nápadu.
(Jen pro pořádek; toho, že se se šrouby nedá udělat zdaleka tolik věcí, jako svařováním, jsem si vědom. Spíš mi jde o to, že když bude rám takový, že šroubovat půjde, jestli bude výsledek dostatečně trvanlivý apod.)
Záleží na tom čo sa chystáš stavať. Videl som hpv volalo sa Ecocar 2000, ktorý bol kompletne nitovaný z hlinikového plechu. Ja sa chystám stavať trojkolku, ktorá by mala byť z hliníkových profilov, ktoré sa v priemysle používajú na rôzne stojany, skrine okolo strojov, regále. Je k tomu komplet program skrutkovaných spojok a uhlových prechodov. tie profily sú v rôznych rozmeroch a tvaroch a sú tušim zo 7005 T6 duralu. Na nete som si stiahol 400 stranový katalog. Vyrába to firma Bosch a volá sa to Rexroth. Inak na jednej fotke zo zrazu v Brode som videl trojkolku, ktorá mala nosnú časť z niečoho podobného. Ak niekto vie o ktorú trojkolku sa jedná prosím týmto o kontakt na stavitela. Ja osobne som už postavil niekolko zváraných rámov, ale už sa mi do dalších nechce. Ak chceš dosiahnuť dobrú kvalitu tak je to náročné na zháňanie všetkého potrebného. Šrobové spoje, pokial sú dobre dimenzované, majú podla mna len jednu nevýhodu, a to ze to bude vyzerať ako kotol parnej lokomotívy.
Bezva, díky za odpověď. Myšlenka je nějaký jednoduchý (dvoukolý) rám, kapotované vozidlo (minimálně zatím :) ne. Ten Rexroth zní celkem zajímavě. Určitě prozkoumám, díky za tip.
A vzhled kotle parní lokomotivy za velkou nevýhodu nepovažuji ... pokud by to teda neskončilo i na hmotnosti parní lokomotivy. :)
Možná je to právě ta trojklka, o které někdo (tuším Jirka ) psal, že tento profil byl největší slabinou stroje, protože nebyl dost tuhý a tak se celá trojkolka kroutila. Nyní už má myslím dostatečně dimenzovanou trubku. Profily jsou určené převážně pro výrobu regálů, dopravních tratí apod. kde se předpokládají uzavřené tvary. Na trojkolce budou ale "letmo", tam by to mohlo být na závadu. Třeba ale v tom obsáhlém katalogu najdeš vhodné, kde upevňovací drážky, či jaký způsob spojování tento výrobce používá, příliš nenaruší ideální kruhový tvar.
prakticky stejný druh profilů "ITEM" prodává firma ulmer.cz byli docela ochotní nařezat cokoli si člověk vymyslí a katalog toho systému obsahuje hodně druhů profilů, myslím, že by se dalo něco vybrat. Problém v průžnosti bych osobne viděl ve spojích, ale doporučuju dotazovat se přímo u ulmerů.
Spojení šrouby lze provést, aniž by se zmenšila pevnost rámu, ale na úkor váhy, vzhledu a pružnosti rámu. Pokud bych nutně potřeboval kvůli místu rám půlit, nebál bych se toho, že nebude pevný, ale bude těžší, esteticky nebude čistý a změní se vlastnosti konstrukce, kvůli spojům musí být tvrdší, tedy méně pružný. Samozřejmě je nutno dodržet zákl. pravidla, např.,že šrouby musí být namáhané výhradně na tah, nikoliv na střih, nebo ohyb. Předpokládám, že chceš stavět z Fe, nikoliv ze slitiny Al. U lehké slitiny by to bylo poněkud komplikovanější, tam bych volil raději svařování, nebo nýtování, ale tuto technologii bych při výrobě rámu nevolil. Raději bych zaplatil za svařování.
Díky za odpověď a informace.
Namáhání na střih -- chápu, že to není moc vhodné. Ale kdyby se tomu někde dalo třeba těžko vyhnout ... dá se nějak jednoduše říct (někde najít), co šroub na střih vydrží? Tj. třeba tak, že dotáhnu dvě plochy k sobě, třeba ještě něčím vypodložené, aby to drželo hlavně na tření, ale šrouby samy o sobě jsou namáhané do střihu ... Dá se jako jistá reference použít fakt, že třeba osa od náby je v principu na koncích namáhaná stejným způsobem a vydrží?
Materíál -- no původně jsem myslel Fe, ale spíš proto, že jsem nad tím zatím příliš nepřemýšlel. Jakou nevýhodu má Al slitina -- resp. co jsi myslel tím komplikovanější?
Zaplatit svařování -- ono nejde jen o cenu, spíš tak, že zaplatit komplet výrobu rámu fakt nezvládám a styl udělat si co nejvíc věcí sám a nechat jen svařit je poněkud náročný na organizaci. Takže spíš jde o pohodlí -- řešení bez svářečky má výhodu v tom, že se dá stavět kdykoliv mám chvilku času a nálady bez potřeby domlouvat se s někým dalším.
Koukni se sem...strojni prirucka. Melo by tam byt neco o pevnosti a vypoctu sroubu. Ale nedival jsem se!!!
http://www.kks.zcu.cz/podklady/PRIRUCKA/CADIS...
Jinak k tomu co psal Finn. Plne s nim souhlasim. Ja bych se tomuhle druhu spoje na kole vyhnul. Prece jen bys musel na ten ram neco navarit (uchyty, priruby), abys to mohl sesroubovat. O to zase bude ram tezsi. Navic dle meho ztrati uplne vlastnosti klasickeho ramu.
Omyl, osa v náboji není na střih, to může nastat jen pokud je málo utažena ve vidlici. Jinak souhlas s Michalem o těch spoj. prvcích, apd. Já ti rozumím s tou výrobou, ale řešil bych to svařováním s tím, že si něco připravím, třeba pomocně sešroubuju, slepím, apd.,dopravil svařeči a zas pokračoval pomalu dál. Já to takhle u hliníku řeším, taky si ho doma v dílně nesvařím. Na organizaci je to sice náročnější, ale dá se to.
Ja nejsem strojar, ale nejake zkusenosti mam. U Fe ramu bych se toho moc nebal, u AL bych se bal velmi, protoze ten se vymackava, zvetsuji se diry a pak se to cele rozese....re. Nytovane ramy to je jina, ale ty ja videl jen z dlouhych ruzne ohybanych AL plechu. Viz. nas holandsky kamarad a pritel vyznamne ceske lehocyklistky www.blids.nl :-) Mimochodem jeho nytovane lehokolo bylo prvni, ktere jsem videl nazivo a dost me to nadchlo.
Šroubovaná tříkolka co byla v Brodu byla nehezky pružná, skorem by se dalo říct gumová. Vážil jsem tehdy 62kg (už mám konečně 64, nejsu podvyživenej) a přesto se to pode mnou kroutilo na všechny strany. O rok později byl stavitela a majitel i na srazu v Chrustenicích, ale hlavní páteř tříkolky už byla svařovaná z trubek.
Nakolik měly tu příšernou pružnost na svědomí šroubované spoje a nakolik to dělal použitý materiál (nějaké ty hliníkové profily) to netuším.
Na http://pokryti.wz.cz je u ní uvedený Tomáš Gottwald ze Dvora Králové n. L., což se shoduje se jménem co si pamatuju ze srazu. Email [email protected].
Pruznost pochazela z otevreneho profilu netvoriciho torzni skrin. Bylo to jako byl jekl narizl po cele delce ze vsech ctyr stran a do tech drazek teprve chytal sroub. Melo to jakesi jadro ale obvod byl otevreny. A to je byl ten hacek. Zkus si zkroutit 50x50 jekl nemas sanci ale 22x22 elko v pohode.
Ještě mě napada jedna možnost: dá se bez svařování postavit stroj lepením epoxidem ze dřeva nebo ze sendviče překližky a polystyrenu. Mám osobně vyzkoušeno, že to jde udělat v bytě, pěkně to jezdí a dost vydrží.
Nevím jak dřevo, ale lepení je dnes velmi rozvíjející se druh spojování. V podstatě i jeřáb se dá slepit. Lepí se skrříně vlaků, autobusů atd. Ale pozor tento druh spojování je velmi náročný na technologickou kázeň.
A tady jde do hry právě to dřevo: pokud správně namícháš pryskyřici (přičem odchylka 5% v téhla aplikaci nic neudělá), dřevo ji trochu nasákne a spoj nejde zrušit bez destrukce toho dřeva. Nicméně při lepení kovů máš naprostou pravdu, ta alchymie je příšerná a když to děláš doma v bytě, nemáš pořádnou kontrolu kvality a tím ani jistotu, že to drží stoprocentně. Ale dřevo je dost těžký udělat špatně.
V letecke technice se nyty pouzivaji bezne. Srouby jsou problem, (povoleni, definovane utazeni momentovym klicem, velka hmotost)
ahoj, jen takova "malickost" srouby se nesmi nechat namahat na strih - pridava se na dane misto dvojice koliku...
-AL profil pro "nastenkya reklamni stanky"- zkouseli jsme z nej kdysi ve firme udelat pripravek a by to omyl.
pouziti pripravku - sestavovani plechovych dilcu, vrtani, nytovani. /to je podobne jizde na kole..../
ram pripravku byl
-malo tuhy /domnivam se ze to byl problem spoju i materialu trubky/
-vubec netlumil /pripravek se rozkmitaval/ - problem dle vseho vznikal malou stykovou plochou sverneho spoje jednotlivych profilu
-dochazelo k povoleni sroubovych spoju - vymackavalo se to pod hlavami sroubu/v tech drazkach uvnitr/, ne ze by se povolily zavity /byli zalakovane/
nakonec byl vyroben jiny ram - ocelovy, svareny, dokonce s mensi dimenzi a ten zadnym z vyse zminenych problemu netrpel.
U šroubů s lícovaným dříkem je možné i namáhaní na střih. Ovšem potom je zapotřebí kontrola na otlačení u ploch které dosedají da dřík.
Jaký je teda přesně rozdíl mezi nýtem a šroubem (co se týká vlastností). Např.:
Píšete, že šrouby se nesmí namáhat na střih. A nýty můžou?
Že pod šrouby se zalakovanou matkou se vymačkává ten sešroubovanej materiál. A u nýtů?
Pavle, tohle si přece můžeš vyhledat na netu, tady by to bylo na dlouhý psaní. O šroubových a nýtových spojích toho vygogluješ moc. Schválně sem to zkusil, je zbytečné, teda podle mě, tady o tom psát. Např. http://referaty-seminarky.cz/nytove-spoje/
http://www.kks.zcu.cz/podklady/PRIRUCKA/CADIS...
Miluju zdejsi teoreticke debaty proc to ci ono je spatne.
V archivu mam par kousku od lidi co tolik neteoretizuji a o to vic jezdi.
Bohuzel uz nevim kde jsem k nim prisel. Chci je uz dlouho zpracovat do clanku na lehokolo jenze jsem posledni dobou nejak vytizenej nasimi hochy (1 a 4) a tak jsem nasypal tu nejhezci na flickr.
http://www.flickr.com/photos/7265463@N08...
http://mysite.verizon.net/boltedtrike/index.html
zde je pro inspiraci komplet šroubovaná tříkolka.
tuhle znam taky, ale je pekelne tezka, tech sroubu je tam moc, nicmene nekde v souvislosti s touhle na bentrideronline.com v diskusi najdete i odkazy na tu co jsem pridal ja a dalsi souvisejici
Díky moc všem, kteří sem přidali informace, odkazy a zkušenosti.
Láďa: Někteří holt zatím jezdí na klasice a chvílema přemýšlí, jak postavit leho co nejjednodušeji a nejlépe. V bytě v Praze se teoretizuje podstatně lépe než řeže a vrtá, takže radši předem promyslet, do čeho jít. :)
Jirka: o dřevě vím, ale kov mi z některých důvodů přijde lepší (možná zcela subjektivně a nepodloženě).
Michal, Jirka, Láďa: díky za odkazy.
Kdybych se mel rozhodovat mezi svarovanou konstrukci/sroubovanou konstrukci a drevem...hlavne z duvodu technologickeho a treba i z tveho duvodu (malo mista), zkusil bych to drevo. Me to prijde jako idealni material snad na vsechno, kdyz se s tim umi. A myslim ze Evan dokazala (a asi i mnoho jinych), ze to jde. Urcite je to zajimave a pokavad nemas svarecku a dilnu pripravenou na strojni akce...tak drevo je velka vyzva:-)
Rozhodně, se dřevem se v bytě dělá nejlíp. A s výjimkou lepení to i krásně voní, hlavně když se to řeže a brousí. Ale pro většinu lidí je už lehokolo samo o sobě obrovský skok a vyžaduje víc otevřenosti myšlení než jaké je schopná většina populace. Přičíst k tomu "kolo ze dřeva" už je prostě moc. Nechme je ať staví, třeba objeví způsob superjednoduchého poskládání ze snadno dostupných kovových věcí, bez svařování a s minimem řezání.
Dřevo fakt krásně voní, ale broušení doma by ostatní v bytě asi "neudejchali". Proto se pokouším o jakousi kovovou stavebnici, která by se jen sesadila a nesvařovala, jen by se spoje zajistily proti posunutí. Ještě nevím, zda zalepením,kuželovými kolíky nebo jinak. Teprve začínám, do podzimu už snad budu vědět, jestli to k něčemu bude.
My astmatici a alergici musíme na broušení dřeva v bytě obětovat trochu elektřiny - dá se připevnit hubice zapnutého vysavače hned vedle broušeného místa nebo na špalek se šmirglem. U malých věcí stačí jen vysát piliny hned jak přestaneš brousit. Ale třeba na přebroušení celýho povrchu rámu před natíráním už jsem to radši bral ven.
Dřevo rozhodně nezavrhuji, jen mám prostě rád Merkur. :) To, že je to nestandardní materiál mi nijak moc nevadí. Spíš jde o to, že když už stavět, tak stavět ne čistě závodní stroj, ale co nejrychlejší "náklaďák" na který se dá spolehlivě naložit třeba 60 kg bagáže (tohle silnička s klasickým "diamantovým" rámem zvládne a nerad bych se takového luxusu vzdal, protože leho chci primárně na delší cesty). A nejsem si moc jistý, jak tohle překližka zvládne (aby se třeba nekroutila do stran apod.), resp. jak bych to kolo pak musel navrhnout, aby zvládla. Prostá kopie třeba Evina kola asi nestačí. Nějak na tuhle konstrukci nemám vůbec odhad. (Teda na kovové profily taky moc ne, ale pořád je to lepší.) Masiv mi přijde oproti kovovým profilům dost nevýhodný hmotností na stejnou pevnost.
Druhá věc je, že na základě zdejších vypadá kovový profil a šrouby jako celkem reálné řešení, tak zkusím podrobněji vymyslet konstrukci a odhadnout hmotnost a uvidí se. :)
Nevidím sebemenší důvod, proč by ta překližka neměla zvládat velké náklady nebo se dokonce kroutit do stran. Pokud zadekluješ 5mm páskem všechny strany rámu a podobně krabicově uděláš i zadní vidlici, neexistuje způsob, jak by se to mohlo kroutit. Jen do čumáku se přidává ještě žebro uvnitř, to je nejnamáhanější místo.
Je mi jasný, že se to nechystáš stavět, píšu to jen tak pro pořádek, aby to tu někoho neodradilo.
Sorry, měl jsem na mysli zadeklování 50mm širokým páskem - podle síly toho polystyrenu uvnitř. Samozřejmě ne 5mm silným, normálně 2mm ze zbytků po vyřezání bočních stran rámu.
Jirko, to zadeklování jak tomu říkáš - to nepřenáší nějaké síly? Já jsem chápal rám tak trochu jako skříňový nosník a tudíž jsem předpokládal že ty pásky přenášejí tlaková a tahová namáhání, zejména ten spodní mi připadá dost namáhaný na tah.
OK, já netvrdil, že to překližka nezvládne (vím, že třeba překližková tříkolka vydrží asi hodně :). Jen říkám, že u překližkové konstrukce vůbec nemám odhad, jak co dimenzovat a co od toho čekat. Tož tak, také pro pořádek, aby to nevypadalo, že chci překližkové konstrukce nějak kritizovat. :) A jinak dík za doplnění.
Pevnosti preklizky bych se vubec nebal. Uz jsem z ni videl kde co:-) Ale chapu te:-) Ja merkur sice taky rad (docela me prekvapilo, ze se jeste vyrabi), ale zase se mi nelibi sesroubovane kolo (lehokolo). To neni muj vkus. Ale kazdy ma jiny vkus, tak proc ne. Me zase lakaji nestandartni materialy...kevlar a podobne:-) Jenze zas nemam sponzory:-)
to je presne duvod proc dost znam a malo stavim
Když už přistoupíme na to, že se dají dělat kola i ze dřeva, tak se nabízí ještě jeden spojovací materiál: hřebíky. V kombinaci s lepidlem by to myslím mělo úplně v pohodě fungovat a jistě by to usnadnilo i samotnou stavbu. Co myslíte?
To uz je na mne moc:-))))
Mnoho hřebíků v plotě přitahuje blesky, jak říká klasik. Pozor mohlo by to platit i o kole!
Když už jsme tohle téma založil :), tak přidávám odkaz na článek, který jsem právě našel. Je to z časopisu Human Power z roku 1994 -- popis stavby kol z hliníkových profilů spojovaných šrouby a lepením (je to ale anglicky a moc obrázků tam není):
http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/36-v11n1... (od strany 10).
Čau, našel jsem nějakou fotku pro inspiraci:
http://fotos.ligfiets.net/fotos-cv2005...
Teda vypadá to zajímavě, zajímalo by mě jak tam drží ta hlavová trubka...
Ac zastance teto technoligie nejsem, tak tohle se mi libi....:-) Zajimave provedene:-) Jak ty nase lokomotivy od pradedecku...dokonale i bez nejakych CADu:-)
Mě se líbí, že to může vážit tunu, ale nikdo to na pohled nepozná, všichni si budou myslet, že je to lehounký. A asi to na homebuild bude mít hmotnost slušnou, i když ji fakt neodhadnu.
No me spis zaujalo, jak je to "slozity". Tezko napsat slozity...ono je to jednoduchy, ale napadlo by te takove reseni? Me ne:-))) Prijde mi, ze postavil nejakej zaklad a pak zkousel...tam kde se mu to prohybalo strcil nejakou trubicku, nejaky kloub a sup...jak ti vynalezci perpetum mobile...nekdy je to tak neuveritelne krasne slozite:-)))
Jestli znáš hru Bridge Builder, tak tohle kolo ji dost připomíná. A napadla mě u toho postupu cos popsal. Možná je autor toho kola i příznivce tohohle moru, je to něco jak FreeCell, Solitaire a podobné v principu jednoduché hry co člověka chytnou a nemůže přestat.
i zde je jeden nesvarenec:
http://www.recumbentblog.com/archives/2007/04...